Най-важните избори за десетилетие напред

Път, България

© Георги Кожухаров

Път, България



На фона на една кампания под сурдинка, футболни геройства срещу извънземни и трагедия с взривен склад за бракувани боеприпаси, България се отправя към избори, които ще предопределят съдбата й за поне десетилетие напред. Трудно е човек да се фокусира върху политиката, когато толкова фактори – съзнателно и несъзнателно – го отклоняват и направо отблъскват от нея. Въпреки това клишето, че "всичко е в твоите ръце", е сега по-вярно от когато и да било. Всеки глас ще е от значение. Тези избори по същество са тест за това дали страната може да се управлява – индиректно те са тест за интелигентност и на политици, и на граждани.


Изборът е между следното:


- Стабилно управление за по-продължителен период или временно "решение", което трябва да се преразглежда напролет или след година. Нови избори в кратък период от време биха били сами по себе си проблем, биха отложили отново реформи и важни решения. Тройна, четворна или петорна коалиция, както и "голяма" коалиция биха били времянки, подготовка на партиите за нови избори;

- Коалиции, които биха имали първоначална легитимност или такива, които биха били спорни от самото начало.
Най-чистият вариант е дясно-центристко мнозинство – ГЕРБ и РБ. Добавянето на партии към този формат само би отслабило коалицията: НФСБ би привнесло неясен национализъм и опортюнизъм, АБВ – защита на останките от Първановия голям шлем. Широка коалиция – ГЕРБ и БСП – би била чудесно извинение за нищоправене и палиативи, както и официален отказ на двете партии от програмите им. Допускането (открито или прикрито) на ДПС или "Атака" в една широка коалиция би я лишило от легитимност от първия ден. Основният проблем, обаче е, че всяка по-широка коалиция би била всъщност инкорпориране на ДПС в управленския формат. И БСП, и ГЕРБ имат своите връзки с движението и една коалиция между първите две партии всъщност би била билет за властта и на ДПС;

- Стандартна политическа логика или политически експериментализъм.
Да вкараш шест, седем или осем партии в парламента е политически експеримент с неясни последици. Още повече да гласуваш за партии, за които не знаеш нищо, или поне нищо позитивно – ББЦ, НФСБ, АБВ и т.н. Какво знаем за подобни формации, всъщност? Основното е, че са пригодни за всякакви коалиции, а в случая с Барековата формация се знаят и други неща, които не облекчават ситуацията;

- Реформа на политическите партии или продължаване на статуквото.
Парламентарната логика предполага, че когато една партия се провали в управлението, тя трябва да е в опозиция. Този период й позволява да преосмисли поведението, да се реформира, да предложи нови лица и политики. Всяка широка, голяма и пр. коалиция ще е вкарване във властта на партиите, провалили се чрез мандата на Орешарски;

- Пеевски във властта или Пеевски извън нея:
Ясно е, че широките формати са формати, в които може да влезе и Пеевски, заедно с корпоративния си антураж.

- Разследване на аферата КТБ или нейното замитане под килима:
Единствено реформаторите биха настоявали за сериозно разследване и изясняване на аферата КТБ. Реализирането на широка коалиция би било ясен сигнал, че каквото и да стане с банката, няма да разберем кой за какво е виновен.

- Ясна оценка за ролята на прокуратурата в политическия живот или запазване на статуквото:
Всеки "широк" формат би довел до инкорпорирането на г-н Цацаров в него, най-вече през ДПС. Ако ДПС, БСП и партньори са вътре, ролята на прокуратурата в политическия ни живот ще си остане същата;

- Ясна европейска идентичност или национал-популизъм и дори крипто-путинизъм
: Една голяма коалиция ГЕРБ –БСП би реабилитирала про-путинистката позиция на БСП от последната година и би затвърдила имиджа на страната като проблематичен член на ЕС от вида "троянски кон". Сходен ефект би имало участие на АБВ, а пък включването на НФСБ би дало сигнал, че национал-популизмът трайно се намества в управлението на страната.




Списъкът може да бъде продължен, но може и да бъде сведен до едно твърдение: фрагментацията на парламента, вкарването в управлението на провалени, популистки и екзотични партии, ще доведе до запазване на статуквото. А статуквото е липса на управленски капацитет и невъзможност за справяне дори с неотложни кризи като КТБ и срива в енергетиката, например.


Власт и авторитет


Изборите ще са тест за интелигентност, показващ доколко гражданите разбират смисъла на политическата власт. Властта може да бъде насилието и произвола на по-силния, но тя може да бъде и живото-спасяващото решение на лекаря, умният проект, увеличаващ общото благосъстояние, координацията на движението от регулировчика и т.н. Властта може да бъде авторитарен произвол, но може и трябва да бъде авторитет, помагащ ни да вземаме по-добри решения от тези, които бихме взели сами без негова помощ. Изобщо не е необходимо силна ръка и авторитризъм за власт-авторитет: всяка добре-управлявана демокрация го доказва. В един все по-сложен свят нуждата от власт-авторитет е неизбежна: действията на хората трябва да бъдат регулирани, координирани, за да се избягват вездесъщите проблеми на колективното действие, при които, водени от тясно разбиране за собствения интерес, правим глупости като общество.


В теорията на игрите тези проблеми са известни отдавна: от дилемата на затворника, до гратисчийството и злоупотребата с публични блага.


Въпросът, който настоящите избори поставят, е дали България може да се управлява авторитетно. Българинът е доказал, че може да използва гласуването наказателно – да накаже тези, които счита за управляващи корумпирано и произволно. Част от наказанието е свалянето от власт на провалили се партии, което е безспорно оздравително. Другата част от наказателните операции срещу политиците у нас, обаче, е изпращането в парламента на партии, чиято цел не е да управляват, а да действат като шамар и унижение за тях. А това вече надали е оздравително. Атака, ББЦ, РЗС са такива проекти, чиято задача е да развенчаят останалите, да ги лишат от авторитет и евентуално да ги свалят от властовия подиум.


Рискът на тези избори е в парламента да влязат толкова много наказателни отряди, че да се обезсмисли всяка авторитетна власт. Всеки управленски формат би бил поначало унизен, принизен и загубил легитимност, поради необходимостта да разчита на някои от деконструкторите на властта.


В този фундаментален смисъл, предстоящите избори са тест за управляемостта на страната. Доколко – като политическа общност – използваме политика за създаването на авторитетна власт, способна да разрешава проблеми, и доколко я използваме като инструмент за наказание и принизяване на политици. Когато всички политици са принизени и оскърбени, суверенът – хората – всъщност са се провалили на доста елементарен тест за интелигентност, признали са собственото си безсилие и неспособност.


Тези въпроси са моето предложение за деня за размисъл. Всеки глас ще е от значение.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (89)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Няма такова нещо. Ако не променят закона с исканията от Референдума, напролет пак избори, не ме интересува кой е на власт!

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  2. 2 Профил на Дяволът създаде БСП, ББЦ и Атака
    Дяволът създаде БСП, ББЦ и Атака
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Само един-единствен начин има да се появи светлина в тунела - избирателна активност над 65 процента. Само 4 партии в НС, защото от малките партии единствено РБ е партия,другите са престъпни организации, и правителство ГЕРБ. РБ. Всичко друго е катастрофа и е по-добре да си управлява служебното правителство, докато изборите , все едно колко на брой, доведат до това. Нова хунта Орешарски ще доубие полуубитата държавица.

  3. 3 Профил на Дневник:Анкета за или против новият сайт
    Дневник:Анкета за или против новият сайт
    Рейтинг: 531 Неутрално

    "Когато всички политици са принизени и оскърбени, суверенът – хората – всъщност са се провалили на доста елементарен тест за интелигентност, признали са собственото си безсилие и неспособност."
    ---------------------------------------------

    Ей това е основният извод, верен при това.

    Да мразиш е сериозно занимание. Имаш ли толкова време, да се "забавляваш" с това ?!?
  4. 4 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2195 Неутрално

    Всички избори са важни.Проблемът е,че ако сега влязат 6-8 партии в парламента,то в следващия ще има над 10 използвайки все по голямото обедняване на все по голяма част от народа.

  5. 5 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1106 Любопитно

    "България се отправя към избори, които ще предопределят съдбата й за поне десетилетие напред."

    Ако съдбата на България за виси от изборите и от обикновените гласоподаватели, значи в България има истинска демокрация.

    Има ли истинска демокрация в България?

    Избирателите ли определят това, което става в държавата?

    Чувствате ли, че "всичко зависи от вас".

    Или пък не.

    TAKE THE RED PILL!
  6. 6 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1106 Любопитно

    "Само един-единствен начин има да се появи светлина в тунела - избирателна активност над 65 процента."

    Светлината в тунела ще се появи при 10% активност. Нека отидат само циганите и турците да гласуват. Нека ДПС спечелят 90% от гласовете. Нека да дойдат след това в София да си направят правителство. Чакаме ги.

    TAKE THE RED PILL!
  7. 7 Профил на BG Territory
    BG Territory
    Рейтинг: 1903 Неутрално

    Най-чистият вариант е дясно-центристко мнозинство – ГЕРБ и РБ.

    Популистката формация от бивши охранители, ченгета, доносници, чантоносци и шофьори на комунистически величия никога не е била, не е и, най-важното - НИКОГА НЯМА ДА БЪДЕ - дясноцентристка партия. Огромен успех ще е ако изобщо съумее да се превърне в партия.
    Територията, с това ниво на избирателите, няма никакъв шанс!

    A lie can run round the world before the truth has got its boots on. Terry Pratchett
  8. 8 Профил на boqnus
    boqnus
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Направо нз за кого да гласувам някъкъв омагьосан кръг се получава все едни и същи муцуни (мутри) нехаещи за хората.Наистина жалко за България всеки сам за себе си трябва да се спасява ония горе само ще си правят далаверките, заменките, комисионните и т.н.

  9. 9 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2273 Неутрално

    Вместо Беров 3.0 , по-добре без правителство още 6 месеца.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  10. 10 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Bye, bye, Г"Е"РБ.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  11. 11 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 374 Неутрално

    В неделя ще стане ясно за пореден път, че Народът не иска да го "управлява" Борисов, ако ГЕРБ не получи абсолютно мнозинство.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  12. 12 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#9] от "cinik":

    Така е най-либертарианско.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  13. 13 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 5205 Неутрално

    До коментар [#7] от "BG?":

    май Орешарски малко ви мачка. Още трябваше.

    Gunter glieben glauchen globen
  14. 14 Профил на BG Territory
    BG Territory
    Рейтинг: 1903 Гневно

    До коментар [#13] от "Blood Red Skies":

    Малко беше, да. Орешко ни мачка малко повече от година, а Баце и Цвъ ни мачкаха три години и половина. И пак се натискат да мачкат. И ще мачкат!

    A lie can run round the world before the truth has got its boots on. Terry Pratchett
  15. 15 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 1556 Неутрално

    Един доста точен анализ. Ще споделя.

    Доброто е заразно
  16. 16 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 5205 Неутрално

    [quote#14:"BG?"]Малко беше, да. Орешко ни мачка малко повече от година, а Баце и Цвъ ни мачкаха три години и половина[/quote]
    Е, от понеделник ще имаш щастието да те мачка пак десния Орешарски. Този път в чèтворна, още по-извратена коалиция. Ще се включим в евразийския съюз, а ти ще си щастлив.

    Gunter glieben glauchen globen
  17. 17 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1211 Неутрално
  18. 18 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 723 Любопитно

    За кого са важни тези избори?Защо ги наричат "избори" изобщо?Някой знае ли какво на 10 ноември 1989 год. не е станало като хората,та се организира нов 10-ти ноември?Сериозно питам.

  19. 19 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 723 Разстроено

    Г-н Смилов,за нито една от партиите,които така увлекателно коалирате,нямам намерение да гласувам,така че партийната ти пропаганда слабо ме вълнува.Оставете хората спокойно да избират от възможните над 20 опции!

  20. 20 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 723 Весело

    [quote#9:"cinik"]Вместо Беров 3.0 , по-добре без правителство още 6 месеца.[/quote]
    Да,президентът се е погрижил за това.Ако се наложи това нещо,дето е назначил,да е правителство,поне да е едно нищо.С него и без него.

  21. 21 Профил на BG Territory
    BG Territory
    Рейтинг: 1903 Неутрално

    До коментар [#16] от "Blood Red Skies":

    Напротив, приятелю, точно напротив. От понеделник ще НИ мачка пак Баце. С любезното съдействие на "патриотичните" партии. Мечтата на агент Николай - унгарски вариант на коалиция между популистка и националистическа формация.

    A lie can run round the world before the truth has got its boots on. Terry Pratchett
  22. 22 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1050 Неутрално

    каква светлина в тунела, когато половината нация са потенциални избиратели на БКП/БСП - ченгета, пенсионирана номенклатура, военни с привилегии, армия от ненужни чиновници-чантаджии, безпросветни циганЯ и тук-таме някой изтрещял рапър за адет.

    светлината в тунела беше 97' , когато един наистина способен икономист се поколеба и не направи лустрация и декомунизация на държавния апарат.

  23. 23 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8445 Неутрално

    Десетилетие напред,направо настръхнах.Мислете на кого ще поверите България и за кого гласувате.

  24. 24 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 1367 Весело

    """Най-важните избори за десетилетие напред""" -Хайде пак старата мантра на нов глас!!! -Как веднъж не не кажат, че тези избори не са "най-важните" ! -Досега, колко много пъти участвахме все в "най-важни" избори, и всеки път резултатът беше - "совите не са това, което са" ! -И сега, каквато и конфигурация да се получи от тези "горните", разлика с предишното управление ще има, няма (един процент) -1%!

  25. 25 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 1367 Любопитно

    До коментар [#21] от "BG?":


    [quote#21:"BG?"]унгарски вариант на коалиция между популистка и националистическа формация. [/quote]
    -Ооо, много далеч ще сме от унгарския вариант ! -Бъдете сигурни !

  26. 26 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 1367 Весело

    До коментар [#2] от "Дяволът членува в БСП и ББЦ":


    [quote#2:"Дяволът членува в БСП и ББЦ"]Само 4 партии в НС, защото от малките партии единствено РБ е партия,другите са престъпни организации, и правителство ГЕРБ. [/quote]
    -Искате да кажете, че в посочените от вас партии липсват "престъпни" елементи ?!?!?

  27. 27 Профил на Дяволът създаде БСП, ББЦ и Атака
    Дяволът създаде БСП, ББЦ и Атака
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#26] от "vagabond66":

    Разбира се, че и в ГЕРБ и РБ има. Пак опираме до най-малкото зло.

  28. 28 Профил на bally
    bally
    Рейтинг: 481 Неутрално

    Пак питам - Дневник ли плаща на тоя или той плаща на Дневник, изглежда "на парче", та през два дни се пъне да жени ГЕРБ и РБ?

  29. 29 Профил на rumata
    rumata
    Рейтинг: 630 Неутрално

    Единственият начин да промениме живота си към по-добро е, . . в деня на изборите дружно да отидем за гъби! Само така ще покажем на продажната, безмозъчна, корумпирана, вечно ненаяла се политическа шайка, че 25 годишното гласуваното доверие и шанс изтекоха! Край на 'тинтири - минтири' и 'шменди - капели'! Финито!! Време е за нов политически модел!!

    Според Козяшката прислуга, на Шипка, РУСКИ АГРЕСОРИ И БЪЛГАРСКИ СЕПАРАТИСТИ ВЛЯЗОХА В БОЙ СЪС ЗАКОННАТА ОСМАНСКА ВЛАСТ.
  30. 30 Профил на rumata
    rumata
    Рейтинг: 630 Неутрално

    [quote#16:"Blood Red Skies"]Е, от понеделник ще имаш щастието да те мачка пак десния Орешарски. Този път в чèтворна, още по-извратена коалиция. Ще се включим в евразийския съюз, а ти ще си щастлив. [/quote]
    И каква е разликата между 'десния Орешарски' и 'десния от Банкя', и кое не беше извратено за 25 години, независимо дали бе еднолично управление или в коалиция!? А дали съюза ще е евразийски или атлантически, все тая! И в двата случея дупката на кавала е десетата!

    Според Козяшката прислуга, на Шипка, РУСКИ АГРЕСОРИ И БЪЛГАРСКИ СЕПАРАТИСТИ ВЛЯЗОХА В БОЙ СЪС ЗАКОННАТА ОСМАНСКА ВЛАСТ.
  31. 31 Профил на rumata
    rumata
    Рейтинг: 630 Неутрално

    [quote#22:"хм"]светлината в тунела беше 97' , когато един наистина способен икономист се поколеба и не направи лустрация и декомунизация на държавния апарат. [/quote]
    Тази 'светлина в тунела', може би най 'черната' в цялата ни по нова история, се оказа джобното фенерче на Луканов. Точно за това споменатите от теб лустрация и декомунизация нямаше как да се случат. Всеки, имащ претенции за политическа грамотност, който не го е разбрал, и продължава да търи някакво друго теле под вола, честита ви днешна действителност!! Костов, 'големия икономист', се оказа най голямото зло, което можеше да се случи, И СЕ СЛУЧИ, на България! Точно затова не сме държава, а някакъв неуспешен опит за такава!

    Според Козяшката прислуга, на Шипка, РУСКИ АГРЕСОРИ И БЪЛГАРСКИ СЕПАРАТИСТИ ВЛЯЗОХА В БОЙ СЪС ЗАКОННАТА ОСМАНСКА ВЛАСТ.
  32. 32 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 4322 Неутрално

    До коментар [#13] от "Blood Red Skies":

    ,,май Орешарски малко ви мачка. Още трябваше.,,

    Той не ги мачка, той им се подигра. Да изолираш партията за втори път получила най много гласове и да съставиш правителство на фиктивно мнозинство, втора подигравка. Да докараш протестите до стотина човека, трета подигравка. Да свалиш цената на тока с цели 7% и с това да свариш един горещ картоф на тези след тебе, така че да накараш ,,умните,, наново да почнат протести защо се увеличава цената на тока, четвърта подигравка

  33. 33 Профил на mr. wonderworld.
    mr. wonderworld.
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    [quote#2:"Дяволът членува в БСП и ББЦ"] Само 4 партии в НС, защото от малките партии единствено РБ е партия,другите са престъпни организации[/quote]

    Ей ги РБ-то:

    Радан Кънев от Реформаторския блок, който най-много говори по време на кампанията за съдебната реформа е с кратък отговор на въпроса, но потвърждава обещаната политика. "Категорично. Това е първата важна стъпка за установяване на върховенство на закона, на честни правила и равни права за всички българи и за всички фирми"

    http://bgizbori.org/izbori-2014/novini/item/1975-mvr-zadarzha-17-dushi-pazaruvali-glasove-za-reformatorskiya-blok

    In my Wonderworld each sleeping vision is so real.
  34. 34 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 4322 Неутрално

    До коментар [#29] от "rumata":

    ,,Единственият начин да промениме живота си към по-добро е, . . в деня на изборите дружно да отидем за гъби!...,,

    Не е зле, не е зле. Че да се състави една широка коалиция от национално отговорните партии РБ, ББЦ, ДПС, БСП, НФ и АБВ за спасението на България

  35. 35 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 563 Неутрално

    Все чакам автор,
    който да сподели притеснение от отсъствието на Отговорност,
    при упражняването на властта в нашата страна...
    Както и да предложи свой вариант,
    за нейното възстановяване и утвърждаване,
    в Стил по всички нива на държавното ни управление ...
    Всуе ...

  36. 36 Профил на Р. Дражев
    Р. Дражев
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Това е и моят коментар,
    "Всеки глас ще е от значение"
    Толкова просто...

    Happy face says, adios !
  37. 37 Профил на Р. Дражев
    Р. Дражев
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#31] от "rumata":
    Хахахахахахахахаха,ще падна,
    някой май не е бил в час последните години.
    Не се излагай, ами ходи гласувай и вземи с теб
    баба ти и ......

    Happy face says, adios !
  38. 38 Профил на Р. Дражев
    Р. Дражев
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#33] от "mr.wonderworld.":
    Опорни точки, опорни точки...
    Хахахаха,
    няма как да мине това !

    Happy face says, adios !
  39. 39 Профил на mr. wonderworld.
    mr. wonderworld.
    Рейтинг: 1316 Весело

    [quote#38:"r.drazhev"]Опорни точки, опорни точки... [/quote]

    Само това ли измисли?

    Разходи се по медиите, ве, това е новината на вечерта!

    In my Wonderworld each sleeping vision is so real.
  40. 40 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 1367 Неутрално

    До коментар [#29] от "rumata":


    До коментар [#30] от "rumata":


    До коментар [#31] от "rumata":
    -Абсолютно вярно! -Гласуването само легитимира, цялата тази паплач и сган ! -Погнусен съм от всичките тия!
    -Да си пусна гласа за тях е невъзможно!

  41. 41 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 1367 Любопитно

    До коментар [#34] от "сидер":


    [quote#34:"сидер"]Не е зле, не е зле. Че да се състави една широка коалиция от национално отговорните партии РБ, ББЦ, ДПС, БСП, НФ и АБВ за спасението на България [/quote]
    -Да това е напълно възможно ! -Но не вярвам "герб" да се минат и да не участват и те! -Нали ще е "широка коалиция" !

  42. 42 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 4322 Неутрално

    До коментар [#41] от "vagabond66":

    ,,-Да това е напълно възможно ! -Но не вярвам "герб" да се минат и да не участват и те! -Нали ще е "широка коалиция" ! ,,

    Да, щом и ти го казваш, че една широка коалиция от национално отговорни партии РБ, ББЦ, БСП, ПФ, ДПС и АБВ е напълно възможна, значи ще стане.А това дали ГЕРБ би участвала в такава широка коалиция зависи само от тях. Ако са натисне да участва, може и да я приемет, но после ГЕРБ въобще няма да го има на политическия хоризонт. Ако са натисне да участва и не я приемат, ГЕРБ пак отива в небитието

  43. 43 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 4322 Весело

    До коментар [#29] от "rumata":

    ,,...Време е за нов политически модел!! ,,

    Наред е анархията, да живей анархизъма

  44. 44 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 4322 Весело

    До коментар [#30] от "rumata":

    ,,И каква е разликата между 'десния Орешарски' и 'десния от Банкя',,

    Е ми разликата е, че десният от Банкя вдигна цената на тока с 15%, а десният орешарски я свали с цели 7%, че сега щат не щат я вдигат само с 10%

  45. 45 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 2296 Любопитно

    "Предстоящите избори са тест за управляемостта на страната."

    С тази конституция страната е неуправляема.
    И това ще се разбере, само че по трудния начин...

  46. 46 Профил на drakar65
    drakar65
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Аз няма да гласувам!
    Няма да ходя за риба, гъби и други подобни занимания..
    Съжалявам, но никоя партия не спечели моето доверие!
    Хич няма да се се навия до урната!

    “Сега е моментът да превъртим Рубикон-а” - Гай Юлий Ц... Аз-"Картаген трябва да бъде разрушен"!
  47. 47 Профил на townboy
    townboy
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Аз ще ви кажа че без значение дали подкрепяме РБ, ГЕРБ, БСП, АБВ и.т.н всичките сме "комунета" защото партията у нас е само една -т.нар. ДС мафия.

    Too much цензура Баце.
  48. 48 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 937 Неутрално

    От първите 10 партии по рейтинг няма една, в която да не се бяха внедрили ченгета от ДС. За какви избори и каква демокрация говорим? България се управлява на феодален принцип а туземното население работи и умира с 240 лв заплата. Колко години трябва да протестирам по улиците и колко правителства трябва да си отидат, за да заприличаме на нещо?

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  49. 49 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2645 Неутрално

    Авторът е доста уплашен от това което ще стане и с право като си знае избирателя. Поетът го е казал по-цветисто от него "Не е народ а мърша, туй ще кажа и ще свърша".

    От това което виждам българският народ не се е отказал от идеята да си прави експерименти с търпението на Господ. На друго място го казах, май че само Виденовата зима оправя такова вироглаво творение на природата. Нищо, ще я дочакаме, аз вече си имам отработена технология за справяне с нея.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  50. 50 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4135 Неутрално

    Най важните избори бяха преди 25 години,през 1990,те предопределиха съдбата на България.Не казвам че нищо от това което се случи нямаше да стане но ние улеснихме максимално БКП.От тогава насам всичко е следствие на тези избори и доминацията им във всички сфери на обществения живот.

    klimentm
  51. 51 Профил на zethron
    zethron
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Ненужна статия. Авторът не познава и хал хабер си няма от цикличното развитие на нещата т.е. изводите му са изсмукани от пръстите, интерпретациите му са бабини баения и общи приказки. Тези избори не са важни. Цикълът се очаква да достигне дъното 2016/7 за България. Допълнително се взема под внимание и този за Европа и САЩ -2020г. Така картинката се изяснява. Този парламент ще бъде повече от ужасен. За това ще имат основен принос ГЕРБ и РБ. ДПС се оттегля умно. БСП не знае защо, но и те се оттеглят и няма да понесат негативи от предстоящите събития.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Вече свикнах да ме трият без причина
  52. 52 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Политическият анализ на автора, с малки изключение, е напълно адекватен на реалното състояние на нещата у нас. То дори е още по-лошо, отколкото го описва той, просто защото РБ на практика е най-големия политически враг на ГЕРБ и дори ако двете партии биха могли да скалъпят мнозинство в парламента, тяхното дълговременно управление едва ли е възможно. Всъщност, издигайки се до най-високата си кризисна точка, ситуацията не предлага никакво реално полезно политическо решение. При което за това състояние на нещата в политиката са виновни всички нейни малко или много значими политически партии, макар ДПС, БСП и РБ, подредени именно в този ред, да имат особени заслуги за него.

    Нещата са още по-сериозни поради това, че след като на предишните парламентарни избори всъщност беше извършен нещо като пълзящ преврат срещу ГЕРБ (от задкулисно режисираните протести до скандала Костинброд), сега нещо подобно се опитват да направят РБ и Протестна мрежа, като използват президента: Вместо да се съсредоточи в политика, насочена към смекчаване на вътрешната криза и перфектно провеждане на изборите, служебното правителство хвърля усилията си в конфликта САЩ–Русия, който за сега за нас има на практика само теоритично значение. И се занимава основно с дейности, които са малко екзотични за едно служебно правителство. И не е ясно колко още поразии може да направи в тази насока то, ако новият парламент не успее да създаде ново правителство и бъдат насрочени нови избори.

    Така че нещата наистина са много объркани. И накъде ще натежат везните, все още не е много ясно. А и вече нищо не може да се направи, освен да се чакат резултатите от изборите.
    à è ѝ ò „” – ≪≫

  53. 53 Профил на emi1ian
    emi1ian
    Рейтинг: 374 Весело

    Гласувайте хора!
    За да стигнем където искаме трябва да станем от дивана или масата и да направим първата стъпка.
    Всички трябва да помним и държим сметка: управляващите са слуги на народа, не ние техни.
    Докато дишаме, надежда има.

  54. 54 Профил на emi1ian
    emi1ian
    Рейтинг: 374 Весело

    Гласувайте хора!
    За да стигнем където искаме трябва да станем от дивана или масата и да направим първата стъпка.
    Всички трябва да помним и държим сметка: управляващите са слуги на народа, не ние техни.
    Докато дишаме, надежда има.

  55. 55 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2239 Неутрално

    Общо взето споделям дилемите и начина на представяне им в статията.
    Това което мен лично ме безпокои, е (пак) няма да издържим теста
    или поне такова ми е усещането от крайно разнопосочните мнения на пишещите тук и по други места.
    Това не е меродавно, предвид скромната и в някакъв смисъл специализирана извадка, като база за такъв извод, но за съжаление това се вижда и в различните изследвания, независимо от разликите между тях, главно в цифрите, но не и в броя партии, които имат сериозен шанс да влязат в новоия парламент.
    Ако подобна ситуация действа мобилизиращо, за хората, които споделят необходимостта от сравнително стабилно управление и имат някакви резерви за да подкрепят предпочитаните от тях формации, аз си мисля, е не му е времето, да се мръщим капризно нос.

  56. 56 Профил на janeausten
    janeausten
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#7] от "BG?":

    +++++++++++Малко здрав разум след розовия памук на Смилов
    Не знам откога директната агитация - гласувайте за РБ и ГЕРБ че иначе лошо - минава за политология и анализ
    Малко ме топли в чия полза е агитацията

  57. 57
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  58. 58 Профил на Р. Дражев
    Р. Дражев
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#22] от "хм":
    Не се е поколебал, а армия от
    скрити иявни ДС агенти, бяха налазили
    по партийна поръчка СДС !
    Ние помним !
    ЛУСТРАЦИЯ !

    Happy face says, adios !
  59. 59 Профил на Р. Дражев
    Р. Дражев
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#39] от "mr.wonderworld.":
    Не "ВЕ",мили ми "чудеско",
    бегай ти се разходи да посвириш на дудука.
    И само му посвири, недей да гласуваш за него,
    както со обещал.

    Happy face says, adios !
  60. 60 Профил на yorddj
    yorddj
    Рейтинг: 946 Неутрално

    В понеделник ще си проличи, дали нашето племе има желанието да се превърне в народ. Не съм оптимист, но се надявам РБ да получи по-голямо доверие, защото в обратен случай... назад към Евразия!

  61. 61 Профил на royal_sperm
    royal_sperm
    Рейтинг: 439 Неутрално

    РБ имат два избора; да управляват сега с герб и след това да изчезнат завинаги от политическата сцена или да останат в опозиция и до две години да управляват с мнозинство. ГЕРБ са шайка бандити и не знам защо себеуважаващ се политик ще иска да управлява с тях?

    In real life it is always the anvil that breaks the hammer...” ― George Orwell
  62. 62 Профил на royal_sperm
    royal_sperm
    Рейтинг: 439 Неутрално

    До коментар [#60] от "yorddj":

    Стига с тая евразия. Стига с тея приказки за торбалан. Няма евразия, няма ес, има България и интересите на нейните мизерстващи вече 100 години граждани!

    In real life it is always the anvil that breaks the hammer...” ― George Orwell
  63. 63 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    Едно неубедително мнозинство би тласнало страната към още по-голям хаос и не би имало възможност /дори и при желание/ за кардинални реформи

  64. 64 Профил на mils5656
    mils5656
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар № 22:"хм"
    "Каква светлина в тунела, когато половината нация са потенциални избиратели на БКП/БСП - ченгета, пенсионирана номенклатура, военни с привилегии, армия от ненужни чиновници-чантаджии, безпросветни циганЯ и тук-таме някой изтрещял рапър за адет."
    Много точно казано, плюс стадото български мюсюлмани, които искат да ни убедят, че от ДПС по-"европейска" и "демократична" партия няма за тях(въпреки че ние ги знаем що за стока са ) !!! Лошото е,че умните българи са осъзнали колко стуват партиите и политиците и не си дават труда да отидат до урните, а оставят съдбата си в ръцете на стадните етноси !!! Тези които са с минимален принос в икономиката и бюджета определят кой да ни управлява !!! За това е причина калпавата Конституция !!!

  65. 65 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 2242 Неутрално

    До коментар [#11] от "socialen":

    " Народът не иска да го " управлява " Борисов ..."


    Ей,ама много си противен ! Кой си ти и кой те уполномощи да се изказваш " от името на народа " ?

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  66. 66 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 2242 Неутрално

    До коментар [#17] от "dedo pepo":

    " Най безднадеждните "


    Прав си ! Това комунетата и партийните секретари,наистина ви очакват безднадежни времена,а,ако направим и Референдума - съвсем ще се оттечете в канализацията !

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  67. 67 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#65] от "niksan1":

    По актуални данни няма да има абсолютно мнозинство. При гласуващи 60-65%, то 35% за Борисов са нищо. Според актуално проучване на Галъп 60% не искат Борисов да ги "управлява". Реално са 65%.
    Какво правим ако Борисов утре няма абсолютно мнозинство? Какво предвижда астроложката в този случай? Какво казват врачките и баячките?

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  68. 68 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 2242 Неутрално

    До коментар [#22] от "хм":

    " ... когато един наистина способен икономист се поколеба и не направи лустрация и декомунизация в държавния апарат "


    Никак даже не се е поколебал ! И лустрацията и декомунизацията СЪЗНАТЕЛНО НЕ БЯХА НАПРАВЕНИ В ПЕРИОДА 1997-2001 година ! Тогава не знаех,но днес съм наясно,един агент на ГРУ - никога няма да тръгне срещу господарите си,защото много преди това си е поставил ръцете в сцепено дърво ...!

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  69. 69 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#65] от "niksan1":

    Ти уж си с "висше образование и с квалификация", а какво правиш в герп!? Ръководството на герп няма нито едното, нито другото.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  70. 70 Профил на heatseeker
    heatseeker
    Рейтинг: 1316 Весело

    ДРЪН-ДРЪН!!! Патетична самоцелност. Дано авторът е писал само заради хонорарчето, а не защото действително вярва в дивотиите, дето е надращил.

    Свобода за Надежда Савченко!
  71. 71 Профил на damianrm1
    damianrm1
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Какво знаем за подобни формации, всъщност? - НЕ СА В ДАЛАВЕРИТЕ И ЗАТЪНАЛИ ДО ГУША В КОРИПЦИЯ - това ми стига на мен! Не че не могат и те да последват големита партии - но ако го направят - тогава - спирам за тях да гласувам!

  72. 72 Профил на damianrm1
    damianrm1
    Рейтинг: 217 Весело

    До коментар [#29] от "rumata":
    И като отидеш за гъби-какво ще постигнеш??? И 100 000 човека само да гласуват-ще има депутати и правитество, разликата е най-голямата, че от тия 100 000 50 000 ще са за ДПС - те са твърди ... Това ли искаш-в БГ етническа партия да е на 50 % ? Че то тогаз - дай направи на Турция да се преименуваме ...

    Моя призив е - ГЛАСУВАЙТЕ - за който решите че ви защитава интересите, но гласувайте!!!

  73. 73
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  74. 74 Профил на m_todorov
    m_todorov
    Рейтинг: 588 Неутрално

    Тази "статия" е мнение автора. Аз лично не разбрах какви реформи направи герб по време на управлението си, че да си мислим, че сега ще направи реформи, както "статията" се опитва да ни вмени. Фактите са следните:
    герб са първи;
    не искаме бсп и дпс;
    РБ са с малък процент.

    Най-важният въпрос е: Може ли РБ да бъде ефективен коректив на герб? Аз се съмнявам. герб имат връзки с дпс, имат и корпоративни интереси и честно казано не са различни от бсп+дпс, освен на думи. Ако РБ се окаже твърде силен коректив, то сигурен съм, че може да се привлекат гласове от други партии в подкрепа на герб, като последните отричат коалиции, а че просто в другите партии има, видиш ли, интелигентни индивиди, на които им пука за бъдещето на България.
    Най-добрият избор би бил РБ на първо място. Само, че народът не иска дясна партия. Иска си същото. Ако нещо работи защо да го промениш?

  75. 75 Профил на incense
    incense
    Рейтинг: 374 Гневно

    Отвратителен е начинът, по който Дневник и всякакви "експерти", на които медията дава трибуна, се опитват да пробутат коалиция между ГЕРБ и Реформаторския блок. Сдружаването с престъпната шайка на Борисов е най-сигурният начин да се похаби и унищожи РБ - може би единствената читава политическа формация в момента, която има в програмата си реални предложения за позитивни промени в страната. И какво ще стане, ако Блокът се коалира с ГЕРБ? По-опортюнистичните елементи в него тутакси ще се влеят в послушната команда на ББ, а читавите политици, с каквито РБ разполага, ще бъдат изплюти - маргинализирани и изгубили доверието на избирателите, задето са подкрепили връщането на Краля-Слънце на власт. Не, благодаря - предпочитам Реформаторите да останат в опозиция и оттам да критикуват, предлагат и да трупат активи пред бъдещите си гласоподаватели, а ГЕРБ-аджиите да се гушнат с ДПС и да разкрият истинското си хищно лице. Само така можем да се надяваме, че при едни следващи избори на власт ще дойде едно наистина Реформаторско правителство!

  76. 76 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3381 Неутрално

    "Ясна европейска идентичност или национал-популизъм и дори крипто-путинизъм" - според мен това е въпросът на въпросите. Назад към задушаващата прегръдка на сибирската мечка, или напред към споделените ценности на Европа и Западния свят.

    Робство и "преклонена главица сабя не я сече" или свобода и лична отговорност за собствената съдба.

    Азиатски клиентелизъм или европейска държавност.

    Да се надяваме народът ни да покаже зрелост и направи верния избор.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  77. 77 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    До коментар [#66] от "niksan1":

    Простащина е да даваш определения без да познаваш човека и обстоятелствата.

  78. 78 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 1367 Весело

    До коментар [#72] от "damianrm1":


    [quote#72:"damianrm1"]Моя призив е - ГЛАСУВАЙТЕ - за който решите че ви защитава интересите, но гласувайте!!!

    [/quote]
    -Вие пък като гласувате, какво ще постигнете??? -И ако "дпс" спечели с 100%, какво ще стане??? -Още ли си вярвате, че ДС -клон "дпс" е с нещо по лош от ДС - клон "атака" ?!? -И с какво ДС- клон "герб", са по хубави от ДС- клон "ръ.бъ." ! -Или пък може би си мислите, че ако "бсп" спечели с 100% , ще ни сменят името на Русия ! -Ах мечти !!! -Щом до сега не сте разбрали, че всичките имат едни "господари", значи няма и да го разберете скоро! -Аз пък призовавам да не се гласува за тези боклуци !!! -А вие, като си имате фаворит, утре рано сутрин, с "бюлетинката" от първите редици да сте , като "пенсиите" дето са за "бсп" !

  79. 79 Профил на Бенефициенто Корупционе
    Бенефициенто Корупционе
    Рейтинг: 374 Гневно

    "Най-важните избори за десетилетие напред"?!-това заглавие ми го пробутвате за не знам си кой път!
    Дори ако самодържецът е намекнал за вероятни нови скорошни избори?

  80. 80 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3381 Неутрално

    [quote#78:"vagabond66"]ДС- клон "ръ.бъ." [/quote]

    Стратегията ви да окалвате всички, сравнявайки ги със себе си, е губеща, но вие сте твърде ограничени, за да го проумеете.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  81. 81 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 1367 Любопитно

    До коментар [#80] от "Norman Granz":

    -Нямам абсолютно никаква стратегия ! -Това че вие сте си ги избрали за фаворит, си е ваша работа ! -Просто погледнете от създаването на партията "сдс" - съюз на държавна сигурност" през 1990 година, кои бяха вътре и какви бяха ! -После вижте и делата им и тогава ми говорете, че някой ги "калял" !!! -Няма нужда никой да ги каля, те сами се окаляха ! -А ако вие нямате спомени, това си е ваш проблем !

  82. 82 Профил на 1984
    1984
    Рейтинг: 704 Неутрално

    трябва да им се признае на комунистите, че под една или друга форма винаги владеят положението тоест да крадат и убиват

    BG e мини империя на злото.
  83. 83 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Гласувайте всички. Гласувайте най вече за РБ. Единствения шанс на България след 1990г. бе правителствовто на Костов. Извади РБ от ръцете на комунягите и от орбитата на Русия. После всички национални предатели и престъпници се обединиха и с помощта на службите на Русия, направиха и правят всичко възможно, да сме "бананова република" доминйон на Русия. Мислете здраво и гласувайте масово!

    chavo64
  84. 84 Профил на rumata
    rumata
    Рейтинг: 630 Неутрално

    [quote#37:"r.drazhev"]Хахахахахахахахаха,ще падна,
    някой май не е бил в час последните години.
    Не се излагай, ами ходи гласувай и вземи с теб
    баба ти и ...... [/quote]
    Някои, мислейки си, че са в час, си остават в без час за цял живот! А твоята баба, . . какво!? . . Да не ти показа среден пръст! Правилно! Умна жена! Ти пък, . . на кого ли си се метнал!

    Според Козяшката прислуга, на Шипка, РУСКИ АГРЕСОРИ И БЪЛГАРСКИ СЕПАРАТИСТИ ВЛЯЗОХА В БОЙ СЪС ЗАКОННАТА ОСМАНСКА ВЛАСТ.
  85. 85 Профил на Хелиана
    Хелиана
    Рейтинг: 925 Неутрално

    Много се дразня, когато някой се опитва да ми натрапи как точно съм трябвало да гласувам, защото било в името на развитието на страната. Демократичните избори затова са демократични, защото дават възможност на всеки да гласува в съответствие със собствените му/и предопчитания. Задача на избраните по демократичен път е да се покажат добри политици и да сформират добро правителство. Авторът обръща всичко с главата надолу - мой патриотичен дълг било да гласувам за определени партии, за да свърша работата на народните избранници, които иначе не са в състояние да работят заедно за доброто на страната, доведена от поредица пак народни избранници до тотална разруха и разпад на държавността. Ами ако аз мога да свърша тяхната работа, защо са ми те изобщо? Да разпускаме държавата и да започнем да си се самоуправляваме. И без това по тия земи интелектуалното наследство на Платон по темата "демокрация" отпреди повече от две хилядолетия нито се познава от тези, които са с претенции да са "народни лидери", нито се тачи от тези, които пък го познават.

  86. 86 Профил на danid
    danid
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Е, в тази статия има подсказка за кого да се гласува. Може би трябваше да бъде публикувана вчера.
    Тези избори са важни, но не са "най". Най- вероятно ще има скоро следващи. Така че ще трябва активност за по- дълго време. Процесът ще бъде по- дълъг от едни избори. Дано да е процес на някаква положителна промяна.

  87. 87 Профил на bgl
    bgl
    Рейтинг: 419 Неутрално

    Светлина в тунела ?
    Че то половината България е с останки от ДС - може някой някои от тях да са свестни хора, но определено негодяите са повече!
    Най-точното определение в момента за страната ни е
    Северна Корея с Демократичен декор.
    Бандитите си безчинстват безнаказано - влизат по къщите като във своите си домове, да не говорим за по-лоши неща!

  88. 88 Профил на Форд Префект
    Форд Префект
    Рейтинг: 479 Неутрално

    [quote#6:"Beyond"]Нека ДПС спечелят 90% от гласовете. Нека да дойдат след това в София да си направят правителство. Чакаме ги. [/quote]

    Значи предлагаш да ги оставим да спечелят изборите с пълно мнозинство, да съставят законно правителство и ние след това да излезем по улиците и да ги пометем, така ли? Дори да приемем, че такъв вариант е възможен, а той въобще не е, защото никога не можеш да убедиш толкова хора да не гласуват, какъв ще е смисълът от това? Ще възкръснем от пепелта?

  89. 89 Профил на Captain Shakespeare
    Captain Shakespeare
    Рейтинг: 609 Любопитно

    Неотварянето на досиетата и не провеждането на лустрация, по времето на управлението на СДС, НИ доведе до положение на "Болния човек" в Европа.
    ГЛАСУВАЙТЕ МАСОВО ЗА КоЙТО ВИ СЕ НРАВИ.

    Правильно говорил Гоголь "В России две беды — дураки и дороги" причём первых ну очень много!!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK