Липсата на достатъчно велоалеи - основна причина за инцидентите с колоездачи

Липсата на достатъчно велоалеи - основна причина за инцидентите с колоездачи

© Надежда Чипева, Капитал



От началото на годината - над 60 тежки катастрофи с велосипедисти, ранени - 60 души, загинал един.


Това показва статистиката на МВР, предоставена на "Дневник", поискана по повод читателското писмо на Владимир Георгиев, в което той описва случаите, в които е виждал велосипедист, който се движи срещу движението.


Основната причина за все по-честите инциденти с колоездачи, е липсата на подходяща инфраструктура - велоалеи, които да позволяват безопасно каране. Освен това велосипедистите не са задължени да носят каска, а светлоотразителните жилетки са задължителни само в междуградските пътувания. Така Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите от катастрофи, обобщи причините за инцидентите .




"Проблемът е още на ниво проектиране на пътищата. В големите градове велоалеите се броят на пръстите на едната ръка. Много от тях са по тротоарите. А по малките населени места, където масово се кара колело, няма никаква инфраструктура. Навсякъде в Европа между две села има велоалея, така че велосипедистът да няма досег с движението", казва Тодоров.


Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите от катастрофи

© Георги Кожухаров

Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите от катастрофи


Той смята, че в града много хора не знаят, че


велосипедът трябва да се бута на пешеходна пътека,


а не да се кара. Това е записано в закона за движение по пътищата и ако не се спазва създава предпоставки за инциденти, защото колоездачът внезапно се появява на пешеходната пътека и оставя малко време на шофьорите за реакция.


"Отивайки в Лондон, там ще видите, че колоездачите греят като коледни елхи - каска, светлоотразителна жилетка, ръкавици, наколенки. Тук е записано, че жилетката е задължителна само в междуградските карания, което е безумно. Каската също е на добра воля, за нея въобще няма изискване в закона, а основната травма при инциденти с велосипедисти са ударите на главата", казва още Тодоров.


Друга много съществена причина в София е и липсата на скосяване на тротоарите, което кара велосипедистите, майките с колички и дори хора да се движат по пътното платно, което е опасно. "По целия бул. Тодор Александров няма скосяване на тротоарите, а там колите се движат бързо и много често на пътното платно могат да бъдат видени колоездачи, майки с колички", казва още Тодоров.


Според него общината трябва повече да се вслуша в експертите и още при ремонтите да предвижда нормални велоале

Коментари (38)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на greenhrast
    greenhrast
    Рейтинг: 972 Неутрално

    снимката е раз-маз-ва-ща

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  2. 2 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1427 Любопитно

    Както казва Джони Пенков - в България ще се оправим, когато започнем всички да спазваме движението по пътищата.

  3. 3 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Хубав коментар, най-вече в частта за велоалеите и скосените тротоари. А с какво каската помага при удар на автомобил не става ясно. Задължителни трябва да са активните светлини, а не светоотразителните жилетки. Но най-вече трябва да се работи върху културата на автомобилистите.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  4. 4 Профил на borko_to
    borko_to
    Рейтинг: 488 Неутрално

    а на тия с моторите и на тях ли да им правим алеи?

    Правите дървета в гората, първи се отсичат!
  5. 5 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 541 Весело

    Някой насила да ги е качил на колело?

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  6. 6 Профил на Чат Пат
    Чат Пат
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Минутка за тъпизъм:
    [quote#0:"статията"]над 60 тежки катастрофи с велосипедисти, ранени - 60 души, загинал един[/quote]
    Добре, че е това "над" отпред (колко "над" е намигване към пунктуалността на МВР), защото иначе с тоя "загинал един" или някой от велосипедите е бил тандем, или някой шАфьор е дал фира...

    Минутка за умнизъм:
    [quote#0:"статията"]По целия бул. Тодор Александров няма скосяване на тротоарите, а там колите се движат бързо и много често на пътното платно могат да бъдат видени колоездачи, майки с колички[/quote]
    Чекай малце - майките с количките точно заради липсата на скосени тротоари ли браузват по асфалта, или по-точно заради наличието на МПС по тротоарите?...

  7. 7 Профил на dnk
    dnk
    Рейтинг: 587 Неутрално

    Най-основната причина е че велосипедистите се чувстват над закона. Например съесем редовна гледка е велосипедист минаващ на червено през кръстовище. Това няма да се оправи с велоалеи.

    Моралът не е порок!
  8. 8 Профил на lout66
    lout66
    Рейтинг: 567 Неутрално

    А защо никои не споменава че заради печалбата на няколко фирми се стигна до тук. В бедната Австрия където животът на хората се цени, отдавна се вразумиха .
    http://www.peticiq.com/nenafarovete

  9. 9 Профил на intergalactic
    intergalactic
    Рейтинг: 510 Неутрално

    Основната причина е безумното поведение на велосипедистите на пътя:
    - минаване на червено;
    - завиране между колите;
    - пресичане на пешеходни пътеки "карайки", вместо пеша;
    - липса на фарове вечер;
    - липса на светлоотразителни дрехи;
    - поголовно каране без каска;

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Коментарите ми са мои собствени и не отразяват непременно възгледите на Фондация Америка за България.
  10. 10 Профил на Kimi
    Kimi
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Призив към новите китайци(велосипедистите). Моля като спестите левче от билетче купете си фарче и стопче-по 2 лева са,за да не ви отнесе някой.

  11. 11 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1820 Весело

    Първо паркоместа,свободни зони от автомобили,свободни тротоари и после велоалеи.

  12. 12 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1333 Неутрално

    Естествено, че е добре да има велоалеи. Няма колоездач, който да иска да кара по пътя заедно с колите. Така е по-добре и за двете страни.

    [quote#5:"Consumer"]Някой насила да ги е качил на колело? [/quote]

    А какво ще кажеш да се въведе данък "звуково и атмосферно замърсяване". Или мислиш, че по рождение ти се полага да ни надуваш главата и да тровиш въздуха "без последствия"?

    Апокалипсисът апокалиптичен
  13. 13 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 620 Неутрално

    Малко пресилено ми се струва това твърдение...
    Според мен причината за инцидентите с велосипедистите е, че много от тях карат неразумно.
    Много пъти са ми излизали в насрещното, пресичали са ми пътя по възможно най-опасния начин. Виждал съм колоездачи на "Цариградско" даже ! Има без светлоотразители, без фарове, без каски и т.н. Непонятно ми е защо пренебрегват тези неща, защото без тех, те си рискуват живота. Ако недай си Боже те бутне кола, ходи после се обяснявай кой е крив, кой прав.
    Най-фрапиращият случай беше, когато наблюдавах момче и момиче, които караха в насрещното по бул. "Янко Сакъзов" посока Паметника Левски. Чух много ясно как момичето попита: "А сега на къде?" и отговорът беше "Насам!". Като под "Насам!" се разбираше с/у движението в гръговото около паметника!
    За мен това си е пълна безотговорност от страна на момчето, защото излага на опаснотс живота и на друг човек давайки такива съвети.
    Второ, очевидно има тотално непознаване на правилата за движение. Велосипедите и пешеходците, като участници в трафика, са длъжни да познават поне някои части от закона.

  14. 14 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Така е,малко са велоалеите,а и много от тях не се използват по предназначение - движат се поешеходци,майки с колички,дори видях един Миникупър да се движи безнаказано на бул.Ломско шосе вчера...

    Tony
  15. 15 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3435 Весело

    От началото на годината - над 60 тежки катастрофи с велосипедисти
    _________
    Е това е по-малко от колкото с мотоциклетисти !?
    Така ,че просто оставете велосипедистите да си карат свободно . Това ,че ги няма на автомагистралите е повече от достатъчно !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  16. 16 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 1023 Весело

    А така! Да правят повечко велоалеи, че да има къде да паркирам баварецо като ходя в града

  17. 17 Профил на superspas
    superspas
    Рейтинг: 428 Неутрално

    Понеже се придвижвам из София по всякакъв начин, с автомобил, с велосипед, с градския транспорт и пеш , мога да кажа, че съм виждал всякакви безобразия и от двете страни и ужасни шофьори, които не се съобразяват с велосипедистите и пешеходците и обратното ужасни велосипедисти и пешеходци, които не се съобразяват с никакви правила за движение ,така че генерализирането не е много коректно - никой не иска да бъде блъснат или да блъска някой. Аз лично, съм накачил велосипеда си със силен фар, задни светлини, нося каска и гледам по всякакъв начин да избягвам натоварено движение и да не се пречкам на колите карам плътно в дясно.Където има широки тротоари естествено ги използвам и не създавам опасност за пешеходците. За съжаление, това е нарушение на ЗДвП /вчера сутринта ми написаха фиш на площад Независимост въпреки, че площта е достатъчно широка и за пешеходци и велосипедисти/. Признаявам си, че извършвам и някои дребни нарушения на правилника, но това е само когато съм се уверил, че не преча на движението-все пак мисля и като шофьор. Ако има велоалея естествено ще карам по нея, обаче тук има още един проблем, сякаш част от велоалеите в София се проектират от хора, които явно никога не са слизали от автомобилите си. Друг проблем е, че част от велоалеите създават конфликт между пешеходци и велосипедисти /тази на бул Гоце Делчев например/. Велоалеята трябва да е обособена част от пътното платно, отделено от автомобилния трафик и пешеходците. Ако има адекватна и удобна велоинфраструктура /например велоалеята по бул Борис III, която е много удобна и популярна/ съм сигурен, че почти няма да има екстремисти, които да правят глупости по пътя.

  18. 18 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Когато като в Германия започнат да отнемат книжки на велосипедистите за преминаване на червено, защото тогава пак са част от движението и са положили изпит за това, чак тогава ще започнат по-разумно да карат (някои от тях). За каране на пешеходна пътека също солена глоба, все едно кола е минала на червено.
    Иначе, в Германия е позволено в еднопосочни улици колела да се движат в двете посоки, просто от страна на велосипедистите си трябва повишено внимание. Шофьорите я знаят тази подробност и карат внимателно. Рядкост е в България кола да задминава колоездач на 1м или повече. Който е бил на запад е виждал как коли изпреварват колоездачи все едно са коли, за да не ги стресират. Падне ли колоездачът, шофьорът е виновен.

  19. 19 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2397 Любопитно

    “Той смята, че в града много хора не знаят, че велосипедът трябва да се бута на пешеходна пътека, а не да се кара.”

    След маршрутките, поставям колЕздачите на второ място в списъка на талибаните! Карат както им дойде и се смятат за недосегаеми! Обяснявам си малкият(според мен) брой на инцидентите с по-малката популярност на велосипеда като средство за ежедневен транспорт. Преди десетина дни привечер щях да ударя челно движещ се срещу мен колоездач в еднопосочна улица успоредно с велосипедна алея, буквално до нея. Като капак велосипедистът беше доста агресивен, без светоотразителна жилетка и светлини на колелото!

    I Want To Believe
  20. 20 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1241 Разстроено

    До коментар [#5] от "Consumer":

    Ха,де?
    Гази!
    Консумирай!

  21. 21 Профил на gryncharov
    gryncharov
    Рейтинг: 434 Разстроено

    Хора, направо ми се завива свят като гледам колко е ниско нивото...само 2-3 от коментарите са на прав път, другите коментатори май са си останали на ниво квартален тарикат. До тук и моето ниво е подобно, така че ето го моят по-смислен принос:

    Първо, не мисля, че каските ще оправят нещата. Каските помагат когато стане инцидент. Нека първо да намалим броя на инцидентите, пък тогава (като втора стъпка) да дебатираме за каските. Второ, когато видите колоездач в насрещното, вие си казвате "ебаси тъпака, какво се оплакват тия колоездачи". Може би ще е по-добре да се замислим каква е причината той да кара в насрещното, нали? Според мен основната причина е, че няма велоалеи. Ако имаше, хората щяха да ги ползват. Да, пак щеше да има тъпаци с колела в насрещното. Но тези тъпаци полека-лека щяха да осъзнаят, че като карат в насрещното много рискуват и че всъщност за тях е много по-удобно да си карат по велоалеята в правилната посока. Обобщено, трябва да се замисляме как една политика (да се строят качествени велоалеи) би променила поведението на хората. Освен това, тази тема не е нова за света. Можем просто да погледнем какво се случва при най-добрите - Дания, Германия, Швейцария. И там има идиоти в насрещното и пресичащи на червено, но са много по-малко! И инцидентите са много по-малко. Били се завирали между колите. Ами да, като няма алея какво ти остава?!

    Другият проблем, който виждам, е че само един-два други коментари виждат 2 гледни точки. Втората гледна точка е, че според мен колоездачите трябва да станат доста по-разумни. Аз лично не карам вечер, ако нямам фарче. Просто защото знам, че и за мен и за другите е много опасно, ако съм един черен обект на пътя. Според мен трябва да има много солени глоби за велосипедист вечер без светлина, пресичане на червено, каране в насрещното. Но като казвам това, не казвам, че това ще оправи проблема - проблема ще се оправи, ако хем има велоалеи, хем се налагат глоби!

  22. 22 Профил на gryncharov
    gryncharov
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#18] от "alabalko":

    За втория абзац си прав. За първия не: няма изпит за колоездачи, глобата за минаване на червено е около 70€, глобата за каране в пешеходна част е 5-10€

  23. 23 Профил на gryncharov
    gryncharov
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#18] от "alabalko":

    И отнемат книжки само за каране на колело в много пияно състояние, не за пресичане на червено.

  24. 24 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 541 Весело

    До коментар [#12] от "Bulgarische Motoren Werke":

    Аз съм редовен данъкоплатец и здравноосигурено лице на максималния размер на ОД и като такъв имам права и знам какво ми се полага

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  25. 25 Профил на gryncharov
    gryncharov
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#16] от "redguy":

    дано да имаш достатъчно кинти да си оправяш баварецо, че доста често ще е огънат и издраскан...

  26. 26 Профил на gryncharov
    gryncharov
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#13] от "slon":

    Може би, ако имаше мрежа от велоалеи, момичето и момчето щяха да имат възможността да стигнат там, за където са били тръгнали, карайки само по велоалеи... Може би момичето нямаше да пита а сега на къде - щеше да си кара по маркираната алея... Може би, ако момчето искаше да кара в насрещното, за да си спести 50м (тъпо от негова страна), момичето щеше да му каже - както искаш, аз обаче си минавам по царския път (по велоалеята) и може би момчето щеше да каже "офф добре, айде и аз съм с теб" и може би следващия път, когато той кара сам ще си каже, "да бе, беше далавера да мина по велоалеята миналия път, верно с 50м по-дълго, но все пак по-сигурно и в крайна сметка по-бързо!"...

    Може би за теб, слоне, е малко трудно да мислиш няколко стъпки напред, но все пак не се отказвай да пробваш, може би не е късно за теб, кой знае...

  27. 27 Профил на gryncharov
    gryncharov
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#11] от "chicago514":

    Първо велоалеи, после повече велосипедисти, после по-малко коли кара, после по-малко коли купува, после по-малко коли по тротоари, после още по-вече велоалеи и пешеходци, после още по-малко нужни паркоместа и коли като цяло, после по-чист въздух и повече движение пеша и с колело, после по-здрави и щастливи хора.

    Или с други думи първо мисли, чете, образова се, после говори/пише, защото иначе просто излага се

  28. 28 Профил на gryncharov
    gryncharov
    Рейтинг: 434 Любопитно

    До коментар [#10] от "kimika":

    + от мен, не знам защо са ти нацъкали минуси! Фарчета продават навсякъде и струват жълти стотинки. А веднъж се умира.

  29. 29 Профил на gryncharov
    gryncharov
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#9] от "intergalactic":

    Моят коментар [#21] би бил полезен за теб...

  30. 30 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#22] от "gryncharov":

    няма изпит за колоездачи, но колоездач с книжка за кола може да си загуби книжката за минаване на червено с колело. Това е. Не е спазил правилата, нищо че не е управлява автомобил.

  31. 31 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#22] от "gryncharov":

    мини в Германия 2-3 пъти на червено пред полицаи, с колело, и имай книжка, после да видим дали ще останат точки във Фленсбург И след това тест за идиоти

  32. 32 Профил на gryncharov
    gryncharov
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#31] от "alabalko":

    минах, хванаха ме, глобиха ме, платих. 70€. Книжката си е в мен, с пълен брой точки. Но глобата може да е и по-висока, зависи от обстоятелствата. Може пък и да ти я вземат, имаш ли конкретен пример или текст от закон, или казваш на теория какво е възможно?

  33. 33 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 620 Неутрално

    До коментар [#26] от "gryncharov":

    Може би си леко глупав.

  34. 34 Профил на Monstritta
    Monstritta
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Определено мрежата от велоалеи трябва да се разшири и да се създадат повече възможност за придвижване и паркиране на велосипеди в града. Но и велосипедистите трябва да започнат да спазват правилата за движение.
    Към вече споменатите чести прегрешения искам да добавя още едно - преминаването с пълна скорост през пешеходните подлези. Аз лично се придвижвам основно пеша и с градски транспорт, само за последните няколко месеца поне 10 пъти съм се разминавала на косъм с летящи велосипедисти в пешеходни подлези. Ами възрастните хора, а майките с колички и малките деца? Няма никакво оправдание за това поведение на някои велосипедисти. В подлез велосипед се бута с ръка. Крайно време е да започнат да ги глобяват.

  35. 35 Профил на gryncharov
    gryncharov
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#33] от "slon":

    С такива силни аргументи явно печелиш всеки спор в кварталното, невероятен си. Такива неща човек казва/пише, когато е обиден/засрамен и няма какво да каже повече. Не се засягай толкова, исках само да те накарам да се замислиш. С коментара си доказваш, че няма много надежда за теб.

  36. 36 Профил на gryncharov
    gryncharov
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#34] от "Monstritta":

    Точно така е. И все пак ми е доста странно как от "липсата на велоалеи е основната причина за инциденти с колоездачи" много хора искат да го изкарат "колоездачите не само, че сами са си виновни, ами даже трябва и да ги глобяват още повече, кво искат въобще", и "дай първо моите проблеми да оправим, после тези на другите". Разбирам, че не е лесно да се сетиш как понякога решаването на чуждия проблем може да реши твоя, за това искам да ви помогна. Ето пак същото, което вече в десети пост казвам:

    Ако има повече велоалеи, няма да има толкова колоездачи в насрещното, няма да има в подлеза, или на пешеходната пътека. Ще има цяла култура на велосипедисти и тогава в сутрешния блок няма да коментират самозапалвания, а ще се обсъжда нуждата от каска, жилетка, фарче и т.н. Добре де, с последното отивам малко далече, но се надявам поне някой да схване идеята.

  37. 37 Профил на abc_reader
    abc_reader
    Рейтинг: 5 Неутрално

    С обсъждания по темата не се постига нищо съществено и причината за това е, че двата лагера - шофьори и велосипедисти имат основна цел преди всичко да се обвиняват взимно. Има закон, той трябва да се спазва и да има контрол т.е. държавата трябва да си изпълнява задълженията.

    Какво можем да направим ние? Ако си велосипедист - спазвай правилата! Ако има ПТП или предпоставка за такова, обади се на полицията и "тренирай" системата да заработи. Ако си шофьор - спазвай правилата! Ако има ПТП или предпоставка за такова, обади се на полицията и "тренирай" системата да заработи.

    Велоалеите са много, ама много по-назад по важност от спазването на Закона за движението по пътищата. Не трябва да се измества фокусът на проблема.

    Интервюираният г-н Тодоров се изказва съвсен неподготвен по въпроса със светоотразителната жилетка. Тя е задължителна не само по междуградските пътища, а и през нощта и при намалена видимост (например мъгла). Коментарът му за лондонските велосипедисти, че "греели като коледни елхи", и че навсякъде в Европа между две села има велоалеи, въобще не е вярно.

    И накрая за каската. Това е лична отговорност за себе си! Носенето на каска няма да предодврати ПТП, но може да спаси живота ти. Дали има значение носенето на каска? Любим въпрос! Последно ми го зададе един приятел, лекар. Няколко месеца по-късно, същият беше засечен от автомобил на бул. България, докато се е движел с над 30 км/ч. При удърът е загубил съзнание, но е оживял. Има ли смисъл от носене на каска?

  38. 38 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 620 Неутрално

    До коментар [#35] от "gryncharov":

    ...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK