Световната банка предлага учителите да нямат университетска степен по предмета, по който преподават

Световната банка предлага учителите да нямат университетска степен по предмета, по който преподават

© Красимир Юскеселиев



Определяне на ясни изисквания към учителите. Привличане на силни кадри в преподавателската професия. Мотивирането им за по-ефективна работа.


Това са част от политиките и програмите, които засягат ефективността на учителите и по които по искане на правителството са оценени българските учители от Световната банка чрез новия инструмент SABER-УЧИТЕЛИ. Докладът на SABER беше представен на конференцията  "Качествено образование за всяко дете в България - ключови държавни политики и училищни практики", която се провежда на 14 и 15 ноември в София. Той представя "момента снимка" на основните политики по отношение на учителите в България и ги сравнява с политиките на най-добрите образователни системи в света. Докладът ги анализира и предлага възможности за укрепването им.


Привличане на силни кадри към учителската професия




Голям процент от настоящите учители ще се пенсионират през следващото десетилетие. Важно е да се изработи стратегия, насочена към новопостъпващите в професията на първо място чрез въвеждане на по-взискателни изисквания за прием на педагози във висшите училища, се отбелязва в доклада. Нужно е да се осигури конкурентно заплащане на учителите, а ефективността на работата им да е един от критериите за служебно повишение и кариерно израстване, като същевременно се намали тежестта на стажа при изискванията за повишение.


Друга от препоръките за укрепване на политиките по отношение на ефективността на учителите, посочени в доклада (мярка, предвидена и в проектозакона), е въвеждането на програма за наставничество и даване на възможност на обучаващите се учители без придобита педагогическа квалификация да работят в училище, докато още са в процеса на получаване на учителска правоспособност.


Докладът на Световната банка предлага и да бъде премахнато съществуващото изискване кандидатите да имат университетска степен по предмет или дисциплина, по която ще преподават в училище. Например учителска правоспособност да се придобива след преминаване на тест по предмета, за да се провери неговото владеене. Талантливи кандидати от други професии, които нямат дипломи по дадения предмет, да могат да са еднакво квалифицирани да преподават по него и така те също биха имали възможност да навлязат в професията, се посочва в доклада.


За да се привлекат силни кадри към учителската професия е нужно и да се разработи и прилага национална комуникационна стратегия, насочена към повишаване на престижа на професията, се отбелязва в доклада.


Оценка на преподаването и постиженията на учениците


Досега съществуващите системи за оценка на постиженията на учениците са, за да се вземат решения по отношение на образователните политики, но не и на учебния процес. Досега работата на учителите се оценява всяка година, но тази оценка не винаги отразява реалните резултати от тяхната работа. За да се подобри тази система, в доклада се предлага:
- въвеждане на стандарти за учителите, които да се използват при оценяването им;
- гарантиране, че системите за атестиране на учителите отразяват качество на преподаване и обвързват оценката на учителя с постиженията на учениците (чрез наблюдения на учителите в клас, провеждане на анкети с ученици и родители и др.);
- създаване на система за външно оценяване на учителите (предвидена в новия проектозакон).


Мотивиране на учителите за по-високи постижения


В момента учителите са мотивирани да получат годишен бонус към заплатата си, ако имат високи резултати в работата си, но не получават възможност за кариерно развитие. Едно от предложенията в доклада на Световната банка е атестирането на учителите да бъде обвързано с трудовото им възнаграждение и възможностите за кариерно развитие. Друго от предложенията е да им бъде дадена гаранция, че ще получат признание и възнаграждение за инвестираните от тях време и усилия в дейности, свързани с подобряване на педагогическия процес, както и насърчаването на високоефективните учители с по-привлекателни стимули.


Способни училищни директори, които да ръководят учителите


В момента работата на директорите е да наблюдават работата на учителите и да им оказват помощ в практиката, а резултатите от работата им са обвързани с тяхното заплащане. Те не са наставници и ръководители на учителите, а биха могли да се превърнат в по-ефективни лидери, ако бъдат оценени потребностите им - какви са специфичните нужди и проблеми, с които се сблъскват в работата си. Друга от препоръките е да се въведе задължителна програма за наставничество, както и курсове за повишаване на лидерските им умения и непрекъснато професионално развитие (което е предвидено в новия проектозакон).


Значителна тежест в оценяването на директорите трябва да има и мнението на учениците и учителите, се подчертава в доклада.


Поставяне на ясни очаквания за учителите


В това отношение са само ясни очакванията по отношение на знанията, които трябва да придобият учениците и какво трябва да направят учителите за тази цел. А времето за подобряване на учебния процес е ограничено. определяне на непедагогичните задачи, които са свързани с подобряване на учебния процес и превръщането им в официално изискване като част от основната дейност на учителите препоръчва докладът. Следваща препоръка е очакванията да бъдат определяни според процента от работното време на учителите за преподаване и процента от времето им, посветено на други необходими дейности, които ще допринесат за подобряване на учебния процес.


Подготовка на учители чрез обучение и практика


Начинаещите учители в България могат да придобият практически преподавателски умения, но за кратко време и то преди от тях да се очаква да преподават самостоятелно. Препоръката е за по-продължителна практика преди получаване на учителска правоспособност, както и изискване към младите учители да участват във въвеждащи програми, като получават наставническа помощ от опитни колеги.


Свързване на учителите с учениците в нужда


Необходимо е да се разработи система за идентифициране на училищата с трудност, които са свързани с недостиг на преподаватели, както и да се осигурят стимули за учителите, които работят в трудни за попълване училища.


Подкрепа на учителите за подобряване на преподавателската практика


Засега учителите плащат за участието си в някои от дейностите за професионално развитие. Някои от възможните мерки за подобряване на тези възможности включват както запазване на изискванията към учителите в основното и гимназиално образование да участват в дейности за професионално развитие и регламентиране на честотата на това участие (което е предвидено в новия проектозакон), така и съредоточаване върху качеството, а не количеството на дейностите за професионално развитие. Необходимо е да се проследят ефектите от участието на учителите в дейности за професионално развитие, както и да се гарантира, че училищата разполагат с адекватно финансиране за тези дейности.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (58)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Неделчо Атанасов
    Неделчо Атанасов
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Почти всички сме убедени, че ключът за нашето развитие и за промяна на обществото ни е образованието. Почти всички, защото изглежда самите учители и директори не са убедени. Поне тези, с които съм разговарял по темата. До един са убедени, че нищо не зависи от тях, такива са децата, семействата, системата и т.н., до един имат добре отработен набор от оправдания. Затова обучението трябва да започне от самите учители, самите те да разберат, че съзнанието определя битието, а не обратното, че не са жертва, а субект и те сами определят жизнения си път и те са тези, които могат да променят възпитанието и културата на подрастващите. Да осъзнаят своята отговорност и възможности и да предадат това разбиране и на учениците.

  2. 2 Профил на yourstruly
    yourstruly
    Рейтинг: 381 Неутрално

    "Докладът на SABER предлага и да бъде премахнато съществуващото изискване кандидатите да имат университетска степен по предмет или дисциплина, по която ще преподават в училище."

    Опа-а!

  3. 3 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    Първо трябва да бъде отменена практиката всички ученици да минават в горен клас, пък тогава да бъдат обучавани учителите.

  4. 4 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 3047 Весело

    Определено за да е по ефективен даскалът , трябва да му се разреши използването на помощни средства като напр. - пергелът по меките задни части , линийките по непослушните пръсти и други подобни и то ,забележете , ефективно !!!

    Само така вниманието на учениците се изостря и попиването на знания се увеличава (макар ,че сега това се отрича като недобра практика от тоталитаризма , не бива да си затваряме очите , че това е заимствано още от килийното - а тогава даскалът е бил човек уважаван , с авторитет) !
    Както

  5. 5 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 480 Неутрално

    Аде-ее, във Вашингтон туриха делекогледа на очото, видоха кви са учителите у Бугарско и си дадоха акъля! Аферим, машаллах и благодарам.

  6. 6 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 480 Неутрално

    Ако може някой да ме светне, що ходя да гласувам.
    Гласувам за българско правителство, базирано в София, а българското образование го управляват от Световната банда със седалище отвъд океана. Никой в Габрово не гласува за Четин Казак, ама той ни представлява в парламата.

  7. 7 Профил на еморето
    еморето
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Учител съм по български език и литература, преподавам на малко повече от 100 ученици в горен курс. Преди две седмици реших да описвам работното си време, за да разбера по колко часа в действителност работя. За седмицата 3-9 ноември – 48 часа и половина; за седмицата 10-16 ноември – 45 часа и половина, като седмицата не е завършила и в събота и неделя ще трябва да посвърша нещо. От началото на годината съм проверил (без преучвеличение) около 400 писмени работи, голяма част от които есета. В тези работни часове не слагам някои и друг частен урок (с ученици от друго училище!). Жена ми е учител по английски, работното й време в училище е подобно, а се налага да работи допълнително в езикова школа. За 15 години стаж в професията щатната ми заплата е 611 лева. Ако не обичах професията, отдавна щях да си намеря друга работа. Мога да дам подробности за числата, ако някой се усъмни. В работното време включвам и работата вкъщи – подготовката, проверките, също и безсмисленото висене по оперативки, събрания и пр.

  8. 8 Профил на еморето
    еморето
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Щях да пропусна - средният успех от ДЗИ на учениците ми е редовно първи или втори в областта, а работя в обикновено училище.

  9. 9 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1568 Неутрално

    До коментар [#7] от "еморето":

    Не си казвай заплатата, защото ще ти завидят и ще ти я намалят. Че ти вземаш почти половината на заплатата на чистачка в престижна банка!!! Още малко и ще искаш заплата като в енергетиката....да не си полицай, че да искаш?

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  10. 10 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 480 Неутрално

    Имам въпросчета.
    Като е изискало българското правителство въпросната оценка от Световната банда, тя безплатно, от добро сърце ли е извършила оценката?
    Каква му е работата на това правителство, в частност Министерството на образованието, че други да му правят оценка на подопечените кадри, то за какво служи, за какво го издържаме и откъде накъде ще се саморазтоварва от функциите си и ще ги прехвърля на чужда организация?
    Какво представлява "новият инструмент SABER-УЧИТЕЛИ", по който била направена "момента снимка" (правопис на Дневник) на българското учителство, като как го направиха това "щтрак, Марийке, на портрет" и си извадиха изводите какво трябва да се направи с българските учители и образование?

  11. 11 Профил на еморето
    еморето
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Има един прост механизъм за привличане на кадърни хора в образованието - повишаване на заплатата + срочни договори (1-3 години)+ комплексна оценка на работата на учителя от ученици, родители, ръководствао, колеги, училищно настоятелство, резултати, съобразени с вида училище, и пр. Интересното е, че учениците дават високи оценки на учители, които си вършат работата, в часовете им има дисциплина и изискванията са високи. В нашето училище провеждаме подобни анкети и резултатите са показателни. От друга страна, по отношение на заплащането си е див комунизъм - имам колеги, които просто влизат в час, без да ги интересува какво се случва, без да се подготвят, и взимат със 100-150 лева повече, защото имат голям трудов стаж.

  12. 12 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 604 Неутрално

    Всяка институция се развива правилно, когато се управлява правилно. Казано с други думи, когато начело има свестен началник, т.е. директор. В много училища директорите са за смяна, има конфликт на интереси, злоупотреби, назначения на политически принцип и пр. Когато началникът е авторитет, и подчинените му работят добре. Иначе всеки я кара ден за ден, има интриги и групировки, оттам и ниска ефективност на процеса.

  13. 13 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 434 Весело

    Привличане на силни кадри към учителската професия
    ................................

    Чудесно!
    Ето една от мерките, която, според докладчиците, ще спомогне за създаване на въпросната привлекателност:


    Докладът на SABER предлага и да бъде премахнато съществуващото изискване кандидатите да имат университетска степен по предмет или дисциплина, по която ще преподават в училище.
    ..............................


    Кодош

  14. 14 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 699 Неутрално

    До коментар [#7] от "еморето":
    Извинявай но би ли посмалил, 100 ученика са 4 паралелки, по 4 часа седмично, са 16 часа, айде и консулатации, станаха 20. 400 есета, сериозно, всеки за месец е писал по две есета, че да не кандидатстват всичките литература, дори и да е вярно по половин час 200 часа на 10 седмици още 20 на седмица, та ги докарахме до 40, колкото работят повечето българи!

  15. 15 Профил на еморето
    еморето
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#14] от "ban":

    Четири паралелки, три от които с ХУМАНИТАРЕН профил. Не съм написал в коментара 400 есета, а писмени работи - есета, тестове, за 12. клас опит за художествен текст с отправна точка стихотворението "Повест" на Далчев. И да - от началото на годината моите ученици са написали по 2 есета. Вярно, няма да кандидатстват литература, но ВСИЧКИ ще държат матура. Написал съм, че в работното време влизат и часовете за ПОДГОТОВКА! Да не си мислите, че като имам 15 г. трудов стаж не се подготвям, не измислям нови начини за преподаване на материала, че не се съобразявам с възможностите и манталитета на всеки отделен клас?

  16. 16 Профил на еморето
    еморето
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#14] от "ban":

    Пише се (и се казва) 400 ученицИ, а не 400 ученикА!
    Освен това от началото на учебната година са минали точно 2 месеца, а не един.

  17. 17 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 699 Неутрално

    До коментар [#16] от "еморето":

    100 ученици х 2 месеци х 2 есета = 400! Доволен ли си!

  18. 18 Профил на еморето
    еморето
    Рейтинг: 434 Весело

    До коментар [#17] от "ban":

    Ха-ха-ха! Иаскрено ме разсмяхте! С пълното съзнание, че само пълня форума с излишни неща, ще Ви кажа, че или се правите на интересен, или сте ...зле с логиката. Никъде не съм казал, че ВСЕКИ месец им давам да пишат есета, т.е. логиката е следната: 100 (всъщност са 104) ученици по 2 есета е равно на 200 есета. И това в рамките на 2 месеца, а не всеки мецец по две.

    И се пише (и казва) два месецА, а не два месецИ.
    Не се заяждам. Просто така е прието.

  19. 19 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 699 Неутрално

    До коментар [#18] от "еморето":

    Не спорим за броя есета или домашни, каваш че са 400 за 2 месеца, или 10 седмици. Спорим з а времето което е около 200 часа, на десет седмици, по 20 часа на седмица!

  20. 20 Профил на marto76
    marto76
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Ясно е, че Световната банка е част от плана за разсипването на България, така че не се учудвам на това тяхно предложение.

  21. 21 Профил на Миша
    Миша
    Рейтинг: 791 Неутрално

    Мотивирането трябва да е справедливо. И в момента има някакво мотивиране, но критериите са субективни. Изработването на обективни критерии е сложна работа и изисква много усилия и плюс изучаване на развитието на обучаемите след обучение. Критерии, които в някои страни са достатъчни, за България - не са. За да няма злоупотреби, критериите трябва да се абсолютно точно разписани. Въобще сложна работа.

    Миша
  22. 22 Профил на iSiktir
    iSiktir
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Господата от световната банка би трябвало да не се притесняват толкова за университетските кадри, защото университета в Горно Уйно не е чаааак толкова труден за завършване като Оксфорд да кажем.

    Путин - враг номер 1 на тутраканската селищна система
  23. 23 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 915 Неутрално

    До коментар [#18] от "еморето":

    Отдавна не бях чела мнение във форума с такова удоволствие, поздравявам те за усилията и успехите в тази толкова важна професия. Защо неизпратиш мнението си до министерството? Според мен успешните учители съвсем не са толкова много и думата им трябва да тежи.
    П.С. Как се справяш с дисциплината? Знам, че в горен курс е по-лесно, но все пак?

    Доброто е заразно
  24. 24 Профил на gembirdkz
    gembirdkz
    Рейтинг: 511 Неутрално

    До коментар [#7] от "еморето":

    Айде,айде,А двамата летни месеца свобода,да не бъда циничен пипане по т..п..ките?Слагате ли ги?В които се получават заплати за никаква работа?!Айде не се правете на толкова уморени,всички знаем че учителите заслужават по-голяма заплата ама и пък имат много повече дълг към децата на Б-я отколкото сега.

  25. 25 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1568 Неутрално

    До коментар [#19] от "ban":

    За всеки час преподаване имаш поне 2 часа подготовка, така че тези 20 часа преподаване с 40-те часа подготовка се превръщат в 60 часа на седмица. Тук не влиза подготовката и провеждането на общоучилищни мероприятия, тестове, писмени работи и проверката им и т.н. Не говоря въобще за онлайн материали, групи за дискусии във фейсбук и т.н....Отделно учителят не е само преподавател както в университета, а и възпитател....
    Така че щом не сте учител, няма как да оцените спецификата на професията. Същата профанация правят например тези, които оценяват работата на лекари, без да са медицинско лице...

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  26. 26 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1029 Неутрално

    [quote#11:"еморето"]Има един прост механизъм за привличане на кадърни хора в образованието - повишаване на заплатата + срочни договори (1-3 години)+ комплексна оценка на работата на учителя от ученици, родители, ръководствао, колеги, училищно настоятелство, резултати, съобразени с вида училище, и пр. Интересното е, че учениците дават високи оценки на учители, които си вършат работата, в часовете им има дисциплина и изискванията са високи. В нашето училище провеждаме подобни анкети и резултатите са показателни. От друга страна, по отношение на заплащането си е див комунизъм - имам колеги, които просто влизат в час, без да ги интересува какво се случва, без да се подготвят, и взимат със 100-150 лева повече, защото имат голям трудов стаж.[/quote]
    Крайно време е соцът и табиетите му да напуснат образованието.

  27. 27 Профил на Тарасион
    Тарасион
    Рейтинг: 542 Гневно

    Светованата Банка изпращЕ! Време е експертите им да сменят дилъра, щото това, дето го пушат, въобще не им се отразява добре!
    Как може, всеки средноинтелигентен човек да схваща, че решаващо е отношението на обществото към учителите, поради което в условията на повсеместна бедност през Възраждането само с едното уважение към Просветата и респект към учителите хората са постигнали чудеса, а експертите на СБ бълнуват за някакви рабфакове и административни мерки... Значи прескъпо платените "експерти" са по-некомпетентни от необразованите граждани и селяни в българските земи през 19-ти век!!! Закривай!

  28. 28 Профил на odysseus
    odysseus
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#7] от "еморето":

    В Белгия най-скъпо платените държавни служители са именно учителите. Адмирации за професията ви.

  29. 29 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1079 Неутрално

    Дано не започнат наемане от бюрата по труда.......
    Тук наистина си трябва призвание,а не търсене на доход.Което не е лошо,разбира се,но само при професионализъм,моля!
    Колкото и да се изтърка думата....

  30. 30 Профил на 1Sion1
    1Sion1
    Рейтинг: 701 Неутрално

    До коментар [#7] от "еморето":

    Само поздравления!

    Живота е това, което се случва, докато ние правим планове за бъдещето
  31. 31 Профил на 1Sion1
    1Sion1
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Ако има нещо , което наистина бе добро преди 10 ти , то бе нивото на средното образование.Не ми се иска да вярвам , че ще приемат предложението за липса на университетска степен.Не защото сама по себе си тя е достатъчна за да бъде добър един педагог , а защото познавам реалностите в България и знам какъв ужас ще настане.

    Живота е това, което се случва, докато ние правим планове за бъдещето
  32. 32 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Световната банка препоръчва НЕГРАМОТНИ ЛИЦА, да ни бъдат УЧИТЕЛИ !!

    Това можеше да е заглавието..

  33. 33 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1979 Неутрално

    То нали сме специалисти по всичко, та футбол или образование - нищо няма да ни се опре.
    Въпроса наистина е много важен за всеки един, който минава или децата му минават през образователната ни система, така че когато коментираме редно е всеки един от нас да коментира от страна на това което познава най-добре и ако искаме да има полза, да коментираме с една единствена цел - бещата да се подобряват.
    В този смисъл, с изключение на учителите във форума, които познават системата отвътре и знаят какво им пречи и какво помага, за нас, не учителите, освен очевадното съгласие че се нуждаят от решително по-добро заплащане, ние трябва да съдействаме с най-простото и достъпно за нас действие: да обръщаме внимание на децата си какво учат, как им вървят нещата и може би най-важното, да не си позволяваме да говорим пренебрежително ( понякога и презрително) за училището и учителите, дори когато имаме известно право, да не говорим просто така, в ядовете на всекидневието, да му отпускаме края.
    А че има учители и директори, които не са най-доброто за децата ни е факт, но ако нашите усилия и доброто заплащане са налице, нещата и там ще се подобрят. По време на Възраждането пътя е бил такъв, учителите са били уважавани и заплащани, а децата са били възпитавани в уважение към училището.

  34. 34 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    При сегашната система на обучение няма никакво значение дали учителите са с висше образование, вишУ, купена диплома или ПУЦ.

  35. 35 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2307 Неутрално

    Предвид последната известна на мен статистика, че 60% от завършващите гимназия записват някакво висше, не бих препоръчал точно учителите да са в останалите 40%.

    И още нещо, ако търсим такова ниво на гимназиално образование, каквото Германия и Австрия примерно, там матурата по математика включва интеграли, най-малкото хомогенни диференциални уравнения, стохастика, булева алгебра и доста глави от ЛААГ. Това при нас се учи чак във ВУЗ и то техническите ВУЗ. Откъде ще вземем кадри на този етап, ако искаме да имаме нивот на австрийци, саксонци и баварци? В полувисше педагогика едва ли решават диференциали...

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!
  36. 36 Профил на Чичо Ваньо
    Чичо Ваньо
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#18] от "еморето":

    Прави впечатление,че нямате минуси.Това означава,че хората ви вярват.И по-важното е,че са съгласни с вас.Имате ли информация,дали тези които решават при какви условия и за колко стотинки да работите (визирам дебелите задници в министерства и комисии) някога са търсили вас или ваши колеги за мнение относно реформите в образованието?Питам,защото според мен хората които са най-близо до проблемите в образованието сте вие.И най-добре можете да опишете необходимите промени.

    "Проблемът на света е,че глупавите са самоуверени,а умните се колебаят."Бъртранд Ръсел
  37. 37 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3677 Неутрално

    За да се повиши успеваемостта в училище, трябва преди всичко да се промени отношението на обществото към обучението в него, да се повиши обществения статус на учителската професия!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  38. 38 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3677 Неутрално

    До коментар [#35] от "cinik":
    Едно време учехме части на ЛААГ и аналитична геометрия в гимназията. Паралелки с матматически профил.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  39. 39 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3677 Неутрално

    [quote#35:"cinik"]Предвид последната известна на мен статистика, че 60% от завършващите гимназия записват някакво висше, не бих препоръчал точно учителите да са в останалите 40%. [/quote]
    Забележи - "..да бъде премахнато съществуващото изискване кандидатите да имат университетска степен по предмет или дисциплина, по която ще преподават в училище..".
    Това съвсем не значи, че учителите няма да имат някаква друга университетска степен.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  40. 40 Профил на asbroad
    asbroad
    Рейтинг: 454 Неутрално

    До коментар [#24] от "gembirdkz":

    Аз в училище не съм преподавал, но съм унивеситетски преподавател от 2001-ва, до момента в 3 различни университета, в две държави. Двата месеца, които според теб преподаватели си държат топките, са - поне в моя случай - един от най-натоварените периоди от календарната година. Това е периодът за ревизия на материала, подготвяне на нови материали - лекции, семинари, лабораторни занятия, наръчници за студента, слайдове, подновяване на страниците на курса онлайн, нови тестове, и прочее, плюс ходене по конференции, подготовка за кандидатсване за ново финансиране на изследователска работа, и т.н, и т.н. Това лято има една седмица отпуска - 5 работни дни плюс уикенда. Вие колко време почивахте?

  41. 41 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 797 Неутрално

    До коментар [#7] от "еморето":

    Единственото , което мога да кажа е :

    Моите уважения господин учителю .

    Един от най-важните хора за мен е другарката Маринова (тя е единствената , към която мога да използвам това обръщение) , защото ме научи да чета и пиша и без да подозира дори , ми даде ключът за всички врати .

    (Знам за интервалите и препинателните знаци)

  42. 42 Профил на Тарасион
    Тарасион
    Рейтинг: 542 Неутрално

    До коментар [#35] от "cinik":

    С една малка забележка... тези неща се учат в Германия в гимназията, но гимназистите са по-малко от 1/3 от учениците, останалите завършват средно или реално училище, където нивото е дори под това на българските училища. В Германия просто децата се разделят още в 5-ти клас и оттам нататък живеят в различни светове. Но така или иначе и Германия върви по пътя на България, просто в България разпадът на системата се случва по-бързо. То и в България в елитните училища нивото все още е добро, а те като процент са просто малко по-малко от добрите гимназии в Германия...

  43. 43 Профил на gembirdkz
    gembirdkz
    Рейтинг: 511 Неутрално

    До коментар [#40] от "asbroad":

    Само ще ти кажа че колкото и да описваш разни работи,мога да кажа че съм наясно и аз с някои неща и съвсем отговорно ще кажа че едно е да преподаваш на учениците и деня ти да е нормален съвсем друго е да ходиш от време на време!А за университетските преподаватели нещата са съвсем други не бих ги включвал тях в тази статистика,тъй като много от университетските преподаватели си имат частна професия и допълват живота си бих казал с преподаване,като изключим може би до някъде лектори,професори,доценти-които и те си имат лични фирми и друга работа,ще ви кажа че във висшето образование и вие много добре го знаете 50 да не е и 70% от хора са някои хонорувани други идват имат по макс. 2дена в седмицата!!!Айде да не заблууждаваме публиката,това което говорих аз е за средното и особено за основното образование!!!

  44. 44 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2307 Неутрално

    [quote#38:"Храбър"]Едно време учехме части на ЛААГ и аналитична геометрия в гимназията. [/quote]

    И двете ли ? Кирил и Методий и брат му?

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!
  45. 45 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2307 Неутрално

    [quote#42:"minusm"] тези неща се учат в Германия в гимназията, но гимназистите са по-малко от 1/3 от учениците[/quote]

    Колкото повече слушам за реалностите в родните училища, толкова повече си мисля, че немската система не е толкова лоша. Като на 15 не признава повече други авторитети, да си взема час по-скоро хляба в ръцете и да почва да плаща данъци. И 37-те години трудов стаж да ги има на 52, а не да се чуди как да се пенсионира. Това е немският квалифициран работник - пенсионери на 58 с пълен трудов стаж, обикаля света с круизен кораб, хванал бабата под ръка и облечен в гащи на палмички.

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!
  46. 46 Профил на gembirdkz
    gembirdkz
    Рейтинг: 511 Неутрално

    До коментар [#25] от "mitko11":

    Да ме извинявате но не бих сложил наравно професия като лекаря и тази с учителя и двете са хуманни и вътре в себе си идеологически професии,но едно е да ти стои на масата едвам преживящ човек друго е да си говориш с тинейджъри на различни теми,айде моля ви се не ми се правете,знам колко усилия съм положил за моето образование и за това че бях от първите в класа си и на много други места,и знам кои хора се ориентираха към педагогика и към полицейщина,аре моля ви се,за това и държавата ни е на това ниво,да ми каже някой учител какво е да си намираш сам работа и да си частник,а не да влезнеш в една организация което да те бута и само да я плюеш!Айде айде,знам какво ми даваха частните уроци и какво ми даваха в училище преподавателите,трябваше да взимам частни уроци не защото бях назад,а защото исках да вървя напред.Като сме толкова напред което ми говорите вие,къде в световната статистика се намира български университет,знаете ли?Дори не съм чул един път СУ университет примерно да каже нашата цел е за следващите 5г да достигнеме номер 50 в световната класация на университетите,никога не съм чувал такива амбиции?Така че отново ще кажа това което имах да казвам има огромна липса на кадри и под липса не разбирайте хора като Тео които правят чудеса,а поне средно ниво което да имаме в Б-я!Образованието в Б-я е изключително биполярно от хора които изкарват медали,до такива които не могат да говорят дори български,така че драги учителю ти си човека който трябва да промени това,кога ще те видя да протестираш за по-добро образование на децата,а не за заплата?!

  47. 47 Профил на Десен екстремист
    Десен екстремист
    Рейтинг: 1058 Неутрално

    "Образованието е това, което остава след като забравиш всичко, научено в училище"- Айнщайн

    "Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)
  48. 48 Профил на asbroad
    asbroad
    Рейтинг: 454 Неутрално

    До коментар [#43] от "gembirdkz":

    Не съм убеден, че знаете достатъчно за нещата, които коментирате. До 2007-ма работех в Софийски Университет, където, поне в моя факултет, процентът на хоноруваните преподаватели - тези, които не бяха на щат и преподаваха по '2 дни' седмично - беше нищожен. За това, че много преподаватели имат фирми или работят и нещо друго, настрана, беше така тогава, а предполагам важи и сега. Защо? Ами защото господине/госпожо(-ице), моята заплата на Старши Асистент през 2006-та бе 300 лева, с доктората се качи до 400 на месец, към момента на напускане. Получавах 50 лева на семестър за иследователска работа от бюджета на катедрата, от които трябваше да покривам и материалите за лабораторните занятия на студентите ми, както и тези за изследователската работа на магистрантите ми. Принтирането на материали като научни статии за семинари съм плащал от заплатата си, щото в катедрата имахме един матричен принтер. В момента, доцентската заплата е под 1000 лева на месец в СУ, а инфратстурктурата и материалите на разположение на преподавателите за преподаване са практически на нивото, на което бяха когато напуснах. Положението в средните и основни училища е напълно съпоставимо, като заплащане на труда, възможности за професионално развитие, и ресурси за преподаване (леля ми е преподавател по литература от 30 години, и директор на училищв от 10). Та нека, както предлагате, да не заблуждаваме публиката, че имате и елементарна идея по въпроса. Тъжното е не само, че хората на отговорни постове в България нямат хабер и желание да променят нещо, но и че хора като вас проповядват мита за преподавателя, който видиш ли работи '10 месеца в годината', 'само по няколко часа седмично' и прочее.

  49. 49 Профил на gembirdkz
    gembirdkz
    Рейтинг: 511 Неутрално

    До коментар [#48] от "asbroad":

    Ще Ви помоля да не ми изопачавате думите и да не ми вменявате неща които не съм казал,но ще ви кажа само това че от моя опит в живота в образованието където съм минал било то основно,средно,висше - нямаше амбиции на хора които да стават преподаватели,и без да се обиждате но моите впечатления към кадрите от образованието са че от това което виждам на неспособни хора да се проявят в професията си в по-добра светлина избират по-лесното да станат преподаватели в средно и основно образование,точно защото е по-леко!А най-добрия пример за това че влизат дори такива кадри в образованието са-ами погледнете министрите на образованието на икономиката на каквото решите,погледнете тези хора които са излезнали от бизнеса и погледнете тези които само са философствали-погледнете Чобанов-доцент в Икономически университет,Орешарски-отново доцент в същия университет,да продължавам ли?Преподавателското съсловие в Б-я има ще кажа отново голямо задължение към изпростелия българин и моля ви стига сме се оправдавали само с политиците ни,всеки има грешка в живота ни,защото на всеки му е по-лесно да сведе главица,да не прави впечатление.!!Както се казва наведе главица,сабя не я сече.!

  50. 50 Профил на gembirdkz
    gembirdkz
    Рейтинг: 511 Неутрално

    До коментар [#48] от "asbroad":

    И за разлика от бизнеса господине,кажете ми как един преподавател може да бъде по-добър от друг и да има конкуренция в училищата и в образованието сред самите преподаватели,самите преподаватели незнаят и не са чували това какво е конкуренция?Имах преподаватели които се бориха за това да учениците в целия ВУЗ да ги оценяват и при двойки няколко последователни,учителя да се премахва и знаете ли какво се случи драги господине,този човек го уволниха,знаете ли защо,защото същите тези хора не искат да се напъват и да има промяна,а този човек който го махнаха дори имаше протести заради неговото освобождаване-професор преподавал в Принстън къде ли не по Щатите-но на кой му трябват такива хора,по-добре по селски и да продължаваме да си се оплакваме,защото българина е силен в това.ДА СЕ ОПЛАКВА!!!И да не прави НИЩО за това!

  51. 51 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1085 Неутрално

    Респект към учителят които пусна тук няколко впечатляващи коментара, но такива като него са голяма рядкост в нашите училища, просто защото нашето общество не знае да цени тия който възпитават и образоват бъдещето му - заплата около 600 лева ( че един полицаи от тия дето ги е учил почва с по-голяма начална заплата ). А това че някой по възрастни негови колеги вземат повече е компонет от една по различна култура на ценности ( може да отиде в частно училище и там ще бъде заплатен по предлаганите от него критерии).Учителите у нас спадат също към третата категория хора, и се пенсионират доста възрастни, което няма как да не се отрази върху качеството на работата. Прекрасно е че човекът си харесва работата и затова остава учител , но къде ще ги търсим толкова учители който хем да си харесват работата, хем да искат малко пари , е няма как.

  52. 52 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 699 Неутрално

    До коментар [#25] от "mitko11":
    Учениците, обикновено имат 3 часа седмично бел, 4 паралелки х 3 часа, са 12. Това е аудоторната заетост, иначе може да ги докара и до 40 и до 80. Дали е добър учител не знам, но като цяло нивото на учениците пада, причините са много, така че не упреквам него за това. Що се отнася до парите, заплатите в бг са ниски, но може би на хората, които работят с деца, не само на учителите, трябва да се даде повече.

  53. 53 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 480 Неутрално

    До коментар [#50] от "gembirdkz":

    Прощавайте, наистина ли сте преподавали в университет с този правопис?

  54. 54 Профил на gembirdkz
    gembirdkz
    Рейтинг: 511 Неутрално

    Първо никога не съм преподавал в университет,защото не желая да се занимавам с това.Второ на вас ви липсва явно мисловната дейност защото никога не съм казвал такова нещо.И трето бъдете така добър щом хвърляте нападки да се обосновавате,и четвърто не смятам дори че тук е мястото човек да показва правопис,а някакво съждение,когато Дневник стане министерство би ме било срам единствено тогава!Не смятам че трябва да се обяснявам макар и да го правя в момента на човек,който нищо друго не може да каже освен това?!

  55. 55 Профил на Orfol7
    Orfol7
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Както винаги, всички са познавачи на образователните проблеми,и, следователно, защо им е да вникнат в думите на професионалиста?
    Дами и господа, образованието е основа на обществото. То започва у дома и продължава цял живот. Не "даскалите" са в дълг пред децата - дългът е първо на създателите им. Когато се промени усещането, че някой - училището, болницата, държавата - ни е длъжен и осъзнаем, че ние самите - и още повече децата ни - са първо наша лична отговорност, може и да променим нещо.
    Препоръките показват непознаване на проблемите ни, вероятно и спестяване на част от истината. Няма такава страна - с класове от по 28 деца - говорим за деця до 4 клас, учещи на 2 смени - т.е. до 18.00часа, в училища без индивидуални шкафчета, без достатъчно физкултурни салони, без наистина съдействащи и загрижени родители. Няма такава страна - с учебници от гланцова хартия, които са безплатни, но допълненията към тях - платени. Няма такава страна - с претъпкани групи за целодневно обучение - т.н.занимални, та като забравиш детето си там, то да прекара в училище 10 астрономически часа - от 8.00 до 18.00. Няма такава страна, в която, за да изведеш класа си на разходка, да се налага да попълваш същите купища документи, които попълваш при екскурзия. Няма такава страна, в която учителят по презумпция е виновен за всичко - от лошото възпитание на хлапето, което гледа порно у дома, до лошото настроение на родителите или лиценза на шасито на автобуса. Няма такава страна, в която родителите, така както за всичко обвиняват учителя, да се надпреварват да изпращат децата си на зелени училища. Няма такава страна, в която учителят да е дотолкова лишен от права и демонизиран.Няма толкова разглезени и шумни деца, които идват с усещането, че всички са им длъжни и всичко е позволено.
    А що се отнася до т.н. 2 месеца почивка - нашият платен годишен отпуск започва в края на юли месец и на 1 септември сме на работа. Впрочем, след като не е задължителна университетската степен, бихте ли желали да се разменим? В момента работя с група от 32 деца от 3 паралелки, второкласници. 12 са с говорни дефекти, които родителите неглижират. 7 са с дисграфия, 9 - с дислексия, 2 - с дискалкулия. Но ...те са просто деца.А родителите им не желаят да признаят фактите. Работя в елитно столично училище. За един ден проверявам между 2 и 4 домашни на дете, почти винаги нещо не е доразбрано, нещо си обясняваме. Замествам мама, баба, медицинската сестра, логопеда, ресурсния учител и детския психотерапевт .Не само учим - играем гимнастика, възпитаваме се, стараем се да научим нещо ново, да правим нещо различно. Част от децата дори не умеят да се хранят правилно, други са непоносимо разглезени. Заповядайте да ме заместите!Но после - май ще чуя "Ми кой за квото е учил!"

    Orfol7
  56. 56 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Според мен изискването ТРЯБВА да остане. Един УЧИТЕЛ трябва да бъде педагог, а само специалист в дадена област

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  57. 57 Профил на geometer
    geometer
    Рейтинг: 5 Любопитно

    Не разбирам защо има толкова много минуси за първият коментар???

  58. 58 Профил на ISTORIK
    ISTORIK
    Рейтинг: 1064 Неутрално

    При протестантските църкви, всеки член на църковното общество може да стане пастор. Днес дърварят ще разкаже за деня на Страшния съд, утре тухларят ще говори за ангелите небесни, вдругиден овчарят ще говори за Иисус Христос... Тук се предлага нещо подобно. Но защо са необходими учители изобщо? Може учениците да се самоорганизират и да действат по взаимоучителния метод. По-умните ще се самообучават и после ще обучават по-глупавите от тях.

    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK