Образователното министерство: За тоталитарния режим се учи още в прогимназията

Образователното министерство: За тоталитарния режим се учи още в прогимназията

© Анелия Николова



Двадесет и петата годишнина от началото на прехода в България изведе на преден план една отчетлива и тревожна тенденция - спомените за комунизма (съвсем естествено) избледняват, обаче не се заменят от знания. Представително проучване на "Алфа рисърч" показа, че младите хора у нас не знаят какво наистина се е случвало в онова време, а единствените впечатления, които имат, са от битовите разкази на родителите си и техните родители, които и за, и без изненада, са оцветени с носталгия. Така в дневния ред на отбелязването на годишнината застана дискусията за смисъла от това да се говори и да се познава комунизма, а не толкова за самия комунизъм.


Политолози, социолози и историци се обединиха около позицията, че съвременната ни история трябва да влезе дълбоко в учебниците и учебните програми и наистина да й се отдели внимание в гимназиите. Петиция от началото на тази година по инициатива на професора по история Евелина Келбечева настоява за същото нещо. Служебният министър на образованието Румяна Коларова пък коментира, че макар че темата присъства, тя рядко се преподава действително - защото не е оценена като важна или защото учителите се страхуват да провокират младежите с факти, които може и да се разминават от носталгичните разкази на родителите им. 


"Дневник" се обърна за втори път към Министерството на образованието по тази тема. Първият път като реакция на началото на петицията на проф. Келбечева, ведомството отговори с въпрос: "Дали обществото е готово учениците да изучават нетолкова далечна история? А и кой ще е авторът на учебника?". Обясни и, че ще се мисли за нови учебни планове едва след като бъде приет новият Закон за училищното и предучилищното образование, който впрочем се готви и връща за пренаписване от няколко години. 




Този път попитахме МОН ще вземат ли предвид петицията, статистиката и мнението на експертите - обмисля ли се изобщо въвеждането на разширено изучаване на комунизма в училищата и намират ли го за необходимо. Попитахме и доколко историята на комунизма е засегната в учебниците в момента и доколко действително й се отделя внимание в час. Получихме отговор само на последния въпрос, и по-точно на половината от него:


Във връзка с ваше запитване във връзка с проучване на "Алфа Рисърч" - "Преходът: Митове и памет, 25 години по-късно", според което обучението по темата за комунизма сред младите хора е недостатъчно, Ви изпращаме следната информация:


Изучаването на процесите и събитията, обект на направеното изследване, присъства във всички етапи на училищното образование.  Началото е поставено в последния клас от началния етап на училищното образование. В учебната програма по човекът и обществото за IV клас по темата: Българската държава (края на ХІХ – края на ХХ в.) е предвидено изучаването на демокрацията и отстъпления от нея; на комунистическия режим; Република България в демократичното пространство. Очаква се учениците да могат да различават демократични от недемократични действия в обществото. 


В прогимназиалния етап по учебния предмет история и цивилизация изучаването на процесите и събитията, обект на направеното изследване, се реализира чрез учебната програма за VI клас със заложената тема: България след Втората световна война. Комунистическият режим, като се поставят определени акценти върху: 
- тоталитарната държава; 
- "затвореното общество";  
- икономически и социални експерименти в селото и града; 
- общество без вяра: натискът върху Българската църква; 
- религиозни и етнически малцинства; 
- крахът на комунистическия режим и прехода към демокрация; 
- България, Съветът на Европа, Европейският съюз и НАТО. 


Очаква се учениците да:
•       Разбират характера на тоталитарния режим.
•       Оценяват ролята на свободата като условие за икономически, духовен и културен напредък на личността и човешките общности. 
•       Различават демокрация от демагогия, административен контрол от свободна изява. 


Чрез учебното съдържание се изясняват основни понятия като – тоталитарен режим, одържавяване, национализация, колективизация. 


В VI клас, урочните статии свързани с изучаването на процесите и събитията, обект на направеното изследване, се преподават в края на учебната година.  


Учебното съдържание в Х клас е свързано със съвременната световна история, но в него присъстват акценти от националната история. В учебната програма е предвидено учениците да могат да: 
•       Откриват примери за съветизация в Източна Европа след Втората световна война. 
•       Представят промените на Балканите след 1989 г. 
•       Разбират трудностите на българското общество в преход. 


В Х клас, урочните статии свързани с изучаването на процесите и събитията, обект на направеното изследване, се преподават в края през втория учебен срок. 


В XI клас се изучава системен курс по българска история. В информационно ядро "Фундаментите на съвременния свят" е заложено учениците да придобият умения за:
- Установяване на промените в българското общество в периода на преход към демокрация. 
- Определяне на  особеното място на България в прехода от комунизъм към демокрация. 


Чрез учебното съдържание се изясняват основни понятия като – съветизация, демагогия, посткомунистическо общество,  гражданско общество.  В  XI клас, урочните статии свързани с изучаването на процесите и събитията, обект на направеното изследване, се преподават  в края на учебната година.  


Учебните програми по история и цивилизация кореспондират с Държавните образователни изисквания по история и цивилизация и Държавните образователни изисквания по гражданско образование за прогимназиален и гимназиален етап.


Пресцентър на МОН


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (51)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 531 Гневно

    Да бе, със снимки на гоце - наричан "Президентът" и червената жаба...

  2. 2 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Да се внушава : " Опорна точка отиде на село да гледа лозето си и две кози и не се занимава с политика "! Ай тролчета-изроди мой, мятайте димки бясно балъка да не знае на кой свят се намира!

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  3. 3 Профил на Депутат 241
    Депутат 241
    Рейтинг: 2962 Неутрално

    Комунизмът трябва да се изучава задълбочено, както се изучава сродният му фашизъм, войната и концлагерите...
    Останалото е посткомунистическа демагогия.

    “Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън Чърчил
  4. 4 Профил на Кирето
    Кирето
    Рейтинг: 1323 Неутрално

    За тоталитаризма и времето преди '89-та децата трябва да научават от родителите си.
    Много по-изчерпателно и достоверно е.
    Поне моите са им обяснил и то с нагледни примери от моя дядо.

    Научих "God Save the Queen".........е, струва си....
  5. 5 Профил на Reveal
    Reveal
    Рейтинг: 793 Любопитно

    А кога се учи за западната цивилизация, началото и по-точно? Би трябвало да заема цял един срок.

    Къде са уроците за римската република и след това империя с отделен урок за всяка династия императори както и за всяка провинция на която днес лежи 111 хил.кв.кметровата територия?

    Май прекалено много история сделана в СССР ни отчуждава от нашето европейско наследство.

    "Да се махаш от тази банка веднага миличка. Шефа й е параноик и измъчва момчето само защото чело някакви си книги и филми за обири" из Призрачния град
  6. 6 Профил на Омерзена оптимистка
    Омерзена оптимистка
    Рейтинг: 269 Неутрално

    Пълни глупости, бе!

    Не може нова българска история най-обстойно да се изучава в шести клас! Не бива! Питайте някоя дете или някой, който е завършил в близките 10 години училище, какво помни от историята в шести клас - НИЩО!
    Помня, че се учеше и в гимназия, но толкова бегло се разглеждаше българската история през 20-ти век, че никакъв отпечатък не остави в мен.
    Тия хора не разбират ли, че освен съдържанието, трябва да се промени и разпределението на материала по класове?

    Да не говорим, че за комунизма се отделя по точно един урок - 50 години в един урок... е, как резултатите от проучването да са по-различни?!

    Чужденец в собствената си държава.
  7. 7 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3911 Неутрално

    До коментар [#5] от "Reveal":


    [quote#5:"Reveal"]Къде са уроците за римската република и след това империя с отделен урок за всяка династия императори както и за всяка провинция на която днес лежи 111 хил.кв.кметровата територия? [/quote]То така само за Рим ще учат цял срок,че и година.Все пак Рим има над 1000 години история?!

  8. 8 Профил на sashobal
    sashobal
    Рейтинг: 707 Неутрално

    Докато не се застъпи сериозно, в образованието и учебниците по история, този мракобесен режим,децата ни няма да знаят за зверствата извършени от просташкия строй. Този материял трябва да е широко застъпен в гимназията,за да остане ясен спомен за тези мрачни времена,иначе винаги ще се намират носталгици по Кореком,които ще се опитват с дезинформация да ни убеждават колко хубаво е били. Надявам се в учебника по история(не съм го виждал) е казано ясно,че КОМУНИСТИЧЕСКИЯТ РЕЖИМ Е ОБЯВЕН ЗА ПРЕСТЪПЕН

    Никога повече комунисти и отрочетата им във властта!!!
  9. 9 Профил на murttle
    murttle
    Рейтинг: 759 Неутрално

    Описаното от МОН като основа е напълно достатъчно. Не бива една идеология и митология да се сменят с други, което, чини ми се, е и една от целите на кампанията.

  10. 10 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1483 Гневно

    Тази службашка лексика и високопарен стил ясно показват защо образованието от хуманен процес се превърна в административен такъв.
    "Учебните програми по история и цивилизация кореспондират с Държавните образователни изисквания по история и цивилизация и Държавните образователни изисквания по гражданско образование за прогимназиален и гимназиален етап."
    - Отбили сме си номера,толкоз.

  11. 11 Профил на Reveal
    Reveal
    Рейтинг: 793 Неутрално

    До коментар [#7] от "yanne":

    Сам го написа - 1000 години. Тогава защо да е нелогично да се изучава срок, година или даже две.

    Земите ни са били част от западната цивилизация, днес сме в ЕС. Историческото наследство е общо с това на запада.

    Не може всичко за започва от 681 г с някаква си сказка и да се образоваме исторически по модел за нуждите на КПСС. Не може.

    "Да се махаш от тази банка веднага миличка. Шефа й е параноик и измъчва момчето само защото чело някакви си книги и филми за обири" из Призрачния град
  12. 12 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 531 Неутрално

    [quote#8:"sashobal"] Този материял трябва да е широко застъпен в гимназията,за да остане ясен спомен за тези мрачни времена,иначе винаги ще се намират носталгици по Кореком,които ще се опитват с дезинформация да ни убеждават колко хубаво е били.[/quote]
    +++ Дори може да има и подходящи практически занимания...

  13. 13 Профил на kiril_chukanov
    kiril_chukanov
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Залягането в учебните програми и особено в гимназиалния курс на изучаване на историята на комунистическия режим е абсолютно задължително. Това ще даде плодове в дългосрочен план.
    При толкова ниска култура на паметта обаче лустрацията и постлустрацията на прехода представляват условие, без което реални резултати няма да бъдат постигнати и в сферата на образованието. Защото при тотално деформираното чувство за справедливост при сблъскването на младия човек с житейската философия (подкрепена от безкрайна върволица примери от практиката на държавните институции и поведенческите модели на успешни "бизнесмени" от мутро-ченгесарския "елит" "тука е така", жизненоважното иначе гражданско образование се изпразва до голяма степен от съдържание

  14. 14 Профил на kiril_chukanov
    kiril_chukanov
    Рейтинг: 374 Неутрално



    Залягането в учебните програми и особено в гимназиалния курс на изучаване на историята на комунистическия режим е абсолютно задължително. Това ще даде плодове в дългосрочен план.
    При толкова ниска култура на паметта обаче лустрацията и постлустрацията на прехода представляват условие, без което реални резултати няма да бъдат постигнати и в сферата на образованието. Защото при тотално деформираното чувство за справедливост при сблъскването на младия човек с житейската философия (подкрепена от безкрайна върволица примери от практиката на държавните институции и поведенческите модели на успешни "бизнесмени" от мутро-ченгесарския "елит" ) "тука е така", жизненоважното иначе гражданско образование се изпразва до голяма степен от съдържание.

  15. 15 Профил на jza49480915
    jza49480915
    Рейтинг: 426 Неутрално

    За тоталитарния режим се учи още в прогимназията
    За турското присъствие се учи в предучилищна възраст

    докога прах в очите на подрастващото поколение или те нямат право да знаят истинската история на страната си за да я обикнат или по лесно е да не знаят та да не им тежи когато напускат страната за да си търсят щастието необременени от отрочетата на комунистическия режим които станаха милионери но не проумяха че политика и икономика се градят със знание и човечност и зачитане на правата на народа и интересите на държавата а не на своята алчност и невежество придобито от своите родители които от край време се смятат за недосегаеми.

  16. 16 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1006 Неутрално

    Да очакваш от Министерство на образУванието подобрения в учебния процес с цел по-качествено образование е все едно да очакваш Министерство на транспорта да ти оправи колата като се развали.

    Казвам го като човек, участвал в процедури по одобрение на учебници и запознат с централизираната структура от съветски тип министерство-инспекторати-директори.

  17. 17 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1545 Неутрално

    Очаква се учениците да могат да различават демократични от недемократични действия в обществото.
    – от отговора на мин
    и
    поради това преди 9 години във втори клас сина ми получи задача:
    Напиши съчинение в смисъл : При Т Живков имаше и добри неща!
    !!!!!!

  18. 18 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1222 Весело

    Сладки времена бяха...
    И славни.
    И учене падаше!

  19. 19 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 479 Весело

    До коментар [#17] от "Alexander97":

    ...незанам дали те попитам кой идиот макар и учител може да пита такива глупости ,или дали синът ти не е бил
    на 50 години когато преди 9 години е бил във 2 клас....

  20. 20 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1211 Весело

    [quote#15:"ahorra"]За тоталитарния режим се учи ...За турското присъствие се учи [/quote]

    Абе вие не разбрахте ли, че НИЩО не се учи? Факта, че има информация в учебниците, не значи че се учи.....Системата поощрява НеУченето, там е причината...... Все едно работник да ходи на работа, след като знае, че ще си получи заплатата и без да ходи!?

  21. 21 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    До коментар [#6] от "Забравила съм си червената шапчица":
    [quote#6:"Забравила съм си червената шапчица"]Не може нова българска история най-обстойно да се изучава в шести клас! [/quote]
    Освен това история на България се изучава в края на учебната година и време за нея не остава винаги.
    Със сигурност помня, че класът на сина ми изобщо не стигна до този материал.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  22. 22 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 628 Неутрално

    Ком....... не може да се изучава в училище задълбочено, защото синовете и внуците управляват страната под ръководството на ру...та агентура.*
    _______________________________
    *Многоточията се използват, защото Цензорите на Икономедия преследват изказванията във форума срещу Червените и АБпФК, а особено - тези срещу Русия. Парен каша духа!

    истината е по-важна от честта на Великая Россия
  23. 23 Профил на Velina Angelova
    Velina Angelova
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#10] от "Лелка":

    Самите учебници са в този високопарен, скучен, тезисен стил и това е причината да бъдат отблъсквани децата от предметите, които изучават!

  24. 24 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8289 Неутрално

    Едно поколение вече е изпуснато,а това са родителите на днешните неграмотници.

  25. 25 Профил на heatseeker
    heatseeker
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    През по-голямата част от безрадостното си съществуване този режим беше по-скоро авторитарен, отколкото тоталитарен.

    В учебниците трябва поне да се споменава, че комунизмът е също такова зло, гнусно и отвратително явление, каквито са били фашизмът и националсоциализмът. За отделните му метастазни проявления в различните държави, имали нещастието да попаднат под миризливия му - и вечно съдран - ботуш... може да бъде преподавано и в гимназията.

    Свобода за Надежда Савченко!
  26. 26 Профил на Канасубиги
    Канасубиги
    Рейтинг: 769 Неутрално

    До коментар [#4] от "Кирето":

    [quote#4:"Кирето"]За тоталитаризма и времето преди '89-та децата трябва да научават от родителите си.
    Много по-изчерпателно и достоверно е. [/quote]

    ОЛЕЛЕ!
    Как един източник, добре два могат изобщо да бъдат изчерпателни, че и достоверни.

    Гениална простотия.

    I don't debate. Too much Word, not enough Excel.
  27. 27 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 471 Неутрално

    [quote#11:"Reveal"]Земите ни са били част от западната цивилизация, днес сме в ЕС.[/quote]

    Земите ни са били завоювани от Римската империя, поробени в буквалния смисъл на думата, роби, плячка и ресурси са текли към разплуващия се Рим. Разрушена е изконната и високоразвита цивилизация на траките, в сравнение с която латинската грубее и простее.
    [quote#11:"Reveal"]Не може всичко за започва от 681 г с някаква си сказка[/quote]
    Не може, съгласен съм. Много по-ранна е българската история.

  28. 28 Профил на Кирето
    Кирето
    Рейтинг: 1323 Любопитно

    До коментар [#26] от "Канасубиги":

    Смяташ, че не мога, при това достоверно, да им обясня каква простотия беше комсомола?
    Че не мога, също така да им обясня, защо на прадядо им са му взели всички имоти и са настанили там нискочели каскетаджии?
    За източниците, какво по достоверно от лично преживяното?
    О, свещено невежество!

    Научих "God Save the Queen".........е, струва си....
  29. 29 Профил на otg46594191
    otg46594191
    Рейтинг: 653 Неутрално

    [quote#27:"gogaroga"]Много по-ранна е българската история. [/quote]

    Е да, де! Ние тук сме пуснали траките, елините, славяните и византийците, само за да им струваме сеира. Какво значение има една древна история? Дядо ти може да е бил Паганини, а ти да си негов правнук, който бърше прахта от цигулките.

  30. 30 Профил на HAGBARD
    HAGBARD
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Тоталитарна образователна система не може да обяснява тоталитарен режим.

  31. 31 Профил на otg46594191
    otg46594191
    Рейтинг: 653 Неутрално

    [quote#28:"Кирето"]защо на прадядо им са му взели всички имоти и са настанили там нискочели каскетаджии? [/quote]

    Кире, дядо ти едва ли е страдал толкова много заради имотите си. Крилата са му подрязали комунистите. До кръста. А това никога не се прощава.

  32. 32 Профил на Кирето
    Кирето
    Рейтинг: 1323 Неутрално

    До коментар [#31] от "dombi":

    Да, де.
    Обясни го на Канасубиги...
    За него било "гениална простотия" аз да обяснявам на децата си какво точно се е случило.

    Научих "God Save the Queen".........е, струва си....
  33. 33 Профил на otg46594191
    otg46594191
    Рейтинг: 653 Неутрално

    [quote#32:"Кирето"]Обясни го на Канасубиги... [/quote]

    С риск да те разочаровам, въобще не възнамерявам да си губя времето с такива скучни индивиди.

  34. 34 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1878 Неутрално

    До коментар [#32] от "Кирето":

    Може би все пак, независимо от родовите си истории (и в нашето семейство са ставали страшни неща след 1944), независимо от богатството на запазените спомени и архивни документи в по-широката рода, не можем да предадем на децата си пълна и панорамна картина на България, само въз основа на тези данни. Една добра програма, един добре подготвен учител, който да дискутира с тях, е много важно нещо. А нашите спомени и архиви могат да бъдат една добра илюстрация, акцент, конкретен пример.

    E PLVRIBVS VNVM
  35. 35 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 471 Неутрално

    До коментар [#29] от "dombi":

    НЕ съжалявам, че се разминаваме на 180 градуса.

  36. 36 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1211 Весело

    [quote#27:"gogaroga"]високоразвита цивилизация на траките, в сравнение с която латинската грубее и простее[/quote]

    Споко......Чети повече, прегледай артефактите от онова време....

  37. 37 Профил на Канасубиги
    Канасубиги
    Рейтинг: 769 Неутрално

    До коментар [#32] от "Кирето":

    Защо изобщо трябва да обяснявам, че докато на едни са взели нещо, то други са си го поделили.
    Един дядо е бил убит, а други дядовци са неговите убийци.

    Синовете/внуците им едно и също ли ще научат?

    Твоята истина не е единствената истина. А уж се пишеш за умен...

    I don't debate. Too much Word, not enough Excel.
  38. 38 Профил на agl52316780
    agl52316780
    Рейтинг: 479 Любопитно

    Това не е история, това е политика. За историята трябва да минат няколко поколения, за да се избистрят нещата. Периодът до 1944-та и комунизмът са натоварени емоционално за днешните поколения и следователно няма как да се изчистят от политиката въпреки, че влизат във формалната дефиниция за история(която е повече от 50 години назад). В никакъв случай на трябва да се набърква политиката в образованието. За съжаление това означава да се учи история до Първата Световна война.

  39. 39 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 889 Неутрално

    Напълно в стила на българското шикалкавене - едно време Желю написа "Фашизмът", па ние го четяхме "Сталинизмът".
    А отговорът на министерството само доказва, че там все още гъмжи от червени лелки и чичковци. Чиято основна цел е да замъгляват въпроса.
    Ако ги е страх да пишат за Гошо Тарабата, бай Вълко и хитреца от Правец, да вземат да преведат наскоро издадения в Румъния учебник. А още по-добре - да го ползват като образец и да поръчат аналогичен български.

  40. 40 Профил на Фес Deffender
    Фес Deffender
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Едно време в училище, никой не ни "научи", че Русия капитулира пред Германия през ПСВ, а Ленин е бил изпратен с влак от Германия да вдига джабала срещу монархията, учиха ни, че Цар Борис 3 е бил фашист и че Митко Палаузов е било най-безстрашното ястребинче на света и т.н. Сега, удобно за хора от миналото учебниците мълчат по някой теми, а децата ни растат в невежие за най-новата ни история. Добре е все пак, че имаме интернет - там нищо не може да се скрие.

    Definition of FOOL : Knowing the truth, seeing the truth, but still believing the lies.
  41. 41 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 699 Неутрално

    "демагогия"- Ключовата дума за вчерашното (може би ) и днешното (най-вече) общества. Интересно е да се знае какво е имало по време на тоталитарното общество: 1) индустрия, високопродуктивно селско стопанство;2) безплатно образование, задължително средно образование, безплатни учебници, безплатно висше образование, изключително евтини учебници, високи стипендии, добре оборудвани и поддържани студентски общежития само срещу 5 лева месечно (ток вода и парно включени в цената), студентски столове- І-ІІ и ІІІ само срещу 30 - до 50 стотинки;3) осигурено работно място по разпределение след завършване на висшето образование; 4)безплатно широко достъпно добре организирано, модерно здравеопазване и т.н, и т.н.. КАКВО НЯМАШЕ:1) нямаше мафия; 2) нямаше "бързи" кредити; 3) нямаше наркотици и наркомани - 100% СИГУРНО!!!; 4) нямаше КАЗИНА И ХАЗАРТЪТ ВЪВ ВСИЧКИТЕ МУ ФОРМИ БЕШЕ АБСОЛЮТНО ЗАБРАНЕН; 5) нямаше магистрални проститутки; 6) нямаше безработица; 7) нямаше пълчища от гладни, безработни пълчища от бедстващи цигански банди, които днес опустошават всичко и навсякъде; 8) нямаше такава зловеща масова престъпност и бандитизъм; 9) нямаше клошари и просяци и т.н, и т.н.

  42. 42 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 388 Неутрално

    "Образователното министерство: За тоталитарния режим се учи още в прогимназията"

    Най - добре е още в яслите.
    Вчера от същото "министерство" коментираха, че те не носили отговорност за съдържанието в учебниците!!!!
    Боже пази България!

  43. 43 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1211 Весело

    [quote#41:"bobhunter"]2) безплатно.... безплатни...безплатно ...образование... евтини ...., високи стипендии....3) осигурено ...4)безплатно ......Тагариш, безплатно е само сиренцето в капана за мишки. Номера е да имаш пари и да си плащаш, не да зависиш от "безплатно". Парите са основната движеща сила на икономиката. Другаря ви Пол Пот се беше опитал да ги игнорира.....

  44. 44 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1211 Весело

    До коментар [#41] от "bobhunter":

    [quote#41:"bobhunter"]КАКВО НЯМАШЕ:1) нямаше мафия; - Имаше комунистическа мафия, която колеше и бесеше всеки, който дръзне да я критикува....2) нямаше "бързи" кредити; - Нямаше. Чакаше се 10-15 г. за автомобил и 20-25 за жилище.3) нямаше наркотици и наркомани - 100% СИГУРНО!!! - Имаше малко морфинови наркомани и много нарко зависими от комунистическата идеология. Която се провали с гръм и трясък....; 4) нямаше КАЗИНА И ХАЗАРТЪТ ВЪВ ВСИЧКИТЕ МУ ФОРМИ БЕШЕ АБСОЛЮТНО ЗАБРАНЕН; - Имаше казина!!!! 5) нямаше магистрални проститутки; - Магистрални - не, но имаше проститутки, водени от ДС при другари от черна Африка...6) нямаше безработица; - Нямаше. Една електрическа крушка я завиваха....3-ма души. 7) нямаше пълчища от гладни, безработни пълчища от бедстващи цигански банди, които днес опустошават всичко и навсякъде; - Циганите при преброяването в 1948 г. са 150 000, по времето на Тато се наплодиха, ваша е вината за това.... 8) нямаше такава зловеща масова престъпност и бандитизъм; - Нищо не се пишеше за престъпността, така че не можем да сравняваме...9) нямаше клошари и просяци - Всички просеха от Бкп...[/quote]

  45. 45 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1878 Неутрално

    До коментар [#41] от "bobhunter":

    Глупости и демагогия е вашето изказване. До лятото на 1989 живеех в България. Но и в Чехословакия не беше Бог знае каква разликата.
    По вашите точки ю
    1. индустрията беше в голямата си част застаряла морално и подфинансирана. Селското стопанство беше в разруха и пропизводителността му беше в пъти по-малка от тази на Запад.
    2. Образованието не беше безплатно - купувах си учебници и справочници още от гимназията и НЕ БЯХА евтини за тогавашните заплати.
    3. Студентските общежития гъмжаха от мравки, хлебарки и дори мишки - имах приятели студенти, та съм ходил в "Дървеница" и съм се нагледал. Храната в столовете беше евтина наяистина, но много некачествена - редовно ми разваляше стомаха, така че я избягвах.
    4. Здравеопазването също беше подфинансирано и застаряло в много отношения. Малък пример - онкологията, която ми е професия беше допотопна и то в сравнение с научните постижения на времето. Не се правеха трансплантации на органи, макар вече по Света (че дори и в бедна Чехословакия) да бяха възможни.
    Толкова за "имането". Сега за "нямането".
    1. Мафия нямаше нужда да има - с продажба на наркотици на едро си се занимаваха ченгетата, на дребно - улични дилъри пред някои столични кафенета и лекенцата на някои партийни величия.
    2. Кредити наистина почти нямаше, защото нямаше пазар в истинския смисъл. Бързите кредити са само тесен сектор и то за балъци.
    3. Наркотици и наркомани си имаше. Самият Владимир Живков друсаше като за световното. Че дори аз познавах наркомани и знаех къде бих могъл да си купя дрога, но никога не ме е теглило натам.
    4. Казина имаше - в луксозните хотели. Дори и нашите ме бяха завели и проиграхме малко пари на рулетка. Нямаше машини.
    5. Проститутки имаше колкото щеш. В Бургас баба ми ми беше забранила да си говоря със "студентките" в къщата на съседката и да взимам бонбони от тях - бях на 5-6 години и не вдявах, а каките бяха мили. После, една моя съученичка от гимназията стана проститутка на 17 години и не се стесняваше да си го каже.
    6. Безработица нямаше на хартия, но процъфтяваха синекурни длъжности.
    7. Гладни и бедни имаше. Нашето семейство, слава Богу, беше относително добре и затова помагахме на наши познати, останали без препитание. Че и ровещи в кофите за боклук съм виждал, докато живеех в България, макар и рядко.
    8. За престъпността съм съгласен - тя винаги е по-ниска в тоталитарно общество, поради голямото държавно насилие.
    9. И просяци имаше - повече ги гонеха, но си имаше.

    E PLVRIBVS VNVM
  46. 46 Профил на Panda
    Panda
    Рейтинг: 432 Неутрално

    [quote#8:"sashobal"]Този материял трябва да е широко застъпен в гимназията,за да остане ясен спомен за тези мрачни времена,иначе винаги ще се намират носталгици по Кореком,които [/quote]
    Няма да е лошо и да наблегне повечко и на българският език - за да не завършват училище неграмотни като теб.

  47. 47 Профил на Бил Тамусен
    Бил Тамусен
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Комунизъм, европеизм, демократизм, ... все едно и също. Земята се върти, пролетарята бачка и се вози без пари.

  48. 48 Профил на oex13531876
    oex13531876
    Рейтинг: 426 Гневно

    Спомените избледняват, обаче бабите и дядовците не забравят да споменават пред внучетата "колко хубаво било тогава" !

  49. 49 Профил на gembirdkz
    gembirdkz
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#6] от "Забравила съм си червената шапчица":
    Аз даже не си спомням и да се споменаваше,трябваше да си набавя информацията от други източници и се втрещих какви пропуски съм имал и съм се чудил и продължавам да се чудя как хората могат да си спомнят с носталгия за това време.

  50. 50 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3302 Неутрално

    А какви неща учехме ние по време на комунизма, ехее....... А какви неща ще учат бъдещите ученици за сегашното време, ехее....?

  51. 51 Профил на Lilia Lang
    Lilia Lang
    Рейтинг: 13 Неутрално

    Направи ли ви впечатление, че отсъства темата за комунистическите РЕПРЕСИИ? Освен това във всеки клас темите за комунизма е в края на учебната година, когато се оформя успеха и няма много време за ов материал? А и как се преподава самата тема- фактът, че темата предизвиква различни емоции и интерпретации, предоставя идеална възможност учениците самостоятелно да изследват периода и после в час да го подложат на дискусия. Но знам, уви, , че не е такъв подходът на учителите.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK