Тежки знания в учебниците затрудняват дори родителите висшисти, заяви Танев

Тодор Танев

© Анелия Николова

Тодор Танев



Министърът на образованието Тодор Танев декларира, че не е против химията, нито против физиката, но в учебниците "има тежки до нечовечност обеми от научни "знания", които затрудняват даже родителите висшисти".


"От шестоъгълниците на бензоловото ядро не помня нищо и открих чара на тази наука чак като вдигнах захвърлен стар учебник, в който човешки пишеше как се прави захарта, как се рафинира бензинът, кой е бил Менделеев и каква е простата гениалност на идеята му. Не съм и против физиката, но нека не говорим за адиабатите и изобарите на идеалната парна машина", обосновава се образователният министър в интервю за вестник "24 часа".


Той цитира Айнщайн, който е казал, че образование е това, което остане, след като всичко друго е забравено. "Значи трябва да се тръгне по веригата: нов закон - нови програми - нови учебници, за да има мислещо ново поколение, а не вторично неграмотни кандидат-емигранти", подчертава Танев.




Според него домашното обучение трябва да се приеме при дадени условия, например известен образователен ценз на родителите, на които държавата "аутсорсва" образователни права. "Те трябва да имат и задължения и да търпят контрол. Иначе е слободия", казва Танев.


По думите му домашното обучение има и електронни форми, дадени сайтове трябва да са изготвени и да са защитени, други да са недостъпни. "Трябва да се действа най-внимателно. Няма да подпиша нищо, което е недостатъчно обмислено. Не ме питате за дуалното образование, т.е. за модерните техникуми, които трябва да се създадат. То е много, много по-важно. Законопроектът е предвидил стъпки, а Швейцарският фонд чака да се намеси. Там давам "зелена улица", що се отнася до МОН", обяснява министърът на образованието.


Той изрази надежда, че образователната реформа трябва да бъде подкрепена от партиите. "Има решимост на думи, ще видим за действията. Виждам волята, действията трябва да са верига, политическата подкрепа трябва да е смела и постоянна", каза Танев и добави, че зад образованието са над 1 милион деца и ученици, най-малкото 1.5 млн. родители, 90 хиляди учители, 28 инспектората, 240 хиляди студенти, БАН.


"Всяка система бяга от промени. Не искам да стане вярна приказката, че образователната реформа е като реформата на гробището, тъй като няма подкрепа отвътре. Надявам се, че на всички им е писнало от статуквото", заявява той.

Ключови думи към статията:

Коментари (29)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на today
    today
    Рейтинг: 901 Неутрално

    Напълно съм съгласен с министъра. Тези проблеми дойдоха заради корупцията, нашия човек да напише учебник, че да вземе едни пари. Е да, ама нашия човек не може да пише учебници, и налива едни помии, после що децата нищо не знаели. Ми как да знаят, като учебника е в стил онази прочута министърка от ДПС, Мариана Георгиева.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  2. 2 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1991 Неутрално

    За момента отправя много смислени послания и наистина имаме нужда от сериозно подбряане на нещата в образованието - иначе ще чакаме на "Подкрепа" да го оправя - предполагам станахте свидетели на този майтап.
    Но най-важното според мен е, министерството да намери формулата, по която да диференцира дотациите, а не парите да отиват на калпак, без значение дали има резултат за учениците.

  3. 3 Профил на yado_san
    yado_san
    Рейтинг: 434 Любопитно

    Явно този министър съвсем не е безхаберник, както се опитват да ни го продадат нЕкои "корифейКи" във форума.

  4. 4 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 914 Неутрално

    Ако този министър успее в тази посока, ще трябва да му се издигне паметник приживе !
    Невероятни тъпизми и терминология има, даже в учебника по български !

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  5. 5 Профил на yado_san
    yado_san
    Рейтинг: 434 Неутрално

    "Не ме питате за дуалното образование, т.е. за модерните техникуми, които трябва да се създадат. То е много, много по-важно. Законопроектът е предвидил стъпки, а Швейцарският фонд чака да се намеси"

    За дуалното образование - безрезервно подкрепям, в това пример за подражание са високоиндустриалните европейски страни.

    А какъв е този Швейцарски фонд?

  6. 6 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1576 Неутрално

    Без дебели речници за чужди думи, е невъзможно да се помогне на учениците, плюс привнесени нови такива, за да стане материалът по наукоподобен!

  7. 7 Профил на Емо
    Емо
    Рейтинг: 625 Неутрално

    Синът ми е в шести клас и учи за натиск и налягане. Аз, ако правилно си спомням, учих тези неща чак като студент. Колко от масовите българи правят разлика между натиск и налягане?
    Материалът е тежък, чантите им са тежки, интересът на децата е нулев. Успех на министъра, дано някой най-накрая направи съобразена с новото време образователна програма.

    Три са според мен основните пороци на българина: липса на респект към закони, правила и личности; тарикатлък на дребно и на едро (ако може), както и несъразмерна завист. Три са основните пороци на държавния чиновник: корупция, немарливост, мързел. В която и лоша новина да прочетете, ще откриете причината в някой или някои от тези пороци.
  8. 8 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 1858 Неутрално

    [quote#1:"today "] нашия човек да напише учебник[/quote]
    Той не го и пише. Просто си (пре)издават учебниците за ВУЗ-овете. От там и усложненията. Това не за знания/материал за ученици. Затова и нищо не остава в паметта даже на отличници.

    Да твърдиш, че ГЕРБ е алтернатива на БСП е като да мислиш, че диарията е алтернатива на запека.
  9. 9 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 1444 Неутрално

    Не тежки знания, а тежък стил.

  10. 10 Профил на dohco
    dohco
    Рейтинг: 482 Любопитно

    То че е тежка материята за децата - тежка е, ама те толкова са вишисти и тези затруднените родители...

    Най-добрите неща в живота идват безплатно...
  11. 11 Профил на kykyyy
    kykyyy
    Рейтинг: 553 Неутрално

    "Не съм и против физиката, но нека не говорим за адиабатите и изобарите на идеалната парна машина", обосновава се образователният министър"

    Доста неконвенционална програма би излезла, ако махнат идеалната парна машина от основите на термодинамиката. Не е лошо министърът да е иновативен. Все пак ми се ще да беше казал с какво ще вкара в учебниците, а не какво ще изкара.

  12. 12 Профил на nye
    nye
    Рейтинг: 451 Разстроено

    че учебниците са зле, в това не може да има съмнение. но да обясняваш, че то това "адиабатите и изобарите" на идеалната парна машина (идеалният цикъл на Карно съдържа две адиабати и две изтоерми, а не както министърът си мисли – изобари.) са нещо маловажно е нова форма на кретенизъм и то изведена на свръхвисоко ниво. аз предлагам децата да не учат нищо. не им трябва литература, не им трябва физика, химия. математиката само до ниво сметки в бакалията и това е. средното образование нали затова е "средно", за да даде универсални общи знания на завършващите го, а не като се говори за екологични норми на ДВГ, те да се почесват умно защото не знаят какво е КПД и как то се отнася към топлинния цикъл на двигателя ...

    http://postclamores.blogspot.com
  13. 13 Профил на Green Day
    Green Day
    Рейтинг: 723 Неутрално

    По-интересно защо след цялото бесно "учене" децата са масово толкова прости и толкова неграмотни? Отвори един фейсбук на дванайсетгодишно и косата ще ти се изправи. А същото, видиш ли, завършило 6 клас (примерно) само с петици и шестици. Как става тоя номер - 6 по история, а пише Балгария?!

  14. 14 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 447 Неутрално

    И друго е казал Айнщайн - че ако наистина разбираш едно нещо, ще можеш да го обясниш дори и на дете. Да му мислят тия, дето пишат учебници.

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  15. 15 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 1971 Весело

    Няма начин вишисти да не се затруднят= Пример от 3 клас: "Сборът и произведението на три числа е еднакво. Кои са тези числа ?"
    елементарно : 1+2 + 3 = 1 х 2 х 3
    ... а сега ми го докажете = УЖАС - никой не ти гарантира, че X =1 , Y = 2, Z = 3 ... Може и X =2 или 3
    =Отговорът е квадратна матрица ...
    ако не си вишист = нямаш такива проблеми

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  16. 16 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    Министре, не ти завиждам на ресора. Нещата няма да се подобрят бързо. Почни с уволнението на всички калинки, назначени от партийните ръководства - те са най виновни за батаците в МОН......И не се влияй от разни фалшиви авторитети. Като Боковата фаворитка, преводачката Милена Дамянова. Хубаво женче, знаело езици, но никога не е била учителка. Пък се прави на ментор в средното образУвание!?

  17. 17 Профил на kykyyy
    kykyyy
    Рейтинг: 553 Неутрално

    До коментар [#7] от "Емо":

    Нормално е, в 6 клас се набляга на общата номенклатура във физиката. По цял свят е така. В Германия (а и в Русия и Франция) даже учат някои дефиниции наизуст. В горните класове тези неща се срещат многократно и трябва да са налични.

    Има едни учебници по физика на Максимов и Христакудис, които са много добри. Сраванявал съм ги с немските учебници и определно са много по-качествени.

  18. 18 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    [quote#8:"Николай Колев"]Просто си (пре)издават учебниците за ВУЗ-овете[/quote]

    Малко ги съкращават, де...

  19. 19 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    [quote#17:"kykyyy"] В Германия[/quote]

    В Германия учениците имат ваканция през октомври. 2 седмици!....

  20. 20 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    [quote#5:"yado_san"]дуалното образование [/quote]

    И сега го има - учениците ходят на практика в техникумите. Проблема е, че не ходят на училище, камо ли на практика.....Системата им дава право да го правят.

  21. 21 Профил на kykyyy
    kykyyy
    Рейтинг: 553 Неутрално

    До коментар [#19] от "dobrich":

    И?

  22. 22 Профил на nye
    nye
    Рейтинг: 451 Разстроено

    До коментар [#17] от "kykyyy":
    сега в българия не е модерно да се говори за повече учене. все децата са претоварени и все са им прекалено тежки чантите. когато бях ученик не ми тежеше ученето, а съм учил материал по физика и математика за два класа наведнъж, и пак оставаше време за игри и забавления, пък днешните деца направо изтерзани от такива сложни материи като история или география ... то затова и децата са неграмотни, защото няма кой да ги възпита да мислят, да спорят, да анализират; а това се учи, колкото в училище, толкова и у дома. посредствеността има свойството да се самовъзпроизвежда, така че не е чудно, че на PISA-та сме толкова зле – зомбираните деца са продукт на зомбираното общество.

    ПП.
    на Максимов учебниците не са кой знае колко добри. освен това мисля, че са за 8+ клас.

    http://postclamores.blogspot.com
  23. 23 Профил на seventh
    seventh
    Рейтинг: 221 Неутрално

    За какви точно "тежки до нечовечност обеми от научни "знания" говорите? Откакто завърших гимназия през 90-те, нивото на „тежките обеми“ в българските средни училища падна неколкократно. Вече има хора, които се водят образовани и пишат „партиЙ“, „стнациЙ“ и др. подобни. Разбирам, че необразованите се водят за носа по-лесно, но подобна декларация от министър на образованието е крайно неприемлива! Проблемът не е в тежестта, а в общообразователната система – българското училище не е профилирано. Не трябва да се снижава нивото, напротив, вместо това училищата трябва да са ясно профилирани, с отделни учебни програми и учебници за всеки профил, с отделни критерии за оценяване. Ако на децата им е лесно в училищата и в университетите, ще им е трудно в работата. Нали никой не иска да отиде на лекар, на когото „тежките обеми“ някога са му били спестени?! Нали тези деца някой ден ще проектират пътища, мостове и сгради?! Основата на всичко се изгражда в средното училище.

  24. 24 Профил на kykyyy
    kykyyy
    Рейтинг: 553 Неутрално

    [quote#23:"seventh"]Нали тези деца някой ден ще проектират пътища, мостове и сгради?![/quote]

    Този проблем може и да отпадне, ако България окончателно се причисли към третия свят. Китайците ще строят пътищата, японците метрото и така.

  25. 25 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3435 Неутрално

    "има тежки до нечовечност обеми от научни "знания", които затрудняват даже родителите висшисти".
    _________
    Ром завършил 6-ти клас си е нещо като магистратура!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  26. 26 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1108 Неутрално

    Прав е, пишат ги разни професори като за свои колеги и пишат за обем да е по дебел учебника

  27. 27 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8541 Неутрално

    Абсолютно вярно,особено материала по история.Него сигурно и този,дето го е писал ,трудно ще разбере.

  28. 28 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    [quote#21:"kykyyy"]И?[/quote]

    И може ли да се прави сравнение с постиженията на Германия и България? Там децата се приучават на дисциплина, обноски, преди всичко, на мислене. Не са затормозени и изнервени....Нещо напротив?

  29. 29 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1234 Любопитно

    [quote#23:"seventh"] нивото на „тежките обеми“ в българските средни училища падна неколкократно[/quote]

    Последен свали материал от по горен в по долен клас министър Дани Вълчето. Аз пък не знам вие за какъв лек материал пишете?!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK