Стратегията за висшето образование до 2020 г.: По-добро качество чрез строг контрол

Стратегията за висшето образование до 2020 г.: По-добро качество чрез строг контрол

© Георги Кожухаров



Модернизация и повишаване на качеството на висшето образование, подобряване на достъпа и увеличаване на дела на висшистите в България, по-здрава връзка между вузовете и пазара на труда. Това са част от целите, заложени в актуализираната Стратегия за развитие на висшето образование за периода 2014-2020 г., която беше приета от Министерски съвет през октомври и днес влиза за обсъждане в парламентарната Комисия по образованието и науката.


Стратегията обхваща всички 51 висши учебни заведения в България, включително и специализираните висши училища и самостоятелните колежи. Финансирането по нея ще дойде от държавния бюджет и от европейските структурни и инвестиционни фондове.


До края на десетилетието Стратегията иска да постигне увеличение на хората с висше образование между 30 и 34 години в България с 10 процентни пункта.




В момента младите висшисти са 26.9%,


а целта е през 2020 г. те да бъда над 36%. Освен това се оценява като проблем това, че много българи избират да се образоват навън, затова накратко амбицията е България да се превърне "в силен и привлекателен регионален център за модерно висше образование с европейски профил, атрактивен за студенти от Европа и света."


"Реформите в системата на висшето образование в България се провеждаха като цяло в правилна посока, но стартираха с около едно десетилетие по-късно в сравнение с водещите европейски страни. Страната трябваше да реагира на двоен натиск: външен, да компенсира изоставането в европейски план; и вътрешен, да предприема промени в законодателството и управлението в кратки срокове и при отсъствие на национален консенсус", пише в анализа към документа.


Начините да се постигнат амициозните задачи според Министерството на образованието са да се затегне контролът от страна на държавата върху качеството на преподаване и усвоените знания, да се усъвършенства акредитационният модел и рейтинговата система за университетите, както и да се подобрят моделите за кредитиране и подпомагане на студентите.


Разписан е и план за конкретни действия и срокове, но без конкретни суми. Голяма част от задачите са предвидени още за 2015 г., например усъвършенстваните системи за контрол и за отпускане на стипендии, а също и за диференциран подход за финансиране на вузовете според успехите и реализацията на възпитаниците им.


От догодина ще се използват и прогнози на социалното министерство за тенденциите на пазара на труда, по които да се планира приема в университетите. През 2016 г. пък се предвижда МОН и социалното министерство заедно да изградят ефективен механизъм за оценка на професионалната реализация на завършващите студенти, както и да се създаде обща информационна мрежа на кариерните и алумни центровете.


Повече усилия по засилването на връзката между висшето образование и бизнеса са планирани за 2017 г., когато например трябва да се разширят мерките за прехода от университета към първата работа и да има целево финансиране на стратегически за страната направления, както и да се предвидят повече средства за субсидирани от държавата стажове по време на следването.


За накрая - през 2020 г. - са оставени задачи като изготвянето на нов Класификатор на областите на висше образование и професионалните направления, увеличаване на финансирането за всички видове научни изследвания в университетите и модернизиране на научната инфраструктура и изследователските лаборатории, също и създаване на центрове за компетентност и върхови постижения.


В края на десетилетието ще се мисли и за разширяване на достъпа до висше образование чрез форми на учене през целия живот и на електронните форми за дистанционно обучение, които иначе са сред основните приоритети на стратегията.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1979 Неутрално

    "диференциран подход за финансиране на вузовете според успехите и реализацията на възпитаниците им."

    За мен тук е разковничето за започване на оправянето на образованието, при това не само за ВУЗ-овете, а и за училищата.
    Не може за една чудесно свършена и друга безобразно свършена работа, държавата да пълни касичките на 51 ВУЗ-а.
    Вероятно по броя ВУЗ-ове на глава от населението сме ударили де що има държави по света.

  2. 2 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1087 Гневно

    "Модернизация и повишаване на качеството на висшето образование, подобряване на достъпа и увеличаване на дела на висшистите в България,..."
    и по-точно
    .... подобряване на достъпа и увеличаване на дела на висшистите в България, ..."

    Това пък какво е?
    Колко са местата за първокурсници в университетите при завършващи гимназисти около 50 000 хиляди годишно?
    За какво качество говорим при такова количество?
    И къде е КОНКУРЕНЦИЯТА?

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  3. 3 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3325 Неутрално

    ..... увеличаване на дела на висшистите в България".Ама въобще ли ще го увеличаваме(да е висшист) или ще има някаква пряка връзка между университетите и работодателите в България.Иначе всички мерки които се вземат за Висшето образование са добри,ма явно не се изпълняват.

  4. 4 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2363 Разстроено

    Повече усилия по засилването на връзката между висшето образование и бизнеса са планирани за 2017 г., когато например трябва да се разширят мерките за прехода от университета към първата работа и да има целево финансиране на стратегически за страната направления, както и да се предвидят повече средства за субсидирани от държавата стажове по време на следването.
    _________
    Божееей колко извратена работа ! Вече никъде не става въпрос ,че младите висшисти могат да имат развитие в собствен бизнес подпомаган от държавата или да се реализират в свободни професии ! НАПРОТИВ държавата дава субсидии за да подготвя облужващ персонал на чуждестранни фирми и даже ще им плаща да правят кастинг със стажове !


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  5. 5 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2285 Неутрално

    Увеличава се контролът върху качеството на образованието и същевременно се увеличава броят на висшистите. Те това как го виждат, нали контрола на качеството означава да не може всеки който е влязъл да получава дипломата, отсяване да има? Впрочем в момента и без това приемат за студенти и то без изпит всички които са завършили средно, от това повече накъде?

    Ааааа, нещо за годините се споменава, ами направо да го кажат "Всеки пенсионер висшист" и ще решим проблемите. Хем така студентите няма да бягат по дискотеките, нямат сили вече. Колко му е, даваш по 100лв към пенсията на всеки студент-пенсионер и получаваш едно 2 милиона студенти, всички ще се запишат.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  6. 6 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2285 Неутрално

    И въобще крайно време е в НК да се въведе нов параграф: За разработване и предлагане на концепции и стратегии наказанието е 10г затвор. Доста пари на държавата от осъществяването на разни глупости ще спестим.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  7. 7 Профил на clarkv622
    clarkv622
    Рейтинг: 958 Неутрално

    Стига с тези стратегии за "висшето образование" бе господа. Искам да видя стратегия за основното и средното образование. За какво ви е да правите стратегия за висшето, като средното никакво го няма!? Направете така, щото от средното школо да излизат мислещи хора. От там нататък всичко ще си е наред и няма нужда от кой знае какви стратегии за висшето образование

    България е на 111 място по свобода на словото. Ако дневник се откаже от грантовете ще се изкачим до 110
  8. 8 Профил на ralita68
    ralita68
    Рейтинг: 520 Неутрално

    А толкова е простичко- като начало разкарайте доносниците на ДС от ВУЗовете! С такива като Стати всяка реформа е обречена!

  9. 9 Профил на ISTORIK
    ISTORIK
    Рейтинг: 1064 Неутрално

    Промяната не може да бъде реализирана от окопаните с десетилиетия в МОН и в РИО чиновници, които вървят по един и същи утъпкан път, по който отдавна трева не никне.

    Ефектът (или дефектът) от тази промяна ще стане забележим едва след 12 г., когато днешните първокласници станат пълнолетни граждани и започнат своя самостоятелен живот.

    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK