Петиция събира подкрепа за теснолинейката Септември - Добринище

Петиция събира подкрепа за теснолинейката Септември - Добринище

© Надежда Чипева



Интернет петиция събира подкрепа за запазването на теснолинейката от град Септември до Добринище, като до сега е подписана от над 1000 души.


Съоръжението от Септември, през Велинград и Банско, до Добринище е строено в периода 1920 -1945 година и почти 70 години свързва Горнотракийската низина с Родопите, Рила и Пирин и има нетипичното за Европа 760 мм междурелсие.


Авторът на петицията напомня, че това е най-високата жп линия на Балканския полустров и е обявена за най-голямата "жп забележителност" в България, както и че е включена в списъка на "Най-красивите жп линии на света". Същевременно, голяма част от населението няма достъп до алтернативен транспорт.




За закриване на линията започва да се говори през 2011 година по предложение на БДЖ и Министерството на транспорта, но по-късно предложението е оттеглено.


Тогава са спрени два от най-натоварените влакове по линията и десетки пътници са били прехвърлени на автобуси.


Петицията цели да не се позволи продължаващото разрушаване на теснолинейката и нейното евентуално закриване.

Ключови думи към статията:

Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 968 Любопитно

    Тази петиция е хубаво нещо, и аз бих се подписал, но, сякаш, нещо не ми е много ясно, нали предложението за закриването на линията е оттеглено, или?

  2. 3 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 1973 Любопитно

    Май не можем да си представим как е строена тази линия, както и не сме наясно какви ползи може да имаме от нея!?

    Коментиране на анализираното, вече...
  3. 4 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1104 Неутрално

    За тези, които не са ползвали теснолинейката - преживяването е уникално. Особено с малки деца.... местят се от прозорец на прозорец и са по-бързи от влака...Нека да я има....!

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  4. 5 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2113 Неутрално

    Който има желание, да се включи - http://www.peticiq.com/105138 .

  5. 6 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 948 Неутрално

    [quote#3:"Ти"]Май не можем да си представим как е строена тази линия, както и не сме наясно какви ползи може да имаме от нея!?

    [/quote]
    Линията е уникална, строена по Царско време, изключително трудно, обслужваща доста голям район преди да допуснат прицепните камиони през 90-те на ХХв., да превозват всичко затапвайки движението и разбивайки цялата пътна инфраструктура в Родопите. Няма нищо уникално в това междурелсие, тъй като е с Австроунгарски произход. В Босна и Херцеговина е имало стотици ако не и хиляди километри с такова междурелсие. Още ги има. Същото е и в Австрия, Германия и др. страни
    За 25г. как не се намери един служител в БДЖ, който да отиде и да говори с потенциални клиенти за товародатели.
    А и за на горе и за на долу не липсват товари, но явно има тотална липса на заинтересованост от БДЖ чантаджиите да осигурят поне малко дейност, за да се издържа тази уникална жп линия.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  6. 7 Профил на Captain Shakespeare
    Captain Shakespeare
    Рейтинг: 646 Любопитно

    Май на народонаселението не му е ясно, че всичко си има цена и някой трябва да плаща от джоба си.

    Правильно говорил Гоголь "В России две беды — дураки и дороги" причём первых ну очень много!!
  7. 8 Профил на ana_ni
    ana_ni
    Рейтинг: 537 Неутрално

    жп транспорта е най-благородния - еко, удобен, точен, сигурен, предлагащ прекрасни гледки,БЕЗ ОПАСНОСТ ОТ ЗАДРЪСТВАНЕ, НО НАШИТЕ НЕМИЛИ УПРАВНИЦИ ДАВАТ МИЛО ЗА ДРАГО ДА ГО ЗАЛИЧАТ В ПОЛЗА НА КОМИСИОННИТЕ ОТ АВТОБУСНИТЕ ФИРМИ.
    влакчето трябва да се запази!

  8. 9 Профил на ДЗВЕР
    ДЗВЕР
    Рейтинг: 613 Неутрално

    ... язе сА подписах под петицията...

    опозиция на всяка власт, отпор на всяка тъпота...
  9. 10 Профил на sadparrot
    sadparrot
    Рейтинг: 500 Неутрално

    Линията е страхотна, има вариант за парен локомотив, и може да докара доста туристи.

  10. 11 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 948 Неутрално

    [quote#7:"Captain Shakespeare"]Май на народонаселението не му е ясно, че всичко си има цена и някой трябва да плаща от джоба си[/quote]
    Ако всеки си върши работата, за която му се плаща, доста неща в милото ни отечество щяха да са организирани по друг начин и съм напълно убеден, че тази статия и петиция нямаше да ги има, защото линията щеше да се ползва и да е достатъчно натоварена с товари и пътници.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  11. 12 Профил на ДЗВЕР
    ДЗВЕР
    Рейтинг: 613 Неутрално

    До коментар [#8] от "ana_ni":
    ... освен за комисионните, на управля'ащите не им пука, че кат' падне сняг, без влак нЕма придвижване там.

    опозиция на всяка власт, отпор на всяка тъпота...
  12. 13 Профил на liksen
    liksen
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Линията, по-скоро влаковете трябва да се модернизират, за да се запази. В сегашния си вид с мръсни локомотиви с мазут бълващи миризлив черен дим е по-скоро отблъскваща, отколкото атракция. Движение с 35 км/ч. може да е било подходящо за началото на ХХ век, но 100 години по-късно е смешно.
    Затова трябват пари, но парите за селския туризъм се дават за хотели и бардаци с проститутки и дилъри, вместо за такива "забележителности" - справка Велинград, Банско и др. по линията

  13. 14 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 450 Любопитно

    Да я дават на концесия. Какво сложно има?

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  14. 15 Профил на teller
    teller
    Рейтинг: 422 Неутрално

    Теснолинейката трябва да бъде спасена на всяка цена. Пътувал съм по нея един път като студент и до сега го помня. Голямо преживяване е. Тази линия е национално богатство. Идващото лято ще направя едно пътуване по нея.

  15. 16 Профил на oex13531876
    oex13531876
    Рейтинг: 434 Неутрално

    В най-мизерните години на прехода (96-та, 97-ма), ако не беше тя трябваше да не ходим на училище.
    Сега, когато минавам по трасето, си давам сметка, че мислите за няколко лева повече и как да изкараме седмицата, са ни пречели да видим истинската красота на планината.

  16. 17 Профил на томат
    томат
    Рейтинг: 448 Неутрално

    Преди година-две някаква немска фирма искаше да я вземе на концесия и да я превърне в туристическа забележителност. Не помня какво се случи, че не стана - ясно, но защо не стана...

  17. 18 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 1132 Неутрално

    Вчера стана въпрос за часовника в Бургас, сега влакчето до Добринище. Какво да коментираме -не пазим. Най-вече през соца. Сега, мръсни били, неподдържани били...Ами такива са, щото не пазим, нямаме въображение, че това може да е туристическа атракция. По тошово време за БГ авантата беше морето, златните и сл.бряг, там инвестираше Балкантурист обир мангис. Сега се вайкаме. Хак ни е.

  18. 19 Профил на my_self
    my_self
    Рейтинг: 447 Неутрално

    Закриването на теснолинейката между Септември и Добринище ще доведе до унищожаването на транспортните връзки в региона и на културното наследство. Вместо да се закрие, линията по-добре да се модернизира, иначе я чака същата съдба като на теснолинейката Червен бряг-Оряхово, която беше ликвидирана и след това релсите и гарите разграбени от ромските орди.

  19. 20 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 948 Неутрално

    [quote#13:"liksen"]Линията, по-скоро влаковете трябва да се модернизират, за да се запази. В сегашния си вид с мръсни локомотиви с мазут бълващи миризлив черен дим е по-скоро отблъскваща, отколкото атракция. Движение с 35 км/ч. може да е било подходящо за началото на ХХ век, но 100 години по-късно е смешно. [/quote]
    1. машините са дизелови и с мазут дори не мога да запалят.
    2. лошото състояние на локомотивите е обратно пропорционално на доброто състояние на поне с 20г по-младите двигатели на камионите преминаващи от там. Защо се допусна в тази уникална природа да се ползват камиони вместо тази уникална железница за транспорт, е въпрос на който трябва да се търси отговор в НС и лобиращите големи превозвачи( за товари и пътници!!!)
    3. уникалността на линията идват основно заради терена, малките радиуси, многобройните тунели и голямата денивилация, която трябва да преодолява. С малки изключения, дори и да се ремонтира трасето, скоростта ще си остане същата и определено мисля, че е достатъчна за товарен трафик и малко под необходимото за пътнически.
    4. Не сте видели радостта и щастието в очите на чужденците пътуващи по тази уникално прекрасна железница сред тази уникално прекрасна Българска природа на Родопите, за да твърдите колко изостанало е всичко. Апропо, поинтересувайте се кое как е по Германия, Австрия, Швейцария и пр, за да видите колко струва билета за подобно пътуване с такава теснолинейка и как влакчетата винаги пътуват пълни до горе. Да не говорим, че по някои от трасетата се извършват дори и товарни превози до малки заводчета и цехчета по селца и паланки... И това в магистрализирана Европа...

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  20. 21 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1128 Неутрално

    Много е лесно да спасите теснолинейката. Просто махнете онова недоразумение наричащо себе си министър на транспорта. Тоя за два месеца натвори толкова бели, за колкото дори на някой злодей ще му отнеме половин година!

  21. 22 Профил на raydenu
    raydenu
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Не се и учудвам с пълна сила върви разрушаванвто и унищожението на всичко което е извън София. За софиянци най важно е метрото. А всичко останало А тях е безперспективно и трябва да бъде закрито защото било само разходи. А после в София се сърдят че хора от цяла България прииждали в София да си търсят работа. Ами така ще е като закривате и унищожавате всичко в провинцията. А бюджета на София е колкото на половин България. Вместо да инвестират европейските програми в другите градове на България те решили че най належащо било да се строи трети пъч на метрото в София който да погълнеш половината средства за транспорт до 2020г.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  22. 23 Профил на xax
    xax
    Рейтинг: 228 Неутрално

    Линията е страхотна, въпреки че никога не съм се возил по нея, съм минавал по успоредния й път. Това са едни места, които за мен са истинската България, въпреки че има много джамии и турса реч из тях. Планина, въздух, аромат на свежест и на чистота.
    Ако потърсите в интернет, ще видите, че плановете са нея са били много мащабни - трябвало е да стигне до Гоце Делчев и след това да навлезе в Беломорска Тракия като се свърже с линията Солун - Истанбул. Тогава се е очаквало това един ден да стане българска земя и да свързва Северна Тракия (Пазарджик-Пловдив) с Беломорска.

  23. 24 Профил на Geoimg
    Geoimg
    Рейтинг: 826 Неутрално

    [quote#1:"Додо"]но, сякаш, нещо не ми е много ясно, нали предложението за закриването на линията е оттеглено, или? [/quote]
    НО са закрити влакове, поддръжка и...

    *Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  24. 25 Профил на liksen
    liksen
    Рейтинг: 488 Неутрално

    [quote#20:"traveler1"]Защо се допусна в тази уникална природа да се ползват камиони[/quote] Защото са бърз и лесен транспорт за единствената икономика в региона - износа на дървен материал, особено през нощта и в почивните дни.
    [quote#20:"traveler1"]радостта и щастието в очите на чужденците [/quote] Явно това не може да задвижи тежките дизелови (приемам, ефектът е същия) локомотиви. Особено като посочите КОЛКО са тези туристи и КОЛКО са платили за това. Защото туристът като се качи на влака, трябва да има осигурено място и причина за слизане някъде... където няма нито малки цехчета, нито дори кафе на разбитите бивши гари.
    И странно как при по-голямата денивелация на по-краткия път се изкачват и слизат машини с товари и пътници...

  25. 26 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 2037 Неутрално

    Не закривайте туристическите атракции, особено тези, които са свързани с развитието на техниката вкл. транспорта в БГ. Хората от това правят бизнес...

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  26. 27 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1237 Неутрално

    Да запазим теснолинейката-тя е забележителност и необходимост.
    Подписах петицията.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK