Как да върнем ненужен, неподходящ или дублиран подарък

Как да върнем ненужен, неподходящ или дублиран подарък

© Reuters



Според разпоредбите на Закона за защита на потребителите клиентите могат да поискат да върнат закупена стока или да я заменят с друга само в случаите, в които е установен дефект.


Какво все пак можем да направим, ако се окаже, че повече от един член на семейството е избрал една и съща играчка за детето? Ако подареният сувенир не е в същата цветова гама с интериора на помещението, в която бихме желали да го поставим? Или пък ако поднесеното от любимия човек бижу е прекалено спортно за нашия елегантен стил?


Можем ли да върнем на търговеца подаръка, който сме избрали за близък човек, но по една или друга причина той се окаже неподходящ?




Комисията за защита на потребителите (КЗП) дава експертни съвети по добиващата отново актуалност при всички празници тема.


По света, а и в България вече има търговци, които са въвели и поддържат добри практики като тези да връщат или заменят по молба на клиентите си закупени от тях стоки без да имат дефект. Това обаче не е свързано със законови разпоредби и директиви, а с волята на управителя на магазина. Затова когато купувате подарък и допускате, че е възможно да се наложи замяната или връщането му, предварително се информирайте от търговеца дали би се съгласил, съветва КЗП. Добре е това да бъде писмено декларирано от него, за да не изпаднете в ситуация, в която първоначално сте получил принципното обещание на консултанта, а впоследствие да се окаже, че връщане или замяна на продукта не може да се осъществи на практика.


Поинтересувайте се от други клиенти на въпросния търговец, които са поискали връщане или замяна, как се е отнесъл той с тях, съветва още комисията.


В рамките на предвиденото от законодателството за защита на потребителите има една възможност да върнете подарък, който не ви е харесал. Това е случаят, в който той е бил закупен от онлайн магазин и успеете да се вместите в предвидения срок от 14 календарни дни за отказ от договора от разстояние. Тогава няма да е необходимо да дължите никакви обяснения на търговеца защо искате да върнете закупената от него стока, а той е длъжен да я приеме и да ви върне парите обратно. Имайте предвид, обаче, че може да се наложи да заплатите пощенските разходи по връщането на стоката към търговеца, предупреждава КЗП.

Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1035 Весело

    То обикновено по Коледа се изкупуват масово ненужни и излишни неща за радост на търговците

  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 2074 Неутрално

    В eBay има мющерии за всякакви ненужни вещи.

  3. 3 Профил на zapp
    zapp
    Рейтинг: 420 Неутрално

    Е, разбрахтели нещо конкретно? Всичко е в условно наклонение и завършва с: каквото каже Управителя.

  4. 4 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    ЗАКУПЕНА стока, каквато и да е тя, ако е от редовен магазин с касова бележка, трябва да може да се връща винаги и без каквито и да е обяснения в рамките на законоустановен срок от до, с единственото условие да бъде годна за повторна продажба и последваща употреба без значение дали е разопакована или не.

    Всичко друго е нарушение на потребителски права!

  5. 5 Профил на Другарката Михайловна
    Другарката Михайловна
    Рейтинг: 743 Неутрално

    До коментар [#4] от "convince":

    Ами то се мисли преди да се купува...

    Иначе се получава - "иди ми-доди ми"

    Че търговците са търгаши - туй едно на ръка...

    Ама потребителите и те "една стока"....

    Във форумите на Икономедиа е пълно с хленчещи конформисти. В много голям процент от случаите изразите, ЗАПОЧВАЩИ с: "Аз мисля..."; "Аз считам..."; "По мое мнение..."; "Според мен.." - ЗАВЪРШВАТ с някакви чутовни глупости, резултат от "мисловния" процес.
  6. 6 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1087 Неутрално

    Ми в нормалните страни можеш да върнеш стоката до 14 дена, без каквити и да било обяснения. Даже ми направи впечатление когато купувах подарък за рожден ден, че специално ме попитаха на коя дата ще е рождения ден и 14 дневният срок започваше да тече оттогава, нищо че бях купила подаръка към месец предварително.

    За коледните подаръци срокът е удължен до 31.01. Абе изобщо прието е заедно с подаръка обезателно да връчват и касовата бележка в случай, че искаш да го върнеш. Не се гледа като проява на лош вкус да има касова бележка с цената на подаръка.

  7. 7 Профил на Йоаникий
    Йоаникий
    Рейтинг: 748 Неутрално

    Добрият търговец (у нас стават все повече) винаги приема стоката обратно. Необходима е само касова бележка, или фактура. Ако продуктът е запазен и годен, се продава пак, дори и опаковката да е повредена, има начини да се продаде с намаление (или с подарък). Добрият търговец заменя с готовност продукта, предлага нещо подобно или просто връща парите.
    Най-добрият клиент е доволният клиент. Той ще се похвали тук-там, ще дойде отново (изключително важен момент), а и ще доведе приятели, роднини, колеги....
    Формалните, писаните закони могат да се тълкуват всякак.
    Единственият НЕписан закон за търговеца е не толкова "Клиентът винаги е прав", а по-скоро "Клиентът трябва да си тръгне доволен", пък ако ще и да не е купил нищо.

    Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.
  8. 8 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1400 Любопитно

    До коментар [#4] от "convince":


    [quote#4:"convince"]може да се връща винаги и без каквито и да е обяснения в рамките на законоустановен срок от до,[/quote]
    ==================

    Законо установения срок е 14 (четиринадесет) дена !
    Нещо инфото от статията малко куца за становището на КЗП , защото това , че е 14 дена го знам именно от КЗП !
    Изискването за това е както го описваш :
    [quote#4:"convince"]с единственото условие да бъде годна за повторна продажба и последваща употреба без значение дали е разопакована или не. [/quote]

    В Е С Е Л А Коледа на всички ! ! !

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  9. 9 Профил на SStan
    SStan
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Никога не ми се е налагало да върна подарък, защото не ми харесва! Но веднъж ми се случи да върна яке, на което ципа заяждаше. Още в магазина ми казаха, че ще се разработи, но като си отидох видях, че заяжда и се разделя на две половини. На следващия ден отидох и след триста разправии трябваше да взема друго/даже по-скъпо и трябваше да си доплатя/. Но то не ми харесваше и така и не го носих. Така, че парите ми отидоха на вятъра. А тук говоря уж за марков магазин, с " европейски стоки" и високоевропейско обслужване"!

  10. 10 Профил на manu_chao
    manu_chao
    Рейтинг: 521 Неутрално

    В Дания, понеже са "мръсни капиталисти" - можеш да върнеш стока до две седмици (с касова бележка), без всякакви обяснения (казваш: не я желая, размислих и пр.).
    И, това е облечено във закон, а не е "по желание".
    Отделно, търговецът (не включвам в това число арабските, турски и други магазинчета), когато му кажеш, че е подарък, освен, че ти го опакова - слага и малко кръгло стикерче, че можеш да върнеш стоката цял месец след това (ако не я харесваш по някаква причина).
    У нас - комисията за защита на потребителите "дава съвети", защото имаме капитализъм от руски тип - назначени олигарси, които "стрижат матряла" безнаказано, а комисийки и надзор "дават съвети".
    Но това не им пречи да имат многохилядни заплати, плюс незнайни за данъкоплатецът "бонуси".

  11. 11 Профил на azmatahari
    azmatahari
    Рейтинг: 616 Весело

    Никак. Просто го отнасяш на вилатата си да не ти дразни често съзнанието.

  12. 12 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 525 Весело

    Правилно съм действал,
    всеки купен подарък, при мен е придружен от гаранционна карта и протокол за евентуална подмяна с друга покупка от магазина ... Минат ли празниците, ще докладвам...
    Честита Коледа и Наздраве ...

  13. 13 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2883 Неутрално

    Поинтересувайте се от други клиенти на въпросния търговец, които са поискали връщане или замяна, как се е отнесъл той с тях, съветва още комисията.
    ______________
    Трябва да знаете кой търговец подменя ,че да не купувате от него има някои стоки които никак не е приятно да знаете ,че са ползвани от някого който решил да ги замени ,че да ви ги пробутат после на Вас!
    Ако толкова е зор винаги можете от някой сайт да си поръчате същото втора употреба на половин цена!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  14. 14 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1196 Неутрално

    Подарък да има, ще му намерим колая, ама пусто нали все не слушкам достатъчно...

  15. 15 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 521 Неутрално

    По интересно е как да върнем неподходящ, тъп и дублиран политик?

  16. 16 Профил на pentuer
    pentuer
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#15] от "foure":

    С ритници...

  17. 17 Профил на gallno
    gallno
    Рейтинг: 213 Любопитно

    До коментар [#6] от "luda_krava":

    "специално ме попитаха на коя дата ще е рождения ден и 14 дневният срок започваше да тече оттогава, нищо че бях купила подаръка към месец предварително"

    От нормалните европейски страни се сещам само за скандинавските, където това е масова практика. Обичайна практика в Европа извън България е обаче покупката да се придружава от т.нар.чек за подарък, ако си го поискаш. Ако подаръкът не ти харесва, срещу този чек ти го заменят без проблеми.

  18. 18 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1290 Весело

    Ненужните подаръци пазя и при случай подарявам .

  19. 19 Профил на 5ar
    5ar
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Коментар 4 на convince е абсолютно точен и въпреки всичко е получил няколко минуса ?! Коментар 10 на Walter_White описва същото но прави уточнение за Дания и всички се прехласават ?!

  20. 20 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    До коментар [#19] от "5ar":

    ИЗГЛЕЖДА не сте прочели какво предлагат неадекватните комуно другари от комендатурата и кварталния ОФ клуб на жените в неравностойна възрасова група с хормонални отклонения.
    Те са българският критерий, затова и законите са такива, щото го разработват и приемат подобни на тях.

  21. 21 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#4] от "convince":

    Теоретически сте прав Господине но на практика НЕ!
    Има стоки, които никога не бих приел да ми ги върнат или да ги ползвам, ако са върнати от друг!
    Примерно, хранителни стоки, ако не са в консервиран и запазен вид! Лекарства, каквито и да са те! Козметика за жените и децата. Как си представяте върнато червило, продадено повторно, леко ползвано и след това жена ви с херпеси, ако не нещо по сериозно! Или спирала и след това с конюнктивит на жената!
    Така, че по спокойно с крайностите и изцепките. Винаги има изключения!
    Честито Рождество от мен на всички!

  22. 22 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    До коментар [#9] от "SStan":

    Друг път да знаеш, че неадекватни, нежелани и ненужни подаръци се хвърлят веднага или се предават за рециклаж ако е възможен.
    Подаряващите също да го имат впредвид какво подаряват, защо кога и как. И да не купуват "боклуци", както се казва...

  23. 23 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    До коментар [#21] от "razlichen123":

    Вие или трудно се справяте смислово с написан текст или някой друг се занимава с коментарите Ви...
    Прочетете отново написаното няколко пъти на глас, може би това ще помогне.
    Давам малък жокер за улеснение:
    Никъде не става и дума за връщане на ползвани стоки, а само за разопаковани, които отиват за преопаковане и повторно етикиране, нали?

  24. 24 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#23] от "convince":

    -----------с единственото условие да бъде годна за повторна продажба и последваща употреба без значение дали е разопакована или не. ""-------------------


    Вие май от бързане да пишете коментари, не четете какво сте написали! Каквото и да е червило или спирала се разопакова, за да го прецени получаващият, дали ще бъде харесано от него. Иначе е годно за повторна продажба но е разопаковано и никой не може да каже ползвано /разбирай пробвано/ ли е или не. А за лекарствата, посмъртно не могат да ме накарат да приема разопаковани опаковки и с неясен произход, след толкова много фалшификати на пазара.
    Та четете първо какво сте написали, какво съм отговорил и тогава подскачайте по клавиатурата!

  25. 25 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1176 Неутрално

    Мога да изброя поне десет магазина от моловете, които тука така яростно се оплюват, които заменят стока в рамките на 30 дни без да се налага да обяснявате нещо. Единствено трябва да си пазите касовата бележка. Повечето Ви връщат парите първо и ако искате с тях пазарувате от тях, ако не искате си тръгвате.
    Дори в началото и Метро имаше такава практика, сега не знам, но при тях периода май беше по-къс. В кварталните поне около нас, просто ти я заменят с друг номер или трябва да си вземеш нещо за същите пари. Не знам защо всеки иска свободен пазар, но държавата да бди като комунист на пост и да има разпоредби за всичко. Е няма нужда.

  26. 26 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    До коментар [#24] от "razlichen123":

    Специфични стоки, които включват не само козметични спирали, но и геникологични, виждам е много близо до мозъчната ви разсъдливост.
    Тук може да включите и разопакованите, но неизползвани кондоми, както и наченат сироп против кашлица, както и опаковка дезепам с изпито едно хапче.
    Изглежда това са често купувани стоки, ползвани от Вас но ненамерили възможност да заемат отново достойно мястото си зад щанда...

  27. 27 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#26] от "convince":

    Когато човек няма какво да каже, започва да злобее!
    Аз просто ви дадох един пример, че не всичко може да се поставя под един знаменател и винаги има изключения.
    Много добре сте го описали, явно са присъщи такива занимания за вас и явно с това се занимавате! Но чак такова падение, да ползвате повторно кондоми, не съм очаквал!

  28. 28 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    До коментар [#27] от "razlichen123":

    РАЗБИРА СЕ, че има изключения, но правилото е, че стоки търгувани легално, да могат да се връщат без унизителния въпрос: "Защо, го връщате? и Защо го купувате без да мислите" и т. н.

    Това е нарушение на правата на потребителя, описано в не един закон и наредби по целия цивилизован свят!

  29. 29 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#28] от "convince":

    Откога влязохме в графата цивилизован свят??
    Не отричам правото да се връща дефектна, с изтекъл срок, или не отговаряща на описанието си стока. Да се заменя стока с друга, при условие,че не е разопакована и отваряна-да! Но да се връща заради едната прищявка, не съм съгласен. На всяка стока след маркиране на касата се внася ДДС автоматично. За да върнеш пари, трябва да правиш сторна, а при големи обороти става страшно, защото по пътя на тази логика, трябва и връщанките да са много. И тук идват данъчните с един обикновен въпрос, ЗАЩО и се започват едни обяснения, ум да ти зайде! Та ЗАЩО все търговецът трябва да го отнася и да го тормозят, заради необоснованите прищявки на клиентите?
    Когато човек прави нещо, трябва да е наясно, какво прави. Иначе се случват историите с КТБ, но там никой не ти връща парите и си носиш сам последиците. Същото е и когато купиш кола. Излезеш ли от автосалона с нея, вече си 30% назад. Ако ти стиска върни я! Аналогично е с имоти и още много примери!
    А при този свит пазар и потребление, при тези минимални надценки, да поддържаш една камара персонал, да се занимава с капризите и глупостите на клиентите, си е направо лукс!
    Знам, че ще бъда оплют, но не ми пука!
    Хубава вечер!

  30. 30 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    До коментар [#29] от "razlichen123":

    Не става въпос за лафкаджии, а за сериозни магазини.
    Всяка покупка може да бъде връщана в указаните срокове, друг е въпроса за безмислието да подържаш нещо като търговия, само за да се намираш на занимание за да не луднеш.

  31. 31 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1619 Неутрално

    До коментар [#4] от "convince":

    Даже се чудя, как може да коментираме такива случаи, в нормалните държави това се подразбира от самосебе си!

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  32. 32 Профил на Калибър
    Калибър
    Рейтинг: 1126 Гневно

    Статията е за банановите държави.

    Индикирам и калибрирам...за конкурс Мистър Магаре от 240 номинации.
  33. 33 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4501 Неутрално

    Дайте повече подаръци а пък после ще им берем колая!

    klimentm
  34. 34 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#30] от "convince":

    Прав сте! Що ли се занимавам с лафката? То номенклатурата е само 40 000 заглавия, ама те колко са! Време е явно да я затварям. А вие професионалистите ще ми поемете персонала със заплатите и осигуровките, пък аз ще се чупя къдЯ Испания или Италия да си гледам старините!

  35. 35 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    До коментар [#34] от "razlichen123":

    Нямаш проблем, ще спестиш много нерви и на другите и на себеси...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK