Над 1.2 млн. лв. са нужни за ремонт на варненските камери

Над 1.2 млн. лв. са нужни за ремонт на варненските камери


Системата за видеонаблюдение във Варна, за която от 2007г. досега общината е платила близо 5 млн. лв. и дължи още толкова е напълно блокирана и не работи. Това показва доклад от одитна проверка, извършена в края на миналата година. Той беше предоставен на Дневник от Общинския съвет по Закона за достъп до обществена информация.


Повод за проверката стана трагичния инцидент при който на 18 октомври м.г. кинорежисьорът Захари Паунов бе обявен за изчезнал на път от Варна за Бургас. Тялото му бе открито 13 дни по-късно край Ахелой, където бе катастрофирал най-вероятно след инфаркт. Тогава, в хода на разследването за причините, довели до смъртта на Паунов, стана ясно, че системата за видеонаблюдение във Варна не е засякла посоката, в която колата му е напуснала града.


Системата за видеонаблюдение във Варна, обявена за




"най-модерната и най-скъпата"


в страната, бе изградена през 2007г. и включва близо 250 дигитални камери. Според доклада от одитната проверка за състоянието на мрежата обаче в момента работят само незначителна част от тях.


От общо 79 "куполни камери" с висока резолюция за видеонаблюдение на трафика и пешеходните зони в централната част на Варна и съседната община Аксаково работят общо 13, е записано в документа. Част от камерите са били откраднати, други нямат връзка с базовите си станции, не работят захранващите им устройства и системата за безжична връзка.


Повече от 10 камери в центъра на Варна не работят тъй като с отстраняването на рекламни съоръжения, поставени върху сградата на Военноморския клуб в града, са били демонтирани и съоръженията за връзка с Командния и контролен център в Областната дирекция на МВР. Други най-малко седем камери не работят защото по време на ремонтни работи по основни пътни артерии във Варна захранването им е било прекъснато, след което не е било възстановено.


Важни компоненти на системата са трите камери за разпознаване на лица. Към момента не работи нито една от тях, пише в доклада. Според констатациите, отразени в него софтуерът, обслужващ този тип камери, не функционира заради липсата на база данни за издирвани лица. "МВР не е предоставило такава информация от създаването на системата до настоящия момент", гласи констатацията, направена след одита.


Блокирана и неработеща


е и цялата система от 164 камери за проследяване на издирвани превозни средства във Варна и Аксаково. "Причина за това е невъзможността клиентският й софтуер да се свърже с базата данни", са посочили проверяващите.


Напълно разбита и занемаренае и комуникационната мрежа на системата за видеонаблюдение във Варна. От общо 34 базови станции към момента на проверката са работели само 13, като от изготвения доклад не става ясно дали те са обслужвали функциониращи камери.


Куриозен е и фактът, отбелязан в доклада, че заради дефект в захранващ модул, монтиран върху сградата на община Варна, извън строя е останала и връзката между камерите в района и сградата на Областната дирекция на МВР.


Една от захранващите и комуникационни кутии на системата е била повредена след като в нея се е блъснал лек автомобил. След катастрофата обаче тя не е била ремонтирана.


Сред най-куриозните "открития"


на одитния екип, са причините за излизането от строя на група камери в западната промишлена зона на Варна. Оказва се, че по време на ремонта на бул. "Александър Москов", извършен през 2007г., е било прекъснато захранването до цяло КПП, изградено за нуждите на току-що откритата видеосистема за проследяване на издирвани автомобили. Камерите, останали без захранване преди седем години не работят и до момента.


От доклада за състоянието на системата за видеонаблюдение във Варна става ясно също, че дружеството "Варна Ефкон", в което общината има 48% участие срещу 52 за австрийската компания "Efkon AG", не е плащало дължимите наеми за разполагане на коумуникационно оборудванe върху различни сгради и съоръжения. Сред наемодателите на публично-частното дружества са Националното управление "Радио и телевизионни системи" (НУРТС), Областното пътно управление, Мол "Варна", хотел "Черно море", Сосиете женерал Експресбанк, частни жилищни сгради и др.


Любопитна подробност


в този случай е, че всички договори, по които не са извършвани плащания са за по 168 лв. на година. Изключение прави само този с НУРТС, който е на стойност 432 лв. на месец (без ДДС).


Не по-различно звучат и констатаците за състоянието на оборудването в Командния и контролен център за обслужване на системата. Въпреки липсата на какъвто и да е договор за това той е разположен в сградата на Областната дирекция на МВР във Варна.


"За да се гарантира безпроблемното функциониране на оборудването, монтирано в центъра, е необходимо да се подпише договор за следгаранционна поддръжка", пише в препоръките към доклада от проверката. Това обаче е невъзможно, тъй като половината от сумата, договорена с "Efkon AG" за доставка на камерите и останалите компоненти на мрежата, все още не е изплатена от община Варна. По тази причина системата за видеонаблюдение продължава да е собственост на частното австрийско дружество.


"След като няма документ за въвеждане в експлоатация,


системата работи незаконно


призна още през 2012г. общинският съветник от партията "Движение Нашият град" във Варна Андрей Василев. Това означава, че актовете за нарушения, които се пишат на базата на снимките от камерите също са такива", обясни той.


В същото време полицията във Варна редовно отчита "ефекта от видеонаблюдението" и броя на наказателните постановления, които са издадени на база на заснетите видеоклипове.


"Поддръжката на камерите във Варна е за сметка на дружеството "Efkon AG", обясни преди време друг съветник от "Движение Нашият град" Владимир Тонев. Той е представител на Общинския съвет в компанията "Варна Ефкон". Преди година австрийската фирма реши, че не може да поддържа за собствена сметка камерите и ги остави на доизживяване", каза още Тонев.


В края на ноември м.г. стана известно, че дружеството "Еfkon AG" е предложило общината да изкупи дяловете му в съвместното им дружество. Новината беше потвърдена за "Дневник" и от председателя на Общинския съвет в града Иван Луков.


"Трябва да стане ясно могат ли камерите да бъдат ремонтирани, колко ще струва това и кой ще плати за ремонта, каза той. Едва след това ще можем да седнем и да говорим сериозно върху предложението на "Efkon AG".


Сега, докладът от проверката за състоянието на системата за видеонаблюдение във Варна дава конкретен отговор на въпроса,


колко ще струва възстановяването й.


В специално приложени към него е посочено, че за ремонта и подмяната на дефектиралите камери, базови и работни станции, комуникационните възли и захранващи модули ще са необходими най-малко 400 работни дни и допълнителна сума от 1.2 млн. лв.

Ключови думи към статията:

Коментари (32)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dmarev
    dmarev
    Рейтинг: 442 Гневно

    Айде сега всички джигити с 200 в града! Такива новини не трябва да се оповестяват!

  2. 2 Профил на sto67nes
    sto67nes
    Рейтинг: 1293 Неутрално

    Типично българска работа,като цялата държава.....

    Не питай управника,защо е простак,попитай себе си,защо е управник!
  3. 3 Профил на toshkata
    toshkata
    Рейтинг: 504 Разстроено

    Поредното пълно безхаберие. На никой не му пука това до какви последици може да доведе.

    Ако не знаеш накъде си тръгнал, ще стигнеш някъде другаде..
  4. 4 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1149 Неутрално

    Ей тва се казва българска работа. Тръгва се с добра идея и намерение. Накрая всичко приключва като един огромен батак.

  5. 5 Профил на encor3
    encor3
    Рейтинг: 715 Неутрално

    "Да усвоим едни пари" ас южуъл

  6. 6 Профил на Убитака
    Убитака
    Рейтинг: 407 Весело

    Хотели как лучше... Получилось как всегда...

  7. 7 Профил на Rob Roy
    Rob Roy
    Рейтинг: 442 Неутрално

    МВР-то си ги ползва камерите, ама лев не може да отдели, общината е платила сериозни пари за камерите, но не ги ползва. И оставаме в някаква подобна нелепа ситуация.

  8. 8 Профил на Rob Roy
    Rob Roy
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Смешното е, че КАТ с подобна система може доста фишове да напише и доста пари да събере.

  9. 9 Профил на гарата
    гарата
    Рейтинг: 793 Неутрално

    И какво се оказва - някой е захлебил едни милиони за половинчата работа. Финансовата система на тази държава е като лейка - паричките изтичат отвсякъде. Редовният потърпевш - честният данъкоплатец.

  10. 10 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман
    Рейтинг: 389 Неутрално

    До коментар [#4] от "wds23355772":

    Накрая се оказва само едно "добро намерение ".

  11. 11 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3830 Неутрално

    Тези камери са доста архаични от 2007г. по добре да ги хвърлят и да пуснат на прокурорска проверка тези който са ги доставили инсталирали и подписали договорите.
    А после да си купят нови модели 2015г. на по-ниски цени с прозрачен търг!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  12. 12 Профил на soul
    soul
    Рейтинг: 465 Неутрално

    Важно е началото ,когато са разпредяляни комисионните, сега вече да го духат бедните!

    „Тази смрад, която изпускаме, поражда около Русия презрение към нас, недоверие, нелюбов. " Никита Михалков
  13. 13 Профил на The_Curious
    The_Curious
    Рейтинг: 823 Неутрално

    Системата за времето си е била добра, със сигурност и сега може да върши работа. Замислете обаче върху факта, че всяка система се прави с икономически мотивиран проект т.е. от приходи или бюджетиране ще се издържа проекта. В конкретния случай полицията прибира пари и ползва системата, а не плаща, до като общината е платила всичко и не ползва договореното с полицията. И двете страни са за съд, че не са се разбрали да реализират проекта смислено, а го отнасят хората, че не ползват услугата, която плащат и фирмата изградила системата без пари т.е. на загуба.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Nothing else, but more or less the bitter truth!
  14. 14 Профил на troi
    troi
    Рейтинг: 570 Неутрално

    Дааа... мога да кажа, че ти се обаждат и ти казват да отидеш при тях, за да видиш какво нарушение си направил. А за 20лв. е ясно, че няма да ги съдиш, на това се разчита, защото и да спечелиш делото, разходите ти са много по-големи. Това нещо продължава от години, на кметовете и общинарите им е изгодно да участват в тези незаконни действия, събират пари.
    Това, че някой е взел някакви пари, е 50:50 - или е взел или не е взел.
    Възможно е днес да има много по-модерни системи. Може да се види, колко струват прогнозно и да се види дали да се прави нов конкурс или да се ремонтира сегашната техника.
    Но е много възможно смесената фирма да съди Община Варна за 5 милиона лева. Все пак в България има закони.

    забавление и приключение
  15. 15 Профил на ladymerilin
    ladymerilin
    Рейтинг: 257 Неутрално

    Малоумната администрация на Кирил Йорданов може да направи само това - да изхарчи един голям куп пари за НИЩО.

  16. 16 Профил на инж. Филип
    инж. Филип
    Рейтинг: 442 Неутрално

    10млн. за 250 камери - нот бед ет ол. По 40бона средно на камера. Важното е да се усвоява, а след това в другия крачол.

    Гледам доста народ се ориентира към летищата днешно време. Пожелавам им успех!
  17. 17 Профил на KOTAPAK следва Forummoderator
    KOTAPAK следва Forummoderator
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Отново сме с почина "Дайте да дадем!".
    Няма значение че ако се купят нови камери те ще струват доста под един милион. Важното е да вземем пари за някакъв си там ремонт.

    Никога не се впускай в битка по остроумие с невъоръжен човек.
  18. 18 Профил на calc
    calc
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Ми, ако заработи нали некой бандит в повече ще бъде хванат. А ние сме си държава на бандитите. Нема как те да се си се самоснимат.

  19. 19 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 1302 Неутрално

    Не че нещо, ама... Париж, дето е един от най "осветените" от камери градове, как пък не можа да засече посоката на двамата терористи?! Ей така офейкаха насред делничен ден, с ясно различим автомобил...

  20. 20 Профил на l_i_k_a_t_a
    l_i_k_a_t_a
    Рейтинг: 497 Неутрално

    В България договорите имат ли въобще някаква стойност?
    Подписват се едни договори никой не ги проверява,някой не ги и изпълнява и никой не носи отговорност.

  21. 21 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Така е, когато целите ... не се интересуват от ( а са основна цел) средствата
    Куче влаче - диря няма.

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  22. 22 Профил на edmund0
    edmund0
    Рейтинг: 399 Неутрално

    Администрацията на Портних е заделила 10-12 милиона за ремонт на детски площадки. Странно е, че няма възможност да отпуснат едва 10% от тази сума за да се подобрят значително проблеми като безразбония тряфик, джебчийките по автобусните спирки и други подобни. Приоритети.

  23. 23 Профил на edmund0
    edmund0
    Рейтинг: 399 Неутрално

    [quote#15:"ladymerilin"]Малоумната администрация на Кирил Йорданов...[/quote]
    Опорните точки на ГЕРБ-ерските тролове са, че за всичко в града е виновен Кирил Йорданов, ама цар Киро го няма вече от две години. Време е и шефа ви да поеме отговорност.

  24. 24 Профил на nikivan
    nikivan
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Не мога да разбера, защо изобщо общината ще плаща за камери и какви ли не подобни гадости, като в крайна сметка всички пари от глоби си влизат в голямата каца на националния бюджет. Редно е държавата в частност МВР да си направят национална обществена поръчка, която да изгради такива системи в цяла България. Работи се на парче и затова всички тези системи са тотално различни една с друга (например няма как да се свърже варненската със софийската) и съответно, като дойде време за поддръжка фирмите - изпълнители извиват ръце...

    „Чрез правилното и стратегическо използване на пропагандата можете да направите така, че хората да виждат Раят като Ад и Адът като Рай.“
  25. 25 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Щом толкова милиони са инвестирани за най-скъпите камери в България,нека се намерят средства за софтуера!И той да бъде платен от онези,които го ползват!

    Tony
  26. 26 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1149 Неутрално

    Защо изобщо общината изгражда подобна система, след като не може да я експлоатира. Нито може да глобява за скорост, нито и е работа да търси крадени коли и престъпници. Нека от общината да качат договора както за изграждане на камерите, така и договор с МВР, ако изобщо има такъв.

  27. 27 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1265 Неутрално

    След ремонта сметката ще се окаже двойно по-солена и къде е гаранцията, че сега ще се експлоатира правилно и безпроблемно.

  28. 28 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8649 Неутрално

    Те златни ще излязат тези камери.

  29. 29 Профил на primaxm
    primaxm
    Рейтинг: 442 Неутрално

    В цялата държава всичко се върши така. На парче, без план, без обосновка, без дългосрочна стратегия, даже напротив колкото по-скапано и по-некадърно, по-добре, че оставя вратичка за следващо "усвояване" на средства. Не че в другите държави не е така, но поне от кумова срама свършват това, онова както трябва, тук НЯМА нещо поръчано от държавата и свършено както трябва. Най-ме е яд за пътищата, които ни излизат златни, а на втората година вече са разбити, все едно са 100 годишни.

  30. 30 Профил на today
    today
    Рейтинг: 1189 Неутрално

    Виновни няма да има, разбира се.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  31. 31 Профил на Петър Николов
    Петър Николов
    Рейтинг: 342 Неутрално

    До коментар [#16] от "инж. Филип":

    Не е само така. Има и разходи за персонал, сървъри, софтуер, поддръжка, ток, монтаж, ремонт, кабели, интернет и т.н.

    Отделно камерите не са web camera за 20 лв. ами са си индустриални изпълнения дето трябва да работят от -30 до +50.

    Разбира се всичко това е "уж".

  32. 32 Профил на raydenu
    raydenu
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Ето как една добра идея може напълно да бъде компрометирана. В Германия примерно не можеш да видиш една неработеща камера и един ръждясал стълб. Всички спирки на градският транспорт се ремонтират, почистват и поддържат. Боядисват се редовно. Виждал съм гари и пероните на гарите които са на по 100 години. Свежо боядисани с подменени плочки. Очарователно. А в България само се пръскат пари и нищо не се поддържа. Всичко е на доизживяване и на никой не му пука и да си върши работата след като е на държавна служба. Простотията тук е на държавно ниво.

    Публикувано през m.dnevnik.bg





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK