Законът за образованието мина на първо четене със спорове за частните училища и ресурсните центрове

Законът за образованието мина на първо четене със спорове за частните училища и ресурсните центрове

© Анелия Николова



За трети път ГЕРБ започна дебата в Народното събрание за нов закон за предучилищното и училищното образование. Текстът беше приет на първо четене днес в пленарната зала със 107 гласа "за", 32 "против" и 22 въздържали се. Сред предложенията в него са разделяне на средното образование на две степени; повече автономност за училищата заедно с повече граждански контрол; създаване на Национален образователен инспекторат към Министерския съвет; частично държавно финансиране за частните детски градини и училища; нова форма на обучение - в дома; възможност за езиковите гимназии да приемат след пети клас, както могат математическите; реформа на ресурсните центрове и др.


"Без да е пресилено, това което решаваме днес ще определя бъдещето на децата ни утре", заяви депутатът от ГЕРБ и бивш зам.-министър на образованието Милена Дамянова, която е сред авторите и вносителите на законопроекта. Тя защити текста и необходимостта от него с думите "не можем повече да се примиряваме със статистиката" - т.е. челните позиции на България по неграмотност и отпадане на деца от училище. "Като че ли има мазохистично удоволствие от тази статистика и години наред нищо не се прави", коментира от трибуната тя.


Дамянова припомни, че при първия кабинет "Борисов" не достигна малко време, за да бъде приет окончателно законът, а правителството на Орешарски отказа да се занимава с тази тема, с което са изгубени още две години за началото на образователната реформа. По думите й за пръв път в закон образованието е определено като национален приоритет. Тя изтъкна част от предложенията - например въвеждането на приобщаващо образование, т.е. съобразяване с потребностите на децата, както и въвеждане на цялостна независима експертна външна оценка. "Национален инспекторат по образованието има в почти всяка държава в Европа. В Холандия тази институция има 200 годишна история, ние тепърва говорим за въвеждането й", заяви Дамянова.




Друго предложение е да се позволи и регулира домашното образование. "Не можем да си затваряме очите за това. Близо 500 деца в България се обучават в семействата си в момента", посочи депутатът от ГЕРБ и уточни, че е редно да има начин да се контролира тази форма и да се оценяват реалните знания на децата, обучавани вкъщи. Още една идея е да се създадат обществени съвети към училищата, в които задължително ще има и представител на общината. "Това няма да са родителските настоятелства, а органи за граждански контрол, където родителите ще се избират с избори", поясни Дамянова.


Успоредно с проекта на ГЕРБ днес се гледаше и предложението на БСП за Закон за народната просвета. То беше отхвърлено с 67 гласа "против", 55 "въздържали се" и само 27 гласа "за".


Вносителят му Валери Жаблянов се оплака, че законопроектът на БСП не е получил същото внимание като този на упрвляващата партия и дори е проличало, че част от народните представители не са го прочели. Левицата има много допирни точки с проекта на управляващата партия, но е категорично против финансирането на частните училища, при положение че средства не достигат и за публичните учебни заведения, заяви Жаблянов. Причината е, че децата там явно са с добри финансови възможности и не се нуждаят от допълнителното финансиране, а освен това такъв ход ще "либерализира до безкрайност" частните дейности в образованието включително съствянето на учебници.


Стоян Мирчев от БСП се обяви и срещу "отварянето толкова широко на вратата за домашното обучение", което според него ще се превърне във възможност за злоупотреба от страна на родителите. Възможността за многобройни учебници, от които учителите да избират, пък ще предизвика корупция, подобна на тази между фармацевтичните компании и личните лекари. Законопроектът на ГЕРБ предвижда учителите да оценяват проектите на учебниците и двустепенна процедура за отсяване на учебниците, както и възможност сами да избират по кои учебници да преподават.


Между първо и второ четене партиите могат да предлагат корекции по разглежданите текстове. Такава заявка по много от точките направи лидерът на ДПС Лютви Местан. "Подходът ни към този пределно политически акт ще бъде надпартиен. Добре е, че толкова рано го внасяте, така поемате отговорност и за прилагането му.", обърна се той към колегите си от ГЕРБ. При гласуването цялата група на ДПС гласува с "въздържал се" както за закона на ГЕРБ, така и за този на БСП.


Според Местан не е достатъчно да се направи задължителен десети клас за всички ученици, както е записано в проектозакона на ГЕРБ, а са необходими още текстове, които да стимулират учениците да завършват. По думите му "няма съмнение, че над 80% от отпадащите от училище са представители на ромското малцинство" и проблемът там е не в училищното, а в предучилищното образование.


Според статистиката отпадат тези деца, които не са посещавали детска градина, а детски градини в ромските махали няма, изтъкна председателят на ДПС. По изчисленията на партията, да се построят детски градини във всички ромски квартали в страната ще струва около 200 млн. лева, което са "нищожни пари на фона на това, което се цели", "защото липсата на образование означава липса на интеграция". Освен това като цяло има дискриминация към учебните заведения в малките населени места, които получават по-малко финансиране от градските, защото нямат ученици. 


Дискриминационно е решен и въпросът с майчиния език, смята Местан. Според законопроекта изучаването на майчин език за малцинствата в училищата ще се превърне в свободноизбираем предмет, "наравно с предмети като "Хореография", а броят на часовете по майчин език ще се определят с наредба на министъра. "Аз на вас ви вярвам, вие сте демократи няма да нарушите това право, но утре ако имаме министър с малко по-ретрогратно мнение, какво ще се случи?", коментира той и заяви че ДПС ще настоява този предмет да е задължителен.


От Реформаторския блок обявиха, че подкрепят като цяло проекта, но намират за спорно предложението за промени в устройството на ресурсните центрове и заедно с ГЕРБ търсят (и са близо) до компромисно решение. Росен Петров от името на ББЦ също подкрепи законоприекта на най-голямата партия в НС, с възражения срещу финансирането на частните учебни заведения и закриването на ресурсните центрове. Същите възражения повдигнаха и от Патриотичния фронт и обявиха, че ще настояват за задължителна ранна предучилищна за 4-годишните с цел интеграция, както и по-усилено изучаване на българска история и информационни технологии в горните класове.


Не става въпрос за закриване на ресурсните центрове, а за трансформирането им, обясни Галя Захариева от ГЕРБ. По думите й на тяхно място ще се създадат регионални центрове за приобщаващо образование с мултидисциплинарни екипи, които да подкрепят училищата и детските градини, които от своя страна също задължително ще имат ресурсни учители за работа с учениците със специални образователни потребности.


Министърът на образованието проф. Тодор Танев коментира, че "ръководството на МОН подкрепя изцяло духа и принципите, заложени в Законопроекта за училищното и предучилищното образование". "Дефинирането на образованието като национален приоритет е идея, която не подлежи на обструкция. Подкрепяме я напълно. Това е стратегически приоритет. Осигурена е подреденост и спокойствие в системата", и освен това "без либерализация няма да успеем да бъдем в крак с времето", заяви той. Колкото до проекта на БСП - той не отразява потребностите на образователната система, защото не утвърждава образованието като приоритет, според министъра.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (57)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на liverpoolfc
    liverpoolfc
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Сега остава мнозинството да се съобрази с гражданското желание да се премахнат/заменят/променят/добавят определени точки и мерки по този закон и може и да бъде приет като светъл лъч за дечурлигата ни

    Забрани флаша към Капитал, не позволявай да ти натрапват реклами!!!
  2. 2 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 3665 Любопитно

    "Частично държавно финансиране за частните детски градини и училища;"

    Ама това хич не е лобистки текст. Пак някои искат да бъркат с големите черпаци в общия казан. И после как се източвала хазната. Ми те така...

  3. 3 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 2670 Неутрално

    Не че е особено важно, но чух част от дебата за името на закона, да бъде "за народната просвета". Първо, защото това име има традиция, и второ заради символичното значение на "просвета", т.е. че знанието е светлина. Това беше част от изказването на Местан. Може и други да са го казали, но това чух.

    Доброто е заразно
  4. 4 Профил на .!.
    .!.
    Рейтинг: 395 Неутрално

    И защо да не се финансират частните училища (до размера на финансиране на държавните на ученик)?

    Родителите им не плащат данъци в тая държава ли?

    Или щото резултатите им са в пъти по-добри и ако станат по-достъпни ще издърпат ученици от държавните та ще трябва и там да се чудим как да търсим работа на некадърни и/или немотивирани даскали?

  5. 5 Профил на The Shadow
    The Shadow
    Рейтинг: 1107 Весело

    "предложението на БСП за Закон за народната просвета"

    А закон за ръководната роля на партията няма ли? Това нещо само по заглавието го познаваш, че ще е тотално неадекватно и ще смърди на нафталин.

    “In a world of 7 billion people, we, 500 million Europeans, will have to stick together, or European prosperity and values will both go down the drain” A.Merkel
  6. 6 Профил на kotrag
    kotrag
    Рейтинг: 506 Неутрално


    Днес е един добър ден за частните училища и детски градини. Очевидно средносрочната цел ще бъде да се емулира модела на болничното здравеопазване.

  7. 7 Профил на еморето
    еморето
    Рейтинг: 451 Неутрално

    Ще повярвам във факта, че образованието е приоритет, ако в следващия бюджет 5% от БВП е за образование и вдигнат заплатите, за да привличат качествени хора за учители.

  8. 8 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3505 Неутрално

    "Левицата е категорично против финансиранетона частните училища, при положение че средства не достигат и за публичните учебни заведения, заяви Жаблянов. "

    >>> Господинът явно е зле с математиката. Говорим за една и съща сума на ученик, която да го следва и в държавно, и в частно училище. Когато ученикът отиде в частното, той повече не е товар за обществената система и средствата в нея, спрямо броя ученици, се запазват.

    Пак някакво късо съеднинение в червения мозък, от същата група, че като жената си стои вкъщи и не работи, или че ако някой се пенсионира на 50, по този начин се освобождавало едно работно място за някой безработен.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  9. 9 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1775 Неутрално

    До коментар [#2] от "palav_nik":
    Ще увеличат частично печалбите на организаторите на частни училища и забавачки.
    На родителите въобразяващи си, че с пари могат да си купят акъл на отрочетата си със сигурност няма да им намалят таксите.
    На тях, между впрочем никой не им пречи да правят дарения на държавни или общински училища, щом имат излишни, но те не са навити на тоя вариант, защото фундаменталното им разбиране за света е - моето си е мое, общото наше.
    Трагедията им е, че с пари не могат да направят децата си по-умни, по-скоро обратното - често умни и талантливи деца се развалят в частните школа като губят мотивация. Изграждат си грешното впечатление, че нещата стават с кинти а не със собствени усилия и упоритост.

  10. 10 Профил на poni
    poni
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#4] от ".!.":

    Защото, уважаеми като не искат децата им да учат при останалите плебеи е редно да си платят за това удоволствие. Имат избор - държавно, като не искаш си плащаш, като при лекарите. Като не искаш лекар работещ със Здравната каса - отиваш на частно и не мрънкаш.

  11. 11 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4904 Любопитно

    [quote#4:".!."]И защо да не се финансират частните училища (до размера на финансиране на държавните на ученик)?

    Родителите им не плащат данъци в тая държава ли?[/quote]

    Детето ми (14 г.) учи в Англия. Трябва ли училището му там да получава субсидии от България? (Аз плащам данъци в България.)

  12. 12 Профил на .!.
    .!.
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#10] от "poni":

    Бъркаш по 2 линии:

    1. Родители СИ плащат в частното училище - разликата между субсидията и таксата.

    2. Когато отидеш в частна болница си плащаш горницата над това, което покрива касата, по презумпция за по-виското качество.

    И между другото - нямаш избор дали да си плащаш за държавното, винаги плащаш, искаш или не, ползваш или не. Както всичко държавно.

    И още по между другото - има решение на КС (сега не мога да го търся, но е поне от преди 5 години), че отказа от финансиране на ученици в частни училища е дискриминация.

  13. 13 Профил на .!.
    .!.
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#11] от "vassilun":

    Казуса е интересен, признавам.

    Ако приемем аналогията с пенсиите - осигуряваш се в чужда държава, но тя после ти превежда пенсията в България (или обратното) може би излиза, че плащайки данъци тук имаш право да получаваш произтичащите блага (субсидия на ученик) в чужбина (или поне в рамките на ЕС).

    Така че вероятно на теория отговорът е "да".

  14. 14 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1522 Неутрално

    Идеята за промени в домашното обучение е хубава. Има деца, които не ходят на училище, а се образоват в домашни условия. Но за тях задължително трябва да има изпити като за обикновените деца. За да е ясно на какво ниво е било домашното обучение.
    Инатът на БСП за частните училища е забавен. Такива са си комунистите - не може някой да е по-различен, трябва всички мозъци под един калъп да се обработват. За да е сигурно, че ще бъдат еднакво промити мозъците в комунистическите идеали. Така беше преди десети, така искат БСП да бъде и сега. Но няма да ги бъде този път.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  15. 15 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 439 Неутрално

    "Частично държавно финансиране за частните детски градини и училища;"
    Пазарен социализъм.
    Това е същия проект на закон със същия автор - МД, който 41 НС не гласува, защото родителите категорично не го приеха. Опитите продължават. Реакцията на родителите отново ще бъде същата. Само глупакът се спъва повторно в един и същи камък.

  16. 16 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8849 Неутрално

    Мине не мина и нов закон за образованието.Абе вземете от някоя друга държава,дето всичко е наред и го приложете тука,по голям ефект ще има.

  17. 17 Профил на spgrrim
    spgrrim
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Агент Павле..какви детски градини да се строят в махалите бре ага..в една си имат цел факултет.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  18. 18 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3260 Неутрално

    До коментар [#8] от "cinik":

    Комунистите като чуят частно и веднага са против.Ако може всичко да е държавно и те да бъркат вътре.

  19. 19 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2468 Неутрално

    Герберите таман да го вкарат и тя не дошла!

    Или по-скоро те си отишли!

    После припева за Орешарски и загубената година и след това втори куплет за вярата в утрешния ден - в смисъл на "Е$л съм му мамта и утре е ден!"

    Направо ми писна т тази песничка с различни аранжименти!

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  20. 20 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1172 Неутрално

    До коментар [#4] от ".!.":

    ама вие сериозно ли вярвате, че частните училища и градини сега ще намалят таксите? това, което се случва е, че ще се наливат едни пари в тях от бюджета в допълнение към непроменените такси от родителите.

  21. 21 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1172 Неутрално

    До коментар [#12] от ".!.":

    тц. ще ви дигнат таксите. искам няколко месеца след като това влезе в сила да се направи проучване за намяляването на такксите
    между другото, в европейската страна с най-добри резултати на писа, изобщо няма частни училища...

  22. 22 Профил на poni
    poni
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#7] от "еморето":

    Проблемът не е толкова в заплатата, а в отношението на учениците към образованието, което възприемат като досадно и ненужно. По този начин възприемат и учителите. А децата с недобро поведение разбират, че могат да тормозят безнаказано учителя за забавление. Учителят не е оценен и не е защитен. Нападат те родители, които те обвиняват в какво ли не, ако посмееш да кажеш, че детето не се е подготвило добре. Достатъчни са 2-3 в клас, за да провалят часовете, един качествен преподавател да не иска да си къса нервите, защото вижда, че заради няколко човек е загубил своето време и времето на свестните деца и целият процес е обезсмислен.

  23. 23 Профил на AnarchaosBG
    AnarchaosBG
    Рейтинг: 450 Любопитно

    Искането държавата да финансира частните детски градини и училища, "понеже богатите също плащали данъци" е все едно да се каже: тъй като държава финансира обществения транспорт, ако някой не искада се вози на обществен транспорт, ами си е купил бентли и с вози на него, то държавата да му финансира бентлито...

    "The alternative to the hierarchical power structure is based on mutual aid and group consensus."
  24. 24 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1287 Неутрално

    с нашия парламент трябва да се постъпи като с онази блондинка от вица:

    "какво лаеш ма, нахрани кучето и не пипай нищо"

    работещите закони се броят на пръсти, липсва задължителна оценка за въздействие върху правните субекти и бюджета.

    ако се сложи на кантара и се преценят ползите и вредите съм сигурен, че ползите ще са по-малко!

  25. 25 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3505 Неутрално

    [quote#18:"hodounski"]Комунистите като чуят частно и веднага са против.Ако може всичко да е държавно и те да бъркат вътре.[/quote]

    Френските лицеи, които обучават 1/3 от гимназистите, са частни. В Испания е най-големият дял на частни гимназии - 50% и така си е било по времето на социалистическата икона Фелипе Гонзалес. В Швеция е същото положение. В Германия и Австрия държавните училища работят много добре и частните няма какво да предложат, ако изклчим малък % Валдорф-училища. Но и там парите следват ученика в частните - просто това е нещо, което изобщо не минава на никого през ум да го оспорва.

    Нашите комуняги са нещо като Сириза, затова няма Сириза у нас.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  26. 26 Профил на AnarchaosBG
    AnarchaosBG
    Рейтинг: 450 Неутрално

    ... И да, другият проблем е че няма никаква гаранция, че парите няма да отидат собственика на детската драдина да си купи яхта, вместо да ги даде за дцата и да намали таксите.

    "The alternative to the hierarchical power structure is based on mutual aid and group consensus."
  27. 27 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3505 Неутрално

    Въпреки че никъде не видях, самата Сириза да посяга на финансирането за многобройните гръцки частни училища и университети. Когато питаха един гръцки музикант за успехите в Евровизия, той отговори, че имали 90 частни консерватории.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  28. 28 Профил на AnarchaosBG
    AnarchaosBG
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#25] от "cinik":

    А пък във Финландия ИЗОБЩО няма частни училища и детски градини и въпреки това Финландия е преди всички тези страни - до скоро даже беше на първо място в света - по качество на образованието.

    "The alternative to the hierarchical power structure is based on mutual aid and group consensus."
  29. 29 Профил на AnarchaosBG
    AnarchaosBG
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#8] от "cinik":

    Това разсъждение щеше да е вярно, ако държавното образование беше финансирано на 100% и нямаше никакъв недостиг. Само че то не е. И без частните ученици не е. Сега като вземат още пари от бедните държавни училища и ги дадат на богатите частни ще стане ОЩЕ по-недофинансирано.

    "The alternative to the hierarchical power structure is based on mutual aid and group consensus."
  30. 30 Профил на poni
    poni
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#12] от ".!.":

    Казвам само че е редно да си плащат без да искат и стотинка от държавата. А тази перверзия с частните болници и държавните пари е отново герберско умотворение, говоря за преглед при лекар на частно - там си плащаш без да ти се поеме нищо. Като образованието е частно, нека е само частно. Какво ревете за държавни пари. Като са големи капиталисти да се самоиздържат. Смятам, че е дискриминация само бедните престъпници да си излежават присъдите, а богатите да лежат само поспа курорти.

  31. 31 Профил на AnarchaosBG
    AnarchaosBG
    Рейтинг: 450 Неутрално

    ... Въобще според всички изследвания, най-големият проблем на българското образование (както и на българското общество впрочем) е неравенството, тоест нееднаквото качество на обучението. 3% са свръхобучени (и 100% от тях заминават за чужбина), а останалите са полуграмотни. Това което се предлага очевидно още повече ще засили неравенството.

    "The alternative to the hierarchical power structure is based on mutual aid and group consensus."
  32. 32 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3505 Неутрално

    До коментар [#29] от "AnarchaosBG":

    Улавяш ли се, че в центъра на твоята презумцпия е държавното училище. В центъра моята е ученикът, без значение какво е училището. Ако повишаването на образователното ниво доведе до това, че непотребни държавни училища отпадат и се закриват, то нека така да бъде. Училище без ученици и учители е една празна сграда, нищо повече. Никакви сантименти нямам към нея.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  33. 33 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1174 Любопитно

    Ето как е организирано най-доброто образование в света ,това на Финландия.
    За съжаление нищо визионерско няма в този опит да се промени образованието за добро.
    http://zenom.pro/index.php/statii/94-finland
    Накой хора не могат да разберат ,че образованието не трябва да се НАЛАГА.Това е двустранен процес но агента за протичане на процес е нуждаещият се от образование.
    Както казва източната мъдрост: - когато ученика е готов ,учителят сам ще го намери!

  34. 34 Профил на blaueaugen
    blaueaugen
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Образованието е услуга, която не е задължително да се предлага единствено от държавата. След като частният сектор очевидно се справя отлично в тази дейност (имам предвид резултатите от външно оценяване), за държавата ще е по-изгодно да насърчава и субсидира частните училища. Така повече родители ще могат да си позволят частно образование за децата си.
    Имаме няколко отлични държавни училища, имаме и отлични частни училища. Време е да подкрепяме и насърчаваме добрите практики.

  35. 35 Профил на .!.
    .!.
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#22] от "poni":

    Точно.

    Направи сега едно проучване дали тия неща се случват по частните училища (американския колеж и което друго си искаш) да видиш като учениците се редят на опашка и училищата не държат ученици за едната такса колко се променят нещата. Даже ще откриеш, че някои от частните дори те гонят, ако не perform-ваш добре.

  36. 36 Профил на zara09
    zara09
    Рейтинг: 254 Неутрално

    До коментар [#18] от "hodounski":

    Напротив, ако искаш да учи детето ти в частно у-ще, за да е в по-елитарна среда, да е сред по-богати деца, от твоята черга, или защото считаш частното образование за по-добро от държавното, това е твое ЛИЧНО , а не принудително решение, защото за разлика от всички останали (около90%) имаш и алтернатива. Хората, които пращат своите деца в държавни у-ща, вероятно, нямат твоите доходи, но също разчитат децата им да получат добро образование от държавното училище. Считам тази точка от закона за лобистка, без да съм социалистка, комунистка, или анархистка и др. ".. стка". Има си основни житейски принципи и и те не са приватизирани от лява или дясна идеология. Не е редно по-бедния да плаща за децата на по-богатия. Е, пък щом си си надвил на масрафа, или наистина, искрено, си убеден в по-доброто качество на частното - ок, имаш И опцията да си плащаш за това. Що за богати са нашите богаташи, щом реват и те за държавно субсидиране - или няма защо да ни учудва това - по-голямата част от богатите ни, са свикнали и парите да им текат от държавни поръчки, друго си е, риска си е минимален - само трябва да лижеш краката на някой политик, или ти самия да станеш такъв. Абе, бъдете щедри, образувайте фонд за събиране средства, за раздаване стипендии и на деца без финансови възможности да се учат във "вашите" частни училища, не ревете, не ламтете за държавните пари.

  37. 37 Профил на .!.
    .!.
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#21] от "owen":

    Ако визираш скандинавските системи (и по-конкретно Финландия) - забрави, огромна разлика в манталитета, доверието в обществото и т.н.

    Тука има някои училища и градини, които се мъчат да вървят в тая посока и... познай какви са - частни.

    Все пак е добре, че повдигаш въпроса за пиза и статистиката - иди виж сега от топ училищата по пиза колко са частни и къде е първото държавно.

    После да ми разправят, че конкуренцията не раждала качество...

  38. 38 Профил на .!.
    .!.
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#30] от "poni":

    Те не искат нищо повече, от това, което им се полага - а именно издръжка на ученик на база на данъците, които плащат.

    Ако поставяш въпроса за избора - fine, като не дават субсидия за децата им да приспаднат от данъците, които отиват за бюджет в образованието.


    Естествено, ясно ти е колко ще се случи държават доброволно да се откаже от рекет...


    А за частните болници и ГЕРБ - мисля, че малко ги надценяваш да са го измислили те, тоя модел работи така в горе-долу целия цивилизован свят.

  39. 39 Профил на blaueaugen
    blaueaugen
    Рейтинг: 506 Неутрално

    [quote#36:"zara09"]Не е редно по-бедния да плаща за децата на по-богатия.[/quote]
    А не е ли редно по-бедният да получи достъп до по-добра услуга чрез по-добро насочване на публичните пари? Аз бих се радвала добрите училища (държавни и частни) да се разрастват, пък ако това е за сметка на онзи техникум, дето беше на последно място във външното оценяване, още по-добре.

  40. 40 Профил на blaueaugen
    blaueaugen
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Честно казано, не вярвах, че ще доживея посткомунистическа България да подкрепи частните училища. След връщането на матурите и въвеждането на външното оценяване това е още една стъпка напред.

  41. 41 Профил на zara09
    zara09
    Рейтинг: 254 Неутрално

    По-добра ми се струва идеята, държавата да субсидира с допълнителни средства тези държавни училища, които са показали по-добри резултати на външно оценяване, матури, олимпиади. Т.е. държавата да си подпомага своите училища и без това средствата са недостатъчни и въпреки недобрата база и там работят добри, отлични учители, при това за жълти стотинки. Тогава борбата да попаднеш в това у-ще ще е по-голяма, ще се привличат добри ученици, ще отпадат лошите у-ща, но...пак ще ги има. Все пак възможностите (умствените, не говоря за финансовите) на децата не са еднакви.

  42. 42 Профил на zara09
    zara09
    Рейтинг: 254 Неутрално

    До коментар [#39] от "fatoumata":

    това означава ли, че след субсидирането им от държавата ще отпадне таксата? Не! Максимумът ще е таксата (за АК около 6-7хил.евро) - 1200лв. Е, пак не е ниска, нали?

  43. 43 Профил на dan1
    dan1
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#38] от ".!.":
    [quote#38:".!."]като не дават субсидия за децата им да приспаднат от данъците, които отиват за бюджет в образованието. [/quote]

    Не е лоша идея. 10-тина процента по-ниски данъци. А аз всъщност като се придвижвам само с хеликоптера си, или пък си стоя само вкъщи, може ли да ми се приспадат и от данъците които отиват за магистрали. А сега като се замисля, май си имам и частна охрана, а и плащам на СОТ - може ли и от данъците за полицията...

  44. 44 Профил на .!.
    .!.
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#43] от "dan1":

    Питай народния си избранник.

  45. 45 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 340 Неутрално

    До коментар [#4] от ".!.":

    Съгласен съм със Вас!
    Много съм изненадан от факта, че имате толкова (-) , колкото и (+)!? Вероятно форума , който се декларира в повечето случаи като дясно, модерна, демократично мислеща общност, изведнъж става много лява и нетърпяща даже и аргументираната теза за равнопоставеност и факта , че във всички страни от ЕС това се прави с финансиране от бюджета м/у 70-100%. Странно е,че никой не коментира или не знае факта, че например в София месечно се дават 180 лв. субсидия за всяко дете от общинска детска градина, което е 75-80% от текущата издръжка, а в последните години са похарчени над 65 милиона лева за енергийно саниране и ремонти на сградите и почти 45 милиона лева за изграждане на нови ясли и градини! А места за около 3-4000 деца годишно не достигат и родителите са принудени или да ги запишат за своя сметка в частна градина или да наемат гледачка.И в двата случая това е месечен разход от 500-600 лв. Е, къде е справедливостта, нали и те плащат данъци и имат права.Много тесногръди хора има във форума!
    Не ми се коментира факта, колко пари отиват във СОУ и ВУЗ, където стотици хиляди мързеливи и тъпоумни ученици и студенти я карат повече на веселба и чалга отколкото да учат.


  46. 46 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 340 Неутрално

    До коментар [#39] от "fatoumata":

    Това е точната теза!Подкрепям я!

  47. 47 Профил на blaueaugen
    blaueaugen
    Рейтинг: 506 Неутрално

    [quote#42:"zara09"]това означава ли, че след субсидирането им от държавата ще отпадне таксата? Не! [/quote]
    Няма да отпадне, но може да стане достъпна за повече хора. Остави Американския колеж, има и други, по-евтини училища, които дават отлични резултати. Иска ми се държавата да подкрепя училищата, чиито ученици се учат добре, защото така разбирам обществения интерес. Глаголът "подкрепя", който използвах, е достатъчно общ и може да включва различни мерки. Аз лично съм доволна от първата стъпка.

  48. 48 Профил на milanov
    milanov
    Рейтинг: 8 Любопитно

    Кой ще плаща за децата на бежанците? Щом логиката е, че родителите били плащали данъци в тази страна, аз предлагам в частните училища да ги приемат срещу доплащане от родителите?

    star6inata
  49. 49 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1775 Неутрално

    До коментар [#25] от "cinik":
    Нашите частни образователни заведения имат малко общо с подобните в Европа.
    Фактът, че единици (по-малко от пръстите на едната ръка) са тези които правят намаление на такси или дори опрощават напълно за изключително талантливи деца е показателен за какво иде реч.
    Хората ги интересува много повече парата която капе в касата отколкото репутацията им или образованието на подрастващите.
    Това съчетано и с често неясната собственост и отчетност ми е достатъчно да си изградя мнение.

  50. 50 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3505 Неутрално

    До коментар [#49] от "k_":

    Ясно е като бял ден, че трябва да се плаща само на успешно завършили ученици. Така че неуспехът на дадени частни училища има неутрален финансов ефект за финансирането - те просто няма да получат нищо!

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  51. 51 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1775 Неутрално

    До коментар [#50] от "cinik":
    Че те в частните всеки който си плати го завършва и то често с отличие, макар че като го питаш колко е 300 делено на 4 почва да скляпа и търси калкулатор.

  52. 52 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3505 Неутрално

    До коментар [#51] от "k_":

    Няма такова нещо. Нали има централни матури, теглени по радиото, от поне 10 години квесторите са на разменен принцип. Край с тази работа, както някой те е излъгал

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  53. 53 Профил на .!.
    .!.
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#45] от "glaxo":

    Да ти кажа вчера докато следях дискусията си помислих точно същото - за съжаление комунизма още не си е отишъл като начин на мислене от главите на много хора, а именно:

    - дай да налеем една торба пари в коя да е обществена система и всички проблеми ще се решат. Виждаме как тая стратегия работи чудесно например при бдж

    - да ВЗЕМЕМ пари от мръсните богаташи и да ДАДЕМ на бедните. Нищо че за този конкретен модел богатите всеъщност са средното ниво на средната класа, като цяло образовани хора, които драпат със зъби и нокти да осигурят читаво образование на децата си. За това да помогнем на бедните да станат по-богати чрез образование - пак нищо.

    - всичко частно е лошо, всичко държавно е добро. Държавното трябва да е привилегировано, честна конкуренция е недопустима. Ако държавното е чак толкова добро - ми нека го покаже!

    - всичко върви на някакви идеологически догми, статистика (като например брой частни училища в топ 15 според външното оценяване или колко "добре" работи текущия модел според резултатите от пиза) не се ползва.

    За съжаление с тоя начин на мислене нещата няма да мръднат още 2 поколения, даже по-зле ще стане, лека полека и малкото читави дето останаха, ще избягат.

  54. 54 Профил на az_de
    az_de
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Добър ден и за ресурсните центрове, тези развъдници на нищо. Добър ден и за работещите в тях, тоест, занимаващите се с нищо. Пир за шефвете на ресурсни центрове, повечето избрани по милост или с подкупи, пълни неграмотници в повечето случаи. Браво!

  55. 55 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 340 Неутрално

    До коментар [#53] от ".!.":

    Да!Напълно сте прав!Остава ни все пак надеждата , че повечето коментари са обективни и разумни.

  56. 56 Профил на scepticus
    scepticus
    Рейтинг: 229 Неутрално

    В прословутия Американски колеж паралелката е от 20 ученици, които в час имат перфектна дисциплина, защото ако я нямат бързо бързо ще изхвърчат, въпреки голямата такса, коята плащат. В държавното училище, учениците в паралелка са към 30, т.к. парите, които "следват" ученика са крайно недостатъчни и никое държавна гимназия не може да си позволи по-малка бройка. В държавната гимназия ученикът може да си прави каквото иска - да говори, да си играе с телефона и т.н., т.к. държавата се е погрижила училището да го търпи до край. Май условията са доста различни...

  57. 57 Профил на omega_13
    omega_13
    Рейтинг: 5 Неутрално

    До коментар 4 и 12
    Приемам тезата, че който плаща данъци в условията на дивия капитализъм, в който живеем,трябва и да получава. Само че на сина ми спряха детските надбавки когато беше на 8 години, защото се оказа , че с баща му сме с по- високо образование и респ. с по-големи заплати. Сега годишната ми здравна осигуровка възлиза на две средни заплати за държавата и потъва в бездънното буре "Здравна каса", а като отида в болница, пак ме изтупват като брашнен чувал. Конституционният съд ще определи ли това като дискриминация? Или на това му се казва солидарност с шмекерите?
    За мен въпросът не е за и против субсидирането на частните и общинските училища и детски градини, а затова какъв краен продукт ще бъде създаден с този закон - с какви компетентности ще излезе ученика накрая и какви възможности му се дават.
    При сега действащата нормативна уредба ученици от начален етап могат да остават на поправителен изпит, но не могат да повтарят годината. Крайният резултат е: завършват четвърти клас, а може и да не знаят цялата азбука. Какво правим когато с новия закон на ученика се дава възможност да премине в по-горен клас , като има две или повече двойки за годината и от него се очаква през новата годината да се явява на изпит и да си поправи тези оценки от предходната. Ако ученикът изведнъж надскочи себе си и си поправи оценките, няма лошо. Но ако не го направи ще може ли, например, да решава задачи по химия или физика, а има двойка по математика и действия с дроби или таблицата за умножение му са непонятни ? Може да се окаже,че има проблем и с четенето. Как немотивирания тъп даскал да го научи? И дали на този ученик с две,три и повече двойки му е мястото в по-горен клас? Какво става ако преминава, преминава и стигне в осми клас, а има изпит още от шести клас и накрая не го вземе. Дали ще е завършил осми клас, без да е завършил пети, или шести, или...? Ще получава ли училището пълната субсидия за ученика, а изпитите му ще го чакат ? И какво въобще означава да задържим децата в училище?
    А за това безумие, което чух тази вечер - родителите да оценяват учителя, съм изумена. Защо на учителя не се даде възможност да оценява родителя, който изпраща детето си на училище без тетрадки, без учебници, без домашни, надъхано за бой и саморазправа?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK