Управляващите узаконяват изцяло платеното паркиране

В София на няколко пъти съдът отменяше наредбата за паркирането, а общинарите приемаха наново правилата.

© Цветелина Белутова, Капитал

В София на няколко пъти съдът отменяше наредбата за паркирането, а общинарите приемаха наново правилата.



Депутати от ГЕРБ и Реформаторския блок са внесли поправки в Закона за движението по пътищата, с които узаконяват изцяло дейността на общинските структури, които администрират платеното паркиране. До момента дейността им беше на ръба на закона и често беше обжалвана в Административния съд, който отменяше наредбите на местните управи, най-вече на Столичната община, и трябваше правилата да се приемат наново.


Първото предложение е да бъдат въведени вече влезлите в сила поправки в Закона за обществените поръчки, приети от миналия парламент по предложение на тогавашния вицепремиер по икономическите въпроси Даниела Бобева. Това е възможността администрирането на платените зони за паркиране да се осъществява или от общинско предприятие, или от търговско дружество със 100% общинска собственост и над 80% оборот, свързан с услуги на местната управа, или чрез концесионер.


Другата предложена поправка е талоните за паркиране вече да не са местна такса, а цена. Това се налага, защото в Закона за местните данъци и такси стойността на таксата трябва да се определя на базата на разходите за поддържането, в случая на паркоместата. "Това означава, че всъщност талонът за паркиране може да струва 0.20 лева и така няма да може да се намира място за паркиране", уточни пред "Дневник" един от вносителите на поправките - депутатът от Реформаторския блок Вили Лилков. Всъщност обаче целта на платеното паркиране е ограничаваща, затова и в момента в София е 2 лева на час в синя и 1 лев на час в зелена зона. Затова се предлага в Закона за движение по пътищата местна такса да бъде заменено от цена.


Това обаче не означава, че общинската структура сама ще определя стойността на цената, уточни Лилков. Решението, както е и в момента, ще бъде взимано от принципала - общинския съвет. Просто се узаконява съществуващата практика парите да постъпват в общинската структура, например в София в Центъра за градска мобилност, а след това да се разпределят от местната управа, например Столичната община и Столичния общински съвет.

Коментари (45)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на aleko
    aleko
    Рейтинг: 650 Неутрално

    От платеното паркиране ЦГМ събира толкова пари, че е грехота да има дупки и прахоляк по улиците.

  2. 2 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1086 Весело

    .... а след това да се разпределят от местната управа....


    Ми те това най го обичат

  3. 3 Профил на polux
    polux
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Разбира се, че трябва да е така. Нищо, че управляващите така или иначе са идиоти.

    Но и пълна прозрачност на събраните средства и разходване за публична инфраструктура.

  4. 4 Профил на ДЗВЕР
    ДЗВЕР
    Рейтинг: 580 Неутрално

    ... цЕла София - синя зона... ама ха... ник'во безплатно паркиране... а де отиват парите, не е ваша рабУта... на-на-на-на, че шА ма баннат.

    опозиция на всяка власт, отпор на всяка тъпота...
  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  6. 6 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 539 Весело

    А истината е, че постъпилите пари въобще не се разпределят от местната управа, а от управителя/съвета на директорите на общинското дружество. Както се сещате те са определени хора. Има и друго. Всъщност обществото, а и много малък кръг хора в СО знаят колко са всъщност парите, които влизат във фирмата. СМС-те минават през външна фирма и се дава някаква бройка, но колко реално са пуснати и колко пари са събрани, кой да ти каже. Бройките места в зоните и процента им на заетост също не се отчитат никъде. Така е неизвестно и колко талони са продадени, колко всъщност глоби са събрани и т.н. Този вид паркиране е вид рекет и по-голямата част от събраните пари отиват в частни джобове. Малка част - 20-тина милиона годишно се показват на светло. Огромната част от тях отиват за "издръжка" на самата фирма, а за общината, разбирай бюджета остават 2-3 милиона, колкото за цвят. Е те това се вика далавера.

  7. 7 Профил на Чичи (Ice Man's fan)
    Чичи (Ice Man's fan)
    Рейтинг: 1629 Любопитно

    Интересно дали тези поправки ще повлияят на Варненската община най-накрая и тя да изгради и пусне в експлоатация синя зона в града?

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  8. 8 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1763 Неутрално

    Сутринта в сутрешния блок на БТВ се коментираше този въпрос по следния начин.
    Ако си паркирал неправилно и ти вдигнат колата, това е да познаем от първия път - много лошо и даже незаконно.
    Но водещата се оплака, че като се прибира в къщи и някой и е спрял пред гаража и тя не може да влезе, ако е в извън работно време, не може да намери тези същите, да дойдат и да вдигнат колата, която и пречи да си ползва гаража.
    Спомняте ли си приказката, за отговора на въпроса какво е добро и какво е лошо, според член на забутано в джунглите племе?
    Добро е когато, като нападнем съседното племе, убием мъжете, вземем яденето и им отмъкнем жените.
    А лошо е тогава, когато ни нападне съседното племе, убеи мъжете, вземе яденето и жените.
    Та да не слизаме чак до това ниво, предлагам.

  9. 9 Профил на snower
    snower
    Рейтинг: 298 Неутрално

    Главният архитект DICKoff да продължава да раздава разрешения за строеж на офис и жилищни сгради без парко-места. Манастирски ливади са чудесен пример за градоустройствено безхаберие, сътворен от общината начело с главния архитект - нацъкани сгради, без улици, без зелени площи, почти без паркинги.

  10. 10 Профил на volrath
    volrath
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Че да има още пари за ремонти и строежи, които Спаси София да отразяват?

  11. 11 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 539 Весело

    Ако бяхме нормална държава вносителя на този закон щеше да е моментално клиент на специализираната прокуратура. Щото в момента поправката се прави, за да се узакони едно беззаконие. По-горе не споменах другата симпатична част. Тази дейност по закон трябва да се извършва от общинско предприятие. Това е специализирана администрация и приходите от дейността й постъпват директно в общинския бюджет. Съответно всяка година й се определя бюджет в рамките, на който тя работи. Кому е необходимо дейността да се извършва от търговско дружество? Търговското дружество работи за собствена сметка, приходите и разходите се харчат по усмотрение на управата му, тя сключва договори за дейността му и т.н. В кратце в момента, в който видите, че дадена общинска дейност е дадена или се прехвърля на търговско дружество, трябва да ви е ясно, че целта е една. Злоупотреба с обществени средства.

  12. 12 Профил на teridan
    teridan
    Рейтинг: 812 Неутрално

    Къде са скептиците, реформите започнаха. Сега остава да реформират и всички данъци и такси и за тоя мандат стига.

  13. 13 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2080 Неутрално

    Мдам, бих попитал всички Андрешковци, които са против платеното паркиране, в коя столица от ЕС могат да си паркират безплатно в центъра?

  14. 14 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2001 Гневно

    До коментар [#9] от "snower":

    Само за сведение, главния архитект нищо не раздава, най-малко пък разрешения за строеж. Издават се от общинска служба и то въз основа на закона а не по лично усмотрение колко паркоместа са нужни. И съвсем конкретно, от 2001'ва насам, се изисква по едно паркомясто на 100 квадрата застроена площ. И това се спазва при проектирането и се проверява при изадване на акт 16. Но никой не може да спре ганьо да превърне гаража в магазинче, нито може да принуди строителя да построи използваем паркинг който не се наводнява. А това второто примено е причината 80% от подземните паркинги в Красно Село, Борово, Павлово да са налични но неизползваеми.

  15. 15 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2001 Неутрално

    До коментар [#11] от "znayko84":

    Ако бяхме нормална държава този азакон щеше да е прекаран преди десетилетия. Пробвайте да паркирате без пари в който и да е европейски град и тогава елате да ни обясните.

  16. 16 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2001 Неутрално

    До коментар [#9] от "snower":

    Основния виновник за манасторски ливади конкретно е комунистическата мафия която за 20 години след промените не успя да приеме ОУП на софия въз основа на който да се приемат ПУП и така да се пресече безкрайните ПУП'чета за отделна сграда. И всички софиянци трябва да целуват ръка на ББ и Диков конкретно защото точо те прекараха ОУП на софия, прие се в парламента още 2009'та и в момента завършват последните няколко ПУП'а на кварталите в софия.

  17. 17 Профил на ДЗВЕР
    ДЗВЕР
    Рейтинг: 580 Неутрално

    [quote#16:"m17"]Основния виновник за манасторски ливади конкретно е комунистическата мафия която за 20 години след промените не успя да приеме ОУП на софия въз основа на който да се приемат ПУП и така да се пресече безкрайните ПУП'чета за отделна сграда.[/quote]
    ... хм, че от 25 гОдин София е "дЕсна"... цЕлата администрация е от "сини" кадри... от 2005 са гербави... КОЙ пречи на СОС да приеме т'ва или он'ва...

    опозиция на всяка власт, отпор на всяка тъпота...
  18. 18 Профил на Батков-вън
    Батков-вън
    Рейтинг: 493 Неутрално

    До коментар [#1] от "aleko":

    да, бе милиарди!!!
    за година се събират около 10-на милиона, което не стига и за половин кръстовище на две нива

  19. 19 Профил на Батков-вън
    Батков-вън
    Рейтинг: 493 Неутрално

    Българите искат реформи, ама ако може да важат само за съседа

  20. 20 Профил на stile libero
    stile libero
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Мутрите така разбират бизнеса - да оградят едно място, да сложат една бариера и да започнат да късат билетчета.
    Само дето в случая ограденото място е една България.

  21. 21 Профил на stile libero
    stile libero
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#9] от "snower":

    За Манастирски ливади трябва да има обесени по стълбовете.
    Най-хубавият квартал на София, под планината, унищожен от усмихнатата Синя корупция.

  22. 22 Профил на teridan
    teridan
    Рейтинг: 812 Неутрално

    [quote#14:"m17"]нито може да принуди строителя да построи използваем паркинг който не се наводнява.[/quote]
    Ама пък знаеш ли какво ядене и пиене пада при издаването на Акт 16 за сметка на строителя и на комисията се раздават по едни хубави, дебели пликчета.

  23. 23 Профил на Ashiata Shiemash
    Ashiata Shiemash
    Рейтинг: 1376 Неутрално

    Да се разбира, че досега въпросната дейност е била незаконна. Номално е Вили Лилков, като бивш общински съветник доколкото знам да защитава тази дейност.
    И как пък като се говори за паркиране в София, за толкова години никой не спомена за паркинг на няколко етажа, при желание може да се направи такъв в центъра на София или леко периферно от центъра, да не се оправдават, че вече било късно и няма къде и как.

  24. 24 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1066 Неутрално

    Като ще е с цена а не с такса двойно ли ще я вдигнат или тройно

  25. 25 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 539 Весело

    До коментар [#15] от "m17":

    Хехе, а вие защо биете негрите? Някъде да съм коментирал въпроса за нуждата от платено паркиране или пък за наличието на такова в чужди столици? Коментирам въпроса за злоупотребата с обществени средства, която очевидно се извършва и която се прави опит да се узакони. Да не би случайно да работите в СО?

  26. 26 Профил на xax
    xax
    Рейтинг: 242 Неутрално

    [quote#11:"znayko84"]Щото в момента поправката се прави, за да се узакони едно беззаконие.[/quote]

    Това е един от най-забавните лафове, които съм виждал във форумите Искат със закон да направят незаконното законно. Къде се е чуло и видяло такова нещо, хаха.

  27. 27 Профил на naffoo
    naffoo
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Искам да знам тези пари, които плащам за паркинг защо не отиват за поддръжка на пътищата???
    Защото досега това е рекет на Общината да събира пари, които отиват незнайно къде!

  28. 28 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1399 Неутрално

    " Това се налага, защото в Закона за местните данъци и такси стойността на таксата трябва да се определя на базата на разходите за поддържането, в случая на паркоместата. "Това означава, че всъщност талонът за паркиране може да струва 0.20 лева и така няма да може да се намира място за паркиране""
    А признахте ли си, че имате 80% печалба от зоната!!!!
    До сега врещяхте, че едва ли не сте на загуба!
    Тарикати!

  29. 29 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1399 Неутрално

    До коментар [#11] от "znayko84":

    Ей сега ще те налазят либертарианците и ще ти обяснят, как частното е по-добро от общественото. Е, пак ще пропуснат да споменат - за кого именно е по-добро.

  30. 30 Профил на True Detective
    True Detective
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Значи другите ще плащат по 2 лв. на час, а депутатите хич....И общинските съветници тоже..., разни други тарикати също ...ще плащат само баламите...За това бантустана е цъфнал и вързал, и най-простия народ е управляванот най-големите простаци...това няма ка да не е природен закон

  31. 31 Профил на avatar
    avatar
    Рейтинг: 470 Весело

    Др. Кънев да не е излязъл по майчинство, бременен с реформи и с изтекли води? Много е необичайно до това време да не се е хилнал от първата страница на Дневник поне в две стaтии, отраяващи поредната порция "премудри" слова на Вожда...

    ГЕРБ отново ще спаси България, РъБъ са проект на ДС
  32. 32 Профил на dame
    dame
    Рейтинг: 369 Неутрално

    Според мен, трябва да е безплатно паркирането на неремонтирани, кални и неизчистени от сняг улици! Безсрамно е да се прибират пари, които не отиват по предназначение!

    dame
  33. 33 Профил на forza
    forza
    Рейтинг: 732 Любопитно

    Предполагам, че е напълно излишно да питаме дали Паркинги и гаражи продължават да работят на загуба - ей така, за общото благо някакси прибират парите, които за нищичко не им стигат...

  34. 34 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3003 Неутрално

    Значи ли, че досега е било незаконно? И ако да как ще върнат парите с лихвите на хората?

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  35. 35 Профил на biba_jaba
    biba_jaba
    Рейтинг: 572 Весело

    Печатница за пари.
    Преди две години сълзливи отчети на общинаското предприятие сочеха,
    че за дали 80 000 лева за боя и маркиране на паркоместа.
    А ве,....на голяма загуба била цялата работа, ама е на...как да вдигнат още цената.
    80 хил. лв.
    20 лева на ден носи едно място в синя зона.
    Ами че тези пари са изкарани за една година само по "Дондуков"
    и то от "Раковски" до "В.Левски"
    Ами поне 2-3 лв. от място на ден ДДС от СМС? Защото практиката показва, че 60-70% не ползват талони, а паркират на 1302 и 1303.
    Едно предприяте което непрекъснато назначава още персонал не е на загуба. Зелените жилетки са на все по-малки участци и все по настървено боцкат устройствата за сверяване на номерата.
    Прави впечатление и самоотвежеността с която го вършат.
    Значи са мотивирани. Значи са добре платени.
    Нищо лошо няма всеки да си върши работата.
    Но не и да ни разплакват, че предприятието не печели, едва ли не.
    А как се ползват огромните пари постъпили от тези синьо-зелени такси......и чий партиен цват се разпорежда с тях е друга тема.

    Пребиваването в социалните мрежи от служебния компютър е по-голяма заплаха за капитализма от пролетарска революция.
  36. 36 Профил на Стоил Стоилов
    Стоил Стоилов
    Рейтинг: 320 Неутрално

    До коментар [#34] от "Gopeто":

    това е въпросът, да

  37. 37 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    [quote#3:"polux"]Но и пълна прозрачност на събраните средства и разходване за публична инфраструктура. [/quote]
    Да редно е тъози софтуер да показва ВСЯКО пуснато за парткинг СМС -че .Организацията е общественна ,интересът обществен...така ,че щом пусна СМС и вляза в нета да видя ,че моя лев е потразен/на минутата/ ,така както ми връща съобщение.
    Пък после да видим колко талона и накрая сметката от която половината със закон да отиват за инфра структура.

  38. 38 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 539 Весело

    Да направим малко бакалски сметки. Да речем, че местата са 15 000. Повече са но, нейсе. В годината има 220 работни дни. Зоната е 10 часа. Средната цена е 1.5 лева на час. Да приемем, че поне една трета от местата са пълни с коли на хора платили по 100 лева. Остават 10 000 места. Получава се хубава кръгла цифра от 33 милиона. Това е само паркирането. Скобите, паяците, 100-те лева на собствениците, служебните абонаменти не ги слагаме. Не отчитаме факта, че особено в синята зона има места, където за час спират по 2-3 коли. Но ние сме ларж. Да приемем, че още една трета от тия 10 000 места стоят празни цял ден и никой не си и помисля да спре на тях. Останаха 22 милиона лева чист приход. Питам се аз как търговското дружество, собственост на общината, успява да изпапка 20 млн. лева, та да отчете пряко сили 2 млн. лева печалба?
    Да не говорим, че реално събраните суми са сигурно два пъти по толкова и че тези обявени 20 млн. са сигурно 40. Къде отиват вторите 20? Защо и първите 20 не се харчат за ремонти и строеж на многоетажни паркинги - подземни и надземни?
    Да приемем, че зеленодрешковците са 500 човека. Да вземат средно по 1000 лева. Допълнителни разходи от работодателя още толкова. Прави 12 милиона. Е къде са останалите? Гориво за паяците? Или компютрите им харчат много ток? Нещо не се връзва.

  39. 39 Профил на Никола Йорданов
    Никола Йорданов
    Рейтинг: 1828 Неутрално

    Един колега по-горе предлага цяла София да е платена зона. Ами да. В Берн, Виена и Будапеща не се сещам къде съм виждал свободни места за паркиране. Естествено, цените трябва да са съобразени. Всеки, който живее по-далеч от центъра да плаща 15-30-до 50 лв на месец за паркиране и да си има място с неговия си номер. Или пък да си купи/ направи гараж.
    Естествено, това да върви ръка за ръка с по-добър градски транспорт и повече възможности за велосипедисти и мотопедисти.
    Къде отиват парите от паркиране? Добър въпрос! Мисля, че всеки може да иде на сесия на СОС/ ресорната комисия и да пита.

    Никола Йорданов
  40. 40 Профил на Anonymous
    Anonymous
    Рейтинг: 316 Неутрално

    Стадото трябва да бъде драно точно толкова, колкото позволява, че и малко повече. То само си гласува за ГЕРБ и Деформаторите.

    А решения за паркирането има съвсем други.

    Лошото е, че между сухото гори и суровото.

    При Тодор Живков си паркирахме в центъра безплатно!

  41. 41 Профил на Georgi Georgiev
    Georgi Georgiev
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Другари и другарки столичани в повече, стадния принцип на
    подбор вече 25 години не действа и трябва всички да си го признаем...НЕ става въпрос за паркиране и место а за Цени и услуги...а че проблема има разрешение единствено при
    новите АЕРО автомобили,това ще разберем когато узреем за тях....затова приемете спокойно че- света е малък и спасение дебне отвякъде...

  42. 42 Профил на Дразнител
    Дразнител
    Рейтинг: 644 Неутрално

    След като платеното паркиране е мярка с цел ограничаване на прекомерния брой автомобили в центъра, означава ли това, че в летния сезон, когато софиянци масово отиват на море или по родните си места и улиците буквално се опразват, паркирането ще бъде безплатно?
    Въпросът не е лишен от смисъл - подобна практика има в доста градове в Европа. Целта е именно улесняване и облекчаване на достъпа на туристи по време на ваканциите. Също така обикновено от 12:00-14:00 паркирането също е безплатно, за да може хората спокойно да обядват в заведенията, които обикновено са в централните градски части.

    Защо "Титаник", а не "Аврора" ?!
  43. 43 Профил на hariman
    hariman
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#17] от "ДЗВЕР":

    Само че нов ОУП, както и изменение на съществуващ за Столична община става с решение на Министерски съвет, а не на общинския - чл.127, ал.8 от ЗУТ.

  44. 44 Профил на Usted
    Usted
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Време беше да се вкарат в ред нещата.
    Нека си го кажем обаче - на практика това е нов вид данък, защото една от функциите му е именно генериране на средства за Сторична община, които да бъдат използвани за покриване поне на част от загубите на ужасяващо неефективния градски транспорт в София - затова и дружествата Столичен Автотранспорт и Столичен електротранспорт са под управлението на Центъра за градска мобилност. Ако плащането за Синя зона беше просто цена, то механизмът би следвало да бъде следният: ЦГМ, които се занимават с опериране на Синя зона генерира печалба. Печалбата постъпва в бюджета на СО, както се прави с печалбата на всяко друго общинско предприятие. СО чрез бюджета си, който минава през СОС решава кое как да се разпредели. При настоящата схема хората, живущи в зоната за платено паркиране, на практика имат фиксиран разход за това да са собственици на автомобил в тази зона, но никога няма да видят нищо от тези пари, защото може и никога да не се качат на автобус. За сметка на това освен нещо като ред, ще видят поправен тротоар в рамките на следващите 20 год--- Част от парите, събирани от зоната трябва да отиват в облагородяване на пространствата, обхванати от зоната за платено паркиране, а не да потъват без никаква санкция поне от СОС директно в Столичен Автотранспорт примерно, където ефективността от инвестирането на тези средства ще бъде минимана. Така ще лъсне и истинският дефицит в градския транспорт и колко нереформирано и ужасяващо като организация е това предприятие. Сега въпреки печалбата на ЦГМ, рейсове се купуват единствено и само по европрограми и със заем, т.е. парите отиват за заплати, нафта (колко ли от нея открадната?) и поддръжка с тиксо и заварки на 30-годишни рейсове.

  45. 45 Профил на Божидар Здравков
    Божидар Здравков
    Рейтинг: 213 Неутрално

    [quote#23:"Modestmouse"]паркинг на няколко етажа, при желание може да се направи такъв в центъра на София[/quote]
    Преди 10-15 години Общинският съвет в Пловдив няколко пъти поверява възможността за подземен паркинг. За да се изплати за 15 г., паркирането трябваше да е по 7 лв/час (по спомени). Едва ли в София ще излезе по-евтино.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK