"Аспарухов вал - 680", или идеите за канал Русе - Варна

Пристанище Варна, архив

© Георги Кожухаров

Пристанище Варна, архив



Решение да се строи канал Русе - Варна е взето на 15 май 1973 г. от висшето ръководство на комунистическата партия. Докладната записка внася самият Тодор Живков. В нея съоръжението фигурира като "обект Аспарухов вал - 680".


Обектът, патриотично наречен на основателя на първата българска държава, обаче е трябвало да се съгласува със Съветския съюз. Това е документирано в протокол № 342 от 15 май 1973 г. от заседание на Политбюро на ЦК на БКП, запазен в централния архив.


В докладната записка за строителство на канал Русе – Варна се казва, че идейният проект трябва да е готов до 30 октомври 1973 г. Също дотогава трябва да се съгласува с "компетентните съветски органи". Предвидено е да се проучат варианти по трасето Силистра - Балчик и Силистра - Шабла. Контролът върху проекта е поверен на Секретариата на ЦК на БКП. В достъпните в интернет архиви на ръководството на БКП няма повече документи по темата.




През 1927 г. за първи път започва работа по проект за канала. Радан Кънев (Реформаторски блок) разказва пред "Клуб Z": "...дядо ми е автор на първия проект за канала. През 1927 г. са започнали работа по него, а 1929 г. заради кризата спират. Това малко се знае. По това време дядо ми е бил директор на пристанище Варна... По-късно през 50-те години само е говорено за канала, но през 70-те години започва активна работа. До 1972 г. всичко е вървяло с много добро темпо, но петролната криза през 1973 г. пак спира проекта. Оттам насетне икономиката ни върви само надолу. Но и в двата случая изследванията са показали много голям смисъл. Канала на Констанца не го е имало. Чаушеску го е започнал веднага след като ние спираме работата по нашия."


Въпреки че нарече идеята "най-смелата и умна концепция за регионална политика от десетилетия", Радан Кънев не е краен оптимист. Според него едва ли сега или след 5 години България ще намери средства за този проект, а поради конкуренцията с Румъния надали би могло да се намери и европейско финансиране. "Но възможността да се строи с частни средства е това, което трябва да се изследва, и то в голяма степен ще реши и пазарния въпрос, тъй като определено има интерес към концесиониране на подобни съоръжения", казва Кънев пред "Клуб Z".

Коментари (74)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Кирето
    Кирето
    Рейтинг: 1312 Весело

    Да "възродят" и проекта за канал в Младост...
    Вместо с метро до Бизнес парка ще ги извозват с лодки от Орлов мост.
    Може да впрегнат и част от малцинствата за гребци...

    Научих "God Save the Queen".........е, струва си....
  2. 2 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2765 Неутрално

    Радан в ролята на комедиант.

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  3. 3 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2765 Неутрално

    До коментар [#1] от "Кирето":

    Ето една гледка от румънския канал, романтично, а? Пък при нас шлюзовете през Шуменското плато ще са един след друг, ще има и доста желязо...

    http://en.wikipedia.org/wiki/Danube%E2%80%93Black_Sea_Canal#/media/File:Canalul_Dunare_Marea_Neagra.jpg

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  4. 4 Профил на m_style
    m_style
    Рейтинг: 703 Весело

    Радан Кънев най-добре да не говори по икономически въпроси, особено по въпроси, свързани с млрд. инвестиции!
    Дядо му, баба му - няма значение. Близките 30г. у БГ няма да има никаква възможност за изплащане на канал или каквото и да е с такава цена - 3,6млрд.
    Не прочетох никъде анализ колко товари, от къде за къде, или колко големи кораби и товари ще е възможно да преминават.
    Да вземат да възродят и проекта за плавателен канал в София и после да направят проект да ги свържат! То бива тъпотии, ама пък чак толкова...

  5. 5 Профил на Кирето
    Кирето
    Рейтинг: 1312 Весело

    До коментар [#3] от "cinik":

    +++
    Ма като гледам шлепа бута две лодки с песОк...
    Ако и при нас е така, кога ли ще се изплатят 3,6 млрд...?

    Научих "God Save the Queen".........е, струва си....
  6. 6 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2765 Неутрално

    До коментар [#5] от "Кирето":

    Лодките со песОк ще чакат цялото време пред шлюзовете, ама кой ти търси ефективност. Бетонените откосове и стоманените клапи ще правят далеч по-голямо впечатление на матряла. Последното може да обясни някои "дисконтинюитети" в становищата на десните политици. Все пак, и те си имат щатни пиари, които им долагат от какво се впечатляват 7-те милиона изрода, парцала, сопола, боклука, *утки, ш*нди и т.н....

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  7. 7 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2765 Неутрално

    ...Даже като кажат 7 милиона на ангро, забравят поне бебетата да приспаднат от бройката...

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  8. 8 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8481 Неутрално

    Специалистите по всичко пак взеха думата.

  9. 9 Профил на Storm Rider
    Storm Rider
    Рейтинг: 427 Неутрално

    Ще падне голямо копане... в тази част няма големи реки, чиито корита биха могли да се използват, а и релефът не благоприятства прокопаването. А няма реки главно защото геоложката структура е пореста и водата попива навътре в кухините. Като цяло трудна работа, включително и с екологични рискове, но със сигурност не е безсмислена. Всичко е въпрос на сметка....

  10. 10 Профил на m_style
    m_style
    Рейтинг: 703 Неутрално

    До коментар [#8] от "rosiraycheva50._":

    Ако си на друго мнение от повечето коментари - напиши го!
    Но ако си на друго мнение само защото е формирано според мнението на вожда ти - то тогава ти трябва да се замислиш дали не боледуваш от някакъв вид социализъм.

  11. 11 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 683 Неутрално

    И Радан Кънев бил от ,,аристократичен'' произход , ти да видиш ?!

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  12. 12 Профил на dmarev
    dmarev
    Рейтинг: 434 Любопитно

    Не че съм песимист, ама нема да стане близките 10 години

  13. 13 Профил на save_knforest
    save_knforest
    Рейтинг: 575 Весело

    Тутраканската школа по академично гребане е хвърлила ръкавицата на предизвикателство на кръжока по двойка скул на Трошево-Варна.
    Двубоя между тези титани ще се състои на мегаканала Русчук-Одесос. Приходите ще отидат за благотворителна дейност-купуване на светлоотразителни шамандури за канала.

  14. 14 Профил на m_style
    m_style
    Рейтинг: 703 Весело

    [quote#9:"easy63"]Като цяло трудна работа, включително и с екологични рискове, но със сигурност не е безсмислена. Всичко е въпрос на сметка.... [/quote]
    Ъъъъъ, да вземат тогава да го направят хем канал, хем тунел, примерно защото няма да се изпарява част от водата през лятото и ще се поддържа по-лесно нивото...
    Сериозно - когато грубите сметки не се връзват, детайлните сметки са просто излишни. А Радан или се е изказал неподготвен, или трябва да си смени ПР-а!

  15. 15 Профил на Ilia Iliev
    Ilia Iliev
    Рейтинг: 328 Весело

    Това е тест за нагласата на българина!
    Едно е ясно ,нито вода за поливане ни трябва !
    Нито имаме стоки за превозване !
    Поне за сега.
    За в бъдеще ще е същото.
    Няма суровини/всичко дарено на чужди компании/.
    Няма и конкурента работна сила/ бългърите ги изгониха и останаха джипситата/
    Няма евтин ток/ ще остана само супер модерните вятърни мелници /.
    Няма и да има и пазар/ЕС едва ли ще държи хора от държава ,която хората й се движат свободно из Ес и крадат/.
    А ,че в света тези неща/канали/ правят стоката евтина и конкурентно способна , това е друг въпрос!

  16. 16 Профил на dragond
    dragond
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Като човек, който все пак живее в този район направо съм в потрес с какви простотии ни занимават. Ако имаше нужда от такъв канал, той щеше да бъде построен много отдавна, още по османско време. Вместо това те са предпочели да свържат двата пристанищни града с железница и неслучайно предполагам. Именно реновирането на железния път и инвестиции в двете пристанища са единственото логично решение.
    Не искам да отварям дума и за чутовните простотии - ландшафтът в Североизточна България не е равнинен, особено между Русе и Разград е откровено хълмист. В Разград е и най-високата точка на трасето, тоест предполагам освен шлюзове, ще трябват и помпи, че да се пребори тази малка, но съществена подробност, наречена гравитация. За това пък как това чудо очакват да мине през природен парк Русенски лом нямам никакъв коментар....
    Ако почнат да правят нещо, това ще е Белене-2. Технически такъв проект е възможен, но е толкова безумно скъп и ще излезе много над 4 милиарда.

  17. 17 Профил на Big_Villager
    Big_Villager
    Рейтинг: 646 Неутрално

    Ако има частен инвеститор, държавата може и трябва да помага институционално.
    Дали би излезнала сметката, не е ясно.
    За Западна Европа Черно море е пряк път само към Русия и Турция, най много и Ирак и Иран.
    Като изключим Турция другите са безинтересни в средносрочен план.

  18. 18 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2765 Неутрално

    [quote#9:"easy63"]Ще падне голямо копане... [/quote]

    Освен публично самозадоволяване пред телевизии и списания, друго няма да падне. Изобщо си я избий тази простотия от главата. Обидно е за обществото, че изобщо се коментира.

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  19. 19 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 547 Неутрално

    Радане, реформи, Радане! Тоя канал е безсмислен, спрете да отвличате вниманието на хората с глупости! 3.6 млрд могат да се инвестират в IT сектора и да се вклиним сред лидерските държави, възвръщаемостта е сигурна.

    I shave with Occam's razor
  20. 20 Профил на Батков-вън
    Батков-вън
    Рейтинг: 504 Неутрално

    Принципно никъде не става дума за държавна инвестиция. ОТ няколко години китайци се интересуват от този проект. Китай усилено инвестира в транспортни коридори към ЕС и България е важна за тях, защото им е удобна за вход към ЕС.

  21. 21 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3553 Неутрално

    Построяването е едно на ръка...! После какво следва? Не е много ясно също така, колко милиарда ще глътне прокопаването на един такъв канал и после, какво ще се превозва по него! Също така, такъв канал влачи след себе си огромна пристанищна инфраструктура, за която също не е ясно какви пари ще глътне и дали някога ще бъде изплатена!
    Спор няма, че комунистите са майстори на грандомански и безсмислени проекти...! България има потрошени много милиарди в какви ли не социалистически безумия! Георги Марков, в един от задочните си репортажи описваше една подобна глупост, наречена Софийско море! Прочетете я!

    Бивш tww09306483.
  22. 22 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2765 Неутрално

    [quote#16:"dragond"]В Разград е и най-високата точка на трасето, тоест предполагам освен шлюзове, ще трябват и помпи, че да се пребори тази малка, но съществена подробност, наречена гравитация. [/quote]

    Всяко чудо за 3 дни, важното е, че ще се извъртят 1000 статии със заглавия "Бат' Бойко и бат' Радан пецкат втори Панамски канал"

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  23. 23 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3735 Неутрално

    Този проект на този етап не си струва инвестицията! За да достигне Варна обемите от товари на Констанца трябва да се налеят милиарди за разширение само на пристанището.
    Има 2 много по-важни неща за България като модернизация на железниците и масови уволнения на крадливи чиновнци, кондуктори и началник влакове които гепят нафта и пускат ромове гратис да се возят.
    Също така довършване на всички магистрали и главни пътища ,поне дава тунела под стара планина и привличане на инвеститори на от Китай , Япония и "малките дракони" !
    Премахване на антиконституционния ЗНИ от който печелят предимно германци чието производство е в Румъния и наливане пари в образование с привличане на професори от цял свят особено за тези които са обучавали западните финансови пънкари да са толкова безскрупулни !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  24. 24 Профил на b_d_s
    b_d_s
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Този проект изглежда налудничав, но не е лишен от смисъл. Само не знам как стоят нещата относно конкуренцията с румънския канал. Защото ако ние построим такъв, трафикът по техния ще намалее силно.
    Любопитно ми е обаче къде ще отиде всичката тази пръст.

  25. 25 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2765 Неутрално

    [quote#11:"angevins"]И Радан Кънев бил от ,,аристократичен'' произход , ти да видиш ?![/quote]

    Само където не чатка релефни карти, но иначе синята кръв тече във вените на пълни обороти...

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  26. 26 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 3335 Весело

    През 70-те приятели от Разград ме бъзикаха: Русе, пристанище на Разград.

  27. 27 Профил на dragond
    dragond
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#22] от "cinik":

    Това би бил оптимистичният вариант. Песимистичният би бил наистина да започнат да копаят и да харчат пари за проектиране, препроектиране, пре-пре-пре-препроектиране, копане, заравяне, пак копане и така 30-40 години, докато след над 15 милиарда инвестиции залудо някой не открие топлата вода, че това е огромна простотия.

  28. 28 Профил на Петър Николов
    Петър Николов
    Рейтинг: 338 Неутрално

    До коментар [#26] от "man_un":

    А Тодор Колев пее "Варна, пристанище на Шумен"

  29. 29 Профил на nemisemisli
    nemisemisli
    Рейтинг: 595 Неутрално

    До коментар [#1] от "Кирето":

    гХондолиери викаш а?

  30. 30 Профил на Соколов
    Соколов
    Рейтинг: 384 Весело

    До коментар [#5] от "Кирето":

    Мани шлепо, има такси за минаване по каналу. Там е келепира. Шлепа какво бута нема значка.

  31. 31 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1465 Весело

    Специалистът Радан (явно познанията си ги е придобил генетично) би следвало да знае, че дори румънския канал все още не се е изплатил. А той е доста по-къс, минава през равнинна местност и е строен в значителна степен с принудителен труд.

    Накратко - това с канала е, както казват братята немци, Schnapsidee.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  32. 32 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Това е химера,особено сега.Навремето,когато дядото на Радан Кънев е бил предложил тази идея,условията са били коренно различни,но комунистите ,освен онзи смрадлив канал край Младост до Павлово,от който нищо не излезе,освен смрад и клоака.Дори омразният Чаушеску направи един хитър канал със шлюзове,който действа.
    А сега според мен регионите се опитват да получат еврофинансиране,без да имат визия как точно ще се развиват тези региони.

    Tony
  33. 33 Профил на fortunes
    fortunes
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Всеки от местните беззсрамници, пардон, политици, си избира негов си грандомански проект, с който хем да хвърля прах в очите на матряла, хем се прави копанка за източване на оублични средства. Примери: Големият Шлем на Гоце, магистралите на Вожда, санирането на панелките на Аватара на Вожда - и.д. президен, а сега и канал Русе-Варна за баш менте-реформатора. Отврат!!!

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  34. 34 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1136 Неутрално

    [quote#21:"tww09306483"]Също така, такъв канал влачи след себе си огромна пристанищна инфраструктура[/quote]
    Някой има ли си представа, како представлява такъв канал ... ширина и дълбочина? Единствената по- сериозна инфраструктура за която се сещам, това са шлюзовете.
    Мен ме притеснява само последното изречение - имало интерес към концесиониране на такива съоръжения ... а аз се интересувам единствено от интерес към инвестиране в такива Пристанището в Несебър бе отдадено на концесия за няма и 60 хиляди на година, с обещания за инвестиции за няма и милион(предполагам хотел и заведения). Грабеж от дето и да го погледнеш Между другото, ДППИ скоро направи рехабилитация на вълнолома само за ... над 3 милиона лева.

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  35. 35 Профил на eurogi
    eurogi
    Рейтинг: 648 Весело

    До коментар [#5] от "Кирето":
    Е кога-на куково лято..
    Ама пък я си помисли,кви възможности за крадене са отварят при такъв проект..Иххх,ум да ти зайдеее.Как да не си помечтае човек..

  36. 36 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    До коментар [#23] от "comandante vs либертарианци и корпокративисти":

    Рядко съм съгласен с теб, но когато си прав - си прав...+

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  37. 37 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4324 Неутрално

    [quote#15:"Ilia Iliev"]Едно е ясно ,нито вода за поливане ни трябва !
    Нито имаме стоки за превозване ! [/quote]
    И в двете твърдения не си прав!
    Ако искаме да произвеждаме мерцедеси (Бойко го каза, а за да го каже някой му е подхвърлил някаква идейка) най-евтиния път на доставка на възли е по Дунава.
    Защо да плащаме минаване през делтата на реката?

    ....Това само като идея за бъдещи разсъждения.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  38. 38 Профил на 666
    666
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#4] от "m_style":
    Никой не ти говори за построяване от България на такъв канал. Говори се, за построяването му основно със средства на инвеститор. Китайците имат голямо желание. Такава инвестиция би се възвърнала много по-бързо, отколкото едно "Белене".
    Според мен, по-удачно би било канала да е Варна - Тутракан. До Русе надали еколозите от брюксел ще разрешат. Ждрелото на Русенски Лом надали някой ще разреши да бъде пипнато.

  39. 39 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4324 Неутрално

    [quote#23:"comandante vs либертарианци и корпокративисти"]Също така довършване на всички магистрали и главни пътища ,поне дава тунела под стара планина и привличане на инвеститори на от Китай , Япония и "малките дракони" ! [/quote]
    Едва ли "Китай, Япония и малките дракони" искат да стигнат до България и там да спрат. Та колко стока ще пласират в малка България. Те търсят Западна Европа. Ако си спомняш по едно време се чу, че Китайците искали да строят железница до Истанбул и после до България.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  40. 40 Профил на dragond
    dragond
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#37] от "Храбър":

    Еми окей, но си има транспортни връзки между двата града, че да се налага да се копае канал. Да не говорим, че морските кораби са различни от речните и каквото ще разтоварят, ще го направят във Варна, след което ще трябва да бъде прехвърлено на речен кораб. Е, пита се в задачата при положение, че имаш ЖП линия, то какъв е смисълът да натовариш шлепа във Варна, вместо в Русе, като си транспортирал товара бързо до Русе.

    Този канал ако стане, би бил някакво световно чудо, сравнимо с Великата китайска стена. Не ми е ясно защо трябва да се потурчат толкова много пари, като връзка между Русе и Варна има и сега?!

  41. 41 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 762 Неутрално

    Подозирам, че ако на Кънев дядо му е бил началник ЖП гара Варна, щеше също толкова компетенто и с носталгични нотки да се изказва по темата "железницата Русе-Варна" (в която има мого повече "хляб".

  42. 42 Профил на 666
    666
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#6] от "cinik":
    Господине,
    Целият внос на насипни товари в големи количества за Унгария, Австрия, Словакия и Северна Сърбия минава по този канал. Това може да не е пясък, а някаква руда от Австралия примерно.

  43. 43 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4324 Неутрално

    [quote#40:"dragond"]Не ми е ясно защо трябва да се потурчат толкова много пари, като връзка между Русе и Варна има и сега?![/quote]
    Тези сметки (имам пред вид избора на транспорт) би трябвало да се направят на база количество товар който трябва да се пренесе и след това да се прецени кое е по-изгодно. Ако товарът е много по-обем може да се окаже, че по канал е по-евтино.
    Освен това един канал там би имал и много други странични (не транспортни) полезни за страната ефекти.
    Никой не казва, че трябва да се започне само с гол ентусиазъм както е било по времето на БКП. Разбира се, че всичко трябва да се обмисли много добре като се гледа не само от днес за утре.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  44. 44 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2765 Неутрално

    [quote#42:"666"]Това може да не е пясък, а някаква руда от Австралия примерно.[/quote]

    Руда от Австралия за Централна Европа на купчинки по 6 броя на баржа, бутана от буксир с няколко човека екипаж в него? Че то Кремиковци не ги е правило подобни...

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  45. 45 Профил на roum
    roum
    Рейтинг: 434 Неутрално

    В близките 30- 40 години дали освен с жаби /ако водата от Горния Дунав идва чиста/ и около него - прекрасни комари като врабчета, ще може достатъчно да се натовари този канал ?
    Потоци товари / за десетилетия/, икономически разчети, експлоатационни разходи и още милион подробности ???

  46. 46 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1650 Весело

    Дайте да копаме!
    И като как ще копаме из варовиците, бе дрогаре?
    Подкараха я по почина на Пенчо Кубадински - да поискаме, ако има будали, ще дадат.
    То румънците техния канал до Костанца не строят - та ние ще копаем през баирите. Както Лъвов мост на плавателен канал! Има картинки с платходки - потърсете! Иначе между Младостите е бил прокопан. Със бригадирски съботници естествено

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  47. 47 Профил на Daniboy
    Daniboy
    Рейтинг: 605 Неутрално

    [quote#16:"dragond"]Ако имаше нужда от такъв канал, той щеше да бъде построен много отдавна[/quote]

    Гениално!!
    По тази логика и магистрала Хемус не ни трябва?

    "Щастие за всички даром, и никой да не бъде пренебрегнат!"
  48. 48 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1763 Неутрално

    А какво ще стане, ако се намери частен инвеститор, строежът започне, разкопае се огромен терен и изведнъж парите спрат, инвеститорът напуска, а изкопите останат за паметник? Стига ни онзи гьол в Белене, превърнат във природна ферма за естествено отглеждане на жаби. Защо ни е тогава 190-километров изкоп на българската грандоманщина?

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  49. 49 Профил на rkirov
    rkirov
    Рейтинг: 434 Весело

    То и Хан Кубрат по баща всъщност е Кънев

    Все по-хубаво става :)
  50. 50 Профил на DareDebil
    DareDebil
    Рейтинг: 730 Неутрално

    До коментар [#27] от "dragond":

    песимистичният вариант изглежда доста реалистичен, като знаем на какво са способни великите ни управници...

    Конкурсно начало не означава конкурсен край, другарки и другари.
  51. 51 Профил на Скандинавец
    Скандинавец
    Рейтинг: 435 Неутрално

    Обзалагам се, че този политик, когато в училище са учили за скачени съдове е бил на комсомолско събрание.

  52. 52 Профил на marino777
    marino777
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Софиянци взеха думата по въпрос, от който нищо не разбират.
    Канал Русе -Варна ще възроди североизточна България. Имам претенциите да разбирам от воден транспорт и съм говорил с много хора които също са специалисти и мнението е, че канал Русе - Варна ще фалира канала Дунав - Констанца, е даде много хляб на много хора и цялата област бързо и безвъзвратно ще прогресира. София е една от най-високо разположените столици в Европа (втора по надморска височина след Мадрид) и за столичани канали и воден транспорт са глупости, но това е голям шанс за Варна и Русе и околностите. А иначе чужденците се чудят как може София хем да е столица, хем да няма воден транспорт

  53. 53 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 968 Неутрално

    В ИТ секторът ще е в пъти по,в пъти по-добре,но дори и да вземат да направят канализацията в няколко големи града, и това е по-добре, отколкото в някакви вятърничеви идеи

  54. 54 Профил на Freedom of Speech
    Freedom of Speech
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Имам чувството, че Радан и Бойко участват в някаква трескава надпревара тип "Кой ще се изложи по-яко пред медиите".
    Абе, Радане, вие 10 тротоарни плочки не можете да сложите на земята, канал сте тръгнали да копаете?
    Ти, ти изобщо осъзнаваш ли, че си станал за посмешище?!
    Момче, стегни се и престани да дръщолевиш идиотщини през час ала Бойко, ами наблегни на обещаните реформи, че на следващите избори даже Бригадировия зет Витков ще те изпревари - той поне си мълчи и си харчи субсидията...

    Езикът е машина и не бива да се допуска пружините й да скърцат.
  55. 55 Профил на cup_of_tea
    cup_of_tea
    Рейтинг: 594 Неутрално

    [quote#54:"Freedom of Speech"]Имам чувството, че Радан и Бойко участват в някаква трескава надпревара тип "Кой ще се изложи по-яко пред медиите".[/quote]

    Бойко губи убедително, имаме нова звезда във вечерните новини.

  56. 56 Профил на sortero
    sortero
    Рейтинг: 221 Неутрално

    като 3D измерения: новото пристанище и канала Дунав- море

  57. 57 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1465 Неутрално

    [quote#52:"marino777"]А иначе чужденците се чудят как може София хем да е столица, хем да няма воден транспорт[/quote]Не знам някой да си е задавл този въпрос. А и има немалко столици, които нямат пристанища - Мадрид, Брюксел, Анкара или Пекин, например. А и ако ще правим пристанище в София, то каналът Русе - Варна с нищо няма да помогне.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  58. 58 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 2802 Неутрално

    Пълни глупости. Какъв е смисълът от този канал ? Какво ще се превозва по него ? Вместо да дава оценки за фантасмагории, ,Радан Кънев да обърне внимание на следните скандални факти : 1- повече от 20 години по река Дунав няма българско пътническо корабоплаване
    2 - състоянието на Дунав мост е под всякаква критика и мостът се нуждае от основен ремонт и разширение.
    3 - От 20 години летище Русе е затворено.

  59. 59 Профил на marino777
    marino777
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#58] от "antonio_vivaldi":

    1. От пътническо корабоплаване не се правят пари
    2.Това какво общо има с канала?

  60. 60 Профил на marino777
    marino777
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#57] от "Николай Николов":

    Брюксел има пристанище, за Пекин не знам, но дай ми още един пример за Европа, освен Букурещ?

  61. 61 Профил на Гошко
    Гошко
    Рейтинг: 385 Любопитно

    Идеята е много добра.По време на криза, държавата трябва да инвестира в мащабно строителство, Бат Бойко е прав, че налива парите в строителство на магистрали. Всички пари наляти в строителство и земеделие, след няколко месеца се завъртат и достигат до почти всички работещи българи.

  62. 62 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2112 Неутрално

    Значи Румънският канал има капацитет от 93 милиона тона товари, като през 2012а са минали около 31 милиона. Ако се съкрати разстоянието Дунав-Черно Море, през Русе-Варна, и като се има в предвид че канала в северна добруджа е доста стар, а един планиран и построен през 21и век ще е в пъти по-добър, не е трудно да се заключи че може и да има изгода от това начинание.

    Защо да даваме на румънците правото Констанца да е входната врата към европа през дунава? Идеята е че можем да развием и Варна и Русе и да ги впишем в цялостната мрежа от канали които свързват Северно и Черно море. А икономическите дивиденти ще се изразяват в много неща - от развитието на тези региони, привличането на нови индустрии, земеделие, корабни услуги, интермодалност, и тн.

    Ако китайците мислеха като нас, нямаше да правят канал в Никарагуа в момента, щото видиш ли, има такъв в Панама!

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  63. 63 Профил на Гошко
    Гошко
    Рейтинг: 385 Любопитно

    Извинете,че пропуснах да напиша,че и мащабното саниране е много добра идея,обаче,покрай санирането на панелките,добре би било да се обърне внимание на грозните блокове на първа и втора линия по площадите на областните градове,а по късно и по всички градчета и селца.

  64. 64 Профил на Петър Николов
    Петър Николов
    Рейтинг: 338 Неутрално

    До коментар [#41] от "Булаир":

    да, обаче на пристанище Варна. Поразрови се... има интересни неща околко горната личност.

  65. 65 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1465 Неутрално

    [quote#60:"marino777"]за Пекин не знам, но дай ми още един пример за Европа, освен Букурещ? [/quote]Минск? Кишинев? Любляна? Вилнюс? Тирана? Сараево? Люксембург? Цюрих? Да продължавам ли?

    А и защо си се фиксирал в Европа - ако пристанището е задължително условие за столица би следвало да го има навсякъде. И изобщо не виждам какво общо имат столиците с тази тема - нито Русе, нито Варна са столици.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  66. 66 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3873 Неутрално

    [quote#48:"Lou"]Стига ни онзи гьол в Белене, превърнат във природна ферма за естествено отглеждане на жаби.[/quote]
    Гьолът е държавна инвестиция (доколко това е инвестиция е друга тема), а Радан говори за частна инвестиция.
    Нещо не правиш разлика между двете?

  67. 67 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3873 Неутрално

    [quote#11:"angevins"]И Радан Кънев бил от ,,аристократичен'' произход , ти да видиш ?! [/quote]
    Не са били нито овчари, нито шумкари-крадци, нито селски е.ачи докато другите са воювали в Унгария.

  68. 68 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 221 Неутрално

    То
    [quote#1:"Кирето"]Да "възродят" и проекта за канал в Младост... [/quote]
    Идеята на проекта от 60 -те години е било София да стане Венеция на Балканите!
    Но за другия проект, за него дори Тошко Колев пее " о-о Варна, Варна пристанище на Шумен"!!!!
    Дето се каза мечти, мечти но някой от тях природата сама ще осъществи!

  69. 69 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 221 Неутрално

    А при засушаване когато Дунава започне да пресъхва, канала ще го ползват като писта за формула 1 и доставките ще стават много бързо нали ?!!!! Дето се казва има едно безкрайно нещо и то е човешката глупост!

  70. 70 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 221 Неутрално

    [quote#58:"antonio_vivaldi"]Пълни глупости. Какъв е смисълът от този канал ? Какво ще се превозва по него ? [/quote]
    Човешката глупост!!!

  71. 71 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 870 Весело

    [quote#62:"Пешката"]Ако китайците мислеха като нас, нямаше да правят канал в Никарагуа[/quote]
    -Те-китайците, ако мислеха като нас нямаше да си построят дори Великата китайска стена. А, според някои изследователи и тя е построена във време оно, за да се пазят от нашите прабългарски прадеди, нахлуващи да ги грабят от Север. Демек и ние имаме принос за строежа видим от Космоса, но благодарение на грабежите.

  72. 72 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3873 Неутрално

    [quote#71:"Бенк-Бенк"]А, според някои изследователи и тя е построена във време оно, за да се пазят от нашите прабългарски прадеди, нахлуващи да ги грабят от Север. [/quote]
    А според други изследователистроителството й започва някъде в края на 16в, и най-вече през 17в., за да ги пази от набезите на гладните западни съседи (макар и тази версия да е малко съмнителна, имайки предвид че западен Китай е практически необитаем). Една много голяма част от нея е в прекалено добро състояние, за да бъде толкова стара, както си разправят китайците.

  73. 73 Профил на marino777
    marino777
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#65] от "Николай Николов":

    За Минск не си прав - имат пристанище. От републиките на бивша Югославия само Белград и Загреб са столици в исторически план. Цюрих не е столица на Швейцария и има пристанище - аз съм ходил. За Вилнюс не знам, а Кишинев е станал столица на държава, на която химнът е "Напред Румънци".
    Не знам от къде излезе цялата дискусия, не ми пречи, че в София няма пристанище, освен с факта, че хората в София мислят определено "не морски", въпреки че повечето корабособственици са от София. Лошото е, че ако поставим ударение на морския и речен бизнес голяма част от България рязко ще дръпне напред, както в друго време са дръпнали други страни. Само дето не виждам как ще стане

  74. 74 Профил на marino777
    marino777
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#69] от "Emil Dimov":

    Генерално задачата е да се осигури навигация по Дунав 300 дни в годината - виж предприсъединителния договор на България в ЕС. Това може да стане само с изграждане на хидрокомплекси (представи си големи язовири) при Силистра и Никопол. Ако "пистата за Формула 1" могат да я ползват през останалите 65 дена - няма проблем





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK