Калфин и Горанов ще представят идеите за промени в пенсионния модел

Ивайло Калфин, вицепремиер и министър на труда и социалната политика

© Георги Кожухаров

Ивайло Калфин, вицепремиер и министър на труда и социалната политика



Вицепремиерът и министър на труда и социалната политика Ивайло Калфин ще представи  днес пред медиите предложението на ведомството как да се усъвършенства пенсионният модел.


Това става след три месеца консултации с представителите на работодателските организации, синдикатите и депутати. 


В пресконференцията ще участва и финасовият министър Владислав Горанов. 




Нуждата от промени на параметрите на пенсионната система е мотивирана с високия дефицит в Националния осигурителен институт, 53% от разходите на който се попълват от бюджетна субсидия, от забележките на Еврокомисията към ранното пенсиониране в България, от ниския размер на пенсиите и демографския проблем.  


Очаква се Калфин да предложи постепенно увеличаване на пенсионната възраст и на осигурителната вноска за пенсия. В средата на март в интервю за "Дневник" той каза, че стойностите ще са максимално приемливи и че очаква социалните партньори и политическите сили да проявят готовност за компромиси. 


Финансовият министър Владислав Горанов, в чието ведомство се разработват промените, свързани с пенсионните фондове, се очаква да предложи решения за приетата в закона, но замразена възможност за прехвърляне на парите за втора пенсия между втория стълб и Сребърния фонд.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (39)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на seth
    seth
    Рейтинг: 233 Весело

    Всичко извън капитализация и индивидуализация на пенсионната система и свеждане до минимум на солидарността, обезсмисля нея, системата, в средносрочен план.

  2. 2 Профил на мАГариан
    мАГариан
    Рейтинг: 435 Неутрално

    Точка първа от една честна пенсионна реформа е отнемане на тлъстите пенсии на пенсионери от ДС и апарата на БКП. В момента те са на максимална пенсия, а основания - никакви! Българската държава фалира, когато Луканов обяви мораториума по външния дълг, пенсионни фондове не останаха и сега всичко плащаме големи пенсии на хора, които имат заслуги единствено в съсипването и ограбването на страната, както и в служене на СССР преди прехода. Мениджмънта на коя фалирала фирма разпределя тлъсти дивиденти? Сложете тези хора на минимална пенсия, ще се спестят няколкостотин милиона плюс възстановено донякъде чувство за справедливост у обществото, особено у жертвите на ДС/БКП, които са на социални пенсии и в момента, защото престоите по лагерите и преследването след това трудов стаж не носят!

  3. 3 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 948 Неутрално

    До коментар [#2] от "мАГариан":

    Тази точка би била красива и справедлива, не зная доколко е възможна ... а и надали ще реши проблемите на НОИ, толкова големи са те ...

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  4. 4 Профил на невеж
    невеж
    Рейтинг: 509 Неутрално

    увеличаването на възрастта/размера на вноската не е промяна в модела

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  5. 5 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 536 Неутрално

    А, то работата е ясна. Синдикатите пак ще искат високи пенсии и привилегии независимо дали са реалистични или не.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  6. 6 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1862 Неутрално

    Тази сигурно ще намкоя си реформа.Ефект от досегашните,никакъв.И така ще бъде ако продължаваме без да реформираме правосъдната система,няма да има големи инвеститори,няма да имаме растеж на икономиката.

  7. 7 Профил на pivoley
    pivoley
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Вдигането на осигуровките ще увеличи данъчно-осигурителната тежест за бизнеса, което ще влоши конкурентоспособността му. Това от своя страна ще се отрази негативно върху инвестициите и ще подкопае растежа на БВП. Тъй че подобна мярка е директно насочена срещу българската икономика и срещу средната класа. Другарят Калфин, типично по социалистически предлага да вдигнем ставката, вместо да вдигнем базата. Да, другарю Калфин, това наистина изглежда по-лесният начин, но той не работи. Съществуват определени икономически закономерност, които просто няма как да пренебрегнеш.
    Тъй че, всеки който подкрепи това предложение, ще се самоопредели като типичен СОЦИАЛИСТ.

    Pivoley
  8. 8 Профил на Иван55
    Иван55
    Рейтинг: 395 Весело

    [quote#1:"seth"]Всичко извън капитализация и индивидуализация на пенсионната система и свеждане до минимум на солидарността, обезсмисля нея, системата, в средносрочен план.[/quote]

    До коментар [#1] от "seth":

    Всяко внушение, че парите могат да пренасят стойност в дългосрочен план е демагогия.

    Към "Власт власт възпира" чрез пряка демокрация.
  9. 9 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3068 Неутрално

    Като подсещане към кърлежите: държавните служители да започнат да плащат лични осигурителни вноски, както правят всички в частния сектор, а не както е сега - цялата им вноска идва от бюджета, т.е. останалите работници и работодатели плащат и вноските на чиновниците. Това разбиране за солидарност е изцяло по догмите на маркс-ленинската перверзия.

  10. 10 Профил на dan1
    dan1
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#4] от "невеж":

    Прав си! Въпреки че на този етап е решение, това не е промяна на модела. Мисля, че днес ще представят решения за приетите преди Коледа промени, което си е в някаква степен промяна на модела.

  11. 11 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3630 Неутрално

    До коментар [#9] от "Lemmy":

    Плащането на осигуровки за държавните служители е с неутрален ефект за приходите на НОИ. Ще извадят и едноврвеменно добавят една и съща сума отляво и отдясно в отчета.

    Единствената полза от тази мярка ще бъде, да се види истинският размер на държавното преразпределение. Защото настоящите 35-38% не са цялата сума. Време е да се отчете и това, че държавната администрация се тръсва на общата пенсионна каца.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  12. 12 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3630 Неутрално

    се тръсва на общата пенсионна каца и ни подяжда пенсиите на всички останали, което остава покрито при изчислението на държавното вмешателство в икономиката.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  13. 13 Профил на nikivan
    nikivan
    Рейтинг: 672 Неутрално

    До коментар [#8] от "Иван55":

    Съгласен! Монетарните системи по света търпят и ще продължават да търпят сериозни трусове...

    „Чрез правилното и стратегическо използване на пропагандата можете да направите така, че хората да виждат Раят като Ад и Адът като Рай.“
  14. 14 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3630 Неутрално

    [quote#6:"chicago514"]Тази сигурно ще намкоя си реформа.[/quote]

    Липсва всеобщо приета дефиниция за думата "реформа". За европейските ширини тази дума означава промяна на една система с цел вдигане на нейната ефективност, така че с по-малко ресурс да върши по-добре и повече от вменените и функции. Това е смисълът, който влага в тази дума един белгиец, швед, поляк, унгарец, чех, франзуцин....

    От което следва, че бай Ганьо български-балкански пак нещо не е разбрал. Хем реформа, хем ще се вдигат вноските (т.е. ще засмуква още ресурси).

    Калфин, хайде марш на поправителен, дип че си трил банките 5 години в Брюксел!!!!!!!!!!

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  15. 15 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1170 Неутрално

    Увеличаването на пенсионната възраст яде хляба на младите.

  16. 16 Профил на seth
    seth
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#8] от "Иван55":

    В САЩ могат. Всеки получава пенсия според натрупания капитал в индивидуалната си партида и независимо кога е събрал достатъчно за вечна рента, може да се пенсионира. А след 2-3 поколения внуците му могат и изобщо да не работят и да получават пенсия от наследствения фонд. Докато не въведем тази система, непрекъснато ще се чудим с колко да вдигаме възрастта, откъде да си внесем работници след 10-20 години, които да плащат нашите пенсии и като как ромите ще успеят да издържат държавата с техните вноски. Все невъзможни да се случат неща.

  17. 17 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3068 Неутрално

    До коментар [#11] от "cinik":

    Не е така. Чстниците плащат работодател:работник в съотношение 60:40. Чиновниците и държавата в съотношение 0:100. Има разлика, особено като умножим по няколко стотин хиляди администрация, съд, прокуратура, мвр, армия...

  18. 18 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1490 Неутрално

    С тази колорадка вратовръсчица, направо плаче за внимание от ДАНС, по линия на слугинаж към Кремъл...

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  19. 19 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3068 Неутрално

    До коментар [#12] от "cinik":

    Точно! Тези 53% в текста са димна завеса и никой не може да каже точно колко е бюджетния трансфер заради пенсиите на иждивенците и колко е реалният недостиг.

  20. 20 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2034 Любопитно

    [quote#9:"Lemmy"]държавните служители да започнат да плащат лични осигурителни вноски, както правят всички в частния сектор, а не както е сега - цялата им вноска идва от бюджета, т.е. останалите работници и работодатели плащат и вноските на чиновниците. [/quote]
    По-зле е. От бюджета не идват пари, а само едни цифри се записват върху една хартия, което надува пенсионния балон. Ако бюджета плащаше пенсионните им вноски (на всеки с бюджетна заплата) в частни фондове (и тези платени вноски излизат реално като пари от бюджетния кюп), то тогава можеше да твърдиш, че частниците им плащат пенсионните вноски, защото парите щяха да са налични някъде извън бюджетния общ казан. Сега, дори и това го няма.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  21. 21 Профил на Иван55
    Иван55
    Рейтинг: 395 Неутрално

    [quote#16:"seth"]В САЩ могат.[/quote]

    До коментар [#16] от "seth":

    Може и в Германия да могат, но на тях не им предстои да догонват нито средно европейски показатели, нито германски такива. А освен това хайде да се учим от знаещите - Индустриалния капитал. Те що искат да купуват бизнес и недвижимости, а не си държат парите в ДДПО???

    Към "Власт власт възпира" чрез пряка демокрация.
  22. 22 Профил на outside
    outside
    Рейтинг: 731 Разстроено

    Предлагам:
    1. Да приключим с ранното пенсиониране
    2. Затягане на контрола при издаване на пенсии за инвалидност
    3. Спиране на пенсиите /или макс 30%/ при работещите пенсионери. 100% плащане на осигуровки за работещите пенсионери
    4. Бързо гласуване в НС

    Опорни точки при започване на протестите:
    1. Да се изкарат парите за осигуровки, които плащаме на тези 45 годишни пенсионери
    2. Да се изкарат данни, колко от тези 45-50 годишни пенсионери продължават в същата система.
    ...

    Най-вероятно ще се допусне грешка, но друг начин не виждам.

  23. 23 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2034 Любопитно

    Ами така е с разходопокривните, солидарни пумпали — рано или късно оборотите намаляват и пумпала пада... Сега се опитват да "удрят по един камшик на пумпала", та дано се върти приемливо докато им мине мандата.
    Стягайте се, щото пумпалите са доста: здравеопазване (ей сега и на него му добавиха малко обороти с вноските за три години назад), енергетика, образование, правораздаване... и всичките бързо губят обороти.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  24. 24 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1413 Неутрално

    Както всичко останало - работа на парче ще е . Взимане на половинчати решения, интересно ми е какво точно ще се предложи и евентуално приеме

  25. 25 Профил на vaf03378817
    vaf03378817
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Не е лошо Калфин да ни обясни това промени ли са или реформи в пенсионната реформа.Защото кой от където попада във властта си мисли,че прави Бог знае,какви открития във пенсионния модел.През тия 25години ни се демонстрира нежеланието на властимащите да направят нещо добро за обикновения българин.Друг е момента,че властимащите постепенно попадат в един омагьосан кръг...т.е. стават зависими от кръгове,които не искат да настъпи такива промени,защото ще им се отнемат привелегиите,а те не са малко.Тъкмо те тежат на бюджета на НОИ.Излиза,че докато се запазват привелегиите на тези хора,нищо добро не ни чака.Министрите минали през това министерство го знаят най-добре,но ги е страх да тръгнат към реални действия.Всяко правителство не желае дори да си помисли за огромния проблем,защото идват следващите избори.А властта ,дава много власт,стават недосегаеми,опиянява...Така,че... Калфин,не ти вярвам.Нищо няма да направиш.Ако направиш нещо,то ще бъде във вреда,в ущърб на обикновения човек в тази скапана държава.

  26. 26 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3149 Неутрално

    До коментар [#7] от "pivoley":

    Не е точно така.
    Ако вноската за пенсия се увеличи на 22% и тя, както и здравната вноска се разделят между наетия и работодателя в съотношение 50:50 то работодателят ще плаща по-малко отколкото сега. Който иска може да провери сметката.
    Разпределението 50:50 беше предвидено да стане до 2005 г., но никое правителство няма смелостта да го направи.
    Освен това намаляването на данъчната и оси-гурителната тежест помагат на бизнес в остро-конкурентна и иновативна среда.
    Практиката у нас показа, че при назначени биз-несмени и нагласени държавни поръчки спесте-ните средства не се превръщат в инвестиции, а в яхти, коли, самолети или просто се изнасят навън.

  27. 27 Профил на seth
    seth
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#21] от "Иван55":

    Точно германската солидарна система е въведена тук и дори самите немци изпитват сериозни затруднения и ще си внасят джихадисти, за да могат да устоят на напъна на демографската криза. 30% от акционерния капитал в Европа е собственост на американски пенсионни фондове, а за пазара на недвижимости се оказа доста рисков и май съвсем умря. Пенсионните фондове по дифолт не предприемат рискове.

  28. 28 Профил на ugi
    ugi
    Рейтинг: 563 Неутрално

    До коментар [#17] от "Lemmy":

    Той има предвид, че е все тая при положение, че цялата сума пари така или иначе идва от държавата. Проблемът е, че държавата не плаща 100%, а продължава да плаща 60% като другите работодатели, а останалите 40% духват, но за сметка на това след това облагите са все едно се ползват 100%.

  29. 29 Профил на pivoley
    pivoley
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#26] от "Един препатил":
    При твоят вариант, обаче ще натоварим работниците с около 4.5%. На 1000 лв., това са 45 лв. на месец или 540 лв. годишно. Т.е., така удряш пък потреблението. Истината, обаче е, че България не може да си позволи повече една голяма група от населението да се пенсионира на 50 години. Просто няма кой да плаща за подобно нещо.

    Pivoley
  30. 30 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2420 Неутрално

    [quote#8:"Иван55"]Всяко внушение, че парите могат да пренасят стойност в дългосрочен план е демагогия. [/quote]
    Защо? След като системата е разходно-покривна, за всяка година може да се изчисли индивидуален коефициент на всеки осигурен и той да се определя спрямо минималната или средната заплата. Така когато човек достигне пенсионната възраст и изискуем стаж неговата пенсия ще се определи спрямо всичките тези коефициенти пред годините.

  31. 31 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2012 Неутрално

    Това че има необходимост е извън всякакво съмнение.
    Важния въпрос, освен пълзящото увеличение на възрастта и размера на вноските, да не се "пропускат" двете значителни пробойни - ниската настояща средна възраст за пенсиониране, която е резултат на формалното поставяне в категорийни условия на армия от чиновници от МВР,ДАНС, МО, следствие и още много знайни и незнайни привилегии и фалшивите инвалидни пенсии. Вероятно има какво да се помисли и за намаляване разходите на НОИ, в края на краищата сигурно и те имат какво да намалят от разходната част.
    Ако се действа по всичките направления, току виж че се окаже наличен ресурс за малко по-прилични пенсии.

  32. 32 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2012 Неутрално

    До коментар [#5] от "Боян Дуков":


    [quote#4:"невеж"]увеличаването на възрастта/размера на вноската не е промяна в модела [/quote]

    Да така е, модела си остава същия, но състоянието на НОИ ще бъде една идея по-добре, защото дали искаме или не, няма как да се платят днешните пенсии, които всички ги обявяват и те са наистина доста скромни, да не кажа жалки, ежегодната добавка от 53% за сметка на бюджета.
    С други думи ние ги плащаме и сега, въпроса е дали може да бъде по-справедливо разпределението на разходите между нас. за

  33. 33 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3149 Неутрално

    До коментар [#29] от "pivoley":

    Така е, ще се натоварят повече наетите, но все пак те са бъдещите пенсионери, а освен това така може да получат стимул да увеличават доходите си.

    За ранно пенсиониране съм абсолютно съгласен, че не може да продължава така. Трябва най-накрая да се отдели необходимост-та от по-ранно пенсиониране в някои професии от ранното пенсиониране, с което комунисти-ческата власт купуваше верността на силовите органи. Освен това трябва да се обсъди дали там където има ранно пенсиониране то непремен-но да бъде 100% - възможни са варианти.

  34. 34 Профил на Иван55
    Иван55
    Рейтинг: 395 Неутрално

    [quote#30:"pamela"]Защо? След като системата е разходно-покривна,[/quote]
    До коментар [#30] от "pamela":

    Не "защо", а "да", Памела. Говорим едно и също - замяна на парите като база за формиране на пенсия със нещо по-читаво, например МРЗ.

    Към "Власт власт възпира" чрез пряка демокрация.
  35. 35 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 4419 Любопитно

    До коментар [#2] от "мАГариан":

    ,,Точка първа от една честна пенсионна реформа е отнемане на тлъстите пенсии на пенсионери от ДС и апарата на БКП. В момента те са на максимална пенсия, а основания - никакви!,,
    ..............................................................................

    ,,....и сега всичко плащаме големи пенсии на хора, които имат заслуги единствено в съсипването и ограбването на страната, както и в служене на СССР преди прехода. ....,,

    Че те и сега си служат и на ДС и на Русия.
    Както виждаш всички тези пенсионери, освен че получават тлъстите си пенсии са назначени на топличко по разните му консулства, посолства и директорски бордове

  36. 36 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 4419 Любопитно

    ,,Калфин и Горанов ще представят идеите за промени в пенсионния модел,,

    И така. ВБългария има около 800000 пенсионера въз основа на прослужен стаж и възраст, също толкова са и пенсионерите по болест, инвалидни и наследствени. Ако всички тези пенсии се отделят в отделен фонд, още на следващата година НОИ ще премине на самоиздръжка, защото при 800000 пенсионера ще има 2млн.работници които ще ги издържат така да са каже. Ще стане около 2,5 работещи да издържат 1 пенсионер. Ето това е едната реформа.
    Другата е, всички които работят в държавни предприятия да се пенсионират в държавното НОИ, като имат право и да си избират ЧПФ за втори стълб. А тези които работят в частния сектор да се пенсионират в ЧПФ, като имат право да избират и държавното НОИ за втори стълб, или друг ЧПФ. Но ако изберат втори ЧПФ да нямат право да се пенсионират и от държавното НОИ.
    Така е в повечето страни по света

  37. 37
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  38. 38 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман
    Рейтинг: 395 Разстроено

    "Калфин и Горанов ще представят идеите за промени в пенсионния ..."

    Да Ви таковам идеите и на двама Ви !

    ((

  39. 39 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2317 Весело

    [quote#30:"pamela"]Така когато човек достигне пенсионната възраст и изискуем стаж неговата пенсия ще се определи спрямо всичките тези коефициенти пред годините. [/quote]

    Да, стига да има кой да работи. Или поне работещите да са повече от пенсионерите и неработещите. Към момента, 2.8 млн. души работещи срещу 4.5 млн. души "на ясла" с тенденция броят на работещите да пада с по 60 хил. на година, а "хрантутниците" с по 30 хил. души. И "хрантутниците" напускат страна, нищо че част от тях Франция ни ги връща.

    И още нещо, освен индивидуален коефициент, цоцащите прост-съюзи ползват още коефициенти: три години (стюард) да се брои за пет години; две години "подслушване" или друго "клатене на краката" да се брои за три години трудов стаж. Обаче забравят, явно защото са прости, да приложат същия коефициент при осигурителните вноски: 18% делят на две и умножават по три и хоп минимум 27% пенсионна вноска за "шапкари" и съответно 45% пенсионна вноска за "стюарди". Същото упражнение трябва да се направи и за здравните и болнични осигуровки. Но и да получат 70% осигуряване ((30%+12% съ-осигуряване от държавата) делено на 3, умножено по 5), пак няма да вдянат тъпотиите, които ръсят в общественото пространство.
    Натрапват още една врътка - социална пенсия. Но пропускат да я прихванат от "Социални грижи" и я цоцат от фонд "Пенсии".





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK