Къде ще бъдат станциите от третия лъч на метрото в София (карта)

Къде ще бъдат станциите от третия лъч на метрото в София (карта)

© Мария Съботинова, СГ/ИИ



В средата на тази година се очаква да започне строителството и на третия лъч на метрото в София, веднага след като Европейската комисия одобри финансиране на проекта. Одобреното трасе е с дължина 16 км - 10.5 км под земята и 5.5 км над земята, и 16 метростанции. Първоначално станциите бяха 18, но две засега са отпаднали - на ул. "Шипка" и бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" и на "Дойран", съответно при разклоненията към "Слатина" и "Борово".


Най-вероятно това лято ще започне работата по третия метродиаметър. Първо ще започне изграждането на станцията при "Театър зад канала", на бул. "Мадрид". В първия етап влизат и спирките при Орлов мост, площад "Св. Патриарх Евтимий", НДК, към Красно село. Участъкът е с обща дължина от 7.8 км. и 8 метростанции. Прогнозната стойност е 434 млн. евро без ДДС, като по-голямата част най-вероятно ще дойде от европейската програма "Транспорт" (2014-2020).


северно от бул. "Ботевградско шосе". Веднага след станцията, в посока жк "Левски" естакадата продължава покрай улица, която ще се построи заедно с метрото и се спуска в рампа преди завоя, водещ трасето към бул. "Владимир Вазов", пишат от "Спаси метрото", които следят решенията по третия лъч на метрото. Дължината на станцията е 102 метра. Достъпът до пътническия перон ще се осъществява чрез стълбище, единичен ескалатор и асансьор




Следващата станция на третия лъч ще бъде подземна - в оста на бул. "Владимир Вазов" между ул. "Поп Груйо" и ул. "С. Доспевски". Дължината на станцията е 118 метра, широчината на пероните е еднаква и е около 4 метра. Спирка 3 ще се казва "Витиня" и ще бъде разположена малко след моста над р. Сухата река. Станцията е наземна.


После ще бъде спирка "Васил Кънчев" - между кръстовищата на "Владимир Вазов" и "Васил Кънчев", в близост до стадион "Георги Аспарухов". Станцията по проект е със странични перони, един вестибюл и общо два изхода - по един от всяка страна на бул. "Владимир Вазов".


Станция 5 ще бъде разположена между ул. "Ильо Войвода" и ул. "Панайот Хитов". Следва станцията при парк "Заимов" и "Театър зад канала" - на бул. "Мадрид" и бул. "Евлоги и Христо Георгиеви". Оттам ще започне и строителството на третия лъч. Станцията ще бъде надълбоко, за да може да премине под Перловската река.


Къде ще бъдат станциите от третия лъч на метрото в София (карта)

© Юлия Лазарова


В първоначалния проект следваше станция при ул. "Шипка" и бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", която засега е отпаднала. Причината е близостта й с Орлов мост, като оттам ще минава отклонението на третия лъч към кварталите "Гео Милев" и "Слатина".


Следващата станция ще бъде при Орлов мост и ще бъде разположена в югоизточния ъгъл на Княжеската градина. След това метрото ще стига до площад "Св. Патриарх Евтимий". Спирката е проектирана с един изход към площада и един пред кино Одеон.


После следва спирка при Националния дворец на културата (НДК). Изходите ще са разположени съответно в съществуващия вече подлез на станцията на втория метродиаметър и в югоизточния ъгъл на градинката на църквата "Св. Георги".


Следва спирка в западния ъгъл на кръстовището на бул. "Пенчо Славейков" и бул. "Прага". После ще бъде станция при кръстовището на бул. "България" и бул. "Акад. И. Е. Гешов". В първоначалните планове следващата станция беше "Дойран", но засега отпада, защото е непрактична и скъпа.

Строителството на разширението на метрото към Хладилника.

© Мария Съботинова, СГ/ИИ

Строителството на разширението на метрото към Хладилника.


След това ще бъде станция, разположена при кръстовището на бул. "Цар Борис III" и бул. "Гоце Делчев". Тя ще има топла връзка със спирките на трамвая, както и пътен възел под бул. "Цар Борис III". Следва спирка при "Никола Мушанов" и бул. "Президент Линкълн"


После ще има станции в "Овча купел 1", при кръстовището на бул. "Монтевидео" и бул. "Западна тангента" и "Овча купел 2" (при ул. "Централна"). Накрая лъчът приключва в "Горна баня" със спирка, разположена перпендикулярно на околовръстния път. Западният й край опира до ж.п. линията София-Перник, а източният - в зелената площ, разделяща околовръстния път от жк "Овча купел".


Фотогалерия: Как изглеждат новите станции на метрото >


Засега са известни и станциите от отклонението на третия метродиаметър към кварталите "Гео Милев" и "Слатина". След Орлов мост следва спирка при кръстовището между ул. "Черковна", ул. "Гео Милев" и бул. "Ситняково", после при кръстовището на улиците "Гео Милев" и ул. "Николай Коперник". Следват станции при улиците "Гео Милев" и "Слатинска", а накрая - в близост до зала "Арена Армеец", станция на естакада над бул. "Асен Йорданов".


Предвижда се отклонение от третия лъч и към квартал "Борово", но все още не е уточнено точно къде ще бъдат станциите.


За картата е използвана информация от "Спаси метрото" и Направление "Архитектура и градоустройство" към Столичната община.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK