Образователната комисия отмени ранния прием в математическите гимназии

Образователната комисия отмени ранния прием в математическите гимназии

© Юлия Лазарова



След като обсъдиха идеи да разширят приема след 4 клас за всички видове училища и да наложат ограничение за създаване само на една такава паралелка за випуск, депутатите в образователната комисия в парламента изобщо премахнаха възможността за ранен прием. Това стана след многократно преброяване и прегласуване, но въпреки всичко точката отпадна от законопроекта за предучилищно и училищно образование с мнозинство от "въздържали се". 


В сегашния закон природоматематическите гимназии могат да приемат ученици от 5 клас след изпит, като целта е профилирането да започне отрано и в тези паралелки да се приемат само най-надарените деца. Идеята на ГЕРБ при внасянето на закона беше такъв ранен прием да се позволи и в хуманитарните и езиковите гимназии.


Заедно с това щеше да се предложи и нова точка, която да ограничава броя на паралелките за ранно профилиране до само една за випуск, за да няма злоупотреби от страна на училищата. Сега, вместо да приемат само най-подходящите деца, приемат голям брой, за да ползват допълнителната субсидия. Така например в Математическата гимназия в Ямбол паралелките от 5 клас са 3, посочи председателят на комисията Милена Дамянова. 




В крайна сметка обаче опцията отпадна като цяло. Това все пак не е окончателният вариант на закона. Той предстои да се гледа текст по текст и в пленарната зала на Народното събрание, където ранният прием вероятно ще се върне с мнозинство от управляващата партия и коалиционните й партньори. 


Друга промяна, която одобриха на второ четене в комисията за образование и наука днес, е нова структура на нивата в училищата. Според новата формулировка


основното образование ще приключва в 7 клас и в края му ще се получават първите дипломи, а средното образование ще е на две степени - до 10-и и до 12-клас.


Ще има и нов вид училища - обединени, които ще са специално за малките населени места и в тях учениците ще могат да остават от първи до десети клас като завършат и основно и средно образование. Целта е да се намали броят на отпадащите от училище, който по малките населени места е над 1300 годишно, защото няма училища, в които младежите да продължат образованието си.

Коментари (45)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3273 Неутрално

    Има някои предложения (като това например), за които има колкото "за", толкова и "против" аргументи. Може би най-добре е да започнат най-сетне да се следят резултатите от всяко решение, за да се прецени в практиката как е добре и как не е. Иначе само теоретични спорове водим.

    Доброто е заразно
  2. 2 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 546 Неутрално

    Що не си оставят положението както е (само математическите) и да ограничат приемът до 1 паралелка в градовете до 300 хил жители и по 2 на тия над това.
    И защо трябва да се вдига субсидията, като те почти учат същото като в нормално училище. Може би само за допълнителните часове по математика

  3. 3 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 546 Неутрално

    До коментар [#1] от "dogwoman":

    Ами отборите на математическите гимназии по математика и информатика са съставени от такива деца. Но има и деца които по-късно появяват данните си и трябва тая паралелка да е отворена всяка година да отпадат по 20% от най-слабите и да се добавят такива деца с добри резултати от състезанията

  4. 4 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8843 Неутрално

    Хайде пак безработни учители.

  5. 5 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3273 Неутрално

    До коментар [#3] от "ЙЕИ":

    Ако това са официални данни (за децата в отборите и т.н.), то е валиден аргумент, обаче както казваш да бъдат "отворени" паралелките, става много сложно от гледна точка на управлението на училището. А другите училища пищят, че им вземат най-добрите деца (защото рядко са добри само по математика). Изобщо - мазало!
    Инак съм съгласна с написаното от теб...

    Доброто е заразно
  6. 6 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 546 Неутрално

    До коментар [#5] от "dogwoman":

    Ами оказва се че част от децата имат високи резултати по състезанията поради родителски мераци, а не реални способности и в още през първата година лъсва че част от децата приети в 5 клас не са за там и само се мъчат в сравнение с надарените деца.

    А иначе на кръстниците ми децата минаха по тоя път, моите 2 големи също и сега малките. Е големите вече не са в БГ, ама няма как да ги задържиш.

  7. 7 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1573 Неутрално

    Ранен прием е имало от поне 30-40 години. Ще е нелепо да го премахнат.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  8. 8 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Някои дУпетати не могат да се примирят, че ще има 15 годишни деца по-умни от тях..

  9. 9 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1472 Неутрално

    Първият опит на "интелектуалците" не успя. Сега пак пробват.
    Една от малкото запазени системи за отсяване на зърното от плявата, даваща все още резултат ще бъде бастисана, на на нейно място ще получим иновациите на египтолога, Вежди и възпитаниците на ВИФ, заедно с Италианския лицей...
    Търсят се овчари, а картофите се сеят до входа на блока.
    Какви ти там IT специалисти се мотат из герберската градинка?
    https://www.youtube.com/watch?v=G83u0fXXqOo

    Ecrasez l’infâme
  10. 10 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3428 Неутрално

    Математическите гимназии имат най-добро обучение ,защо ги пипат?

  11. 11 Профил на wiligri
    wiligri
    Рейтинг: 729 Неутрално

    Целта на всички реформи в образованието е една - да се произвежда предимно мат'рял, понеже мат'ряла лесно се обработва. В този смисъл засега реформите са успешни. Намират се обаче все още доста умни дечица, които къде под влияние на семейна среда и гени, къде с помощ от частни учители и здрав труд успяват да избегнат омат'рялчването. Те за т'ва са нужни още реформи! Колкото повече, толкова повече!

  12. 12 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 602 Неутрално

    Системата за подбор и кандидатстване на деца в МГ от 4-ти клас, трябва да бъде запазена - тя оказва мощно дициплиниращ ефект над подрастващите - всяко друго решение, ще е малоумие ...

  13. 13 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 1484 Неутрално

    Почти всички деца, които печелят медали на международни състезания и ни радват са от природо-математическите гимназии с прием от пети клас. Уеднаквяването води до посредственост.

  14. 14 Профил на Втора цетка
    Втора цетка
    Рейтинг: 948 Любопитно

    Не знам мотивите на въпросната комисия, но желязото се кове, докато е горещо...

    ПП: Световните гении са проявявали качествата си още от деца...съвременните методи на обучение, очевидно целят да размият индивидуалността, като направят всички равни...

    Това е Ъпсурт, мене ме нема във целата схема...
  15. 15 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2576 Неутрално

    "Ще има и нов вид училища - обединени, които ще са специално за малките населени места и в тях учениците ще могат да остават от първи до десети клас като завършат и основно и средно образование."

    Вероятно с паралелки, обединяващи ученици в различни класове!
    Както вървят нещата току виж след десетина години започнем да въвеждаме и килийното образование! Апропо, проблемите в МОН сино напомнят тези в МЗ, където болниците на юруш приемат коматозни пациенти, а се оказва, че в страната десетина болници могат да свършат качествено работа, докато останалите прилежно източват ЗОК. За капак и мераците да се откриват нови не намаляват!
    Това, което стана ясно за две и половина десетилетия преход е, че всички искат да седнат на държавната софра и да лапат, независимо, като държавни чиновници или такива, които са налапали тлъсти договори по европрограми! Разликите с комунизЪма започват да стават все по-невидими... А, мизерията си е напълно видима!

    I Want To Believe
  16. 16 Профил на Skydiver
    Skydiver
    Рейтинг: 540 Неутрално

    Аз лично завърших такава паралелка и както аз, така и повечето ми съученици бих казал че доста добре се реализирахме професионално. Тоест философиите настрана, резултат видимо има.

    А тази абсурдна игра дето я правят - сега има, сега няма паралелка, е абсурден. Родителите си планират бъдещето на децата с години напред, а депутатите на иди ми дойде ми си играят.

  17. 17 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2668 Неутрално

    Това е най- голямото безумие направено до момента! Господ да ни пази от такива реформи!

    Очевидно СМГ трябва да бъде разстреляна за да може страната да произвежда само тапетаджии и зидаро мазачи!

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  18. 18 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2668 Неутрално

    Идиоти! Не съм учил с ранен прием, но съм трето поколение математик. Едното ми дете завърши докторантура в чужбина след ранен прием, другото следва в престижен университет пак след ранен прием, третото все още е в СМГ след ранен прием.

    Слава богу тая рИформа не е на мой гръб, но анатема заради бъдещите ми внуци.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  19. 19 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2515 Неутрално

    Какво лошо има в това надарените деца да научат повече, вместо да скучаят в час?

  20. 20 Профил на franklin
    franklin
    Рейтинг: 1731 Неутрално

    Дамянова, както я е подкарала, ще приеме един уродлив закон и ще нанесе още по-големи щети на системата. Някой трябва да я спре!

    "На света има само едно нещо по-лошо от насилието - това е капитулацията пред него." Амос Оз
  21. 21 Профил на Мани (опозиционер)
    Мани (опозиционер)
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Синът ми беше приет точно в такава паралелка, ..когато в Пловдив беше само 1. ...После нямаше никакъв проблем да го приемат в ACS в първата десетка. ..После нямаше проблем да го приемат ...аре да не казвам къде в Англия. ..После нямаше никакъв проблем да издържи GMAT-а с ...аре да не казвам какъв научно-фантастичен резултат и да го приемат ...аре да не казвам къде.
    пп: А като спрягате субсидиите, аз пък що не си искам парите, които спестих на държавата?

    Свобода за СЛАВЕНА!
  22. 22 Профил на want_to_comment
    want_to_comment
    Рейтинг: 8 Неутрално

    6 и 7 клас в СМГ ми дадоха много, дори и сега да съм много далеко от математиката...... Много много жалко, ако наистина закрият тези паралелки.

  23. 23 Профил на Мани (опозиционер)
    Мани (опозиционер)
    Рейтинг: 1391 Разстроено

    До коментар [#9] от "Graf":
    Графе, ..Графеее, ...търси се ...овчО месо, ...така твърди Овчо от Банки.

    Свобода за СЛАВЕНА!
  24. 24
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  25. 25 Профил на abdulhazred
    abdulhazred
    Рейтинг: 673 Неутрално

    Ужас, пълна простотия.

    Сега развитите и способни деца ще трябва до 7-ми клас да търпят най-различни дебилчета и олигофренчета.

    Това със сигурност ще им забави развитието и по никакъв начин няма да забърза това на дебилчетата и олигофренчетата, освен че ще има от кого да преписват до 7-ми клас.

  26. 26 Профил на abdulhazred
    abdulhazred
    Рейтинг: 673 Неутрално

    До коментар [#5] от "dogwoman":

    Еми ще им взимат много ясно добрите деца.

    Какво да прави едно развито дете в обикновенно училище където има съученици в 4-ти клас, които още сричат.

    Каква математика да учи, какъв английски, то на български не могат да пишат още половината клас.

  27. 27 Профил на 42
    42
    Рейтинг: 450 Неутрално

    От 4-ти клас математическа е смешно. Нивото на материала е твърде ниско за да се отсеят кадърните деца. Освен това в математическите идват и деца от по-малки градове и села, за които е невъзможно да се откъснат в 4-ти клас от семейната среда. Трябва да си е след 7-ми клас като едно време.

    След комунистите най-много мразя антикомунистите!
  28. 28 Профил на abdulhazred
    abdulhazred
    Рейтинг: 673 Неутрално

    До коментар [#27] от "42":

    Децата в ранния прием в МГ в 5-ти клас могат и решават задачи, които в много села и гета не могат да решат и в 12-ти.

    Защо трябва да се спира развитието на тези деца?

  29. 29 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4432 Неутрално

    [quote#23:"Мани (опозиционер)"]Графе, ..Графеее, ...търси се ...овчО месо, ...така твърди Овчо от Банки. [/quote]
    Браво!
    Много плодоносен коментар!
    Да се чуди човек как е живял до сега без твоето благородно влияние!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  30. 30 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3940 Неутрално

    Риформата

    Диверсификация на Пътищата и Методи

    don't fix it unless broken

    Q [#10] от "hodounski":

    Математическите гимназии имат най-добро обучение ,
    защо ги пипат?

    А: Просто - едно от способчетата да не се пипа
    Свещената Крава съдебна системна

  31. 31 Профил на pi4er
    pi4er
    Рейтинг: 251 Неутрално

    Горките 1% или 0.5% деца, на тях нормално училище не им носи още от начало, но нали статистиката не ги лови как ще потънат, вместо да идат в Принстън. А като потънат, няма да вдигнат нивото на околните. За да вдигнат нивото, трябва добри учители да подпират таланта и да направят група за по-бързо учене от добри 10% край него. Мини-МГ.
    Нормалните 99%, ако не са били в МГ/АГ, нямат представа за това какво е 1% или 0.5%, или ги водят големи зубрачи... Част от 1% дори не могат да бъдат нормални отличници, просто са различни като хора; да не говорим за съпътстващи дислексии; по-ниска социалност и т.н., което се изявява заедно с таланта. В МГ имат методи за работа, децата цъфтят и постигат резултати, особено на 11. Ще припомня че Галоа, голям математик, домашно обучен от майка си, отказал университет на 10; не влязъл в искания университет два пъти понеже не обяснил отговорите си на изпита. И го убили на 20 на дуел.

  32. 32 Профил на kakaginka
    kakaginka
    Рейтинг: 456 Неутрално

    До коментар [#10] от "hodounski":

    Защото директорите на другите училища губят деца, респективно - пари. Това особено важи за училищата в малките населени места, където понякога 1дете е от значение, дали ще остане паралелка или не.

  33. 33 Профил на cucing
    cucing
    Рейтинг: 672 Неутрално

    Важното е мат,ряла да е тъп и необразован и вкаран в една кошара! Никакви индивидуалисти, никакви гении, никакви кадърни деца и личности. На герберастията и трябват овце вкарани в стадото, които да блеят правилно.

    ура и да живей!!!
  34. 34 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 556 Неутрално
  35. 35 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1188 Неутрално

    До коментар [#25] от "abdulhazred":

    т.е. ако не взлезем след 5ти клас в МГ, сме дебилчета ли?
    аз сямтам, че решенеито е пълна глупост, и паралелките трябва да останат. но този език от страна на възрастни - олигофренчета, за деца, които прост не са за МГ, е потресаващ, и как да кажа, олигофренски.

  36. 36 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 602 Неутрално

    До коментар [#35] от "owen":

    Гимназиите с хуманитарен профил могат да приложат този метод за деца с наклонности и в тяхната област ...

  37. 37 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 602 Неутрално

    В 7-ми клас - ново "сито" и така ...
    До коментар [#35] от "owen" ...

  38. 38 Профил на dnk
    dnk
    Рейтинг: 614 Неутрално

    Тази Дамянова започва да става по опасна от Цвъки със слушалки на ушите....

    Моралът не е порок!
  39. 39 Профил на blaueaugen
    blaueaugen
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Цитирам статията за българина, приет в най-елитните американски университети:
    "Когато е в трети клас, учителите му забелязали, че решава всички тестове по математика за броени минути и е далеч пред всички останали по способности."
    Не виждам никакви аргументи против ранното и задълбочено изучаване на математика. Надявам се тези "реформи" да не минат.

  40. 40 Профил на Cherrie
    Cherrie
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    [quote#5:"dogwoman"]А другите училища пищят, че им вземат най-добрите деца (защото рядко са добри само по математика).[/quote]
    И дай защото училищата пищят да смачкаме талантливите деца от малки...
    Или щото предложението е на твоите от ГЕРБ ще разтягаме локуми и фитили, за да оправдаем поредната въпиюща, дебилна кретения сътворена от простите милиционери, мултаци и египтолози.Малко не ви ли хваща срам вас от ГЕРБ?Овчедушното ви примирение с дебилизма на вашите ще ни унищожи.

    Всеки път,в който отговоря на Norman Granz и Hawaii постовете ми се изтриват светкавично,дори да е късно следобяд,доста често и през почивните дни. Изводи? :D
  41. 41 Профил на Cherrie
    Cherrie
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    "Предложението" на милиционерите от ГЕРБ цели да се доунищожи образованието в една от малкото останали качествени му части.
    ГЕРБери проклети,заради вашето малоумие и култ към личността страдаме всички българи.

    Всеки път,в който отговоря на Norman Granz и Hawaii постовете ми се изтриват светкавично,дори да е късно следобяд,доста често и през почивните дни. Изводи? :D
  42. 42 Профил на Tonka Georgieva
    Tonka Georgieva
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Ранното профилиране е необходимо, ако искаме да постигнем добри резултати с децата. Трябва, обаче, да се даде възможност за преориентиране на учениците до 15-годишна възраст, тъй като за много от тях не може да се каже, че избраната насока е съобразена с природните им заложби. В този период те са повлияни в голяма степен от големите - родители, учители. Предлагам да се правят тестове от психолози в тази възраст с препоръка за професионалната им насоченост. Естествено, решението е индивидуално. Има много надарени в различни насоки деца в елитните училища, на които би трябвало да се даде свобода на ориентацията им.

    Георгиева
  43. 43 Профил на zuramode
    zuramode
    Рейтинг: 506 Неутрално

    На мен ми харесва идеята със средно образование на две нива, за другото не мога да преценя - едва ли една-две години в повече в МГ би допринесла кой знае колко. Завършила съм МГ, но не бях от ранно приетите, защото не успях да кандидатствам навреме. Паднахме се с някои от тях в един клас и не мога да твърдя, че по някакъв начин са ни превъзхождали... То ако човек е амбициозен, ще се справи, другото е често амбиция на родителите, защото факт - малко от децата в 4-ти клас знаят какво искат. Някои и в 12 още не знаят, пък да не говорим, че и много от студентите са доста неориентирани в желанията си и завършват ей-така, по инерция... После работят нещо по инерция...

  44. 44 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3428 Неутрално

    До коментар [#18] от "tribiri":

    И моите деца завършиха математическа гимназия. Станаха хора.

  45. 45 Профил на enecheva
    enecheva
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Вместо да се чудят как да спрат изтичането на мозъци от държавата, да помислят как да спрат увеличаващата се цигания в държавата в пряк и преносен смисъл и без извинение!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK