Ако днес княз Борис се върне за втори път и види начело на църквата доносници на атеистичната власт, а начело на държавата хора, които никога няма да пуснат властта, за да се оттеглят в манастир, колко ли души ще трябва да ослепи и хвърли в тъмница?
Днес ще видим върховното падение на Висшия Кир-орден за заслуги на 1 сикаджия и охранител,превърнал България в септична яма в съдружие с комунистическите отрепки от котилото на Людмилка.Амин и Бог да прости!
"равноапостолния цар Борис, благодарение на когото в далечното девето столетие българският род възприе спасителните истини на християнската вяра".....Тоо, едно възприемане сигурно е билоо....добре че не съм живял по тези времена та да възприемам. Струва ми се историята я нагласяме кой както я лепне.
Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
[quote#2:"spiegel"]колко ли души ще трябва да ослепи и хвърли в тъмница[/quote]
0. Свикнете с мисълта, че църквата не е политическо токшоу на Патрашкова или клуб по интереси. Като са били доносници - прощаваме им и толкоз. Не сме ние тия , които ще ги съдят. Поне не и в Църквата. Теми за Борисов, Русия и ДС(Б) - бол
Разпространението на християнската религия в европа е знаменателен пример колко бавно се реформира едно общество. Цар Константин Велики има знамение в битка, като вижда в небето огнен кръст, а на войниците заповядал да напишат на щитовете си християнските монограми "хи" и "ро." Било 312г. сл. Хр. Ние сме приели християнството през 9в. поради политически натиск, изборът е бил православие или католицизъм. Тъй като Византия е била по-близо от папата, избираме първото.
[quote#7:"man_un"]изборът е бил православие или католицизъм.[/quote]
Не е баш така. Политическият елемент при избора е много съществен, но разделянето на Църквата става близо 3 века по-късно. През 9 век православие и католицизъм в съвременния смисъл на тези понятия (като обозначение на вероизповедания) не съществуват.
Ква църква виждате тука??Това тук и в раша си е полковнишко формирование.Сега пък решиха и да набутат агента си Симеон в "молитвите"...Господ ако спи,ние не спим..
Не забравяйте , че църквата сме всички ние , не само клира ! А делото на св. цар Борис - Покръстител е велико ! Не само за нас - българите , а и за всички славяни !
Духовенството в България винаги е гледало на първо място своите интереси и никога тези на вярващите.Ето и сега почитат Борис Първи.А не ги интересува,че Борис е избил 64 боляри заедно с целите им семейства жени,деца и сродници,само защото са отказали да приемат християнството.Не знам в българската история да има владетел избил толкова много българи в мирно време.Не стига това ами е ослепил и сина си,защото е искал да се върне към религията на предците си.Е аз отказвам да почета този кръволок.
[quote#13:"kermit"] Борис е избил 64 боляри заедно с целите им семейства жени,деца и сродници,само защото са отказали да приемат християнството[/quote]
Не съм запознат(дали има достоверни източници за онова време?), ама и аз мисля че българите са "възприели" новата верванка со зор.
Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
"Ние сме приели християнството през 9в. поради политически натиск, изборът е бил православие или католицизъм"
До 1053 г. Църквата е била една /като не броим дохалкидонските църкви/, т.е. нямало е православие и католицизъм. Имало е 5 патриаршии - Иерусалимска, Антиохийска, александрийска, римска и Константинополска. Макар и да се е прекъсвало периодично общението между Източните църкви и Рим /при патриарх фотий във връзка с българия/, Църквата е запазвала своето единство
"Глаголицата и кирилицата за създадени съгласно византийската външна политика през 9 в. с цел славянските народи да не възприемат латиницата от Рим Първоначално Кирил и Методий са изпратени във Великоморавия през 863 г., където създават глаголицата, но тя така и не е възприета. Налагането на кирилицата е следствие от налагането на православието в България, две важни събития, породени от агресивната външна политика на Византия. Тъй като княз Борис I първоначално е бил в благословен от папата съюз с крал Людовик Немски и е искал покръстване от немски духовници, Византия напада България по суша и море през 864 г. и принуждава българския владетел да приеме покръстването на българите от византийски попове през 865 г. Това е била една от целите на византийската външна политика през този период, а именно да отдели българите и другите славянски народи от културното и политическо влияние на Рим и Западна Европа. С такава цел е създадена глаголицата, а по-късно и кирилицата, първоначално за народа на Великоморавия (Чехия, Словакия и част от Унгария), който така и не я приема."
Св.цар Борис Михаил Кръстител направи българския цивилизационен извор за хилядолетия наред . Разбира се,че има една семитска митология за убиването на 50 болярина..или 50 болярски рода.....това си остава една легенда и митология. Дори да има убити българи, които се противили на цивлизационния избир на цар Борис, това е било държавническо решение на цар Борис, за да не бъдем днес до Афганистан,Казахстан и т. н. ...а да бъдем истинска цивилизована държава и народ. Иначе как либи изглеждала България днес с някаква Харе Кришна религия..., на фона на христоянска Европа ?
Нещо яко си се объркал и заблудил! НЕ съм бил никога съветофил, а съм еврофил. А, да те питам как се връзва твоят атеистичност със комунизма!? Предполагам ръка за ръка, както винаги е било... ^_~
Публикувано през m.dnevnik.bg
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
и по-конкретно: "Налагането на кирилицата е следствие от налагането на православието в България, две важни събития, породени от агресивната външна политика на Византия. Тъй като княз Борис I първоначално е бил в благословен от папата съюз с крал Людовик Немски и е искал покръстване от немски духовници, Византия напада България по суша и море през 864 г. и принуждава българския владетел да приеме покръстването на българите от византийски попове през 865 г. Това е била една от целите на византийската външна политика през този период, а именно да отдели българите и другите славянски народи от културното и политическо влияние на Рим и Западна Европа. С такава цел е създадена глаголицата, а по-късно и кирилицата, първоначално за народа на Великоморавия (Чехия, Словакия и част от Унгария), който така и не я приема."
интересно как би се развила историята ако ни бе покръстил крал Людовик Немски..
До времето на св. цар Борис Михаил Кръстител- всички Библии се пишели на три езика- еврейски,гръцки и латински. Св. цар Борис е велик български държавник, който предвидил,че ако българския народ чете словото Божие на гръцки-елински, това ще доведе до асимилацията на българския народ в полза на Гърция-Елада. Затова св. Климент Охридски създаде БЪЛГАРСКАТА ПИСМЕНОСТ...славянска нация няма,както и славянска писменост...
Не трябва да забравяме, че християнството ни е наложено насила от Византия, в момент на слабост на българската държава. То е "стаканът" с византийската отрова. И резултатът не закъснява. Избиването на болярските родове е първото голямо разделение в българското общество. Християнството увеличава влиянието на Византия и започва подмолно да отслабва България. Падането ни под турско робство е предизвестено. Това при езичникът Хан Крум, не би могло да се случи. Случва се при Иван Шишман, когато България е разпарчоласона на части, старата мечта на Византия. Ако християнската вяра ни е помогнала да се съхраним под турско, не трябва да неглежираме факта, че тя е и една от основните причини, да се озовем под турско. А Патриархът, като църковен служител, не може да каже друго. Догматика, какво да правиш..
Направил е грешка Борис, че е изтрепал българския елит, за да приеме християнството от най-големия враг на България. Оттам нататък започва византийщината в българския царски двор, която допринася за падането ни под две робства, а после и под трето - "православно руско". Католическа/протестантска култура биха допринесли неимоверно повече за българина, който в душата си остана езичник и индивидуалист.
Чудно как Левски не биде приет от достопочтената ни църква за светец, а един цар убиец, включително на сина си, е обявен за светец... Значи, убийства в името на православието може...
[quote#9:"8th_ball"]През 9 век православие и католицизъм в съвременния смисъл на тези понятия (като обозначение на вероизповедания) не съществуват.[/quote]
Заместваме с тези изрази факта, че е можело да се приеме християнството от Рим или от Константинопол.
[quote#13:"kermit"]Е аз отказвам да почета този кръволок.[/quote]
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Да не говорим, че е извършил грандиозна геополитическа грешка. И до днес България тегли с неговото "православие", което ни даде в лапите на византийци и по-късно - гърци, и руснаци.
Йордан Вълчев в книгата си "Българският календар" твърди, че Княз Борис не е убил сина си, нито го е ослепил, защото такова наказание в българската държава нямало, избождане на очи имало във Византия, а източниците които ползваме са гръцки. Свалил го е от власт, за да убеди Патриаршията да му изпрати свещеник, какъвто сам той би одобрил, а Симеон е прибавил към християнските празници и българските обичаи, за да се запази българското.
то не е "негово".
Волята му е била да приемем християнството от крал Людовик Немски.
Приема православното християнство насилствено под оръжието на Византия.
Пак да попитам, как ли би се развила историята ако ни бяха покръстили немските духовници?
И какво е станало като го е свалил от власт?След това името му изчезва от хрониките.Съдейки по историята Расате не е бил човек,който тихо и кротко ще стои и се примирява със
събитията.Дори иван-другият брат на Симеон вдига бун
т срещу него,а какво остава за един бивш владетел като Расате.
Ако не бяхме се повизантийчили и пославянчили с това православие, щяхме да сме католици или протестанти със свой специфичен етнически облик, като унгарците например, и много неща в историята ни щяха да са другояче.
Въпроса ми е свързан с мястото. Според Вас допустимо ли е да се нарича Голямата базилика в Плиска?
+ Не. Това са половинчати работи. По същата причина не е приемливо да се споменават и автомагистралите Хемус или Черно Море. Нещо което не съществува сега, съществувало е преди или ще съществува в бъдеще няма нищо общо с днешната действителност и не отразява реалността.
- Да. Що бе? Все едно да кажеш, че кабриото не е кола Пак си е базилика, но без покрив и някоя друга стеничка. Останки.
"Да се махаш от тази банка веднага миличка. Шефа й е параноик и измъчва момчето само защото чело някакви си книги и филми за обири" из Призрачния град
[quote#26:"Тsonkooo"]Йордан Вълчев в книгата си "Българският календар" твърди, че Княз Борис не е убил сина си, нито го е ослепил, защото такова наказание в българската държава нямало[/quote]
Аз пък съм чела книжка на по-малко известен и върло православен автор, където от девет дерета вода се носи, че не били 64 рода, най ми били 64 боляри само, без семействата им. Тоест, не бил грехът Борисов чак толкова голям и не бил избил до девето коляно родовете на българските боляри патриоти.
Така че книжки много. Димитър Съсълов например казва, че не иска да пише за историята на България след Покръстването, защото като цяло е история на упадък.
Защо Калоян отново след векове се опитва да обърне църквата и държавата на Запад? Сигурно е имало сериозна причина, но уви, не успява. Църквите са си били разделили сферите на влияние вече, както по-късно "великите сили" предричат съдбата ни.
Прочети книгата на Йордан Вълчев, няма да съжаляваш. Болярите са вдигнали бунт срещу Княз Борис, византийските хроники пишат, че е против покръстването, истината за българската история я черпим от гръцки източници, българските книги са иззети от манастирите и унищожени от гръцките свещеници и в българските църкви се проповядва на гръцки чак до 19 век.
Пример за такова сляпо ползване на вражеските византийски източници е, че "Ивайло" (кой знае какво е било истинското му име, византийците не могат да произнасят имената ни и страшно изопачават) бил... селянин свинар! Той си е бил феодал и никакво селско въстание не е вдигнал, ами е била чиста феодална междуособица, присъща на всяка феодална страна.
Приемането на Християнството е важен факт от историята на България. Благодарим за добрите думи на дядо Неофит и честит празник на всички и най вече на именниците, да са живи и здрави.
На които не се нрави моля да замълчи и да си гледа чашката
Ивайло се е казвал Йоан-Въло, съобразно традицията на две имена - християнско на светеца от съответния ден на раждането и българско.
Умница си ти, но си много войнствена. Приятен уикенд!
След повече от 11 века,едва ли ще разберем докрай тези велики и драматични събития.Във времена на непркъснати войни и преселения,всеки владетел е правел необходимото,за да запази държавата и народа си.Различ1ни племена,с различни религи и обичаи ,не могат да създадат здрава и единна държава.Княз Борис го е разбрал и е направил каквото трябва.
властта ражда паразити!
в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
За съжаление,нашето поколение,което е родено и израстнало по време на комунизма е много неграмотно по отношение на религията и слабо познаваме Източно Православната религия,бяхме възпитани,че религията е опиат за народа.А днешното поколение просто е скъсало връзката,защото ние,родителите им,сме били безпросветни,с изключение на малко хора,една от които беше моята баба,която ме посвети и кръсти в тези тъмни години след 9.9.44 г.,аз тайно кръстих голямата ми дъщеря в църквата Св.Илия в Княжево,а малката ми,в църквата Св.Петка,но вече след 1989 год.
[quote#30:"ariel28"]Ако не бяхме се повизантийчили и пославянчили с това православие, щяхме да сме католици или протестанти със свой специфичен етнически облик, като унгарците например, и много неща в историята ни щяха да са другояче.[/quote]
Напълно съгласен с Вас.
Прочее,тенденцията за доминиране на Източната римска империя (т.нар.Византия) над българите е доста стара-поне от 7 век.
Какво е т.нар.,,Старата велика България,, (наричана на Запад Оногурия) ако не ромейски проект,осъществен от отрасналия в Константинопол и християнизиран патриций Курт (Кубрат,Кроват...) с цел защита на северната граница на Империята от движещите се на Запад азиатски народи ?
Е,синът му Аспарух (Исперих,Испор,Еспер...) се оказва малко нелоялен към Империята,окупирайки с едно от племената на племенния съюз Оногурия земите около делтата на Дунава,ама нейсе...
Внукът на Курт-Тервел (Тривелий Теоктист) отново е лоялен към един отритнат ромейски император (Юстиниан Ринотмет),за което получава титлата ,,цезар,, (цесар,кесар,цар) ,което ако не е бил християнин не би било възможно.Впоследствие прави още по-голяма услуга на Империята-спомага да се отбие арабското нашествие срещу Европа (което показва,че е бил значително по-умен и далновиден от потомъка си Симеон Първи,който не само разори страната си от тщеславие и напъни за величие,ами щеше да докара воините на Пророка в Европа още в 10 век...).
След Тервел-при Кормесий и Севар (все от рода Дуло) също се води една беззъба и кротка политика спрямо Империята.
С идването на кан Борис и неговите наследници на българския трон се установява отново една про-византийска политика,осъществена с насилието върху душата на народа чрез насилствената християнизация,гръцкия богослужебен език (до края на 9 век) и унищожаването на (голяма?) част от българската племенна аристокрация (52 рода).Ако не се вземат предвид спорадичните му изблици да си забива копието във Цариградските врати на готвения за калугер самовлюбен маниак т.нар Симеон Велики,може да се твърди,че огромната част от историята на Първото българско царство се е случила под зоркия поглед на великата Източна римска империя и е била осъществявана от нейни ,,агенти,, всред българското племе-отличен пример за което е животът на (т.нар. св.Цар) кан Борис (-Михаил).
За съжаление,историята ни в този период-история показваща Едиповия компекс на държвано ниво при която Творението(България)се мъчи да измести и унищожи Твореца си(Византия) не ни донася нещо много повече от присъствие в Европа (което не е никак малко,но от днешна гледна точка) ,отрежда ни завинаги ролята на епигони (тогава на Византия,по-късно на Западна Европа) и в голяма степен ни лишава от връзката с нашата истинска българска автентичност (каквато и да е тя) до степен днес да не знаем НИЩО нито за езика на племената на Оногурия,НИЩО-НИЩИЧКО за тяхната душа и религиозни нагласи и ПОЧТИ НИЩО за обичаите им.
Не станахме нито истински ромеи тогава-през Първото и Второто царства,нито пък после-истински турци през последващите 5 века.
Байрон казва ,,Гърците са турци,които се мислят за италианци...,,
А ние?Турци,които се мислят за руснаци ли сме?
Останахме един безпътен и без древния си корен народ между Европа и Азия-заслуга на ветровитото ни географско положение,а и на (т.нар.свети Цар) кан Борис (-Михаил) ,когото няма да славя нито днес,нито утре,нито довека.
Амин !
[quote#2:"spiegel"]Ако днес княз Борис се върне за втори път и види начело на църквата доносници на атеистичната власт, а начело на държавата хора, които никога няма да пуснат властта, за да се оттеглят в манастир, колко ли души ще трябва да ослепи и хвърли в тъмница?
[/quote]
Тия разчитат, именно на това, че няма да се върне и плещат ли плещат глупости за отвъдното "царство", на които народеца вярва и си натиска парцалите, докато гореизброените го яхат като муле...
Там е работата, че няма да се въведе християнско вероучение, а предмет "Религия", изучаване на всички религии. Основните религии - християнство, ислям и будизъм се изучават и сега в 10-ти клас по "Етика и право". Там именно аз научих, че ислямът не е мирна религия и лишава жената от всякакви права, мъжът решава вместо нея абсолютно всичко; будизмът е философия на живота без страдания и в синхрон с природата, разкошният живот който води Далай Лама и самозапалванията на монасите показват, че са далеч от будизма, това е хиндуизъм - касти и самопричиняване на страдания.
Мисля, че това е достатъчно, а родителите са тези, които трябва да заведат децата си в църквата. Техният авторитет ще ги предпази от увлечения по секти и ще има даде сили да преодолеят и най-сериозните изпитания по пътя си.
[quote#25:"ariel28"]Около 30 години е траела съпротивата на царе и боляри.[/quote]
Не знам колко точно е траяла съпротивата на аристокрацията(какви ти царе-съпротивленци тук,а и защо?Православното християнство ОБСЛУЖВА върховната власт без грешка.),но съпротивата срещу насилието на душите всред народа вероятно е тряло доста повече от няколко десетилетия и с различни форми...
Смята се,например,че ,,богомилската ерес,, (явила се точно в 10 век !) не е нищо друго освен ,,преведен,, на християнски мирогледа на митраизма,какъвто може би,са изповядвали (големи?) части от българския народ (бидейки с ирански произход?)...
До коментар [#40] от "Тsonkooo":
Благодаря, имам я
[quote#41:"doneva_a"]Никога до преди Ивайло не е било споменавано такова име. Много вероятно е да е изписано неясно и после се е наложило така.[/quote]
Така е, не е това името.
Оттам - извечната омраза и съпротива на българина към всеки авторитет, особено държава и Църква. Белег на това са богомилите, които показват разпада на държавното в душата на българите. Българите са били държавнотворчески народ, най-висшата степен на един народ. Това е разрушено с покръстването.
[quote#48:"Тsonkooo"]Там е работата, че няма да се въведе християнско вероучение, а предмет "Религия", изучаване на всички религии. [/quote]
Има вероучение по православие в началните класове, но само свободноизбираемо.
Изненадвам се, че има доста коментари, които определят за грешка това, че цар Борис покръства народа си в хрисиянската вяра. Всъщност той е нямал друг избор... преди приемането на Християнството всички наши съседи са ни смятали за варвари и езичници. Цар Борис ни вкарва в Християнската цивилизация, която е водеща в Европа по това време. Няма нито един европейски народ, който да е бил езически от това време и който да не се е покръстил. Даже викингите са го направили, а последно това правят и народите живеещи около Балтийско море.
Другата глупост, която чета е, че видиш ли България е станала едва ли не васал на Византия или подчинена на ромеите. Няма такова нещо... държавата с която сме водили най-много войни през Средновековието е била имено Византия. От нашето създаване на държава на Балканите 681,г. до почти края на Втората българска държава през 14-ти век. Българските царе са отстоявали своята независимост от ромеите с малко изключение през 11 век.
Публикувано през m.dnevnik.bg
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
Относно приказките за избиването на десетки болярски рода от цар Борис... няма големи доказателство, че това въобще се е случило. По скоро е някакъв мит и клевета по негов адрес, ето повече подробности:
[quote#57:"Иво"]за избиването на десетки болярски рода от цар Борис... няма големи доказателство, че това въобще се е случило. По скоро е някакъв мит и клевета по негов адрес,[/quote]
Няма.
Освен едни въпроси,дето канът е пратил на Папата и където пита дали избиването на хора ,,от ревност по Христа,, е грях или не е.
,,...- сторил ли е грях, когато е кръстил целия народ и ония, които, след като били покръстени, възстанали единодушно против него, като твърдели, че не им е бил дал добър закон и искали да го убият и да си поставят друг княз, ги надвил със съдействието на Божията сила, хванал ги в собственните си ръце и повелил да избият с меч първенците и по-знатните хора с целия им род, а освободил по-незнатните и по-малко видните...,,
Папата,разбира се му е отговорил подобаващо и великодушно в 17-ти от своите отговори.(В.Златарски,История на българската държава през средните векове,изд.1994г.,том1,част2,стр.44-50)
И се питам аз-кой и защо ще създава този ,,мит,, с цел да очерни паметта на покръстителя Борис ?
Турците?
Католиците ли от яд,че са ни изтървали?
Или това предание е останало оттогава в народната памет* като една реакция срещу насилието.Или твърдите,че някога и някъде вяра е налагана по друг начин освен с огън и меч по правило?
Стореното от кан Борис е същото като т.нар.възродителен процес на Тодор Живков,но в условията и нравите на 9 век...
Което не значи,че християнизацията на България е била избежима или не е била необходима в някакъв момент от нейната история...
*С всички резерви към т.нар.,,народна памет,, ,която пее
,,..Откога се е, мила моя майно льо, зора зазорила,
мила моя майно льо, зора зазорила.
От тогаз се е, мила моя майно льо, войска провървяла,
мила моя майно льо, войска провървяла....
Бой да правят, бой да правят, за Христова вяра,
сам ги води, сам ги води цар Иван Шишман.
Бой да правят, бой да правят, за Христова вяра,
сам ги води, сам ги води цар Иван Шишман....,,
ако и узурпаторът Иван Шишман никога да не правил такова нещо...
[quote#56:"Иво"]Другата глупост, която чета е, че видиш ли България е станала едва ли не васал на Византия или подчинена на ромеите.[/quote]
България (Старата велика /т.е.голяма/ България) е чисто византийски проект.
В някои периоди в развитието си отсам Дунава (Кардам,Крум,Омуртаг,Маламир) е водила и анти-византийска,респ.анти-християнсака политика-по-същество анти-славянска,в останалото време сме били беззъбото пале на Византия,която си е връткала интригите сред българската аристокрация и кановете час по час за забягвали в Константинопол в един период...
След християнизацията ни обаче,ставаме пълен духовен васал на Византия (виж кореспонденцията между кан Бориса и патриарха Фотий)...
Опитът ни да се диференцираме културно с налагането на никому непонятната глаголица (създадена от византийските дипломати Кирил и Методий за Моравия) се проваля и ние и до ден-днешен си пишем на ,,ъпдейтнато,, (извинете!) от Климент Охридски гръцко писмо,което руснаците наричат просто ,,алфавит,,...
Всичко това ни обрича на политическо мракобесие и духовна нищета поради невъзможността за какъвто и да е Ренесанс,фрустрация и епигонство за векове,ако не и завинаги.
Което,колкото и да е жалко и тъжно,е факт.
Начо Либре малко попресоли тезата си, но дори така е най-малкото интересна за разсъждения... Вероятно е прав: повече или по-малко България е византийски проект, в което няма нищо лошо само по себе си... Все пак вече над 1300 години по-късно тя е останала (друг е въпросът дали ни харесва или не чак толкова), а от древната Оногурия май не са останали и легенди... Иначе "Цар" "Княз" "Хан" Борис прави типична грешка за много (повечето) български държавници и политици: взима погрешни стратегически решения, воден от конюктурни тактически предимства... С други думи - липсва стратегическа визия
Това ли е доказателството, че Борис е убил цели 52 рода!??? Къде в това писмо пише колко души са убити!?
Между другото по-никакъв начин не можем да съдем цар Борис дори да е убил някой болярин бунтовник. В 9-ти век, когато приемаме нашата свята Християнска вяра във всяко европейско царство/кралство всеки благородник, който се разбунтува срещу законния цар и неговиге решения го очаква смърт... такива са били времената жестоки.
Значи Велика България е била византийски проект!? Интересна работа... това, че религиозно сме били подчинени на Византия... може да е било така за няколко години в началото. Все пак ни покръстват ромеите (славяните/варягите от Киевска Рус също са покръстени от Византия) и е нормално да имат някакво влияние, НО... нашите държавници ВИНАГИ са се стремяли към църковна независимост от Византия и я постигат още по времето на Симеон I при който вече имаме наша патриаршия. Цар Борис още докато е жив прави така, че Божието слово да бъде на български език в църквата, а свещените книги на разбираем за нашия народ писменост - Кирилицата. Нямаме право да критикуваме Свети цар Борис I.
Публикувано през m.dnevnik.bg
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
[quote#52:"ariel28"] Българите са били държавнотворчески народ, най-висшата степен на един народ.[/quote]
Позволете,но това е едно малко...пресилено и романтично твърдение.
Много е приятно да се чете Стефан Цанев и неговия ,,унгарски професор,, за същсетвувалите насам-натам из Евразия 13-14-15 Българии,но...дъражави ли са били те или племенни съюзи или просто поселения ?
Логиката ми е следната -
Държава означава администрация,данъци и закони.
Администрация означава бюрокрация-тоест писане,данъци означава смятане,закон означава писана норма.
За жалост не ни е известно и досега да е намерено какъвто и да е артефакт на българска държавност,свързан с тези задължителни за една държава дейности-събиране на данъци и писана законова норма.
Доколкото ми е известно първото писана законова норма на българите е от времето на християнизацията - ,,Законъ судний людмъ,,-превод на византийският ,,Номоканон,,....
Така че, ,,държави,, , дето не пишат,.....
[quote#56:"Иво"]преди приемането на Християнството всички наши съседи са ни смятали за варвари и езичници. [/quote]
Иво, би ли ми казал, кои са били тези наши съседи. По времето на Хан Крум/езичникът и най-способният пълководец, който България е имала някога/, в Европа е имало само три империи - Византия, България и империята на Карл Велики, с която сме имали обща граница на река Одер. Другите европейски нации са били в предембрионално състояние. Какви съседи, какви пет лева? Имало е само три държави. Или както казва Шекспир, в Европа "останалото е било мълчание". Ние правим фатална грешка, приемайки християнството от врага, който е бил пред портата ни. А това, че все още не можем да го осъзнаем, и се радваме на православието, говори че наистина сме уникално тъпи. Затова сме и най-бедната държава в ЕС.
За укрепване на държавата всеки владетел по това време е приемал някаква религия. Княз Борис дълго е обмислял каква да е тя - юдаизъм, ислям или християнство. Хазарите приемат юдаизма и престават да съществуват като народ, волжките българи приемат исляма. Борис избира християнството, в княжеския двор имало вече християни под влияние на връзките с Византия. А за избиването на болярските родове не знам, може и да е вярно, в Пиринския край двете крила на ВМРО също са избивали цели семейства, дори децата. Четох спомени на един оцелял, бил бебе и на един от четниците му дожаляло, защото имал дете на неговата възраст, скрил го при роднини и им поръчал да го гледат като очите си.
[quote#62:"Иво"]Защо да са глупости!? Много си е хубава статията и аргументирана. [/quote]
Съветът ми да не четете глупости касаеше не статията,а коментарите,които квалифицирате като такива.
[quote#62:"Иво"]Това ли е доказателството, че Борис е убил цели 52 рода!??? Къде в това писмо пише колко души са убити!? [/quote]
[quote#59:"Nacho Libre"]хванал ги в собственните си ръце и повелил да избият с меч първенците и по-знатните хора с целия им род,[/quote]
Казл го е сам кан Борис,не аз.Броят им - 52 го казва Хинкмар.
[quote#62:"Иво"]Значи Велика България е била византийски проект!? Интересна работа... това, че религиозно сме били подчинени на Византия... може да е било така за няколко години в началото.[/quote]
Да,безусловно.
Ако в 30-те години на 7 век е била създадена от патриция Курт ,,Мегали палаи Вулгария,, и тя не не била такава каквато посочин,а именно византиййски проект,то къде и кога е била предхождащата я и по-малка България ако кубратовата е е била ,,велика,, тоест ,,голяма,, ?
Аз не знам да е имало такава.А Вие ?
[quote#62:"Иво"]Интересна работа... това, че религиозно сме били подчинени на Византия... [/quote]
Безспорно.
Справка кореспонденцията на кан Борис с патриарх Фотий,където последният посочва къде е мястото на България и нейният ,,архонт,, в религиозно (и следователно политическо) отношение спрямо Византия.
ВИЗАНТИЯ НИКОГА НЕ БИ ДОПУСНАЛА И НЕ Е ДОПУСКАЛА ДРУГА ДЪРЖАВА И ДРУГ ВЛАДЕТЕЛ ДА ОСПОРВАТ МЯСТОТО НА ВИЗАНТИЯ И НЕЙНИЯ ИМПЕРАТОР КАТО ПРОЕКЦИЯ НА БОЖИЕТО ЦАРСТВО НА ЗЕМЯТА !
Прочее,голямата смехория идва с маниаклния калугер Симеон ,,Велики,, ,самонарекъл се ,,василевс на българи и ромеи,, по повод който майтап има една прелюбопитна преписка между него и византийския император Роман Лакапин,който хич не се е ,,разтреперал в цариградските палати,, ами му е рекъл горе долу следното - ,,Голям си глупак и надувко,ако искаш се наречи и халиф на арабите,все ми е тая,вчерашен дрисльо !,,
Кореспонденцията помежду им е запазена-прочетете я пак там-,,История на българската държава през средните векове,, стр.830-836.
[quote#62:"Иво"]Нямаме право да критикуваме Свети цар Борис I. [/quote]
А,е,като е тъй - добре,няма...
А,и не четете ,,глупости,, ,например моите!
Четете Васил Златарски.
Моите уважения Домби, но по тая тема няма да се разбереме. Освен изброените от теб империи е имало и други малки държавици, които също са били християнски. Хазарската империя (наш съсед на Североизток) пък е била юдеиска. По това време всяка държава, която не е била християнска е смятана за варварска, за нисша, за езическа... ако, не бяхме приели Християнството бъди сигурен, че днес България въобще нямаше да я има. Ако, бяхме си останали тангристи езичници нашите съседи щяха да ни нападат докато не ни унищожат. Точно това става с всички езически държави по това време... просто биват унищожавани. Зашо според теб днес в Европа няма други държави освен християнски (изключвам Албания и Босна и Херциговина, които също са били християнски до 15 век). През 9-ти век нехристиянските държави няма как да са част от европейската цивилизация, която тогава е била само и единствено християнска. След като приемаме християнството нашите царе стават равностойни с останалите, които до един са християни, сключваме търговски и дипломатически договори, съюзи, и стотици бракове със семействата на други монархически дворове. Просто влизаме в семейството на европейската-християнска цивилизация...
Публикувано през m.dnevnik.bg
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
[quote#61:"YankoNach"]Начо Либре малко попресоли тезата си, но дори така е най-малкото интересна за разсъждения[/quote]
Не мисля да съм прекалил с пипера.Най голямотро унижение за миналото на един народ е да си донафантазираме неговата истинска история.
Историята винаги е проста и логична-също като днешният ни живот,който утре вече ще е история.
А освен това е и вулгарна.
Точно, защото Свети цар Борис I включва България в европейската-християнска цивилизация аз, пък и мисля повечето българи днес сме му благодарни. Това най-важно, стратегическо и мъдро решение на Борис е от изключителна стойност до ден днешен.
П.П.
Това е от мен за тази вечер... хубава вечер и на вас.
Публикувано през m.dnevnik.bg
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
[quote#67:"Иво"]Ако, бяхме си останали тангристи езичници[/quote]
Кой казва,че сме ,,тангристи,, и сме вярвали в някой си ,,бог Тангра,,?Май руската историческа мисъл за да ни обяви за тюрки и монголи.
,,Тангра,, е споменат само веднъж в неосприм български текст - ,,Ювигикана (каквото и да значи това) Омуртаг принесе жертва на ТАНГРАН...,,
Какъв е ,,Тангран,, - бог,митичен герой,тотем,празник - ние не знаем (по заслуга и на кан Борис,впрочем).
Другото е Одеска историческа школа от 19 век.
[quote#67:"Иво"]Моите уважения Домби, но по тая тема няма да се разбереме.[/quote]
Ще се разберем Иво, ще се разберем и още как. Ако християнството е било неизбежно, трябвало е да станем католици. Папата е бил далеч, а както виждаш с кръстоносните походи сме се справили успешно. Врагът е бил Византия. Били сме врата до врата. От тогава е залегнало в главата на българина веруюто "смърт на съседа". Защо с Германия сме били винаги добри съюзници. Защото са далече. Защо от времето на Стамболов сме нащрек с Русия. Защото е прекалено близо. А православието е коприненото въженце, с което тя се опитва да стегне врата ни. Религията винаги е била средство за влияние. Ти защо мислиш, че в Латинска Америка поповете са вървели редом с конквистадорите. Защото това, което оцелее от меча, църквата ще го довърши. Вземи нас. Като станахме християни, по-благородни ли станахме, по-състрадателни ли. По-милозливи ли станахме към ближния си. Глупости. Ние сме много по-гадни и безпощадни копелета от воините на Хан Крум. Християнството се оказа удар в празно пространство. Затова и думите на Патриарха, когото познавам лично, звучат кухо и празно.
А ти какъв си по вероизповедание та така злобно хулиш праотческата ни Православна вяра която ни е спасила от затриване и винаги когато сме отстъпвали от нея по божий промисъл сме падали под робство, С какво право ни съдиш нас православните българи дето сме 90процента от населението....тоз комунизъм дето ти изповядваш е най страшното зло.Тъпотията ти я изповядваш не православните българи
Единствено правилното решение е взел св Борис като е приел Православието,защото само то е от Христа благословено и спасително за хората и душите им....другото е ерес от лукавия
Не можем днес, след 1150 години да съдим владетеля за решението му за покръстването. Било е политически неизбежно - Византия си го налага в рамките на мирните преговори след наш разгром.
В IX век Рим е бил западнал град с огромни развалини, но с мизерно настояще. Източната Франкска Империя е била административно и стопански слаба, макар им военно да е била фактор. Затова пък Източната Римска Империя е била една просперираща икономика и върха на тогавашната цивилизация, техническа и научна мисъл, като единствено Арабският халифат е бил сравнима държава. Политически Империята е преодоляла кризата на арабското нашествие (632 - ок. 800), административно е доизградена темната система, която е позволявала много ефективна координация на цивилната и военната администрации. Увеличавала се е и дипломатическата активност, която в следващите около 2 века щяла да позволи и военна експанзия по всички фронтове.
Та да се запитаме, кого да избере Св. Царь/Канъ Бо(го)рисъ-Михаилъ за свой кръстник ? Той не е могъл да погледне в кристалната топка на някоя вещица и да види как ще се развият събитията след няколко века.
Няма как да се разберем Домби. Моята оценка за това решение тотално се различава от твоята. За мен Свети цар Борис I взима правилно и мъдро решение пруемаики Християнството от Византия.
Публикувано през m.dnevnik.bg
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
[quote#75:"PavelCZ"]Било е политически неизбежно - Византия си го налага в рамките на мирните преговори след наш разгром. [/quote]
По това време най-вероятно цар Борис решава да официализира и институционализира християнството и борбата между ИРИ и Рим е точно в коя сфера да попадне България, а не от кого ще приеме християнството. Тогава все още няма разделение в самото вероучение, което представляват двете църкви, но има спорове и институционализирането на Българската църква отключва процеса за Схизмата между Изтока и Запада.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
Иво
Рейтинг: 4327 НеутралноБраво, хубаво слово на патриарха. Честит празник на всички българи християни.
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Публикувано през m.dnevnik.bg
spiegel
Рейтинг: 2038 НеутралноАко днес княз Борис се върне за втори път и види начело на църквата доносници на атеистичната власт, а начело на държавата хора, които никога няма да пуснат властта, за да се оттеглят в манастир, колко ли души ще трябва да ослепи и хвърли в тъмница?
hmc12310991
Рейтинг: 442 НеутралноДнес ще видим върховното падение на Висшия Кир-орден за заслуги на 1 сикаджия и охранител,превърнал България в септична яма в съдружие с комунистическите отрепки от котилото на Людмилка.Амин и Бог да прости!
oporna_to4ka
Рейтинг: 442 Неутрално"равноапостолния цар Борис, благодарение на когото в далечното девето столетие българският род възприе спасителните истини на християнската вяра".....Тоо, едно възприемане сигурно е билоо....добре че не съм живял по тези времена та да възприемам. Струва ми се историята я нагласяме кой както я лепне.
Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят власттаХорошо там где нас нет
Рейтинг: 1390 Неутрално[quote#2:"spiegel"]колко ли души ще трябва да ослепи и хвърли в тъмница[/quote]
Хотели как лучше, получилось как всегда0. Свикнете с мисълта, че църквата не е политическо токшоу на Патрашкова или клуб по интереси. Като са били доносници - прощаваме им и толкоз. Не сме ние тия , които ще ги съдят. Поне не и в Църквата. Теми за Борисов, Русия и ДС(Б) - бол
EU defender
Рейтинг: 660 НеутралноДо коментар [#1] от "Иво":
The best way to predict the future is to invent it.Пак да те питам. Как съветофилията ти се съвместява с православието? КОЯ "братска" църква наложи в България модела "поп с мерцедес и Ролекс? КОЙ?
man_un
Рейтинг: 475 НеутралноРазпространението на християнската религия в европа е знаменателен пример колко бавно се реформира едно общество. Цар Константин Велики има знамение в битка, като вижда в небето огнен кръст, а на войниците заповядал да напишат на щитовете си християнските монограми "хи" и "ро." Било 312г. сл. Хр. Ние сме приели християнството през 9в. поради политически натиск, изборът е бил православие или католицизъм. Тъй като Византия е била по-близо от папата, избираме първото.
spiegel
Рейтинг: 2038 ВеселоДо коментар [#5] от "Рокер от клуба "Нощни мишки"":
Ти на "БПЦ" ли викаш Църквата?
8th_ball
Рейтинг: 858 Неутрално[quote#7:"man_un"]изборът е бил православие или католицизъм.[/quote]
Не е баш така. Политическият елемент при избора е много съществен, но разделянето на Църквата става близо 3 века по-късно. През 9 век православие и католицизъм в съвременния смисъл на тези понятия (като обозначение на вероизповедания) не съществуват.
toyaga
Рейтинг: 225 НеутралноДолу агентите-попове!
Чакате ли РККА?aramissss
Рейтинг: 497 НеутралноКва църква виждате тука??Това тук и в раша си е полковнишко формирование.Сега пък решиха и да набутат агента си Симеон в "молитвите"...Господ ако спи,ние не спим..
1916
Рейтинг: 8 НеутралноНе забравяйте , че църквата сме всички ние , не само клира ! А делото на св. цар Борис - Покръстител е велико ! Не само за нас - българите , а и за всички славяни !
musashii
Рейтинг: 768 НеутралноДуховенството в България винаги е гледало на първо място своите интереси и никога тези на вярващите.Ето и сега почитат Борис Първи.А не ги интересува,че Борис е избил 64 боляри заедно с целите им семейства жени,деца и сродници,само защото са отказали да приемат християнството.Не знам в българската история да има владетел избил толкова много българи в мирно време.Не стига това ами е ослепил и сина си,защото е искал да се върне към религията на предците си.Е аз отказвам да почета този кръволок.
oporna_to4ka
Рейтинг: 442 Неутрално[quote#13:"kermit"] Борис е избил 64 боляри заедно с целите им семейства жени,деца и сродници,само защото са отказали да приемат християнството[/quote]
Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят власттаНе съм запознат(дали има достоверни източници за онова време?), ама и аз мисля че българите са "възприели" новата верванка со зор.
daam
Рейтинг: 1231 НеутралноДо коментар [#7] от "man_un":
"Ние сме приели християнството през 9в. поради политически натиск, изборът е бил православие или католицизъм"
До 1053 г. Църквата е била една /като не броим дохалкидонските църкви/, т.е. нямало е православие и католицизъм. Имало е 5 патриаршии - Иерусалимска, Антиохийска, александрийска, римска и Константинополска. Макар и да се е прекъсвало периодично общението между Източните църкви и Рим /при патриарх фотий във връзка с българия/, Църквата е запазвала своето единство
Dr.Jotker
Рейтинг: 442 Неутрално"Глаголицата и кирилицата за създадени съгласно византийската външна политика през 9 в. с цел славянските народи да не възприемат латиницата от Рим Първоначално Кирил и Методий са изпратени във Великоморавия през 863 г., където създават глаголицата, но тя така и не е възприета. Налагането на кирилицата е следствие от налагането на православието в България, две важни събития, породени от агресивната външна политика на Византия. Тъй като княз Борис I първоначално е бил в благословен от папата съюз с крал Людовик Немски и е искал покръстване от немски духовници, Византия напада България по суша и море през 864 г. и принуждава българския владетел да приеме покръстването на българите от византийски попове през 865 г. Това е била една от целите на византийската външна политика през този период, а именно да отдели българите и другите славянски народи от културното и политическо влияние на Рим и Западна Европа. С такава цел е създадена глаголицата, а по-късно и кирилицата, първоначално за народа на Великоморавия (Чехия, Словакия и част от Унгария), който така и не я приема."
Костовист
Рейтинг: 442 НеутралноСв.цар Борис Михаил Кръстител направи българския цивилизационен извор за хилядолетия наред . Разбира се,че има една семитска митология за убиването на 50 болярина..или 50 болярски рода.....това си остава една легенда и митология. Дори да има убити българи, които се противили на цивлизационния избир на цар Борис, това е било държавническо решение на цар Борис, за да не бъдем днес до Афганистан,Казахстан и т. н. ...а да бъдем истинска цивилизована държава и народ. Иначе как либи изглеждала България днес с някаква Харе Кришна религия..., на фона на христоянска Европа ?
Иво
Рейтинг: 4327 НеутралноДо коментар [#6] от "EU defender":
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Нещо яко си се объркал и заблудил! НЕ съм бил никога съветофил, а съм еврофил. А, да те питам как се връзва твоят атеистичност със комунизма!? Предполагам ръка за ръка, както винаги е било... ^_~
Публикувано през m.dnevnik.bg
Dr.Jotker
Рейтинг: 442 Неутралнои по-конкретно: "Налагането на кирилицата е следствие от налагането на православието в България, две важни събития, породени от агресивната външна политика на Византия. Тъй като княз Борис I първоначално е бил в благословен от папата съюз с крал Людовик Немски и е искал покръстване от немски духовници, Византия напада България по суша и море през 864 г. и принуждава българския владетел да приеме покръстването на българите от византийски попове през 865 г. Това е била една от целите на византийската външна политика през този период, а именно да отдели българите и другите славянски народи от културното и политическо влияние на Рим и Западна Европа. С такава цел е създадена глаголицата, а по-късно и кирилицата, първоначално за народа на Великоморавия (Чехия, Словакия и част от Унгария), който така и не я приема."
интересно как би се развила историята ако ни бе покръстил крал Людовик Немски..
Костовист
Рейтинг: 442 НеутралноДо времето на св. цар Борис Михаил Кръстител- всички Библии се пишели на три езика- еврейски,гръцки и латински. Св. цар Борис е велик български държавник, който предвидил,че ако българския народ чете словото Божие на гръцки-елински, това ще доведе до асимилацията на българския народ в полза на Гърция-Елада. Затова св. Климент Охридски създаде БЪЛГАРСКАТА ПИСМЕНОСТ...славянска нация няма,както и славянска писменост...
otg46594191
Рейтинг: 660 НеутралноНе трябва да забравяме, че християнството ни е наложено насила от Византия, в момент на слабост на българската държава. То е "стаканът" с византийската отрова. И резултатът не закъснява. Избиването на болярските родове е първото голямо разделение в българското общество. Християнството увеличава влиянието на Византия и започва подмолно да отслабва България. Падането ни под турско робство е предизвестено. Това при езичникът Хан Крум, не би могло да се случи. Случва се при Иван Шишман, когато България е разпарчоласона на части, старата мечта на Византия. Ако християнската вяра ни е помогнала да се съхраним под турско, не трябва да неглежираме факта, че тя е и една от основните причини, да се озовем под турско. А Патриархът, като църковен служител, не може да каже друго. Догматика, какво да правиш..
ariel28
Рейтинг: 551 НеутралноНаправил е грешка Борис, че е изтрепал българския елит, за да приеме християнството от най-големия враг на България. Оттам нататък започва византийщината в българския царски двор, която допринася за падането ни под две робства, а после и под трето - "православно руско". Католическа/протестантска култура биха допринесли неимоверно повече за българина, който в душата си остана езичник и индивидуалист.
'Let light surround you' Dream TheaterЧудно как Левски не биде приет от достопочтената ни църква за светец, а един цар убиец, включително на сина си, е обявен за светец... Значи, убийства в името на православието може...
ariel28
Рейтинг: 551 Неутрално[quote#9:"8th_ball"]През 9 век православие и католицизъм в съвременния смисъл на тези понятия (като обозначение на вероизповедания) не съществуват.[/quote]
'Let light surround you' Dream TheaterЗаместваме с тези изрази факта, че е можело да се приеме християнството от Рим или от Константинопол.
ariel28
Рейтинг: 551 Неутрално[quote#13:"kermit"]Е аз отказвам да почета този кръволок.[/quote]
'Let light surround you' Dream Theater+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Да не говорим, че е извършил грандиозна геополитическа грешка. И до днес България тегли с неговото "православие", което ни даде в лапите на византийци и по-късно - гърци, и руснаци.
ariel28
Рейтинг: 551 Неутрално[quote#14:"oporna_to4ka"]ама и аз мисля че българите са "възприели" новата верванка со зор.[/quote]
'Let light surround you' Dream TheaterОколо 30 години е траела съпротивата на царе и боляри.
Тsonkooo
Рейтинг: 1366 НеутралноДо коментар [#22] от "ariel28":
Йордан Вълчев в книгата си "Българският календар" твърди, че Княз Борис не е убил сина си, нито го е ослепил, защото такова наказание в българската държава нямало, избождане на очи имало във Византия, а източниците които ползваме са гръцки. Свалил го е от власт, за да убеди Патриаршията да му изпрати свещеник, какъвто сам той би одобрил, а Симеон е прибавил към християнските празници и българските обичаи, за да се запази българското.
Dr.Jotker
Рейтинг: 442 НеутралноДо коментар [#24] от "ariel28":
то не е "негово".
Волята му е била да приемем християнството от крал Людовик Немски.
Приема православното християнство насилствено под оръжието на Византия.
Пак да попитам, как ли би се развила историята ако ни бяха покръстили немските духовници?
musashii
Рейтинг: 768 НеутралноДо коментар [#26] от "Тsonkooo":
И какво е станало като го е свалил от власт?След това името му изчезва от хрониките.Съдейки по историята Расате не е бил човек,който тихо и кротко ще стои и се примирява със
събитията.Дори иван-другият брат на Симеон вдига бун
т срещу него,а какво остава за един бивш владетел като Расате.
ariel28
Рейтинг: 551 НеутралноПри всички случаи делото на Борис и начинът на извършването муи последиците му са най-малкото противоречиви.
'Let light surround you' Dream Theaterariel28
Рейтинг: 551 НеутралноАко не бяхме се повизантийчили и пославянчили с това православие, щяхме да сме католици или протестанти със свой специфичен етнически облик, като унгарците например, и много неща в историята ни щяха да са другояче.
'Let light surround you' Dream TheaterReveal
Рейтинг: 823 ЛюбопитноВъпроса ми е свързан с мястото. Според Вас допустимо ли е да се нарича Голямата базилика в Плиска?
Пак си е базилика, но без покрив и някоя друга стеничка. Останки.
"Да се махаш от тази банка веднага миличка. Шефа й е параноик и измъчва момчето само защото чело някакви си книги и филми за обири" из Призрачния град+ Не. Това са половинчати работи. По същата причина не е приемливо да се споменават и автомагистралите Хемус или Черно Море. Нещо което не съществува сега, съществувало е преди или ще съществува в бъдеще няма нищо общо с днешната действителност и не отразява реалността.
- Да. Що бе? Все едно да кажеш, че кабриото не е кола
ariel28
Рейтинг: 551 Неутрално[quote#26:"Тsonkooo"]Йордан Вълчев в книгата си "Българският календар" твърди, че Княз Борис не е убил сина си, нито го е ослепил, защото такова наказание в българската държава нямало[/quote]
'Let light surround you' Dream TheaterАз пък съм чела книжка на по-малко известен и върло православен автор, където от девет дерета вода се носи, че не били 64 рода, най ми били 64 боляри само, без семействата им. Тоест, не бил грехът Борисов чак толкова голям и не бил избил до девето коляно родовете на българските боляри патриоти.
Така че книжки много. Димитър Съсълов например казва, че не иска да пише за историята на България след Покръстването, защото като цяло е история на упадък.
Защо Калоян отново след векове се опитва да обърне църквата и държавата на Запад? Сигурно е имало сериозна причина, но уви, не успява. Църквите са си били разделили сферите на влияние вече, както по-късно "великите сили" предричат съдбата ни.
EU defender
Рейтинг: 660 НеутралноДо коментар [#18] от "Иво":
The best way to predict the future is to invent it.Путинофил европеец няма.
doneva_a
Рейтинг: 497 НеутралноДо коментар [#9] от "8th_ball":
"Цар Самоил во Скопје за 1,5 милиони евра, а во Софија за 50 000 евра и свети!"Едно време от часовете по история помня, че приемането на православието, а не на католицизма е станало по чиста случайност. Имахме страхотен учител.
Тsonkooo
Рейтинг: 1366 НеутралноДо коментар [#32] от "ariel28":
Прочети книгата на Йордан Вълчев, няма да съжаляваш. Болярите са вдигнали бунт срещу Княз Борис, византийските хроники пишат, че е против покръстването, истината за българската история я черпим от гръцки източници, българските книги са иззети от манастирите и унищожени от гръцките свещеници и в българските църкви се проповядва на гръцки чак до 19 век.
ariel28
Рейтинг: 551 НеутралноДо коментар [#35] от "Тsonkooo":
'Let light surround you' Dream Theater++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Пример за такова сляпо ползване на вражеските византийски източници е, че "Ивайло" (кой знае какво е било истинското му име, византийците не могат да произнасят имената ни и страшно изопачават) бил... селянин свинар! Той си е бил феодал и никакво селско въстание не е вдигнал, ами е била чиста феодална междуособица, присъща на всяка феодална страна.
shileto
Рейтинг: 1094 НеутралноПриемането на Християнството е важен факт от историята на България. Благодарим за добрите думи на дядо Неофит и честит празник на всички и най вече на именниците, да са живи и здрави.
На които не се нрави моля да замълчи и да си гледа чашката
Тsonkooo
Рейтинг: 1366 НеутралноДо коментар [#36] от "ariel28":
Ивайло се е казвал Йоан-Въло, съобразно традицията на две имена - християнско на светеца от съответния ден на раждането и българско.
Умница си ти, но си много войнствена. Приятен уикенд!
ariel28
Рейтинг: 551 Неутрално[quote#38:"Тsonkooo"]Ивайло се е казвал Йоан-Въло[/quote]
'Let light surround you' Dream TheaterИнтересно, благодаря за информацията и ако може - източник?
[quote#38:"Тsonkooo"]Умница си ти, но си много войнствена.[/quote]
Приятни почивни дни и на Вас!
Тsonkooo
Рейтинг: 1366 НеутралноДо коментар [#39] от "ariel28":
-kalendar-jordan-vylchev.html
http://www.book.store.bg/p38153/drevniat-bylgarski
doneva_a
Рейтинг: 497 НеутралноДо коментар [#39] от "ariel28":
"Цар Самоил во Скопје за 1,5 милиони евра, а во Софија за 50 000 евра и свети!"Никога до преди Ивайло не е било споменавано такова име. Много вероятно е да е изписано неясно и после се е наложило така.
Роси
Рейтинг: 7775 НеутралноСлед повече от 11 века,едва ли ще разберем докрай тези велики и драматични събития.Във времена на непркъснати войни и преселения,всеки владетел е правел необходимото,за да запази държавата и народа си.Различ1ни племена,с различни религи и обичаи ,не могат да създадат здрава и единна държава.Княз Борис го е разбрал и е направил каквото трябва.
Николай Теллалов
Рейтинг: 442 НеутралноТова не трябва ли да е в рубриката "Хумор"?
властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюциниратПубликувано през m.dnevnik.bg
Free person
Рейтинг: 707 НеутралноЗа съжаление,нашето поколение,което е родено и израстнало по време на комунизма е много неграмотно по отношение на религията и слабо познаваме Източно Православната религия,бяхме възпитани,че религията е опиат за народа.А днешното поколение просто е скъсало връзката,защото ние,родителите им,сме били безпросветни,с изключение на малко хора,една от които беше моята баба,която ме посвети и кръсти в тези тъмни години след 9.9.44 г.,аз тайно кръстих голямата ми дъщеря в църквата Св.Илия в Княжево,а малката ми,в църквата Св.Петка,но вече след 1989 год.
Tonyshileto
Рейтинг: 1094 НеутралноДо коментар [#44] от "Free person":
За това е хубаво да се въведе вероучение за да се знае за какво иде реч, за общо култура
Nacho Libre
Рейтинг: 660 НеутралноДо коментар [#30] от "ariel28":
Homo ludens sum[quote#30:"ariel28"]Ако не бяхме се повизантийчили и пославянчили с това православие, щяхме да сме католици или протестанти със свой специфичен етнически облик, като унгарците например, и много неща в историята ни щяха да са другояче.[/quote]
Напълно съгласен с Вас.
Прочее,тенденцията за доминиране на Източната римска империя (т.нар.Византия) над българите е доста стара-поне от 7 век.
Какво е т.нар.,,Старата велика България,, (наричана на Запад Оногурия) ако не ромейски проект,осъществен от отрасналия в Константинопол и християнизиран патриций Курт (Кубрат,Кроват...) с цел защита на северната граница на Империята от движещите се на Запад азиатски народи ?
Е,синът му Аспарух (Исперих,Испор,Еспер...) се оказва малко нелоялен към Империята,окупирайки с едно от племената на племенния съюз Оногурия земите около делтата на Дунава,ама нейсе...
Внукът на Курт-Тервел (Тривелий Теоктист) отново е лоялен към един отритнат ромейски император (Юстиниан Ринотмет),за което получава титлата ,,цезар,, (цесар,кесар,цар) ,което ако не е бил християнин не би било възможно.Впоследствие прави още по-голяма услуга на Империята-спомага да се отбие арабското нашествие срещу Европа (което показва,че е бил значително по-умен и далновиден от потомъка си Симеон Първи,който не само разори страната си от тщеславие и напъни за величие,ами щеше да докара воините на Пророка в Европа още в 10 век...).
След Тервел-при Кормесий и Севар (все от рода Дуло) също се води една беззъба и кротка политика спрямо Империята.
С идването на кан Борис и неговите наследници на българския трон се установява отново една про-византийска политика,осъществена с насилието върху душата на народа чрез насилствената християнизация,гръцкия богослужебен език (до края на 9 век) и унищожаването на (голяма?) част от българската племенна аристокрация (52 рода).Ако не се вземат предвид спорадичните му изблици да си забива копието във Цариградските врати на готвения за калугер самовлюбен маниак т.нар Симеон Велики,може да се твърди,че огромната част от историята на Първото българско царство се е случила под зоркия поглед на великата Източна римска империя и е била осъществявана от нейни ,,агенти,, всред българското племе-отличен пример за което е животът на (т.нар. св.Цар) кан Борис (-Михаил).
За съжаление,историята ни в този период-история показваща Едиповия компекс на държвано ниво при която Творението(България)се мъчи да измести и унищожи Твореца си(Византия) не ни донася нещо много повече от присъствие в Европа (което не е никак малко,но от днешна гледна точка) ,отрежда ни завинаги ролята на епигони (тогава на Византия,по-късно на Западна Европа) и в голяма степен ни лишава от връзката с нашата истинска българска автентичност (каквато и да е тя) до степен днес да не знаем НИЩО нито за езика на племената на Оногурия,НИЩО-НИЩИЧКО за тяхната душа и религиозни нагласи и ПОЧТИ НИЩО за обичаите им.
Не станахме нито истински ромеи тогава-през Първото и Второто царства,нито пък после-истински турци през последващите 5 века.
Байрон казва ,,Гърците са турци,които се мислят за италианци...,,
А ние?Турци,които се мислят за руснаци ли сме?
Останахме един безпътен и без древния си корен народ между Европа и Азия-заслуга на ветровитото ни географско положение,а и на (т.нар.свети Цар) кан Борис (-Михаил) ,когото няма да славя нито днес,нито утре,нито довека.
Амин !
Втора цетка
Рейтинг: 877 Гневно[quote#2:"spiegel"]Ако днес княз Борис се върне за втори път и види начело на църквата доносници на атеистичната власт, а начело на държавата хора, които никога няма да пуснат властта, за да се оттеглят в манастир, колко ли души ще трябва да ослепи и хвърли в тъмница?
Това е Ъпсурт, мене ме нема във целата схема...[/quote]
Тия разчитат, именно на това, че няма да се върне и плещат ли плещат глупости за отвъдното "царство", на които народеца вярва и си натиска парцалите, докато гореизброените го яхат като муле...
Тsonkooo
Рейтинг: 1366 НеутралноДо коментар [#45] от "shileto":
Там е работата, че няма да се въведе християнско вероучение, а предмет "Религия", изучаване на всички религии. Основните религии - християнство, ислям и будизъм се изучават и сега в 10-ти клас по "Етика и право". Там именно аз научих, че ислямът не е мирна религия и лишава жената от всякакви права, мъжът решава вместо нея абсолютно всичко; будизмът е философия на живота без страдания и в синхрон с природата, разкошният живот който води Далай Лама и самозапалванията на монасите показват, че са далеч от будизма, това е хиндуизъм - касти и самопричиняване на страдания.
Мисля, че това е достатъчно, а родителите са тези, които трябва да заведат децата си в църквата. Техният авторитет ще ги предпази от увлечения по секти и ще има даде сили да преодолеят и най-сериозните изпитания по пътя си.
Nacho Libre
Рейтинг: 660 НеутралноДо коментар [#25] от "ariel28":
Homo ludens sum[quote#25:"ariel28"]Около 30 години е траела съпротивата на царе и боляри.[/quote]
Не знам колко точно е траяла съпротивата на аристокрацията(какви ти царе-съпротивленци тук,а и защо?Православното християнство ОБСЛУЖВА върховната власт без грешка.),но съпротивата срещу насилието на душите всред народа вероятно е тряло доста повече от няколко десетилетия и с различни форми...
Смята се,например,че ,,богомилската ерес,, (явила се точно в 10 век !) не е нищо друго освен ,,преведен,, на християнски мирогледа на митраизма,какъвто може би,са изповядвали (големи?) части от българския народ (бидейки с ирански произход?)...
Тsonkooo
Рейтинг: 1366 НеутралноДо коментар [#49] от "Nacho Libre":
А след идването на турците, богомилите от омраза към християнството са приели исляма, доброволно.
ariel28
Рейтинг: 551 НеутралноДо коментар [#40] от "Тsonkooo":
'Let light surround you' Dream TheaterБлагодаря, имам я
[quote#41:"doneva_a"]Никога до преди Ивайло не е било споменавано такова име. Много вероятно е да е изписано неясно и после се е наложило така.[/quote]
Така е, не е това името.
ariel28
Рейтинг: 551 НеутралноДо коментар [#46] от "Nacho Libre":
'Let light surround you' Dream Theater++++++++++++++++++++++++++++++
Оттам - извечната омраза и съпротива на българина към всеки авторитет, особено държава и Църква. Белег на това са богомилите, които показват разпада на държавното в душата на българите. Българите са били държавнотворчески народ, най-висшата степен на един народ. Това е разрушено с покръстването.
ariel28
Рейтинг: 551 Неутрално[quote#48:"Тsonkooo"]Там е работата, че няма да се въведе християнско вероучение, а предмет "Религия", изучаване на всички религии. [/quote]
'Let light surround you' Dream TheaterИма вероучение по православие в началните класове, но само свободноизбираемо.
ariel28
Рейтинг: 551 Неутрално[quote#50:"Тsonkooo"]А след идването на турците, богомилите от омраза към християнството са приели исляма, доброволно.[/quote]
'Let light surround you' Dream TheaterТочно така. Те са били най-ревностните борци за унищожаване на българската държава. Според различни източници техни потомци са помаците.
greeneyes
Рейтинг: 2728 Неутрално[quote#13:"kermit"]Не знам в българската история да има владетел избил толкова много българи в мирно време.[/quote]
Има - Гошо Тарабата, от Москва по негова заповед са избити хиляди български интелектуалци и патриоти.
Иво
Рейтинг: 4327 НеутралноИзненадвам се, че има доста коментари, които определят за грешка това, че цар Борис покръства народа си в хрисиянската вяра. Всъщност той е нямал друг избор... преди приемането на Християнството всички наши съседи са ни смятали за варвари и езичници. Цар Борис ни вкарва в Християнската цивилизация, която е водеща в Европа по това време. Няма нито един европейски народ, който да е бил езически от това време и който да не се е покръстил. Даже викингите са го направили, а последно това правят и народите живеещи около Балтийско море.
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Другата глупост, която чета е, че видиш ли България е станала едва ли не васал на Византия или подчинена на ромеите. Няма такова нещо... държавата с която сме водили най-много войни през Средновековието е била имено Византия. От нашето създаване на държава на Балканите 681,г. до почти края на Втората българска държава през 14-ти век. Българските царе са отстоявали своята независимост от ромеите с малко изключение през 11 век.
Публикувано през m.dnevnik.bg
Иво
Рейтинг: 4327 НеутралноОтносно приказките за избиването на десетки болярски рода от цар Борис... няма големи доказателство, че това въобще се е случило. По скоро е някакъв мит и клевета по негов адрес, ето повече подробности:
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36http://www.kultura.bg/bg/article/view/12512
Публикувано през m.dnevnik.bg
Nacho Libre
Рейтинг: 660 НеутралноДо коментар [#56] от "Иво":
Homo ludens sum1.Не четете глупости.
2.Ако намирате нещо за глупаво-оспорете го и докажете правотата си с нещо повече от квалификации.
Nacho Libre
Рейтинг: 660 НеутралноДо коментар [#57] от "Иво":
Homo ludens sum[quote#57:"Иво"]за избиването на десетки болярски рода от цар Борис... няма големи доказателство, че това въобще се е случило. По скоро е някакъв мит и клевета по негов адрес,[/quote]
Няма.
Освен едни въпроси,дето канът е пратил на Папата и където пита дали избиването на хора ,,от ревност по Христа,, е грях или не е.
,,...- сторил ли е грях, когато е кръстил целия народ и ония, които, след като били покръстени, възстанали единодушно против него, като твърдели, че не им е бил дал добър закон и искали да го убият и да си поставят друг княз, ги надвил със съдействието на Божията сила, хванал ги в собственните си ръце и повелил да избият с меч първенците и по-знатните хора с целия им род, а освободил по-незнатните и по-малко видните...,,
Папата,разбира се му е отговорил подобаващо и великодушно в 17-ти от своите отговори.(В.Златарски,История на българската държава през средните векове,изд.1994г.,том1,част2,стр.44-50)
И се питам аз-кой и защо ще създава този ,,мит,, с цел да очерни паметта на покръстителя Борис ?
Турците?
Католиците ли от яд,че са ни изтървали?
Или това предание е останало оттогава в народната памет* като една реакция срещу насилието.Или твърдите,че някога и някъде вяра е налагана по друг начин освен с огън и меч по правило?
Стореното от кан Борис е същото като т.нар.възродителен процес на Тодор Живков,но в условията и нравите на 9 век...
Което не значи,че християнизацията на България е била избежима или не е била необходима в някакъв момент от нейната история...
*С всички резерви към т.нар.,,народна памет,, ,която пее
,,..Откога се е, мила моя майно льо, зора зазорила,
мила моя майно льо, зора зазорила.
От тогаз се е, мила моя майно льо, войска провървяла,
мила моя майно льо, войска провървяла....
Бой да правят, бой да правят, за Христова вяра,
сам ги води, сам ги води цар Иван Шишман.
Бой да правят, бой да правят, за Христова вяра,
сам ги води, сам ги води цар Иван Шишман....,,
ако и узурпаторът Иван Шишман никога да не правил такова нещо...
Nacho Libre
Рейтинг: 660 НеутралноДо коментар [#56] от "Иво":
Homo ludens sum[quote#56:"Иво"]Другата глупост, която чета е, че видиш ли България е станала едва ли не васал на Византия или подчинена на ромеите.[/quote]
България (Старата велика /т.е.голяма/ България) е чисто византийски проект.
В някои периоди в развитието си отсам Дунава (Кардам,Крум,Омуртаг,Маламир) е водила и анти-византийска,респ.анти-християнсака политика-по-същество анти-славянска,в останалото време сме били беззъбото пале на Византия,която си е връткала интригите сред българската аристокрация и кановете час по час за забягвали в Константинопол в един период...
След християнизацията ни обаче,ставаме пълен духовен васал на Византия (виж кореспонденцията между кан Бориса и патриарха Фотий)...
Опитът ни да се диференцираме културно с налагането на никому непонятната глаголица (създадена от византийските дипломати Кирил и Методий за Моравия) се проваля и ние и до ден-днешен си пишем на ,,ъпдейтнато,, (извинете!) от Климент Охридски гръцко писмо,което руснаците наричат просто ,,алфавит,,...
Всичко това ни обрича на политическо мракобесие и духовна нищета поради невъзможността за какъвто и да е Ренесанс,фрустрация и епигонство за векове,ако не и завинаги.
Което,колкото и да е жалко и тъжно,е факт.
YankoNach
Рейтинг: 454 ВеселоДо коментар [#60] от "Nacho Libre":
Начо Либре малко попресоли тезата си, но дори така е най-малкото интересна за разсъждения... Вероятно е прав: повече или по-малко България е византийски проект, в което няма нищо лошо само по себе си... Все пак вече над 1300 години по-късно тя е останала (друг е въпросът дали ни харесва или не чак толкова), а от древната Оногурия май не са останали и легенди... Иначе "Цар" "Княз" "Хан" Борис прави типична грешка за много (повечето) български държавници и политици: взима погрешни стратегически решения, воден от конюктурни тактически предимства... С други думи - липсва стратегическа визия
Иво
Рейтинг: 4327 НеутралноДо коментар [#58] от "Nacho Libre":
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Защо да са глупости!? Много си е хубава статията и аргументирана.
До коментар [#59] от "Nacho Libre":
Това ли е доказателството, че Борис е убил цели 52 рода!??? Къде в това писмо пише колко души са убити!?
Между другото по-никакъв начин не можем да съдем цар Борис дори да е убил някой болярин бунтовник. В 9-ти век, когато приемаме нашата свята Християнска вяра във всяко европейско царство/кралство всеки благородник, който се разбунтува срещу законния цар и неговиге решения го очаква смърт... такива са били времената жестоки.
До коментар [#59] от "Nacho Libre":
Значи Велика България е била византийски проект!? Интересна работа... това, че религиозно сме били подчинени на Византия... може да е било така за няколко години в началото. Все пак ни покръстват ромеите (славяните/варягите от Киевска Рус също са покръстени от Византия) и е нормално да имат някакво влияние, НО... нашите държавници ВИНАГИ са се стремяли към църковна независимост от Византия и я постигат още по времето на Симеон I при който вече имаме наша патриаршия. Цар Борис още докато е жив прави така, че Божието слово да бъде на български език в църквата, а свещените книги на разбираем за нашия народ писменост - Кирилицата. Нямаме право да критикуваме Свети цар Борис I.
Публикувано през m.dnevnik.bg
Nacho Libre
Рейтинг: 660 НеутралноДо коментар [#52] от "ariel28":
Homo ludens sum[quote#52:"ariel28"] Българите са били държавнотворчески народ, най-висшата степен на един народ.[/quote]
Позволете,но това е едно малко...пресилено и романтично твърдение.
Много е приятно да се чете Стефан Цанев и неговия ,,унгарски професор,, за същсетвувалите насам-натам из Евразия 13-14-15 Българии,но...дъражави ли са били те или племенни съюзи или просто поселения ?
Логиката ми е следната -
Държава означава администрация,данъци и закони.
Администрация означава бюрокрация-тоест писане,данъци означава смятане,закон означава писана норма.
За жалост не ни е известно и досега да е намерено какъвто и да е артефакт на българска държавност,свързан с тези задължителни за една държава дейности-събиране на данъци и писана законова норма.
Доколкото ми е известно първото писана законова норма на българите е от времето на християнизацията - ,,Законъ судний людмъ,,-превод на византийският ,,Номоканон,,....
Така че, ,,държави,, , дето не пишат,.....
otg46594191
Рейтинг: 660 Неутрално[quote#56:"Иво"]преди приемането на Християнството всички наши съседи са ни смятали за варвари и езичници. [/quote]
Иво, би ли ми казал, кои са били тези наши съседи. По времето на Хан Крум/езичникът и най-способният пълководец, който България е имала някога/, в Европа е имало само три империи - Византия, България и империята на Карл Велики, с която сме имали обща граница на река Одер. Другите европейски нации са били в предембрионално състояние. Какви съседи, какви пет лева? Имало е само три държави. Или както казва Шекспир, в Европа "останалото е било мълчание". Ние правим фатална грешка, приемайки християнството от врага, който е бил пред портата ни. А това, че все още не можем да го осъзнаем, и се радваме на православието, говори че наистина сме уникално тъпи. Затова сме и най-бедната държава в ЕС.
Тsonkooo
Рейтинг: 1366 НеутралноДо коментар [#64] от "dombi":
За укрепване на държавата всеки владетел по това време е приемал някаква религия. Княз Борис дълго е обмислял каква да е тя - юдаизъм, ислям или християнство. Хазарите приемат юдаизма и престават да съществуват като народ, волжките българи приемат исляма. Борис избира християнството, в княжеския двор имало вече християни под влияние на връзките с Византия. А за избиването на болярските родове не знам, може и да е вярно, в Пиринския край двете крила на ВМРО също са избивали цели семейства, дори децата. Четох спомени на един оцелял, бил бебе и на един от четниците му дожаляло, защото имал дете на неговата възраст, скрил го при роднини и им поръчал да го гледат като очите си.
Nacho Libre
Рейтинг: 660 НеутралноДо коментар [#62] от "Иво":
Homo ludens sum[quote#62:"Иво"]Защо да са глупости!? Много си е хубава статията и аргументирана. [/quote]
Съветът ми да не четете глупости касаеше не статията,а коментарите,които квалифицирате като такива.
[quote#62:"Иво"]Това ли е доказателството, че Борис е убил цели 52 рода!??? Къде в това писмо пише колко души са убити!? [/quote]
[quote#59:"Nacho Libre"]хванал ги в собственните си ръце и повелил да избият с меч първенците и по-знатните хора с целия им род,[/quote]
Казл го е сам кан Борис,не аз.Броят им - 52 го казва Хинкмар.
[quote#62:"Иво"]Значи Велика България е била византийски проект!? Интересна работа... това, че религиозно сме били подчинени на Византия... може да е било така за няколко години в началото.[/quote]
Да,безусловно.
Ако в 30-те години на 7 век е била създадена от патриция Курт ,,Мегали палаи Вулгария,, и тя не не била такава каквато посочин,а именно византиййски проект,то къде и кога е била предхождащата я и по-малка България ако кубратовата е е била ,,велика,, тоест ,,голяма,, ?
Аз не знам да е имало такава.А Вие ?
[quote#62:"Иво"]Интересна работа... това, че религиозно сме били подчинени на Византия... [/quote]
Безспорно.
Справка кореспонденцията на кан Борис с патриарх Фотий,където последният посочва къде е мястото на България и нейният ,,архонт,, в религиозно (и следователно политическо) отношение спрямо Византия.
ВИЗАНТИЯ НИКОГА НЕ БИ ДОПУСНАЛА И НЕ Е ДОПУСКАЛА ДРУГА ДЪРЖАВА И ДРУГ ВЛАДЕТЕЛ ДА ОСПОРВАТ МЯСТОТО НА ВИЗАНТИЯ И НЕЙНИЯ ИМПЕРАТОР КАТО ПРОЕКЦИЯ НА БОЖИЕТО ЦАРСТВО НА ЗЕМЯТА !
Прочее,голямата смехория идва с маниаклния калугер Симеон ,,Велики,, ,самонарекъл се ,,василевс на българи и ромеи,, по повод който майтап има една прелюбопитна преписка между него и византийския император Роман Лакапин,който хич не се е ,,разтреперал в цариградските палати,, ами му е рекъл горе долу следното - ,,Голям си глупак и надувко,ако искаш се наречи и халиф на арабите,все ми е тая,вчерашен дрисльо !,,
Кореспонденцията помежду им е запазена-прочетете я пак там-,,История на българската държава през средните векове,, стр.830-836.
[quote#62:"Иво"]Нямаме право да критикуваме Свети цар Борис I. [/quote]
А,е,като е тъй - добре,няма...
А,и не четете ,,глупости,, ,например моите!
Четете Васил Златарски.
Иво
Рейтинг: 4327 НеутралноДо коментар [#64] от "dombi":
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Моите уважения Домби, но по тая тема няма да се разбереме. Освен изброените от теб империи е имало и други малки държавици, които също са били християнски. Хазарската империя (наш съсед на Североизток) пък е била юдеиска. По това време всяка държава, която не е била християнска е смятана за варварска, за нисша, за езическа... ако, не бяхме приели Християнството бъди сигурен, че днес България въобще нямаше да я има. Ако, бяхме си останали тангристи езичници нашите съседи щяха да ни нападат докато не ни унищожат. Точно това става с всички езически държави по това време... просто биват унищожавани. Зашо според теб днес в Европа няма други държави освен християнски (изключвам Албания и Босна и Херциговина, които също са били християнски до 15 век). През 9-ти век нехристиянските държави няма как да са част от европейската цивилизация, която тогава е била само и единствено християнска. След като приемаме християнството нашите царе стават равностойни с останалите, които до един са християни, сключваме търговски и дипломатически договори, съюзи, и стотици бракове със семействата на други монархически дворове. Просто влизаме в семейството на европейската-християнска цивилизация...
Публикувано през m.dnevnik.bg
Nacho Libre
Рейтинг: 660 Неутрално[quote#61:"YankoNach"]Начо Либре малко попресоли тезата си, но дори така е най-малкото интересна за разсъждения[/quote]
Homo ludens sumНе мисля да съм прекалил с пипера.Най голямотро унижение за миналото на един народ е да си донафантазираме неговата истинска история.
Историята винаги е проста и логична-също като днешният ни живот,който утре вече ще е история.
А освен това е и вулгарна.
Иво
Рейтинг: 4327 НеутралноДопълнение към предишния ми коментар:
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Точно, защото Свети цар Борис I включва България в европейската-християнска цивилизация аз, пък и мисля повечето българи днес сме му благодарни. Това най-важно, стратегическо и мъдро решение на Борис е от изключителна стойност до ден днешен.
П.П.
Това е от мен за тази вечер... хубава вечер и на вас.
Публикувано през m.dnevnik.bg
Nacho Libre
Рейтинг: 660 НеутралноДо коментар [#67] от "Иво":
Homo ludens sum[quote#67:"Иво"]Ако, бяхме си останали тангристи езичници[/quote]
Кой казва,че сме ,,тангристи,, и сме вярвали в някой си ,,бог Тангра,,?Май руската историческа мисъл за да ни обяви за тюрки и монголи.
,,Тангра,, е споменат само веднъж в неосприм български текст - ,,Ювигикана (каквото и да значи това) Омуртаг принесе жертва на ТАНГРАН...,,
Какъв е ,,Тангран,, - бог,митичен герой,тотем,празник - ние не знаем (по заслуга и на кан Борис,впрочем).
Другото е Одеска историческа школа от 19 век.
otg46594191
Рейтинг: 660 Неутрално[quote#67:"Иво"]Моите уважения Домби, но по тая тема няма да се разбереме.[/quote]
Ще се разберем Иво, ще се разберем и още как. Ако християнството е било неизбежно, трябвало е да станем католици. Папата е бил далеч, а както виждаш с кръстоносните походи сме се справили успешно. Врагът е бил Византия. Били сме врата до врата. От тогава е залегнало в главата на българина веруюто "смърт на съседа". Защо с Германия сме били винаги добри съюзници. Защото са далече. Защо от времето на Стамболов сме нащрек с Русия. Защото е прекалено близо. А православието е коприненото въженце, с което тя се опитва да стегне врата ни. Религията винаги е била средство за влияние. Ти защо мислиш, че в Латинска Америка поповете са вървели редом с конквистадорите. Защото това, което оцелее от меча, църквата ще го довърши. Вземи нас. Като станахме християни, по-благородни ли станахме, по-състрадателни ли. По-милозливи ли станахме към ближния си. Глупости. Ние сме много по-гадни и безпощадни копелета от воините на Хан Крум. Християнството се оказа удар в празно пространство. Затова и думите на Патриарха, когото познавам лично, звучат кухо и празно.
otg46594191
Рейтинг: 660 НеутралноДо коментар [#65] от "Тsonkooo":
Коментарът ми 71 е и за теб. Уважавам мнението ти, но не мога да приема, че християнство от Византия е било правилното решение.
bolgaroliub
Рейтинг: 497 НеутралноДо коментар [#64] от "dombi":
А ти какъв си по вероизповедание та така злобно хулиш праотческата ни Православна вяра която ни е спасила от затриване и винаги когато сме отстъпвали от нея по божий промисъл сме падали под робство, С какво право ни съдиш нас православните българи дето сме 90процента от населението....тоз комунизъм дето ти изповядваш е най страшното зло.Тъпотията ти я изповядваш не православните българи
bolgaroliub
Рейтинг: 497 НеутралноДо коментар [#72] от "dombi":
Единствено правилното решение е взел св Борис като е приел Православието,защото само то е от Христа благословено и спасително за хората и душите им....другото е ерес от лукавия
PavelCZ
Рейтинг: 1410 НеутралноНе можем днес, след 1150 години да съдим владетеля за решението му за покръстването. Било е политически неизбежно - Византия си го налага в рамките на мирните преговори след наш разгром.
E PLVRIBVS VNVMВ IX век Рим е бил западнал град с огромни развалини, но с мизерно настояще. Източната Франкска Империя е била административно и стопански слаба, макар им военно да е била фактор. Затова пък Източната Римска Империя е била една просперираща икономика и върха на тогавашната цивилизация, техническа и научна мисъл, като единствено Арабският халифат е бил сравнима държава. Политически Империята е преодоляла кризата на арабското нашествие (632 - ок. 800), административно е доизградена темната система, която е позволявала много ефективна координация на цивилната и военната администрации. Увеличавала се е и дипломатическата активност, която в следващите около 2 века щяла да позволи и военна експанзия по всички фронтове.
Та да се запитаме, кого да избере Св. Царь/Канъ Бо(го)рисъ-Михаилъ за свой кръстник ? Той не е могъл да погледне в кристалната топка на някоя вещица и да види как ще се развият събитията след няколко века.
Иво
Рейтинг: 4327 НеутралноДо коментар [#71] от "dombi":
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Няма как да се разберем Домби. Моята оценка за това решение тотално се различава от твоята. За мен Свети цар Борис I взима правилно и мъдро решение пруемаики Християнството от Византия.
Публикувано през m.dnevnik.bg
terorio
Рейтинг: 442 Неутрално[quote#73:"bolgaroliub"]инаги когато сме отстъпвали от нея по божий промисъл сме падали под робство[/quote]
??? Кога ?
terorio
Рейтинг: 442 Неутрално[quote#75:"PavelCZ"]Било е политически неизбежно - Византия си го налага в рамките на мирните преговори след наш разгром. [/quote]
По това време най-вероятно цар Борис решава да официализира и институционализира християнството и борбата между ИРИ и Рим е точно в коя сфера да попадне България, а не от кого ще приеме християнството. Тогава все още няма разделение в самото вероучение, което представляват двете църкви, но има спорове и институционализирането на Българската църква отключва процеса за Схизмата между Изтока и Запада.