Планира се разделяне на университетите на изследователски и образователни

Снимката е архивна

© Юлия Лазарова

Снимката е архивна



Изследователски (елитни) и образователни (не толкова елитни) университети предвижда Министерството на образованието с промените, предложени в законопроект за изменения в Закона за висшето образование. Изследователските университети ще са тези, в които обучението е съчетано и с развиване на научна дейност, като те ще получават и по-голямо финансиране. Останалите ще могат да се борят да влязат в елита, ако гонят критериите на ведомството. 


Тази идея представиха на пресконференция днес заместник-министърът на образованието и науката проф. Николай Денков и главният секретар на ведомството Красимир Вълчев. Те обясниха, че в министерството в момента се разработва методиката за оценяване на научните постижения на висшите учебни заведения в България, която ще съдържа универсални критерии и ще участва във формирането на годишната субсидия за вузовете. Ще има критерии и по отделните научни направления. 


В момента силно активни в научната дейност са около 10 университета в страната, а още 15-20 са изявени в тази насока и могат да попаднат в групата, посочи Вълчев. Целта на тази регулация не е да се фиксират видовете университети и така да останат, а да се стимулират всички да развиват научна дейност, но на високо ниво, така че да отговарят на критериите - това е промяна в мотивацията, уточни той. Освен това ще се отворят места за повече учени в университетите.




Друго разяснение, което направиха от ведомството е за приоритетните и защитените специалности, които се предлагат в проектозакона. Финансирането на университетите ще се концентрира в специалностите, които се изискват от бизнеса и в тези, които са по-малочислени, но необходими, а останалите направления ще станат с по-голямо частно финансиране.


Целта е да се промени резерва на пазара на труда - в момента е наситено с юристи и икономисти, но са по-необходими инженерите и специалистите по информационни и компютърни технологии, които е вероятно да са сред приоритетните специалности след приемането на закона. Сред защитените специалности пък може да бъде например педагогиката, предвид че броят на учителите намалява застрашително, посочи проф. Денков. Други подобни специалности са например "екзотичните" филологии, тъй като преводачите от езици като арабски и корейски, които завършват всяка година, са изключително малко, но са необходими. Това не са окончателните решения, защото предстои да се изготвят и критериите и списъкът на специалностите, уточни зам.-министърът на образованието. 


От ведомството припомниха статистиката, че повече от половината хора, които завършват висше образование у нас в последствие заемат позиции, за които изобщо не се изизсква толкова висока квалификация. От останалите 50% също голяма част (но неясно каква) работят в различно направление от точно това, което са завършили. Сериозен проблем според просветното министерство е и двойното увеличение на специалностите в българските университети за последните 15 години. В момента те са над 3000, при положение, че в страната ни са регистрирани само 52 професионални направления. Положителното е, че сред висшистите безработицата е най-малка - в порядъка на 4-5%. 

Коментари (62)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Rock J
    Rock J
    Рейтинг: 352 Весело

    Наситено с юристи щото там е далаверата. Прокурори, съдии и адвокати живот си живеят. И никой не им държи сметка за нищо. Те са над закона. Недосегаеми.

    Червеите не се страхуват от орлите.Те се страхуват от кокошките.
  2. 2 Профил на Софиянец
    Софиянец
    Рейтинг: 588 Неутрално

    Знам, че сигурно ще получа много минуси, но на мен голяма част от идеите на министъра ми харесват. Най-сетне имам чувството, че българското образование ще излезе от 50-те години на 20-ти век. Всичко предложено са отдавна доказани добри практики по света. Единственото ми притеснение е как ще бъдат приложени в България. Само това е проблема.

  3. 3 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3916 Неутрално

    На времето към БАН имаше Бази за развитие и внедряване (БРВ). То осъществяваха основната връзка между идеите за приложение на нова апаратура и технологии, възникнали сред научните среди и производството.
    Понеже отпусканите от държавата намаляваха непрекъснато, учените заговориха за чисти науки и унищожаване на тези БРВ-та.
    Така бе унищожена една много съществена и икономически плодотворна връзка между науката и нейното приложение в производството, в негово развитие и печалба.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  4. 4 Профил на fortunes
    fortunes
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Най-сетне една истинска реформа! Браво! Разбира се, причината за тази истинска реформа не е министър "пълна нула", а заместникът му, който за разлика от началника си е изтъкнат български учен.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  5. 5 Профил на Миша
    Миша
    Рейтинг: 867 Неутрално

    Усетиха се, че е по-добре Танев да не говори. Но идеята ми се струва неясна. Не може да има две категории университети, а да има университети и академии и специализирани училища. Като 10 университета са много. Някой ще каже, че в Дания са 11, но в Дания лауреатите на Нобелова премия на глава от население е в първата тройка. Ние сме никъде. 8 държавни са достатъчни: 5 многопрофилни (София, Пловдив, Велико Търново, Благоевград, стара Загора), Технически, Военен и Медицински в София. Всичко друго - Специализирано училище. "Специалистите по информационни и компютърни технологии" ми звучат шаблонно. И сега поне половината не намират работа по специалността, а само на-добрите и връзкарите (което е до време).

    Миша
  6. 6 Профил на otg46594191
    otg46594191
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Просветното министерство планира да раздели университетите на изследователски и образователни.

    След това пък може да раздели образователните на По-образователни и съвсем образователни. А изследователските, на супер изследователски и бетер изследователски. Айде стига с тези глупости, бе. Това ли ще ви е реформата!

  7. 7 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3916 Неутрално

    [quote#2:"Софиянец"]Единственото ми притеснение е как ще бъдат приложени в България.[/quote]
    Де да беше само това проблема.
    След малко ще видиш как ще бъде посрещнато казаното от теб. По-лошото е, че оплювките няма да имат каквото и да е съществено значение, защото ще са от политически прислуги изтъкващи не реални факти и логически разсъждения, само глупави подигравки и мантри.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  8. 8 Профил на 12345
    12345
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Вместо реални действия и обещаните реформи - поредната медийна изява от министерство, контролирано от т.нар. Реформаторски блок.

    Тази идея няма да спре емиграцията на български младежи да учат в университети в чужбина. Тукашните университети се изпразват откъм студенти.

  9. 9 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 743 Неутрално

    "Знам, че сигурно ще получа много минуси, но на мен голяма част от идеите на министъра ми харесват."

    На мен също ми харесват и слагам "+". Само ще отбележа, че за пръв път от над 20 г. в екипа е и признат у нас и в чужбина учен - проф. Николай Денков и това веднага дава отражение. Преди години за висшето образование и науката отговаряше учителка по български език от Югозападния университет (сега е професор от УБИТ). След нея (пък и преди нея) се изредиха никому неизвестни "корифеи" (между които и виден египтолог) и висшето образование и наука бяха натикани на кучето под опашката.

  10. 10 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3916 Неутрално

    До коментар [#6] от "dombi":
    Верно големи глупости си написал.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  11. 11 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3916 Неутрално

    До коментар [#8] от "12345":
    Ти си поредното доказателство на написаното от мен в пост № 7.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  12. 12 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 743 Неутрално

    До коментар [#6] от "dombi":

    "Айде стига с тези глупости, бе. Това ли ще ви е реформата! "

    Добре де, кажи ти каква да е реформата.

  13. 13 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3916 Неутрално

    [quote#12:"grajdanin1"]Добре де, кажи ти каква да е реформата.[/quote]
    Все ми думите от устата!
    Точно това очаквам и аз от всички червени лаладжии, които не желаят дори за малко да се замислят върху смисъла на предложеното.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  14. 14 Профил на Fazer
    Fazer
    Рейтинг: 524 Неутрално

    [quote#5:"Миша"]Не може да има две категории университети,[/quote]

    Във Финландия са точно две категории - Yliopisto и Ammattikorkeakoulu. Първото е университет (предимно академични програми, водещи до научна степен със съответните титли), второто - университет по приложни науки (имаш опцията за прогрес до докторантура в дадените специалности, но при постигане, получаваш различна титла).

  15. 15 Профил на otg46594191
    otg46594191
    Рейтинг: 696 Неутрално

    [quote#12:"grajdanin1"]Добре де, кажи ти каква да е реформата. [/quote]

    Елементарна, приятелю. Въвежда се практика по всички специалности, за сметка на теоретичните часове. Защото теорията остарява, докато студентите завършат и познанията трябва да се обновяват цял живот. Данъчни облекчения за бизнеса, който поеме издръжката на студенти, следващи нужните му специалности. Образованието трябва да престане да е самоцел. И като в Германия, приемът е свободен, но с всяка година става все по-трудно. Накрая от курс 120 човека, се дипломират 15-20. Не е трудно да се направи.

  16. 16 Профил на ceci_
    ceci_
    Рейтинг: 712 Неутрално

    а кога в световните класации или не се планира?

  17. 17 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1114 Любопитно

    Идеята не е лоша, стига да не се побългари, а да се следва. Напомня ми за канадската система, с която съм добре запознат от първа ръка. В Канада университетите се делят на 3 категории: medical doctoral universities - изследователски университети с медицински факултет и много докторски програми, напй-престижните канадски университети са такива, comprehensive universities - университети, които имат и доста докторски програми, но нямат медицински факултети и се считат втора категория, primarily undergraduate universities - трета категория университети, които предлагат основно бакалавърски програми.
    За повече подробности тук:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Rankings_of_universities_in_Canada

    Интересното е и друго, че когато се правят класации на университетите в Канада, винаги се правят три класации за всяка категория университети. Няма как да бъдат в една категория елитни университети като Торонто и МакГил с Атабаска или Ниписинг Юнивърсити. Това нещо като да сравняваме Американския университет в Благоевград с филиала на Варненския совободен университет в Харманли.

    http://www.macleans.ca/education/uniandcollege/2014-university-rankings-medical-doctoral-category-results/
    http://www.macleans.ca/education/uniandcollege/2014-university-rankings-comprehensive-category-results/
    http://www.macleans.ca/education/uniandcollege/2014-university-rankings-primarily-undergraduate-results/

    Проблемът е, че в България не вървят реформите, просто защото няма последователност и приемственост. Един министър прави нещо и след 4 години идва друг, отменя реформите и прави нещо друго. Така не се създава престижна образователна система с традиции. В Канада на власт може да се либерали или консерватори, но никой не бута основните звена в системата, като категориите университети. Същото е и в Англия, САЩ, Германия и т.н.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  18. 18 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1608 Неутрално

    [quote#2:"Софиянец"]Единственото ми притеснение е как ще бъдат приложени в България[/quote]

    Това наистина е основен проблем. Особено как ще се извършва оценяването на дейността. Щото сегашното буди едни съмнения.

    Covid live matter. Stop the genocide.
  19. 19 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1825 Неутрално

    До коментар [#4] от "fortunes":

    А тоя заместник министър кой го назначи бе, експерт?


    До коментар [#6] от "dombi":

    Да, това е част от реформата. Нещо против ли имаш и защо?



    До коментар [#15] от "dombi":

    Къде точно няма практика?



    [quote#2:"Софиянец"]Най-сетне имам чувството, че българското образование ще излезе от 50-те години на 20-ти век. [/quote]

    Няма. Ще се предлагат читави неща, но в момента, в който се засегне болната тема с бюджетите и всички ще ревнат и министърът ще излети.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  20. 20 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3916 Весело

    [quote#15:"dombi"]Елементарна, приятелю. Въвежда се практика по всички специалности, за сметка на теоретичните часове. [/quote]
    Ти каква практика предлагаш по специалност философия?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  21. 21 Профил на otg46594191
    otg46594191
    Рейтинг: 696 Неутрално

    [quote#19:"Darth Plagueis"]Къде точно няма практика?
    [/quote]

    Кажи ми, къде по-точно има.

  22. 22 Профил на Fazer
    Fazer
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#15] от "dombi":

    Като добавка, нещо което финското правителство прави е, регулиране на приема според пазарната икономика. В момента са ограничени медийни, бизнес и IT специалности поради пренасищане на пазара. За сметка на това се отварят повече места за медицински специалности и особено социални работници и мед.сестри.

  23. 23 Профил на otg46594191
    otg46594191
    Рейтинг: 696 Неутрално

    [quote#20:"Храбър"]Ти каква практика предлагаш по специалност философия? [/quote]

    По един философски трактат всяко лято.

  24. 24 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 743 Неутрално

    "Въвежда се практика по всички специалности, за сметка на теоретичните часове."

    Имаш ли представа колко струва една съвременно оборудвана лаборатория по инженерни или естествени науки. Като минимум 200000 лв. Плюс съответната организация и кадри. Не случайно частните университети бягат като дявол от тамян от тези специалности. И може би именно разделянето на университетите ще даде възможност на по-добрите да направят такива.
    Другото, което си написал е плява от типа "слънцето грее и да си млад и здрав е по-добре отколкото болен и стар".

  25. 25 Профил на dan1
    dan1
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Не е лоша идеята, но върви със закриване на БАН! Не знам дали го има като идея. Ако е така - то реформата няма да стане заради съпротивата, ако пък го няма е доста безмислена.

    И още нещо
    "...статистиката, че повече от половината хора, които завършват висше образование у нас в последствие заемат позиции, за които изобщо не се изизсква толкова висока квалификация." Е какво толкова - сигурно сме държавата с най-учените секретарки. Можем само да се хвалим с факта

  26. 26 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1608 Неутрално

    До коментар [#3] от "Храбър":

    Сега му се вика център за приложни изследвания. Доколко работи е друга тема. Истината е, че и по татово време БАН сериозно беше откъснат от реалността.

    Covid live matter. Stop the genocide.
  27. 27 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1608 Весело

    [quote#15:"dombi"] Защото теорията остарява[/quote]

    Но видимо практиката е вечна...

    Covid live matter. Stop the genocide.
  28. 28 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1326 Любопитно

    По цивилизования свят образованието и науката са неотделими и се провеждат в университетите, за които има създадена рейтингова система. Общоизвестно е, че науката е там, където съсредоточен елитния преподавателски персонал, а това са Университетите, а не Академиите!!!!

  29. 29 Профил на Fazer
    Fazer
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#20] от "Храбър":

    Единственото приложение е да станеш професор и да преподаваш. Именно заради това, изцяло теоретична и академична специалност в никакъв случай не трябва да приема такъв брой студенти, каквито влизат в момента. В много чужди университети изобщо не се предлага като пълна специалност, а като курс към Психология или Право.

  30. 30 Профил на otg46594191
    otg46594191
    Рейтинг: 696 Неутрално

    [quote#22:"Fazer"] В момента са ограничени медийни, бизнес и IT специалности поради пренасищане на пазара. За сметка на това се отварят повече места за медицински специалности [/quote]

    Аз имам частна лаборатория за изработка на силиконови протези за ампутирани крайници. Всичките си сътрудници, съм ги обучавал лично аз. Освен ортопед съм и скулптор. В България няма подготовка на такива кадри, а пазарната ниша е огромна. Имам много пациенти от западна Европа. Както казваш ти, образованието в България няма бърза реакция към пазарната действителност. И това е основната причина, да сме една бедна и изостанала страна. А пари има!

  31. 31 Профил на maginka
    maginka
    Рейтинг: 409 Неутрално

    много добро решение! подкрепям. защото в момента в университе влиза всичко живо. а и ако върнат казармата,ще е просто чудесно.

  32. 32 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 803 Неутрално

    реформа ще има когато от 52 унита станат 10, докато всеки селтак може да си купи виШо от некъв измислен университет- дипломата нищо няма да тежи...

  33. 33 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3916 Неутрално

    [quote#26:"Цецо"]Сега му се вика център за приложни изследвания. [/quote]
    Бих желал да видя как работят там.
    Имам идея за много добър бизнес, но ми е необходимо да организирам непрекъсната връзка с практикуващите.
    На времето работех в една такава база (БРВ). Работата беше много интересна и удовлетворяваща.
    Нямаш идея колко е хубаво да видиш че идеята ти е приложена и изпълнява всичко онова, което си имал в ума си.
    Ще напиша нещо, което много няма да разберат и ще им се види смешно, но в такива моменти разбираш защо Бог се е радвал толкова много на своето творение.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  34. 34 Профил на otg46594191
    otg46594191
    Рейтинг: 696 Неутрално

    [quote#31:"maginka"]а и ако върнат казармата,ще е просто чудесно. [/quote]

    А ако и тебе те върнат, да си отново на 22 и войниците да подсвиркват след теб, ще бъде просто прекрасно. Защото сега, дори не си дават труда, да се обърнат след теб.

  35. 35 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8319 Неутрално

    Образованието е най-важната сфера за една държава.Имаш ли грамотни специалисти ,ще тръгне и икономиката.Само да не залитнем пак нанякъде.

  36. 36 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3916 Неутрално

    [quote#29:"Fazer"]Единственото приложение е да станеш професор и да преподаваш. Именно заради това, изцяло теоретична и академична специалност в никакъв случай не трябва да приема такъв брой студенти, каквито влизат в момента. В много чужди университети изобщо не се предлага като пълна специалност, а като курс към Психология или Право.[/quote]
    Точно затова и зададох този въпрос.
    Затова и самото разделяне е добро и полезно.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  37. 37 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 950 Неутрално

    В "изследователските" няма да се образоват, така ли? Ще стоят в лабораториите при колбите и при епруветките и ще търсят философския камък. Или ще "изследват" възможностите за телепортация на обекти в пространството и времето? А в "образователните" няма да "изследва". Ще учат всичко наизуст. Като тлибан/студент/ Корана. А с научните институти, какво ще правим? А десетките научни институти към БАН? Тъпотията българска няма край.

  38. 38 Профил на lefkovitz
    lefkovitz
    Рейтинг: 287 Неутрално

    "Финансирането на университетите ще се концентрира в специалностите, които се изискват от бизнеса и в тези, които са по-малочислени, но необходими, а останалите направления ще станат с по-голямо частно финансиране."
    Идеята е добра, пазарната ориентация на образованието е крайно необходима. Така ще има по-малко обучаеми, но по-качествено обучение.

  39. 39 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1608 Неутрално

    До коментар [#33] от "Храбър":

    Успех.

    Covid live matter. Stop the genocide.
  40. 40 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2486 Неутрално

    Най-чисто е да ги разделят на такива, в които се издава диплома и вс. останали!

    I Want To Believe
  41. 41 Профил на clutch
    clutch
    Рейтинг: 696 Любопитно

    До коментар [#17] от "andreas_hofer":
    Канадската класификация ми допада, ясна, стегната и очевидно работеща.
    Идеята за разделяне на университетите изобщо си е ОК.
    Притеснява ме изпълнението и, по-скоро побългаряването и.
    Направо виждам, базирайки се на емпиричният си опит досега, как изследователските унита започват да усвояват пари по нАучно-изследователски програми от рода 'Родопската носия, черчеветата в Долно Горно и влиянието им върху развитието на икономиката в региона"
    Професори и етнографки-бол, вождове също.
    Няма приложници и истински новатори, това е същината.

    Бил съм крайно груб към идиотите? Хъм, имам и разрешително за оръжие :)
  42. 42 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1790 Неутрално

    До коментар [#38] от "lefkovitz":

    Къде в България бизнеса финансира университетите? И къде е създал и оборудвал научно-изследователски лаборатории за развойна дейност? Иначе казано, по колко стипендии дават големите частни компании за обучение на студенти и в кой университет се обучават по програми, финансирани от големи частни български фирми?
    Защо държавата чрез държавни поръчки на студенти трябва да финансира обучението на кадри за частни компании?

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  43. 43 Профил на m_style
    m_style
    Рейтинг: 726 Неутрално

    [quote#3:"Храбър"]Така бе унищожена една много съществена и икономически плодотворна връзка между науката и нейното приложение в производството, в негово развитие и печалба.[/quote]
    Е за това ти сложих минус - просто в социализЪмЪ няма икономическо /пазарно/ изчисление, респективно "печалба" беше мръсна дума и реално вложените в производството патенти си останаха в социализЪмЪ.

  44. 44 Профил на Biker
    Biker
    Рейтинг: 409 Неутрално

    До коментар [#42] от "mitko11":

    Ти в университет влизал ли си? Мога да ти дам примери за всеки един от въпросите ти.

  45. 45 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1790 Неутрално

    До коментар [#41] от "clutch":

    Като не могат да измислят топлата вода, поне да видят как става съчетаването на науката и практиката например в Франция. Синът ми завърши магистратура в частен университет в Франция. Там работите са уредени така:
    1. Финансирането е 20% държавно, 50% от частни фирми и лица и 30% от проекти по европейски фондове.
    2.От едната страна на пътя е сградата на университета, от другата са лабораториите на завода, в който се внедряват разработките.
    3.Първите 3 месеца се сработваха по групи от 4-5 човека. След това всяка група работи по определена задача, поставена от частния меценат, и й се заплаща.
    4. Обучението с лекции, упражнения, курсови задачи и проекти си върви 4 дни в седмицата, като 1 ден/ обикновено в средата на седмицата/ са на практика.
    5. Ученето е жестоко. Библиотеките са отворени по всяко време на денонощието. Стимулът е следния:
    - Таксата за обучение е определена сума/1865 евро на семестър + 500 евро за материали/.
    - След първият семестър има изпити и комплексна оценка, в коато влизат, проекти, курсови задачи и изпитване през семестъра. Ако цялостната оценка е под 50 точки от 80 възможни, таксите остават за твоя сметка. Ако получиш над 50 точки, таксата за обучение и материали е за сметка на университета и допълнително ти дават по 500 евро на месец стипендия. Ако получиш над 70 точки, освен опрощаването на таксите и разходите получаваш по 1000 евро месечна стипендия...

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  46. 46 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1515 Любопитно

    Ийй..
    Шъ делиме СУ от Пернишкия, на базата на някакви стандарти?
    Първият ще изследва, а вторият ще подготвя мат'рЯла за изследванията...
    Ъъъъ..
    Верно бе.
    СУ вече има и медицински факултет, та става..
    Другари, университетите са образователни заведения(някои от тях и институции), а другото - изследванията, развойната дейност, внедряването както му викаха по времето на узрелия соц, днес е R&D и няма как да го получите с механично разделяне. В смисъл, да получите нещо сполучливо...
    Абе, що първо не се огледате около някои печатници за дипломи за вишУ, произвеждащи магистри на конвейр, па тогава да мислите и за специализация на "университетите"?

    Ecrasez l’infâme
  47. 47 Профил на clutch
    clutch
    Рейтинг: 696 Разстроено

    До коментар [#45] от "mitko11":
    Това е един от пътищата.
    В моят бранш, чуждите компании, толкова мразени от лаещите псидеровци и червени олигарски банди/ щото не можаха да сложат ръка овреме на него а и иска пари, акъл и работа/ изливат доста средства извън роялтис по концесионните договори, в МГУ-то, в механотехникуми, в специализации. И пак трудно си намираме млади кадри с поне желание за учене.
    На дни на отворени врати и други срещи за запознаване с дейността на компанията, съм чувал изказвания от рода на: Ама то трябва ли да съм с успех над 5.00 за да работя при вас? Щото другаде не са ми казвали такова нещо, пък вие...
    Вдигнахме критериите за назначаване последните години/ особено в производтсвото/ и останахме без хора.
    А патиците от човешки ресурски се опитват да ни пробутват филолози, етнографи, рекламисти...Да се занимават с метали, киселини и производство, щото " ...ма те бързо се адаптирали"

    Бил съм крайно груб към идиотите? Хъм, имам и разрешително за оръжие :)
  48. 48 Профил на fortunes
    fortunes
    Рейтинг: 524 Весело

    До коментар [#19] от "Darth Plagueis":

    Формално, Вождът, а иначе е еврокомисията

    http://m.blitz.bg/news/article/301892

    Министър "пълна нула" нищо не е направил. Разбра ли бе, експерт?

  49. 49 Профил на Радио Плутон
    Радио Плутон
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Докато има толкова университети с толкова малко студенти нищо няма да постигнат.

  50. 50 Профил на ISTORIK
    ISTORIK
    Рейтинг: 1175 Неутрално

    В момента през учебната 2014/2015 г. общият брой на студентите в България, включващ записаните в четирите образователно-квалификационни степени („професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър” и „доктор”), възлиза на 279 000 души. В сравнение с предходната учебна година има спад с 9% на студентите, обучаващи се в частните висши училища.
    През учебната 1989/1990 г. у нас е имало 30 висши учебни заведения (ВУЗ), през 1999/2000 г. ВУЗ-овете са били 41, през 2000/2001 г. те са били 45. В момента акредитираните от МОН и НАОА ВУЗ-ове са 51, от които 37 са с държавно финансиране, а 14 – с частно.
    Всъщност, статистиката за броя на университетите не казва нищо съществено. Не е важно колко на брой са университетите у нас, а по-важното е какъв е броят на студентите, обучаващи се в тях и какво е качеството на висшето образование, което те получават.
    Обикновено, когато се говори за основните задачи на ВУЗ-овете, се споменават най-често техните образователни и научно-изследователски функции. Почти позабравени остават възпитателните функции на университета, които, освен начина на мислене на бъдещия специалист с висше образование, формират също така и неговия бъдещ модел и стил на поведение като служител и ръководител, начина му на общуване в обществото и в професионалната му среда, неговата ценностна система, неговата отговорност към служебните му задължения и т.н.

    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!
  51. 51 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 2150 Неутрално

    '' повече от половината хора, които завършват висше образование у нас в последствие заемат позиции, за които изобщо не се изизсква толкова висока квалификация.''

    За сметка на това повече от половината позиции, изискващи висока квалификация, са заети от хора, нямащи реална такава.

  52. 52 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2790 Неутрално

    [quote#3:"Храбър"]На времето към БАН имаше Бази за развитие и внедряване (БРВ). [/quote]
    Не само към БАН, имаше и към министерствата. Аз съм работил 10г в такава която постепенно с натрупването на опит стана НПП /Научно производствено предприятие/ и много високо оценявам този период от животът си. Три златни медала от Пловдивският панаир, 3 златни значки за принос в техническият прогрес за решаване на задачи с национален приоритет, повече от 50 разработки ВСЯКА от които влизаше в производството. Ако нещо не ставаше го преработвахме докато стане, нямаше работа на празно.

    Доста от нещата които съм работил там бяха на доста по-високо ниво отколкото във ВУЗ-а, просто всичко беше ориентирано да върши работа не самоцелни статии за получаване на титли и звания. Огромна грешка извършиха със закриването им, прекъсна се връзката между практиката и приложната наука и разработки.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  53. 53 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2790 Неутрално

    [quote#17:"andreas_hofer"]В Канада на власт може да се либерали или консерватори, но никой не бута основните звена в системата[/quote]
    При нас пък точно към старите и утвърдените посягат а към новоизлюпените частни подобия на университет пълна благосклонност.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  54. 54 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2790 Неутрално

    [quote#40:"2.5"]Най-чисто е да ги разделят на такива, в които се издава диплома и вс. останали! [/quote]
    С дипломи завършват всичките. Може би искаш да кажеш "такива които дават дипломи и такива в които се РАЗдават". Второто можем да го наречем печатници на дипломи, доста се появиха напоследък.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  55. 55 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2790 Неутрално

    [quote#47:"clutch"]в МГУ-то, в механотехникуми, в специализации. И пак трудно си намираме млади кадри с поне желание за учене. [/quote]
    Здрасти колега Преди кризата доста често идваха при мен от фирми "Дай някое момче, да е умно и работливо". Аз пък им отговарях "Умно мога да ти намеря но за работливо трудна е задачата"

    Това е ползата да си в контакт с профилиращата катедра, винаги могат да ти подберат нещо по-добро, да възложат курсов проект или дипломна тема по въпрос който те интересува и така бъдещият ти кадър хем се запознава предварително с конкретната област хем ти го виждаш колко струва. А преподавателя държи връзка с практиката, не да пише кухи статии.

    Заглъхнаха връзките фирми-образование, не са това което могат и трябва да бъдат. Едно време във ВУЗовете, /тогава ни водеха "Институти" не университети, примерно МЕИ, МГИ и т.н./ имаше т.н. НИС /Научно изследователски сектор/ който работеше САМО по договори с предприятията. Там пък съм работил 5г така че станаха 15г работа конкретно по производствените проблеми.

    Предприятията дават финансирането за проблем който искат да им се реши, преподавателите от катедрата заедно с инженерите и аспирантите го разработват, цяло лято пък и повече време по обектите. Имаха право на до 50% от заплатата допълнителен доход по линията на този НИС, всички се изпотрепваха от работа за да ги вземат. И както казах конкретни проблеми, не общи приказки и изсмукани от пръстите статии. Сега това го няма или поне не е в този обем.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  56. 56 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2790 Неутрално

    [quote#47:"clutch"]А патиците от човешки ресурски[/quote]
    Имал съм работа с такива, рядко кухи личности но за сметка на това с непробиваемо самочувствие. Понеже са близко до началството избутват специалистите и се бутат в решаването на въпроси от които нищо не разбират.

    Тези HR са едно от недомислията на новата ни система, някой им даде дипломи и самочувствието, че като са назубрили няколко думи и концепции от масовите бизнес книжки са велики и над инженерният състав. Едно време им казваха "Личен състав", едни лелки които премятаха папки кой кога е назначен и подобни но дума не ставаше да си подадат носът извън канцеларията, кадрите ги преценяваше съответният производствен ръководител.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  57. 57 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2790 Неутрално

    [quote#46:"Graf"]СУ вече има и медицински факултет, та става.. [/quote]
    Имат и Стопански факултет и са много горди с него. Така де, няма само УНСС да произвежда мениджъри и да си пълнят гушките от този толкова доходен бизнес, кандидат студентите се лепят като мухи по тази специалност. А за СУ постната пица "Физика" с няколко студента годишно, няма да стане...

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  58. 58 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2790 Неутрално

    [quote#46:"Graf"]Абе, що първо не се огледате около някои печатници за дипломи за вишУ, произвеждащи магистри на конвейр,[/quote]
    Да бе, ще се огледат, та нали 90% от депутатите са завършили тъкмо такава печатница за дипломите. Огледай биографиите на депутатите от ДПС и се обзалагам, че поне 90% от тях са завършили Югозападния. Специализирал се в производството на дипломи за депутати и мутри, последното лично зам.декан от там ми го е казвал.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  59. 59 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2790 Неутрално

    [quote#25:"dan1"]сигурно сме държавата с най-учените секретарки. Можем само да се хвалим с факта[/quote]
    Не съм сигурен, не съм. По моите наблюдения учените са грозновати, очилати и плоски а представите ни за секретарка са други. От друга страна те пък нищо че са с дипломи не са много учени така че може би сме намерили златната среда

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  60. 60 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1112 Неутрално

    Университет, в който няма е изследователска дейност не е истински университет. На Запад, такива учебни заведения обучават до бакалавър, който обикновено пък не може да запише мастърска степен. При тях думата университет се слага за благозвучие. Имайте предвид, че голяма тежест при класациите на универстетите има изследователската дейност, мерена по-броя на статиите на преподавателите в списания с импакт-фактор, както и изследователските договори.

  61. 61 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1112 Неутрално

    [quote#55:"Fred"] имаше т.н. НИС /Научно изследователски сектор/...[/quote]

    То и сега има, но е се свил до минимум. От там минават европейски договори или договори от министерството. Освен, че няма блъсканица от фирми, самите преподаватели не търсят договори, защото ги е страх, че нищо не могат да свършат. По-лесно им е да взимат пари от наднормени часове или да ходят на акции в провинцията, където за седмица избичват един семестриален курс.

  62. 62 Профил на ДДД
    ДДД
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Този коментар в статията "... в момента силно активни в научната дейност са около 10 университета в страната, а още 15-20 са изявени в тази насока ..." е изключително инфлиран ... Аз дори не мога да изброя 10 елитни гимназии, камо ли университети ... ?!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK