"Квадрат 500" - как българското изкуство среща чуждестранното

Едно от най-внушителните платна в "Квадрат 500" с размери 256 на 193 см. е портретът на княгиня Мариа Луиза, рисувано от Иван Мърквичка по поръчка на княз Фердинанд през 1900 г.

© Юлия Лазарова

Едно от най-внушителните платна в "Квадрат 500" с размери 256 на 193 см. е портретът на княгиня Мариа Луиза, рисувано от Иван Мърквичка по поръчка на княз Фердинанд през 1900 г.



Огромна площ, галерии и зали. Около 2000 произведения на изкуството на български и чуждестранни автори от Възраждането до наши дни, подредени на пръв поглед сякаш без особена стилистична връзка помежду си. С това посреща първите посетители т.нар. български Лувър или Националната галерия "Квадрат 500".


Музеят, който събира фонда на Националната галерия за чуждестранно изкуство и Националната художествена галерия, куриран от Светлин Русев, беше представен днес пред медии и студенти, а на 28 май ще е официалното му откриване. След 14 часа на 28 май и почитателите на изкуството ще могат да обиколят залите, като в първия ден входът ще е безплатен. Музеят заема сградата на досегашната галерия за чуждестранно изкуство, която е слята с бившия технически университет.


Неподготвеният посетител първоначално може би ще се изненада от някои от залите, в които ще види странна смесица на стилове, където български и чужди автори са подредени един до друг, макар произведенията им очевидно да "се бият". Ако все пак разбере концепцията, която бива обяснена след редица въпроси към служители на музея, вероятно ще разгледа с повече интерес изложбите - залите са подредени по исторически периоди, а не по автори и техния произход, като така най-ясно може да се види развитието на българското изкуство спрямо европейското. Ясно се вижда например къде авторите са пътували в Европа и са се повлияли от колегите си, къде и кога изостават, къде крайно се различават.




Използван е различен подход при организация на всяко от пространствата, не може да се каже каква е основната идея и принцип на смесване, каза малко по-късно пред журналисти Светлин Русев. Малко по-късно все пак допълни, че така могат да се видят връзките на българското с чуждестранното изкуство.


Директорът на Националната галерия "Квадрат 500" Слава Иванова и акад. Светлин Русев - ръководител на работната група за концепцията на новия музей, представиха днес експозициите пред медиите

© Юлия Лазарова

Директорът на Националната галерия "Квадрат 500" Слава Иванова и акад. Светлин Русев - ръководител на работната група за концепцията на новия музей, представиха днес експозициите пред медиите


Най-ранното произведение сред българските експонати в "Квадрат 500" е "Портрет на Неофит Рилски" на Захари Зограф от 1838 г. Заедно с "Автопортрет" на Зограф са първите портрети в българското изкуство. Едно от най-внушителните платна с размери 256 на 193 см е портретът на княгиня Мария-Луиза, рисувано от Иван Мърквичка по поръчка на княз Фердинанд през 1900 г.


Най-ранната творба в чуждестранната живописна колекция е "Кръщене Христово" от края на 15-и век, а с висока художествена стойност е датираната от 1526 г. олтарна композиция "Мадоната с младенеца, Св. Роко и Св. Себастиан" на Джовани Росо.


Автопортретът на Захари Зограф, рисуван около 1840 г., е един от първите портрети в българското изкуство

© Юлия Лазарова

Автопортретът на Захари Зограф, рисуван около 1840 г., е един от първите портрети в българското изкуство


Могат да бъдат видени и произведения, разкриващи живописта на Източна Европа, изкуството на Централна Америка, японска гравюра, африкански фигури и маски и др.


Директорът на "Квадрат 500" Слава Иванова съобщи, че за догодина има обещанието да бъде предвидено бюджетно перо, което да е и за откупуване на нови произведения. Това е един от сериозните проблеми, който имахме досега, огромна дупка във фонда, тъй като от 1995 г. такива средства не са отпускани, каза тя.


Ако посетителите желаят да разгледат спокойно и в пълнота изложените произведения, би трябвало да отделят поне един ден. Тъй като експонатите са били редени и пренареждани до последния момент, все още дори за служителите на музея е трудно да насочат хората, интересуващи се от конкретно произведение, къде то може да бъде видяно.


На практика изложбата е подредена и реализирана само за 4 месеца, като в други музеи това се изпълнява за няколко години, отбеляза Слава Иванова. Техническата подготовка на експозицията е струвала 235 хил. лв., а още около 225 хил. лв. са дадени за реставрационни материали, рамки, постаменти, защита за експонатите и албум за изложбата.


В отговор на въпрос Иванова каза, че засега е само проект и идея да има отделна изложба с произведения на частните колекционери в България. Според нея обаче би било много добре такива колекции да бъдат представени в "Квадрат 500", тъй като тези произведения всъщност са част от националното културно богатство на България. Това е и логичният път на подобни произведения в световен мащаб - лека-полека те се вливат в националната културна история, допълни тя.


Засега гостуващите изложби ще бъдат показвани в бившия царски дворец на пл. "Ал. Батенберг", която остава за ползване от музея. Впоследствие, след като бъде изградено и последното крило, то ще приютява временните експозиции и съвременните автори.


Тогава в бившия царски дворец ще бъде направена постоянна изложба, която ще отговаря на духа на сградата, каза Слава Иванова, но допълни, че засега това е в процес на обсъждане.

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на theanalyser
    theanalyser
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Тъкмо си мислех, че можем да минем и без Светлин Русев...

  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7984 Неутрално

    Колкото и да се присмиваме на Рашидов - това е добро..!

    [email protected]
  3. 3 Профил на Сашо
    Сашо
    Рейтинг: 675 Гневно

    Ново име за музея, моля.

    "Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill
  4. 4 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 880 Неутрално

    Използван е различен подход при организация на всяко от пространствата, не може да се каже каква е основната идея и принцип на смесване, каза малко по-късно пред журналисти Светлин Русев.
    ------------------------------------------------
    Превод : Нареждахме според това колко и какво сме гаврътнали от сутринта и кое къде пасва по размер......

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  5. 5 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3836 Неутрално

    На добър път на галерията.

    klimentm
  6. 6 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7583 Неутрално

    Не разбрах,какво мисли авторът за изложбата.

  7. 7 Профил на zidane
    zidane
    Рейтинг: 646 Неутрално

    от самото начало става дума единствено за това - светлинакадемиумживкова.
    ама, ако се изкажа негативно, ще съм много лош.

  8. 8 Профил на Geoimg
    Geoimg
    Рейтинг: 688 Весело

    [quote#1:"theanalyser"]Тъкмо си мислех, че можем да минем и без Светлин Русев... [/quote]
    "Днешните наши поетеси - на всяка власт метреси"(Р. Ралин)

    *Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  9. 9 Профил на BIKER
    BIKER
    Рейтинг: 421 Неутрално

    Всичко е ок, ама защо пак Светлин и Веждито.... нямаше ли как цялото това упражнение да мине без тях. България трябва да скъса с комунистичския режим и да прати в пенсия горепосочените. Неадекватност, егоцентризъм, назадничвост и наглост лъха от това поколение.... нанасят огромна вреда и напълно унищожават зараждащата се интелигенция в културата, която естествено изтича в чужбина при тези обстоятелства

    БСП и ДПС вън от политиката
  10. 10 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1291 Весело

    [quote#3:"Сашо"]Ново име за музея, моля.[/quote]

    МултиЛувър.

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  11. 11 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 880 Неутрално

    До коментар [#7] от "zidane":
    светлинакадемиумживкова.
    ------------------------------------
    +
    Пример за придворен художник.
    Рашидов продава творби по цял свят, тоя с изключение на 2 картини в колекцията на Юго Вотен е рисувал единствено на държавна ясла.... Който не знае какво е кич- да се разходи до Централна гара и до Търново......

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  12. 12 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 555 Неутрално

    Да, кв.500 не е Квадрат 500.
    [quote#3:"Сашо"]Ново име за музея, моля.[/quote]

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  13. 13 Профил на i.s
    i.s
    Рейтинг: 213 Весело

    Таз година откриване, след година-две може и интернет страница да дочакаме. Това, което е в момента, е сайт на школо в селище от градски тип. Няма нито дума за откриването след три дни.

  14. 14 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1442 Любопитно

    До коментар [#1] от "theanalyser":

    Дайте идея, с кого да го сменим?!
    ...все пак да има общо с пластичнитеизкуства!

    I Want To Believe
  15. 15 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1449 Неутрално

    Не го виждам Светлин Русев като куратор.
    Ама и той трябва да е на всяко гърне похлупак, няма отърване.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  16. 16 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3559 Неутрално

    тъпа "квадратна модернистика" а ла ръждю...

    Град София е многовековен център на духовност и просвета.

    С обширен център богат на забележителности за туристи и изобщо.

  17. 17 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3559 Любопитно

    Национален Музей за Изкуство
    (вместо квадратен)

    Национален Археологически Музей
    (вместо прост Археологически)

    Музей за Тоталитаризма
    (вместо за интер национал-социалистическо изкуство)

    Парк на Свободата
    (а не на МОЧА)

    До коментар [#3] от "Сашо":

    Ново име за музея, моля.

  18. 18 Профил на polux
    polux
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Квадрат 500 е най-тъпото име в историята на музейното изкуство!!!

    Претенциозност и глупост на квадрат, умножени по 500!

  19. 19 Профил на idianata
    idianata
    Рейтинг: 643 Неутрално

    И плоско - много плоско - барем куб да беше. "В "Куб 500" - само това лято, гостуваща изложба от Лувъра, озаглавена "Популярни Кубисти"."
    Квадрата е нещо плоско и ръбато - много подходящо място за излагане на плоско и ръбато иВзкуВство!

  20. 20 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 637 Неутрално

    България и София имаха нужда от такъв музей. Дано, наред с постоянната, гостуващите изложби да ни доближат още до световното изкуство.

  21. 21 Профил на ypa
    ypa
    Рейтинг: 411 Неутрално

    Що ли не се учудвам?
    "На практика изложбата е подредена и реализирана само за 4 месеца, като в други музеи това се изпълнява за няколко години, отбеляза Слава Иванова".
    "Използван е различен подход при организация на всяко от пространствата, не може да се каже каква е основната идея и принцип на смесване, каза малко по-късно пред журналисти Светлин Русев".
    Очевидно не е ясно какво правят, ама са се справили бързо. Е в това сме най-добри, със сигурност се е получило перфектно!

  22. 22 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1408 Неутрално

    ''Тъй като експонатите са били редени и пренареждани до последния момент, все още дори за служителите на музея е трудно да насочат хората, интересуващи се от конкретно произведение, къде то може да бъде видяно.''

    !!!
    Следователно за някаква карта и схема на галерията не може и дума да става. От снимките в другата статия за 'събитието' се вижда, че липсват и табели с името на художника и на произведението, а какво ли остава за някакво обяснение. Посетителите трябва да се осланят на собствената си обща култура.

  23. 23 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1408 Неутрално

    Слабо, много слабо. Разглеждала съм експонатите на бившите Национална и Галерия за чуждестранно изкуство. Тук са събрани произведения от двете места и в резултат на 'екстрасенската' концепция на Русев се е получила манджа с грозде - въздействието е хаотично. Не одобрявам и черните панели насред някои от залите. Не разбирам защо трябва да бързат с откриването, ако не са успели да довършат някои фундаментални детайли.
    Едва ли ще посетя 'квадрата'. И съм безкрайно отвратена от липсата на компетентност и професионализъм в областта на изкуството у нас, включително и на музейното дело.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK