
© Юлия Лазарова
Едно от най-внушителните платна в "Квадрат 500" с размери 256 на 193 см. е портретът на княгиня Мариа Луиза, рисувано от Иван Мърквичка по поръчка на княз Фердинанд през 1900 г.
Огромна площ, галерии и зали. Около 2000 произведения на изкуството на български и чуждестранни автори от Възраждането до наши дни, подредени на пръв поглед сякаш без особена стилистична връзка помежду си. С това посреща първите посетители т.нар. български Лувър или Националната галерия "Квадрат 500".
Музеят, който събира фонда на Националната галерия за чуждестранно изкуство и Националната художествена галерия, куриран от Светлин Русев, беше представен днес пред медии и студенти, а на 28 май ще е официалното му откриване. След 14 часа на 28 май и почитателите на изкуството ще могат да обиколят залите, като в първия ден входът ще е безплатен. Музеят заема сградата на досегашната галерия за чуждестранно изкуство, която е слята с бившия технически университет.
Неподготвеният посетител първоначално може би ще се изненада от някои от залите, в които ще види странна смесица на стилове, където български и чужди автори са подредени един до друг, макар произведенията им очевидно да "се бият". Ако все пак разбере концепцията, която бива обяснена след редица въпроси към служители на музея, вероятно ще разгледа с повече интерес изложбите - залите са подредени по исторически периоди, а не по автори и техния произход, като така най-ясно може да се види развитието на българското изкуство спрямо европейското. Ясно се вижда например къде авторите са пътували в Европа и са се повлияли от колегите си, къде и кога изостават, къде крайно се различават.
Използван е различен подход при организация на всяко от пространствата, не може да се каже каква е основната идея и принцип на смесване, каза малко по-късно пред журналисти Светлин Русев. Малко по-късно все пак допълни, че така могат да се видят връзките на българското с чуждестранното изкуство.
© Юлия Лазарова Директорът на Националната галерия "Квадрат 500" Слава Иванова и акад. Светлин Русев - ръководител на работната група за концепцията на новия музей, представиха днес експозициите пред медиите
Най-ранното произведение сред българските експонати в "Квадрат 500" е "Портрет на Неофит Рилски" на Захари Зограф от 1838 г. Заедно с "Автопортрет" на Зограф са първите портрети в българското изкуство. Едно от най-внушителните платна с размери 256 на 193 см е портретът на княгиня Мария-Луиза, рисувано от Иван Мърквичка по поръчка на княз Фердинанд през 1900 г.
Най-ранната творба в чуждестранната живописна колекция е "Кръщене Христово" от края на 15-и век, а с висока художествена стойност е датираната от 1526 г. олтарна композиция "Мадоната с младенеца, Св. Роко и Св. Себастиан" на Джовани Росо.
© Юлия Лазарова Автопортретът на Захари Зограф, рисуван около 1840 г., е един от първите портрети в българското изкуство
Могат да бъдат видени и произведения, разкриващи живописта на Източна Европа, изкуството на Централна Америка, японска гравюра, африкански фигури и маски и др.
Директорът на "Квадрат 500" Слава Иванова съобщи, че за догодина има обещанието да бъде предвидено бюджетно перо, което да е и за откупуване на нови произведения. Това е един от сериозните проблеми, който имахме досега, огромна дупка във фонда, тъй като от 1995 г. такива средства не са отпускани, каза тя.
Ако посетителите желаят да разгледат спокойно и в пълнота изложените произведения, би трябвало да отделят поне един ден. Тъй като експонатите са били редени и пренареждани до последния момент, все още дори за служителите на музея е трудно да насочат хората, интересуващи се от конкретно произведение, къде то може да бъде видяно.
На практика изложбата е подредена и реализирана само за 4 месеца, като в други музеи това се изпълнява за няколко години, отбеляза Слава Иванова. Техническата подготовка на експозицията е струвала 235 хил. лв., а още около 225 хил. лв. са дадени за реставрационни материали, рамки, постаменти, защита за експонатите и албум за изложбата.
В отговор на въпрос Иванова каза, че засега е само проект и идея да има отделна изложба с произведения на частните колекционери в България. Според нея обаче би било много добре такива колекции да бъдат представени в "Квадрат 500", тъй като тези произведения всъщност са част от националното културно богатство на България. Това е и логичният път на подобни произведения в световен мащаб - лека-полека те се вливат в националната културна история, допълни тя.
Засега гостуващите изложби ще бъдат показвани в бившия царски дворец на пл. "Ал. Батенберг", която остава за ползване от музея. Впоследствие, след като бъде изградено и последното крило, то ще приютява временните експозиции и съвременните автори.
Тогава в бившия царски дворец ще бъде направена постоянна изложба, която ще отговаря на духа на сградата, каза Слава Иванова, но допълни, че засега това е в процес на обсъждане.
theanalyser
Рейтинг: 1366 НеутралноТъкмо си мислех, че можем да минем и без Светлин Русев...
karabastun
Рейтинг: 8083 НеутралноКолкото и да се присмиваме на Рашидов - това е добро..!
[email protected]Сашо
Рейтинг: 714 ГневноНово име за музея, моля.
"Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchillqwertqwert
Рейтинг: 931 НеутралноИзползван е различен подход при организация на всяко от пространствата, не може да се каже каква е основната идея и принцип на смесване, каза малко по-късно пред журналисти Светлин Русев.
След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?------------------------------------------------
Превод : Нареждахме според това колко и какво сме гаврътнали от сутринта и кое къде пасва по размер......
klimentm
Рейтинг: 3671 НеутралноНа добър път на галерията.
klimentmРоси
Рейтинг: 7738 НеутралноНе разбрах,какво мисли авторът за изложбата.
zidane
Рейтинг: 705 Неутралноот самото начало става дума единствено за това - светлинакадемиумживкова.
ама, ако се изкажа негативно, ще съм много лош.
Geoimg
Рейтинг: 730 Весело[quote#1:"theanalyser"]Тъкмо си мислех, че можем да минем и без Светлин Русев... [/quote]
*Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!"Днешните наши поетеси - на всяка власт метреси"(Р. Ралин)
BIKER
Рейтинг: 446 НеутралноВсичко е ок, ама защо пак Светлин и Веждито.... нямаше ли как цялото това упражнение да мине без тях. България трябва да скъса с комунистичския режим и да прати в пенсия горепосочените. Неадекватност, егоцентризъм, назадничвост и наглост лъха от това поколение.... нанасят огромна вреда и напълно унищожават зараждащата се интелигенция в културата, която естествено изтича в чужбина при тези обстоятелства
БСП и ДПС вън от политикатаТанас
Рейтинг: 1366 Весело[quote#3:"Сашо"]Ново име за музея, моля.[/quote]
Цацарoff - Оставка ! >:-)МултиЛувър.
qwertqwert
Рейтинг: 931 НеутралноДо коментар [#7] от "zidane":
След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?светлинакадемиумживкова.
------------------------------------
+
Пример за придворен художник.
Рашидов продава творби по цял свят, тоя с изключение на 2 картини в колекцията на Юго Вотен е рисувал единствено на държавна ясла.... Който не знае какво е кич- да се разходи до Централна гара и до Търново......
DS
Рейтинг: 572 НеутралноДа, кв.500 не е Квадрат 500.
Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"[quote#3:"Сашо"]Ново име за музея, моля.[/quote]
i.s
Рейтинг: 227 ВеселоТаз година откриване, след година-две може и интернет страница да дочакаме. Това, което е в момента, е сайт на школо в селище от градски тип. Няма нито дума за откриването след три дни.
2.5
Рейтинг: 1485 ЛюбопитноДо коментар [#1] от "theanalyser":
I Want To BelieveДайте идея, с кого да го сменим?!
...все пак да има общо с пластичнитеизкуства!
Jessika
Рейтинг: 1490 НеутралноНе го виждам Светлин Русев като куратор.
Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”Ама и той трябва да е на всяко гърне похлупак, няма отърване.
dnevnikar
Рейтинг: 3903 Неутралнотъпа "квадратна модернистика" а ла ръждю...
Град София е многовековен център на духовност и просвета.
С обширен център богат на забележителности за туристи и изобщо.
dnevnikar
Рейтинг: 3903 ЛюбопитноНационален Музей за Изкуство
(вместо квадратен)
Национален Археологически Музей
(вместо прост Археологически)
Музей за Тоталитаризма
(вместо за интер национал-социалистическо изкуство)
Парк на Свободата
(а не на МОЧА)
До коментар [#3] от "Сашо":
Ново име за музея, моля.
polux
Рейтинг: 388 НеутралноКвадрат 500 е най-тъпото име в историята на музейното изкуство!!!
Претенциозност и глупост на квадрат, умножени по 500!
idianata
Рейтинг: 679 НеутралноИ плоско - много плоско - барем куб да беше. "В "Куб 500" - само това лято, гостуваща изложба от Лувъра, озаглавена "Популярни Кубисти"."
Квадрата е нещо плоско и ръбато - много подходящо място за излагане на плоско и ръбато иВзкуВство!
grajdanin1
Рейтинг: 675 НеутралноБългария и София имаха нужда от такъв музей. Дано, наред с постоянната, гостуващите изложби да ни доближат още до световното изкуство.
ypa
Рейтинг: 435 НеутралноЩо ли не се учудвам?
"На практика изложбата е подредена и реализирана само за 4 месеца, като в други музеи това се изпълнява за няколко години, отбеляза Слава Иванова".
"Използван е различен подход при организация на всяко от пространствата, не може да се каже каква е основната идея и принцип на смесване, каза малко по-късно пред журналисти Светлин Русев".
Очевидно не е ясно какво правят, ама са се справили бързо. Е в това сме най-добри, със сигурност се е получило перфектно!
princess_x
Рейтинг: 1322 Неутрално''Тъй като експонатите са били редени и пренареждани до последния момент, все още дори за служителите на музея е трудно да насочат хората, интересуващи се от конкретно произведение, къде то може да бъде видяно.''
!!!
Следователно за някаква карта и схема на галерията не може и дума да става. От снимките в другата статия за 'събитието' се вижда, че липсват и табели с името на художника и на произведението, а какво ли остава за някакво обяснение. Посетителите трябва да се осланят на собствената си обща култура.
princess_x
Рейтинг: 1322 НеутралноСлабо, много слабо. Разглеждала съм експонатите на бившите Национална и Галерия за чуждестранно изкуство. Тук са събрани произведения от двете места и в резултат на 'екстрасенската' концепция на Русев се е получила манджа с грозде - въздействието е хаотично. Не одобрявам и черните панели насред някои от залите. Не разбирам защо трябва да бързат с откриването, ако не са успели да довършат някои фундаментални детайли.
Едва ли ще посетя 'квадрата'. И съм безкрайно отвратена от липсата на компетентност и професионализъм в областта на изкуството у нас, включително и на музейното дело.