Доходите с размер на минимална заплата да не се запорират, предвиждат законови промени

Доходите с размер на минимална заплата да не се запорират, предвиждат законови промени

© Юлия Лазарова



По-големи възможности за обжалвания на действия на съдебния изпълнител, обвързване на доходите, които не могат да бъдат запорирани, с минималната заплата, възможност вещи лица да участват в определянето на началната цена при публична продан и спиране на търговете при внасяне на 20% от дълга. Това предвижда проектът за промени в Гражданскопроцесуалния кодекс (ГПК) в областта на изпълнителното производство, които правосъдното министерство публикува за обществено обсъждане, пише "Правен свят".


Част от промените са свързани с доходите, върху които не може да бъде наложен затвор – т.нар. несеквестируемост. С част от тях се цели предотвратяване на възможността при запор на банкови сметки банката да преведе на съдебния изпълнител несеквестируеми доходи.


Предлага се минималният несеквестируем доход, който сега е 300 лева, да е равен на минималната работна заплата, която периодично се променя.




Създава се нов член, който предвижда, че несеквестируемостта се запазва, включително ако доходите са постъпили по банкова сметка, но не по-рано от месец преди налагането на запора. Регламентирано е, че когато от основанието на постъпленията по банковата сметка е видно, че те са възнаграждения за работа, банката не изпълнява запора до размера на минималната заплата.


С цел защита на интересите на страните при определяне на началните цени на продажбите на вещи в изпълнителното производство се правят изменения, с които се дава възможност началната цена при търг да се определя от вещо лице. Използването на експерт ще е задължително за вещи на стойност над 5 хил. лв., както и при продажбата на автомобили, кораби и самолети.


Всяка от страните ще може да оспори оценката и да поиска нова, а съдебният изпълнител ще е длъжен да уважи искането, ако недоволният длъжник или взискател е внесъл сумата за новата експертиза.


Предвижда се и началната цена на търга вече да не е 75 на сто от стойността на вещта, а 85% и се дава възможност на всеки длъжник да спре изпълнението му, като внесе 20% от дълга си, а не досегашните 30%. Освен това купувачът на публична продан ще има 14, а не 7 дни, за да внесе цената. В мотивите се посочва, че това ще улесни в значителна степен възможността заинтересованото лице, което желае да придобие вещта, да може да изплати цената чрез отпуснат кредит от банкова институция, а промените са в интерес както на длъжниците, така и на взискателите.


С промените се разширява кръгът от действия на съдебния изпълнител, които подлежат на обжалване. Предвижда се взискателят да може "да обжалва отказа на съдебния изпълнител да извърши исканото изпълнително действие, да извърши нова оценка по реда на чл.468, ал.4, както и спирането, прекратяването и приключването на принудителното изпълнение". Длъжникът пък ще може да обжалва постановлението за глоба и насочването на изпълнението върху имущество поради това, че не е уведомен надлежно за изпълнението, отказа на съдебния изпълнител да спре, да прекрати или да приключи принудителното изпълнение.


В проекта се предлага да отпадне възможността за подаване на множество наддавателни предложения при търговете и е записано, че предложения, надхвърлящи над 30% началната цена, са недействителни. Според вносителите така ще се осигури справедливо и реално наддаване при публичната продан и ще се постигат максимално високи цени на имотите.


Законопроектът предлага два варианта за изменение на подсъдността на изпълнителните дела в чл.427 от ГПК. Работната група не е постигнала съгласие кой е по-удачен и ведомството ще чака дискусията по време на общественото обсъждане да даде аргументи за окончателния вариант на законопроекта в тази му част.

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  2. 2 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 880 Неутрално

    До коментар [#1] от "ARRI":
    Днес п.п. Атака
    --------------------------------
    Ко ко ?
    Неееее......

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  3. 3 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents
    Рейтинг: 637 Любопитно

    Общо взето разумно звучат промените.

    Да видим обаче какво ще изс.рат накрая депутатите. Защото потребителските длъжници, които са ги погнали съдия-изпълнители, определено нямат лоби в парламента.

    @)----,--'--
  4. 4 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2349 Неутрално

    Такива решения дават възможност на недобросъвестни да вземат кредит, да регистрират минимална заплата и никога да не върнат кредита.

  5. 5 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 863 Неутрално

    Предложените промени са интересни. Общо взето се боричкат две лобита от ЧСИ-бранша - на "монополистите" като Бъзински и Неделчо Митев, и на по-дребните.
    Ако искате, разгледайте ги пълните промени

    Мотиви:
    http://www.justice.government.bg/Files/%D0%9C%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B8_%D0%93%D0%9F%D0%9A_-06.2015_635690076410905378.docx

    Проектозакон:
    http://www.justice.government.bg/Files/%D0%93%D0%9F%D0%9A_06.2015_635690072365496023.docx

  6. 6 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8141 Неутрално

    Че те голяма част от доходите са такива.Коя банка ще даде тогава заем на такъв човек.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK