"Интеркултурно образование" и други неясни идеи в новата стратегия за интеграция на малцинствата

"Интеркултурно образование" и други неясни идеи в новата стратегия за интеграция на малцинствата

© Цветелина Белутова, Капитал



Информационни кампании сред родителите и общностите за ползите от интегрираното обучение, разработване на нов държавен стандарт за "гражданско, интеркултурно и здравно образование и осигуряване на измерения на интеркултурност в останалите образователни стандарти" и въвеждане на празнични календари с изяви на ученици от различните етноси.


Така, без конкретика и на места съвсем неясно, са формулирани дейностите по новата Стратегия за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства и Плана към нея до 2020 г., които бяха публикувани на сайта на Министерството на образованието и науката в сряда.


Анализът към стратегията, направен по официални данни от Националния статистически институт до 2011 г., очертава редица проблеми и пропуски в усилията за включване на малцинствата в образователната система досега.




Статистиката показва, че близо една четвърт от децата от ромски произход и 11% от тези от турски произход в България изобщо не влизат в училище, а над 42% от ромите и над 46% от турците остават само с основно образование.


За едно десетилетие (между 2001 г. и 2011 г.) е намалял обхватът на учениците в начален и прогимназиален етап с по над 2 процентни пункта. В същото време се отбелязва увеличение на децата, записани в детски градини с над 7 п.п., както и на учениците в гимназия, но ръстът е заради етническите българи. Делът на посещаващите детска градина при децата от 3 до 6-годишна възраст при етническите българи е над 55%, докато при децата от ромски произход е под една трета. Като успех за този период министерството отчита това, че е намалял значително броят на деца от малцинства, записани в помощни училища "по социални причини".


Заедно с това данните от НСИ показват, че всяка учебна година средно около 4 000 ученици, включително от етническите малцинства, които са били записани в началото на съответната година,  напускат българската образователна система по причина "заминаване за чужбина". МОН отчита като проблем това, че няма механизъм за проследяване на миграцията на деца и ученици в други държави, както и бюрократичните трудности за записване обратно в българско училище, ако се завърнат.


Като сериозен проблем се отбелязва и това, че голяма част от децата от сегрегирани общности имат затруднения с българския език, когато влязат в детската градина или училище.


Освен информационни кампании и въвеждане на интеркултурно образование в училищата в райони със смесено население, планът предвижда още и обновяване на учебниците по майчин език, "обогатяване на учебното съдържание с елементи от историята и културата на етническите малцинства с акцент върху техните културни постижения".


По стратегията МОН ще търси доброволци от етносите със средно или висше образование, които да помагат за включването на децата и ще организира национални срещи за обмен на добри практики. Предвижда се и допълнителна квалификация за 4400 учители за "работа в мултикултурна образователна среда", както и назначаване на помощници на учителите там, където има нужда за допълнителна работа с децата от малцинствата.


Стратегията ще се реализира с пари от бюджетите на просветното министерство и училищата, както и по проекти на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства и по Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж". В плана за изпълнение на дейностите са посочени стойности само за някои от задачите - например по 15 хиляди лева на година за информационни кампании, 2000 лева за изграждане на електронна платформа за обмен на добри практики и до 40 хиляди лева за "изготвяне на анализ за образователни потребности от десегрегация в национален мащаб". Първият голям (междинен) отчет по изпълнението на стратегията ще е през февруари 2018 г.

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на baxter
    baxter
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Какви са тези интеркултурни глупости. Тия хора просто трябва да бъдат подчинени на закона и третирани като редови граждани с всичките им права и задължения. Останалото е бошлаф работа и задълбочаване на проблемите. Образованието си е образование, за какви интеркултури бълнуват тези хора.

  2. 2 Профил на Ghost
    Ghost
    Рейтинг: 1003 Любопитно

    Айде...станахме вече етнически българи...

    Форумът е в будна кома...
  3. 3 Профил на М.Георгиева
    М.Георгиева
    Рейтинг: 425 Неутрално

    Единственият работещ модел е да се образоват, да им се създаде нагласата за европейска принадлежност. Категорично - никаква религия. Тя би била платформа за разделение и етно-религиозно противопоставяне. Изучаване на дисциплините "етика" и "философия" (ако е нужно и "морал и право" в най-ранна възраст.

  4. 4 Профил на Мизийски
    Мизийски
    Рейтинг: 785 Неутрално

    Циганите не могат да се интегрират заради обърнатата си ценностна система. В тяхното общество всеки, който работи и спазва общоприетите норми е презрян. Трябва да се разбере веднъж завинаги, че интеграцията не е насилствен процес и да се търси друго решение - да им се помогне да се пръснат из цели ЕС.

    Спаси, Господи, Твоите чеда и благослови наследството си, като даряваш на православния български народ победа над враговете му и го запазваш с Твоя кръст. ☦
  5. 5 Профил на ariel28
    ariel28
    Рейтинг: 531 Неутрално

    [quote#4:"bg.bg"]да им се помогне да се пръснат из цели ЕС[/quote]
    По-добре - из цяла Индия.

    'Let light surround you' Dream Theater
  6. 6 Профил на StanDim
    StanDim
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Из стратегията на МОН:
    "съхраняване и развиване на тяхната културна идентичност чрез изучаване на майчин език, история и култура;"
    "недостатъчно са представени в учебното съдържание историята и културата на етническите малцинства."
    Та да попитам, коя история ще изучават - тази която си измисля Турция или тази която е възприета не само от България (относно турчетата).
    Относно циглетата - тази "история", че циганите са тук от 800-1000 години или тази, че следствие на гоненията из западна Европа (дори е имало награди за чифт уши от циганин), Османската империя ги "приютява" тук с цел разреждане и не само..., на българския етнос, и това е станало преди около 300-400 г.

  7. 7 Профил на Nazlim S
    Nazlim S
    Рейтинг: 322 Неутрално

    Като видях двете дечица на снимката, много се зарадвах. Ако някой може, то и Вие можете.

  8. 8 Профил на mihaela77
    mihaela77
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Интеркултурни тъпотии.....пак поредната глупост. Те първо трябва да започнат да ходят на училище, като начало, а не някакви интеркултурни програми никому ненужни....А и да не говорим, че ромите вече не са малцинство, а са мнозинство и към тях трябва да се прилагат същите закони, както и при нас, стига вече с този двоен стандарт. Просто ги задължете да ходят на училище и да го посещават редовно, а не да правят 108 деца, за да взимат помощи и да ги изпращат да просят по улиците......Интермалоумни

  9. 9 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7484 Неутрално

    Циганите знаят ли какво означават тези думи или мислят,че е нещо за ядене,или за крадене.

  10. 10 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Под мултикултурно образование разбирам следното: заедно с майчиния си език, учат, че българският език е официалният език на Р. България и кога се ползва- в кои случаи; че етносът българи има свои културни особености, традиции, ценности, с които, след изучаването им, е добре да се съобразяват и да УВАЖАВАТ, че конституцията на Р.България вменява като задължение на всеки гражданин училищно образование до 16 годишна възраст и други такива неща....

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  11. 11 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2460 Неутрално

    Поредните глупости на псевдо-експерти и лапачи специализирали се в източване на европейски програми.

    От всеки експерт трябва да се иска CV и ако е участвал в програми където се срещат думички като "мултикултурно" и подобни автоматично да се отказват услугите му заради доказан провал на тези идеи.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  12. 12 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1800 Весело

    [quote#11:"Fred"]От всеки експерт трябва да се иска CV и ако е участвал в програми където се срещат думички като "мултикултурно" и подобни автоматично да се отказват услугите му заради доказан провал на тези идеи.[/quote]
    Твоето стана като с Иванчо във вица: пръднал в час, а учителката го изгонила... на чист въздух.
    Трябва просто за тези, които се считат за малцинства, наказанията да са на горната граница, предвидена в закона. Никакви бонуси, никакво влизане в положението им. Щом цяла държава може да живее по закона, значи и те могат. Ако нещо не се получава, то значи е от собственото им нежелание, а за нежеланието да се спазва закона си има съответните мерки, предвидени в същите тези закони. Трябва ни закон, всички помощи за интеграция да отиват за полицейска охрана на интегрираните. Така ще им е по-лесно да се придържат към законите и ще се интегрират по-бързо и ефикасно.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  13. 13 Профил на gallno
    gallno
    Рейтинг: 217 Неутрално

    <<"Интеркултурно образование" и други неясни идеи в новата стратегия за интеграция на малцинствата>>

    Интеркултурното образование може би е неясна идея за журналистите, но явно не и за екипа, подготвил стратегията на МОН. Интеркултурността масово заменя идеята за мулти-култи от последното десетилетие: вече се приема, че запазвайки всеки своята специфика, трябва да се търси и общото в контакта между културите. Иначе казано, щом се подготвят в българско училище, това ще обединява онези, които не са българчета по произход, с "чистите" българчета. Кауза пердута, като чета коментарите в този форум, в който има доста учители...

  14. 14 Профил на baxter
    baxter
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#13] от "gallno":

    И какво общо има образованието с контакта между културите. И въобще защо трябва да се насажда на децата от невръстна възраст че са нужни специални програми и усилия за да контактуват по между си. Има много елитни училища в Европа в които учат деца от различни националности. Не съм чула да има някакви проблеми. Още повече че тук става въпрос за български граждани. По скоро трябва да се работи с родителите които не изпращат децата си на училище, използват ги като стока и източник на доход, вместо да се внушава на децата че са различни.





  15. 15 Профил на baxter
    baxter
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#13] от "gallno":

    Та по отношение на чистите и нечистите българчета. Моите деца са с едната баба гъркиня, другата аржентинка, дядовци българин и арамеец и никога не са се нуждаели от специални програми, никога не са се чувствали чужди и никога на са били третирани от съучениците си като такива.

  16. 16 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Статистиката с процентите се тълкува погрешно.
    Това колко процента са е следствие на географията (село - град, център - крайни квартали), а не на етноса.
    Известно е, че програмите на МОН по приницип (и за българския етнос) са неизпълними (фалшиви). Действа учебникарска мафия съвестно с управлението. В големите градове обаче където е концентрирано немалцинствено население има повече възможности за частни уроци и т.н., чиито резултати се крадат от МОН и се представят като свой.
    Реално проблемът е по-широк, а не етмически.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK