БСП внася жалба в Конституционния съд срещу поделянето на парите за здраве в два пакета

Емил Райнов от БСП и Даниела Дариткова от ГЕРБ преди заседание на парламентарната комисия по здравеопазване.

© Юлия Лазарова

Емил Райнов от БСП и Даниела Дариткова от ГЕРБ преди заседание на парламентарната комисия по здравеопазване.



Депутатите от БСП внасят днес жалба в Конституционния съд срещу част от поправките в Закона за здравното осигуряване, които бяха приети окончателно в парламента през юни. Възраженията им са срещу два текста в закона - разделянето на здравните пакети на основен и допълнителен, и "привилегията, която се създава държавата да продължава да не плаща вноските за групите хора, които тя осигурява", съобщи в парламента депутатът от левицата Емил Райнов.


Жалбата за обявяване на двата текста за противоконституционни е подписана от 61 депутати от БСП, АБВ, ДПС, БДЦ и независими, обяви Райнов. По думите му преди подаването й се е изчаквало президентът да реагира на писмо на БСП, което го призовава да обяви вето на поправките и да ги върне за преразглеждане в пленарната зала. Това обаче не се случи. 


Според БСП основният и допълнителният пакет ще ощетяват по-бедните българи, които не могат да си позволят допълнително здравно осигуряване. Според поясненията на здравния министър Петър Москов, в допълнителния пакет ще влязат болести, чието лечение подлежи на отлагане и ще има списъци на чакащите, които след изчакване също ще получават безплатно лечение. Тези, които са осигурени доброволно в частен здравен фонд обаче, няма да чакат и разходите им ще се покриват от застрахователите. 


Другата точка, по която има забележки левицата, е това, че до 2026 г. държавата ще продължава да изплаща само частично здравните осигуровки за хората, които са на нейна отговорност - децата, пенсионерите, безработоните, хората с увреждания и т.н. В момента държавата внася в НЗОК здравни осигуровки за тези групи, но само на половината от дължимата от останалите хора сума. С поправката, която беше приета в ЗЗО, от 1 януари 2016 г. държавата ще осигурява подопечните си на 55% от минималния осигурителен доход на самоосигуряващите се, и с по 0.5% повече всяка година, докато не се изравни с пълната сума, а това ще стане след 11 години.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на today
    today
    Рейтинг: 891 Неутрално

    Някои партии целенасочено правят всичко възможно положението в България да е зле, за да могат да обещават (понеже освен да обещават нищо друго не могат да правят) как ако някой гласува за тях, нещата ще се оправят. Когато опре до реални действия за оправяне на нещата - веднага заден и се започват едни демагогии, едни лъжи, едно чудо!

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  2. 2 Профил на kardinalat
    kardinalat
    Рейтинг: 845 Весело

    по отношение на отказа на държавата да плаща дължимото за осигуряваните от нея - жалбата е основателна. вместо скрити трансфери - е добре да знаем РЕАЛНИЯ дефицит в системата.

    и най-умният си е малко прост....
  3. 3 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 531 Весело

    Какво пречи да има няколко пакета в зависимост от осигурителната вноска? Стига с тия уравниловки!

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  4. 4 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    [quote#26:"Dr_Doolittle"]Пешко не ви казва още истината. Допълнителния пакет няма да е от НЗОК , а от друг фонд, ако не - кеш.
    Листата на чакащите е само начин да се накара простия електорат да се замисли да се осигурява както трябва ДРУГАДЕ.
    Келавите вноски в НЗОК я платил ,я не са ДОТУК. [/quote] *
    Пешко НИКОГА няма да я каже истината, защото като свърши МРЪСНАТА работа, ще го изхвърлят от проветривото местенце.
    А работата е толкова мръсна, че комунистите не щат да я свършат, а я заръчват на десните.
    От десните хитрият Боко и той не ще да я свърши сам, та я дава на РъБ, ДСБ и лично на Петър Москов
    *До октомври трябва да са готови наредбите за основния и допълнителния здравен пакет(17 юни 2015 Дневник)

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  5. 5 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    Tака както сте я подкарали, в САЩ 65% от вноската отива в частния здравен застраховател, едва 30% за лечение.
    17% от БВП на САЩ или 9000$ на човек. И постоянно се вдига! Моделът е от там! Скъп! И малка част от парите отиват за здраве!
    СБ казва-за Б-я 50 болници стигат! Защото иначе качеството пада! Е какво като пада! То пада за народа, не за елита, който взима решенията! Само в С-я частинте болници са 90!
    Важното е парите да отиват за "правилните"хора-собственици на болници! Затова парите за здраве НЕ стигат! Затова ще разделят пакетите! А в Румъния заради ИЗТОЧВАНЕ са спрели финансирането на частни клиники! Но ние не сме Румъния!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  6. 6 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    До коментар [#3] от "Consumer": Разделянето на здравния пакет крие рискове Дефекти на системата като доплащането се узаконяват, вместо да се премахнат, казва експертът от "Отворено общество" Боян Захариев http://www.mediapool.bg/razdelyaneto-na-zdravniya-paket-krie-riskove-news236107.html
    Едно от сериозните предизвикателства пред здравната реформа ще бъде изготвянето на критерии, според които НЗОК ще финансира едни болници, а други не. Потенциалните опасности от разделянето на здравните пакети, както и узаконяването на съществуващи лоши практики като доплащането с цел да предредиш опашката от чакащи, са сред сериозните рискове за реформата. Това прогнозира пред Mediapool експертът от "Отворено общество" Боян Захариев в анализ на основните проблеми в здравната система и ползите и рисковете на предлаганите от екипа на здравния министър Петър Москов решения.

    Според Захариев основните проблеми сега са трудният достъп до медицински услуги за най-бедните хора и живеещите в отдалечените райони, както и дефектите във финансирането на системата. Същите предпоставки бяха посочени и от здравното министерство като изходна база за предложените реформи.

    Сегашните проблеми са финансирането и достъпът до лечение

    "Основните проблеми на здравната система в момента са достъпът до здравеопазване на две групи хора. Едните са социално уязвими и дори бедни хора, за които ограниченият достъп минава през неучастието им в здравноосигурителната система. Изрично говоря за бедната част от неосигурените, защото има една част, които наистина са направили избор да не се осигуряват. Има около 500-600 000 души, които са тук, нямат осигуровки и имат реални пречки да си ги плащат", посочи Захариев.

    "На второ място, има затруднен достъп до здравеопазване по териториални причини. Той се припокрива с първия, защото има бедни хора, които хем нямат осигуровки, хем живеят на места, където достъпът е затруднен, защото липсва достатъчно предлагане на медицински услуги. Има и много деца и пенсионери, които са здравноосигурени, но живеят на отдалечени места, където липсват различни здравни услуги – медицински специалисти, недостатъчно общопрактикуващи лекари, педиатри, липсват аптеки и дрогерии", продължи той.

    "На трето място бих посочил най-общо финансирането на системата – единият от проблемите е достатъчно ли са като цяло парите за здравеопазване в България, вторият проблем е ефективността на механизмите за финансиране на системата. Като тук основният проблем са болниците, знаем къде се формират дефицитите, знаем от дискусиите за клиничните пътеки кои са достатъчно финансирани и кои не", каза експертът.

    Разделянето на здравния пакет крие повече рискове отколкото ползи

    "Разделянето на здравния пакет засяга както проблема с финансирането, така и проблема с достъпа на хората до здравеопазване", коментира Захариев.

    Мерки


    Позитиви


    Негативи

    Разделяне на здравния пакет на основен и допълнителен


    *Една от възможните ползи е да се намалят разходите



    *Другата възможна полза е узаконяването на практики, които сега съществуват неявно.


    * Не е ясно кои заболявания в кой пакет ще попаднат и това ще бъде решено от тесен кръг хора през наредба, а не с обществени дискусии в парламента например

    * Има рискове общественият интерес да не бъде защитен от операторите с втория пакет в лицето на частните застрахователи

    * Може да се появи доплащане, за да изпреварваш в листата на чакащите

    *Има опасност да се увеличи броя на хората без достъп до здравни услуги

    Задължителна здравна карта – НЗОК ще финансира само определени болници, които отговарят на определени критерии, а не всички


    * Позитивите са свързани с намаляване на броя на болниците, финансирани от касата

    * Определяне на нуждите на населението по области от здравни услуги и специалисти


    * Има риск мярката да не бъде реализирана, тъй като именно в големите градове болниците биха покрили всякакви разумни критерии, на които трябва да отговарят

    Сливане на болници


    * Реализиране на икономии


    * Има риск при лоша логистика мярката да не даде резултат

    По-трудно влизане обратно в системата на неосигурените


    * Би стимулирало определен брой хора, но неголям, да започнат да си плащат здравните вноски


    * Ще затрудни още достъпа до лечение на бедните прослойки от населението

    * Спорно е дали санкциите са достатъчен стимул

    По-високи вноски за непосещаващите профилактичен преглед


    * В дългорсочен план ще намалят разходите за по-сложни и скъпи медицински интервенции, но е нужна първоначална инвестиция


    * Спорно е доколко санкциите са стимул



    Според него при разделянето на здравния пакет притеснителното е, че не е ясно къде ще мине разделителната линия между първия и втория пакет.

    "А именно кои са тези масови, социално значими заболявания, които ще са в първия пакет и кои ще минат в допълнителния. Аз мисля, че това трябва да бъде предмет не просто на някаква наредба – нещо, което министърът и министерството издават, а че трябва да мине през някаква по-сериозна обществена дискусия, може би дори през парламента под формата на приложение към самия закон", коментира Захариев.

    По думите му съдържанието на пакетите е нещо прекалено важно, за да се регламентира с наредба: "Това е все едно кажете – едни ще бъдат облагодетелствани, а други ощетени и това се приема като принцип, но кои ще са засегнатите конкретно го решава някакъв много тесен кръг".

    Частните фондове гонят печалби, а интересът на осигурените е от добро лечение

    "По принцип такива разделения не са глобална иновация", каза Боян Захариев, но допълни, че има опасения как ще се реализира идеята у нас. Според него рисковете идват оттам, че оператор с втория пакет ще са частните застрахователни фондове, които като акционерни дружества са публични, но се ръководят от интересите на акционерите. Т.е. доминира интересът на инвеститора, който очаква възвращаемост, а не на хората, които очакват добро лечение. В много страни от Западна Европа такива дружества са възникнали исторически от сдружения на определени групи работещи и досега на места касите са останали сдружения с идеална цел, които гонят интересите на осигурените, поясни експертът.

    "И това за мен не е детайл, а важна част от рамката на този вид осигуряване. Ако започне да доминира стремежът към печалба, а виждаме, че тук това не е много трудно при неяснотите в нашето финансиране, тогава това няма да е в полза на обществото", коментира Захариев.

    Той прогнозира, че допълнителните плащания, за да получиш без да чакаш услуги от втория пакет, ще откаже част от хората от осигуряване. Затова Захариев открои като риск при тази мярка възможността допълнителна група хора да изпаднат в категорията на онези, които се оказват без достъп до здравни услуги.

    Вместо да се премахне, доплащането се узаконява

    Според него е възможно да ескалират и явления като доплащане, за да предредиш хора в листата на чакащите. "Това явление го има в други страни, на някои места е забранено изрично, на други е разрешено. А тук се боя, че няма да учуди никого, за съжаление, защото то и в момента се случва в някаква степен".

    "Аз просто мисля, че това е едно от нещата, които трябва да премахнем, а не да узаконим. В момента можеш да платиш и най-лесно е да изпревариш опашката при специалист. За сериозни заболявания пак можеш да изпревариш или да получиш услуга, която друг няма да получи", напомни Боян Захариев.

    По думите му едната възможна полза от разделянето на пакета е да се намалят разходите, а другата - узаконяването на нещо, което сега съществува неявно, каквото е доплащането.

    "Това обикновено носи някакви ползи, но въпросът е всичко неявно ли си заслужава да бъде узаконено, не трябва ли някои неща да се опитаме да ги променим? Но като цяло при тази мярка негативите са значително повече и това е високо рискова реформа, при която заплахите надделяват над възможните ползи", смята той.

    "За разлика от задължителната здравна карта, която намирам за добра идея, от която има полза", допълни Захариев.

    Болниците на местата с излишък най-лесно ще покрият критериите за работа с НЗОК

    При здравната карта проблемите ще са свързани с реализирането на мярката и отсяването на това кои болници ще финансира НЗОК и кои не. "Няма лесни механизми, с които да стане закриването на болници".

    "Ако искаме да намаляваме броя на болниците, работещи с касата, ще има големи битки. Измислянето на критерии, на базата на които да се отсее кои да бъдат финансирани със здравни вноски и кои не, ще е много трудно, защото всички вкупом ще искат да отговорят на тях. А ако ти въвеждаш някакви нови критерии, които не са били предмет на договора със здравната каса досега, трябва да дадеш някакъв срок, в който те да бъдат покрити. Не може от днес за утре просто да кажеш: ако нямате еди колко си легла, ако не е боядисана сградата в жълто, да ви откажем договор", посочи Захариев.

    Според него именно болниците в големите градове, където има най-голямо предлагане на медицински услуги и излишни структури, ще се справят с изпълнението на изискванията. "И затова според мен в големите градове ще бъдат покрити каквито и да е разумни критерии" смята той.

    "Но нека да видим, може пък критериите да са измислени толкова хитро, че това да се случи", посочи той.

    Според него е добре, че със здравната карта ще бъдат дефинирани нуждите от структури и лекари по места, но като слабост отчита това, че анализът се прави на институционално ниво. Според Захариев би било ценно да се направи реален анализ на потребностите на база възрастовата характеристика на населението, заболеваемостта от различни болести и така да се направи извод за потребностите на всяко място.

    Друг проблем е, че в областите с труднодостъпни населени места и лоши пътища дори като бройка да е изпълнено изискването за необходимия брой специалисти, лични лекари и т.н. на практика достъпът пак си остава труден.

    При сливането на болниците важни са логистиката и управлението

    Относно предстоящото сливане на болници и болнични администрации Захариев смята, че ключови ще бъдат логистиката и начинът на управление, за да дадат тези мерки резултати.

    "В началото имаше наивни коментари, че икономиите при сливането на деветте болнични администрации в София ще стават от грамадни поръчки. Но колкото по-големи стават поръчките, толкова управлението и логистиката стават по-сложни. Грамадните болници на Запад не правят по този начин поръчки – там системата е "точно навреме", както в японските производства. Голямото изкуство е пратките да пристигат навреме и да се оползотворяват, тъй като в медицината част от продуктите трябва да се оползотворяват бързо и в същото време да не липсват", посочи Захариев.

    "Ако не се справят с този вид координиране, сливането ще бъде провал", заяви той.

    По повод сливанията на болници и диспансери Захариев коментира, че сливанията на медицински дейности по принцип дават резултат и икономии, но въпросът опира до успешно управление. "Наистина могат да се направят икономии, въпросът е имаме ли тук опита и ресурса това да го направим, защото има и обратни примери – когато сливания на болници са били провал", заяви той.

    Профилактиката ще даде резултат, но след първоначална инвестиция

    Захариев коментира, че стимулирането на повече хора да участват в профилактични прегледи е добра мярка, но не е сигурно дали санкциите биха били достатъчен стимул, тъй като и сега плащането на здравни вноски е задължително и се наказва, но много хора не плащат.

    "Ако системата за профилактика започне да работи ефективно, ще даде резултат, като първоначално ще изисква допълнителна инвестиция. Тоест, първите години ще трябва да се инвестират повече средства в профилактика, което в последствие ще се усети и ще се намалят разходите за по-сложни и скъпи медицински дейности", коментира той.

    Освен това трябва да се гарантира наистина равен достъп до профилактичните прегледи, щом са задължителни, а този въпрос стои особено остро за хората в отдалечените села.

    Трудното връщане в системата ще мобилизира едни и ще остави зад борда други

    Шестмесечният гратисен срок за плащане на дължимите здравни вноски, след което влизането обратно в системата ще става при издължаване за пет години назад, вместо сегашните три, започна да тече от началото на този месец. Според Захариев тази мярка вероятно наистина ще върне една част от хората. Според него става въпрос за не повече от 100 000 души, които биха реагирали на подобна заплаха от санкции.

    "Няма да върне със сигурност тези част, които не могат да платят", посочи той. Захариев посочи, че по данни на Евростат българите са първи в ЕС по брой хора, които не могат да съберат 1000 евро за спешни нужди. "Познавам хора, които не могат да извадят и 1000 лева за операция и не могат да ги съберат от близкото си обкръжение", коментира той.

    При обмислянето на подобни санкции обикновено се надценява ефектът на използвачите на системата, а се подценява ефектът за действително бедните, които не могат да платят, сред които попадат и ромите.

    В тази посока екипът на министър Москов е предложил разширяване на кръга от хора, осигурявани по социални критерии, напомни експертът.

    По негово мнение морализаторски изказвания като това да се пести от кафе и цигари не вършат работа.

    "Не казвам, че сред най- маргинализираните няма хора, които пушат и пият кафе, но това поведение е част от характеристиките на бедността и никой чрез морализаторстване не е успял да промени това. И съм сигурен, че и тук няма да се случи така", посочи той.

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  7. 7 Профил на Кирето
    Кирето
    Рейтинг: 1311 Неутрално

    До коментар [#5] от "Бойко Борисов+Серге натикаха държавните пари в КТБ":

    Много си далеч от материята, като не си в час, не коментирай.
    В щатите е съвсем друг модела на здравеопазването, то в Европа има два модела към които се придържат повечето страни.
    Нито в щатите е така, както си го описал, нито за болниците...

    Научих "God Save the Queen".........е, струва си....
  8. 8 Профил на xefgo
    xefgo
    Рейтинг: 253 Неутрално

    Няма реформа, която партията на фюрера в Кремъл да не се опита да спре. Заданието е дестабилизацията на България - колкото се успее и докато се успее. Коминтерновската червена паплач не е спряла с опитите си да унищожава желанието и интересът на българина към европейската си същност и общност. Обратното, лоялността й към Империята на злото вече е очевидна и за най-обикновения гражданин

  9. 9 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    До коментар [#7] от "Кирето" Ето кво казват разбирачите! Илко Семерджиев-който въведе здравната реформа по времето на Костов, и който е върл противник, защо ли? Д-р Илко Семерджиев: Дори министърът на здравеопазването не може да отговори какво ще има в основния и допълнителния здравен пакет http://bnr.bg/post/100565854/dps-ne-moje-da-provali-kvoruma-v-ns-ako-predstavitelite-na-upravlavashtata-koalicia-sa-na-rabota има и ауди файл с доста повече факти от>>Според д-р Илко Семерджиев от Международния институт за здравни грижи, лидер на формацията "Десните" и бивш министър на здравеопазването е недопустимо смесването на здравното осигуряване със спешната помощ: Министърът на здравеопазването трябва да е разбрал, че спешната помощ е държавна отговорност и се финансира от държавния бюджет, а не от Здравната каса. Смесването на понятията е пагубно. Всеки трябва да знае, че спешната помощ е услуга, която се дължи на всеки гражданин, независимо дали той е здравно осигурен или не.

    Той се опасява, че дори самият министърът на здравеопазването не може да отговори на въпроса – какво ще има в основния здравен пакет и какво в допълнителния: Мина една поправка в дефиницията какво значи здравно осигуряване. Ние вече нямаме възможност за доброволно здравно осигуряване, а някой се готви да подари втория пакет на застрахователите. Затова е вмъкната новата част в дефиницията, че, освен Националните рамкови договори, ще важат и застрахователните договори към здравното осигуряване и най-вероятно това ще е за допълнителният пакет.

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  10. 10 Профил на Кирето
    Кирето
    Рейтинг: 1311 Неутрално

    До коментар [#9] от "Бойко Борисов+Серге натикаха държавните пари в КТБ":

    Ако имаш Илко Семерджиев за "разбирач", ясно ми е..
    Цитираният от теб господин има здравен фонд и още един куп други неща свързани със здравеопазването..
    Не знам дали си приложил целият цитат, но освен "спешна" има и "неотложна" медицинска дейност и двете са различни, но и едновременно се припокриват...

    Научих "God Save the Queen".........е, струва си....
  11. 11 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8137 Неутрално

    Значи досега,вкл.и при БСП и ДПС можеше ,сега,въпреки че вноските, плащани от държавата ще разтът всяка година,не може.Вече си мисля,че тези две пратии,заедно с Атака,трябва да бъдат забранени.Тогава ,може би, ще се създаде една нормална ,социалдемократическа партия.

  12. 12 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    До коментар [#10] от "Кирето": по-голям разбирач от теб няма ! В текста цитирам само написаното! За 10 мин аудио файл каза много повече, а ако имаше повече време щеше да изложи още аргументи. 25 години ни преследват Жан виженовци в икономиката, политиката, здравеопазването. Жан имаше малко срам, но вий сте упорити! Дори десните експерти не одобряват таз "рИформа" И Боян от ОО също не е съгласен! Министър, чиновници, и лобисти-само вие сте "ЗА" Едно авторитетно и НЕпредубедено и НЕзаинтересовано мнение няма във подкрепа на граничешите с абсурд ваши намерения! Голем келепир, големо плюскане, за това се готвите! Новите ВЕИ-та!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  13. 13 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3417 Гневно

    От тук нататък само да посмее дори един червен да влезе на лечение в правителствена болница или да пожелае по-специални медицински услуги, в което и да е специализирано медицинско заведение!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  14. 14 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3417 Неутрално

    Само да посмее който и да е от тези мафиоти (БСП/ДПС/БДС/АБВ) да се възползва от услугите на правителствена болница или което и да е медицинско заведение по някаква програма за предимства или по-качествени услуги!?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  15. 15 Профил на Рим
    Рим
    Рейтинг: 1420 Неутрално

    „БСП внася жалба в Конституционния съд срещу поделянето на парите за здраве в два пакета”


    Хората, които през целия си живот не са се осигурявали, получават някава социална пенсия. Според логиката на комунистите, тези хора не би трябвало да се отделят от другите, които са социално осигурени. Защо тогава са отделени...? Да кажат комунистите, защото случаят е аналогичен...

    ДЕМОКРАТИ ЗА СИЛНА БЪЛГАРИЯ
  16. 16 Профил на Damyan Ganchev
    Damyan Ganchev
    Рейтинг: 240 Неутрално

    стига с тия подупечни, за втори път е това. казва се - "под опека", къде тука има У ...

  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  18. 18 Профил на emototev
    emototev
    Рейтинг: 217 Неутрално

    много ми е интересно, как ще гласуват АБВ на това прредложение...

    eto
  19. 19
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK