Депутатите приеха експресно поправки в закона за висшето образование

Депутатите приеха експресно поправки в закона за висшето образование

© Мария Съботинова



Само за няколко минути депутатите приеха единодушно с 97 гласа промени в закона за висшето образование на първо и на второ четене, които предвиждат удължаване на възможността на държавните висши училища да провеждат обучение срещу заплащане и през учебната 2015/2016 г.


Възможността на държавните висши училища, получили висока оценка при институционалната акредитация, да провеждат обучение срещу заплащане, беше дадена през 2010 г. и беше удължавана последователно през всяка следваща учебна година, като временна мярка до въвеждането на цялостни промени в модела на финансиране на системата на висшето образование. Тази година беше подготвен новият модел, но отново се налага удължаване на срока, докато големият текст бъде приет.


Част от идеите на новия закон за висшето образование са да дава повече правомощия на министъра на образованието над това какво ще се преподава в университетите. С него се утвърждава, че със средства от държавния бюджет ще се финансират "приоритетни професионални направления" и "защитени специалности" - т.е. за специалисти, които са по-необходими за икономиката на България. Те ще се определят с наредба от МОН, като за определянето им ще се прави анализ на потребностите на трудовия пазар. Специалностите извън двете категории ще се плащат от студентите. 


Друга новост в документа е, че финансирането на университетите постепенно ще се измести с акцент върху качеството, вместо върху количеството. В момента вузовете получават пари на калпак за всеки студент. Планът е обаче във финансирането да залегнат критерии като качеството на преподаване, успехите и реализацията на студентите, както и научната дейност, която развиват. До 2020 г. по този начин ще се определят 60% от средствата за университетите, като процентът ще започне да расте още от догодина. По този начин ще се формират и два типа университети - изследователски и общообразователни

Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на today
    today
    Рейтинг: 1166 Неутрално

    Ако ги питат на изхода от НС какво са гласували, няма да знаят.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  2. 2 Профил на alex2
    alex2
    Рейтинг: 395 Неутрално

    ГЕРБ подкопават РБ на всяка стъпка. Това е пародия на коалиция.

  3. 3 Профил на koiot
    koiot
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Единодушно.....върнаха ме в миналото.

    писнало ми е от левичари
  4. 4 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 1924 Неутрално

    Предполагам, че за някои висшето образование е 11 клас и престой срещу пари в някой университет.

  5. 5 Профил на alex2
    alex2
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Всяко прието предложение на РБ е с условие "обаче депутатите на ГЕРБ..." и следва изменение, подмяна или отлагане във времето.

    С такива приятели на РБ не им тряват врагове

  6. 6 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    карай да върви ,100 университета за една година ще източат от държавата поне колкото 400 болници от касата ,ама за разлика от болниците ,дето поне половината ги спасяват ,от университетите ни излизат приятно безработни с болни амбиции и никакви перспективи ,поради липса на какъвто и да е контрол ,колко му е да се отложи с още една година източването на милиард от бюджета ,кво значение има ,никакво .

  7. 7 Профил на Ники
    Ники
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Чакай, чакай... "единодушно с 97 гласа" ?!?
    Ние 97 депутата ли имаме вече?

  8. 8 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3050 Весело
  9. 9 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1461 Неутрално

    До коментар [#1] от "today":

    Ами поредния лобистки закон, нашите хора ще са защитените специалности, а другите ще ги гоним за качество! А още от соца е ясно че един час упражнения по химия, физика, биология е много по скъп от социология, европеистика и философия!

  10. 10 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 284 Весело

    До коментар [#9] от "ban":

    не мога да повярвам.
    веднъж да съм съгласен с твое мнение.

    п.п. няма по-добро нещо за прогреса от инженерните и точните науки. днес университетите бълват некадърни социолози, политолози, психолози, икономисти и философи. и до един са мързеливи и некадърни за каквато и да е работа...

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  11. 11 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2038 Неутрално

    Първото предложение беше за една безотказно работеща и саморегулираща се система - пари според броя студенти, претеглено с осигурителния доход на абсолвентите 5 г. след напускане на ВУЗ-а. Сега виждам поне 4-5 "уговорки", които обезсмислят този прост и полезен за обществото модел.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  12. 12 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1461 Неутрално

    До коментар [#6] от "edin drug":

    Малко на едро го даваш, за образование, даваме под един милиард, за средно и висше, за здравеопазване кън три милиарда! Прав си че повечко са университетите, но в тях има има около 200000 млади хора, все пак полагащи някакви усилия, ами ако тези млади хора са на улицата!

  13. 13 Профил на alex2
    alex2
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#11] от "cinik":

    +++

    Все повече се убеждавам, че ГЕРБ са особено опасни, защото създават илюзия за нормалност до момента, в който забият нож в гърба на избирателя. А въпросният дори не схваща какъв номер са му извъртяли

  14. 14 Профил на today
    today
    Рейтинг: 1166 Неутрално

    [quote#11:"cinik"]Първото предложение беше за една безотказно работеща и саморегулираща се система - пари според броя студенти[/quote]
    И това е малко нож с две остриета, ще има много студенти, и университета ще ги влачи, ще минават с тройки, само и само да има бройка.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  15. 15 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8640 Неутрално

    "... с предложение от депутати от ГЕРБ, прилагането на част от условията беше отложено с една година."
    Т.е. реформи,но не съвсем.Догодина ще видим ,може и да го ремонтираме.Абе за нищо не стават тези гербери.

  16. 16 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2038 Неутрално

    [quote#14:"today"]И това е малко нож с две остриета, ще има много студенти, и университета ще ги влачи, ще минават с тройки, само и само да има бройка.[/quote]

    Aма това точно е сегашната система, която са си запазили тихомълком, без да се съветват с обществото. При системата образованието да получава обратно толкова, колкото е допринесло за по-висока заплата, този вариант изцяло пропада. Защото ако на среднистите средностатистическата заплата е 600 лева, ВУЗ-ът взема от кол и въже и накрая излизат студенти със заплата 620 лева, накрая хем ще има огромна аудитория и разходи, хем ще получава дял от 20-те лева, тоест нищо. И така ще трябва да реже сам, което по сегашната система не става.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  17. 17 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2038 Неутрално

    [quote#9:"ban"]А още от соца е ясно че един час упражнения по химия, физика, биология е много по скъп от социология, европеистика и философия![/quote]

    Точно за това говоря. Подмамват случайни студенти в "лесни" специалности, които после правят живота на истинските специалисти ад. Имам такива познати - потомствени учители, църковни служители - наводниха им специалностите със случайно попаднали хора, сега не могат да си намерят работа, от която да се живее. А те са си 3-то поколение учители съотв. попове, които отидоха да го учат по призвание.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  18. 18 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2038 Неутрално

    До коментар [#13] от "alex2":

    По подобен начин "канализираха недоволството" от паркирането по тротоарите. Голям шум за "крути законодателни промени", накрая се оказа, че след тях за един прост фиш трябва да дебнеш собственика да е в колата. Направили точно 50 лева глобата - уж "драконовски мерки" , а това е границата за "задължително присъствие на нарушителя", тоест един инспектор повече от един акт на ден да не може да напише, и то само ако не му се ходи до тоалетната и ако е сигурно, че собственикът не е отпрашил за чужбина.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  19. 19 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 762 Неутрално

    [quote#10:"полувишис"]днес университетите бълват некадърни социолози, политолози, психолози, икономисти и философи.[/quote]

    Не знам дали ще се изненадате, но нашите университети бълват и некадърни инженери. Не че всички са такива, разбира се. Но поне по мое време над половината нямаха никаква идея какво правят в тази специалност. А и не знам нито един, който да работи по специалността си.

    Все пак, предпочитам некадърен инженер пред некадърен социолог. Стига, разбира се, каквото е и правилото, да не работят по специалността си

  20. 20 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1461 Весело

    До коментар [#19] от "Калник":
    Човече инженерите са инженер химици двг електро механика строителство софтуер компютри и т.н., та за кои инженери говориш, или и ти си като работодателите, които за да им окачват рекламите из града търсят инженери с корел, работа със скеле и флекс, и шофьорска книжка!

  21. 21 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    [quote#20:"ban"]търсят инженери с корел, работа със скеле и флекс, и шофьорска книжка! [/quote]

    Не, търсят инженер за 500 лева, ама да може всичко. Това е голямото търсене, инак, ако чак такива големи специалисти им трябват, могат и от оня край на света да си докарат. Ама пусто, искаш да печелиш милиони, но хилядарките ти се свидят.

  22. 22 Профил на anihilator_jack
    anihilator_jack
    Рейтинг: 649 Неутрално

    До коментар [#2] от "alex2":

    От РБ зависи кога и къде ще теглят чертата - в момента и за съдебната реформа пробват подобен приом от реформаторите зависи дали ще ги преметнат.

    Veritas odium parit obsequim amicos
  23. 23 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 762 Неутрално

    [quote#20:"ban"]та за кои инженери говориш[/quote]

    За всички, "човече", за всички. В търсените специалности - информатика, комуникации - често влизат зубрачи, които са добри в запаметяване, но не и в прилагането на наученото. В не толкова търсените (всички останали) влизат много хора просто ей така, колкото да запишат "више". Поне така беше преди 20-тина години, когато аз бях студент. Не вярвам нещата да са се променили съществено, тъй като системата на висшето образование не се е променила особено. Даже сигурно се е задълбочил, тъй като сега местата в университетите са повече, а випуските на средното - по-малки.

    Според мен цялото висше образование трябва да е платено. И всеки да може да запише първи семестър в специалността, която иска. След това таксите за обучение да се опрощават за определен брой студенти с най-висок успех. И така семестър по семестър, за да няма отпускане. Разбира се, това разчита на предположението, че изпитващите не са корумпирани. Честно казано, когато аз бях студент, повечето преподаватели не бяха корумпирани. Ще ми се да вярвам, че и сега е така.

  24. 24 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1461 Неутрално

    До коментар [#23] от "Калник":

    ако говориш от твоя гледна точка, не е добре за теб! Да влезне някой да учи 4 математики, 2 механики, електротехника, физика само за да е висше, не ми се вярва! Проблема както стана дума е в пазара на труда и работодателите! Ако има ясна система за стимулиране на студентите, обявени места за стипендианти, ясна диференциация в заплащането, считам че все още има добри инженери, и умни деца, които да станат такива!

  25. 25 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 762 Неутрално

    [quote#24:"ban"]ако говориш от твоя гледна точка[/quote]

    Казвам само това, което съм видял по време на следването си. Дали Ви харесва или не е отделен въпрос.

    Не всеки има афинитет към инженерните науки. Малцина успяват да станат добри инженери, само защото заплащането е добро. А българските университети няма задачата да направят това отсяване, а само да раздават дипломи.

    Във всеки случай, не съм казал, че от българските универстити не излизат добри инженери. Казвам само, че излизат и доста калпави.

  26. 26 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 762 Неутрално

    [quote#24:"ban"]Да влезне някой да учи 4 математики, 2 механики, електротехника, физика само за да е висше, не ми се вярва![/quote]

    Понеже сте се аргументирали, длъжен съм и аз да направя същото

    Често студентите биват издържани от родителите си, но при условие, че следват нещо "истинско". Та волю-неволю трябва да се борят с математиките и физиките.

    Апропо, през 2013г, Софтуерната академия на Наков успешно са завършили 147 души, при започнали 1000, т.е. около 15%. А в университетите завършват над 50%. Значи 2/3 от тях не стават, но са успяли по един или друг начин да покрият минималните критерии. Че то дори само тройки да имаш пак можеш да вземеш диплома. А и в нея не пише, че си се явявал по няколко пъти на повечето изпити.

  27. 27 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1461 Неутрално

    До коментар [#26] от "Калник":
    По същество ние не си противоречим! Учил си преди доста години и пропускаш някои неща, първо, завършват не всички, това че ги записват и влачат двойки и тройки, не означава че завършват! Второ има две степени на обучение, като в магистър студентите са много по малко! Трето, дали един завършил ще стане добър специалист зависи от много неща! Четвърто, ако има реален пазар на труда, съм сигурен че ще учат и ще завършват най кадърните защото ще има голяма конкуренция, подобно е положението в медицина, фармация, но и в този случай няма гаранции, че ще бъдат добри специалисти!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK