Пътният възел "Белокопитово" е по-добър вариант от кръстовище тип обикновена детелина, защото по този начин не се намалява скоростта на движение от Русе за Варна и от София за Варна. Също така завоят наляво за включване в движението е сведен до 180 градуса, като при тип "детелина" е 270 градуса. Освен това движението от Шумен за Варна и от Русе за София било доста по-малко натоварено.
Това разясни пред "Дневник" шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров по повод критики в социалната мрежа "Фейсбук" за функционалността на пътен възел "Белокопитово". В понеделник премиерът Бойко Борисов публикува в профила си снимка отвисоко, а след това потребители публикуваха фотоси с начертани посоки за включване в движението, като завоят наляво бил труден.
"Детелината, която явно някои искат навсякъде - приемаме, че песента на Лили Иванова ще я направим химн на Агенция "Пътна инфраструктура", има 270-градусов завой, за да отидете наляво. Тук е сведен само до 180 градуса", отвърна на критиките Лазаров и добави, че пътният възел е мислен и занапред, когато ще бъдат включени и автомагистралите София - Варна и Русе - Варна.
"В посоката Русе - Варна ще бъде изградена магистрала в един светъл момент за България, защото все пак трафикът, който се генерира в момента през лятото, включително и от румънски туристи, които искат да посетят нашето Черноморие, е изключително натоварен. Отделно има и зърнопроизводители към Варна", посочи Лазаров. По думите му трафикът от Русе за Варна е много голям и там магистрала рано или късно ще има, като в момента имало трилентов път, направен преди три години.
"Тоест двете магистрали - Русе - Варна и София - Варна, ще бъдат свързани точно с този пътен възел. Няма как да подчиним едната магистрала и да я вкараме на пътна връзка в 40 км в час, каквато е детелината, тъй като ограничението на ушите на детелината, дъгите на детелината е 40 км в час. Да не говорим, че косотата, по която се свързват двете магистрали, е около 30 градуса, което свързва двете магистрали и това предопределя този тип и начин на развитие на този възел", заяви Лазаров.
Също така посочи, че от северната част на пътния възел има микроязовир, в източната посока е село Белокопитово, на юг има две дерета, които пролетно време имали много вода. "Точно по тази причина развитието в тези две посоки няма как да се случи", каза той.
Тъй като в момента русенското направление е направено така, че може спокойно да се включите със скорост 80 км в час, без да намалявате. Тъй като си представяте големия трафик от Русе да го спрем на един еднолентов път, каквато е детелината по принцип, и какво задръстване по горното направление е реципрочно на това, което идва от София, даже и по-голямо.
Според данните на агенцията също така трафикът от Шумен към Варна е от пет до десет коли на час. Причината е, че ако се движиш от Шумен към Варна, по пътя има още два пътни възела - при Каспичан и квартал "Макак". Подобна е ситуацията и при движение от Русе към София. "По тази причина тези направления са подчинени на другите две", каза Лазаров и добави, че имайки предвид косотата, тези детелини, които са по-добри от обикновените детелини, са малко удължени, като на хората им се стрували като обратни завои, а те не били. "Това са просто ушите на детелината, която е смачкана, за да могат да се включат в тези направления."
Този тип детелини се наричали диамант или свободни. "Просто това е нещо ново за държавата. Всички са свикнали с т.нар. детелини. Който пътува, ще оцени функционалността на този път, защото направлението от Русе за Варна не е с намалена скорост. От София за Варна също - 140 км в час. Проектната скорост за другите направления - 80 км в час, което означава и повече", добави шефът на агенцията и уточни, че има само 30 м с 30 км в час, но след това имало трасе с висока скорост.