Теория и практика на гратиса и контрола

Снимката е архивна

© Иван Григоров

Снимката е архивна



Колега, спрете на следващата спирка" - крещи контрольорката към шофьора и след малко тролейбус 9 спира. Изглежда има пътник без билет. "Слизайте" - продължава тя и сочи към вратата, но пътникът отказва да изпълни заповедта.


Препирните продължават около минута. Следва нова заплаха на контрольорката, този път към останалите пътници: "Няма да тръгнем, докато гратисчията не слезе". "Ще закъснеем за работа", "Това е недопустимо" - чуват се бурни възгласи, а един от пътниците насочва недоволството си към нередовния. "Слизай, бе! Няма да висим заради тебе тука", вика той.


Вече са минали поне четири-пет минути от престоя на спирката, което кара шофьорът да провери какво става. "Закъснявам с графика" - казва троснато на контрольорите, а те му отвръщат, че ще впишат закъснението в пътния лист и няма да има проблем. В крайна сметка нередовният пътник решава да слезе: "Търся си гражданските права! Те ни крадат!". "Какви граждански права, бе. Не виждаш, че тролеят е нов, как няма да не плащаш", отвръща му другият пътник, който досега беше най-гръмогласен. Малко преди вратите да се затворят и тролеят да потегли, същият извика: "И аз карам с един билет от април миналата година, ама знам как да не ме хванат".




Глоби


За 2014 г. има наложени 9155 акта на обща стойност 915 хил. лева на нередовни пътници в градския транспорт. От тях 756 акта са анулирани. Също така около 4000 не са платени, като общата им стойност е за около 400 хил. лева. За събирането им беше сформирано ново звено към зам.-кмета на финансите Дончо Барбалов, който в началото на лятото пред "Дневник" изрази надежди от есента звеното да даде и първите си резултати.


Контрольорите винаги трябва да се легитимират със служебна карта със снимка и номер. По време на работа трябва да бъдат облечени в служебна униформа. Те имат право да изискат билет вътре в превозното средство. При установяване на нередовен билет или карта, първо трябва да предложат наказателен талон за 20 лева. Ако пътникът откаже, те имат право да го свалят на следващата спирка. След това трябва да повикат полицаи и едва тогава биха могли да издадат акт за 100 лева. Санкцията за подправен документ е 150 лева.


От Центъра за градска мобилност заявиха пред "Дневник", че контрольорите можели да изискват билет, който те наричат карта, и на спирка. Също така служителите им имали право да искат лична карта на нарушител, защото били администратори на лични данни. Едва когато пътникът откажел да предостави документ за самоличност, се намесвала полиция.


Причината билетът да се нарича карта е, че с поправки в законодателството преди повече от година беше въведено изискването срещу всеки билет да бъде издавана касова бележка. За да си спестят издаването им, от Столичния общински съвет промениха наредбата и преименуваха всички превозни документи на карти.


Тактики


След като контрольорите напускат тролейбус 9, ситуацията се успокоява. На следващата спирка се качват нови пътници. Сред тях е и млада двойка на около 20 години. Сядат. "Ти дупчиш ли билет?" - младежът пита девойката, а тя с прикрита усмивка отвръща твърдо, но тихо "Не". Очите му светват, може би дори флиртуват. В ръцете си държи непродупчен билет. "Този билет ми е от няколко месеца и не ми се е налагало да го дупча", разказва той и се оглежда дали в близост има перфоратор. "Ако все пак се появи контрольор", обяснява.


След това разказва на девойката тактиките си за "минаване метър". "Има три варианта - да говориш по телефона, да се преструваш, че спиш, или да се правиш на чужденец", продължава той и през цялото време гледа към девойката. Тя се разсмива и добавя още една тактика: "Все казвам, че бързам за лекции и ще ме изключат, ако не стигна навреме". И двамата се забавляват от тактиките си. Разговорът продължава все в същата посока - с конкретни лични истории.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK