Теория и практика на гратиса и контрола

Снимката е архивна

© Иван Григоров

Снимката е архивна



Колега, спрете на следващата спирка" - крещи контрольорката към шофьора и след малко тролейбус 9 спира. Изглежда има пътник без билет. "Слизайте" - продължава тя и сочи към вратата, но пътникът отказва да изпълни заповедта.


Препирните продължават около минута. Следва нова заплаха на контрольорката, този път към останалите пътници: "Няма да тръгнем, докато гратисчията не слезе". "Ще закъснеем за работа", "Това е недопустимо" - чуват се бурни възгласи, а един от пътниците насочва недоволството си към нередовния. "Слизай, бе! Няма да висим заради тебе тука", вика той.


Вече са минали поне четири-пет минути от престоя на спирката, което кара шофьорът да провери какво става. "Закъснявам с графика" - казва троснато на контрольорите, а те му отвръщат, че ще впишат закъснението в пътния лист и няма да има проблем. В крайна сметка нередовният пътник решава да слезе: "Търся си гражданските права! Те ни крадат!". "Какви граждански права, бе. Не виждаш, че тролеят е нов, как няма да не плащаш", отвръща му другият пътник, който досега беше най-гръмогласен. Малко преди вратите да се затворят и тролеят да потегли, същият извика: "И аз карам с един билет от април миналата година, ама знам как да не ме хванат".




Глоби


За 2014 г. има наложени 9155 акта на обща стойност 915 хил. лева на нередовни пътници в градския транспорт. От тях 756 акта са анулирани. Също така около 4000 не са платени, като общата им стойност е за около 400 хил. лева. За събирането им беше сформирано ново звено към зам.-кмета на финансите Дончо Барбалов, който в началото на лятото пред "Дневник" изрази надежди от есента звеното да даде и първите си резултати.


Контрольорите винаги трябва да се легитимират със служебна карта със снимка и номер. По време на работа трябва да бъдат облечени в служебна униформа. Те имат право да изискат билет вътре в превозното средство. При установяване на нередовен билет или карта, първо трябва да предложат наказателен талон за 20 лева. Ако пътникът откаже, те имат право да го свалят на следващата спирка. След това трябва да повикат полицаи и едва тогава биха могли да издадат акт за 100 лева. Санкцията за подправен документ е 150 лева.


От Центъра за градска мобилност заявиха пред "Дневник", че контрольорите можели да изискват билет, който те наричат карта, и на спирка. Също така служителите им имали право да искат лична карта на нарушител, защото били администратори на лични данни. Едва когато пътникът откажел да предостави документ за самоличност, се намесвала полиция.


Причината билетът да се нарича карта е, че с поправки в законодателството преди повече от година беше въведено изискването срещу всеки билет да бъде издавана касова бележка. За да си спестят издаването им, от Столичния общински съвет промениха наредбата и преименуваха всички превозни документи на карти.


Тактики


След като контрольорите напускат тролейбус 9, ситуацията се успокоява. На следващата спирка се качват нови пътници. Сред тях е и млада двойка на около 20 години. Сядат. "Ти дупчиш ли билет?" - младежът пита девойката, а тя с прикрита усмивка отвръща твърдо, но тихо "Не". Очите му светват, може би дори флиртуват. В ръцете си държи непродупчен билет. "Този билет ми е от няколко месеца и не ми се е налагало да го дупча", разказва той и се оглежда дали в близост има перфоратор. "Ако все пак се появи контрольор", обяснява.


След това разказва на девойката тактиките си за "минаване метър". "Има три варианта - да говориш по телефона, да се преструваш, че спиш, или да се правиш на чужденец", продължава той и през цялото време гледа към девойката. Тя се разсмива и добавя още една тактика: "Все казвам, че бързам за лекции и ще ме изключат, ако не стигна навреме". И двамата се забавляват от тактиките си. Разговорът продължава все в същата посока - с конкретни лични истории.

Ключови думи към статията:

Коментари (67)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    Рейтинг: 1416 Весело


    - Ало Марчев,

    колоритно и живописно си написал матряла ...

    ама да "подслушваш" младите двойки ....... нещо "завиждаш" май !?


    => БАЙ ГЪЗЗЗ е ТÈХНОТО ЗНАМЕ и ГИ ДОВЕДЕ В => КЛОЗÈТА !!
  2. 2 Профил на Never surrender
    Never surrender
    Рейтинг: 289 Неутрално

    Като млад и безотговорен младеж успях да изкарам 7-8 години без да дупча билет. Само веднъж, на централна гара, ме сгащиха едни, направо бяха бедни мутри и ме ошамариха, та си платих глобата. Какво научих от това - не може да се разчита на съвестта на хората.

    Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.
  3. 3 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3396 Неутрално

    Администрацията с едни гратисчии не може да се справи, тръгнали да ловят нелегален внос на петрол....
    Може би, ако трябваше да се купи някоя много скъпа НЕМСКА апаратура за няколко стотин милиона евра за следене на нередовните пътници щяха да ни отпуснат някоя евросубсидия да си я купим

    Любовта ще спаси света!!!
  4. 4 Профил на Freedom of Speech
    Freedom of Speech
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Аз пък дупча билет. Така са ме възпитали родителите ми.
    Но често, когато продупча талончето, забелязвам как останалите пътници ме гледат с насмешка и си мислят "Тоя е много прост, за кво дупчи?"
    Явно всичко опира до възпитание и култура. При по-голяма част от нашето общество липсват и от двете.

    Езикът е машина и не бива да се допуска пружините й да скърцат.
  5. 5 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1437 Неутрално

    И аз на младини се кефех на способността си да пътувам на аванта. Имах и класьор с продупчени билети. Дупчех едни бели листчета от тото 1 и после търсех в класьора комбинацията от дупки.
    Сега смятам, че да не дупчиш билет е кражба като всяка друга.
    Младостта често е безотговорна и безцеремонна.

  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5888 Гневно

    Барбалов да каже колко са глобените роми ! ще ми е много интересно !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  8. 8 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5888 Любопитно

    ако някой във форума е видял ром с билет или глобен такъв моля да сподели .

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  9. 9 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1600 Неутрално

    Така и не става ясно дали Марчев пътува гратис?!
    Иначе е ясно, че гратисът в метрото и маршрутките е пренебрежим на фонът на този в автобусния, трамвайния и тролейбусния транспорт... Ясне е и защо е така! С други думи, ако от утре единственият вариант за придвижване останат метро и маршрутки, гратисът почти ще изчезне!
    😀

    I Want To Believe
  10. 10 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5888 Неутрално

    До коментар [#7] от "barcelonski":

    това ли ти е опорната точка. нали и те са хора като нас. или ти си на ДРУГО мнение . ако можеш да споделиш какви са различията и какви са правата и задълженията на едните и другите !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  11. 11 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1003 Неутрално

    А кражбите в СКГТ кога ?!
    За гратисчиите е ясно, но не са повече от 15% (тъмнозелените 99% са гратис). Тогава защо аджеба картата е толкова скъпа ?

    Въпросът е реторичен.

  12. 12 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 527 Неутрално

    Българинът твърди, че иска съдебна реформа, борба с корупцията, равенство пред закона за всички. Винаги обаче се прави на тарикат, смята че правилата не важат за него, краде и лъже.

  13. 13 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 1446 Неутрално

    До коментар [#2] от "Never surrender":

    Мен два пъти са ме глобявали и оттогава редовно дупча билет - да ми е мирна главата. Иначе човек е в непрекъснато напрежение дали и кога ще се качи контрола.

    Макар че, ако направят картите малко по-достъпни, със сигурност повече хора биха ползвали такива превозни документи.

  14. 14 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 1446 Неутрално

    До коментар [#11] от "olimpipanov":

    И аз това се питам - защо картите са толкова скъпи. Би следвало да са по-достъпни, за да бъдат стимулирани хората да ги ползват. Аз бях с карта, докато следвах. Оттогава насам - с талони. Вярно, че има разлика в интензитета на пътуванията, но важен е принципът дали целта е повече да са редовни.

  15. 15 Профил на Ghost
    Ghost
    Рейтинг: 1078 Любопитно

    Браво Жоро...!!!

    Качват се двама пенсионера в автобуса...
    Единият сяда, докато другият дупчи две билетчета...
    - Защо перфорира билет и за мен, аз пътувам гратис...
    - Ааа, той не е за теб, а за мен, в случай че изгубя другия...
    - Ами, ако загубиш и двата, какво правиш...???
    - Няма страшно, имам карта...

    Форумът е в будна кома...
  16. 16 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5888 Неутрално

    може ли Барбалов да каже защо като купуваме еднократни карти и за 10 пътувания НЕ НИ СЕ издава фискален бон !?!?!
    И ако може нещо за ФАЛШИВИТЕ билети !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  17. 17 Профил на Мойше! Толкоз!!!
    Мойше! Толкоз!!!
    Рейтинг: 978 Весело

    [quote#8:"КМЕТ В СЯНКА"]ако някой във форума е видял ром с билет или глобен такъв моля да сподели . [/quote]
    За 5те ми години тук съм видял двама такива, единият го познавам лично, и съм го виждал няколко пъти в петицата Държи със синът си магазинче за поправки на обувки, зипове и подобни неща до пазара Красно село, МНОГО свестен и честен човек. Веднъж ми каза-не си струва да ти поправям зипа на една малка раница, ще намериш на пазара втора употреба по евтина

    Другия го видях на единицата преди месец и кусур. Качи се на пазара Иван Вазов, продупчи си билетчето, и си седна. Направи ми впечатление че като на по следващата спирка се качиха едни баби, той стана и отстъпи мястото си на една от тях. Което по самосебеси (самосебе си?) е МНОГО рядко явление
    До коментар [#8] от "КМЕТ В СЯНКА":

    П.С. Може и да е имало и други, които не съм видял

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  18. 18 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 833 Неутрално

    Не е описана тактиката на етническите. Качват се на тумба. Викат и се държат колоритно, такива са им културните особености. Качва се контрола. Един от етническите подвиква на другите и на следващата спирка всички слизат. През това време контрольорите се правят, че не ги забелязват проверяват непривилегированите. След 5 минути етническите, които са слезли, се качват на следващия транспорт и весело си продължават. Белите (наистина) не могат да скачат.

    malart.blog.bg
  19. 19 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1303 Неутрално

    ОБЩИНСКИТЕ ТЪПУРГЕЛИ така и не разбраха, че "влизането" или "качването" в автобусите трябва да става САМО през предната врата и шоферът, ще бъде касиер, а не да си прави къщичка от подръчни материали и да се изолира от това какво става в автобуса или тролея, пушейки, слушайки чалга и кокорчейки очи по голи красавици, налепени из вътре.
    Слизането естествено става през всички врати, но само ако вратата се отвори от вътре.

  20. 20 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1003 Неутрално

    До коментар [#9] от "2.50":

    Само като вметка, в огромен град като Москва пътуването гратис е невъзможно. Качването става през турникет на първата врата.

    Е има метро, което обхаваща по-голямата част от града.

    Подобно в Лисабон, град доста по-голям от София и с не-толкова голямо метро. Качване през първа врата...но картите са 30 пътувания, а не 50.

  21. 21 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5888 Любопитно

    Някой знае ли защо контрольорите не проверяват ромите в градския транспорт в София ( а и в други градове ) ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  22. 22 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1303 Неутрално

    Ако мургави или нетолкова мургави наши братя атакуват другите врати освен шофьорската да влизат, автобуса никога не потегля автоматично и те се насочват към малката каса която издава билети, чеква карти и приема кеш.
    Какво друго, каква битка, какви 5 лева, каква разсипия на средства за хиляди дупчила и други апарати, както и за щатен неадекватен проверяващ персонал.

    Такъв трябва да има, но много рядко и глобата трябва естествено да е фантастична и трицифрена, та да държи влага много дълго.

  23. 23 Профил на calypso
    calypso
    Рейтинг: 463 Неутрално

    До коментар [#6] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Ако ромите са ти талон за поведение, недей и ти да дупчиш. Какъв ти е проблема? Насочи гнева си към невъзможността да бъдат санкционирани нередовните, НЕЗАВИСИМО какви са като етнос. Доколкото схващам тук главните герои са българи.
    Или не?

  24. 24 Профил на spring_va
    spring_va
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Аз пък винаги се качвах от първата спирка по маршрута и нямаше как да мина гратис.Докато стигнем до втората спирка и вече ми бяха взели парите.За сметка на това пък,имах удоволствието да седна където си поискам във все още празният автобус.

  25. 25 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1421 Неутрално

    А решението е толкова просто: или шофьора продава билети и хората влизат само през предната врата или всеки автобус върви с още един човек, който продава билети и проверява, както е в по-малките градове. Само си представете колко хора пътуват всеки ден в София без билет. Това са десетки или стотици левове всеки ден.

  26. 26 Профил на Мойше! Толкоз!!!
    Мойше! Толкоз!!!
    Рейтинг: 978 Весело

    До коментар [#18] от "malart":

    МНОГО точно описание, виждал съм го няколко пъти вече Веднъж попитах контрольорката-защо не ги проверите онези там, дето хукнаха към средната врата?

    -Ти кой си, та ми казваш как да си върша работата?-пита троснато тя...

    Най ме дразни като непознат ми говори на ТИ, та дигнах децибелите:

    Аз съм един от тези които ВИ плащат заплатата. А на ТИ ще говорите на мъжа си, ако имате такъв. Към мен-НА "ВИ"! И защо идвате на работа необръсната, АМ?!?

    Она почна да мига на едри парцали и млъкна, явно досега никой не и е правил забележка за обръщението "ТИ". Пътниците се разкикотиха, а аз си слезнах на мойта спирка (след ЩАТЕЛНА проверка на картата ми, включая проверка дали си приличам на снимката)

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  27. 27 Профил на carpypd
    carpypd
    Рейтинг: 458 Неутрално

    А защо не назначат постоянни контрольори? Всеки тролей или автобус да има един контрольор с преносимо фискално устройство и да таксува пътниците на място. В Русе е така поне от десетилетие и не може да минеш метър. Ползите биха били много големи - нови работни места и рязко покачване на постъпленията. Още с първия курс за деня ще се избият парите за надницата на кондуктора.

  28. 28 Профил на bono_vox
    bono_vox
    Рейтинг: 597 Неутрално

    Дупча си билета, не ме интересува че съм един от малкото, но обратното означава да открадна. Все едно да влезете в магазина и да си сложите нещо си в джоба. Същото е.
    Човека, който кара превозното средство го прави за да му платят в края на месеца, автобуса е с климатик, казва ви коя е следващата спирка....да продължавам ли? Тия същите младежи, отиват и висят по кафетата/дискотеките и пръскат парите си, но билет не дупчат???
    Срамота.

  29. 29 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 1446 Неутрално

    До коментар [#27] от "carpypd":

    А де! И в Стара Загора е така. Само в София се разчита на хайки, сякаш има хиляди превозни средства.

  30. 30 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 750 Неутрално

    Абе има си начини да се пребориш с гратиса, ама трябва и малко воля. Например в Сарагоса можеш да се качиш само от първа врата и да купиш билет/представиш карта само пред шофьора.
    В Пловдив в тролеите постоянно стои по един "контрольор", който дебне за новодошлите, стига до тях и им продава билети.
    Сигурно има и други примери, но просто в София липсва воля. Всички се кефят, като минат метър, но после не се замислят защо се возим все в счупени соц Икаруси и чат-пат (като по любимата линия 86) - Чавдарчета.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  31. 31 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 1446 Неутрално

    До коментар [#28] от "bono_vox":

    Хубаво би било всички коли на СКГТ да са с климатик, ама не би. Някои не били длъжни да монтират такъв. Нека плебсът се пържи в собствен сос. Ама иначе си е рахат, когато попадна на автобус, трамвай или тролей с тази благинка.

  32. 32 Профил на don_horhe
    don_horhe
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Искаш да се возиш - плащаш. Не искаш да плащаш - вървиш пеш. Трябва постояннен контрол навсякъде, българинът явно не е достатъчно културен.

  33. 33 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5888 Весело

    До коментар [#23] от "nonsens2":

    имаш ли бегла представа какво си написала ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  34. 34 Профил на jinx
    jinx
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Човекът на снимката е кондуктор-легенда!

    По темата: СКГТ трябва да бъде 100% частно дружество с 0% държавна помощ и тогава всичко ще си дойде на мястото. А общината трябва да събира наем за ползване на инфраструктурата, например депата и тролейбусната мрежа.

  35. 35 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 876 Неутрално

    Учудващо нямаме примери от Германия, ЮК и т.н. Иначе сме страстни демократи, природозащитници, готови сме да набутаме в миша дупка всякакви ''комуняги, фашизоиди'', цигани и друга паплач. Вие имате ли родители или е в срам от тях ? Изобщо на приказки и мързел сте No. 1. Затова и държавата крета. Съжалявам искрено за тона!

  36. 36 Профил на Чърчил
    Чърчил
    Рейтинг: 610 Неутрално

    С риск да се повторя но когато ние гражданите на България започнем да мислим като онези швейцарски граждани от "Н"-ския кантон ,които чрез иницииране на референдум сами решават да вдигнат данъците за да може администрацията да функционира по добре с ясната мисъл ,че това е в тяхна полза ще има такива "картинки" като тази.

    ЗАВИСТТА ТРЯБВА ДА Я ЗАСЛУЖИШ.СЪЖАЛЕНИЕ ПОЛУЧАВАШ БЕЗПЛАТНО
  37. 37 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5888 Любопитно

    До коментар [#34] от "jinx":

    човекът на снимката НЕ Е кондуктор. и ми кажи на колко лева го осигурявате и къде потъна доклада с нарушенията от одита на Сметната палата !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  38. 38 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 464 Любопитно

    Групата, не се хабете, няма да направят нищо за нередовните, понеже идват избори и возенето на гласоподаватели е част от изборната заигравка.

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  39. 39 Профил на gerganabg
    gerganabg
    Рейтинг: 254 Неутрално

    Преди 2 месеца пътувах в 305 до Сточна гара късно следобед. Бях се заблеяла и пропуснах да си купя билет - глобиха ме, платих си глобата. Оказа се обаче, че заедно с мен пътуваше момче на 14-15 години, ученик който никой не санкциониера, момчето не носеше ученическа карта за градския транспорт, обясни на контролата със задоволство, че родителите му не се занимавали с подобни работи (да отделят малко време да му изкарат почти безплатната карта). Пътниците го съжалиха и контролата го остави да слезе. С подобно отношение имаме да си патим още години наред.

  40. 40 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1404 Неутрално

    Контрольорите в София са най-нисшата прослойка на общинския башибозук.

    CONTADOR GRATUITO!
  41. 41 Профил на 123
    123
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Ще ми се да мога да си заплащам абонаментната карта онлайн през paypal, а не да ходя до разни будки по разни места из града...
    Иначе решение има - приложено е в много страни.

    Сегашният вариант е на принципа на добрата воля.

    "Ако пътникът откаже, те имат право да го свалят на следващата спирка."
    Не могат да използват сила, не им е в правомощията. Следователно нарушителят може просто да откаже и да остане на мястото си.
    Ако все пак реши да слезе, може просто да тръгне нанякъде, контрольорите нямат правомощия да го задържат на спирката до идване на полиция.
    Контрольорите могат да поискат от него да си даде личните данни за да се изготви акт, но той може и да не ги даде, нямат правомощия да му ги изискват, а само да помолят за тях.

    С други думи, нарушителят може да не плати глоба и да не му бъде изготвен акт, ако няма полиция заедно с контрольорите. Нужно е да си знае правата. Това съм го правил като ученик - години наред.

    Следователно тази система не действа.

    Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.
  42. 42 Профил на beatles
    beatles
    Рейтинг: 853 Неутрално

    [quote#23:"nonsens2"]Доколкото схващам тук главните герои са българи. [/quote]
    ми да, явно не схващаш. главните герои и тук не са цигани, защото циганите в градския транспорт са невидими за контрольори и драскачи, а само за другите пътници ги виждат, чуват и миришат. и концентрацията на контрольори интересно защо нараства драстично в линиите до летището, за да могат да глобяват, когато нямаш допълнителен билет за куфар, въпроеки че в метрото поне на летището не пише нищо за допълнителен билет, размери и т.н.

    Всички животни са равни, но някои са по-равни от други
  43. 43 Профил на beatles
    beatles
    Рейтинг: 853 Весело

    [quote#35:"citoyen"]Учудващо нямаме примери от Германия,[/quote]
    никви грижи. то зависи къде си и на какво се возиш, но или шофьорът продава, или си има автомат в трамвая. и като се качат едни юнаци от 4-те врати едновременно, и като се направиш на интересен спира буса насред полето и отваря врати срещу една патрулка....плащаш....и ти записват личните данни. и на третия път така получаваш честитка от месния съд...

    Всички животни са равни, но някои са по-равни от други
  44. 44 Профил на 123
    123
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#28] от "bono_vox":
    [quote#28:"bono_vox"]автобуса е с климатик[/quote]
    Някои са - да. В тях си е приятно да се возиш (като изключим некъпаните цървули, но някои хора все още ги е страх от сапуна, а и да не настинат).

    Други обаче (като тези, в които се возя всеки ден за работа) - не са. Това означава, че отивам лятото (а и зимата, зимата се включва нечовешко отопление като че хората са по бански) смазан и потен на работа и ми трябват 20-тина минути да се освестя на климатика.
    Автобусът е малък и не достатъчно на често в пиковия час сутрин и е препълнен. Ако не тръгна по-рано от нормалното, има ПОНЕ ЕДИН, който е толкова препълнен, че 10-тина човека на спирката, на която се качвам, остават навън и чакат следващия. Още по-весело е, когато ситуацията със следващия е същата.

    Услугата е в пъти по-добра, сравнено с преди 10-тина години, но има още много работа.

    Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.
  45. 45 Профил на 123
    123
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#29] от "Читател":
    В София работят около 300 трамвая, 120 тролея и над 700 автобуса.

    Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.
  46. 46 Профил на calypso
    calypso
    Рейтинг: 463 Весело

    До коментар [#33] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Аха! А ти не разбра ли?

    /още по- весело/

  47. 47 Профил на peshovuchev
    peshovuchev
    Рейтинг: 402 Неутрално

    За цяла година под 10000 акта?? Смехория!
    Тя и глобата смешна.
    Наистина е до култура, но тя се възпитава с по-строг контрол. Не вс е до семейното възпитание.

  48. 48 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1553 Неутрално

    До коментар [#19] от "convince":

    Такава е системата в Англия и си работи много добре. От време на време се появяват контрольори, които имат специални апарати, с които да установят дали пътникът е използвал електронната си карта за транспорта. Не разбирам защо не въведат подобна система и в София. Няма да се налага да назначават кондуктор, както е в Пловдив. С трамваите ще е малко по-трудно, обаче.

  49. 49 Профил на Je suis une femme
    Je suis une femme
    Рейтинг: 515 Неутрално

    [quote#6:"КМЕТ В СЯНКА"]колко са глобените роми[/quote]

    Някъде в статията да пише нещо за роми? Или пак ги използваме като събирателно за всичко сбъркано в държавата ни? Ако нямаме смелостта да се погледнем в огледалото и поправим всичко нередно в себе си 1. нямаме право да искаме същото от някой друг (вкл. и ромите) и 2. ще продължим да живеем в кочината, която понастоящем обитаваме.

    Every one of us is, in the cosmic perspective, precious. If a human disagrees with you, let him live. In a hundred billion galaxies, you will not find another.
  50. 50 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5888 Любопитно

    До коментар [#49] от "Je suis une femme":

    Точно защото не пише - питам . Или може би нямам право да питам ВЕЧЕ !?!?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  51. 51 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2203 Любопитно

    До коментар [#17] от "Мойше! Толкоз!!!":

    Всъщност ром (циганин) е термин за вид манталитет, а не точно етнос... Литературно, този манталитет е известен като андрешковщина. Цакаш властта на дребно, временно, а накрая се оказва, че си отворил още един проблем (и задължително си увеличи още един-два малки проблема), без да има нито един печеливш от ситуацията.
    В друг град, също български, билетите се продават на място в автобуса, а контролите проверяват, да не би продаващите билетите да правят далавери. В същия град, ромите плащат, учениците и пенсионерите си имат карти, багажа се таксува без да се стига до глоби, автобусите са със здрави и чисти седалки. Също, служебно се "напомня на разсеяните" че седят на място за възрастни хора или на място за майки с деца и да станат... Мда, и автобусите и тролеите лятото са си с климатици, а през зимата не спестяват от парно... и такива неща, дето са по-близо до цивилизована Европа, а не до тарикат-андрешковския манталитет.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  52. 52 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5888 Любопитно

    До коментар [#51] от "gost22":

    сподели моля името на града та да пратим мадам Ф. на обмяна на опит !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  53. 53 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2203 Весело

    [quote#19:"convince"]ОБЩИНСКИТЕ ТЪПУРГЕЛИ така и не разбраха, че "влизането" или "качването" в автобусите трябва да става САМО през предната врата и шоферът,[/quote]
    Я пак, ама този път вземи калкулатора и пресметни човекопотока в София, да минава сам през 1/4 от наличните врати. Като го сметнеш, вземи прекарай една-две бебешки колички през предната врата на автобуса, а като задобрееш, вземи качи количка за близнаци...
    Това с шофьора-касиер работи където има малко пътници и спирките са отдалечени над километър. Така времето за продаване на билета не събаря графика на автобуса. Има го и в Израел, ама там е от съображения за сигурност — шофьора е фейсконтрол, щото има "пътници дето само се качват", та шофьора да не ги допусне в автобуса, ама там го има и момента с личния интерес...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  54. 54 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2203 Весело

    До коментар [#52] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Варна, ама я прати зимата, щото сега, ще си изкара плажа за ваша сметка и нищо няма да научи.
    А за липсата на гратисчии, в началото на тази система с билетчето се купува в автобуса, имаш моменти, когато ромите хвърляха камъни по автобусите щото ги беше яд, че няма безплатно возене...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  55. 55 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5888 Весело

    До коментар [#54] от "gost22":

    Ще я пратим като задуха северняка.Във Варна най ме е духало декември месец.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  56. 56 Профил на Мойше! Толкоз!!!
    Мойше! Толкоз!!!
    Рейтинг: 978 Весело

    [quote#53:"gost22"]Има го и в Израел, ама там е от съображения за сигурност — шофьора е фейсконтрол, щото има "пътници дето само се качват", та шофьора да не ги допусне в автобуса, ама там го има и момента с личния интерес... [/quote]
    За системата си прав, там шофьорът продава билетчетата Ама това е така от поне от 68 (1968), и със сигурност и преди това. Бая време преди да почнат атентатите по автобусите

    В тази връзка-един старичък виц:

    В ЮК над шофьорите на автобусите има табелка "Не е прието да се разговаря със шофьора по време на движение".

    Във Франция на табелката пише "Моля не флиртувайте със шофьора по време на движение".

    В Германия: "Строго забранено да се разговаря със шофьора по време на движение"

    В Италия: "Не се карайте със шофьора по време на движение"

    В Израел: "Нямате ник'ва сметка да разговаряте със шофьора по време на движение"!
    До коментар [#53] от "gost22":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  57. 57
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  58. 58 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#41] от "Никола Георгиев":
    Моята компания TICKEY разработва система за мобилни билети зза градския транспорт, където може да се плаща през сметката на оператора, PayPal или банкови карти, но ЦГМ подхожда доста предпазливо по въпроса.

  59. 59 Профил на salandino678
    salandino678
    Рейтинг: 571 Весело

    Хубаво де ей го Филибето-нема дзън-нема мън.Плащаш -возиш се,тарикатейш-дървото.
    Нека 5-6 автобуса в София пуснат на лиценз-плащаш -возиш се -не плащаш -хем глоба+билетче.Ами че това е златна мина за братя Мангасърян. И едно чисто и едно тихо-направо като в Тифлиското метро!

  60. 60 Профил на Anonymous
    Anonymous
    Рейтинг: 346 Неутрално

    Малко хора си дават сметка колко скъп е билета за повечето хора, които живеят с под 2 лв за храна на ден, каква съществена или огромна част от доходите му е това. Но, когато ги видят, че злорадстват за трагедията на някой държавник, скачат отгоре му.

  61. 61 Профил на nedstark
    nedstark
    Рейтинг: 8 Разстроено

    искам да коментирам следното изречение: "Те нямат право да изискват документ за самоличност."

    Аз съм бил глобяван от контрольори, отказах да заплатя глобата под претекст, че те нямат право да ми изискват и използват данни от личните документи, защото не са Администратори на лични данни(поне не ми предоставиха никакъв документ в който се казва контрольора АААА може да изисква лична карта).. е и въпреки това написаха акт-а, получих по пощата известие че актът е станал 100лв (то така си пише и в правилника им ако не се плати в определен срок), но не мисля да го плащам...

    Някой знае ли каква е процедурата да го обжалвам???

  62. 62 Профил на Geoimg
    Geoimg
    Рейтинг: 755 Весело

    [quote#4:"Ghost Writer"]Явно всичко опира до възпитание и култура. При по-голяма част от нашето общество липсват и от двете.[/quote]
    Във вашето може...

    *Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  63. 63 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3298 Неутрално

    Решение за пресичане на пътуванията гратис, има! Въпроса е, защо софийската община така щедро, дълги години го толерира съвсем открито за сметка на всички редовни и съвестни!
    Както каза някой по-горе: ако пуснат няколко линии на концесия, стой та гледай дали ще мине някой метър!

    Бивш tww09306483.
  64. 64 Профил на Ognyan.Penkov
    Ognyan.Penkov
    Рейтинг: 226 Неутрално

    И аз си дупча билет редовно, но не смятам че е редно цената за една спирка и за 12 спирки да е еднаква. Много ще се радвам ако го направят като в Берлин с няколко зони и билета да важи за всички превозни средства в зоната в рамките на 2-3 часа, много по удобно е и мисля че повече хора ще станат редовни!

    ... хората могат да променят своят живот, чрез промяна на своето отношение и мислене. (Уилям Джеймс)
  65. 65 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5888 Неутрално

    До коментар [#64] от "Ognyan.Penkov":

    в София отдавна НЯМА билети - за твое сведение, така че малко се съмнявам в написаното от теб.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  66. 66 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5888 Неутрално

    До коментар [#63] от "tww09306483":

    и сега има линии на концесия (http://www.kamioni.bg/bg/menu//post/262/Karat-S-i-MTK-vz%D0%B5ha-49-ot-sofijskit%D0%B5-linii )и от тези линии щетата за града е още по-голяма !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  67. 67 Профил на Ognyan.Penkov
    Ognyan.Penkov
    Рейтинг: 226 Неутрално

    До коментар [#65] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Как така няма билети, тогава с какъв превозен документ се пътува в градският транспорт освен с карта?

    ... хората могат да променят своят живот, чрез промяна на своето отношение и мислене. (Уилям Джеймс)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK