"Карай своя велосипед!" за 400 хил. лв.

"Карай своя велосипед!" за 400 хил. лв.

© Дневник



Близо 800 хил. лв. е сумата, с която в момента се осъществява т.нар. задание "публичност по проекта за "Интегриран градски транспорт на Варна"". Той е на стойност 110 млн. лв., по-голямата част от които са осигурени от програма "Регионално развитие" на ЕС и е една от най-мащабните публични инвестиции в града през последните 25 години.


Макар и представляваща само около 1% от общата стойност на проекта, сумата, предвидена за рекламирането му, заслужава внимание, тъй като сериозна част от нея минава през местни медии. Те традиционно страдат от проблеми с издръжката си и по тази причина всеки "процент" публично финансиране е важен и се оценява като задължаващ.


Рекламната кампания за проекта "Интегриран градски транспорт на Варна" се осъществява от дружеството "Силвър адвъртайзинг", което спечели обществена поръчка през есента на миналата година. То е регистрирано в София, а негови собственици са две физически лица - Калин Йорданов и Росица Михайлова.




Кратка справка


"Дневник" поиска от "Силвър адвъртайзинг" справка, която да хвърли повече светлина върху начина, по който средствата в размер на 800 хил. лв. (без ДДС) се разпределят между партньорите й във Варна - медиите и рекламни агенции. От нейното съдържание станаха ясни няколко важни неща:


Първо - медиите, през които и в момента се осъществява стратегията за популяризиране на проекта са избрани "след одобрение от Общината".


Второ - разпределението на средствата към тях е станало на принципа "за всекиго по нещо".


Трето - точните суми, получени за печат, наем на билборди, публикуване на реклама и платени текстове са "търговска тайна".


И четвърто – най-малко половината от дружествата и медиите, рекламиращи проекта, са пряко или косвено управлявани от лица, свързани с местната и централната власт.


Съдържанието на договора между "Силвър адвъртайзинг" и община Варна показва, че основните пера в бюджета от 800 хил. лв. за публичност по проекта за Интегриран градски транспорт са няколко.


Най-сериозният разход от 386 хил. лв. е предвиден за "популяризиране на колоезденеето".


"Карай своя велосипед!" за 400 хил. лв.


Със 188 хил. лв. ще бъде популяризиран градския транспорт във Варна.


За 13 хил. информационни брошури са предвидени почти 96 хил. лв.


Интернет страницата за услугите, които предлага градския транспорт, ще струва близо 48 хил. лв. , а за първата копка и откриването на обекти по проекта са отделени около 30 хил. лв.


Останалите разходи за транспаранти, стикери, билбордове, пресконференции и табели са на обща приблизителна стойност от 27 хил. лв.


В ценовата оферта са заделени и 3700 лв. за "платени публикации в медиите".


Прехвърляне на собствеността


Според справката, предоставена на "Дневник" "печатът и разполагането на външна реклама (във Варна) – билбордове и сити лайтс" на стойност 110.3 хил. лв. са възложени на компанията "Сън аут ъф хоум медия". Мажоритарен собственик в нея е "Юро фънд консултинг", свързана с 87 годишната майка на спортния министър Красен Кралев.


Вторият съдружник в "Сън аут ъф хоум медия" е Константин Манолов, който участва в управлението на поне осем фирми, в които негов партньор е бил самият Кралев. Той излезе от тях в навечерието на изборите през 2014, за да се концентрира върху политиката. Пак тогава сегашният министър прехвърли и голяма част от фирмите на майка си.


"Тези дружества не са страна по договор за обществена поръчка, обясни Кралев през пресцентъра на спортното министерство.(...) Всяко търговско дружество има управител, който ръководи и отговаря за дейността му. Моля да отчетете, че Султанка Кралева (майка ми) не участва в управлението на тези търговски дружества".


Кралев заяви също, че действията по прехвърлянето на собствеността му върху различни компании са предприети преди избирането му за министър на 7 ноември 2014 г. и че не е притежавал дялове или акции в "Сън аут ъф хоум медия" и "МАГ комюникейшънс" в лично качество, а през други юридически лица..


От своя страна от "Силвър адвъртайзинг" обясниха, че са имали подписан рамков договор със "Сън аут ъф хоум медия" за цялата 2015 г. и по тази причина за нуждите на кампанията си във Варна са подписали само анекс към него.


Друг договор за външна реклама на стойност около 19.5 хил лв. по проекта е възложен и на варненската рекламна компания "Медиа сървис".


Лица в сянка


Близо 570 хил. лв. от бюджета за рекламно – информационната кампания по проекта за "Интегриран градски транспорт на Варна" трябва да бъде разпределени между 12 дружества, притежаващи местни медии. Едно от тях е "Портал Варна", свързано пак със Султанка Кралева. То притежава сайта "Варна утре".


"Не съм упражнявал влияние за включването на "Портал Варна" като доставчик на стоки и услуги по договора между "Силвър Адвертайзинг" и Община Варна", отговори на въпрос министърът на младежта и спорта.


След останалите медийни компании, работещи със "Силвър адвъртайзинг" във Варна са "Черно море прес" и "Медийна група Черно море". Те притежават вестник "Черно море", телевизионен канал със същото име и онлайн версиите им.


Както Черно море прес", така и "Медийна група Черно море" са собственост на "Холдинг Варна", свързван с бизнесгрупата около "Химимпорт" и "Централна кооперативна банка". Двете дружества са отдавна известни с бизнесинтересите си във Варна и връзките си с местната администрация през публично-частни партньорства.


Други два от договорите за публикуване на рекламно-информационни и ПР материали, са с компаниите "Петел.Бг" и "Вестник Народно дело".


Проверката на фирмените им регистрации отвежда към председателя на градската организация на БСП във Варна Борислав Гуцанов.


Мажоритарен собственик на "Петел.Бг"- издател на едноименния сайт, е съпругата на Гуцанов Моника. До март т.г. тя е управлявала и "Вестник Народно дело". Сега нейното място е заето от Златка Дончева, свързана пак с Гуцанова през "Транспортно спедиторска кантора 94".


"Карай своя велосипед!" за 400 хил. лв.


Сред подизпълнителите по договорите за популяризиране на най-големият транспортен проект на Варна е и едноличният търговец "Магнат – Живко Делянов". Той е посочил като свое седалище същия адрес, на който са регистрирани четири дружества с мажоритарен собственик зам.-председателя на общинския съвет във Варна Янко Станев. На въпроса дали притежава, управлява ли и упражнява ли влияние върху медии във Варна Станев отговори: "Нямам медии, но пописвам. Журналистиката е несбъднатата ми детска мечта".


Но друга справка, направена от "Дневник" по-рано тази година, показва, че "Магнат – Живко Делянов" е сред "дежурните" посредници при финансирането на местни медии през рекламни договори с общински дружества. Едноличният търговец предлага "реализиране на информационни кампании и публикуване на рекламни съобщения" основно в два сайта "Днес плюс" и "Версия".


...и останалите


В разпределението на средства за реклама на проекта "Интегриран градски транспорт на Варна" са сключени и още шест договора.


"Медия груп 24" е издател на градските портали "City 24", включващи освен Варна още Благоевград, Бургас, Пловдив и Русе.


"Студио МО" е собственик на едноименно фотографско студио, но и на малко известния сайт "Портал Варна".


Договор за 16 рекламни публикации по проекта е сключен и с "Афера" ЕООД, издател на сайт с противоречива слава, който носи същото име.


"Аетос ТВ" е собственик на бургаската медийна група "RN", която притежава и бившото "Радио Браво FM" сега "Радио Мая".


Компанията "Ливея" поддържа варненския сайт "Властта", а "Морето.net" - едноименния информационен портал.


Положително и предизборно


Заради зле организирани и блокирани обществени поръчки работата по проекта за интегриран градски транспорт във Варна беше сериозно забавена и вече крие реална опасност от загуба на европейско финансиране, с което трябваше да бъде реализиран.


Независимо от това, около 2/3 от целия обем на дейностите по "медийно отразяване" на проекта, трябва да бъдат изпълнени до края на октомври. Или с други думи - да "покрият" изцяло предстоящата изборна кампания като осигурят положителното отразяване на работата по най-голямата публична инвестиция във Варна от десетилетия насам.
Какво ще се случи с проекта след това, очевидно е без особено значение.

Ключови думи към статията:

Коментари (40)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1533 Неутрално

    Не е само там така, това се превърна в практика в България. Тези практики ще продължат, защото няма страх от закона. Когато се сдобием отново със съдебна система и за такива безобразници има наказания, може да започнем да приличаме на държава.

  2. 2 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3639 Неутрално

    До коментар [#1] от "442":

    Сдобиването със съдебна система няма да е скоро. Коалицията БОСТАН няма интерес от разтурянето на модела "Кой" и въобще от ефективна борба с мафията. Приказките на РБ са за пред децата.

  3. 3 Профил на spid3r
    spid3r
    Рейтинг: 246 Неутрално

    Положението и тук е "ние не крадем, ние си взимаме"...

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  4. 4 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 2249 Неутрално

    Пътейтоус, оут оф ауъ кънтри!

  5. 5 Профил на zidane
    zidane
    Рейтинг: 696 Весело

    Кюкамбърс аут оф континънт!

  6. 6 Профил на 16bit
    16bit
    Рейтинг: 582 Весело

    Тоест има кампания за велосипедите и кампанията се прави във всички варненски медии. Аз не виждам проблема, това че си имат собственици е ясно на всички. Коствените връзки всеки си ги има. Или има медии които си нямат собственици? Лошо е че се популялизира велосипеда като превозно средство? Или че Пеевски не е взел?

  7. 7 Профил на ladymerilin
    ladymerilin
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Спас Спасов откога започна да пише жълтини? Не му ли е ясно, че Европа не дава пари, ако няма публичност? Или на Радан Кънев и варненската му компания това не е угодно?

  8. 8 Профил на WC1
    WC1
    Рейтинг: 523 Неутрално

    не виждам проблем, че всички медии от Варна ще участват.

    ATX
  9. 9 Профил на WC1
    WC1
    Рейтинг: 523 Неутрално

    Фондация Америка за България дава пари само на две медии! Това ли е България? Това ли е справедливостта?

    ATX
  10. 10 Профил на clutch
    clutch
    Рейтинг: 692 Весело

    А, то това не е новина, това е ежедневна ПРАКТИКА.
    Тя няма партиен цвят, има само един общ знаменател: ТЕ крадат, ние им плащаме.
    КраДев,крадев.....ама хич не ти пука, нали?

    Бил съм крайно груб към идиотите? Хъм, имам и разрешително за оръжие :)
  11. 11 Профил на manu_chao
    manu_chao
    Рейтинг: 578 Неутрално

    До коментар [#6] от "orbit":

    До коментар [#7] от "ladymerilin":

    До коментар [#8] от "WC1":

    Не виждате проблем в това, че:
    "Заради зле организирани и блокирани обществени поръчки работата по проекта за интегриран градски транспорт във Варна беше сериозно забавена и вече крие реална опасност от загуба на солидното европейско финансиране, с което трябваше да бъде реализиран."
    Европейското съфинансиране е над половината, от целият проект на стойност 110 млн. лева.
    Тоест, вие не виждате проблем, че общината ще изгуби около 60 млн. лева заради корупция и некадърност, но в същото време ще рекламира същия този проект (който е под съмнение, че ще бъде довършен) за 800 000 лева??
    Само бостано-тимаджийски тролове не биха видели проблем тук.



  12. 12 Профил на timujin
    timujin
    Рейтинг: 8 Любопитно

    "За 13 хил. информационни брошури са предвидени почти 96 хил. лв."

    Е аз как успях да отпечатам 12 000 флайера 10х10 см. за 200 лв. в напълно нормална печатница в центъра на София?

    Тези хубостници многотомни енциклопедии ли ще печатат, какви са тези брошури?!? Егати рекламистите , егати крадците!

  13. 13 Профил на serpico
    serpico
    Рейтинг: 1076 Весело

    До коментар [#12] от "timujin":

    аз съм в рекламният бизнес, повярвай ми могат и за 200 000 да ги отпечатат. Пазара предлага всичко, дори на златни листове могат да ги отпечатат

    Pure Chewing Satisfaction
  14. 14 Профил на WC1
    WC1
    Рейтинг: 523 Неутрално

    До коментар [#11] от "manu_chao":

    Глупости!

    ATX
  15. 15 Профил на Tata Mata
    Tata Mata
    Рейтинг: 414 Весело

    Пресаташето на Добрин Митев се ядосва, че за него няма порция.

  16. 16 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    Е, ако бяха отпуснали нещо и на вас, със сигурност нямаше да ревете, нали така?
    Това се нарича журналистически рекет - Щом не ни плащате, луди ще ви направим!!!

  17. 17 Профил на timujin
    timujin
    Рейтинг: 8 Весело

    До коментар [#13] от "serpico":

    Ок, съгласен съм

    Но все пак моя малък опит с проекти показва, че много често от програмите искат да има пусната поръчка, събиране на няколко оферти и обосновка, защо е избрана точно тази оферта. Не знам по тази програма как е, но предполагам, че от ЕС не биха дали пари за златни брошури за популяризиране на колоезденето.

  18. 18 Профил на edmund0
    edmund0
    Рейтинг: 424 Неутрално

    Кметът от ГЕРБ дава пари на рекламната агенция на майката на министъра от ГЕРБ да популяризира карането на колело с билборди!
    Хващам се на бас, че от същите рекламни съоръжения след няколко дена ще ми се хили Портних.

  19. 19 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2822 Неутрално

    Значи вместо да финансирам нещо смислено с моите данъци, аз давам пари на мижитурката - кмет на Варна да праща всичката пара в свирката вместо в локомотива.....
    В София нещата не са по-различни. Медиите все по-често ни заливат с новини - "цветя и рози" за метро и магистрали, а в същото време се махат спирки на градския транспорт, пешеходни пътеки и светофари за пешеходци.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  20. 20 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3951 Неутрално

    Ние даваме едни пари в касата на ЕС, те се връщат с някакви проекти, харченето на които обществото не следи много, защото смята, че не са излезли от неговия джоб.
    И така се краде ли краде, с помощта на Брюксел.
    Като нямаме развита съдебна система, която да вкарва крадците в затвора, да си замразим членството, докато си изградим.

    БЮЛЕТИНА №11 - ДЕСИСЛАВА ИВАНЧЕВА НЕ Е ЕДНА ОТ ТЯХ
  21. 21 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3951 Неутрално

    Ние даваме едни пари в касата на ЕС, те се връщат с някакви проекти, харченето на които обществото не следи много, защото смята, че не са излезли от неговия джоб.
    И така се краде ли краде, с помощта на Брюксел.
    Като нямаме развита съдебна система, която да вкарва крадците в затвора, да си замразим членството, докато си изградим.

    БЮЛЕТИНА №11 - ДЕСИСЛАВА ИВАНЧЕВА НЕ Е ЕДНА ОТ ТЯХ
  22. 22 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3951 Неутрално

    Между другото браво на "Дневник", такава информация е наистина ценна за обществото.

    БЮЛЕТИНА №11 - ДЕСИСЛАВА ИВАНЧЕВА НЕ Е ЕДНА ОТ ТЯХ
  23. 23 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Спешъл колд суп уит йогурт енд кюкамбърс.

  24. 24 Профил на rat
    rat
    Рейтинг: 467 Неутрално

    Рекламира се нещо, което все още не е проектирано и не се знае дали изобщо ще бъде реализирано.

  25. 25 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 1172 Неутрално

    Първо, не са всички медии във Варна

    Второ, схемата е същата като Лафка в Капитал

  26. 26 Профил на Спас Спасов
    Спас Спасов
    Рейтинг: 1448 Неутрално

    До коментар [#25] от "diegos":

    Първо, никъде в текста не пише, че това са всички медии във Варна
    Второ, схемата е същата, същата...колко да е същата като Лафка в Капитал? Някой да е документирал прилив на гламур към Пееф след публикуването на рекламата?

  27. 27 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 1172 Неутрално

    До коментар [#26] от "Спас Спасов":

    Първата реплика не е към статията, а към хората които си коментират Варна на база общи впечатления и публикации, без да са влизали в града от соц времената... а за второто. По интересно е документирания паричен поток от рекламодателя към медията. Де факто, Пееф демонстрира, че може да има всеки и всичко, пък било то и за един брой... въпросът е, защо такова изкушение беше толкова непреодолимо?

  28. 28 Профил на mrtosh
    mrtosh
    Рейтинг: 579 Неутрално

    Петел, Афера ..- отврат, как може изобщо държавата да има взимане даване с подобни медии.

  29. 29 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 1182 Неутрално

    Несъвършени закони и корумпирана ретроградна съдебната система - два ключови фактора за бетониране на феодалните взаимоотношения в обществения сектор.

    Не зная какво точно ще популяризира рекламната кампания на този добър, но некадърно управляван и изпълняван проект, освен купените нови автобуси. Друго за тези 110 млн. лева не сме видяли, а октомври 2015 наближава!

  30. 30 Профил на zaza
    zaza
    Рейтинг: 764 Гневно

    До коментар [#6] от "orbit":

    Проблемът е, че маркетингова кампания не се прави "във всички медии". Прави се бюджет, определят се целеви групи, прави се профил на медиите, които ползват тези групи и т.н. Вместо да се дават пари на сайта афера бг, вестник черно море и т.н. Могат да се таргетират младите и шофьорите и да се пусне по радио станции - радио варна, бг радио, енджой, рок и т.н. и да се излъчват само за Варна. Може да се заложи на национални онлайн медии и да се филтрират на база ип адрес - Варна.

    Всичко по-горе показва пълен непрофесионализъм в създаването на рекламна кампания и наистина принципа - имаме едни пари да дадем по малко на всички, за да няма недоволни. Тия всички псевдожурналисти са абонирани за общинската хранилка и при един нормален конкурентен пазар няма да оцелеят.

    Няма по-глух от този, който не иска да чуе и по-сляп от този, който не иска да види!
  31. 31 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 1438 Неутрално

    [quote#7:"ladymerilin"]Спас Спасов откога започна да пише жълтини?
    ---------------------
    Като няма пари за Икономедия,какво да прави?Кучето не хапе ръката която му дава хляб...

    Истината няма пресечна точка с популизма на БСП
  32. 32 Профил на Дъската ми хлопа
    Дъската ми хлопа
    Рейтинг: 233 Весело

    [quote#4:"Хи-хи"]Пътейтоус, оут оф ауъ кънтри![/quote]

    [quote#5:"zidane"]Кюкамбърс аут оф континънт![/quote]
    Гоот, бът ми аут ъф Балгериъ...

  33. 33 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 1438 Весело

    [quote#15:"tamaya"]Пресаташето на Добрин Митев се ядосва, че за него няма порция.
    -------------------
    Много дълбоко бъркаш с пръст в "раната"...ще ти простим...

    Истината няма пресечна точка с популизма на БСП
  34. 34 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1856 Неутрално

    Не разбрах много смисъла на статията (освен плюенето)!

  35. 35 Профил на staska
    staska
    Рейтинг: 1209 Любопитно

    Нещо като делфинчето на асфалта, изчезнало след дъжда, да?

    "Този, който търси ангел и следи само за крилата, рискува да се прибере в къщи с гъска."
  36. 36 Профил на Калибър
    Калибър
    Рейтинг: 1224 Гневно

    Всичко е ясно.Усвояване на пари с фалшиви фактури. Да живее корупцията в България, вече със закон от народното събрание.

    Индикирам и калибрирам...за конкурс Мистър Магаре от 240 номинации.
  37. 37 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 921 Весело

    Не е много ясно къде им е проблемът на авторите на статията, ама щом са решили да пишат, да пишат!!!

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  38. 38 Профил на Florentin
    Florentin
    Рейтинг: 406 Неутрално

    До коментар [#34] от "svoboden":

    Ами явно бавно загряваш.

  39. 39 Профил на nogica
    nogica
    Рейтинг: 476 Неутрално

    Първо да направят велосипедните пътеките,за да може да се предвижиш в целия град с колело без да се притесняваш кога ще те блъсне някой ,после да се рекламират .Сега взеха пари за нещо което го няма.Въобще цялата история с градски транспорт е пълен фарс.Не може за един ученик месечната карта за една линия да струва 21 лева,а за един пенсионер 2лева .Нямам нищо против пенсионерите,разбирам и това че пенсията е малка,но един ученик откъде има доходи ? После децата затлъстели с какво да отидат до училище ,после на тренировка,извън класна дейност само за транспорт ще трябват 60лв,с велосипеда е сървайвър(оцеляване) майната му важното е да се вземат парите за реклама.

  40. 40 Профил на Явор Сяров
    Явор Сяров
    Рейтинг: 8 Гневно

    От всички тролове и други, никой не засегна НАЙ-ВАЖНАТА част от цялата тема! А именно, че се рекламират велоалеи и карането на велосипеди....а велоалеи НЯМА! Няма ги в града и няма да бъдат построени скоро!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK