Шест неща, които ще промени новият закон за образованието

Шест неща, които ще промени новият закон за образованието

© Георги Кожухаров



След почти една година от внасянето му, законопроектът на ГЕРБ за предучилищното и училищното образование вече е закон. Депутатите приключиха с второто четене на новия документ в сряда с няколко последователни извънредни заседания в пленарната зала. Изцяло новият закон трябва да е основата на реформата в образованието, но предстоят още няколко времеемки и отговорни задачи вече за изпълнителната власт, като пренаписването на учебните програми и стандарти, също и задаването на условията за новите учебници.


Законът за предучилищното и училищното образование въвежда няколко нови положения в образователната система, които ще влизат в сила през идните години. Сред тях са позволението да се предоставя държавна субсидия на частните учебни заведения, създаването на нова държавна институция за контрол на училищата, промяна в продължителността на образователните степени и други. Ето кои са по-основните нововъведения на административно ниво: 


Държавна субсидия за частни детски градини и училища




Това беше една от най-оспорваните точки в законопроекта и многократно претърпя промени, докато в крайна сметка беше одобрена възможността за държавна субсидия за учениците в частни учебни заведения, но с условия. Финансирането от бюджета ще е по желание на училищата, но в замяна на него, те ще са задължени да събират такси само за дейностите извън покриваните от държавата, както и да осигуряват безплатен достъп за 20% от учениците - тези със специални потребности или с таланти.  


Основното и средното образование се поделят на етапи


Училищното образование в България се поделя на четири етапа. Освен досегашните - основно образование (до 8 клас) и средно образование (до 12 клас), и двете степени вече ще имат вътрешни деления. Те ще са начален (от 1 до 4 клас) и прогимназиален (от 5 до 7 клас), и първи гимназиален (от 8 до 10 клас) и втори гимназиален (11 и 12 клас). Променя се и срокът за основното образование - то вече ще се завършва в 7 клас вместо в осми, както досега. Новата образователна структура ще влезе в сила от следващата учебна година (2016/2017) за първокласниците, петокласниците и осмокласниците. Така в края на учебната 2018/2019 година ще завърши основно образование първият випуск седмокласници.


Без промяна остават изискванията за възраст - предучилищното образование остава задължително за 5 и 6-годишните, а в първи клас се влиза в годината, в която детето навършва 7. Образованието в България остава задължително до навършване на 16 години.


Нови типове училища и принципи на автономията


Заради промяната в структурата на средното образование се създава нов тип училища – "обединени" - за обучение от 1 до 10 клас. Основните училища ще трябва или да съкратят един клас и да бъдат до седми, или да бъдат преобразувани в обединени с обучение до 10-и клас. Отделно от това, неспециализираните училища ще могат да бъдат обявени за такива с национално значение с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на образованието и науката.


Въвеждат се и т.нар. "иновативни училища". Това са училища, които разработват и прилагат новаторски методи на преподаване и развиване на учениците. За тази цел също се въвежда и принципът на автономия в работата на училищата, детските градини и центровете за подкрепа на личностното развитие. Те ще могат да определят свои политики за развитието си, да уреждат устройството и дейността си в правилник, да избират организацията, методите и средствата на обучение, да определят свои символи и ритуали и др.
 

Помощните училища стават центрове за личностно развитие 


Помощните училища, в които сега се обучават деца със специални образователни потребности, ще се преобразуват в центрове за подкрепа за личностно развитие. В тези центрове освен образование, ще се предоставят и дейности като рехабилитация, диагностична и терапевтична работа с деца, педагогическа и психологическа подкрепа, включително за семействата, кариерно ориентиране и консултиране и др. В тях ще се обучават децата, за които оценката е показала, че не могат да се интегрират в масовите училища или чиито родители не желаят те да учат там. 


Иначе целта е всички деца със затруднения да се интегрират в масовите училища и затова има още едно ново правило - децата със специални потребности да са не повече от 3 в паралелка, вместо до 5 както е в момента. По преценка на специалистите обаче ще се допускат и изключения, което ще позволи гъвкавост особено в по-малките населени места, в които може да няма условия за тези деца в повече от една паралелка. 

 
Обществени съвети към всяка детска градина и училище


С цел повече граждански контрол и ангажираност с образователния процес, към всяко училище и детска градина трябва да се сформира Обществен съвет. Той ще заседава поне четири пъти в годината и ще помага за взимане на важни решения за учебното заведение като подбора на учебниците и програмите за обучение, ще дава становище за харченето на годишния бюджет и ще изслушва отчета на ръководството за изпълнението на поставените цели. 


Нова институция за контрол - Национален инспекторат по образованието


В рамките на закона ще бъде създадена нова институция на държавна издръжка - Национален инспекторат по образованието. Директорът й ще може да да разработва, одобрява и усъвършенства критерии и индикатори за инспектиране, също и да организира и провежда проверки в учебните заведения, да им дава оценки и насоки и да предоставя на министъра на образованието и на Министерския съвет анализи за качеството на образованието в инспектираните заведения. Той ще се назначава или освобождва с решение на министър-председателя. 
Коментари (46)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1383 Неутрално

    Нова институция за контрол - Национален инспекторат по образованието - Това определено е добра идея. Трябваше от много време да се сложи някаква контра на Главния инспекторат

    Държавна субсидия за частни детски градини и училища

    Това обаче буквално може да съсипе образованието ни до там, че да се раздели на добро образование за богати и лошо за всички останали. Видяхме какво стана като се въведе държавно финансиране за частните болници - всички, воглаве с Москов реват - държавно финансиране само за държавните. Ясно, че тук идеята е едни хора да усвоят едни пари, но пътьом могат съсипят и образованието ни.

    15.02.1989 - 07.02.2018
  2. 2 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3350 Любопитно

    Сред тях са позволението да се предоставя държавна субсидия на частните учебни заведения
    ____________________
    Когато държавата подпомага частното образование това сега соц ли е или огигархичен модел?
    Тя държавата не може да си плаща разходите на държавните и общинските училища а ще финансира и частни лаборатории за либертариански ентусиазъм ? Даже вече строят скоростно още една такава в Борисовата Градина с благословията на Баце!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  3. 3 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1383 Весело

    [quote#2:"comandante vs либерални ентусиасти&корпократи"]либертариански[/quote]

    Направо си кажи за краставичката

    15.02.1989 - 07.02.2018
  4. 4 Профил на М.Георгиева
    М.Георгиева
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Какво означава "иновативни училища"?

    Не разбирам този текст: "да избират методите и средствата на обучение, да определят свои символи и ритуали и др."

    Според мен, без предварително да е дефинирана и обсъдена рамката на автономия, подебно решение е близко до пълната олигофрения.

    Сами щели да определят ритуалите и символите!
    А религиозни училища ще има ли?
    Не знам защо това общество продължава да търпи да го "гъбаркат".

  5. 5 Профил на calc
    calc
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Как беше по наше време
    начално - 1-3
    основно - 3-7
    8 клас - из "гимназиите"
    9-12 техникуми
    имаше някакви измислени гимназии до 10 кл. + 1 год. се учеха из техникумите

    Новите неща са старите пренаписани наново с нови хонорари и държавни пари за частни бизнеси. Но при герб е така.

  6. 6 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3759 Неутрално

    Крайно време беше тази субсидия да се отделя за децата, не за училището.
    Моето дете не беше прието в държавна одз и плащахме по 500 лв. в частна. Защо държавата да не плаща по 150лв. на месец и нас, както на всички останали????
    А за частните училища само ще кажа, че вече доста дърпат нивото. Според оценките от матурите след седми клас в първите 10 има едно държавно. Ако тази стъпка ще позволи на повече хора да изберат частно училище, значи нещата вървят в правилна посока. Държавните служители/учители да си налягат парцалите, ако искат и при тях да идват деца.

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  7. 7 Профил на М.Георгиева
    М.Георгиева
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Всъщност, ако някой си мисли, че посредством право на автономия ще прокара абсурди (например религия) в образованието, през "тайна вратичка", много бърка.
    В Пловдив има едно училище, чиято директорка е православен фанатик (няма да споменавам името, известно е). Масово родителите изтеглят децата си. Училището стигна до там да записва фантоми, само и само да оцелее. И това не помогна.
    На път е да изчезне.

    Искам ясен отговор. Училищната автономия и избор на "символи и ритуали" означава ли религия или не?

    Това е тема, за която трябва да има национален референдум.

  8. 8 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1383 Неутрално

    [quote#6:"hope"]А за частните училища само ще кажа, че вече доста дърпат нивото[/quote]

    Аз ще кажа, че периш едно към гьотере - 2 от първите 20 училища са частни

    15.02.1989 - 07.02.2018
  9. 10 Профил на М.Георгиева
    М.Георгиева
    Рейтинг: 426 Неутрално

    ИСКАМ ОСТАВКАТА НА МИНИСТЪРА НА ОБРАЗОВАНИЕТО И БОЙКО БОРИСОВ.

    НЯМАМ ПРОТИВ ГЕРБ, РЕФОРМАТОРСКИЯ БЛОК И ОСТАНАЛИТЕ ДЕСНИ СИЛИ.

    ТЕЗИ ЛИЦА ЛАНСИРАТ РЕЛИГИЯ В НАРУШЕНИЕ НА КОНСТИТУЦИЯТА

  10. 11 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1383 Весело

    До коментар [#10] от "М.Георгиева":

    Точко опорна, няма да запалиш народните бунтове под тази тема

    15.02.1989 - 07.02.2018
  11. 12 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3759 Неутрално

    До коментар [#8] от "Youtube.Пу":

    Ами ето бе приятелю, чети, за 2013 е, но и за 14-та е същото:

    http://www.danybon.com/obrazovanie/rezultati-clasacia-sofia-2013/

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  12. 13 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3759 Неутрално

    До коментар [#9] от "Youtube.Пу":

    Ясно съм написала след СЕДМИ клас.

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  13. 14 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1799 Неутрално

    Сега остана и да започне да се изпълнява и всичко ще е наред.

  14. 15 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 830 Неутрално

    Лошото на нашите законодатели е, че се смятат за първооткриватели и рядко се оглеждат за чуждия опит. Имаше интересна статия на Л. Русева по въпроса за финансирането на учениците в частни училища:

    http://reduta.bg/v2/article/%D1%83%D1%80%D0%BE%D0%BA-%D0%BF%D0%BE-%D1%86%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D0%B7%D1%8A%D0%BC-%D0%B8%D0%BB%D0%B8-%D0%BA%D0%B0%D0%BA-%D0%B4%D1%8A%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%BF%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D0%B3%D0%B0-%D0%B1%D0%BE%D0%B3%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%82%D0%B5

  15. 16 Профил на GM
    GM
    Рейтинг: 531 Гневно

    Мижи, да те лъжем. Тоя нов инспекторат не му разбирам баш функциите. Тъй като парите на училищата зависят от бройката ученици, пак никой няма да смее да гъкне на побойниците и палячовците в клас.
    Финансирането трябва да се промени, както и заплащането на учителите.
    Кво качество на образованието чакаме, с учители които взимат смешни пари и знаят, че не трябва да изключват ученици, а да си затварят очите за да не падне финансирането?

    "Давайте БЪЛГАРИ, да се съберем и да строшим на ламята главата!!!Ма аз баш тогава не мога да дойда, че ми излезна една работа..."
  16. 17 Профил на tily_lily
    tily_lily
    Рейтинг: 537 Неутрално

    Този измислен инспекторат е поредната купчина лемури на държавна издъжка. Полза няма да има никаква, защото има дублиране на функциите на Главния инспекторат (ако въобще са му съчинили функциите де). Класическо размиване на отговорност, задълбочаване на проблемите вместо разрешаването им, натоварване на гражданите с издръжката на още една безсмислена "институция" и смешен бой в гърдите с "новостите" в системата.
    Да бяхте попрочели нещо от предишните закони, както и да бяхте прочели законите на някои европейски страни.
    Ама то от тикви и милиционери какво да очакваш.

  17. 18 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 439 Разстроено

    За надарените деца нищо не прочетох? За кой ли път...

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  18. 19 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 690 Неутрално

    Общо взето безмислени глупости. За това ли им се плаща на тия депутати и законотворци.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  19. 20 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 950 Неутрално

    Необходими реформи, спор няма. Да видим дали ще се получи добър резултат от тях.

  20. 21 Профил на Никола Николов
    Никола Николов
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Това, което се предвижда е една стъпка напред, но спред мен за да имаме образование въобще, най-напред трябва да се реши проблемът с дисциплината. По този въпрос нищо не се прави, а той е съществен защото ако няколко деца в клас нарушават системно реда, това оказва негативно влияние на всички останали. Така, заради примерно 10-15 проблемни деца в едно училище се нарушава учебния процес и останалите 200 - 300 не могат да получат необходимите знания. Поведението на проблемните деца действа също така деморализиращо, както за учениците така и за преподавателите, което допринася за лошия краен резултат. Така учителите вместо да преподават знания на децата, те се превръщат в едни пазванти, което им отнема значително време и усилия.
    Въпросът може да бъде решен само с назначаване във всяко училище на преподаватели, специално обучени да работят с проблемни деца. Когато дадено дете нарушава реда, то да се извежда от час, като в отделни стаи с него работят сътоветните преподаватели. При системни нарушения, тези деца следва да се преместват в специализирани училища. Така станалите 95% от децата ще имат възможност да получат необходимата среда, в която на спокойствие да развиват способностите си и в крайна сметка да получат добро образование.

  21. 22 Профил на Иван Арнаудов
    Иван Арнаудов
    Рейтинг: 554 Неутрално

    [quote#2:"comandante vs либерални ентусиасти&корпократи"]Тя държавата не може да си плаща разходите на държавните и общинските училища[/quote]
    Душице златна, това дали детето ще се обучава в частно или държавно училище няма да прави държавните разходи за обучението му нито по-големи, нито по-малки, понеже субсидията от бюджета е сметната на брой ученици, а не на брой учебни заведения.

    [quote#16:"GM"]Тоя нов инспекторат не му разбирам баш функциите.[/quote]Е как какви, да осигури още държавни службици за наши хора. Когато държавата е безпомощна да се справи с нещо, тя може само да се мултиплицира.

    Някои хора поддържат линия, а пък аз... поддържам окръжност.
  22. 23 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2809 Неутрално

    До коментар [#10] от "М.Георгиева":

    Милата как се самонавива и изведнъж от никъде взе, че видя религия...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  23. 24 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2809 Неутрално

    [quote#1:"Youtube.Пу"]Това обаче буквално може да съсипе образованието ни до там, че да се раздели на добро образование за богати и лошо за всички останали. Видяхме какво стана като се въведе държавно финансиране за частните болници - всички[/quote]

    Нещо си се объркал. Напротив, точно с тази мярка образованието ще се сближи, вместо да се раздели. А примерът с болниците не е адекватен, защото при тях има дейности, които те могат да си избират - печеливши и не печеливши.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  24. 25 Профил на М.Георгиева
    М.Георгиева
    Рейтинг: 426 Весело

    До коментар [#23] от "Darth Plagueis":

    Милият наивник. Не осъзнава как тихомълком се обсебва живота му по руски модел. При това - не от сега!

    Чети тук:
    http://www.dw.com/bg/%D0%B2%D1%8A%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%81%D0%B8-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B4-%D1%83%D1%87%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D1%89%D0%BD%D0%B8%D1%8F-%D0%BE%D0%BB%D1%82%D0%B0%D1%80/a-6055770

  25. 26 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2809 Неутрално

    До коментар [#25] от "М.Георгиева":

    А къде е връзката? Къде в статията прочете - религия?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  26. 27 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 387 Неутрално

    "принципи на автономията", "Те ще могат да определят свои политики за развитието си, да уреждат устройството и дейността си в правилник, да избират организацията, методите и средствата на обучение, да определят свои символи и ритуали и др."
    В статията е пропуснат и още един важен факт. Учителите ще имат право да избират/от например от 5 различни учебника по история, математика, БЕ и литература, география и т.н./ по кой от тях да преподават. Всичко това ще дойде малко в повече на българското училище.
    Единственото до което ще доведе изброеното по горе е един невиждан досега хаос в средното образование и подготовката на българските деца, плачевните резултати от който ще се видят и усетят много скоро. Ако това е било целта на авторите на закона/Милена Дамянова и компания/ и на тези които са го гласували, значи са успели. Ако това не е било тяхна цел, значи не знаят какво точно са сътворили и какво точно са гласували. И в двата случая обаче обратното броене на часовниковият механизъм е включено. Понеже за някои неща българските граждани имат къса памет, не трябва да се забравя, че този закон беше изработе по време на първото управление на ГЕРБ. Той не бе приет от управляващите/макар че имаха мнозинство/, защото бе срещнат изключително негативно, както от родителите така и от учителите.

  27. 28 Профил на М.Георгиева
    М.Георгиева
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#26] от "Darth Plagueis":

    "да избират организацията, методите и средствата на обучение, да определят свои символи и ритуали и ДР."

    Кои са тези "и други"? Какви "и други"?
    Какви и кои "символи и ритуали" имат предвид.
    ДА ИЗБРОЯТ.

    Аз виждам религия И ДРУГИ небивалици. А ти!

  28. 29 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2809 Неутрално

    До коментар [#28] от "М.Георгиева":

    Ами аз не виждам. Символи и ритуали нема как да сравниш с религия.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  29. 30 Профил на gonzzo67
    gonzzo67
    Рейтинг: 389 Неутрално

    Нещата в образованието няма да се променят докато не се промени финансирането.
    Сега се плаща за количество,а се иска качество.
    Е няма как да стане.
    И частнота трябва да си остане напълно частно,без финансиране от държавата.
    Който може да плаща да избира частното.

  30. 31 Профил на Pandipool
    Pandipool
    Рейтинг: 576 Неутрално

    Финансирането на училища по брой ученици води до понижаване на критериите за даденото училище и съответно спад на нивото. Същото става и с университетите.
    Сега само и само, за да си получат парите от държавата приемат всякакви хора, включително и такива, които не могат да си напишат името. Дава им се лесно да завършат, за да не спре потока от пари. Учениците си правят каквото искат и нямат никакъв респект към учителите. Естествено не навсякъде, но започва да става масова практика.
    Проблемът с образованието е изключително сериозен и се нуждае спешно от рефеорми!

  31. 32 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3759 Неутрално

    До коментар [#29] от "Darth Plagueis":

    В малките населени места, където има по едно училище трябва да внимават със "символите и ритуалите"...

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  32. 33 Профил на idianata
    idianata
    Рейтинг: 511 Неутрално

    Никак, ама никак не съм впечатлена. Или ако съм - то е само негативно. Половината "реформи" са си чист формализъм, другата половина - от зле на по-зле. Къде са плановете? Къде са стратегиите? Може да съм тъпа, но нищо не виждам тук. Нито за програмите, нито за базите, нито за учителите и съвсем нищо за децата! Пари за частни училища - не знам правилно ли е да им се дават или не, но мисля, че при тези условия те така или иначе ще си се откажат сами от тях- или поне тези, които имат интерес и в обучението, не само в събирането на пари. Така че няма страшно - едва ли ще подядат бюджета на останалите. А останалите ... е хем ще си плащаме за тях, хем ще трябва да се борим у дома с "образованието" им, с цел децата ни да не останат хептем неграмотни. Единственият свеж полъх, може би са именно т.нар. "иновативни" училища със спорните "символи и ритуали", ама то още от името което са избрали ти идва да се застреляш като си помислиш кое ще му е иновативното по на сетне. А "Националния инспекторат" - даже няма и да го коментирам - то какво има да му се коментира на купчина тор!

  33. 34 Профил на Мърмор
    Мърмор
    Рейтинг: 1083 Неутрално

    ...Шест неща, които ще промени новият закон за образованието...

    Новият закон за образованието вероятно ще промени "шест неща", особено първото от изброените шест, но има и сигурна промяна, промяна на самото образование:
    [quote#27:"subaru"]Единственото до което ще доведе изброеното по горе е един невиждан досега хаос в средното образование и подготовката на българските деца[/quote]
    Да допълня, хаос за пореден път.

  34. 35 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2809 Неутрално

    До коментар [#33] от "idianata":

    Е ти тук ли очакваш да прочетеш стратегиите и реформите?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  35. 36 Профил на idianata
    idianata
    Рейтинг: 511 Неутрално

    До коментар [#35] от "Darth Plagueis":

    Е нали за уж реформи говорим? Къде да ги прочета? Не виждам отпратка, къде. да. ги. прочета.? Какво да прочета тук - как ще се сменят имената на едни неща и те ще станат други?

  36. 37 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1844 Любопитно

    Широко венцехвалената автономия ще доведе до това, че след съвсем кратко време в по-голямата част от Българските училища свободно и автономно ще се разпространява и практикува Радикален Ислям! Нито повече нито по-малко. И не само това. Училищата ще са се правърнали в Центрове на радикалния ислям.
    Благодарско за ролята на ГЕРБ в погубването на Бълбгария!
    Но това е само върхът на сладоледа.
    Във всяка глава и дори във всеки член натози закон може да се открие дълбоко разминаване между рекламираните хуманни цели и СКРИТИТЕ ДЕСТРУКТИВНИ ЦЕЛИ.
    Направено е съвсем умишлено!
    Този закон планомерно и неотвратимо ще разрушава националната идентичност на най-уязвимото място - детската глава.
    Просто часовникът цъка!
    Но нямаме съпротивителни сили вече.
    То и българи в училищата почти не останаха...
    !

  37. 38 Профил на М.Георгиева
    М.Георгиева
    Рейтинг: 426 Весело

    До коментар [#37] от "AzDebil":

    Всъщност, "религиозна обсебеност" е по-точно от "радикален ислям". Всички религии се налагат по-един и същ начин и използват еднакви подходи. Разликата е само в самосъзнанието.
    За мен православие = ислям.

  38. 39 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2809 Неутрално

    До коментар [#37] от "AzDebil":


    До коментар [#38] от "М.Георгиева":

    Добре бе, как изобщо свързвате автономност и символи с религия? Каква е тая крещяща неграмотност да му се невиди?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  39. 40 Профил на it
    it
    Рейтинг: 429 Неутрално

    Туй с логиката "парите следват ученика", го видяхме при болниците с "парите следват пациента". В здравеопазването се очакваше, че пациентите ще се насочат към по-добрите болници (коит от това ще имат по-големи приходи), а по-лошите болници ще отпаднат на пазарен принцип. На практика се случи нещо различно: вместо болниците да намалеят, те се увеличиха. Медицинският персонал се концентрира в големите градове. В малките градове болниците хем изнемогват финансово и кадрово, хем не могат да бъдат закрити. Като равносметка - вместо здравните показатели на населението да се подобрят, те се влошиха. Същото ни чака и със образованието.

  40. 41 Профил на tromokrat
    tromokrat
    Рейтинг: 374 Любопитно

    Абе модчета, кога ще ни отървете от този помияр, които се зове "Георгиева"?

    А иначе за реформата не чакам никакво подобрение. Малоумниците от Герб доказаха, че са не по-различни от червените паразити.

    Gott mit uns! Meine Ehre heißt Treue! Православие или смърт!
  41. 42 Профил на happystory
    happystory
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Качеството на образование може да се промени с едно много просто решение, субсидиите които вмомента правителството плаща на училищата, да отидат за децата. Т.е. вместо да се субсидират училища, да се субсидира ученик. По този начин веднага се създава компетиция м/у учелищата, и тези които не предлагат добро качество ще банкрутират също както един магазин ще банкрутира ако не задоволява клиентите си. Вмомента компетиция няма, има правителствен монопол, учелищата нямат никакъв стимул да се подобрят, и затова и качеството е ужасно.

  42. 43 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2809 Неутрално

    До коментар [#40] от "it":

    Не може да се прави паралел. Болниците имат много дейности и имаха правото да си избират. И никоя печеливша болница не е избрала да има спешна помощ, затова и е печеливша. При училищата това не виждам как ще стане.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  43. 44 Профил на М.Георгиева
    М.Георгиева
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#39] от "Darth Plagueis":

    Законодателство, завършващо с "и други" не ме устройва.
    Искам ясна и публична дефиниция на понятието "автономия на училищата" и какво би станало, ако религиозни учители претендират, че "молитвите в час" са иновация.

    И като им гледам иконите в кабинетите и кръстовете на вратовете, за какви ритуали трябва да си мисля.
    Няма да ти коментирам интелекта, но си много нахален.

  44. 45 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Аз се интересувам кога ще ми повишат заплатата, защото ме излъгаха, че ще е от октомври. Още ме интересува кога ще има ефективни санкции за вербални и физически атаки в училищата срещу учители от родители или ученици

    malart.blog.bg
  45. 46 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3759 Неутрално

    До коментар [#45] от "malart":

    Защо мислите, че някоя професия трябва да е защитена от вербални или физически атаки по специален начин? Това се решава от Наказателен кодекс или някакъв друг закон.
    Да не смятате, че ние Ви поверяваме децата си и няма да Ви търсим отговорност за отношението Ви към тях?

    12 години стигат! София има нужда от промяна.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK