"Алфа Рисърч": Агитацията за местния вот се превръща в директен маркетинг върху избирателите

"Алфа Рисърч": Агитацията за местния вот се превръща в директен маркетинг върху избирателите

© Мария Съботинова, СГ/ИИ



Има сериозни основания да се смята, че предизборният период преди местния вот на 25 октомври  минава не под формата на комуникационна кампания на вижданията, ангажиментите и програмите на кандидатите за местни управленци, а под формата на директен маркетинг. Това е един от изводите а социологическата агенция "Алфа рисърч" от национално представително проучване за обществено-политическите нагласи преди местния вот и референдума за електронното гласуване.


Основните играчи, които хората забелязват да агитират, са политическите партии (46%) и което е особено впечатляващо – местни влиятелни лидери (15%), работодатели и бизнесмени (11%), отбелязват социолозите. Техните действия са от два до пет пъти по-често срещани от тези на самите кандидати за изборни постове. Едва 9% са виждали доброволци, ангажирани обаче не с партийна, а основно с кампания за националния референдум.


Акцентът на кампанията се измества от информиране към директно въздействие върху избирателите чрез хора, от които те зависят. В тази ситуация привличането на избиратели с извън политически средства от скандална започва да става нормална за все по-широки групи избиратели, особено в средите на хората с по-ниски доходи и етническите малцинства, анализират от "Алфа рисърч".




Всеки шести българин е на мнение, че е добре политиците да предлагат на избирателите помощ в натура, намаления в магазини, защита от уволнение, почерпка или екскурзия, показват данните. Най-възприемана за нормална е тази практика от хората в по-ниско социално положение: около една четвърт от ниско образованите, между 24% и 28% от жителите на селата и най-вече 53- 56% от представителите на ромската общност.


Единствено парите на ръка все още се смятат за неприемливи, показват данните от проучването. Седем на сто от хората обаче възприемат и тази оферта за нормална, като делът е двойно по-висок сред ниско образованите (14%), 13% в селата и 54% сред ромската общност.


Един на всеки десети анкетиран твърди, че на него лично са му предлагали услуга или пари срещу вот. Сред българските турци този процент достига 26 на сто, а сред ромите – 35 на сто. Общо 28% от българските граждани заявяват, че такива предложения са получавали техни познати.


Разрастването и все по-голямото разнообразяване на практиките за директно мотивиране на избиратели поражда у мнозинството граждани съмнения за честността на изборите в България. 14% са на мнение, че изборите в страната са честни, а за 50% те са нечестни. В същата линия са и очакванията за предстоящия местен вот: 17% честни срещу 47% нечестни.


Колкото по-склонни са хората да възприемат практиките за директно въздействие като нормални за политиците, толкова по-малко оценяват изборите като честни. Едва 7-11% от избирателите в селата, ниско образованите и представителите на ромски общности смятат изборите за честни и очакват тези след две седмици да бъдат такива. Тоест в мнозинството случаи става въпрос за осъзнато продаване на собствения глас, смятат социолозите.


Според проучването 39% от българите не са запознати с нито една проява на над 42 000 кандидати за кметове и общински съветници.
 


Настоящото изследване е проведено в периода 1-5 октомври 2015 г. сред 1026 пълнолетни граждани от цялата страна. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка с квота по основните социално-демографски признаци. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на анкетираните лица.
Проучването е възложено и финансирано от Института за развитие на публичната среда.
"Алфа рисърч" носи отговорност за данните и интерпретацията, публикувани на нейния сайт, но не и за избирателно или манипулативно използване на тези данни.
Съгласно чл. 205 (ал. 1 - 4) от Изборния кодекс всяка медия, която използва данни от настоящото проучване, е длъжна да съобщи информацията от това каре.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  2. 2 Профил на Amot
    Amot
    Рейтинг: 501 Гневно

    С други думи - гражданско общество ли? Дръжки!!!
    Масово се приема продажбата на гласове за нормална и хората се самопредлагат като продукт, вместо да действат като граждани и да гласуват по съвест и с мисъл!
    Повечето българи не заслужават да бъдат наричани 'граждани' - 'електорат' ги определя много по-добре!

    Цацата трябва да бъде изпържена!
  3. 3 Профил на 123
    123
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Да. Малоумниците гласуват за "партии" на местни и президентски избори и ураджийстват с "айде нашите" и "ние бием", все едно става дума за спортно мероприятие, а не за политика, граждани, общество, казуси на управлението и т.н.

    Толкова си можем.

    Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.
  4. 4 Профил на quasimodo
    quasimodo
    Рейтинг: 525 Неутрално

    "Според проучването 39% от българите не са запознати с нито една проява на над 42 000 кандидати за кметове и общински съветници."
    Как да са запознати? За изборите, още повече за референдума трябва да се мълчи. Тази проклета за партиите дата трябва да отмине. "Шшшшт... Ще се ритаме и хапем отново, но нека само мине 25-ти октомври! Нека се хванем за ръце и заедно да се молим хората да проспят изборите и най-вече този проклет референдум!"

  5. 5 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Когато искаш да запазищ статуквото,
    когато кандидатите ти са негодни ,
    когато се монтират послушни личности, даже и малограмотни, когато използваш и Евро мангизите за довод : ,
    когато върховете в управлението на страната е овлядяна от една явна ПОСРЕДСТВЕНОСТ / виж повечето министри :) / , когато меко казано , ограничени хора - борещи се само за личния си интерес- са кандидати и управляват , и т.н..,
    то вече е необходими да обърнем сериозно внимание :
    НАКЪДЕ върви, се насочва , придвижва МЛАДАТА ни демокрация ???
    Към посредствени хора и кандидати ли ??
    Към феодални окръзи ли ?? Към малограмотни - преимуществено гласуващи ли ??
    Към парична демокрация ли ???
    Към приспиване на цял един народ ли ???
    Към тодорживковска България ли ??/
    Към Путински модел ли ???
    Към възраждане на СТРАХА сред гражданите ли ??/
    Въпроси, въпроси , въпроси ....
    Някои партии искат ТИШИНАТА отново да се възцари над България !
    Към Ентелекта на слугите на комунистите ли ???:)
    Тихо и задкулисто да управляват страната ..
    Алооо, младите , НЕ бяхме толкова ТИХИ ,през годините , като ВАС -сега , :)
    Свободата , Демокрацията НЕ е даденост , многогодишна, особено в България ...!!!
    Ще ви направят пак крепостни селяни , БЕЗ да разбете..))

    BIG AL
  6. 6 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1366 Весело

    Онзи ден , кратунковец, 'кръглоглав,
    обяви , че ЦЕЛИЯТ български народ , обичал ..Русия :)

    BIG AL
  7. 7 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1366 Весело

    Обичал и ЕС - защото ни ..ДАВАЛ ...))
    В даването , а не в други ценности - се състои обичта на един народ - към друг ...
    Така е било и в бандите ..Който ДАВА , той е добър и ..обичан ..
    Майната им на другите ЦЕННОСТИ, Свободи, демокрация и т.н...
    В даването е майката ..))
    "Философия , днешна , ...))

    BIG AL
  8. 8 Профил на shmandov
    shmandov
    Рейтинг: 225 Неутрално

    На какво основание работодател ще агитира и как ще извърши контрол ?

  9. 9 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 910 Весело

    Либерална пазарна икономика, бате )))) Всичко е честно! Плащаш авансово - кеш или в натура, получаваш вот. Парите после ще си ги избиеш. Ма не било демократично! Глупости! Оня популярен президент си го беше казал навремето "Икономиката глупако!", а от личната икономика нещо по-важно има ли?

    Та какво значи? Директен мултилевъл маркЕтинг?

  10. 10 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8681 Неутрално

    За два сребърника се продава българинът,а после псува 4 години.

  11. 11 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Маркетинг я! Няма да им "цепят басма" на избирателите от отдела!? Балмосване - крадене -баламосване....стокхолмския синдром изисква постоянство.

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  12. 12 Профил на oex13531876
    oex13531876
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Българите доброволно стават ........ роби на политизираната алчност на местни "бизнесмени"
    България от край до край

  13. 13 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents
    Рейтинг: 622 Разстроено

    Обгрижването на ромската общност от политиците е само относно избори. Никой не се занимава реално с инеграция, с промотиране на успешни роми и техния път, всячески да се вкарат децата в детски градини и училище, хигиенни програми, ако щете и в разясняване на ценности общочовешки, морални и граждански.

    Струва ми се, че единствените, които правят нещо на добра воля, са евангелските църкви. Останалото само усвоява средства.

    @)----,--'--
  14. 14 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4017 Неутрално

    Много ясно, че ще е маркетинг. Фандъкова не може да се яви в дебат и никога не го е правила - затова - маркетинг. При това силов.
    Текущата кампания, водена от Герб е една от най-гнусните до момента, колкото и да е тиха. Чудно ми е, че медиите спят.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  15. 15 Профил на plb234
    plb234
    Рейтинг: 392 Неутрално

    Ами директен маркетинг, като продават боклуци, какъв да е -селски.
    Я да се появи нещо кат при румънците барем, да видим тогава - може и по- гражданско да стане.

  16. 16 Профил на Karla Hanneman
    Karla Hanneman
    Рейтинг: 490 Неутрално

    Бе аз все си мислех , че тя агитацията си е точно директен маркетинг върху избирателите , но що казвате , че се превръща...

    Karla , Майти Готическа Принцеса!
  17. 17 Профил на Karla Hanneman
    Karla Hanneman
    Рейтинг: 490 Любопитно

    До коментар [#14] от "Darth Plagueis":

    А кмета на Бургас? За него няма ли нещо да акажеш? За кмета на Бургас? Де се вреш все у София?
    София на софиянците!

    Karla , Майти Готическа Принцеса!
  18. 18 Профил на Kung-fu panda
    Kung-fu panda
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Щом можеш да влезеш в парламента с лозунг "Ще открия 1 милион работни места", няма какво да си говорим.

    Kung-fu masta




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK