Учени искат да се спре прилагането на новия закон за образованието

Учени искат да се спре прилагането на новия закон за образованието

© Цветелина Белутова, Капитал



Новият закон за образованието унищожава българското средно образование.


Научно необоснована е част от названието на закона - механично е подменено понятието "предучилищното възпитание" с "предучилищно образование". Неоснователно в Закона е подценено "възпитанието" и като цел, и като резултат от дейността на българското училище. 


Тезата, че "парите следват ученика" може да се реализира само тогава, когато са създадени еднакви материални условия и за държавните, и за частните училища.




Това са част от критиките към новия закон за образованието, описани в декларация на секция "Педагогика и психология" при Съюза на учените в България (СУБ). Тя е адресирана до председателя на Народното събрание Цецка Цачева, президента Росен Плевнелиев, премиера Бойко Борисов, всички парламентарни групи, министъра на образованието проф. Тодор Танев и председателя на комисията по образование и наука в НС Милена Дамянова, а в нея се настоява да бъде спряно прилагането на Закона за предучилищното и средното образование. Ето пълния й текст:


Общото събрание на секция "Педагогика и психология" се обръща към вас с настоящата декларация, за да бъде спряно прилагането на Закон за предучилищното и средното образование, обнародван в Държавен вестник бр. 79 от 13.10.2015 г., поради неговата незакономерност и несъстоятелност.


В нарушение на правата, дадени по конституция на представителите на обществените организации, авторите на закона не са се съобразили с нашето мнение и становище относно съхраняването на традициите в българското образование и с направените от нас доброжелателни препоръки при неговото обсъждане и в 41-ото народно събрание, и в 43-ото народно събрание (втората ни декларация е публикувана и в сборник на фондация "Човещина" - "Образование и възпитание за утре", София 2015, стр. 456).


Тревогата ни е мотивирана от факта, че с редица свои клаузи този закон създава реални условия за унищожаване на българското средно образование. Ще приведем само няколко примера:


Налице е научна непрецизност при употребата на фундаменталните понятия – възпитание, образование, обучение. Неоснователно възпитанието се заменя с компетенции. Това по същество променя както концепцията на закона, така и неговото съдържание, но не в положителен аспект.


Научно необоснована е част от названието на закона. Механично е подменено понятието "предучилищно възпитание" с "предучилищно образование". В предучилищна възраст водещо е възпитанието на детето, неговото нравствено, интелектуално и физическо формиране и развитие в единство. Научната прецизност изисква да се промени самото название на закона. Той може да се нарича: ЗАКОН ЗА СРЕДНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ПРЕДУЧИЛИЩНОТО ВЪЗПИТАНИЕ И ПОДГОТОВКА.


Неоснователно в закона е подценено "възпитанието" и като цел, и като резултат от дейността на българското училище. Понятието "възпитание" е заменено с "компетенции", а самото то в закон от 353 члена е употребено само в 5 члена. 


Идеята за автономията дава право на училищата "самостоятелно да избират и съставят свои учебни планове за съответния клас, да разпределят учебната програма в зависимост от потребностите на учениците, да определят учебните предмети и да разработват учебните програми..." (член 28, алинея 2 )."


В българската образователна система е традиция учебният план и учебните програми за училищното образование да са държавни документи и задължително да се спазват в българското училище. Това осигурява единната подготовка и равнопоставеността на детето в българското училище.


Приетата вече законова постановка създава условия за неравнопоставеност на българските деца, за нарушаване на конституционните права на българските граждани по отношение единната подготовка в средното училище и равен старт за продължаване на образованието. Тя създава условия и за подценяване на базовите учебни предмети – български език, математика, българска история, география и други.


Всичко това поставя под въпрос и качеството на висшето образование в нашата страна и изискванията на Европейския съюз в областта на образованието.


Утвърдената в член 112 "самостоятелна форма на обучение" е реално условие за утвърждаване на неграмотността, за нерешаване на задължителното 16-годишно обучение, за подценяване на ролята и значението на българското училище, за активизиране на различните видове секти, за неспазване на изискването "обучение на български език" и други.


Категорично възразяваме и срещу финансирането на частните детски градини и училища. Реално те не са равнопоставени и като финансиране, и като начин на организация, и като материална база.


В частните детски градини и училища се изпращат децата на богати родители, на хората, които имат пари. Социологическите изследвания обаче показват, че 43% от българите живеят под линията на бедността.
Тезата, че "парите следват ученика" може да се реализира само тогава, когато са създадени еднакви материални условия и за държавните, и за частните училища. Нещо повече - този акт е в противоречие с основния закон в Република България – конституцията.


Анализът на проблема в европейските страни според доклад на европейската служба за образование Eurydice показва обаче, че половината от държавите в Европейския съюз не субсидират частните училища. Единствена страна, в която местните общини, а не държавата, финансират частните училища наравно с публичните е Швеция. Но самата Швеция е единствената страна в Европейския съюз, която инвестира най-много в средното образование – 6.1% от брутния вътрешен продукт, докато Република България инвестира за средно образование 2.9% от брутния вътрешен продукт, което е сред най-ниските стойности в Европейския съюз.


Буди недоумение утвърждаването на неограничен брой учебници при ограничен брой средства. Опитът през последните 25 години показа, че тази теза е погрешна.


Погрешна е и тезата за закриване на помощните училища. При децата със специални образователни потребности водещо трябва да е диагностиката на всяко дете и индивидуалната работа с него. Натрупаният опит в помощните училища трябва да се стимулира в името на децата, които се нуждаят от тях.


Предложената система за управление на образованието е утежнена с нови структури и с неглижиране на функциите на общините и на училищните настоятелства. Създаването на "Обществени съвети" към всяко училище, в които ще влизат не специалисти, а ще атестират учителите, поставя под въпрос и качеството българското на образование, и престижа на българския учител.


Стои открит и въпросът за ролята на делегираните бюджети. Практиката показва, че те не стимулират качественото средно образование? Реалната ситуация в българското училище е: борба за брой ученици, а не за качествено образование!


Уважаема госпожо Цачева, уважаеми г-н Плевнелиев, уважаеми г-н Борисов, уважаеми народни представители, уважаеми проф. Танев, уважаема госпожо Дамянова,
Настояваме да се предприемат от всички вас необходимите процедури за преразглеждане и преработване на Закон за предучилищното и училищното образование, като се премахнат всички клаузи в него, които реално унищожават българското средно образование!


С настоящото заявяваме нашата открита позиция, че е крайно време законодателните органи да съхраняват българските традиции в образованието и ползват практиката и опита на всички нас, които работим в областта на образованието и просвещението. Повярвайте ни, ние сме радетели на българската образователна система и можем да ви бъдем от полза!


Декларацията е съставена, обсъдена и приета единодушно на общото събрание на секция "Педагогика и психология" при СУБ на 19.10.2015 г.


За Общото събрание на секцията, подписали:
Председател на секция "Педагогика и психология" при СУБ:
(проф., д.пс.н. Любомир Георгиев)
Зам.-председател на секция "Педагогика и психология" при СУБ:
(проф., д.п.н. Емилия Рангелова)

Ключови думи към статията:

Коментари (50)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 650 Неутрално

    Забележките им звучат доста смислени.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  2. 2 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2013 Неутрално

    Секция "Педагогика и психология" взема становище по "съхраняването на българската традиция" (тази да учим най-дълго време, но да сме на последно място в ПИЗА-теста) и разбира се, частните детски градини също им пречат. Не им пречи например, че в София места има за половината деца и така е от 10 години, и така щеше да бъде още 10 години, ако не беше приет този закон (за съжаление чак от 2018 г.)

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  3. 3 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 700 Неутрално

    Подкрепям, най-вече в частта ПРОТИВ държавните субсидии на частните училища.
    ... ТОВА е въпрос за референдум г-н Плевнелиев, а не измислени проблеми от типа "Електронно гласуване" (а дали да не направим референдум за цвета на пердетата на тъмните стаички ?)

  4. 4 Профил на опа
    опа
    Рейтинг: 426 Неутрално
  5. 5 Профил на Боян Цветков
    Боян Цветков
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Забележките са безумни. Ще напиша статия за това.

    "You look into the sky and see His arms of love reaching out for you His arms of love and grace and you know you need Him" Kutless - Your Touch
  6. 6 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1952 Неутрално

    и интересно вземат се часове от Биология и здравно образование и се дават на Физическо възпитание като имат физическо здравно образование не им трябва сигурно така мислят в министерството

  7. 7 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Статуквото се съпротивлява на реформата!

    Tony
  8. 8 Профил на krummm
    krummm
    Рейтинг: 589 Неутрално

    Тия май са от института "Макаренко".

  9. 9 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7533 Неутрално

    И какво трябва да направим??
    Да закрием висшето и средното образование? Или да го реформираме? А кой трябва да извърши реформите? Гражданите? Опозицията? Преподавателите във ВУЗ? Министерството?
    Какви реформи?
    Що се отнася до това писмо ...
    И какво се променя с него? Просто опит за прехвърляне на отговорност !!!

    karabastun1@abv.bg
  10. 10 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 817 Неутрално

    Съюзът на учените.
    Един от последните динозаври на "развития" социализЪм.
    Пълен с застаряващи ченгета и номенклатурчици.
    Които са толкова далеч от истинската наука, колкото нещастната ни Родина - от нормална държава.

  11. 11 Профил на pulpudeva
    pulpudeva
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#8] от "krummm":

    ,,,абсолютни мурзилки, сигурно не им се котират рубляките с които им плащат и ревът е оче ваден,,,хах

  12. 12 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 2029 Неутрално

    основателни са им забележките, особено към предучилищните безумия и чл.112... големия зор на гербавите от години насам е да симулират високи равнища на обхват пред ЕС която бутафория обаче определено не е в полза на образованието

  13. 13 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 515 Неутрално

    В българската образователна система е традиция учебният план и учебните програми за училищното образование да са държавни документи и задължително да се спазват в българското училище. Това осигурява единната подготовка и равнопоставеността на детето в българското училище.

    Въх, уби ме! А аз съм тръгнал на дърти години да номадствам по страната, за да може детето ми да получи по-добро образование в добро училище. Пък то му било осигурено и на село при мангалитета.

    No Pain No Gain
  14. 14 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1952 Любопитно

    относно делегираните бюджети
    вече е в сила правилото или пишеш от 3 нагоре или го местя в друго училище

  15. 15 Профил на ck
    ck
    Рейтинг: 576 Неутрално

    Това е абсолютно неправилно: да се утвърждават "неограничен брой учебници при ограничен брой средства..", а това е вярно: "нарушена е единната подготовка в средното училище". Вероятно се прави заради онези ученици, които не знаят добре български език и поради това си незнание не могат да усвоят знанията по останалите предмети. Но ако законът остане в този вид, ще се получи дезинтеграция на някои малцинства от останалите деца и разслоение на училищата по качеството на обучение.

  16. 16 Профил на balaban
    balaban
    Рейтинг: 269 Неутрално

    До коментар [#1] от "galio":

    как няма да звучат смешно, тия всичките са дърти комунисти и партийни секретари...

  17. 17 Профил на Боян Цветков
    Боян Цветков
    Рейтинг: 426 Неутрално
  18. 18 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1511 Неутрално

    [quote#3:"Булаир"]Подкрепям, най-вече в частта ПРОТИВ държавните субсидии на частните училища.[/quote]

    Защо? Да не би родителите на децата в частните училища да не плащат данъци? Откъде накъде държавата ще плаща за едни деца, а за други не? Едно дете трябва да върви с държавната си субсидия и да отиде, където родителите му преценят. А те, ако искат, да си доплатят за частно училище. Но субсидията трябва да е еднаква за всяко дете. Също, ако родителите преценят, можедаоставят детето вкъщи и да си наемат частни учители, като си получат държавната субсидия.

  19. 19 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1156 Неутрално

    Когато вкарате всички цигани в училищата и ги научите на нещо, тогава ще ви призная и статуквото, и реформата.
    Дотогава сте пълна нула.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  20. 20 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1156 Неутрално

    [quote#18:"galapagas"]Защо? Да не би родителите на децата в частните училища да не плащат данъци? Откъде накъде държавата ще плаща за едни деца, а за други не? [/quote]

    До коментар [#18] от "galapagas":
    Абсолютно съм съгласен с вас, това е форма на висша (спрямо децата) дискриминация.
    Но сега ще видите как ще скочат разни неосъзнати социалисти, които ще ревнат насреща. Този разговор тук е правено опит да се водимного пъти и резултатът е винаги един и същ.
    Сиромахомили или директно дървени глави...

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  21. 21 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1511 Неутрално

    До коментар [#20] от "pariah":

    Проблемът на учителската мафия с частните училища е, че децата в тях са обучавани така, че обикновено нямат нужда от частни уроци. Така удрят учителската мафия по най-милото им: частните уроци в 4ти, 7ми и 12ти клас. Плюс нормалната човешка завист и алчност, гледайки заплатите на учителите в тези училища.

  22. 22 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 426 Любопитно

    Не, че е лошо да има дискусия, ама що я нямаше ПРЕДИ приемането на закона?

    Някой нещо каза днес за едни гробища и за помощта отвътре...

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  23. 23 Профил на sophia_gr
    sophia_gr
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Напълно съм съгласна с критиките в декларацията на учените.

  24. 24 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4440 Неутрално

    Не бих взел отношение без пълния текст на (проекто) закона, но разбирам донякъде тревогите на авторите. Много сложности идват от превода на ключови понятия приети в американската и в българската системи. Например, в американската система К-12 е понятие, в което предучилищното учебно заведение (К, от немското киндергартен - анг. киндъргардън) е част от обучаващата система на средното образование подготвяща за първи клас децата. Втроро, понятието "възпитание" отсъства като самостоятелна концепция в американската система, то е елемент в т.н. "ценностно образование". Трето ' компетентностното образование" е свързано със ситемата за периодични национални тестови оценки, сега отричана от демократите. От няколко години се въвежда тренда за "evidence-based education", т.е. възможност за адаптиране на обучението на база резултати от методите и формите предлагани в конкретната среда. Четвърто и последно, битката за "средствата да следват студента/ученика" е перманентна и среща съпротивата главно на родителите в заможните райони. Нека поясня, в САЩ финансирането на училищата е от щата и от местните данъци на общината, т.е. докато бедните райони се дофинансират до ниво средна издръжка, то в богатите приходите над средните се използват за подобряване качеството и формите на учебната и извън-учебната дейност (например спортни секции, театър, изкуства, редки езици и т.п.)

  25. 25 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1156 Неутрално

    До коментар [#21] от "galapagas":
    ... И като тезата има подкрепата и на озверялото от глад и лишения население (продължаваме да ненавиждаме буржуите и богаташите, ама сега го правим някак си завоалирано, дискретно, индиректно) и се получава един чудесен микс от популизъм и тъпоумие.
    На сина ми не му дават намаление за карта градски транспорт като за ученици. Явно се счита че родителите са пребогати (което не е случая, просто отделяме много за да учи там където учи) и нямат нужда от такива преференции.
    Това е дребен пример. А родителите му си плащат данъците като попове вече поне 20 години всеки.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  26. 26 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 698 Неутрално

    Аргументите на въпросните "учени" миришат на мухъл. Нищо смислено и съвременно не виждам тях!

  27. 27 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 700 Неутрално

    [quote#18:"galapagas"]Защо? Да не би родителите на децата в частните училища да не плащат данъци? Откъде накъде държавата ще плаща за едни деца, а за други не?[/quote]

    До коментар [#18] от "galapagas":

    Хайде подред:
    Парите следват ученика е ТОТАЛНО ПОРОЧЕН подход. Само два резултата от тази "реформа":
    - всеки ученик ВЕЧЕ се чувства недосегаем, тъй като с него вървят "едни пари"
    - броят ученици във всяка паралелка е на максимума, за да се пести от учителски заплати - за качество на преподаване при 30 ученика да не говорим.
    ... това ще го потвърди всеки, който поне две години редовно е влизал в час като учител.
    Ако аз ходя пеша на работа, а вие с метрото - настоявам Столична община да ми превежда моят дял от субсидията за метрото - по Вашата логика справедливо, нали ???
    Ако реша, че лицей в Швейцария по-приляга на отрочето ми - настоявам държавата да ме субсидира - също е справедливо, нали ???

  28. 28 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1511 Неутрално

    До коментар [#27] от "Булаир":

    Това са социалистически аргументи. Няма как да стигнем съгласие.

    1. Принципът 'Парите следват ученика' не е порочен, но е порочно прилагането му в България. Той трябва да е обвързан с качеството на обучение, удостоверено с матурите. Субсидията на учениците с двойки трябва да се отнема от училището.

    2. Метрото не трябва да се субсидира, а да е на реалната цена. Помощи за пенсионери, инвалиди и ученици - да, трябва да има. За други не.

    3. Ако пратите детето си да учи в Швейцария, но заверява годината с изпити в България, да, субсидията трябва да се връща при родителя.

  29. 29 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1156 Неутрално

    До коментар [#27] от "Булаир":


    [quote#27:"Булаир"]Ако аз ходя пеша на работа, а вие с метрото - настоявам Столична община да ми превежда моят дял от субсидията за метрото - по Вашата логика справедливо, нали ???
    Ако реша, че лицей в Швейцария по-приляга на отрочето ми - настоявам държавата да ме субсидира - също е справедливо, нали ???[/quote]

    Доста абсурдни са ви аргументите, дайте нещо по-смислено.
    Образованието в България е право, което се финансира от държавата.
    Цитираните от вас примери може да са право, но никъде в конституцията не пише, че имате право да си изпращате детето в Цюрих на училище. нито че можете да се транспортирате безплатно.
    А първата част от поста ви не е много ясно в каква връзка е с темата.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  30. 30 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8027 Неутрално

    Какъвто и закон да се приеме,все някой няма да е доволен.Толкова години не ги чухме тези критици нещо да предложат.Появяват се само,за да критикуват.

  31. 31 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1156 Неутрално

    До коментар [#30] от "rosiraycheva50._":
    В България няма нито топки, нито пари за реални реформи.
    Щото и двете трябват.
    Същото е в здравеопазването.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  32. 32 Профил на Wellington
    Wellington
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#29] от "pariah":

    И на него не му е лесно - немотията озлобява.

  33. 33 Профил на Georgy Palpurin
    Georgy Palpurin
    Рейтинг: 217 Неутрално

    "Стои открит и въпросът за ролята на делегираните бюджети. Практиката показва, че те не стимулират качественото средно образование? Реалната ситуация в българското училище е: борба за брой ученици, а не за качествено образование!"

    Прочетох пасажа поне 10 пъти, сладури са
    Какъв е мотива да запишеш детето си в едно или друго училище, лъскавата материална база или добрите преподаватели ...

    Друго недоумение буди в мен това твърдение:
    "В българската образователна система е традиция учебният план и учебните програми за училищното образование да са държавни документи и задължително да се спазват в българското училище. Това осигурява единната подготовка и равнопоставеността на детето в българското училище."

    Безумие е да се смята, че да "произвеждаш" по калъп е традиция.

    Конкуренцията е добра форма за повишаване на общото ниво. Не ми се вярва, че която и да е система може да произведе еднотипен резултат.

  34. 34 Профил на Wellington
    Wellington
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Всъщност българска традиция в последните поне 30 години е образованието (а и много други неща) да е ретроградно-консервативно, закостеняло и нефункционално, да няма нищо общо с реалността и нейните потребности.

    Но виж (ударното) финансирането на силови структури е друга традиция положителна традиция.

    Важното е матриала да е прост и беден и да има много милиционери да го пазят да не е се осъзнае, че е такъв.


  35. 35 Профил на zippie
    zippie
    Рейтинг: 1308 Любопитно

    До коментар [#17] от "Боян Цветков":
    [quote#17:"Боян Цветков"]Ето моите аргументи:[/quote]
    Любопитно ми е да ги прочета, ама WordPress казва: Protected Blog, ... is marked private by its owner.
    Жалко, така аргументите ви си остават само за "абонирани".

  36. 36 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4096 Неутрално

    Тъй, тъй, нищо няма да променяме. Ще внесем интелигентни араби да работят, а българчетата ще изучават Вазов и Ботев. И няма да могат да четат и пишат.

  37. 37 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2013 Неутрално

    [quote#21:"galapagas"]Проблемът на учителската мафия с частните училища е, че децата в тях са обучавани така, че обикновено нямат нужда от частни уроци.[/quote]

    Точно обратното. Частните уроци са допълнителен източник на доходи за даскалките, които са се разквичали в тази статия. Формално образованието е егалитарно, а дефакто има няколко елитни гимназии и останалите са генгста'с парадайз. И в тези елитни гимназии ти виждал ли си роми например, или деца таксиметрови шофьори и продавачки от будките? Минава се през една система от частни уроци, за която възможности имат само богатите, а парите отиват в джобовете на авторките на статията.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  38. 38 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1637 Любопитно

    "Парите следват пропорционално резултата на ученика, доказан при международно, ежемесечно оценяване, като се поделят между него и училището." Мисля, че тези две изречения залегнали като закон, биха оправили 80% от неуредиците и спънките в образованието ни. Отделно ще има мизерни държавни помощи за училищата, където голям % от децата не покриват средното ниво (очаквам поне 50% да не се справят, но то си е в реда на нещата, по чисто биологични причини). Така повечето деца и учители ще дават максимума старание и евентуално ще имат повече възможности за в бъдеще.
    Трябва да се награждава за старание и постигнат резултат, а не всичко да се разпределя "на калпак" — уравниловката не прави труда ефикасен.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  39. 39 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 700 Неутрално

    [quote#29:"pariah"]А първата част от поста ви не е много ясно в каква връзка е с темата.[/quote]

    До коментар [#29] от "pariah":

    В първата част от поста съм превел две последствия от "Парите следват ученика". Ако това няма отношение към темата (?!), съжалявам, не мога да ви помогна. ... Нищо лично.

  40. 40 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 700 Неутрално

    [quote#29:"pariah"]Образованието в България е право, което се финансира от държавата. [/quote]

    До коментар [#29] от "pariah":

    Точно това и прави държавата - фиансира общинските и държавните училища и осигурява достъп до образование на ВСЕКИ. Дори нещо повече - има повече места отколкото ученици. Няма никаква, ама никаква причина да субсидира частни структури, създадени с цел печалба ... Всичко останало е чиста проба далавера и мръсен лобизъм от типа "гарантирано изкупуване на стоката".

  41. 41 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1156 Неутрално

    [quote#27:"Булаир"]Само два резултата от тази "реформа":
    - всеки ученик ВЕЧЕ се чувства недосегаем, тъй като с него вървят "едни пари"
    - броят ученици във всяка паралелка е на максимума, за да се пести от учителски заплати - за качество на преподаване при 30 ученика да не говорим.
    [/quote]
    До коментар [#39] от "Булаир":
    Първо, този принцип не е от сегашната реформа, а е заложен открай време.
    Второ, примерите ви се отнасят именно за държавните училища.
    Тези недостатъци не са присъщи на повечето частни училища и това няма да се промени след една такава реформа. Просто начина на функциониране на тези училища (или поне на тези, които сред тях могат да служат за пример) не позволява такива недостатъци, напротив - дисциплина и уважение към училището и учителите е присъщо.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  42. 42 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1156 Неутрално

    [quote#40:"Булаир"]Точно това и прави държавата - фиансира общинските и държавните училища и осигурява достъп до образование на ВСЕКИ. [/quote]
    До коментар [#40] от "Булаир":
    Сред хора като вас това твърдение се счита за "разковниче".
    Само че държавата не се справя с задачата - броят се на пръсти училища с висока репутация в София, за другаде не знам, и в тях за съжаление, също ги има, просто по-отслабени, недостатъците, присъщи на цялата система: ниска мотивация на учителите, невинаги добра компетентност, лошо качество на материала в учебниците, слабо респектиране на институцията от учениците, тормоз и саморазправи между учениците, които никой не контролира, дрога в дворовете и пр., и пр.
    Аз не виждам изход от ситуацията, не намирам за подходящо това, което се предлага там и въпреки това плащайки данъци чинно очаквам държавата да бъде справедлива и да не дискриминира сина ми.
    Той би бил много по-полезен с образованието си за същата държава, като засега аз плащам сам за това, без никаква подкрепа от същата държава.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  43. 43 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 700 Неутрално

    [quote#41:"pariah"]Първо, този принцип не е от сегашната реформа, а е заложен открай време.[/quote]

    До коментар [#41] от "pariah":

    Личи си, че сте много далече от образованието.
    ... "Парите с ученика" е от 2008 година ( Вие на това "открай време" ли му викате ???) . Преди това се фиансираха паралелки - затова директорите поддържаха минимален брой ученици в паралелка ... където беше позволено паралелките се разделяха на две (например по Информатика). ... Да ви обяснявам ли как се преподава на 10 ученика и как на 30 ???
    ... Но на "пазарно ориентираните" субекти от разни НПО-та това им беше трън в очите - ореваха орталъка за "раздути разходи". Но удобно премълчаваха темата за качеството на преподаване.

  44. 44 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 476 Неутрално

    До коментар [#1] от "galio":
    Смислени ?
    Вие се шегувате
    Това което аз разбирам от декларацията са две неща:
    -чиновници до костите си,които имат нула опит в реалния свят-утре ако ги уволнят,ще бъде огромен зор да си намерят работа(и същите се водят невероятни "професионалисти".
    -Цялата декларация е написан в стил"не бутай далаверите"-да знаем че образованието не работи и не си върши работата,но не правете никакви опити за промяна,защото ще ни попречите на далаверите
    -А Частта как щяло да се убие бг образованието(споменавано няколко пъти) е най смешна-как можеш да убиеш нещо което вече е мъртво-ние сме на последно място по образование и резултатите по ПИЗА-цялото ни образование е една пародия-та как можеш да убиеш нещо,което вече е мъртво.
    -Естествено най голям вой отнема част за делегирани бюджети(доказано било че не е ефективно-от кого ?) и за това парите да следват ученика(сиреч ще разкара голяма част от некадърната и мързелива част от тях и затова зверски вой) и особено голям вой как се щяло да се "финансира частните училища и това било много лошо"(Което не е вярно ,но не им пречи да си говорят глупости,надявайки се някой шаран да се хване на манипулацията им) с контра предложението им "това да се правило,само когато всички се изравнили на 100 % като материали бази и подобни(т.е никога).
    С една дума декларацията казва:
    -не бутайте далаверите
    -не вкарвайте пазарна и конкурента нисша,защото по голямата част от нас са тотално некадърни и мързеливи и трябва да си търсим нова работа.
    Тотално не ни дреме за бг образованието-дреме ни за далаверите и привилегиите ни
    До коментар [#2] от "cinik":

    Дреме им за далаверите и привилегиите,а не за бг образованието
    До коментар [#3] от "Булаир":

    Поредния популист ............и после защо бг била бедна.
    Още веднъж-не се финансират частните училища,а хлапетата т.е където отиде хлапето,това училище получава финансиране.
    А защо голяма част искат да отидат в частно,а не държавно училище би трябвало нещо да ви говори по отношението на качеството което предлага(никой не бяга от хубавото).
    До коментар [#5] от "Боян Цветков":

    Нека да позная-и вие членувате в тази "организация"
    До коментар [#7] от "Free person":

    [quote#7:"Free person"]Статуквото се съпротивлява на реформата![/quote]
    Най точното определние
    До коментар [#10] от "ppopov_67":


    [quote#10:"ppopov_67"]Съюзът на учените.
    Един от последните динозаври на "развития" социализЪм.
    Пълен с застаряващи ченгета и номенклатурчици.
    Които са толкова далеч от истинската наука, колкото нещастната ни Родина - от нормална държава.[/quote]
    На много прав път сте-и всички тези юнаци се водят "невероятни педагози и професионалисти".............след като са невероятни такива,защо образованието е на този хал...............естествено на този въпрос са безмълвни.
    До коментар [#17] от "Боян Цветков":

    Иска парола-постните ги тук или някаде ,където не иска параола.
    До коментар [#18] от "galapagas":

    Въй,откаде тези прогресивни слова-бързо да ви пратим на един пионерски лагер или в някой соц училище за да се вдъхновите от невероятно социлистическо образование.
    Защо подривате социализма в България уважаеми господине.
    До коментар [#21] от "galapagas":

    Няма далавери в частното,няма корупция(частни уроци,подкупи от родителите,подкупи от издателите за учебници.............)
    То частното било много лошо.
    До коментар [#27] от "Булаир":

    Изписано от приказки.
    А иначе за лицея в Щвейцария-да заслужавате субсидия,ако последния се намира в бг територия и следва бг план за обучение.
    Иначе е неуспешна форма на ирония и сарказъм

  45. 45 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 476 Неутрално

    До коментар [#30] от "rosiraycheva50._":

    О те предлагам т.е нищо да не се бута за да си вървят далаверите по старо му.
    До коментар [#31] от "pariah":

    Най вече топки.
    Пари иначе има-спри неефикасните такива и далаверите и същия финансов поток ги насочи към ефикасните............и чудото става-пари има
    До коментар [#38] от "gost22":

    Съгласен съм с теб с изключение на ежемесечно оценяване-тази бюрокрация ще дойде малко повече.
    ЗА мен оптималния срок е 2 пъти в годината(в края на срока-1-ви и втори срок).Иначе ежемесечно ще дойде малко повече............освен ако не изложиш някой солидни аргументи в полза на това срещу 2 пъти в годината(в края на срока-1-ви и втори срок).

    До коментар [#40] от "Булаир":

    Другарю комунист
    За пореден път,никой не финансира частните училища и няма никакъв бюджет който да се финансира от държавата т.е по дефоулт,частните училища получава нула.
    Финансиране получават хлапетата..........а защо те избират частни,а не държавни училища..............на това си отговорете сам.

  46. 46 Профил на evolutionary
    evolutionary
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Искането да има еднакви условия в държавните и частните училища е напълно релевантен.

  47. 47 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 476 Неутрално

    До коментар [#46] от "evolutionary":

    Ами кой пречи на държавните училища да имат еднакви и адекватни условия ?...............освен самите те.
    Довода ви звучи така "докато двойкаджиите не знаят колкото отличниците,последните няма да получават никакви бонуси са сметка на двойкаджиите" т.е никога или състезание към дънното.

  48. 48 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 700 Неутрално

    [quote#45:"kapitalcho"]Другарю комунист [/quote]

    До коментар [#45] от "kapitalcho":

    Всеки, който не е на Вашето мнение е "комунист", нали ???
    ... А парите НЕ СА НА ДЕЦАТА ... те са мои и Ваши. Ако Вие сте съгласни да ги харизвате на частните училища, аз НЕ СЪМ. И съм точно толкова прав, колкото и Вие.
    ... Смятам, че образованието е най-вече грижа на държавата ... Ако тя не си изпълнява задълженията така както ни се иска, трябва да я накараме, а не да делегираме задължения ... Говорим за образование, а не за търговия "Плод зеленчук".

  49. 49 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 476 Неутрално

    До коментар [#48] от "Булаир":


    [quote#48:"Булаир"]Всеки, който не е на Вашето мнение е "комунист", нали ??? [/quote]
    Всеки който няма аргументи ,има назадничаво мислене и желае българите да получават ниско-качествено образование е такъв.
    [quote#48:"Булаир"] А парите НЕ СА НА ДЕЦАТА ... те са мои и Ваши. Ако Вие сте съгласни да ги харизвате на частните училища, аз НЕ СЪМ. И съм точно толкова прав, колкото и Вие. [/quote]
    За пореден път ми затвърждавате тезата-назадничево мислене,което иска ниско-качествено образование(дали го искате умишлено или не,това няма значение,защото това е крайния резултат.
    И за пореден път-никой не финансира частните училища
    [quote#48:"Булаир"] Смятам, че образованието е най-вече грижа на държавата ... Ако тя не си изпълнява задълженията така както ни се иска, трябва да я накараме, а не да делегираме задължения ... Говорим за образование, а не за търговия "Плод зеленчук".[/quote]
    И 24 години(вече станаха 25) не е способна да го прави-какво правим ? :
    -Ревем и се тръшкаме с надеждата следващите 25 години да го направи ?
    или
    Вземаме готовото решение и го прилагаме още утре.
    И откъде е това огромно желание държавата да прави и осигурява нещо.......................след като всичко с което се докосне,държавата прави тотален хаос ?
    Бихте ли ми казали само едно нещо,което държавата управлява както трябва(образование,здравеопазване,инфракструктура,държавни компании.........................) само едно.
    И не основната работа на държавата е не да го направи(тя в момента го прави катастрофално),а да ОСИГУРИ условия за това.

  50. 50 Профил на Боян Цветков
    Боян Цветков
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#35] от "zippie":

    Bummer! Оправих го, ама нейсе. Отиде ентусиазма на кино.

    "You look into the sky and see His arms of love reaching out for you His arms of love and grace and you know you need Him" Kutless - Your Touch




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK