Часовете в гимназията не се намаляват, а се концентрират до 10-и клас, обясни Тодор Танев

Часовете в гимназията не се намаляват, а се концентрират до 10-и клас, обясни Тодор Танев

© Надежда Чипева, Капитал



Не са верни твърденията, лансирани в медиите, че се намаляват наполовина часовете по език в езиковите гимназии, нито за философския цикъл, нито за история и други общообразователни предмети. Философията на новия закон за училищното образование и наредбата за учебния план е такава, че идеята е часовете да са концентрирани в първия гимназиален етап - от 8-ми до 10-и клас, а в 11-и и 12-и клас да се наблегне на професионалната подготовка и гражданското образование, които да помогнат на учениците по-лесно да навлязат в живота на възрастните.


Това обясни министърът на образованието Тодор Танев в предаването на Цветанка Ризова по Би Ти Ви тази вечер. Той избори с примери как всъщност ще се увеличат часовете по определени предмети, но целта ще е да са по-равномерно разпределени през годините - например по български език и литература, математика и първи чужд в езиковите гимназии. За други предмети като история и география - хорариумът ще се запази в сегашните си размери, но ще се изтегли с по-голяма интензивност до 10-и клас.


По БЕЛ например в момента се изучават 1955 часа за целия гимназиален период, а с предложения нов учебен план часовете ще станат над 1990. "Илитерати с професионално образование не ни трябват", коментира Танев. Часовете по математика в 11 и 12-и клас пък ще се увеличат с 90 часа. 




Часовете по първи чужд език в подготвителния 8-ми клас ще останат както и в момента - 18 часа на седмица. В 9-ти клас задължително ще се изучават три предмета на съответния език, т.е. интензитетът ще продължи, а ще се увеличи и в 11 и 12-клас, където в момента езикът се учи наполовина по-малко от предложеното в новия учебен план. В момента общо по дисциплината има 842 часа, а министерството всъщност предлага те да станат 886. 


Часовете по история също ще се увеличат - с общо 24 часа на 478 за първите три години от гимназиалния етап. За философския цикъл, за който имаше протестни писма от университетски преподаватели и оплаквания от синдикатите, че стотици учители може да загубят работата си - часовете всъщност ще останат същите  - 144, изброи още Танев. Просто не е в логиката на закона това да става във финалните години на обучението, когато е добре да се наблегне на професионалното обучение, повтори министърът на образованието. 


За тези училища, които държат на едно или друго направление, ще има достатъчно възможности да продължат обучението по него в последния гимназиален етап, отбеляза още той и припомни, че часовете за избираеми предмети ще се увеличат значително. Това означава, че всеки от предметите, които липсват в последните два класа могат да се учат по желание, обясни изрично министърът.


Все пак Танев обяви, че нищо не е окончателно и преговорите по новите образователни стандарти ще продължат. "До такава степен съм привърженик на диалога, че съм склонен да махнем спорните точки, за да не компрометираме логиката, която избрахме досега със закона," даде заявка той, но помоли от другата страна да не бъдат предубедени. Същото каза и по отношение на спорта и заявката на спортния министър Красен Кралев, че ще се "дуелира" срещу съкращаването на часовете за физическо възпитание и призова в училищата да се осигурят по-добри условия за спорт, за да може да се оползотворява третия задължителен час на седмица, който в момента се използва само за излети и екскурзии. 


За увеличението на продължителността на учебната година, Тодор Танев заяви, че има постигнато съгласие със синдикатите за една допълнителна седмица. "Първолакът е в стрес, но ако същото учебно съдържание е по-добре разпределено с по-малко натоварване, това ще е от полза за него", обобщи министърът. 

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на terorio
    terorio
    Рейтинг: 496 Неутрално

    "..да се наблегне на професионалната подготовка и гражданското образование, които да помогнат на учениците по-лесно да навлязат в живота на възрастните."

    Аха, а тези които не искат да "навлизат" сред бетонната корупция, какво правят ?
    Чудно ми в кой точно живот на възрастен човек присъстват поне 50% от нещата, които се говорят в стаите на училищата ?
    Нямам предвид, темите на разговор в междучасията.

  2. 2 Профил на terorio
    terorio
    Рейтинг: 496 Неутрално

    "..да се наблегне на професионалната подготовка и гражданското образование, които да помогнат на учениците по-лесно да навлязат в живота на възрастните."

    Тоест, вместо да помагат на "учениците" КАК да ПРОМЕНЯТ "живота на възрастните", се "обучават" (в преносен и в пряк смисъл) как да са уеднаквена незначителна част от системата.

  3. 3 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9134 Неутрално

    Обикновено средното училище в чужбина е с продължителност четири или пет години. В последните две или три години от обучението, учениците изучават малък брой дисциплини и се подготвят за кандидатстване в университетите. И ние уж сме европейци,но не съвсем.Тука нищо не трябва да се променя,нищо,че децата са все по-неграмотни.

  4. 4 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2216 Неутрално

    Излъгахте учителите с увеличението, сега си берете гайлето...

  5. 5 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 753 Неутрално

    Има резон в проекта на Министър Танев.Българските деца имат най-дългите ваканции и е време да бъдат по-ангажирани,разбира се,като се зачитат интересите им.

    Tony
  6. 6 Профил на exb20476470
    exb20476470
    Рейтинг: 237 Гневно

    Димки! Димки! Вместо чужди езици, история, география, физика, химия, философия ще има гражданско образование - предмет с мистично съдържание, зад завесата на гръмкото название се прокрадват муцуните на неотрудовото, неовоенното и основите на неолиберализма?
    P.S. Кога ще има стачка на родители-данъкоплатци в защита на децата си?

  7. 7 Профил на Nataliya Dimitrova
    Nataliya Dimitrova
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Предлагам да се спре с експериментите и гаврата с децата ни, а да ги оставят да си изживеят детството спокойно и щастливо.А като направят проучване, планиране на пазара на труда и като осигурят работа на тези деца при завършване, тогава да правят останалите си фиктивни, садо-мазохистични промени.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  8. 8 Профил на Хит®ата Св®ака ;)
    Хит®ата Св®ака ;)
    Рейтинг: 637 Разстроено

    МОН е обсебено от историци и филолози!!!
    Приравняват историята по важност с математиката.
    Часовете са ужасно раздути, близо 500 часа!!!
    В същото време, за биология, химия и физика се отделят едва по около 160 часа, а информатика и информационни технологии - много по-малко. Във века на 3D принтери на метални и пластмасови детайли с удивителна сложност, във века на изкуствения интелект, суперкомпютрите и мощните кибер оръжия, джобните компютри и интернет на нещата!!!
    Информатика в езиковите гимназии няма да се учи!

    Mафията е опасна за Вашето здраве!!! Мафията убива!!!
  9. 9 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 237 Неутрално

    "Не са верни твърденията, лансирани в медиите, че се намаляват наполовина часовете по ..... Това обясни министърът на образованието Тодор Танев в предаването на Цветанка Ризова по Би Ти Ви тази вечер. Той избори с примери как всъщност ще се увеличат часовете по определени предмети, но целта ще е да са по-равномерно разпределени през годините..."

    А аз предлагам министерството на образованието да се закрие и с това да започне РЕФОРМАТА, защото това е едно туморно образувание и трябва да се премахне. Сигурно там има и кадърни хора, но те трябва да се открият чрез режим на преатестация и всички смешници и чантаджий да бъдат изпратени да експериментират със собствените си деца, ако имат такива?!!!!Въпроса е имали КОЙ да го направи и КОГА ще настъпи дългоочакваната промяна?!!! ЗАЩОТО в лутането от "реформа на реформата" има опасност да забравим на къде сме тръгнали?!!!!

  10. 10 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1907 Любопитно

    Полуистини, неистини и откровенни лъжи. Обаче лъжите му са висококачествени по наглост и цинизъм. Като новото качество на образованието. ЕДНОЛИЧНО и ДРАСТИЧНО, намалява часовете по философия, буквално с хедонистично удоволствие. Цинично заличава достойнството, живота, работата, семействата, и честта на колегите си философи. И с нескрито презрение отрича очевидното публично. Гнусно, долно и перверзно!
    ЗА ПАРИ! За него! За групичката му! За неговите деца! На другите децата могат да мрат! Останалите за него са роби. Дори като роби трябва да му вярват безпрекословно. Свободата е робство - формат Танев!
    С директното крепене от германските и еврейските ни приятели. Наложен с мисия. Сега вече я виждате. За пари.
    Ако се беше продал сам - негова си работа.
    НО той продава другите!
    Не са достатъчни констатациите.
    За такива низости, виновните се възмездяват!
    !

  11. 11 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    "идеята е часовете да са концентрирани в първия гимназиален етап - от 8-ми до 10-и клас, а в 11-и и 12-и клас да се наблегне на професионалната подготовка и "
    Тази идея вече беше прилагана в българското образования от средата до края на 80 - те години. Наричаше се УПК. Общо образователните предмети се учеха до последния клас, а последната година се изучаваше професия.
    Не знам доколко придобитите знания по занаят са били полезни за учениците от голямата част от гимназиите, но за възпитаниците на т.нар. елитни училища последната година се оказа пълна загуба на време. Така и не можаха да приложат занаята си, тъй като целите випуск и продължаваха образованието си в университета.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK