"Спаси София": Световни експерти със сериозни съмнения за качеството на зелените релси на Руски паметник

"Спаси София": Световни експерти със сериозни съмнения за качеството на зелените релси на Руски паметник

© Спаси София



Очаквано за всеки, който следи развитието на инфраструктурата в София, проектът за реконструкция на Руски паметник се превърна в емблематичен дори още преди да бъде завършен. Емблематичен за неспособността на общината да разбира проблемите на града и категорично да отказва да информира гражданите за представители, които има за това как трябва да изглеждат толкова важни за всички нас пространства. 


С тъга и раздразнение отбелязваме, че за пореден път въпреки постоянно пропагандираните мантри за диалог с обществото, реконструкцията на кръстовището беше извършена без каквото и да било съгласуване с мнението на хората, професионалните организации на архитекти и урбанисти и неправителствения сектор.


Проектът така и не стана публичен освен една неясна визуализация с кратко обяснение. В резултат и този пореден ремонт се нарежда в дългия списък от неуспешни опити на общината да промени към по-добро градската среда. Неуспешни, не защото не е ново или по-добро отпреди, а защото нито качеството, нито използваните материали, нито цялостната концепция за това кой, как и защо ще използва това пространство са на нивото, което би трябвало да се очаква от една столица на европейска държава.




Въпреки че реконструкцията включваше цялостната промяна на целия площад, неизненадващо най-голямо внимание се отдели на първите в София зелени релси. Фактът, че такива се изградиха, пък било то и с дължина от малко над 100 метра, все пак е стъпка в правилната посока.


За нея обаче трябва да сме благодарни не на общината, а на различни неправителствени организации, които оказваха продължителен натиск за реализирането на поне един пилотен проект.


Още докато течеше реализацията му обаче, "Спаси София" сигнализира за качеството на строителните дейности, което дори за окото на неспециалист значително се различаваше от това, което всеки би могъл да види, ако потърси в интернет информация за сходни проекти в други държави.


Точно това ни накара да предприемем една нетрадиционна стъпка, за да проверим дали това, което виждаме, в комбинация с крайно негативния предишен опит от ремонтите на Столичната община, е наистина толкова некачествено или просто е различна технология на строителство.


За целта още преди месец екипът на "Спаси София" разработи анкетна карта на английски и френски език, която изпратихме до международно доказали се организации и фирми с богат опит на полето на строителство на зелени трамвайни трасета. В списъка включихме:

  • Edilon Sedra – холандски производител и доставчик на релсови системи и системи за намаляване на шума и вибрацията с над 130-годишна история. Изпълнява проекти за реконструкция или изграждане на трамвайни трасета в много страни: Франция, Испания, Холандия, Саудитска Арабия, Чили, също и Полша, Унгария и Турция.


    RailOne – немска фирма с повече от 120-годишен опит в изграждането на релсови трасета (железопътни, метро и трамвайни). Специализирана е в изграждането на трасета без баластрова основа, както и на затревени зелени трамвайни линии по иновативни строителни методи. Международна компания, изпълняваща проекти по цял свят.


    Strail – немска фирма, специализирана в производството на модулни компоненти за изграждане на трамвайни трасета и компоненти специфични за всеки отделен проект. Развива и изпълнява иновативни методи за изграждане на модерни трамвайни линии с минимални разходи и високи експлоатационни параметри.


И трите компании са част от мрежата "Зелени релси" (Grüngleisnetzwerk), създадена през 2011 г. като асоциация на малки, средни и големи предприятия, транспортни оператори и изследователски институти, с основен фокус развитието на иновативни системни решения за широко прилагане и строителство на зелени релси. Организацията е подкрепена и от Mинистерството на икономиката и технологиите на Германия. Освен с тях се свързахме и с една от най-уважаваните строителни фирми във Франция – държавата на иновативното и мащабно строителство на трамвайни мрежи.
 
  • Eiffage – една от най-големите френски строителни компании с над 14 млрд. евро оборот и 70 000 служители, изградила множество трамвайни системи във Франция и по света. В сферата на железопътното строителство е изпълнила знакови проекти като тунела под Ламанша, метрото в Копенхаген, трамвайните мрежи в Лил, Лион, Бордо, Ница и много други.

В анкетната карта, която изпратихме до компетентните лица и отдели в тези фирми, приложихме снимки от всичките фази на строителния процес на софийските зелени релси. Снимките бяха общо седем и показваха строителния процес от изграждането на бетоновата основа, през монтирането на релсите и тяхното изолиране до затревяването на трасето.


Помолихме фирмите да коментират качеството на всяка фаза от изпълнението на обекта на база на изпратените снимки, които целяхме максимално обективно да отразяват реалната ситуация. За наше съжаление получените отговори не просто не опровергаха  страховете ни, а солидно ги подплатиха.


В името на обективността обаче е от значение да отбележим, че оценката на строителните технологии и качеството беше извършена само и единствено на база предоставените снимки. Както и представители на самите фирми заявиха, за да се направи цялостен анализ на построеното, трябват задълбочени изследвания на място, които да дадат ясна представа за състоянието на трасето. Това нямаше как да стане чрез снимки, но въпреки това получената информация може да служи за ясно предупреждение към Столичната община за това къде да очаква проблеми на новоремонтираното трасе.


Също така искрено се надяваме коментарите и забележките да бъдат добре обмислени, за да не се получава така, че порочните и немърливи строителни практики да продължат да се мултиплицират както досега. Отдавна мина времето, в което гражданите на София си мълчаха и се примиряваха с липсата на качество. Време е и общината да разбере, че не може всичко да се прави по толкова безотговорен начин и без оглед на резултата. Слабият проектен капацитет и лоши задания, липсата на контрол и най-вече желание нещата да се осъществяват качествено, да имаме проекти, с които да се гордеем, водят дотам, че отделни граждани трябва да разнасят софийския срам из цяла Европа, за да покажат колко неправилен е подходът при изпълнението на проектите в София.


ПП: Поемането на отговорност за неуспешните проекти е мъжка постъпка, която следва да бъде споделена ценност дори и от представителите на "много успешните екипи"…
Следват коментарите, любезно предоставени ни от световните експерти в строителството на трамвайни трасета.


"Спаси София": Световни експерти със сериозни съмнения за качеството на зелените релси на Руски паметник

© Спаси София


Основа на зелените релси


Edilon Sedra

Нашият съвет е първо да се изпълни бетонова основа, върху която релсите да се закрепят. Причината е, че конструкцията, изпълнена по показания  на снимката начин, може да се деформира при температурни промени, което ще застраши профила на релсовия път. Изолацията е по принцип такава, но е с недостатъчна дебелина, плътност и ширина. Когато отгоре се постави тревата, тя може да полегне върху релсите и да доведе до проблеми при спирането на трамвайните мотриси. За предотвратяване на всичките тези проблеми съветваме да се използват по-широки изолиращи елементи между релсите и тревата.
 

RailOne

Ще ни бъде интересно да получим повече информация за използвания начин за фиксация на релсите, използван от вашите строители (бел. ред. англ. tie-rod). Чудим се и относно арматурата – дали е изчислена в съответствие със статиката на трасето, за да прехвърля въздействащите сили върху основата без проблем? Най-общо казано, подобен метод за фиксация е остарял метод в строителството. Съществуват модерни, много по-качествени решения за строителство на релсите, които са по-лесни, безопасни, бързи и ефикасни за изпълнение.

Eiffage

Смятаме, че бетонът за основата е твърде тънък. Би трябвало да се направи бетон с по-голяма дебелина или подложка от асфалтобетон. Не разбираме вашата система за фиксация на релсите, ние използваме би-блокове, а нивелирането се прави посредством системи за повдигане, докато наместването на релсите – по метода "дръпни-бутни", което е много по-лесна система за сглобяване и нивелиране на релсовия път.

"Спаси София": Световни експерти със сериозни съмнения за качеството на зелените релси на Руски паметник

© Спаси София


Бетониране на леглото на зелените релси и дренаж


Edilon Sedra

Отводняването изглежда достатъчно. Не е лошо в проекта да бъде вградена автоматична поливна система. Това зависи от времето, но особено познавайки горещия летен климат на София, инсталирането им не би трябвало да се счита за лукс. Анкерите трябва да са покрити с пластмасови капачки, за да може в бъдеще лесно да се сменят износени гайки и болтове.

RailOne

Арматурата и стоманените пръти не изглеждат добре планирани и поставени по правилен начин. Затова не е ясно и доколко арматурата ще бъде функционална. Например методът RHEDA CITY използва монолитна стоманобетонова плоча от напрегнат бетон и по този начин основата няма нужда от подсилване. Така се спестяват време и пари. Закрепващата система на показаните снимки е изцяло залята от бетон. При взимане предвид разширението на релсите при изсъхването на бетона и последващите заварки те няма да имат възможност за свободно движение. Очакваме това бързо да доведе до появяването на пукнатини в бетона. За пример, строителният метод  RHEDA CITY осигурява "освобождаване" на релсите след изливането на бетона, така че те да могат свободно да се движат надлъжно без риск от пукнатини. Впрочем за какво се използват тези тръби, за отводняване ли?

Eiffage

Ние използваме система от шахти или водоотливни кофи, в които се събира водата от улеите на релсите, за да се отводнява основата. Изливането на бетона се прави под специален ъгъл, за да се подпомогне оттичането на водата. След което се поставя геотекстил върху бетона преди поставянето на почвата.

"Спаси София": Световни експерти със сериозни съмнения за качеството на зелените релси на Руски паметник

© Спаси София


Участък със завършено легло на зелените релси


Edilon Sedra

Значи това е хидроизолацията, предполагам? Няма какво да се коментира.

RailOne

Препоръчваме да се обмислят структурни връзки между отделните бетонни участъци при различните наливания на бетона. Това ще осигури много по-добрa свързваща повърхност. В общи линии използването на монолитна, непрекъсната бетонова основа при изграждане на зелени трасета е възможно, но е свързано с много аспекти, които трябва да бъдат взети предвид, като например как дъждовната вода ще се оттича по подходящ начин от трасето. За целта трябва да бъдат планирани и поставени сложни шахти и странични дренажи, а това е скъпа и трудна работа. Препоръката ни е трасето да се изгражда на прекъсната основа вместо монолитна, което ще позволи водата да се оттича без скъпи и сложни дренажни системи. Още веднъж – показаната арматура изглежда без каквато и да е било функционалност.

Eiffage

Трудно е да се прецени от тази снимка.

"Спаси София": Световни експерти със сериозни съмнения за качеството на зелените релси на Руски паметник

© Спаси София


Антивибрационна изолация и заварка на зелените релси


Edilon Sedra

На първо място, заварката изглежда направена по изключително лош начин. Нито е достатъчно голяма като обем, нито е добре изшлайфана. Профилът показва пукнатини в заваръчните работи, където водата може свободно да проникне, което ще се отрази изключително тежко и негативно върху електрическата изолация. Изолиращият материал няма необходимата плътност и изглежда много нежен и крехък. При използването на гранулати е много важно да се използва достатъчно полиуретан за свързване, точно изчислено налягане и плътност. Ние обикновено използваме полиуретан 1100. Отделните изолационни профили трябва да бъдат залепени с плътна смес, която ще ги изолира и защити от пръстта.

Strail

Това, което е видно от снимката, е гумен профил, произведен от отпадъчна суровина и слепени с нещо. Според нас материалът дори не е пресован. Фирма "Крайбург Еластик ГмбХ" използва също отпадъчен материал като суровина, но тя бива веднъж пресована и в същото време вулканизирана. Това е патентован производствен ноу-хау. По този начин нашите продукти имат много големи якостни характеристики и тегло, което в случая с изискването за шумоабсорбация е много важно. Видното от снимката според мен е наличие на гума на коловоза, но функционалността ѝ би трябвало да бъде изпитана в истинска лаборатория и едва тогава оценена. Не трябва да се пропуска фактът, че всички шумо- и виброизолиращи системи, произведени от еластични материали, трябва да осигуряват и електроизолация спрямо обратните токове, което пази релсата и скреплението от ръжда.

RailOne

Не знаем от какъв материал са направени и какви качества имат изолационните профили.  Новите и модерни такива са направени от вулканизирани и/или рециклирани каучукови материали, тествани съгласно следните стандарти: EN 50122-2 (за електрическа изолация), DIN 53428 (устойчивост от биологичните влияния),  DIN 45673-8 (тестове за замразяване и размразяване), DIN 45673-8 (механична якост, статична и динамична скованост) и т.н. Не знаем дали показаните профили представляват някаква доказана технология. Системата за закрепване се основава на пружинна шайба, която не е оптимизирана за еластично подкрепен път. Стоманата, която служи за закрепване, се допира до каучуковата изолация на релсата, което след кратка експлоатация ще доведе до проблеми: стоманата ще износи каучуковата изолация, която докосва. Това не е правилното решение, което ще осигури дългосрочна експлоатация. Гумените профили за изолация не са поставени плътно и без разстояние между тях, което ще има негативно влияние върху електрическата изолация. Между другото, къде са елементите за виброизолация? Изолацията на самата релса изглежда толкова тънка, че никакво намаляване на вибрациите не може да бъде постигнато.

Eiffage

Това прилича на електродъгово заваряване. Ние използваме метод за алуминотермична заварка. На конкретната снимка заварката все още не е изшлайфана. Що се отнася до изолацията – изглежда твърде слаба. Ние използваме различна пяна, която освен това обгражда изцяло и частта от релсата, която е в контакт с траверсите.

"Спаси София": Световни експерти със сериозни съмнения за качеството на зелените релси на Руски паметник

© Спаси София


Секция от леглото на зелените релси, "кофрирана" с изкъртени бордюри


Edilon Sedra

Не виждаме смисъл от това! Пилеене на бордюри и наливане на бетон върху тях. Без коментар.

RailOne

Трамвайните трасета, положени върху бетонова основа, трябва да бъдат проектирани внимателно и да включват калкулация за статичното натоварване върху самите релси, стоманобетонната основа и основата от трошен камък, за да отговарят на нормите. Обичайно бетоновата основа следва да бъде с равномерна дебелина от 250 мм, направена от C30/37 бетон за леене на място. Ако тези критерии не са спазени, има голям риск от проблеми в статиката, напуквания и деформации. Нашите впечатления са, че бетоновата основа е с неравномерна дебелина на бетоновата подложка. Това може да доведе до пукнатини и деформации.

Eiffage

Ние използваме кофраж при изливането на бетон, което го прави по здрав, а освен това го нивелираме, за да е по-стабилна основата.

"Спаси София": Световни експерти със сериозни съмнения за качеството на зелените релси на Руски паметник

© Спаси София


Хидроизолация и геотекстила върху леглото на зелените релси


RailOne

Значи всичко просто е сложено върху бетона? Въпросът е как водата се оттича от трасето? Ако не се оттича, съществува риск от корозия, лоша електроизолация, проблеми със замръзване и напуквания.

Eiffage

Не става ясно защо са използвани гранитни бордюри за подпиране на бетона. Така направено, се поставят под съмнение качеството и особено поддръжката на основата. По отношение на геотекстила –  поне от снимката няма видим проблем.
По отношение на изолацията – има твърде голямо разстояние между отделните елементи, а това говори, че изолацията е наистина много лоша.

"Спаси София": Световни експерти със сериозни съмнения за качеството на зелените релси на Руски паметник

© Спаси София


Затревяването на зелените релси


Edilon Sedra

Тревата изглежда прекалено тънка. Използването на поливна система и повече вода помага и при поставянето на тревата, за да се закрепи по-добре към пръстта.  Подчертаваме, че съществуват системи за автоматично поливане на тревата, които са вградени в самите тревни чимове?  Показаното на снимката изглежда като поставяне на мокет. Предполагаме, че решението за зелено покритие е взето прибързано, без време за подготовка.

RailOne

Така изглежда добре. Препоръката ни е, ако се планира изграждането на дълготрайно зелено трасе, да бъдат включени ландшафтен дизайнер още от началото на проекта. Защо? За зелените релси е важно да се вземат два основни аспекта предвид: а) подходящ проект на трасето (статика, еластичност, изолация и т.н.) и б) проект за зеления пласт. Ако стъпка б) не е изпълнена по правилния начин, скоро след поставянето ѝ тревата ще загине. Подборът на правилния вид хумус, гъстота и вид на тревата, дебелина на зеления слой зависят от условията на средата за конкретния проект. Така например, ландшафтният дизайнер трябва да провери колко дъжд се очаква над този участък на трасето, каква е сянката, сградите наоколо и т.н. На база на много критерии трябва да се избере правилното решение за тревата. Поставянето на чимове има едно предимство – изглежда добре след поставянето. Но това е малка част от един цялостен проект за зелено трасе.

Eiffage

Финалният вид изглежда добре, чисто визуално, но земната основа изглежда твърде тънка, както и с твърде много камъни.

Ключови думи към статията:

Коментари (47)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7057 Неутрално

    Ние пък нямаме никакви съмнения,че наш човек е усвоил добри пари и е върнал ресто на който трябва....

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5758 Весело

    хвала на дикоф и фандъкова - вечна им слава за стореното и усвоеното !!! най добрите от герб за цяла София . още 4 години произвол и между 6 000 000 000 и 10 000 000 000 за нашите обръчи и нашТа партия - много сме недосегаеми сме !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1741 Весело

    Тюх,то единственото хубаво нещо май е останало,че някои са усвоили едни пари.

  4. 4 Профил на Schopenberg
    Schopenberg
    Рейтинг: 928 Неутрално

    Що не извикахте Greenpeace за съвет как се рекетира общинска и/или държавна и/или фирмена администрация, ами се излагате като кифладжии.
    Що не поискахте оферта от въпросните фирми.
    Изобщо, що ни занимавате с редовното си месечно, архитектурно неразположение.

    Navigare Necesse Est
  5. 5 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 497 Неутрално

    "Спаси София"?? От какво спасявате София многоуважаеми господа плахо да попитам?

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  6. 6 Профил на Големи яйца:)
    Големи яйца:)
    Рейтинг: 570 Неутрално

    Фиксирането на скарата е изключително некачествено. Това дори строители дилетанти не биха го направили. Първо се полага основата и след това релсите. Изчислява се ниво, ос и т.н.
    Проблемът на заварката не е шлайфането защото предполагам е направено такова(вероятно снимката е преди този процес), а шуплите които се виждат. Това означава, че със сигурност ще се скъса. Не може фирма да си позволи такова нещо, адски непрофесионално е. Сигурно се успокояват, че там скоростта е ниска и няма до доведе до сериозен инцидент.
    Интересно ми е колко релси са заварени като дължина защото ако са много би трябвало да е извършена и топлинна неутрализация.
    Фракцията на баластта и дебелината на тревната настилка също изглеждат неприемливи.

  7. 7 Профил на Logicbg
    Logicbg
    Рейтинг: 468 Неутрално

    На мен пък много ми харесва новото кръстовище на "Руски паметник". С преместването на релсите става по-широко и удобно за минаване и е равно, беше станало на вълни, в които пропадсш и се издигаш, раздрусвайки се по паветата -преди ремонта. Разбира се, ще е чудесно да издържи дълго.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  8. 8 Профил на dragozow
    dragozow
    Рейтинг: 823 Неутрално

    Стига с тези релси бе, за 100 метра релси изписахте страшно много глупости. Лобирайте всички да станат зелени вместо да се за компаса е с вече направените.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Сложете бутон "редактирай" на собствените комeнтари.
  9. 9 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3703 Неутрално

    Това е отвратително! Фирми с вековен опит в изграждане на градска инфраструктура ни казват в прав текст, че един проект, струвал милиони левове на софийския данъкоплатец, е боклук и е правен сякаш от дресирани маймуни, а не от квалифицирани строители.

    Преди време легендарният британски актьор Джон Клийз (Монти Пайтън, Фолти Тауърс, Животът на Брайън) беше на снимки в софия и писал в блога си: "Разходих се из града. Мисля, че би било най-добре зда започнат отначало."

    Както са казали учтивите холандци от Edilon Sedra: No comment.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  10. 10 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 497 Неутрално

    [quote#8:"dragozow"]Стига с тези релси бе, за 100 метра релси изписахте страшно много глупости[/quote]
    Драгозов, ти знаеш ли тези загрижени за София хора че ще направят нощен обществен транспорт, и още една бус лента? Това са хора злато - зла - то!

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  12. 12 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5758 Неутрално

    До коментар [#5] от "oporna_to4ka":

    от крадливи и некадърни, самозабравили се богоподобни , недосегаеми и ненаказуеми чадъросани администратори !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  13. 13 Профил на red.mary
    red.mary
    Рейтинг: 531 Гневно

    И после въпреки всички очевидни кражби, КОЙ спечели от първи тур изоборите в София? Ами това е положението. Като една усмивка им е достатъчна, ала Софиански. И той 3 мандата усмивки и кражби. И сега така.

  14. 14 Профил на miho45
    miho45
    Рейтинг: 700 Неутрално

    До коментар [#8] от "dragozow":

    Да,и световните експерти ги намесиха в нормални строителни дейности.....

  15. 15 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3132 Неутрално

    До коментар [#5] от "oporna_to4ka":

    От фъндъци ,архитекти и котараци

  16. 16 Профил на calc
    calc
    Рейтинг: 497 Неутрално

    ....."Финалният вид изглежда добре, чисто визуално, но земната основа изглежда твърде тънка".....
    При герб всичко е така - калинки тип "блондинки"

    А, ако тръгнете да питате как са строени пътищата и другите еврогерберски "проекти"..... Ужас герберски е налазил БГ....

  17. 18 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3703 Неутрално

    [quote#16:"calc"]А, ако тръгнете да питате как са строени пътищата и другите еврогерберски "проекти"[/quote]

    Преди около месец минах с колата си* по новата отсечка на Тракия край Стара Загора. Колата се люлееше като лодка в море - ту левите, ту десните й колела бяха по-високо. Отгоре на виадуктите гордо пишеше ТРЕЙС...
    _________________
    *Citroen C5 Exclusive, с може би най-доброто окачване в света.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  18. 19 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2503 Неутрално

    Милиционерите скочиха на амбразурата. Явно мнението на споменатите фирми няма значение за тях. Спаси София са лоши ☺

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  19. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  20. 21 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1650 Неутрално

    До коментар [#18] от "Norman Granz":

    У нас така се строи - пет за четири. Питам се, дали има ЕДНО нещо построено по стандартите на света от последното десетилетие. Хората гледат, изумяват се и пращат снимки! На управляващите въобще не им пука! Примерът с постоянния ремонт на варненския площад пред Операта? Гърбавите тротоари на София, винаги правени с плочки, в които цимента е недостигащ, та колите ги чупели? Все липсващите паркинги в столицата? Цялото управление на градската среда си е за съд!
    Да, но остават пари и за строителя, за възложителя и за СЪДИЯТА!

  21. 22 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5758 Весело

    До коментар [#19] от "Darth Plagueis":

    по-точно ще е милионционери !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  22. 23 Профил на rdf16318709
    rdf16318709
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#18] от "Norman Granz":

    Абсолютно сте прав. Отсечката на Трейс от магистрала Тракия е в плачевно състояние! А е само на няколко години. Разбойници...

  23. 24 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3703 Неутрално

    [quote#21:"Alexander97"]Гърбавите тротоари на София, винаги правени с плочки, в които цимента е недостигащ, та колите ги чупели? [/quote]

    Тротоарните плочки в София съдържат всичко друго, но не и цимент. Като състав, текстура и здравина напомнят едни бисквити BelVita, дето ги препоръчват за регулиране на червата...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  24. 25 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3703 Неутрално

    [quote#23:"rdf16318709"]А е само на няколко години. [/quote]

    На две и половина. Помня с какви тъпани и фойерверки й преряза лентата ... знаем кой.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  25. 26 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 714 Неутрално

    То затова се застигат мотрисите,а и коли минават през тревата и я вкарват в релсите.

    Tony
  26. 27 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 692 Неутрално

    е то беше ясно, че това е бутафорна зеленина.
    да не бяха я рекламирали толкова и нямаше
    да се набива така на хората в очите.
    а тези от спаси софия да вземат и да
    се борят за важните каузи, като
    ларгото, паркирането или безумните конкурси
    за центъра, а не да ми симулират дейност със
    мейли тип вижте колко е зле. гледайте как до го оправим,
    а не как да мрънкаме най-професионално.

  27. 28 Профил на apollo
    apollo
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Най лесно се привлича внимание с критики.
    Интересно тези младежи спасители една тухла през живота си дали са сложили някъде.

  28. 29 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 442 Неутрално

    [quote#24:"Norman Granz"]Тротоарните плочки в София съдържат всичко друго, но не и цимент.[/quote]
    Нищо не разбираш и от производството на тротоарни плочки. Липсва не циментът, а спазената технология по производството. А технологията не се спазва, защото липсва търсене на отговорност от фирмите, които монтират плочки, скапващи се за 2-3- зими. Поради което те не търсят отговорност на доставчиците си. Така е по веригата на безотговорността!
    Едно само е абсолютно сигурно - плащаме ние! Ако има гражданско общество у нас - всички трябва да се стоварят под прозорците на общината и с тояги в ръце да поискат обяснение за очевидно некачественото обществено строителство в столицата, извършвано на съвсем европейки цени!

  29. 30 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 442 Любопитно

    [quote#28:"apollo"]Интересно тези младежи спасители една тухла през живота си дали са сложили някъде.[/quote]
    Интересно, ако тези младежи наистина не са сложили дори една тухла през живота си, дали констатациите на чуждите експерти стават невалидни от това?

  30. 31 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1552 Неутрално

    Идеята за "зелени релси" у нас е точно на гол за..ик чифте пищови. За да се направи като хората трябват доста повече пари от нормално трасе. А ако не се направи като хората резултата е плачевен. Някой да е видял нещо направено като хората в столицата или в страната?
    Дано не реализират малоумната идея цялото трасе по Борис да го правят така.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  31. 32 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1552 Неутрално

    До коментар [#27] от "mihail_p":

    Както правилно споменават младежите крайно време е важните решения да се взимат след продължително и истинско обществено обсъждане. А не псевдото дет се отчита сега. С вечното оправдание нема време. Ми да бяхте предвидили овреме.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  32. 33 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 388 Неутрално

    По добре СПАСЕТЕ София от МОЧА!!!

    chavo64
  33. 34 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 442 Неутрално

    [quote#32:"Цецо"]Както правилно споменават младежите крайно време е важните решения да се взимат след продължително и истинско обществено обсъждане. [/quote]
    Предлагаш конкретни технологически решения да се взимат след "продължително и истинско обществено обсъждане"? Нещо не си наясно - този тип решения трябва да се взимат САМО от експерти. Трябва да се обсъждат основно идейните проекти, конкретиката е поле за специалистите!
    Така е и в този случай - едва ли някой ще възрази на идейния проект за реконструкцията на кръговото около Руски паметник, тя е напълно смислена, сега се преминава много по-леко и безопасно / софиянците знаят за какво говоря, понеже познават старото положение, което беше истински врух на идиотизма!/. Иде реч за изпълнението на прословутите стотина метра "зелена линия", за които общината опищя света, а експертният анализ показва, че построеното е с отрицателно качество!

  34. 35 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1552 Неутрално

    До коментар [#34] от "nenad":

    Цъ. Предлагам конкретните градоустройствени решения да се взимат след допитване до матрияло. Например дали е разумно да направим скъпо трасе или да направим 2 (или нещо друго). Или например откъде да минава метрото и каква да бъде приоритетността на участъците.
    Та и в конкретния случай. След като е добре известно че зелено трасе струва много скъпо за чий го правим? Колко по-скъпо ще излезне трасето по целия Борис? Разумно ли е да се дадат тези пари?

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  35. 36 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3821 Неутрално

    Сюрия кмет...
    Борисова Фандъкова...
    занемариха Руски паметник.

    За окупатора МОЧАв солдат:
    безспирни грижи.

    Му косъм не изпада - в Борисова ливада.

    Сериозни са съмненията:
    за зле приоритетизирани изпълнения.

    ""Спаси София": Световни експерти със сериозни съмнения
    за качеството на зелените релси на "Руски паметник""

  36. 37 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3821 Любопитно

    така си е

    Западът не беше питан.

    С недопитване до Банкя:

    кривна Метрополитен потокът
    Северно или на Юг от към Обеля

    и Вокруг.

    До коментар [#35] от "Цецо":
    До коментар [#34] от "nenad":

    Предлагам конкретните градоустройствени решения да се взимат след допитване до матрияло.

    Например дали е разумно да направим скъпо трасе или да направим 2 (или нещо друго).

    Или например откъде да минава метрото и каква да бъде приоритетността на участъците.

  37. 38 Профил на stanislavdi
    stanislavdi
    Рейтинг: 2062 Неутрално

    За това в западна Европа за асфалтиране се наемат баварски фирми, за озеленяване холандски, за площади италиански и т.н. Нашите строители разбират от всичко

  38. 39 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 442 Неутрално

    [quote#35:"Цецо"] Предлагам конкретните градоустройствени решения да се взимат след допитване до матрияло. Например дали е разумно да направим скъпо трасе или да направим 2 (или нещо друго). Или например откъде да минава метрото и каква да бъде приоритетността на участъците. [/quote]
    Това са все решения на ниво "идеен проект". А в конкретният случай се коментира качеството на един вече изпълнен проект. Заблудил си се, следователно, когато съветваш проблемите с калпавата технология да бъдат решени посредством всенародни обсъждания...

  39. 40 Профил на azmatahari
    azmatahari
    Рейтинг: 652 Гневно

    Докато има ненаказуемост и нетърсене на сметка ще има и тази безхаберна, разхитителна политика на Фандъкова.
    Нищо не е направено трайно, отговарящо на изискванията.
    Велоалеите са асфалт, боядисан и рамкиран с бързоизносващи се бои, шахтите по тротоарите ту стърчат, ту пропадат, фонтанчето на "Витоша" продължава да краси селското стъргало, поредното безхаберие се загатва в НДК.
    Обследване, разследване и съд за скъпите и некачествени проекти.

  40. 41 Профил на balkantourist
    balkantourist
    Рейтинг: 959 Неутрално

    др.Диков разбира от всичко.

  41. 42 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1386 Разстроено

    Срам, срам... И безумие след безумие... А съд за никой прегрешил не се предвижда, така и ще си я карат още години наред - и софийската община, и останалите...

  42. 43 Профил на rurade
    rurade
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Защо занимавате такива сериозни фирми с упражненията на нашите хора в стил- направи си сам?Усвоени са едни пари,начесаха си самолюбието-ние сме най-най-по еко в света и това е!Репортажите от последните дни с безумните задръствания около това творение показаха ,че е напълно не на място!При толкова възможности за озеленяване на София домораслите пишман -еко общински бюрократи "озелениха" едни релси!

  43. 44 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 375 Неутрално

    [quote#4:"Schopenberg"]що ни занимавате[/quote]


    Щото утре като минеш от там и ще видиш как всичко е за ремонт, ама може и да не ти направи впечатление - твърде ще си зает да псуваш някой, койтосе оптва да си върши работата качествено, а това на теб явно ти пречи.

  44. 45 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 375 Неутрално

    [quote#38:"stanislavdi"]Нашите строители разбират от всичко [/quote]

    Главболгар и биене в гърдите на откриването, а после оправдание при проблемите след ден-два още.

  45. 46 Профил на dragozow
    dragozow
    Рейтинг: 823 Неутрално

    До коментар [#10] от "oporna_to4ka":

    Чудесно, ще се возят пияниците нощем да оповръщат и счупят всичко.

    Сложете бутон "редактирай" на собствените комeнтари.
  46. 47 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 2177 Неутрално

    Така се строят трамвайни релси у нас още от байТошово време. По-евтинко да е, за да има за почерпка





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK