
© Момчил Милев, Капитал
Споразумението за осигуряване на логистична подкрепа от Полша за самолетите МиГ-29, което предвижда ремонт на шест двигателя в страната, беше одобрено от парламента на първо и второ четене с гласовете на ГЕРБ, ДПС, Патриотичният фронт и Реформаторският блок.
На първо четене, от присъстващите в залата 177 депутати, 133 подкрепиха предложението, а 42-ма бяха против. Още при дебатите от АБВ обявиха, че няма да участват в гласуването. При вторият вот гласовете "за" бяха 130.
Какво предвижда договорът
В началото на заседанието на депутатите, военният министър Николай Ненчев припомни основните моменти в споразумението. Срещу 6.138 млн. евро в полски военен завод ще бъдат ремонтирани шест самолетни двигателя за "МиГ"-29. След ремонта ресурсът на всеки от тях ще бъде удължен с 350 часа, като гаранцията е за 200 часа.
20 дни след влизане в сила на споразумението, България ще получи за временно ползване два полски мотора за "МиГ-29". Първите два ремонтирани български двигателя пък ще се доставят седем месеца след влизне в сила на договора.
Останалите четири ще се обновят в срок от 11 месеца. Ремонтът ще се прави по полска документация, без да бъдат накърнени на правата на трети страни, обяви военният министър.
Споразумението става факт девет месеца след първите разговори по темата с полската страна, като Николай Ненчев припомни и цялата хронология на придвижването му. Полша е избрана, защото е единствената страна, извън Русия, която може да ремонтира двигателите, обяви военният министър.
Обвинения в русофилство и русофобство, и продажба на националния интерес
Дебатите преди гласуването минаха в обвинения за русофилство и тежко русофобство, спорове за това какво диктува националният интерес и т.н. Таско Ерменков от БСП предложи поименно гласуване, но това не беше прието, като само 45 депутати от 177 го подкрепиха.
След обявяването на резултатите от БСП поискаха правителството да си подаде оставката, защото оставя без защита небето на България. Таско Ерменков обяви, че по подобие на черния петък в моловете, днес е бил черен петък за разпродажба на националните интереси.
От ГЕРБ поискаха прекратяване на разискванията преди второто гласуване, което предизвика викове "Оставка" от страна на БСП. Предложението обаче все пак беше прието и се премина към окончателното му гласуване.
Велизар Енчев: Пилотите отказват да летят на тези самолети
Независимият Велизар Енчев заяви, че до този договор се е стигнало поради две причини - желанието на Министерството на отбраната да се хареса на САЩ, които не искат да ползваме руска техника и заради комисионните. Той допълни, че с изпращането на изтребителите в Полша, Русия ще ги обяви за бракуване и повече няма да продава части за тях.
Енчев дори посочи, че по негови данни, поне десет пилоти са обявили, че няма са изпълняват полети на самолети, които нямат гаранция от производителя. Той изрази и опасения, че може да се стигне до катастрофи с ремонтираните самолети, каквато имало с изтребител "Су" на Алжир, обновен в същите полски заводи. Аварията е заради вложени в ремонтирания мотор стари ротори от Украйна, посочи независимият депутат.
Депутат от БСП: Ремонтът е в завод без лиценз и по стара документация
Атанас Зафиров от БСП Лява България обяви, че с гласуването се иска парламентът да стане съучастник в престъпление. За него отказът от услугите на руската РСК МиГ, който поддържаше самолетие до тази година, е резултат на политически инат и тежко русофобство.
"Би трябвало да изберем оригинала, а не ментето", каза Зафиров. Той допълни, че по негови данни Полша обновява двигателите на своите МиГ-29 срещу 900 000 евро, докато България ще плаща по 1.023 млн. евро. Според него предложената от РСК МиГ цена от 1.05 млн. евро е добра, защото се дава по-голям ресурс (500 срещу 300 часа) и гаранция (350 срещу 200 часа). При изказването си пред депутатите военният министър обаче съобщи, че офертата на руснаците е доста по-скъпа, а гаранцията е само 100 летателни часа.
Зафиров съобщи също, че Полша няма лиценз и техническа документация за ремонт на МиГ-29, като във военните им заводи се използват украински планове от 1991 година. Той допълни още, че с подписването на договора на България ще бъдат и спрени доставките на резервни части от Русия. На 17 ноември полска делегация вече била получила отказ за сключване на договор за доставка на такива. "Явно ще се ползват части втора употреба", заключи Зафиров.
Позовавайки се на данните, изнесени от Зафиров, Румен Гечев от БСП обвини военният министър, че ощетява българския народ с 3 млн. евро, защото руското предложение само формално е малко по-скъпо, но пък гарантира по-дълга експлоатация. Освен това се рискувал животът на българските пилоти.
Илиан Тодоров от "Атака" обяви решението за политическо, като стремежът е един министър да се поклони на своите господари от САЩ. "При една и съща цена, трябва да се избере руската страна, защото самолетите са руски. Като карате "Мерцедес", си го ремонтирате в Германия", обяви депутатът.
Парите вече няма да потъват в джобовете на руски мекерета, обяви Радан Кънев
Взимайки повод от думите на колегата си, Радан Кънев от "Реформаторския блок" обяви, че се е притеснил, защото кара "Тойота", а до Япония се ходи скъпо. Според него, не е работа на депутатите да се произнасят по техническата страна на договора. "Тук не става дума за лопатката на турбината, а става дума за същностен геостратегически избор", допълни Кънев.
По думите му споразумението касае и въпроса за сигурността на публичните средства, парите на българските граждани данъкоплатци. Съпредседателят на Реформаторите обяви също, че за разлика от случващото се досега, няма 50% от парите по договора да отидат "в джобове на руски мекерета, които след това създават медийните си империи и тровят политическия живот на България".
Валентин Радев от ГЕРБ по-късно допълни, че за първи път договор, свързан с инвестиции в отбраната, се сключва с друга държава, а не с частни компании, като се е правело от 1989 година насам.
Дебатите показват, че сме само формален член на НАТО, смята Местан
Лидерът ДПС Лютви Местан обяви от парламентарната трибуна, че България е формален член на НАТО от 2004 година, но дебатите днес са показали, че има да извървим още много път, за да станем реален член. Той призова колегите си от всички парламентарни групи да гласуват съобразно ценностния и геостратеичеки избор, който България е направила още преди 15 години.
Валери Симеонов от "Патриотичния фронт" се изказа кратко, като посочи единствено, че цената е добра и е наполовина по-ниска от обявената първоначално от РСК МиГ. "За качеството не би трябвало да имаме притеснения, а срокът за изпълнението на ремоните е достатъчно добър и кратък, за да удовлетворява сделката от наша страна", допълни той.