"Гардиън": Защо трябва да гледате българския филм "Урок" тази седмица

"Гардиън": Защо трябва да гледате българския филм "Урок" тази седмица

© theguardian.com



Българският филм "Урок" е тазседмичният избор на сайта на вестник "Гардиън" в рубриката им "Какво трябва да гледаме тази седмица". Във видео кинокритикът Питър Брадшоу препоръчва на британците да гледат задължително лентата, която от петък се излъчва по кината във Великобритания.


"Урок" на Петър Вълчанов и Кристина Грозева разказва за млада учителка, която трябва да се справи с поредния проблем в класа - кражба, извършена от едно от децата. Докато обмисля как да разбере кое е и да му даде добър урок, тя с ужас открива, че заради дългове на съпруга й семейният им дом виси на косъм. Героинята трябва спешно да намери пари.


Лентата е част от планувана от режисьорите трилогия за "малките герои" на нашето време: куриозни истории от новините, които казват много за българското общество. В главните роли в "Урок" са Маргита Гошева, Иван Бърнев и Стефан Денолюбов, а оператор е Крум Родригес.


"Ню Йорк Таймс" определи филма като "ефективен и напрегнат трилър".


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на grayeagle
    grayeagle
    Рейтинг: 1082 Неутрално

    Гледах филма по препоръка на приятел. Нищо добро няма в целия филм. На главната героиня сценаристите са предвидили хиляди злини, комбинирани едновременно. Както винаги, всички скачат и пишат- това е България. Да, ама за мен филма си е хипербола на лошите неща. Отделно, който твърди, че играта била много велика, нека само сравни играна на актьорите в един подобен филм " Два дни, една нощ "( Deux jours, une nuit) . Белгийски филм с Марион Котияр. Подобна тематика. Разлика от небето до земята.

  2. 2 Профил на laveol
    laveol
    Рейтинг: 512 Неутрално

    Мдам, гледайте го. От "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" не се е появявал български филм с такова качество. Не е за Оскар или нещо подобно, но е един добре направен филм със страхотна актриса в главната роля.

  3. 3 Профил на basilicum
    basilicum
    Рейтинг: 878 Неутрално

    добър си е, и още повече интересен

  4. 4 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 554 Неутрално

    До коментар [#1] от "grayeagle":

    тази тематика и снимане е най-модният тренд в съвременното кино, англичаните си имат стари традиции, а да сравняваш нашия филм с абсолютните класици в стила братята Дардан е като да сравняваме Левски с Барселона

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  5. 5 Профил на Dwight Schrute
    Dwight Schrute
    Рейтинг: 450 Неутрално

    уффф...от трейлъра отново лъха на познатия коктейл - натфиз и нафталин. Как не се намери един режисьор да ги отучи от това безобразно театралничене?!

  6. 6 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1498 Неутрално

    На мен определено филмът много ми хареса.
    Макар да оставя една позната горчивина накрая, чувство за безизходност. Типично български и въпреки това би докоснал всеки с чувство за емпатия.
    Препоръчвам на всеки да го гледа.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  7. 7 Профил на michael
    michael
    Рейтинг: 838 Неутрално

    До коментар [#5] от "vat69":

    зададох този въпрос на една наша известна актриса и тя каза, че режисьорите искат да се играе така, демек НАТФИЗ си обучава по стар стил режисьорите и от там идва мъката

    Cogito ergo sum :)
  8. 8 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Хубав,тъжен,гневен филм.

  9. 9 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1267 Любопитно

    [quote#1:"grayeagle"]На главната героиня сценаристите са предвидили хиляди злини, комбинирани едновременно. Както винаги, всички скачат и пишат- това е България.[/quote]
    Може би сте забравил, че това се случи наистина.Учителката, извършила банков обир бе развявана по челни газетарски страници доста време.Беше и в затвора.Сега, заедно с децата си е в чужбина.

  10. 10 Профил на metalogy
    metalogy
    Рейтинг: 575 Неутрално

    Добър филм измежду българските филми. И картинката е правдива, не е очернена над реалното. Доста хора осиромашаха крайно, по един или по друг начин. За щастие не всеки ограби банка. Но пък един застреля банкерка. Хиляди си вдигнаха дърмите по чужбина. Чувството за безнадеждност не е художествен похват. Поголовно е.
    И да не е гениален, този филм няма за недостатък пресилване на проблемите.
    ...
    На мой познат англичанин, женен за българка и живеещ тук, наскоро зъболекарка му пукна кост на челюстта при вадене на зъб. Естествено човекът се чувствал доволно зле доста време след ваденето и отишъл отново при нея да види какво става... Както се казва, голема грешка. Дамата изкоментирала, че всички англичани много драматизират. Все пак успяха да оправят проблема тук, в България. Но не при тази зъболекарка.
    Не е лоша стратегия проблемите да се опищяват. И това да става веднага, а не като гангренясат.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    колко е стабилен финансовият сектор у нас, ако не се говори за него
  11. 11 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    Не гледам български филми /вече/ - изкуствено и театрално, позьорство

  12. 12 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1287 Неутрално

    [quote#9:"Лелка"].Учителката, извършила банков обир бе развявана по челни газетарски страници [/quote]
    няма как да не си спомним "бедната" учителка с къща на 3 етажа, автомобил , битова електроника и смартфони на цялото семейство

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  13. 13 Профил на Schopenberg
    Schopenberg
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Тая седмица на британците им се очертава пълна с уроци от България.

    Navigare Necesse Est
  14. 14 Профил на ana_ni
    ana_ni
    Рейтинг: 506 Неутрално

    бахти тъпия, нескопосан, нафталинен, скапан наречен филм,
    като да са го правили в пионерски кръжок,


    в кръжоците се правеха по-добри филми,

    ама па претенции, като за всяка пародия през последните 26-27 години

  15. 15 Профил на ana_ni
    ana_ni
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#11] от "daam":

    и никаква интересна история, никакво развитие, без интрига, страст, актьори, без смисъл, липсва универсалния език на киното - жалка режисура, оператори, които нямат идея какво правят, декори и гардероб без връзка с историята, а времето - то е супер разтегливо и недостоверно представено,

    тъпи и бездарни опити за кино, само опити

  16. 16 Профил на Шшшт
    Шшшт
    Рейтинг: 765 Неутрално

    Истерици, успокойте се. Вярно, кофти е, че "Гардиън" и най-важният им критик харесват нещо, което вие никога не можете нито да направите, нито да разберете, нито да преживеете, защото не ви стига всичко (не ви стига пипе, за да разберете защо този мъничък, скован, глъхнещ на места филм, е всъщност голям и много различен от всички останали; не ви стига чувствителност, за да усетите хумора под тъгата; не ви стига смелост да признаете, че това е добро, за разлика от цялата ни държава с постоянните й изгъзици, заради която ни сочат с пръст по света, ако изобщо се усетят, че съществуваме). Но не може всичко да е зле, мили истерици, за да сте щастливи постоянно. Брадшоу се кефи, англичаните ще ходят да гледат, сума народ по цял свят, който чете "Гардиън" ще си отбележи наум това заглавие... съжалявам, не ви е леко, но ще се наложи да го изтърпите.

  17. 17 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1287 Неутрално

    До коментар [#16] от "Шшшт":

    май ти трябва да се успокоиш и да не слагаш етикети на колегите по коментар, ако имаш доводи давай казвай ги, а филма е посредствен с театрален тип игра на актьорите

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  18. 18 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7454 Неутрално

    Ненапразно филма се казва "Урок".

  19. 19 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3051 Неутрално

    [quote#6:"Jessika"]Макар да оставя една позната горчивина накрая, чувство за безизходност. [/quote]
    Всички филми от италианския неореализъм завършват в една жестока безизходица, но това не пречи на никой да ги обяви за превъзходни.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  20. 20 Профил на Schopenberg
    Schopenberg
    Рейтинг: 616 Неутрално

    До коментар [#16] от "Шшшт":

    Е, можеше по-спокойно и без унизителни обобщения, да разкажете, че филмът е добър, направен с любов, усърдие и лични средства на екипа. Не е развлекателен, но е загрижен анализ на мъчителния ден на много наши съвременници.

    Navigare Necesse Est
  21. 21 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2788 Неутрално

    Филмът е много смислен, само че като самодейна постановка стои. Сякаш е правен набързо, накъсано, а можеше да бъде и по-добър. Сравнен с лъскавите БГ "екшъни", претендиращи за достоверност, "Урок" ще се запази като историческа реалност.

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  22. 22 Профил на vesselin5
    vesselin5
    Рейтинг: 698 Неутрално

    Любопитен като филм, но "Съдилището" е далеч по-добър по скормното ми мнение, като сценарий и актьорска игра.

  23. 23 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 920 Неутрално

    Филмът е много добър и се радвам, че и чуждестранната критика го оценява.
    Мен лично ме беше изнервил в началото, но не можех да откъсна очи от него.... Липсваше ми музиката, движението.... Оказа се, че всъщност, не ми харесва да гледам действителността, в която живея. Беше ми чудно дали чужденци биха го разбрали, защото е отражение на истинския живот в България!

  24. 24 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 1763 Неутрално

    Кой питаше имаме ли филм, достоен за Palme d'Or? Отговорът е пред нас. Естетско европейско кино като по учебник. Поело по пътя на Тарковски, подхванато от верни нему последователи като Звягинцев и Джейлан, с убийствените социални дисекции на братята Дарден.

    Ще каже някой, научиха се и нашите, попиха въпросната специална естетика като сюнгер. Макар литература, аналогията с Илия Троянов и неговата ``Събирач на светове'', за мен пристига неминуемо. Копието по-добро от оригинала. Рискувам да бъда отхвърлен, но го чувствам вече отвъд Зюскинд, да не говорим Еко по изтънчена енциклопедичност.

    Научиха се нашите. Най-малкото възприемчива нация сме, да не кажа повече (веднъж бях писал за гениалните ни художници, тънещи в неведение за света). В такъв контекст даже не бих отворил и дума за автори с местно значение като Владимир Зарев. Като съм започнал, нека кажа и за едни за жалост непознати за света автори като Теодора Димова (``Адриана''), с фината си недоизказаност, вярна потомка на великия си баща или за Калин Терзийски, съвместно с Диана Драгоева (``Алкохол''), напълно достойни да се наредят всред имената на The New York Times Bestseller List, ако имаше кой да вложи необходимите финанси, за да ги превърне в бранд отвъд океана.

    Като споменах ``Алкохол'', някак от самосебеси се прехвърлих пак в киното, при белгийските братя и шедьовъра им ``Rosetta'' -- предателството по някаква космическа ирония, фундаменталният лечител на иначе фундаменталнo нелечими пороци. Не е това темата в ``Урок'', не е и извратената класова борба в ``Елена'' на Звягинцев или ``Winter Sleep'' на Джейлан, нито зен-будизма или по-скоро на Харе Кришна фигурките изобразяващи биологичния възход и упадък на човшкото същество, така добре илюстриран в конкретен съвременен урбанистичен контекст в ``Amour''.

    Тогава, какво намира в ``Урок'' зрителят? За българския зрител дразнещото е почти дословното цитиране на познат случай с учителка, взела борбата за правда в свои ръце. Разбира се, ако така се подходи при оценката, същият метър може да се приложи и към горните, а и към кой ли не филм на социална тематика. Така че, аз лично им прощавам тази слабост, защото естетиката е защитена блестящо, дори с експлетивите този път органично извикани и премерени до милиметър в плътта на филма. Урокът е предаден, тебеширът скърца финално върху дъската в тъмното, както скърцаше при започване на урока. Кой разбрал, разбрал. Поетическата спирала определя рамката на една жестока история в една жестока действителност, всъщност загатната главно с думи, без да се пролее капчица кръв. Европейското кино е естетично и това не е забравено и тук. Всичко това защитено с блестяща игра. Младата дама, представила ни главната героиня, е откритие за киното ни. Непристорена, изчистена от подробности, но иначе много добре изградена като образ, силната жена, спасителка на семейството си, на смачкания си съпруг, дори по-безпомощен от детето пред циничния свят. Прекрасна работа на режисьора/режисьорите с децата от класа. Просто не мога да си представя по-естествена картина на подобен клас. Операторът, също превъзходен. Темпоритъмът, и той подчинен на оскотяващото съществуване на семейство, заблудило се, че и то може да води съществуване на средна класа, каквото и да означава това. Добре пипнат филм в почти всеки компонент. Може да има някои забележки, но ще се въздържа, защото плюсовете ги правят да потънат в общата картина. Ама, мрачно било, ама нямало изход. Глътка трезвеност, това е урокът. Той не се подчинява на формули за хепи енд.

  25. 25 Профил на els_g
    els_g
    Рейтинг: 506 Любопитно

    Мисля, че недостатъците на филма се дължат на малкия му бюджет. Няма как да построиш къща с 5 хил. лв, нали? По същия начин не можеш да изпипаш детайлите на един филм, ако не разполагаш с достатъчно голям бюджет.
    А, иначе, Петър Вълчанов, Криси Грозева и Крум Родригес са невероятно добър екип. Още са млади и нямат достатъчно опит (и пари ), но потенциалът им е страхотен! Дерзайте, приятели!

    Отрицанието не може да дефинира истината, но е работен инструмент за ограничаване зоната на търсенето й.
  26. 26 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 876 Неутрално

    Лъха безнадежност от този филм. Всъщност е огледало на обществото ни ососбено в малките градове. Добър филм, а играта на катьорите ние е нормално за ВИТИЗ, образованието им е за театрални роли (не че е лошо напротив) и затова потенциалът им е за художествени филми.

  27. 27 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 568 Весело

    Очевадно в този форум има много "по-велики" кинокритици от топ критика на "Гардиън". Само дето никой не е чувал за тях!
    В България всеки "разбира" от политика, спорт и изкуство!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK