Болниците, а не ТЕЛК, да определят инвалидността, предлага държавата

Минчо Коралски

© Красимир Юскеселиев

Минчо Коралски



Епикризата от болницата да бъде оценката на степента на увреждане, а не заключението на ТЕЛК, е една от идеите за промяна при инвалидните пенсии, съобщи в интервю за "Сега" шефът на Агенцията за хората с увреждания Минчо Коралски.


Така ще се съкрати времето за издаването на удостоверението, ще намалее корупцията, ше се спестят и средства, поясни той.


"Дълбоко се съмнявам, че една болница в която са инвестирани милиони левове, ще рискува да си изгуби акредитацията заради една пенсия от 100 лв., ако епикризата е погрешна. Още повече, че тя отива в здравната каса, може да има контрол върху нея", изтъква Коралски и напомня, че сега ТЕЛК-овете работят по документи и "ако вкараш фалшиво изследване, няма как да се хване". 




С оценката от болницата човекът ще отива в социална комисия, която вече ще преценява от какво той има нужда - пенсия по болест, преквалификация, за да продължи да работи, винетка (но само ако се придвижва с адаптирана кола). 


Предвижда се още инвалидна пенсия да се даваq само ако човек е загубил изцяло работоспособността си или не работи. Ако работи на предишния си пост, няма да получава и пенсия, а ако е преминал на по-нископлатена длъжност, доходът му ще се допълва. 


По думите му сега работят едва 10 - 15% от хората с увреждания в трудоспособна възраст, в същото време половината от парите  от европрограмите за адаптиране на работни места са останали непохарчени, защото само 22-ма работодатели са кандидатствали.


""Нещо изключително важно, което предложих, е класификаторът на СЗО за функционалните възможности на хората с увреждания. Този стандарт, който всички напреднали страни вече ползват, връзва здравното състояние на човека с околната среда, в която живее, с работата му. В модерните системи се правят две оценки - как моето увреждане се отнася към заобикалящата ме среда - града, жилището и тн. Когато обаче работя - в каква степен мога да си изпълнявам работата. Връщам се на работа - няма пенсия. Намира ми се друга работа, там съм с по-малка заплата - получавам пенсия. Не работя или не искам - получавам пълбната пенсия. Няма да има задължаване на хората да работят," каза шефът на агенцията. 

Ключови думи към статията:

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на NicK
    NicK
    Рейтинг: 498 Неутрално

    ""Дълбоко се съмнявам, че една болница в която са инвестирани милиони левове, ще рискува да си изгуби акредитацията заради една пенсия от 100 лв." - дълбоко се съмнявам, че господина е толкова наивен, колкото се опитва да изкара читателите. Болницата сама по себе си няма да направи нищо, служителите от друга страна няма да се замислят дори, те не са инвестирали никакви милиони, но могат да се облагодетелстват много добре от една пенсия - била тя и 100 лв - умножено по 12 месеца и по 5 години: 6 хил. лв. - от тях лекарите спокойно могат да приберат 1000-1500лв и много хора ще са навити да платят!!!
    Не виждам как тези предложения ще разрешат проблема с недействителните инвалидни пенсии!!!

    Да разкараме статуквото - ГЕРБ, АБВ, ДПС, БСП, ПФ, за да остане държава в България!
  2. 2 Профил на idiot_idiotov
    idiot_idiotov
    Рейтинг: 441 Неутрално

    Звучи као преливане от пусто в празно. Май решението е само едно. Оставка на Цацата и разпускане на ВСС. Оттам нататък да бъдат налагани високи глоби и ефективни присъди на другарите- тарикати. Другото е оптимизация, от което сме твърде далеч още.

  3. 3 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2143 Неутрално

    До коментар [#1] от "NicK":

    пишете простотии ,няма как лекар да рискува да напише инвалидна пенсия срещу 500-1000 лв ,особено ,ако е работещ на първа линия ,той изкарва достатъчно ,за да рискува с фалшив документ ,който може да бъде ревизиран от всяка следваща комисия , това се прави от лекари ,които са на заплати по 600-700лв ,общо взето пенсионери ,на които не им се работи нищо ,не им върви практиката и клечат в ТЕЛК ,за да рекетират някого

  4. 4 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2143 Неутрално

    а иначе казано има точни наредби и изисквания към заболяванията , диспансеризирането им и това трябва да се засича от електронната система , така ,ако даден инвалид е с кръвно ,диабет ,исхемия ,комисията трябва не само да определя кой колко е увреден ,а да проследява този човек изпълнявал ли е примерно 3 или 5 години назад изискванията , консулти със специалисти ,изследвания ,вземал ли си е лекарствата редовно и ако не е ,ясно е ,че пациента не е болен от тази болест или сега е открит ,при тези условия трябва да се определя инвалидност въз основа на изпълнението на изискванията и ако не са ,няма ТЕЛК за следващата година , така се постига двоен ефект ,и пациента се лекува както трябва и инвалидната пенсия се дава ефективно за неговото лечение ,а в останалите случаи нещата са фалшификация ,защото пациенти ,които били болни ,ама не спазват нищо , чякат да се усложнят и влизат безплатно по болниците натоварват неимоверно системата и се харчат излишни пари за лечение и социални плащания ,щото им е безплатно , те нито дават данък здраве ,нито плащат при лекари и в болници ,което довежда до пълно неглижиране на изискванията и предписанията на лекарите ,просто им е безплатно ,нещо което никъде по света го няма и не трябва да е така , те трябва да имат отношение към здравето си и към финансите на обществото ,което ги издържа с данъците си

  5. 5 Профил на bgpainter
    bgpainter
    Рейтинг: 1422 Любопитно

    Много унизителни са тези ТЕЛК комисии.
    Има твърде много народ който е с инвалидни пенсии и перфектно здраве и твърде много с висок процент инвалидност и без никакво подпомагане.
    Би трябвало да минават на по 3 инстанции, които да нямат нищо общо една с друга и чак тогава да се одобрява или отхвърля каквото и да е.

    Жената е покана за щастие
  6. 6 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    Прехвърляне на паричния поток от корупцията към болниците

  7. 7 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1306 Неутрално

    знам само че системата на ТЕЛК е толкова успешна че половината пенсии у нас са инвалидни, процент по висок от Ирак, Сирия и Афганистан

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  8. 8 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 6387 Неутрално

    Толкова "инвалиди" сме навъдили, все едно сме преживели трета световна война. А ако погледне човек, почти всички инвалиди с малки изключения, продават на пазара, пътуват до чужбина и си ползват инвалидните привилегии.

  9. 9 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7554 Неутрално

    Ами правилно.Защо трябва инвалидите да се разкарват по телкове,след като там ,където са лежали,могат да ги освидетелстват.

  10. 10 Профил на Boriana Holevich
    Boriana Holevich
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Първа групост: "Епикризата от болницата да бъде оценката на степента на увреждане, а не заключението на ТЕЛК" -Човек постъпва на болнично лечение в острия стадий на заболяването, след което му се издава болничен лист, за да продължи лечението в домашни или санаториални условия, което може да продължи година и повече до стабилизиране . Едва след това, ако има остатъчен дефицит се определя трайна неработоспособност. Ако болният бъде осведетелстван с епикразата за трайна неработоспособност ще изгуби възможността да ползва болнични и съответното заплащане. Втора глупост:"Дълбоко се съмнявам, че една болница в която са инвестирани милиони левове, ще рискува да си изгуби акредитацията заради една пенсия от 100 лв., ако епикризата е погрешна"- да не би сега експертните комисии да са извън болниците. Нали лекарите работещи в тях са назначени от директорите на болниците и получават заплати от тях. Трета глупост: "С оценката от болницата човекът ще отива в социална комисия, която вече ще преценява от какво той има нужда "- абсурдно е социален работник без медицинско образовение, както и лекар по трудова медицина без клинична специалност да решават какви са специфичните потребност при различни увреждания. Доведете ми един социален работник , който знае какво е Болест на Крон , или Болест на Пертес и т.н.Четвърта глупост:"Предвижда се още инвалидна пенсия да се дава само ако човек е загубил изцяло работоспособността си или не работи." Пенсията за инвалидност не е социална помощ, а покритие на осигурителен риск от държавното обществено осигуряване. В този смисъл социалната оценка не би могла да остави без пенсия лицето защото продължава да работи или има други доходи, след като се е осигурявало за инвалидност поради общо заболяване.

  11. 11 Профил на Boriana Holevich
    Boriana Holevich
    Рейтинг: 8 Неутрално

    На 29.02 .2016 в зала „София, Гранд Хотел София, бе проведена кръгла маса на тема „Катаклизмите в реформата на системата на ТЕЛК и пагубните ефекти, до които ще доведе тя върху хората с увреждания и специалистите, работещи в нея”. На срещата присъстваха представители на Национално представените организации на хората с увреждания, членове на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания и на лекарите, работещи в системата на експертизата на работоспособността. След изказвания на представителите на различните организации, присъстващите на срещата се обединиха около следните идеи:
    -С предложените ”Основни насоки за усъвършенстване на експертизата на работоспособността” се прави поредния опит за административно регулиране на броя на хората с увреждания според финансовите възможности на НОИ. -Разделянето на медицинската експертиза от социалната и професионалната, както и промяната в терминологията е в центъра на т.нар. „реформа”, като това се дефинира, едва ли не като „златен ключ”, който ще реши всички проблеми на хората с увреждания. От думите на управляващите излиза, че хората с увреждания, след като преминат през бъдещите комисии, няма да имат потребност от инвалидна пенсия защото държавата ще се погрижи да си намерят работа и да се интегрират в обществото. В предложената реформа няма и дума за всички останали сериозни проблеми, съпътстващи тези процеси.
    -Съгласни сме, че вместо да се отпускат минимални пенсии за хората с увреждания, те трябва да бъдат интегрирани в обществото. Интеграцията обаче означава осигуряване на специализирано обучение за придобиване на специфични умения, осигуряване на достъпна среда и комфорт, и най вече осигуряване на приспособени работни места, съобразени със специфичните увреждания. Отнемането на инвалидните пенсии, преди да бъдат изпълнени тези условия, може да се нарече само с една дума ГЕНОЦИД !!!
    -Пенсията за инвалидност не е социална помощ, а покритие на осигурителен риск от държавното обществено осигуряване. В този смисъл социалната оценка не би могла да остави без пенсия лицето защото продължава да работи или има други доходи, след като се е осигурявало за инвалидност поради общо заболяване. Правото на труд на всеки български гражданин е гарантирано от Конституцията на РБ и никакви медицински, социални или други комисии не могат да го отменят. Медицинската експертиза на работоспособността може само да посочи противопоказаните условия на труд за съответното заболяване.
    -Голямото бързане за провеждане на реформа в областта на експертизата на работоспособността буди основателна тревога, че се цели само отнемане на права, а не комплексното решаване на проблема за социалното включване на хората с увреждания.С оглед големия обем на налагащата се дискусия нашето мнение е, че поставените срокове са крайно нереалистични и ще доведат до поредното влошаване качеството на живот на хората с увреждания.
    -Недопустимо е социални работници без медицинско образование и лекари по трудова медицина, без клинична специалност да решават по документи съдбата на хората с увреждания.
    Реформата в експертизата трябва да се проведе в синхрон със здравната реформа като се вземат предвид следните предложения:
    -ускоряване на въвеждането на единна електронна система за нуждите на ТЕЛК, която ще облекчи достъпа на болните до ТЕЛК и ще даде възможност на контролиращите органи във всеки момент да имат поглед върху работата на ТЕЛК.
    -ускоряване на въвеждането на електронна здравна карта, която ще дава най-ясна представа за здравословното състояние на пациента.
    -преразглеждане функциите на картотеките за медицински експертни досиета в посока работещите там лекари, със стаж и опит в експертизата, да оказват допълнителен контрол и да имат право да обжалват експертните решения на ТЕЛК.
    -преразглеждане на Наредбата за медицинска експертиза на работоспособността, включително сроковете на инвалидизиране.
    -включване в състава на ТЕЛК на кариерни консултанти, познаващи добре пазара на труда за насочване на хората с намалена неработоспособност към конкретно работно място, съобразено със специфичните им потребности, посочени от лекарите и съдействие за назначаване на работа.
    -създаване на Наредба за експертиза на вид и степен на увреждане при деца съобразена със спецификата на заболяванията и протичането им в детска възраст.
    -въвеждане на задължителни разумни срокове за освидетелстване както от ТЕЛК така и от НЕЛК.
    -включване в състава на ТЕЛК на лекари-представители на НОИ на ротационен принцип, така че да имат пряк контакт с пациентите и да имат право да подписват решенията на ТЕЛК „с особено мнение”, което автоматично да ги насочва за преразглеждане от НЕЛК.
    Голямото бързане за провеждане на реформа в областта на експертизата на работоспособността буди основателна тревога, че се цели само отнемане на права, а не комплексното решаване на проблема за социалното включване на хората с увреждания.С оглед големия обем на налагащата се дискусия нашето мнение е, че поставените срокове са крайно нереалистични и ще доведат до поредното влошаване качеството на живот на хората с увреждания.

  12. 12 Профил на Boriana Holevich
    Boriana Holevich
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Хора с увреждания излязоха с протестна декрарация срещу предложената реформа в ТЕЛК До
    Г-н Ивайло Калфин
    Заместник-министър председател
    на Министерски съвет
    Министър на труда и социалната политика
    Председател на Националния съвет за интеграция на
    хората с увреждания към Министерски съвет
    ПРОТЕСТНА ДЕКЛАРАЦИЯ
    Уважаеми г-н Калфин,
    Национално представителните организации на и за хора с увреждания, членове на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания, категорично протестираме срещу налагащата се практика да бъдем изолирани от сложния процес на бъдещи промени в секторните политики за хората с увреждания. Това поведение на правителството е в дълбоко противоречие с духа и нормата на Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания, ратифицирана от Република България. В преaмбюла на този документ буква „о”, е записано: ”Държавите – страни по настоящата конвенция считат, че на хората с увреждания трябва да бъде дадена възможност за активно участие в процеса на вземане на решения относно политиките и програмите, включително тези които пряко ги засягат.“
    По данни на Европейската комисия и Европейския форум на хората с увреждания 80 милиона граждани на ЕС са с различен вид и степен на увреждане. Те представляват 15% от населението на общността. Време е правителството да спре спекулациите в публичното пространство, че хората с увреждания в нашата страна са необичайно много. По данни на НОИ към 30.09.2015г. картината в цифри е:
    * Брой на пенсионерите с водещи лични пенсии за инвалидност:
    Инвалидност поради общо заболяване – 450 836
    * Пенсии несвързани с трудова дейност:
    Военна инвалидност - 2 787
    Социални пенсии за инвалидност получавана като водеща – 48 427
    Социални пенсии за инвалидност изплащани към друг вид пенсия: 445 481 ( тази добавка представлява 25% от социално инвалидната пенсия и е в размер на 27-30лв. След отпадането от 1.01.2015г. на второто изречение от чл.101, ал.3а от КСО, през следващите три години всички лица със срочен ТЕЛК ще загубят това право, а те са 65-70% от всички хора с увреждания включени в системата на НОИ).
    * Пенсии фонд трудова злополука и професионална болест: 9 333
    Правителството трябва да набере кураж и да изрече на глас ”голата истина” - „Въпреки дълбоката криза в системата на здравеопазването и лошия стандарт на живот учудващо е, че броят на хората с увреждания в България е под средните нива за Европейските държави”.
    С предложените ”Основни насоки за усъвършенстване на експертизата на работоспособността”, се прави поредния опит за административно регулиране на броя на хората с увреждания, в зависимост от финансовите възможности на НОИ. Предложеният материал за обсъждане на заседанието на 9.02.2016г. на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания, изготвен без наши представители, предизвиква повече въпроси отколкото предлага верни решения. Неговата висока абстрактност и непълнота не ни позволява да се ориентираме в конкретиката на бъдещите политики. Голямото бързане, буди основателна тревога, че се цели само отнемане на права, а не комплексното решаване на проблема за социалното включване на хората с увреждания.
    С оглед големия обем на налагащата се дискусия нашето мнение е, че поставените срокове са крайно нереалистични и ще доведат до поредното влошаване качеството на живот на хората с увреждания. Не е възможно до 30 юни 2016г. да бъде разработена съществената промяна на значим обем нормативни актове и през следващата година да стартира нов тип политика в тази сфера.
    Ние считаме, че „Основните насоки за усъвършенстване на експертизата на работоспособността” трябва да дадат отговор на още много принципни въпроси, които впоследствие трябва да бъдат трансформирани в правни норми:
    1. Как ще бъде извършвана медицинската експертиза за определяне на вида и степента на увреждането и по какъв начин ще се ограничат корупционните практики.
    2. Отдавна категорично сме заявили, че органа за експертиза на работоспособността не трябва да бъде към НОИ, поради явно наличие на конфликт на интереси, водещ до накърняване на основни човешки права. Според нас комисията към НОИ, трябва да се произнася единствено и само за правото на получаване на пенсия.
    3. Трябва да се изясни последващата роля на:
    - Агенцията за социално подпомагане- процедурата по предоставяне на интеграционни добавки, медицински изделия и помощно технически средства, средства за медицинска и социална рехабилитация, парични помощи и др.
    - Агенцията по заетостта - тя трябва да:
    * извършва специална анкета за оценка на остатъчната работоспособност на лицето с увреждане с цел намиране на работа,
    * организира процеса на квалификация и преквалификация,
    * да разполага с база данни на работодателите и да осъществи контакт с тях, да определи подходящите работни места за хора с увреждания, да съдейства за промяна на негативните нагласи към тях, да осигури средства за адаптиране на работното място, да предостави на работодателите информацията за облекченията, които ще ползват при назначаване на лица нуждаещи се от подкрепа и др.
    - Агенцията за хората с увреждания – да продължи подкрепата за специализираните предприятия за хора с увреждания и да финансира проекти за достъпно работно място, започване на самостоятелен бизнес и др.
    4. Трябва да бъдат ясно определени понятията „временна” и „трайна” неработоспособност, необходими за дейноста на НОИ и категорията „работоспособност на човек с увреждане”, върху която може да се въздейства чрез серия от мерки, необходима за Агенцията по заетостта.
    5. Как е възможно комисията за експертиза на работоспособността само по документи да извърши правилна оценка на остатъчната функционалност на лицето с увреждане без личен контакт с него? Никой не може да отрече, че работоспособността е изключително индивидуална характеристика на личността и тя може да се променя в зависимост от различни фактори. Нейната оценка изисква комплексен подход, продължително наблюдение, тестване, експериментиране, мотивиране и многообразие от подкрепящи политики за хората с увреждания.
    6. От посочения набор от документи, които трябва да бъдат представени пред Комисията за експертиза на работоспособността оставаме с впечатление, че основният стремеж на предложената концепция е да бъдат отнемани права на вече работещи хора с придобити увреждания, което считаме за силно демотивиращо. Нямат отговор и въпросите:
    - Каква ще бъде оценката на Комисията по експертиза на работоспособността за лица с увреждания без трудов стаж.
    - Ще получава ли пенсия за инвалидност лице, което неможе да изпълнява заеманата от него длъжност, но е пренасочено в същото предприятие на по ниско квалифицирана работа с по малко възнаграждение.
    - Ще получава ли пенсия лице, което напусне работа вследствие невъзможност да изпълнява служебните си задължения, поради придобита инвалидност.
    - Ще бъде ли отнета пенсията за инвалидност на лице, което е положило усилие да си намери работа след получаването на увреждането.
    - Как ще се оценява вида и степента на увреждане и експертизата на работоспособността на специфичната група - военноинвалидите.
    - Как ще бъде направена оценката на децата след навършване на 16 год. , когато имат право на работа, а по българското законодателство тяхното пълнолетие започва на 18 год.
    - Как ще бъде реализирана „Дългосрочната стратегия за заетост на хората с увреждания 2011- 2020г.” приета от правителството.
    - Организирана квалифицията и преквалификацията на хората с увреждания, при липсата на ефективно функционираща система от специализирани учебни заведения.
    - Решен проблема за достъпността на архитектурната и транспортна среда, който е в пряка връзка с условията за трудова реализация.
    - Осигурена мотивацията на хората с увреждания да търсят работа, след като съществува възможността да им бъде отнета пенсията и практически доходите им няма да нараснат.
    Предложеният за обсъждане документ на заседанието на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания, поражда още много въпроси. Те трябва да получат отговори чрез задълбочен диалог между Правителството и Национално представителните организации на и за хора с увреждания.
    Ние Национално представителните организации на и за хора с увреждания, използваме случая да изразим становище и по другите въпроси поставени за разглеждане в заседанието на Националният съвет за интеграция на хората с увреждания:
    * Нашето становище по предложените от Министерството на здравеопазването промени в Закона за здравето е:
    - В състава на предвидените органи, не са включени представители на хората с увреждания. Ние считаме, че това е задължително и произтича от ''Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания''. В Националния съвет по оценка на уврежданията и работоспособността към Министерски съвет по чл. 102 от проекта за промени в Закона за здравето, трябва да бъдат включени представители на Национално представителните организации на и за хора с увреждания. Предложението ни кореспондира със чл. 86а от Закона за здравето, който регламентира че в Обществения съвет по правата на пациента към Министъра на здравеопазването са включени представители от Национално представителните организации на и за хора с увреждания.
    Уважаеми г-н Калфин,
    Ние легитимните представители на гражданите с различен вид и степен на увреждане, признати за социален партньор на държавата категорично считаме, че за пореден път се прави опит да се решават на парче тежките проблеми на тази социална група. Заявяваме, че подобен подход няма да доведе до пълноценната интеграция на хората в неравностойно положение в обществото и превръщането им в значим национален, обществен капитал допринаящ за личностното си развитие и това на България. Обсъжданите „Основни насоки за усъвършенстване на експертизата на работоспособността” са със много тесен хоризонт и неясни цели. Прилагането им в този вид ще предизвика силно социално напрежение и ще ни принуди, да използваме всички разрешени от закона форми на протест. Ние сме убедени, че само комплексния подход и активен диалог с Национално представителните организации на и за хора с увреждания, може да осигури верните решения. Декларираме, че организациите ни са за дълбоки промени във всички аспекти на политиката за хората с увреждания и сме готови да предлагаме решения в интерес на тях и обществото.
    С цел намиране на полезните решения, трябва спешно да бъде създадена работна група, в която да бъдат включени наши представители. Тя трябва да има за задача да формулира основните принципи на промени в Медицинската експертиза и Експертизата на работоспособността съобразени със поставените от нас въпроси.
    Заместник-председател на Националния съвет за интеграция
    на хората с увреждания и Председател на
    Асоциация на родители на деца с епилепсия
    Веска Събева
    Председател на Съюза на слепите в България
    Васил Долапчиев
    Председател на Асоциация на родители на деца с увреден слух
    Мария Кръстева
    Председател на Съюза на инвалидите в България
    Красимир Коцев
    Председател на Център за психологически изследвания
    Диана Инджова
    Председател на Съюза на глухите в България
    Николай Нинов
    Председател на Българска асоциация за невромускулни заболявания
    Виолета Антонова
    Председател на Асоциация на родители на деца с нарушено зрение
    Лазар Живанкин
    Президент на Национална организация ”Малки български хора”
    Светослав Чернев
    Председател на Българска асоциация”Диабет”
    Красимир Кънев
    Председател на Съюза на военноинвалидите и военно пострадалите
    Петър Велчев
    Председател на национално сдружение на работодателите на хора с
    увреждания
    Маринела Ангелова
    Председател на Национална асоциация на сляпо глухите в България
    Димитър Парапанов
    Председател на Българска асоциация за лица с интелектуални затруднения
    Любка Александрова
    Председател на Националния съюз на трудово- производителните кооперации
    Стилиян Баласопулов
    Управител на сдружение„Национален център за рехабилитация на слепи”
    Стефан Данчев
    Председател на Българска асоциация за рекреация, интеграция и спорт
    Павел Савов
    Председател на Национален алианс за социална отговорност
    Георги Георгиев
    Председател на Национална потребителска кооперация на
    слепите в България
    Михаил Кърлин

  13. 13 Профил на Boriana Holevich
    Boriana Holevich
    Рейтинг: 8 Неутрално

    СТАНОВИЩЕ
    на лекарите, работещи в системата на медицинската експертиза на работоспособността относно реформата в ТЕЛК

    Последното предложение на управляващите е след като минат през лекарски комисии, болните с увреждания да се явяват на втора комисия състояща се от лекар със специалност трудова медицина, социален работник, представители на НОИ и Агенция по заетостта, която да решава на какви пенсии, помощи и привилегии ще имат право.
    Разделянето на медицинската експертиза от социалната и професионалната, както и промяната в терминологията е в центъра на т.нар. „реформа”, като това се дефинира, едва ли не като „златен ключ”, който ще реши всички проблеми на хората с увреждания. От думите на управляващите излиза, че хората с увреждания, след като преминат през бъдещите комисии, няма да имат потребност от инвалидна пенсия защото държавата ще се погрижи да си намерят работа и да се интегрират в обществото. В предложената реформа няма и дума за всички останали сериозни проблеми, съпътстващи тези процеси.
    Разделянето на системата за оценка на уврежданията влиза в противоречие с модела на Международната класификация на човешкото функциониране, уврежданията и здравето/ICF/ на Световната здравна организация, приета през 2001 г. от всички държави, членки на ООН, която определя увреждането като комплексен феномен и съчетава медицинския и социалния подход в една концепция и следва да се извърши едновременно от мултидисциплинарен експертен екип.
    Към момента съществува шестстепенен контрол при освидетелстване на болните. Той минава през семейния лекар, издаващ първичното направление за ТЕЛК, съответни тесни специалисти, издаващи консултации, подкрепени с инструментални, параклинични и високоспециализирани изследвания. Следващ етап са лекарите от ТЕЛК, всеки от които има специалност и минимум 10 години трудов стаж по съответната специалност. След запознаване с медицинското досие на пациента и преглед на лицето ТЕЛК издава експертно решение. Всички експертни решения с 50% и над 50 % намалена работоспособност се разглеждат от тричленни лекарски комисии към НОИ, които при несъгласие с определения процент от ТЕЛК обжалват решението пред Националната експертна лекарска комисия / НЕЛК /. Когато НЕЛК определи процент намалена работоспособност под 50% НОИ съставя на ТЕЛК ревизионен акт и лекарите от ТЕЛК изплащат получените от болния социални пенсии за периода от явяване на ТЕЛК до явяване на НЕЛК. Няма правосъдна система в света с прецедент като чл. 112, ал. 9 от закона за здравето, който гласи че обжалването на експертното решение на ТЕЛК не спира плащанията по него и сумата изплатена като пенсия се връща от лекарите от ТЕЛК. Контрол се осъществява и от Консултативни комисии към Дирекция социално подпомагане по райони, които след решението на ТЕЛК изготвят индивидуална социална оценка на лицето с увреждане и преценяват потребностите от рехабилитация, възможностите за трудова дейност, професионална реализация, квалификация и преквалификация, обстоятелствата от социален здравен, семеен и битов характер, отнасящи се до възможностите за интеграция, определят какви помощи и социални придобивки се полагат.
    Новосъздадените структури практически ще дублират дейността на съществуващите и ще произведат допълнителни затруднения пред хората с увреждания, които следва да извървят трънливия път на сложната процедура за признаване на социалните и осигурителните им права.
    Бегъл поглед върху статистиката на заболеваемостта от онкологични, сърдечно съдови, психиатрични и други социално значими заболявания показва, че броят на болните многократно надвишава броя на освидетелстваните от ТЕЛК. По данни от Национален център по обществено здраве и анализи броят на болните от злокачествени заболявания през 2013 г. е 277456 души, броят на психично болните е 144203, на тези със сърдечно-съдови заболявания - 313601, със захарен диабет- 76940 или общо 811750. Ако към това се добавят травматично болните, хората с увредено зрение и слух, вътрешни, неврологични заболявания, вродени аномалии, аномалии на развитието, ортопедични заболявания и др. ,със сигурност ще се окаже, че броят на болните е значително по-голям от този на освидетелстваните в ТЕЛК с 50 и над 50% намалена работоспособност, който към момента са 560000 т.е .8% от населението, а в Европейския съюз този процент надхвърля 16,7% по данни на Евростат.
    Ето защо и още десет комисии да се създадат броят на хората с трайни увреждания няма да намалее. Колкото до назначаването на социални работници в структурите на ТЕЛК или в нови комисии, опитът от преди години, когато такива бяха назначени в ТЕЛК и в последствие премахнати показва, че те не допринасят с нищо за подобряване работата на системата. Единствено и само лице с медицинско образование може да преценява специфичните потребности на всеки болен. Назначаването на всякакви други специалисти е само излишно и безсмислено раздуване на администрацията, което ще удължи и затрудни освидетелстването и ще е във вреда на пациентите.
    Голяма част от проблемите в ТЕЛК идват от недомислици в Наредбата за експертиза на работоспособността. В нея са включени както сериозни заболявания, водещи до трайни и необратими последици, така и някои състояния, които съвсем не намаляват съществено работоспособността , а също и заболявания протичащи с обостряния и продължителни ремисии при адекватно лечение. Трябва да се преразгледат и сроковете на инвалидизиране, като се даде възможност за значително съкращаване на срока, когато може да се очаква подобрение на състоянието след лечение, рехабилитация, или оперативна интервенция. Контролът може да се засили с наличния ресурс, без излишно удължаване на процедурата и разширяване на администрацията, като се даде възможност на лекарите- експерти към Картотеките за медицински експертни досиета да обжалват решенията на ТЕЛК като допълнителен контролен орган.
    Медицинската експертиза и към момента е индивидуална за всеки пациент и в решението на ТЕЛК ясно се посочват противопоказаните условия на труд за съответното заболяване. Към момента пациентите преминават през пет комисии: ЛКК, ТЕЛК, медицински комисии към НОИ, Консултативни комисии към Дирекция Социално подпомагане, а при обжалвано решение и НЕЛК. Създаването на допълнителни комисии само ще увеличи администрацията, ще затрудни допълнително болните и ще удължи срока за получаване на окончателно становище. Съгласни сме, че вместо да се отпускат минимални пенсии за хората с увреждания, те трябва да бъдат интегрирани в обществото. Интеграцията обаче означава осигуряване на специализирано обучение за придобиване на специфични умения, осигуряване на достъпна среда и комфорт, и най вече осигуряване на приспособени работни места, съобразени със специфичните увреждания. Отнемането на инвалидните пенсии, преди да бъдат изпълнени тези условия, може да се нарече само с една дума ГЕНОЦИД !!!
    Пенсията за инвалидност не е социална помощ, а покритие на осигурителен риск от държавното обществено осигуряване. В този смисъл социалната оценка не би могла да остави без пенсия лицето защото продължава да работи или има други доходи, след като се е осигурявало за инвалидност поради общо заболяване. Правото на труд на всеки български гражданин е гарантирано от Конституцията на РБ и никакви медицински, социални или други комисии не могат да го отменят. Медицинската експертиза на работоспособността може само да посочи противопоказаните условия на труд за съответното заболяване.
    Реформата в сферата на инвалидността е необходима, но трябва да бъде насочена най-вече към социалното включване на хората с увреждания в обществото чрез отстраняване на социалните бариери пред тях, които очевидно съществуват. Това изисква адекватни на потребностите на хората с увреждания политики в множество сфери и области.
    Реформите в системата на медицинската експертиза трябва да са насочени към улесняване, а не към затрудняване на пациента. Такива реформи вече са започнати. През лятото на 2014 г. бяха закрити специализираните ТЕЛК – очна, белодробна и психиатрична и бяха назначени съответни специалисти към ТЕЛК –общи заболявания, което съкрати с месеци времето за освидетелстване на болните и доведе до премахване на прословутите опашки пред специализираните комисии и еднократно освидетелстване на пациента за всичките му заболявания. Вече е разработена и единна електронна система за нуждите на ТЕЛК, която е в процес на внедряване. За нея са заплатени около 800 000 лв. Внедряването й допълнително ще облекчи достъпа на болните до ТЕЛК и ще даде възможност на контролиращите органи във всеки момент да имат поглед върху работата на ТЕЛК.
    Реформата трябва да продължи последователно в синхрон със здравната реформа като се вземат предвид следните предложения:
    - ускоряване на въвеждането на електронна здравна карта, която ще дава най-ясна представа за здравословното състояние на пациента.
    - преразглеждане функциите на картотеките за медицински експертни досиета в посока работещите там лекари, със стаж и опит в експертизата, да оказват допълнителен контрол и да имат право да обжалват експертните решения на ТЕЛК.
    - преразглеждане на Наредбата за медицинска експертиза на работоспособността, включително сроковете на инвалидизиране.
    - включване в състава на ТЕЛК на кариерни консултанти, познаващи добре пазара на труда за насочване на хората с намалена неработоспособност към конкретно работно място, съобразено със специфичните им потребности, посочени от лекарите и съдействие за назначаване на работа.
    - създаване на Наредба за експертиза на вид и степен на увреждане при деца съобразена със спецификата на заболяванията и протичането им в детска възраст.
    - въвеждане на задължителни разумни срокове за освидетелстване както от ТЕЛК така и от НЕЛК.
    - включване в състава на ТЕЛК на лекари-представители на НОИ на ротационен принцип, така че да имат пряк контакт с пациентите и да имат право да подписват решенията на ТЕЛК „с особено мнение”, което автоматично да ги насочва за преразглеждане от НЕЛК.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK