Учители по география излизат на национален протест

Учители по география излизат на национален протест

© Анелия Николова



Тази събота (23 януари) учители по география от цялата страна се събират на национален протест пред сградата на Министерството на образованието и науката. Те недоволстват срещу предложения от ведомството учебен план, в който географията е отстранена като предмет в 11 и 12 клас в непрофилираните училища, както и срещу изискванията за новите учебници за 5 клас, които трябва да включват по-тежък материал от досега. 


Според председателят на Асоциацията на професионалните географи и регионалисти доц. Марин Русев (в интервю по БНР), новият Закон за предуичилищното и училищното образование "не е лошо направен", но част от подзаконовите актове, които са дело на министерството, "абсолютно противоречат" на принципите му.


Русев изброи, че в пети клас с новите изисквания на министерството се очаква от едно дете на 11 години да познава способите за картографиране, какво е количествен и качествен фон, да описва формирането на континентите, да обяснява факторите на климата, да чете климатограма. Парадоксът е, че по математика едва в шести клас се учи за първи път фигурата кръг, т.е. не може година по-рано да се очаква от учениците да четат кръгова диаграма, убеден е географът.


Друго, което той изтъква е, че "географията се учи с два пъти по-малко часове от историята, до седми клас е с почти три пъти по-малко часове отколкото музика и рисуване".

Александър Трингов, началник отдел "Общо образование" в МОН, коментира по БНР, че общият брой на часовете по география от 5-и до 10-и клас всъщност е увеличен в сравнение със сега действащия план. "Некоректно е да се твърди, че предметът география е изместен на заден план. Няма такова противопоставяне на предмети и подреждане на първостепенни и второстепенни учебни предмети", заяви той. По отношение на тежестта на материала в следствие на концентрирането на часовете, Трингов коментира, че "тук вече е и ролята на учителя – да не изисква от учениците да възпроизвеждат само знания, а да ги учи и на умения".


Няма механично и самоцелно прехвърляне на учебно съдържание, обясни от своя страна експертът по география в МОН Христина Маркова. "По отношение на учебната програма отпаднаха много понятия, бяха прецизирани очакваните резултати. Осигурихме възможност да се изучават голяма част от темите през континентите, отпаднаха понятия като "природни условия и ресурси", които ще се изучават на много по-късен етап на средното образование", каза тя.

Според Маркова учениците в 5-и клас ще са облекчени откъм сложна терминология, но ще учат по-сложен материал, адаптиран за тяхната възраст.

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 2370 Весело

    Някъде бях чел, че Местан отговарял за учебниците и учебните планове с неговите си кадри в просветата....Сега ,докато се наМЕСТи наново разМЕСТеното ще има проблеми....

    [email protected]
  2. 2 Профил на Дневник:Анкета за или против новият сайт
    Дневник:Анкета за или против новият сайт
    Рейтинг: 521 Разстроено

    Експериментът "Образование ", продължава.
    Някой упорито иска да запълни думата "реформатор" със съдържание, само и само да осмисли съществуването си на поста.
    А клакьори да му пригласят колкото щете...

    Да мразиш е сериозно занимание. Имаш ли толкова време, да се "забавляваш" с това ?!?
  3. 3 Профил на ana_ni
    ana_ni
    Рейтинг: 470 Неутрално

    училището не е занаятчийска работилница и практическите занятия не могат да са равни на класическия смисъл на образованието
    средна култура се постига с образоване по различните научни дисциплини съобразени с възрастта, а не с трудово обучение.

  4. 4 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 849 Неутрално

    Ако има област, в която българите да са най-зле подготвени, това е географията. По-зле е и от математиката и на светлинни години по-зле дори от граматиката. Нагледал съм се на невероятни географски невежества!... А какво означава "профилирани училища", нима съществуват училища с повишено изучаване на география!?

  5. 5 Профил на Das Territorium
    Das Territorium
    Рейтинг: 1355 Неутрално

    След съдебната, реформата в образованието е втора по важност. Не съм специалист, но с просто око се вижда, че образованието дотук е пълен провал. Аз бих дал кредит на доверие за извършваната в момента реформа, просто защото това което имаме като образование в момента, е тотал щета.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    A lie can run round the world before the truth has got its boots on. Terry Pratchett
  6. 6 Профил на Големи яйца:)
    Големи яйца:)
    Рейтинг: 888 Весело

    Важно е да не научат, че Лондон е държава, а Босна столица на Румъния, подобно на една цицореста флейтистка.

  7. 7 Профил на steven83
    steven83
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Мда.. 25 години правихме реформи. Накрая дойдоха едни и казаха че се нуждаем от спешни реформи! Ми до сега какво правихме бе ?!?

    В тая кочина хляба свършва, но пък зрелища има достатъчно!
  8. 8 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 6747 Неутрално

    Имам съседка с дете в шести клас.Не знаете какви контролни им дават по пеене.Колко теория учат.Защо трябва да има толкова много часове по пеене и рисуване,като това е до талант.Талантливите деца да се занимават отделно.

  9. 9 Профил на oex13531876
    oex13531876
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Те и малоумните пришълци нищо не знаят по география, но имат айфони с GPS.
    И сега сериозно - подготовката в т.нар. профилирани гимназии е без значение, когато неграмотни хора бутани няколко години, се явяват на матура и дори влизат в университет. Половината абитуриенти са абсолютно неграмотни. Всички сме само свидетели.

  10. 10 Профил на j.h.jazz
    j.h.jazz
    Рейтинг: 536 Неутрално

    До коментар [#4] от "Митев":

    А пък на мен ми беше любимата в частта за страните/столиците/големината им.
    Не бях тръгнал още на училище, а знаех столиците на всички страни, които ги имаше в атласа по онова време(споко, не бяха толкова много както сега )

  11. 11 Профил на blaueaugen
    blaueaugen
    Рейтинг: 470 Весело

    "Парадоксът е, че по математика едва в шести клас се учи за първи път фигурата кръг, т.е. не може година по-рано да се очаква от учениците да четат кръгова диаграма"

    - кръг не се ли учи в детската градина?
    Не би трябвало кръговата диаграма да затрудни 12-годишно.

  12. 12 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 849 Неутрално

    До коментар [#10] от "j.h.jazz":

    Ами ако познаваш наистина географията, и съответно знаеш, че тя не е само в знаенето на градове и столици, значи и ти си се нагледал на невежества, които иначе уж образовани хора, дори не подозират че притежават и показват

  13. 13 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 669 Неутрално

    Географията по мое време беше раздута както си имахме по 2 часа седмично и май наистина без последните класове. Всичко си запомнях още в час, не съм учила никога по предмета вкъщи. Материалът няма да е бил кой знае колко.
    Ако искат повече часове е добре да въведат едно две години историческа география - открития, експедиции, заедно с документални четива. Ще е суперинтересно и ще има много за преподаване и изпитване.

  14. 14 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 1289 Неутрално

    До коментар [#10] от "j.h.jazz":

    Случайно ако не си над 30-годишен да си имал една детска енциклопедия по география в последните страници на която имаше карти на страните във всеки континент заедно със знамената им и данни за тях...

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  15. 15 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 882 Неутрално

    Пълни идиоти.В една от най-често използваните проекции е Меркапторовата ,при която мащаба не е линеен и зависи от косинуса на ширината.В кой клас се учат тригонометрични функции.При гаусовите координати отиваме вече на висша математика и тя почти не се учи в средното образование

  16. 16 Профил на j.h.jazz
    j.h.jazz
    Рейтинг: 536 Неутрално

    До коментар [#14] от "angevins":

    Доста над 30... Освен атласа, имаше едни малки джобни тефтерчета с пластмасова подвързия - отзад имаше пълна справка за страните.

  17. 17 Профил на happystory
    happystory
    Рейтинг: 264 Неутрално

    Цялата образователна програма трябва да се реформира от наи наи наи наи добрите специалисти в сферата. Аз лично бих махнал музика и литература, и на тяхно място въвел - основи на пазарната икономика, основи на конституционите права и основи на човешкото поведение и морал. Според мен това е по важно и по смислено от колкото да насилваш някои да учи за литературни герои за които въобще не им пука. По полезно е да научиш хората от малки какви права имат по конституция, какви са основите на човешкото поведение и морал, както и какви са основите на пазарната икономика. Така другият път някои политик като каже ''гласуваите за мен и аз ще направя еди какво си безплатно'' хората ще знаят да НЕ гласуват за този човек. Ще знаят как работи пазарна икономика.

  18. 18 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 1289 Неутрално

    До коментар [#16] от "j.h.jazz":

    Няма лошо На мен ми ги взеха някъде когато съм бил около 7-8 годишен 1993 год..

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  19. 19 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1188 Любопитно

    До коментар [#17] от "happystory":


    [quote#17:"happystory"]Според мен това е по важно и по смислено от колкото да насилваш някои да учи за литературни герои за които въобще не им пука.[/quote]
    Споко, на тези дето не им пука за героите, няма да им пука и за правата им по конституция. Тези се интересуват само от фейсбук и кой коя ущипал..... така де, да не ме баннат...

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  20. 20 Профил на happystory
    happystory
    Рейтинг: 264 Неутрално

    До коментар [#19] от "the_flea":

    Ще им пука, защото първо: това не е много материал, второ: става въпрос за ежедневието им, не е нещо от измислен свят което няма нищо общо с техният живот и тяхното ежедневие, и трето: това е полезна информация за много хора, всеки иска да знае какво има и какво няма право да прави. Не става въпрос за сложна тематика, а просто основен преглед и основни познания по това какви права ти дава конституцията, какво имаш право да правиш и какво не. Аз до сега несъм виждал 1 ученик които да иска да учи повече по литература, и неща които не го интересуват. Ако аз исках да науча повече за литературни герои, не ми трябва учител да ми казва какво да чета, щях сам да си намеря това което ме интересува онлаин и да го прочета. Да караш хората НАСИЛА да приемат и наизостят информация която те НЕ ИСКАТ да знаят, тов НЕ Е образование, и НЕ води до добри резултати.

  21. 21 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 608 Неутрално

    До коментар [#16] от "j.h.jazz":

    И аз съм имала доста такива тефтерчета, но се изгубиха с годините. Сега съм запазила едно, останало от баща ми, и ми е интересно да го преглеждам.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK