Министерството се ангажира "да върне четенето в училищата" с новите учебни програми

Проф. Тодор Танев, министър на образованието и науката

© Юлия Лазарова

Проф. Тодор Танев, министър на образованието и науката



Около 30 произведения ще отпаднат от задължителната програма по литература в средното образование. В момента се изучавата над 170 български и световни произведения, а с новата учебна програма ще бъдат около 140. Това се налага от цялостната концепция на новия закон за образованието - да има акцент върху емблематични творби на авторите, а останалите творби да се учат в пакет, да има повече време за разбиране и анализ на произведенията, както и материалът да е съобразен и с възрастта на учениците и с нивото на останалите предмети, които изучават. Всичките над 90 произведения, които в момента влизат в матурата, остават.


Това обяви днес министърът на образованието и науката проф. Тодор Танев. Новите учебни програми за втори, шести и осми клас бяха публикувани за обществено обсъждане в петък. Днес министерството на образованието и науката свика пресконференция, за да обясни замисъла си след като през уикенда различни медии изтълкуваха публикуваните документи по различни начини - например че от задължителната подготовка на учениците ще отпаднат емблематични произведения като "История славянобългарска" и че литературата изобщо се орязва "кардинално". 


Министърът и експерти от министерството, които са изготвяли програмите, бяха категорични, че орязването не е драстично, а по-важното е, че има значителни размествания в програмите по класове, така че материалът да съответства повече на възрастта на учениците и да следва хронологична и логическа последователност.




"История славянобългарска" конкретно се мести от шести в девети клас, защото тогава учениците ще могат да гледат на произведението и от филосфската му страна, не само като текст, обясни Танев. Предисловието ще се гледа и в шести клас, за да се впише в хронологическата рамка, която ще следва обучението по литература. 


Сред отпадналите са "Бай Ганьо в банята", защото "смятам, че не е подходящо и България е мръднала малко над това ниво", както и романът на Александър Дюма "Граф Монте Кристо", уточни още министърът. За сметка на това се включва "Бай Ганьо пътува". "Това, което трябва да бъде вътре е вътре", категоричен е Танев. По негово настояване например е останало стихотворението "Предсмъртно" на Вапцаров в 10 клас. 


В десети клас ще се изучават само български произведения, а до този момент нашата литература ще се гледа в контекста на световната, стана ясно още от разясненията. 


Главният експерт в дирекция "Образователни програми и образователно съдържание" Милена Иванова коментира пред медиите, че "не сме на сергия за ябълки и круши", затова не е важно колко произведения са отпаднали или не. Тя отново повтори, че целта на промените е децата да разбират по-добре литературата и да се изкорени сегашната практика на "репродуктивно знание и възпроизвеждане на чужди мисли".


Проф. Адриана Дамянова, която също е участвала в изготвянето на новата програма по литература, изтъкна, че от години родителите негодуват срещу натоварената програма на учениците, и след като беше отхвърлено предложението на министерството да се увеличи броя на учебните часове, няма друг начин да се освободи време освен да се намали съдържанието. В момента на учителите по литература се налага да преподадат по 2-3 текста на час, за да спазят програмата, което е прекалено и непродуктивно, смятат експертите. 


"Безсмислени са количествените преброявания на произведенията, задачата не е да проследим кой влиза и излиза от програмата, а да върнем четенето в училищата. Неизбежно е ограничаването и селектирането на съдържанието с промените в образователните степени" заяви и проф. Бойко Пенчев. Той посочи, че в момента има голямо претоварване в петте гимназиални години, защото например по програма са включени почти цялото творчество на Йордан Йовков, на Елин Пелин и други, без това да е необходимо. 


Предложенията на министерството са публикувани на сайта на ведомството и ще останат на обществено обсъждане в продължение на един месец. Министър Танев прикани родителите, учителите и всеки с отношение към темата да изкаже мнението си в рамките на този месец. Той подчерта, че публикуваните документи са само варианти и подлежат на изменение след като се вземе предвид общественото мнение. 


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (82)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 6859 Неутрално

    Тези първо пишат и приемат наредби,после обсъждат.От главата за краката.

  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 2564 Неутрално

    '' Днес министерството на образованието и науката свика пресконференция..'', за да обясни, че не им е ясно с какво всъщност се занимават с така наречените''Реформи''.Сутринта бяха пуснали една госпожа зам-министър Кастрева, която явно са я избрали само по фамилията, за да ‘’кастри’’учебниците.Беше се гримирала тежко за авторитет и не беше дошла в телевизията, за да отговаря на въпроси, а да си изрецитира наизустените глупости.

    [email protected]
  3. 3 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1074 Любопитно

    "Сред отпадналите са "Бай Ганьо в банята", защото "смятам, че не е подходящо и България е мръднала малко над това ниво".

    Малко? Тя България и по онова време е била над това ниво, но Бай Ганьо не е бил, и все още не е.

    TAKE THE RED PILL!
  4. 4 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1074 Любопитно

    Интересно ми е ще отпадне ли "Деветият брат" ,втори клас?

  5. 5 Профил на Жълтопаветник
    Жълтопаветник
    Рейтинг: 267 Неутрално

    Ако искат да повишат четенето, трябва да махнат всички български автори. Тва "Под Игото", тва "Тютюн", тва "Железният светилник" итн - няма по-тегави и скучни книги.

  6. 6 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА
    Рейтинг: 1341 Любопитно

    До коментар [#2] от "karabastun":
    [quote#2:"karabastun"]една госпожа зам-министър Кастрева[/quote]
    Според която ... автори!!! като Робинзон Крузо трябва да се изучават.
    Без коментар за това министерство.

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  7. 7 Профил на wiligri
    wiligri
    Рейтинг: 549 Неутрално

    До коментар [#5] от "jedimaster":
    Аслъ! К'во шъ читът тугаз? Сигур текстовете от песните на Азис?

  8. 8 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1595 Неутрално

    За един шестокласник "Робинзон Крузо" е около 100 пъти по-интересно четиво от "История славянобългарска", която отгоре на всичкото трябва да се чете с помощта на речник.

    Some say the end is near, Some say we'll see Armageddon soon, I certainly hope we will, I sure could use a vacation from this bullshit three-ring circus sideshow.
  9. 9 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1931 Неутрално

    ........ да върнем четенето в училищата."Само това да направите,стига.

  10. 10 Профил на Жълтопаветник
    Жълтопаветник
    Рейтинг: 267 Неутрално

    До коментар [#7] от "wiligri":

    Мда, сега като се замисля, прав сте. Други книги няма.

  11. 11 Профил на pili4ev
    pili4ev
    Рейтинг: 381 Весело

    Робинзон Крузо е просто една хубава книжка за първолаци...
    Но е логично да се изучава в 6-ти клас, за да се осъзнае пълноценно от малките нещастници - тезата за "мирното съвместно съществуване на Различни Етноси"...

    смЕх...

  12. 12 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2889 Весело

    В случая има резон "История славянобългарска" да се учи тогава когато ще може да се осмисли , въпреки че не съм сигурен дали и деветокласниците ще могат да я смелят ...

  13. 13 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 838 Неутрално

    [quote#9:"chicago514"]... да върнем четенето в училищата.[/quote]
    -Това е много правилно, защото дори в 11-12 клас има ученици, които не могат да прочетат и еддно сложно изречение, без ,,запецване''. Освен това е хубаво още малките да ги карат и да разказват, та да свикнат да се изразяват гладко. Дано.

  14. 14 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 973 Любопитно

    "Сред отпадналите са "Бай Ганьо в банята", защото "смятам, че не е подходящо и България е мръднала малко над това ниво""
    ====================
    ??????????
    Този МинистЕр скоро общувал ли е с началника си?

  15. 15 Профил на kukam
    kukam
    Рейтинг: 274 Неутрално

    Искрено ми е любопитно, ако подложим всички учители по литература на изпит - да напишат есе от 5 страници и критериите за оценка са както бяха в гимназията ми - по половин единица надолу за правописна и по четвърт за пунктуационна грешка, какъв процент ще са между 2 и 3.5 какъв между 5.50 и 6.

    После моге да се мисли и каква реформа е нужна.

  16. 16 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 973 Любопитно

    [quote#7:"wiligri"]Аслъ! К'во шъ читът тугаз? Сигур текстовете от песните на Азис?[/quote]
    Много си близо
    МОН масово изхвърлят български произведения, но за сметка на това в учебниците по музика ВЕЧЕ ПРИСЪСТВА "Джелем, джелем"!!!!

  17. 17 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 838 Весело

    [quote#2:"karabastun"] зам-министър Кастрева, която явно са я избрали само по фамилията, за да ‘’кастри’’учебниците.Беше се гримирала тежко за авторитет и не беше дошла в телевизията, за да отговаря на въпроси, а да си изрецитира наизустените глупости. [/quote]
    -Ш-ъ-ъ-т за този столичен кадър от ,,дългата скамейка'' с ценни кадри на ГЕРБ, не трябва да се казва нищо лошо. Инак ще се компроментира цялата ,,скамейка'', зер с каквито се събереш......

  18. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  19. 19 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 973 Любопитно

    До коментар [#8] от "Хриси":

    Ами, тогава да махнем всичката българска литература и да вкараме "Здрач", него още по-лесно го четат и им е по-интресно

  20. 20 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 974 Весело

    децата трябва да четат каквото им е интересно... ако същите четива се изучават в училище, тогава ще им е интересно да ходят на училище и да обсъждат неща които ги вълнуват...
    а ако толкоз им се причетат досадните писания на "класиците" - в читанката ги има сичките, да даунлоудват на киндълите и да съпреживяват радините вълнения, беритбата на тютюн, и дарителството на опиумни кинти за строеж на църкви...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  21. 21 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 2564 Неутрално

    До коментар [#17] от "Бенк-Бенк":

    Ето го интервюто - можем да се посмеем от сърце.
    http://btvnovinite.bg/video/videos/tazi-sutrin/zashto-znakovi-proizvedenija-izpadat-ot-uchebnicite.html

    Няма нужда от коментар - тези просто трябва да си вземат премиите за реформите.
    А Робинзон се оказа символ на предприемачеството...

    [email protected]
  22. 22 Профил на Daria
    Daria
    Рейтинг: 774 Неутрално

    По принцип тези имат за цел
    1. Опростяване на децата на матряла
    2- Обезбългаряване.

    Това е поради факта , че са продажни и предатели.
    Плащат им да го правят и не им дреме.

  23. 23
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  24. 24 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 973 Любопитно

    "За песента „Джелем, джелем“, който вече е в учебник по музика, Кастрева каза, че учебната програма давала знания, умения и компетентности, а учителят решавал коя песен да избере. Можел вместо тази да избере друга ромска песен. Знаковите неща щели да останат."

  25. 25 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1220 Неутрално

    До коментар [#6] от "ПАВЛА":

    хм, "Робинзон Крузо" е далеч по-интересна книга за юноши, от "История Славянобългарска".

    Изненадва ме как с лека ръка едно политическо лице (ако може така да се каже), дето утре никой няма да помни как му е името, решава и маха (или добавя) произведения по свое усмотрение.

    Въобще каква е тая форма на сталинизъм в образованието? Кога преподавателите сами ще избират какви художествени произведения да изполват?

  26. 26 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1074 Неутрално

    Реформатора министър, реформира със замах и некадърност

  27. 27 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1931 Неутрално

    [quote#13:"Бенк-Бенк"]Това е много правилно, защото дори в 11-12 клас има ученици, които не могат да прочетат и еддно сложно изречение, без ,,запецване''. [/quote]Разбира се.Затова съм го написал.За другото винаги може да се спори много напоително.

  28. 28 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1074 Неутрално

    До коментар [#1] от "Роси":
    Реформатор, какво очакваш

  29. 29 Профил на Daria
    Daria
    Рейтинг: 774 Неутрално

    До коментар [#21] от "karabastun":

    И кое точно му е смешното ? 1- Очевадно тази лелка зам министър си мисли че Робинзон Крузо е автор
    2- Очевадно гледат да изметат всичко което показва че е имало 500 години турскко робство.

    Пърчо го изметоха от Историята , а сега го правят от литературата.

    Това във синхрон, с унищожението на армията, пускането на араби през границата , съсипята в икономиката ит.н. Накратко с тези предатели ни готвят за вилает в новата османска империя.

  30. 30 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 973 Неутрално

    До коментар [#21] от "karabastun":

    Цялата ГЕРБерска пап...ч трябва да се измита. Тези трябваше вече да са си подали оставките

  31. 31 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 974 Весело

    бе не ви ли омръзна да циврите за туй робство...?

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  32. 32 Профил на pili4ev
    pili4ev
    Рейтинг: 381 Весело

    И как да не махне човек "Даваш ли даваш Балканджи Йово хубава Яна на турска вяра ???"...
    То целият "текст" е направо СКАНДАЛЕН...
    Как да го "вържат" еврогейтаците от министерството с "мирното съвместно съществуване на Етносите"... за пред горките дечица...
    И Кво и Как да Обясняват на малките нещастници бедните даскали...

    смЕх ...
    и ташаци на рояци...

  33. 33 Профил на Daria
    Daria
    Рейтинг: 774 Неутрално

    Планът "Румели" на Давутоглу има за цел присъединяване ( по възможност доброволно ) на южна България и голяма част от черноморието към новата конфедеративна Османска имерия. Идеята е по- възможност това да е доброволно до 2025 год. Планът "Румели" се подкрепя и от Финасовите глобалисти като част от пренареждането на картата в Близкия изток и Балканите. П отози план в северна България е отредено остатъчно полузависимо остатъчно българско формирование. Това е причината правителството на Доган ( официално с номинал Бойко Борисов) да приема бежанци, разссипва армията, пренаписва учебници, доунищожава икономиката и т.н.

  34. 34 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 2564 Весело

    До коментар [#32] от "pili4ev":

    И това е нов начин - за учене на английски / има го в Тубата /.
    Oh, no! Poor Joe! He has no arms!
    Oh, no! Poor Joe! He has no legs!
    Oh, no! Poor Joe! He has no eyes!

    [email protected]
  35. 35 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2183 Весело

    [quote#6:"ПАВЛА"]Според която ... автори!!! като Робинзон Крузо трябва да се изучават. [/quote]
    Що не? "Сървайвър" събира сума ти зрители, та явно ще има интерес към "прадядото на Сървайвър". А ако застъпят Чудомир и Буров ще стане още по-интересно.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  36. 36 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 2856 Гневно

    Министерството що не се ангажира да върне авторитета на учителите в училище?
    Колкото и да звучи неправилно за ушите, има си начини да се постигне това.
    Едно от тях би било да се върне оценката за поведение на ученика, а тя да бъде обвързана с възможностите му да продължи обучението си в търсено, качествено и авторитетно учебно заведение!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  37. 37 Профил на cai
    cai
    Рейтинг: 267 Весело

    "История славянобългарска" конкретно се мести от шести в девети клас, защото тогава учениците ще могат да гледат на произведението и от филосфската му страна, не само като текст, обясни Танев..."

    "Илиада" въобще предвидена ли е тогаз, или само на академично ниво ще се разглежда ?!

    "...и да се изкорени сегашната практика на "репродуктивно знание и възпроизвеждане на чужди мисли".

    БУУУМ!!!Собствени мисли на деветокласник без насока.Ами кой ще ги научи как се разглежда една творба...значи, може и да са глупости, но важното е да не са "чужди мисли".

  38. 38 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2183 Любопитно

    [quote#11:"pili4ev"]Робинзон Крузо е просто една хубава книжка за първолаци...
    Но е логично да се изучава в 6-ти клас, за да се осъзнае пълноценно от малките нещастници - тезата за "мирното съвместно съществуване на Различни Етноси"... [/quote]
    И най-вече да схванат, че самозадоволяването означава дългогодишна и пълна мизерия, а силата на обществото е в екипната работа.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  39. 39 Профил на stenli1
    stenli1
    Рейтинг: 973 Любопитно

    Какво каза ГЕРБерката Кастрева, авторът Робинзон Крузо в кой клас ще го изучават?

  40. 40 Профил на heavymetal
    heavymetal
    Рейтинг: 434 Неутрално

    [quote#21:"karabastun"]А Робинзон се оказа символ на предприемачеството... [/quote]
    Не съм слушал интервюто, но съм чел Робинзон някъде из отделенията, и твърдя, че е много вдъхновяваща книга за децата. Примерът за съзидателност, изобретателност, за воля, упоритост и смелост, е много ценен за тази възраст. Лесно се чете, защото е увлекателно, а не отблъскващо и неразбираемо! Научават се много неща за култура, история, география...
    Това са моите критерии "за". Какви са вашите "против"? Или просто така, да си лаем?

    Who Is John Galt?
  41. 41 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 2564 Неутрално

    До коментар [#40] от "heavymetal":

    Аз против *Робинзон* - нямам нищо, а вие сигурно сте чели адаптираното издание за деца *Робинзон* от Корней Чуковски - оригиналът е тегав и пълен с религиозни теми.
    А все пак да слагаме на КАНТАР и да мерим Пайсиевата история с Робинзон съм против !

    [email protected]
  42. 42 Профил на Миша
    Миша
    Рейтинг: 798 Неутрално

    До коментар [#25] от "хм":

    Павла посочи, че Кастрева нарече "Робинзон Крузо" като автор, а не произведение. Аз това го чух също. Това е нивото на зам. министърката. Но май е съпруга на учителя по тенис на Бойко. Много важно качество.

    Миша
  43. 43 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 701 Весело

    връщат четенето, сега остава да създадат и мисленето

  44. 44 Профил на eternity_43
    eternity_43
    Рейтинг: 438 Неутрално

    [quote#5:"jedimaster"]Тва "Под Игото", тва "Тютюн", тва "Железният светилник" итн - няма по-тегави и скучни книги. [/quote]

    Не съм заклет патриот, не гласувам за Атака, но това твърдение ми е малко пресилено. Ок, твоето мнение е такова, няма грижи. Мен лично Тютюн ми е от любимите книги. На ЖЗ ми харесват първа и втора част. Под Игото не ми е любима, факт, но е класика и определено каквото и да кажа за нея, няма да е тъпа, тегава и скучна. Коментарът ти е малко като "Бате, за кво в часовете по музика учиме класика беее". Сега, пардон, ама... Дай да почнем от Криско и Азис.

    Оттам нататък, мисля че тези в министерството никога не са имали, нямат и за нещастие май няма и да имат ясна визия. Кърпят, правят, струват и все непотребно измерение добиват промените. Направете една концепция от до, обсъдете я с хората, с учителското съсловие, с издатели и тогава действайте.

    П.С. Повтарям, либераст съм (или как там трябваше да е обидното), но определено е тъпо "Ми, махнахме го щото говори за "турци". Ми ще говори ми.

    Щом така не може, обратното ще става.
  45. 45 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 838 Неутрално

    [quote#36:"Храбър"]Министерството що не се ангажира да върне авторитета на учителите в училище?
    Колкото и да звучи неправилно за ушите, има си начини да се постигне това.
    Едно от тях би било да се върне оценката за поведение на ученика,[/quote]
    ++++++++++
    -И връщане на оценката за поведение, и правата на учителя за гонене от час на калпазаните, и за изключване от училище. Ама, заради пустия принцип ,,Парите следват ученика" /и той следва да се премахне, че/ сега и учители, и директори се примиряват с ,,непримиримото".

  46. 46 Профил на veselakoleda
    veselakoleda
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Напълно съм съгласна със статията. Синът ни трябваше да прочете " Под игото" в 6 клас. Детето не разбираше половината думи и, след много крясъци, викове и разправии, пак не я прочете. Аз наскоро отново прочетох "Записките" и чак сега разбрах колко гениален е Захари Стоянов. Айде да учим децата си на патриотизъм през нещата, които ни заобикалят, средата, в която живеем и състоянието на държавата ни. Иначе и сто книги да прочете, когато всички в къщи му казват да учи, че да може да се оттърве от тази територия и да замине в чужбина, какъв е смисълът от усилието. Аз искам моите деца да четат напр. Георги Марков, Георги Господинов, Милен Русков и тн. За сега четят друго, но вярвам, че и този момент ще дойде.

  47. 47 Профил на a_lizzard
    a_lizzard
    Рейтинг: 386 Неутрално

    То четенето едно на ръка, ами да вземат да вкарат и малко мислене...

  48. 48 Профил на bramasole
    bramasole
    Рейтинг: 3166 Неутрално

    От доста време образователният министър ни уверява, че екипът му подготвя реформи, каквито през изминалите поне 4 десетилетия не сме виждали. Добре, истинска реформа в образователната сфера е нужна наистина!
    Чудя се, обаче, защо се представят учебните програми за ІІ-ри, VІ-ти и VІІІ-ми клас - не беше ли възможно да се представи програмата за началното училище, а след това - за пети - осми клас. Така би се следвала "хронологична и логическа последователност" и би се дала възможност за цялостен поглед върху промените.

    "Най-големият враг на познанието не е невежеството, а илюзията за познание." Стивън Хокинг
  49. 49 Профил на oleg.yordanov
    oleg.yordanov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Нищо откакто написах този текст в далечната 2009 година не се е подобрило. Напротив става все по-зле.
    http://www.politika.bg/article?id=12300

  50. 50 Профил на sociator.bg
    sociator.bg
    Рейтинг: 221 Неутрално

    О, Робинзоне, О Крузо, защо се срамиш да се наречеш българин...

  51. 51 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2494 Неутрално

    [quote#46:"veselakoleda"]Аз наскоро отново прочетох "Записките" и чак сега разбрах колко гениален е Захари Стоянов. [/quote]

    Може и да сте права. Но може би пък точно благодарение на това, че навремето сте прочели Захари Стоянов и сте се учили да го разбирете, сега сте могли да го оцените. Ученическите години са много благодатни за интелектуалното развитие на човек. За това е много важно възрастните да подберат много добре какво и как да учат децата. Определено не може да е само това, което им е лесно.

  52. 52
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  53. 53 Профил на Ridiculous Върнете стария сайт!
    Ridiculous Върнете стария сайт!
    Рейтинг: 786 Неутрално

    До коментар [#45] от "Бенк-Бенк":

    Защото авторитетът е лично постижение и с административни инструменти той не може да се гради.

  54. 54 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 838 Неутрално

    [quote#53:"Ridiculous"]авторитетът е лично постижение и с административни инструменти той не може да се гради. [/quote]
    -Ама може да се руши с отнемане на права на училщата, директорите и учителите. А дисциплината на учениците е най-важната предпоставка за ефективност на учебно-възпитателния процес. Като ,,тоталитарна'' практика в БГ бяха премахнати оценките за поведение, униформите на учениците и пр. издържали проверката на времето. Мои близки заминаха в Англия и първата работа на училищните власти там, още преди началото на учебната година, бе да посочат изискванията им за униформа, през обувките и чорапите до връхните облекла. И то за деца от ПРЕДучилищна и първоначална подготовка. А в Германия, доколкото ми е известно има дори няколко вида оценки за поведение, касаещи различните му аспекти.

  55. 55 Профил на nik_77.
    nik_77.
    Рейтинг: 1899 Неутрално

    И в сегашния учебник по литература за 5 калс, например, има текстове, които трябва да се четат с речник. Някакви народни песни, например. Със съвършено непонятни изрази и думи. Какво точно са искали да покажат на децата - неясно. Или някакви легенди, също с непонятен текст. Толкова ли е сложно да предложиш ясен, разбираем текст. Който учи на добро. Проблемът не е само до учебниците по литература. Остава чувството за някакъв комплекс у авторите да не ги сметнат за елементарни. Комплекс, типичен за хората с ограничен светоглед, които вярно са елементарни. Това важи за всичко останало. Натруфеното облекло, скъпите аксесоари, мощните джипове - също избиват на комплекси.

  56. 56 Профил на Ridiculous Върнете стария сайт!
    Ridiculous Върнете стария сайт!
    Рейтинг: 786 Неутрално

    До коментар [#54] от "Бенк-Бенк":

    Не искам да споря с теб, просто държа да отбележа, че авторитетът зависи от много човешки и професионални качества на конкретния учител и това няма как да се замени с права и административни регламенти.
    Има учители, които грабват с интересен подход, други - с човешко присъствие, трети - с чувство за хумор, четвърти с аналитичен ум и т.н.
    Просто тези човешки качества трябва да намерят начин да се изявят в училищата. Индивидите са във висша степен отговорни за това, също и управлението на училищата, също и човешката среда... Явно в СМГ става по някаква причина и не им пречи, че им били отнели правата, а се класират на международни състезания и печелят уважението на Оксфорд. Ето за това говоря.

  57. 57 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 838 Неутрално

    [quote#56:"Ridiculous"]държа да отбележа, че авторитетът зависи от много човешки и професионални качества на конкретния учител и това няма как да се замени с права и административни регламенти. [/quote]
    -Кой отрича това! В #36 от “Храбър”, с който е свързан моя #45 става дума за нещо друго- за организацията и управлението на учебно-възпитателния процес в училищата, а не за за субект-обектните отношения в уроците между преподавателя и учника/ учениците/. И изобщо не иде реч за замяна на едното с другото, чрез права и административни регламенти. Колкото и да е добър учителят, ако в час не влизат/ или влизат-излизат/ учениците, говорят си по телефоните, ругаят се помежду си, щипят се или дори се сбиват, или в часовете нахлуват родители да търсят ,,обяснения'', той нищо полезно не може да направи. Няма право да гони от час, дори в коридора на етажа, камо ли в двора на училището, щото ученикът не можело да бъде сам там.-Трябвало преподавател да го пази. За преместване в друго училище или изключване от всички училища в БГ да не говорим. Учителите не са нито магьосници, нито пъдари без ,,пушка';' и права.Без административните права и регламенти на много места ученици се държат арогантно в час , обиждат си ,,даскала'' и му заявяват гордо:,,Нищо не можеш да ми направиш. Заради мен имаш заплата" / зер <Парите следват ученика''/ и пр. под.. Сега ясно ли е ?

  58. 58 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 1610 Неутрално

    Проблема от тази пресконференция е, че министъра се е месил в учебното съдържание. Той не трябва да го прави при никакви обстоятелства. Колкото и добри да са идеите му, той няма право да ги споделя, а да ги налага - не трябва и през ум да му минава.
    И да важното е децата да искат да четат, да им е интересно и най вече да се научат да мислят.
    А най-важното е учителят да има свободата да преподава. Сега разни фасулковци, примитивни крещящи и истерични патриоти като Хекимян много искат да заповядват на учителите как да си вършат работата и да не им позволят да кажат нищо различно от техните истерични мисли.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  59. 59 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 564 Весело

    До коментар [#48] от "Bramasole":

    След като азбуката вече не започва да се учи от А,Б,..,до Я, защо не да се правят реформи на същия принцип?!?

  60. 60 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1345 Неутрално

    Е те децата и сега си четат фейсбука в час, направо махнете всичко от учебната програма!

  61. 61 Профил на aaaa
    aaaa
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Има и други подходящи книжки като "Пипи дългото чорапче" и дори "Доктор Ох Боли" от гореспоменатия Корней Чуковски!Но не чувам нищо за Баба Илийца дето вади кола!Какво стана с нея?

  62. 62
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  63. 63 Профил на alexsilver
    alexsilver
    Рейтинг: 1192 Любопитно

    [quote#1:"Роси"]Тези първо пишат и приемат наредби,после обсъждат.От главата за краката. [/quote]
    ТИЯ искат и учениците да замязат на тях...

  64. 64 Профил на cormoranstrike
    cormoranstrike
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#18] от "Никола Георгиев":

    Не мога да си обясня липсата в училищните програми на Чудомир, Свобода Бъчварова, Хайтов, Ивайло Петров, братя Мормареви - примери за брилянтна българска литература, която със сигурност ще заинтригува децата!

  65. 65 Профил на bramasole
    bramasole
    Рейтинг: 3166 Неутрално

    До коментар [#59] от "sbk":

    Това, което имах предвид, очаквайки представяне на цялостна програма, прочетох току-що като възможни сериозни пропуски, ако се работи "на парче":
    http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2016/01/26/2692783_ministerstvo_oshte_ne_znae_kak_shte_priloji_novite/

    "Най-големият враг на познанието не е невежеството, а илюзията за познание." Стивън Хокинг
  66. 66 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1341 Весело

    До коментар [#52] от "bohr":
    Прочетох това на едно гадже и тя ме попита - страхотно, това от песен на Ивана ли беше? Викам, да, имаш силна памет, коте
    Ще влезна тихо. Кротко ще приседна,
    ще вперя поглед в мрака да те видя.
    Когато се наситя да те гледам –
    ще те целуна и ще си отида.

  67. 67 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Няма нито един успешен модел в света, който минава през отказ от идентичност. Дори Америка, в която са "претопени" десетки нации, настоява за американска идентичност.
    Трето. В управлението, в конкретния случай – в Министерството на образованието, има множество хора, и то по върховете, които не знаят какво правят. Да се говори за стратегии, реформи, цели, България 2020 или 2030 при това положение е тотално неуместно. И не само в образованието.

  68. 68 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Това управление следва плътно девиза "Нито ден без глупост".
    Въпреки това търпимостта към него е висока.
    Обяснението е просто. Тия, които евентуално биха го заместили, ще бъдат още по-непоносими.
    Не знам колко още може да се кара така.

  69. 69 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Нацията е чувствителна към посегателствата към това, което тя счита за свои корени. Нищо не е загубено. Все още имаме общност. Дерзайте, братя! Къде си вярна ти, любов народна?

  70. 70 Профил на mr. wonderworld.
    mr. wonderworld.
    Рейтинг: 1341 Весело

    [quote#66:"Арон"]Ще влезна тихо. Кротко ще приседна,
    ще вперя поглед в мрака да те видя.
    Когато се наситя да те гледам –
    ще те целуна и ще си отида[/quote]

    Поетът трябва да е ляв и революционер, така е!
    Инак не е поет!

    In my Wonderworld each sleeping vision is so real.
  71. 71 Профил на Ghost
    Ghost
    Рейтинг: 1021 Любопитно

    Че то, останаха ли българчета, които да четат историята на България, бе гусин министре...като Ви гледам плакта се сещам за Тодор Колев, лека му пръст, дано и Вашата е лека...!!!

    Форумът е в будна кома...
  72. 72 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1341 Весело

    До коментар [#70] от "mr.lord of light.":

    Какво нещо е, когато ти е объркана ценностната система. Гледай на света отстрани и никога не се вземай насериозно. Тогава нещата ще ти се изяснят. Стихът е изкуство. То няма цвят. Защото се усеща с душата и сърцето. . Стихотворенията му са преведени на над 90 езика. Почти колкото Шекспир.

  73. 73 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 692 Неутрално

    "Това, което трябва да бъде вътре е вътре","

    Остава да се разбере какво ще се пръкне от това вътре .

  74. 74 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 692 Неутрално

    [quote#69:"Арон"]Къде си вярна ти, любов народна? [/quote]

    На трудовата борса . Осигурява си хляба .

  75. 75 Профил на mr. wonderworld.
    mr. wonderworld.
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#72] от "Арон":

    Ма аз сериозно вярвам, че поетът трябва да е ляво мислещ.
    Както и че операта трябва да е италианска.
    Че кифлата- виенска.

    Някои неща вървят САМО заедно, така е !

    In my Wonderworld each sleeping vision is so real.
  76. 76 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 692 Неутрално

    [quote#68:"Арон"]Не знам колко още може да се кара така. [/quote]

    Още 19 години . И ще се пее отново 45 години стигат . От тези , които я пееха в началото на "демокрацията . " Без да знаят , че тя кара със себе си престъпници и престъпления . Без наказания . И първия рефрен беше от министъра - полицай : Стига вече !.Ама на нея не й стига ...

  77. 77 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3179 Неутрално

    На дадения в статията линк към програмите разгледах тази по литература за 10 клас.Въпреки утвърждението ( пак в горната статия ),че щели да се изучават само български произведения,аз намирам задължителни произведения от чужди автори.Например,по темата " социален реализъм" учениците трябвало да се запознаят с едно от следните произведения:"Мадам Бовари" или " Ана Каренина", или “Престъпление и наказание",или разказите на Чехов.

  78. 78 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 564 Неутрално

    До коментар [#65] от "Bramasole":

    Ами то и аз точно това искам - ясна програма с определени срокове, но уви.
    За това дадох примера и с изучаването на азбуката т.е. променихме методиката за нейното изучаване и като резултат все повече ученици не успяват да четат достатъчно добре, за да могат да напредват с обучението си.

  79. 79 Профил на milena.yordanova
    milena.yordanova
    Рейтинг: 5 Весело

    Cheteneto stawa s chetene. Wmesto da namalqwat knigite, da karat decata da chetat cqlata kniga, a ne razni glupawi izwadki. I ne da q talkuwat kakto daskalicata kaje, ami kakwo si iskat. No da chetat po mnogo I ot wsichko. Samo osakatqwat decata s nekadarnost I naizustqwane.

  80. 80 Профил на Toni Ivanov
    Toni Ivanov
    Рейтинг: 1610 Неутрално

    Време е министърът,заедно с експертите си колективно да подадат оставки,заради пропуснатия раздел "Средновековие".

  81. 81
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  82. 82 Профил на benev1
    benev1
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Само плюете.
    По-малък брой произведения означава по-задълбочен анализ и вникване в смисъла. Учителката ми по български език в гимназията ми е казвала, че с намаляване на броя учениците, които нямат изявен интерес към българската литература, ще се запознаят по-добре с нея. А тя преподава в Немската гимназия в София и е преподавала в квартално училище, тоест се е нагледала на всякакви ученици. Кое е по-добре - на 10 разказа на Елин Пелин да се отдели по половин учебен час или на 3 разказа - по час и половина? И да ти остане нещо в главата.
    Който има интерес, ще прочете и произведенията извън конспекта, а който няма - поне ще се е запознал с посланията на всеки от авторите и ще е НАУЧИЛ нещо, вместо да го НАИЗУСТЯВА. И по този начин ще могат да се задават смислени въпроси на матурите, а не "Свържете автора със заглавието на произведението". А който казва, че не трябва да се изучава чуждестранна литература, явно не я е чел





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK