След реформата на ТЕЛК ще се използва методиката на повечето страни в ЕС, обяви Калфин

Ивайло Калфин, вицепремиер и министър на труда и социалната политика

© Георги Кожухаров

Ивайло Калфин, вицепремиер и министър на труда и социалната политика



Изцяло нова методика на оценяване на работоспособността и правомощия на осигурителя да иска проверка на основанията за отпускане на инвалидни пенсии и помощи. Това са двете най-важни промени, които социалното министерство обмисля в реформата на трудовоекспертните лекарски комисии (ТЕЛК), обяви днес на пресконференция министърът на труда и социалната политика Ивайло Калфин. 


Социалният министър поясни, че всичко което се обсъжда за момента, са идеи и те подлежат на промени след разговори с всички засегнати страни. Все още няма изготвено предложение за промени в закона, а се пише документ с основни насоки, който да се подложи на обществено обсъждане. Калфин зададе срок до лятото за внасяне на предложението в Народното събрание, и "някъде догодина" за въвеждането на новата система за оценка и обезщетение на инвалидността. 


"Сегашната система има няколко големи дефекти, които правят така, че нейната промяна е наложителна. Самата логика на комисиите ТЕЛК и НЕЛК в момента - те дават преценка за намалена трудоспособност включително на лица, които изобщо не са в работоспособна възраст като деца и пенсионери. Освен това сравнението е спрямо 100% здрав човек, атлет - нещо което трудно се получава в живота", коментира Калфин. Като още дефекти посочи бюрократичната тежест на тези комисии и дългото чакане на хората да минат през тях, както и трудния контрол върху работата им, "ако въобще съществува такъв контрол". 




Новата методика, която МТСП разработва, е по класификациите на Световната здравна организация и се прилага в повечето страни от Европейския съюз, обяви вицепремиерът по социалните въпроси. В сега действащата система се оценява колко е намалена работоспособността на човек, претърпял злоплоука или тежко заболяване, докато западният модел е да се измерва оставащата функционалност и да се посочва какъв труд може или не може да извършва човекът, за да се върне по-бързо на работа спрямо възможностите си. 


Вместо досегашните комисии ще има отделно медицинска и социална комисия. Хората, които ще получават свидетелство за инвалидност по новия метод, ще се поделят в две групи и пътеките за тях ще са различни.


Първият вариант е при хората, които са в нетрудоспособна възраст - деца и пенсионери. След медицинската експертиза, която дава съответната преценка на заболяването и степента на увреждане, тези хора ще отиват във втора комисия към Агенцията за социално подпомагане, където ще се оценяват индивидуалните помощи и добавки спрямо конкретните им потребностти. 


Пътят на хората в трудоспособна възраст няма да е през АСП, а през комисия за експертиза по работоспособността с представители на НОИ, експерти по трудова медицина и др., където отново индивидуално в зависимост от увреждането ще се преценява дали да се отпусне инвалидна пенсия или не.


За тези с по-голяма степен на работоспособност пък ще се издават препоръки за подходящи и неподходящи трудови условия и ще се насочват към програми за квалификация и преквалификация, за да се върнат на пазара на труда въпреки увреждането си. Ако заради здравословния проблем са загубили работата си в периода на възстановяване и обучение ще могат да ползват обезщетение за безработни или да се ползват от социални помощи по закона за социалното подпомагане, обясни министърът.


Както и досега в кодекса за социално осигуряване, ще има заболявания при които не се изисква осигурителен стаж за отпускане на инвалидна пенсия, и такива за които се изискват една, три или пет години стаж. Този текст се запазва изцяло, посочи Калфин. Новото е, че ще се промени начина, по който се използва това осигуряване, поясни той.


Вторите комисии, независимо дали тези на Агенцията за социално подпомагане или за експертиза по работоспособността, ще могат да изискват допълнителни изследвания или повторения на някои от изследванията. "Целта не е да се затрудняват хората с увреждания с допълнителни изследвания, особено когато са обевидни случаите. Целта е да има някакъв вид контрол, защото е нормално осигурителят (представител на НОИ) да може да направи допълнителна проверка", обясни Калфин.


"Не мисля, че е правилно това мнение, което се насажда в последните години в обществото, че едва ли не инвалидните пенсии са огромната дупка в бюджета, с нея се източват страшно много пари и там е фабриката за измами в осигуряването. Не е така. Процентът хора, които се инвалидизират в България е сравним с този в европейските страни и има хора, които действително имат нужда от по-голяма грижа", коментира още министърът. По думите му целта на реформата не е да се спестят пари по това перо, а да се насочат повече към тези, които действително имат нужда, а не толкова към онези, които могат да работят и да се издържат с по-малко помощ от държавата. 

Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dj x2805
    dj x2805
    Рейтинг: 535 Неутрално

    Добре де чета САМО ДНЕВНИК и КАПИТАЛ . Кефя Ви се, но ... няколко големи дефект"и". Назначете си редактори, дори неграмотник като мен (макар и филолог) ви заблязва грешките от сто километра. Тъкмо коелгата обясняваше как журналистите се чудили кое множествено число да пишат при мъжколична форма...

    www.soundcloud.com/x2805
  2. 2 Профил на MititU
    MititU
    Рейтинг: 1370 Любопитно

    А ще има ли ревизия на решенията който са дадени досега че ми намирисва на много който само на хартия са болни ???

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  3. 3 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1249 Неутрално

    2/3 от трудоустроените са фалшиви, както са фалшиви 98% от диагнозите "хронично заболяване" на децата в детските градини.

  4. 4 Профил на nikolov1905
    nikolov1905
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Че то и сега след Телк има втора комисия през която минаваш и ако решат че не си редовен обжалват в НЕЛК .Само не разбрах държавна работа ли ще им намери Калфин защото не виждам някой частник да те търпи да си вземаш болнични или да си по нетрудоспособен от здравия човек, освен ако не му се плаща.Или целта на новата система е дайте да вземем от долните мошеници инвалиди и да дадем на честните частници.

  5. 5 Профил на azmatahari
    azmatahari
    Рейтинг: 676 Любопитно

    Слушах вчера Москов и нищо не разбрах. Чета поясненията на Калфин и нищо не разбрах.
    С тези "улеснения" как ще се оправят хората от провинцията - не ми е ясно.
    Къде ще се прекъсва даването на пари за освидетелстване и дали е възможно или просто сумата ще се разпределя между повече ползватели, които ще вземат по по-малко?
    Това ще повлече едни нови тромави структури, може в ЕС да е практика, но да не забравяме как стават нещата в БГ.

  6. 6 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3555 Неутрално

    Вторите комисии, независимо дали тези на Агенцията за социално подпомагане или за експертиза по работоспособността, ще могат да изискват допълнителни изследвания или повторения на някои от изследванията. "Целта не е да се затрудняват хората с увреждания с допълнителни изследвания, особено когато са обевидни случаите. Целта е да има някакъв вид контрол, защото е нормално осигурителят (представител на НОИ) да може да направи допълнителна проверка", обясни Калфин."
    и вторите комисии ли ще разчитат резултатите от повторните изследвания ? и повторно излагане на лъчение ?

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  7. 7 Профил на gesand
    gesand
    Рейтинг: 344 Неутрално

    А нещо за сроковете на валидност на решенията?

    Имате ли идея колко пари и разкарване й коства на баба Пенка от село Х. на всеки три години да ходи примерно на рентген и 3-4 прегледа при специалист?

    And all that jazz!
  8. 8 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 892 Неутрално

    Всеки, който е станал инвалид заради трудова злополука, би трябвало да му плати обезщетение работодателя, или поне в развитите държави е така. Разбира се, за да не се бъркат да плащат непредвидени разходи, просто им правят застраховка - така всичко е планирано.
    Държавата би трябвало да плаща само ако някой е станал инвалид примерно поради лично заболяване, злополука от частен характер и т.н.
    А пенсионери защо се водят инвалиди и аз не знам. Те нали и без това не работят, какво значение има за трудоустрояването им? Е, има полза за да вземат безплатна винетка и стикер за паркиране (които в повечето случаи се ползват от здравите им деца - познавам няколко такива). Едно време имаше и освобождаване от мито и ДДС на самата кола, та още има оттогава стотици хиляди коли, които се водят на инвалиди.

  9. 9 Профил на sto67nes
    sto67nes
    Рейтинг: 1360 Неутрално

    Колкото нещата се променят,толкова си остават същите,поне в Бг...

    Не питай управника,защо е простак,попитай себе си,защо е управник!
  10. 10 Профил на петро
    петро
    Рейтинг: 571 Неутрално

    До коментар [#7] от "gesand":
    [quote#7:"gesand"]А нещо за сроковете на валидност на решенията?
    Имате ли идея колко пари и разкарване й коства на баба Пенка от село Х. на всеки три години да ходи примерно на рентген и 3-4 прегледа при специалист? [/quote]
    ==========
    Изглежда си мислят, че баба Пена с остаряването ще става по-здрава! Имам пример от ЕС, където след 50-55 г. възраст те оставят с тази нетрудоспособност до края на живота ти. Питал съм точно за това в НОИ защо е на всеки 3 г. Чиновнически отговор-такъв е закона и готово! Логическо мислене е забранено! Тежко болни онкоболни прескочили трапа след 5 г. стават според ТЕЛК в "отлична кондиция" и процента им пада под 50%. Ти остави ами тормозят и тежко постижени хорица по рождение. Отвратителна "държава"!
    Любопитен съм някой от сложилите Ви "минус" да се обосноват за това.

  11. 11 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8914 Неутрално

    Най-интересно е ,че карат хора,болни от нелечими заболявания, периодично да се явяват на ТЕЛК.Защо,като няма вероятност да оздравеят.

  12. 12 Профил на gesand
    gesand
    Рейтинг: 344 Разстроено

    [quote#10:"костича"]Логическо мислене е забранено! Тежко болни онкоболни прескочили трапа след 5 г. стават според ТЕЛК в "отлична кондиция" и процента им пада под 50%. Ти остави ами тормозят и тежко постижени хорица по рождение. [/quote]

    Абсолютно! Даже познавам хора с вродена малформация на краката, които не само "ходят" на всеки три години, ами и се "подобряват" с всяка следваща експертиза.

    Иначе за мен най-уникално малоумното решение е при оперирана дискова херния - щом са те оперирали, значи си оздравял! 100% работоспособност! Щото никой по света не е чувал след операция да не се излекуваш напълно...

    Защо ходят на лекар хората изобщо? По-добре идете на ТЕЛК, ще ви изкарат пращящи от здраве!

    And all that jazz!
  13. 13 Профил на gesand
    gesand
    Рейтинг: 344 Неутрално

    До коментар [#11] от "Роси":

    По принцип обяснението е, че може да се влошат и тогава трябва да получат по-висок процент. Само че в повечето случай необяснимо защо се подобряват...

    And all that jazz!
  14. 14 Профил на Boriana Holevich
    Boriana Holevich
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До
    Г-н Ивайло Калфин
    Заместник-министър председател
    на Министерски съвет
    Министър на труда и социалната политика
    Председател на Националния съвет за интеграция на
    хората с увреждания към Министерски съвет

    До
    Комисия по здравеопазване към
    Народното събрание

    До
    Комисия по труда и социалната политика
    към Народното събрание




    ПРОТЕСТНА ДЕКЛАРАЦИЯ

    Уважаеми г-н Калфин,
    Уважаеми членове на Комисия по здравеопазване към Народното събрание,
    Уважаеми членове на Комисия по труда и социалната политика към Народното събрание

    Лекарите, работещи в системата на медицинската експертиза на работоспособността категорично протестираме срещу налагащата се практика да бъдем изолирани от процеса на бъдещи промени в секторните политики за хората с увреждания, както и от изолирането на Национално представените организации на хората с увреждания. Това поведение на правителството е в дълбоко противоречие с духа и нормата на Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания, ратифицирана от Република България.

    Последното предложение на управляващите е, след като минат през лекарски комисии, болните с увреждания да се явяват на втора комисия състояща се от лекар със специалност трудова медицина, социален работник, представители на НОИ и Агенция по заетостта, която да решава на какви пенсии, помощи и привилегии ще имат право.

    Разделянето на медицинската експертиза от социалната и професионалната, както и промяната в терминологията е в центъра на т.нар. „реформа”, като това се дефинира, едва ли не като „златен ключ”, който ще реши всички проблеми на хората с увреждания. От думите на управляващите излиза, че хората с увреждания, след като преминат през бъдещите комисии, няма да имат потребност от инвалидна пенсия защото държавата ще се погрижи да си намерят работа и да се интегрират в обществото. В предложената реформа няма и дума за всички останали сериозни проблеми, съпътстващи тези процеси.
    Разделянето на системата за оценка на уврежданията влиза в противоречие с модела на Международната класификация на човешкото функциониране, уврежданията и здравето/ICF/ на Световната здравна организация, приета през 2001 г. от всички държави, членки на ООН, която определя увреждането като комплексен феномен и съчетава медицинския и социалния подход в една концепция и следва да се извърши едновременно от мултидисциплинарен експертен екип.
    Време е правителството да спре спекулациите в публичното пространство, че хората с увреждания в нашата страна са необичайно много. Бегъл поглед върху статистиката на заболеваемостта от онкологични, сърдечно съдови, психиатрични и други социално значими заболявания показва, че броят на болните многократно надвишава броя на освидетелстваните от ТЕЛК. По данни от Национален център по обществено здраве и анализи броят на болните от злокачествени заболявания през 2013 г. е 277456 души, броят на психично болните е 144203, на тези със сърдечно-съдови заболявания - 313601, със захарен диабет- 76940 или общо 811750. Ако към това се добавят травматично болните, хората с увредено зрение и слух, вътрешни, неврологични заболявания, вродени аномалии, аномалии на развитието, ортопедични заболявания и др., със сигурност ще се окаже, че броят на болните е значително по-голям от този на освидетелстваните в ТЕЛК с 50 и над 50% намалена работоспособност, които към момента са 560000 т.е .8% от населението, а в Европейския съюз този процент надхвърля 16,7% по данни на Евростат.
    Ето защо и още десет комисии да се създадат броят на хората с трайни увреждания няма да намалее. Колкото до назначаването на социални работници в структурите на ТЕЛК или в нови комисии, опитът от преди години, когато такива бяха назначени в ТЕЛК и впоследствие премахнати показва, че те не допринасят с нищо за подобряване работата на системата. Единствено и само лице с медицинско образование може да преценява специфичните потребности на всеки болен. Назначаването на всякакви други специалисти е само излишно и безсмислено раздуване на администрацията, което ще удължи и затрудни освидетелстването и ще е във вреда на пациентите.
    Към момента съществува шестстепенен контрол при освидетелстване на болните. Той минава през семейния лекар, издаващ първичното направление за ТЕЛК, съответни тесни специалисти, издаващи консултации, подкрепени с инструментални, параклинични и високоспециализирани изследвания. Следващ етап са лекарите от ТЕЛК, всеки от които има специалност и минимум 10 години трудов стаж по съответната специалност. След запознаване с медицинското досие на пациента и преглед на лицето ТЕЛК издава експертно решение. Всички експертни решения с 50% и над 50 % намалена работоспособност се разглеждат от тричленни лекарски комисии към НОИ, които при несъгласие с определения процент от ТЕЛК обжалват решението пред Националната експертна лекарска комисия / НЕЛК /. Когато НЕЛК определи процент намалена работоспособност под 50% НОИ съставя на ТЕЛК ревизионен акт и лекарите от ТЕЛК изплащат получените от болния социални пенсии за периода от явяване на ТЕЛК до явяване на НЕЛК. Няма правосъдна система в света с прецедент като чл. 112, ал. 9 от закона за здравето, който гласи че обжалването на експертното решение на ТЕЛК не спира плащанията по него и сумата изплатена като пенсия се връща от лекарите от ТЕЛК. Контрол се осъществява и от Консултативни комисии към Дирекция социално подпомагане по райони, които след решението на ТЕЛК изготвят индивидуална социална оценка на лицето с увреждане и преценяват потребностите от рехабилитация, възможностите за трудова дейност, професионална реализация, квалификация и преквалификация, обстоятелствата от социален здравен, семеен и битов характер, отнасящи се до възможностите за интеграция, определят какви помощи и социални придобивки се полагат.
    Новосъздадените структури практически ще дублират дейността на съществуващите и ще произведат допълнителни затруднения пред хората с увреждания, които следва да извървят трънливия път на сложната процедура за признаване на социалните и осигурителните им права.
    Голяма част от проблемите в ТЕЛК идват от недомислици в Наредбата за експертиза на работоспособността. В нея са включени както сериозни заболявания, водещи до трайни и необратими последици, така и някои състояния, които съвсем не намаляват съществено работоспособността , а също и заболявания протичащи с обостряния и продължителни ремисии при адекватно лечение. Трябва да се преразгледат и сроковете на инвалидизиране, като се даде възможност за значително съкращаване на срока, когато може да се очаква подобрение на състоянието след лечение, рехабилитация, или оперативна интервенция. Контролът може да се засили с наличния ресурс, без излишно удължаване на процедурата и разширяване на администрацията, като се даде възможност на лекарите- експерти към Картотеките за медицински експертни досиета да обжалват решенията на ТЕЛК като допълнителен контролен орган.
    Медицинската експертиза и към момента е индивидуална за всеки пациент и в решението на ТЕЛК ясно се посочват противопоказаните условия на труд за съответното заболяване. Съгласни сме, че вместо да се отпускат минимални пенсии за хората с увреждания, те трябва да бъдат интегрирани в обществото. Интеграцията обаче означава осигуряване на специализирано обучение за придобиване на специфични умения, осигуряване на достъпна среда и комфорт, и най вече осигуряване на приспособени работни места, съобразени със специфичните увреждания. Отнемането на инвалидните пенсии, преди да бъдат изпълнени тези условия, може да се нарече само с една дума ГЕНОЦИД !!!
    Пенсията за инвалидност не е социална помощ, а покритие на осигурителен риск от държавното обществено осигуряване. В този смисъл социалната оценка не би могла да остави без пенсия лицето защото продължава да работи или има други доходи, след като се е осигурявало за инвалидност поради общо заболяване./1/ Правото на труд на всеки български гражданин е гарантирано от Конституцията на РБ и никакви медицински, социални или други комисии не могат да го отменят. Медицинската експертиза на работоспособността може само да посочи противопоказаните условия на труд за съответното заболяване.
    Реформата в сферата на инвалидността е необходима, но трябва да бъде насочена най-вече към социалното включване на хората с увреждания в обществото чрез отстраняване на социалните бариери пред тях, които очевидно съществуват. Това изисква адекватни на потребностите на хората с увреждания политики в множество сфери и области.
    Реформите в системата на медицинската експертиза трябва да са насочени към улесняване, а не към затрудняване на пациента. Такива реформи вече са започнати. През лятото на 2014 г. бяха закрити специализираните ТЕЛК – очна, белодробна и психиатрична и бяха назначени съответни специалисти към ТЕЛК –общи заболявания, което съкрати с месеци времето за освидетелстване на болните и доведе до премахване на прословутите опашки пред специализираните комисии и еднократно освидетелстване на пациента за всичките му заболявания. Вече е разработена и единна електронна система за нуждите на ТЕЛК, която е в процес на внедряване. За нея са заплатени около 800 000 лв. Внедряването й допълнително ще облекчи достъпа на болните до ТЕЛК и ще даде възможност на контролиращите органи във всеки момент да имат поглед върху работата на ТЕЛК.
    Реформата трябва да продължи последователно в синхрон със здравната реформа като се вземат предвид следните предложения:
    - ускоряване на въвеждането на електронна здравна карта, която ще дава най-ясна представа за здравословното състояние на пациента.
    - преразглеждане функциите на картотеките за медицински експертни досиета в посока работещите там лекари, със стаж и опит в експертизата, да оказват допълнителен контрол и да имат право да обжалват експертните решения на ТЕЛК.
    - преразглеждане на Наредбата за медицинска експертиза на работоспособността, включително сроковете на инвалидизиране.
    - включване в състава на ТЕЛК на кариерни консултанти, познаващи добре пазара на труда за насочване на хората с намалена неработоспособност към конкретно работно място, съобразено със специфичните им потребности, посочени от лекарите и съдействие за назначаване на работа.
    - създаване на Наредба за експертиза на вид и степен на увреждане при деца съобразена със спецификата на заболяванията и протичането им в детска възраст.
    - въвеждане на задължителни разумни срокове за освидетелстване както от ТЕЛК така и от НЕЛК.
    - включване в състава на ТЕЛК на лекари-представители на НОИ на ротационен принцип, така че да имат пряк контакт с пациентите и да имат право да подписват решенията на ТЕЛК „с особено мнение”, което автоматично да ги насочва за преразглеждане от НЕЛК.

    Голямото бързане за провеждане на реформа в областта на експертизата на работоспособността буди основателна тревога, че се цели само отнемане на права, а не комплексното решаване на проблема за социалното включване на хората с увреждания.С оглед големия обем на налагащата се дискусия нашето мнение е, че
    поставените срокове са крайно нереалистични и ще доведат до поредното влошаване качеството на живот на хората с увреждания.
    Оставаме с впечатление, че основният стремеж на предложената реформа е да бъдат отнемани права на вече работещи хора с придобити увреждания, което считаме за силно демотивиращо.


    Липсва отговор и въпросите:
    - Каква ще бъде оценката на Комисията по експертиза на работоспособността за лица с увреждания без трудов стаж.
    - Ще получава ли пенсия за инвалидност лице, което не може да изпълнява заеманата от него длъжност, но е пренасочено в същото предприятие на по ниско квалифицирана работа с по малко възнаграждение.
    - Ще получава ли пенсия лице, което напусне работа вследствие
    невъзможност да изпълнява служебните си задължения, поради придобита инвалидност.
    - Ще бъде ли отнета пенсията за инвалидност на лице, което е положило усилие да си намери работа след получаването на увреждането.
    - Как ще се оценява вида и степента на увреждане и експертизата на работоспособността на специфичната група - военноинвалидите.
    - Как ще бъде направена оценката на децата след навършване на 16 год. когато имат право на работа, а по българското законодателство тяхното пълнолетие започва на 18 год.
    - Как ще бъде реализирана „Дългосрочната стратегия за заетост на хората с увреждания 2011- 2020г.” приета от правителството.
    - Как ще бъде организирана квалификацията и преквалификацията на хората с увреждания, при липсата на ефективно функционираща система от специализирани учебни заведения.
    - Как ще бъде решен проблема за достъпността на архитектурната и транспортна среда,който е в пряка връзка с условията за трудова реализация.
    - Каква ще бъде мотивацията на хората с увреждания да търсят работа, след като съществува възможността да им бъде отнета пенсията и практически доходите им няма да нараснат.

    Ние, лекарите, работещи в ТЕЛК считаме че предложената реформа в експертизата ще предизвика силно социално напрежение и ще принуди както нас, така и хората с увреждания, да използваме всички разрешени от закона форми на протест. Убедени сме, че само комплексния подход и активен диалог с Национално представителните организации на и за хора с увреждания, може да осигури верните решения. Декларираме, че познавайки добре проблемите в системата сме готови да предложим разумни решения в интерес на обществото.

    С цел намиране на полезните решения, настояваме спешно да бъде
    създадена работна група, в която да бъдат включени наши представители, както и представители на Национално представените организации на хората с увреждания .

    Лекари работещи в системата на медицинската експертиза на работоспособността – гр. София.

    Д-р Боряна Холевич
    Д-р Соня Костадинова
    Д-р Анна Стоева
    Д-р Невена Нишанджиева
    Д-р Татяна Яшина
    Д-р Ваня Симова
    Д-р Мими Вачева
    Д-р Славка Овчарова
    Д-р Красимир Итов
    Д-р Николай Николов
    Д-р Петров
    Д-р Петър Янков
    Д-р Румяна Шинева
    Д-р Ангел Христев
    Д-р Бронислав Антонович
    Д-р Василка Василева
    Д-р Стойка Митрева
    Д-р Боряна Маринова
    Д-р Атанас Стояновски
    Д-р Радка Димитрова
    Д-р Николай Добрев
    Д-р Емил Андонов
    Д-р Пандора Цветанова
    Д-р Ангел Дамянов
    Д-р Йордан Латинов
    Д-р Лидия Маринова
    Д-р Валя Авджиева
    Д-р Теодора Марамска
    Д-р Ели Рангелова


  15. 15 Профил на Boriana Holevich
    Boriana Holevich
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Управляващите ни обясняват, че предложенията им за реформа са взаимствани от Германия . Ето как стоят нещата във ФРГ:
    Основния закон на Федерална република
    Германия постановява, че „нито едно лице не се
    облагодетелства или ощетява на основата на пол, произход,
    раса, език, национална принадлежност, вяра или религия
    политически възгледи. Нито едно лице не се ощетява поради
    увреждане“.
    На федерално ниво Министерството на труда и социалната
    политика е отговорно за програмите за професионална
    интеграция и за изготвяне на предложения за закони, засягащи
    хората с увреждания. Съществуват специализирани центрове за
    професионална рехабилитация, финансирани и управлявани от
    различни организации, включително и от федералното
    правителство.
    Специалисти от местните бюра по заетостта подпомагат в
    осигуряването на работа на лицата с увреждания. Ако
    работодателят избере да регистрира свободно място в бюрото
    по заетостта, то се проверява дали е подходящо за тези лица
    съвместно с избран представител на хората в неравностойно
    положение. В някои области са въведени специализирани
    програми за назначаване на хора с увреждания на постоянни
    места в обществения сектор. Новите модели за назначаване
    включват „интеграционни услуги със специалист“, който
    оказва помощ при търсенето на работа.
    Другото политическо направление във ФРГ е задължителната
    заетост, представляваща част от законодателството за хората с
    увреждания от края на Втората световна война. Задълженията и
    правата се уреждат от строгия Закон за хората с увреждания и
    се отнасят за регистрираните работници с увреждания или
    други лица в подобно положение. Работодателите са задължени
    да проучват дали свободното място е подходящо за работник с
    увреждане. Те трябва да наемат хора с увреждания по начин, по
    който да ги подпомагат да развиват максимално уменията и
    способностите си. Законът изисква всеки работодател да
    поддържа етаж и оборудване с цел максимален брой лица в
    неравностойно положение да намерят постоянна работа.
    Съществува и отделно задължение за интегриране на особени
    категории лица като: лица, нуждаещи се от личен асистент или
    имащи големи разходи; лица с доказани ниски способности;
    лица с психически и умствени увреждания; лица, които не са
    преминали през професионално обучение; лица над 50 и повече
    години. Силно увредените хора се ползват от висока степен на
    защита срещу уволнение. Съгласно споменатия закон лицето
    със сериозни увреждания може да бъде уволнено от своя
    работодател само с изричното съгласие на социалната здравна
    служба. Тази процедура защитава допълнително хората с
    увреждания от неоснователно уволнение, едновременно с
    общите правила за защита срещу освобождаване от работа.
    Съобразно трудовото законодателство Съветът по заетостта
    има задължение да насърчава възстановяването на правата на
    хората с увреждания и други лица, нуждаещи се от подкрепа.
    Работодателите трябва да предоставят подробна информация
    на съвета и да го улесняват при изпълняването на
    задълженията му. Съветът по заетостта има право, ако се
    налага, да поиска достъп по всяко време до необходимата
    информация. Така интеграцията на хората с увреждания в Германия означава осигуряване на специализирано обучение за придобиване на специфични умения, осигуряване на достъпна среда и комфорт, и най вече осигуряване на приспособени работни места, съобразени със специфичните увреждания. Дали това ще се случи у нас с предстоящата реформа или просто ще бъдат отнети инвалидни пенсии преценете сами.

  16. 16 Профил на Boriana Holevich
    Boriana Holevich
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Отнемането на инвалидни пенсии на хората с увреждания, които работят е противоконституционно!
    В реформата, предложена от управляващите в системата на ТЕЛК се прекарва идеята за ограничаване или отнемане на правото на пенсия в случаите, когато хората с увреждания получават доходи от трудова дейност. В Конституцията на РБ България обаче, правото на пенсия, при възникване на определени обстоятелства, предвидени в Закона за пенсиите, е гарантирано като вид осигурително право, без упражняването му да е поставено в зависимост от упражняването на друго основно право, каквото е правото на труд. При настъпване на определени условия, правото на пенсия възниква в цялото свое съдържание, вкл. от гледище на размера на дължимата пенсия. В Конституцията не се съдържа никакво основание, което да оправдава каквото и да било ограничение на правото да получаване на пенсия при възникване на условията ,определени в Закона за пенсиите. Правото на обществено осигуряване е отделно конституционно право и се гарантира и защитава от Конституцията самостоятелно, както и правото на труд. УПРАЖНЯВАНЕТО НА ВСЯКО ОТ ТЕЗИ ПРАВА НЕ Е ПОСТАВЕНО В ЗАВИСИМОСТ ОТ УПРАЖНЯВАНЕТО НА ДРУГОТО. Подобен казус е разглеждан от Конституционния съд през 1997г. и решението е обнародвано в ДВ бр.89 от 07.10.1997.

  17. 17 Профил на Boriana Holevich
    Boriana Holevich
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Непрекъснато задавам въпроса защо от години се бави въвеждането на електронна здравна карта и единна електронна система за нуждите на медицинската експертиза и никой не може да ми отговори. Ако човек има електронно досие, което следи здравния му статус през целия живот, информацията в него ще показва, че състоянието му постоянно се е влошавало и ще може да се направи извод, че логично се е стигнало до инвалидност.
    Ако имаме такива електронни досиета и се използват документите, които идват от здравните заведения, където човек се е лекувал, много лесно ще може да се разбере дали срещу вас седи човек, който наистина е с увреждане, или такъв, който се преструва. Това ще сведе до минимум възможностите относително здрав човек да пребори системата и да се снабди с решение на ТЕЛК. Очевидно управляващите не се интересуват от истинските проблеми в експертизата, а само от съобразяване броя на хората с увреждания с финансовите възможност на НОИ

  18. 18 Профил на Boriana Holevich
    Boriana Holevich
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Още на 18.11.2011г. д-р Константинов, тогава министър на здравеопазването, обяви по време на пресконференция създаването на единна електронна система за нуждите на медицинската експертиза. Той коментира, че нейното въвеждане ще съкрати времето, което се чака за издаване на експертиза от НЕЛК и ТЕЛК, че очаква се да бъде избегнато и правенето на ненужни изследвания на хората, което би трябвало да спести милиони левове на НЗОК. Електронната система трябваше да заработи в края на 2012 г. За изграждането й бяха предвидени 798 хил. лв. по проект, финансиран по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”. Сега никой не може да каже какво се случи с тази добра идея. Вместо това, решиха да отнемат инвалидни пенсии на хората с увреждания, които работят.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK