Държавата покрива разходите на закъсалите театри (допълнена)

Операта в Стара Загора е домакин на един от известните фестивали на изкуството в страната, но е в тежко финансово състояние

© Организаторите

Операта в Стара Загора е домакин на един от известните фестивали на изкуството в страната, но е в тежко финансово състояние



Министерството на културата ще покрие от собствения си бюджет дълговете на осем държавни оперни, театрални и балетни трупи, които са с отрицателен баланс за изминалата 2015 г., съобщават от ведомството на Вежди Рашидов.


Това са столичната оперета, Операта в Стара Загора, театрите в Благоевград, Смолян, Кърджали, Велико Търново и Враца. Преди седмица от министерството обявиха, че ще предприемат спасителни действия и за Държавния фолклорен ансамбъл "Филип Кутев", чийто преразход възлиза на 800 хил. лв. Заплатите на служителите в тези сцени бяха забавени през януари. Срещу парите министерството очаква директорите им да представят оздравителни финансови и артистични мерки като актуализиран репертоар с повече изяви.


Днес Министерският съвет реши субсидиите, които държавата изплаща за един лев приход на различните сценични институти, да останат същите.  




Драматичните и драматично-куклените театри ще получават по 2,50 лв. за 1 лв., куклените театри – по 3 лв., филхармониите, оперите, музикално-балетните центрове и фолклорни ансамбли – по 6 лв., Софийската опера и балет, музикално-драматичните театри, театрално-музикалните центрове и експерименталните институти – по 4 лв., а симфониетите – по 8 лв. Сумите бяха приети през юли миналата година с новата методика, според която финансирането вече е на база лев приход, а не продаден билет. 


Равносметка


Преди решението за спасяване на "Филип Кутев" директорката на ансамбъла Елена Кутева бе определила този модел като "геноцид" за танцовия състав.


Според министерството обаче той работи при повечето институти в страната и всичко е въпрос на добър мениджмънт. Общо 50 са държавните театри, опери, балети и оркестри, които попадат в обхвата на реформата из цялата страна.


На парламентарния контрол в петък министър Рашидов изнесе данни за финансовите резултати на театрите от влизането на промените в сила. През втората половина на 2015 г. те са реализирали 6, 712 млн.лв приходи от продадени билети, или 7,56% увеличение в сравнение за същия период през 2014 г. при ръст на публиката от 0,44%. Това води и до закономерно завишение от дофинансирането на театрите с 0,95 млн., гласи писменият му отговор.


Една от надеждите на новата методика бе директорите на театрите сами да намерят оптималните цени на представленията, които ще привлекат публика, без бюджета да се точи от големи продажби на билети на ниски цени. 


Изводи обаче е трудно да се направят, поне ако се гледат данните на Националния статистически институт. Увеличението в приходите и посещенията, цитирани от Министерството е незначително спрямо общата възходяща тенденция в сектора през последните години. По данни на НСИ общия ръст в посещенията на държавните театри между 2013 и 2014 г. е 5,57%, а ръстът в приходите от билети (без турнета) -  около 11%.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на gun
    gun
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Тези 2.50 субсидия за всеки 1 лв билети са си чиста проба пропаганда на чалгата - за да събират повече публика, съответно субсидия, театрите се превърнаха в "Етажна гроздова"! Държавата трябва да покрива само режийните на театрите, както и да подпомага поставянето на смислени постановки - чрез държавни конкурси за пиеси и пр. лостове, а не да дава на лев-калпак - защото театрите ни заприличаха на бълвоч!

    За свободата на словото - форумът да е без регистрация!
  2. 2 Профил на sto67nes
    sto67nes
    Рейтинг: 1264 Неутрално

    Държавата покрива разходите на закъсалите театри....

    ЧЕ те нали са държавни,повечето де,кой да ги покрива...

    Не питай управника,защо е простак,попитай себе си,защо е управник!
  3. 3 Профил на casinoto
    casinoto
    Рейтинг: 452 Неутрално

    Яко преразход - не е малка сумата. Тая система със субсидия на лев не е ли по-добра?

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  4. 4 Профил на kukam
    kukam
    Рейтинг: 269 Неутрално

    До коментар [#1] от "gun":

    Абсолютно вярно. Сегашната система да се добавят пари върху продаден билет просто превърнаха театрите в чалга-телевизии на живо.

  5. 5 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1086 Любопитно

    А Министерството на културата контролира ли бюджетите на тези трупи?
    Иначе, решението е похвално. Поне парите ни отиват за култура и може би, не за халтура.

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  6. 6 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1715 Неутрално

    Те пък едни пиеси.
    Театрите са отживелица от времето, когато е нямало кино и телевизия. За 16 век са ОК.

    По-добре умри от коронависруса отколкото от страха от короновируса
  7. 7 Профил на Norie
    Norie
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#6] от "Bulgarische Motoren Werke":

    Ако това наистина го мислиш, много жалко. Наистина.
    Театърът е едно от малкото останали неща в нашата държава, в което си заслужава да се инвестира.

  8. 8 Профил на azmatahari
    azmatahari
    Рейтинг: 628 Любопитно

    До коментар [#1] от "gun":

    [quote#1:"gun"]да подпомага поставянето на смислени постановки - чрез държавни конкурси за пиеси и пр. лостове[/quote]

    В театрите конкурси въобще няма. В повечето случаи решенията за постановките се вземат от директорите на чашка и раздумка с някой заинтересован приятел. Има няколко бетонирани режисьори, които поръчват музиката и им плащат.

  9. 9 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 614 Неутрално

    [quote#1:"gun"] както и да подпомага поставянето на смислени постановки[/quote]

    Смисленото за един може да е безмислено за друг- ясно е че единственият критерий може да бъде пазарът- ако хората си купуват билиети за постановката- явно тя е добра.....


    Ама било чалга, ми то вкусовете не се градят час и половина на театрална постановка......

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  10. 10 Профил на gun
    gun
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#9] от "Dimitar Stoyanov":

    Когато и аз и Вие давате пари за всеки билет в театъра, би трябвало да има някакъв критерий, различен от броя на билетите. Слави Трифонов например продаде 50 000 билета за половин час - това ли ще ни е критерият? Според мен трябва да има - айде не държавна, но поне комисия, съставена от творци от гилдията - която да преценява постановките - и това не е цензура, а именно защита на обществения интерес. Какъв интерес имам аз от дадените от моя и Вашия джоб 2.50 за всеки лев от билета на "Етажна гроздова"? Разгледайте малко репертоарите, за да видите, че повечето ни театри са именно на това ниво. Това ли искате?

    За свободата на словото - форумът да е без регистрация!
  11. 11 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 322 Неутрално

    Добро решение и съм съгласен, че и самите културни институции трябва да правят повече, както в артистичен и музикален план, така и в мениджмънта. Някои театрални директори, режисьори, актьори и музиканти искат да я карат както са я карали по комунистическо време -на щат без много зор или пък да правят постановки-или на ръба на баналното и халтурата или режисьорски експерименти в които да показват себе си, а на авторите. И да са вечно недоволни, а да не виздат , че са просто посредствени.А добрите театри и трупи(поне в София) имат много, за радост млада публика и успяват да се справят и развиват. Който е чел мемоарите на сър Лауренс Оливие, Тревър Нън ,"Променящата се анатомия на Британия" на Антъни Сампсън или "Сезон в Гарик" на Маргарет Драбъл, знае че 70-80 г в най-театралната страна в света са регистрирани в гилдията 12 000 актьори и режисьори, и само 600 от тях са били на щат.Останалите на свободна практика в тежки кастинги за сезонни представления финансирани от местните общности, фондации и меценати. И сега е така.Не става само с вайкане- иска се и много работа и професионализъм-иначе си аут! 50 ДЪРЖАВНИ театрални и музикални института. За 500 хилядна културна публика. Никак не е малко. Никак! Останалите 3-4 милиона слушат чалга, рап и гледат американски екшъни, турски сериали, "Комиците" и/или шоуто на Слави и хич не им пука за театъра или филхармонията.

  12. 12 Профил на Михаил Маринов
    Михаил Маринов
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Репертоарите на театрите,ансамблите,оперите и т.н. са си напълно обновени.Министерството просто си търси оправдания.Както винаги кулутурата и изкуството са последна дупка на кавала.

    marinov1018
  13. 13 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 322 Неутрално

    До коментар [#10] от "gun":

    +++++Напълно съм съгласен с Вас!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK