Две трети от парите за инвестиции във военното министерство са отишли за авиацията през 2015 г.

Две трети от парите за инвестиции във военното министерство са отишли за авиацията през 2015 г.

© Надежда Чипева, Капитал



Близо две трети от капиталовите разходи на Министерството на отбраната за миналата година, или около 45 млн. лева са отишли за нуждите на Военновъздушните сили. Това става известно от писмен отговор на военния министър Николай Ненчев на депутата от ГЕРБ Христо Гаджев за капиталовите разходи на ведомството за 2015 г.


В същото време състоянието на българската авиация продължава да се влошава. Очевидно някъде има проблем - или в управлението на средствата, или в планирането, коментира пред "Дневник" Гаджев.


В тази сума обаче не са включени средствата за ремонт на шестте двигателя на МиГ-29 за общо 12 млн. лева. "Към днешна дата все още не са възникнали плащания по Междуправителственото споразумение с Полша за ремонт на 6 бр. двигатели за самолет МиГ - 29 (общо за 12 млн. лв.). Не е приключила и стартиралата през 2015 г. процедура за обществена поръчка за доставка на бойни бронирани колесни машини за Сухопътни войски. Всички извършени разходи през 2015 г. са в рамките на бюджетите на второстепенните разпоредители с бюджет и отбранителните програми в Министерството на отбраната", се казва в отговора на министър Ненчев.




От него не става известно защо за ремонт и реконструкция на авиобаза "Безмер" са инвестирани 6,2 млн. лв., при положение че при управлението на бившия военен министър Ангел Найденов (БСП) има проект на НАТО, който е за 30 млн. евро за модернизацията на авиобазата.


Предвидените пари за инвестиции през 2015 г. са 68,44 млн. лв. Похарчени са 68, 22 млн. лв. (99,68%). От отговора на Ненчев става известно, че дирекцията "Отбранителна аквизиция" е управлявала 55,36 млн. лв., а дирекция "Инфраструктура на отбраната" - 12,86 млн. лева.


Военният министър Николай Ненчев предложи сливането на двете дирекции в една, която да бъде оглавена от Венислав Цанов и да е на подчинение на зам.-министър Десислава Йосифова. Това предизвика острата реакция на зам.-министъра Орхан Исмаилов (от квотата на партията на Касим Дал), който даде оставката си на партийния лидер Корман Исмаилов, а той изчаква 15 февруари дали министърът няма да отстъпи.


За възстановяване на летателната годност, интегрирана логистична поддръжка и доставка на консумативи и резервни части за авиационна техника са похарчени 23,7 млн. лв. Доставките на парашутни системи, радио управляеми мишени, снайперови пушки, аварийно-спасително оборудване и др. възлизат на 1, 14 млн. лв. За комуникационно-информационно оборудване, оборудване за защита на класифицирана информация и надграждане на комуникационно-информационни и навигационни системи на летища пък са отишли 21,1 млн. лв.


Ремонтите на кораби и корабно оборудване са стрували 1,96 млн. лв. Близо 5 млн. лв. са похарчени за придобиване на транспортни и др. небойни машини, апаратура за ВМА, Изпълнителна агенция "Военни клубове и Военно-почивно дело", но от разбивката на министъра не става известно каква сума е отишла за купуване на автомобили и каква за медицинска апаратура.


За изграждане на районен водопровод, комуникации и газификация на войскови райони са отделени 0,63 млн. лв. Ремонтите на хранителни блокове и битови корпуси във военни формирования са стрували 1,4 млн. лв. За строително-монтажни работи на военни общежития са дадени 1,5 млн. лв. Реконструкцията на административната сграда на служба "Военна информация" (военното разузнаване) е излязла 0, 6 млн. лв.


Основната част от разплатените финансови средства са за конкретни договори по рамкови споразумения, сключени в предходни години, уточнява военният министър.


По започнали и приключили процедури през 2015 г. са извършени плащания за: доизграждане и развитие на система "Автоматизирана мрежа за свръзка с подвижни обекти" по стандарт ТЕТРА (8 млн. лв.), ремонт на кораби и корабно оборудване (1.96 млн. лв.), доставка на аварийно-спасително оборудване (0,17 млн. лв.), реконструкция и ремонт на сграда за настаняване на Щабен елемент за интегриране сили на НАТО (0,24 млн. лв. - реално изразходени 1,67 млн. лв. от тях възстановени 1,43 млн. лв.), изграждане на районен водопровод и комуникации във ВР 2295 кв. Галата, гр. Варна (0,3 млн. лв.), ремонт на битови корпуси в Национална гвардейска част (0,7 млн. лв.), аварийни ремонтни дейности във Военно общежитие "Пети километър", гр.София (0,2 млн. лв.).

Коментари (44)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Долен лев педал
    Долен лев педал
    Рейтинг: 213 Любопитно

    Това е толкоз, просто и логично!
    Това е вечният стремеж на човека да лети, и да овладее космоса!
    Нарязваш си танковете,отремонтирВаш си самальотите,и летиш,летиш и пазиш родното небе,летиш на майната си.

    Когато един глупак върши нещо,от което се срамува,той винаги твърди,че това е негов дълг.
  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  3. 3 Профил на eurogi
    eurogi
    Рейтинг: 624 Неутрално

    45 млн.лева са две трети от капиталовите разходи на министерството на отбраната за миналата година...Жалка картинка мила моя майно льо..И ние се води,че имаме армия...

  4. 4 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 938 Неутрално

    Ако това са капиталовите разходи на армията, скоро армия няма да имаме. Не става с трици маймуни да ловиш.

  5. 5 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 1061 Неутрално

    45млн са нищо ,но пък ние имаме друг основен проблем на 2ма войника се пада един офицер....прекалено много хора взимат заплата в армията за нищо....

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  6. 6 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3448 Неутрално

    всъщност какво стана с полските вече монтирани двигатели , и самия самолет на който бяха монтирани ? освен демонстрационен министерски полет ? някой спомена по тв че ресурса му изтичал .

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  7. 7 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2901 Весело

    Чудо някакво! С мижавите 45 млн. още има машини да летят.

  8. 8 Профил на blaserr93lrs2
    blaserr93lrs2
    Рейтинг: 434 Любопитно

    Ъхъм!!Снимката е супер!Това трябва да са новите самолети сигурно....

  9. 9 Профил на petepenev
    petepenev
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Парите за армията са колкото една покупка на един успял млад българин и мамата му.

  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  11. 11 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1191 Любопитно

    Ежедневно по небето над Буркас се виждат десетки следи от прелитащи високо самолети от изток на запад. При положение, че тези самолети НЕ СА пътнически, и че ние имаме 2 лятящи военни самолета се питам, чии са тези самолети?
    Един приятел ми каза, че са НАТО-вски. Зареждали провизии, храни, медикаменти и техники със специално предназначение от бази на НАТО в Италия, разтоварват ги в Афганистан и Ирак, а обратно товарят повредена техника, войници (вероятно болни или ранени) и ги карат в базата си в Рамщайн - Германия. Затова ги виждаме да летят само от изток на запад!

  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  13. 13 Профил на Долен лев педал
    Долен лев педал
    Рейтинг: 213 Любопитно

    До коментар [#12] от "Galata":

    Ми, кво да правим!?
    Дългата ръка на Путин ни наряза танковете преди 20 години,и сега ще караме само на самальоти!

    Когато един глупак върши нещо,от което се срамува,той винаги твърди,че това е негов дълг.
  14. 14 Профил на shumnalia
    shumnalia
    Рейтинг: 247 Неутрално

    Когато се говори, че в държавата трябва да има политика на доходите, това на 3/4 от хората звучи изтрито и шаблонно. За съжаление липсата на такава политика води до абсурдни диспропорции. В частния сектор заплатите сами се регулират на пазарен принцип и за там не говорим. Доходите обаче на лекарите (договорени чрез рамковите договори всяка година и плащани от Здравната каса), заплатите на учителите, на университетските преподаватели, на държавните служители... всичко това трябва да е държавна политика на доходите.
    Примерно в Турция учителите получават достойно заплащане и авторитета на училището е висок, а в България един водопроводчик или един плочкаджия с основно образование взимат 3 пъти повече от учител.
    Същата политика приложена в макроикономически план за цялата държава ще доведе до по адекватни разпределение на парите за военните (нали ще гоним 2% от БВП), за образование и т.н. Лошото че за да стане, трябват примерно 30% съкращения в МВР, поне 20% в държавната администрация и т.н.

  15. 15 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 948 Неутрално

    МО скоростно подготвя покупка на кораб за над 700 млн. лева
    Голяма част от парите ще бъдат усвоени в България, изпълнителят изглежда известен 11 февруари 2016 медиапул
    Министерството на отбраната скоростно придвижва напред проекта за придобиването на нов многофункционален модулен патрулен кораб, който може да се окаже най-скъпият в модернизацията на въоръжените сили и да глътне над 700 млн. лева.

    Парите за първата вноска – 80 млн. лева, бяха заложени целево в бюджета за 2016 г. от финансовото министерство. Според неофициална информация на Меdiapool приоритетното финансиране на проекта е било изненада и за Министерството на отбраната (МО). Твърди се, че неочакваната щедрост от страна на финансовия министър и изборът именно на този проект в комплект с българската фирма изпълнител са били договорени с премиера.

    От МО потвърдиха, че прогнозната стойност на проекта се движи между 650 и 740 млн. лева.

    Кой проект е приоритетен?

    Военноморските сили доскоро държаха приоритетно да се модернизират старите белгийски фрегати на въоръжение в армията, на които бойният флот разчита от години. Проектът за новия модулен кораб обаче изненадващо го изпревари и преобърна плановете в последния момент.

    Ресорните депутати от ГЕРБ също следят развитието на случая и неофициално заявиха, че имат въпроси, най-вече какво налага да бъде обявен именно този проект за приоритетен.

    Предвижда се "черупката" на кораба ще бъде произведена в България, а останалото оборудване и въоръжение да бъдат закупени отделно.

    Въпреки че министерството разполага с ведомствения завод "ТЕРЕМ Флотски арсенал", запознати с проекта очакват строителството на "черупката" да се насочи към корабостроителница във Варна.

    Според неофициална информация от бранша и министерството с най-големи шансове за поръчката е фирмата "МТГ Делфин".

    Коя е фирмата?

    МТГ "Делфин" е семейна фирма, създадена от Димитър Стоянов и Калояна Димитрова, и има опит с производството на кораби, на които по-късно се монтира военно оборудване.

    Според експерти обаче строителството на модулния кораб е трудна задача и изисква много сериозни способности, като поръчката би била изпитание за всички корабостроителници в България.

    МТГ “Делфин“ АД е основана през януари1991 г. като първата частна кораборемонтна компания в България. До 1995 г. извършва ремонти на кораби, принадлежащи на БМФ, докато след 2000 година се ориентира към международния пазар и в момента 80 - 85% са чуждестранните й клиенти, и само 15 - 20% са български компании.

    През 2012 година съвместното дружество между Параходство БМФ на Кирил Домусчиев и “Варнафери“ възлага на “Делфин“ преустройство на ро-ро кораб във ферибот. През същата година “Делфин“ става спонсор на футболния отбор на Домусчиев Лудогорец заедно със собствената му компания БМФ.

    Изпълнителният директор на компанията Светлин Стоянов взе наградата “Мистър Икономика“ в категория "Индустрия" за 2015 година.

    Проектът се форсира

    Министерството на отбраната е изпратило искания за информация до основните корабостроителни компании в България и чужбина, вече има изготвено изходно задание и осем оферти за проекта.

    Според МО, за да бъдат усвоени заложените в бюджета целеви средства за първите плащания, поръчката трябва да бъде обявена най-късно април месец.

    Ако това не се случи, тези пари ще бъдат усвоени за поддръжка на корабите, включително за модернизация на фрегатите, но проектът на този етап се форсира.

    Идеята за строителството на военни кораби в България не е нова и беше разглеждана още по времето на първото правителство на Бойко Борисов. Тогава обаче придобиването на многофункционален модулен патрулен кораб не бе сметнат за приоритет предвид високата му цена.

    Правителството на Пламен Орешарски също обяви намерение да поръча строителството на военни кораби в България с основен мотив да подпомогне българските фирми, но това не се случи.

    Проекти за над 1.5 млрд. лева

    Проектът за придобиването на многофункционален модулен патрулен кораб е само част от амбициозната програма на военното министерство за тази година.

    Министър Николай Ненчев обяви, че смята да сключи и договора за придобиване на нов тип боен самолет, който също ще излезе над 700 млн. лева.

    За плащането на първите вноски и по този проект са заделени целево 80 млн. лева, но останалите средства се изплащат години наред и задължават няколко последователни правителства.

    Първият кабинет на ГЕРБ се оплакваше години наред, че е получили в наследство плащанията по сделките за придобиване на нови хеликоптери и товарни самолети.

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  16. 16 Профил на Лудколю Деликолев
    Лудколю Деликолев
    Рейтинг: 777 Весело

    А на снимката - "брадавичестата свинкя" А-10 Warthhog. Ако ще ни ги дават америкосите, аз съм съгласен. Разгеле, Чък Норис ще има обща тема за разговор с Бойко Борисов, освен това кой спира въртенето на Земята с една ръка и кой я е завъртял преди 4-5 еона.

  17. 17 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 993 Неутрално

    "Две трети от парите за инвестиции във военното министерство са ..."

    Не бива да се нарича инвестиция това, което си е чист харч.
    Инвестицията пак е харч, но от него очакваш възвращаемост на капитала.
    От армията възвращаемост няма как да очакваш. От нейните разходи очакваш сигурност.
    Евентуално.
    Ако е армия.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  18. 18 Профил на coxo
    coxo
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Браво! Няма да е лошо да имаме няколко такива А-10 като от снимката.

  19. 19 Профил на 1107a
    1107a
    Рейтинг: 676 Неутрално

    Експлоатацията на кой да е изтребител струва между $25000 и $40000 на час. Та ако искаме да имаме 20 подготвени летци, всеки да лети по 100 часа, сметката 20х100х25000 = $50 000 000 годишно са за изтребителна авиация( да се охранява въздушното пространство ). Дали някой в правителството може данаправи тая сметка, или ще продължават с "опитите" да "решат пробемите" с 15 млн лева?

  20. 20 Профил на NikB
    NikB
    Рейтинг: 426 Весело

    До коментар [#10] от "pag":

    Ами няма връзка между А-10 и статията. Освен, че това са едни от добрите самолети на съюзниците ни.
    Не, че е вероятно някой да ни нападне с танкове и въртолети, та да се пазим с А-10

  21. 21 Профил на Uprsport
    Uprsport
    Рейтинг: 1202 Неутрално

    До коментар [#5] от "не на безразличието":


    [quote#5:"не на безразличието"]45млн са нищо ,но пък ние имаме друг основен проблем на 2ма войника се пада един офицер....прекалено много хора взимат заплата в армията за нищо.... [/quote]
    Основния проблем, е че структурата на армията е изключително не функционална и неефективна, независимо от извършените съкращения през годините. Това е породено от липсата на мениджърски и управленски умения и опит на по-голямата част от командирите, тъй като те имат думата при изготвянето на щатните разписания. Преди няколко дни в един мой коментар под една статия за армията написах, че в армията има повече счетоводители, отколкото в Ейпъл. Именно тези неефективни структури водят до изразходване на значителен ресурс (над 1 милиард лева годишно) без да има каквито и да е резултати по отношение на функциите на армията. И това ще продължава така, докато военната експертиза в МО не стане наистина експертиза, която да оцени, създаде условия и да промени състоянието на Българската армия. Само, че за да стане това трябват хора, които имат знания, умения и опит, могат да оценяват, могат и да управляват. Това обаче е един огромен дефицит не само в армията, а изобщо в България.

  22. 22 Профил на Captain Shakespeare
    Captain Shakespeare
    Рейтинг: 659 Гневно

    "Дневник", нямате ли поне един специалист по въоръженията, та сте сложили една снимка на самолет, който никога няма да го има в българските ВВС!

    Правильно говорил Гоголь "В России две беды — дураки и дороги" причём первых ну очень много!!
  23. 23 Профил на Captain Shakespeare
    Captain Shakespeare
    Рейтинг: 659 Весело

    Тази статия си е направо спам, защото:
    "С трици, маймуни не се ловят".

    Правильно говорил Гоголь "В России две беды — дураки и дороги" причём первых ну очень много!!
  24. 24 Профил на yorddj
    yorddj
    Рейтинг: 900 Неутрално

    А, ДВЕ ТРЕТИ ОТ ВЪПРОСНИТЕ ДВЕ ТРЕТИ СА ОТИШЛИ В БАНКОВИТЕ СМЕТКИ НА НЯКОИ ''ДЪРЖАВНИЦИ''.

  25. 25 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2212 Неутрално

    "В същото време състоянието на българската авиация продължава да се влошава."

    Още Симеон Дянков се кахъреше, че когато в един нереформиран ресор започнат да се наливат мангизи се случват две неща:
    *парите потъват
    *парите никога не стигат

    I Want To Believe
  26. 26 Профил на Peter Stoychev
    Peter Stoychev
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#11] от "Дедо Либен":

    Тези самолети не са товарни. Но искам да знам, дали по приятно е да са путински?

  27. 27 Профил на f31
    f31
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Три трети от парите са отишли в джоба на тлъсти шапкари козируващи на Бойко Борисов.

  28. 28 Профил на achkoal
    achkoal
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Можехме и да имаме армия, но като се погледнат влоговете на политици, магистрати и техните роднини в КТБ, се разбира защо нямаме. Огромно количество ресурс се отклонява от предназначението му, за частни облаги.

  29. 29 Профил на Georgi Milev
    Georgi Milev
    Рейтинг: 367 Неутрално

    [quote#12:"Galata"]Абе, в БГ и авиация ли има?[/quote]
    Недей така,Приятелю.В Одрин първи са разбрали какво е Българската авиация......☺

  30. 30 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8150 Неутрално

    Че това какво пари за отбрана са?

  31. 31 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1786 Неутрално

    Бистришките тигри искали да се пробват на военни самальоти

  32. 32 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3178 Неутрално

    От 1,1 млрд лева бюджет за отбрана, за "инвестиции" са отишли цели 45 милона.

    Да не говорим, че в едно предприятие изброените "инвестиции" ще стоят в перо "текущи разходи за поддръжка":

    - възстановяване на летателната годност, интегрирана логистична поддръжка и доставка на консумативи и резервни части за авиационна техника са похарчени 23,7 млн. лв.

    - ремонт на 6 бр. двигатели за самолет МиГ - 29 (общо за 12 млн. лв.)

    Радиоуправляеми мишени - това пък е чист консуматив, каква инвестиция ги гони....

    Общо взето, пиарска статия, която цели да прикрие факта, че армията отдавна е филиал на НОИ, отдел "временна заетост".

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  33. 33 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 1672 Неутрално

    "В същото време състоянието на българската авиация продължава да се влошава. Очевидно някъде има проблем - или в управлението на средствата, или в планирането, коментира пред "Дневник" Гаджев."

    Янлъш си Гаджев . Проблема е в Главите . Вчера чух виц за един луд ат Четвъртия, който отговарял на един шофьор на такси , дето се не сещал как да си сложи гувата заради изгубени болтове и се чудел как лудия му дал съвет . А оня му отговорил - Може да съм луд , ама не съм Прост. Там е проблема , Гаджев , не търси под вола теле . Там само банкерите пипат- за късмет .

  34. 34 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 1672 Неутрално

    [quote#3:"eurogi"]И ние се води,че имаме армия...[/quote]

    Като я направят пандурин на границата , ще имаме таратанци .

  35. 35 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 714 Неутрално

    До коментар [#21] от "Uprsport":

    Напълно съм съгласен с написаното!

  36. 36
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  37. 37 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 714 Неутрално

    До коментар [#32] от "cinik":

    То, ако се разбере сумата на истинските инвестиции, може би ще ни заболи главата. И сърцето!

  38. 38 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 1672 Неутрално

    [quote#29:"bulamerican"]В Одрин първи са разбрали какво е Българската авиация......[/quote]

    Очи , дето не се виждат , бързо се забравят . Както забравихме и ракетни войски . Но пък знаем за противоградни ракети . Дето все са кът и все ни бие градушка . Абе ...

  39. 39 Профил на 0bi
    0bi
    Рейтинг: 521 Неутрално

    45 млн. лева били похарчени за авиацията...
    Ами и всичките пари да бяха похарчени, пак щяхме да сме на гол тумбак чифте аероплани.

  40. 40 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 2083 Неутрално

    Вече не се чудя защо войската е на този хал.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  41. 41 Профил на vari
    vari
    Рейтинг: 486 Неутрално

    45 милиона за ВВС, 24 за е-мейли... пропорции?!

  42. 42 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2142 Неутрално

    две трети от капиталовите разходи на Министерството на отбраната за миналата година, или около 45 млн. лева
    ---
    Сас 45 милиона какво очакваме! Жалка история

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  43. 43 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Ама ние наистина ли имаме бюджет за отбрана? А ако случайно има, нима те наистина са изразходвани за отбрана, а не са потънали в нечий дълбок джоб? Не може да бъде!!!

  44. 44 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 1672 Неутрално

    [quote#36:"papyre"]Повсеместната простотия . [/quote]

    Дневник , извинявам се , че отговорих от ваше име на въпроса и ви лиших от удоволствието да се изявите като реалисти .





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK