Жертвите на телефонни измами стават все по-възрастни, МВР припомни основните схеми

Жертвите на телефонни измами стават все по-възрастни, МВР припомни основните схеми

© Associated Press



Петима души, участвали в различни телефонни измами, са задържани в рамките на един месец, съобщи МВР. Схемите са широко разпространени, а измамените са предимно възрастни хора, като се наблюдава покачване на възрастовата граница и жертви все по-често са хора над 75 години.


Участниците в телефонни измами стават все по-изобретателни, предупреждават полицейските органи. Затова и МВР припомня какви са най-често срещаните схеми и пизовава хората да не се поддават на паниката, а винаги да търсят близките си, когато някой им иска пари по телефона. Ведомството припомня на близките на възрастни хора, непрекъснато да говорят с тях за случаите на телефонни зимами и да им напомнят, че може да станат жертва.


Най-честите сценарии на телефонните измами:


Тежко пострадал роднина се нуждае от скъпа операция - извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и плачейки ги заблуждават, че разговарят със свой роднина. Представят се като лекари и обясняват, че роднината е тежко пострадал и е необходима спешна скъпоструваща операция, за която в момента няма налична сума в здравната каса. За целта ще изпратят човек да вземе исканата сума. Обясняват, че парите ще бъдат върнати на по-късен етап;




Ваксини, нужни за заразени близки с птичи/свински грип, ебола и т.н. - извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и плачейки ги заблуждават, че разговарят със свой роднина; представят се за лекари и обясняват, че роднината е тежко болен и е необходима спешно скъпоструващо лечение, за което в момента няма налична сума в здравната каса. За целта ще изпратят санитар да вземе исканата сума за "ваксина". Обясняват, че парите ще бъдат върнати на по-късен етап;


Роднина причинил катастрофа с починал човек/малко дете - извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и се представят за полицаи, прокурори или следователи и обясняват, че роднината е направил ПТП, в следствие на което е пострадал или починал човек и спешно са необходими пари за освобождаване на близкия човек;


Пострадал при инцидент роднина – това е "традиционният начин" за измама. Под предлог за пострадал близък роднина – в катастрофа, пожар, претърпял спешна операция и др. се искат средства за възстановяване на роднината, но това се прави по такъв явен начин, че да се разбере, че е телефонна измама. След около 2-3 минути се прави ново обаждане, при което измамникът съобщава, че е от полицейските служби и знае, че току-що е бил направен опит за измама, поради което е необходимо да се даде определена сума, банкнотите от която да се "бележат", за да бъдат задържани извършителите. Обикновено паричните суми не се предават физически на конкретни лица, а има изискване да бъдат хвърлени през балкона или прозореца на жилището.


Този тип телефонна измама има и втори вариант на разигравания сценарий, при който обажданията са в обратна последователност: под предлог провеждане на полицейска операция и необходимост от предоставяне на сума, която да послужи за задържане на извършителите, самите извършители се обаждат на случаен принцип на жертвите и се представят за полицейски служители. Обясняват, че в района "действат" телефонни измамници и предупреждават хората, при такова обаждане незабавно да се свържат с тях. Следва "обичайната" схема с плача, след което жертвата "набира" мнимия полицейския служител, който й обяснява, че за да бъдат задържани престъпниците е необходимо да им предаде сума пари, която в последствие ще им бъде върната;


Пари за освобождаване на колетна пратка - извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и им обясняват, че са техни близки или приятели на техни близки и са изпратили колет от чужбина с голяма сума пари. Казват, че за да не бъде задържана на митницата е необходимо да бъде заплатена сума, която ще си възстановят от "пратката";


Купуване на ваучери след печалба от томбола на голям магазин - извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и под предлог, че са служители на голям магазин обясняват на жертвата, че е спечелила от томболата. За да си вземе наградата обаче е необходимо да закупи ваучери за определена сума и да им продиктува номерата. МВР посочва, че при този тип измама жертвите са по-млади хора;


Нужда от преводач - тук жертвите са учители и работещи в агенции за превод. Измамниците им се обаждат и се представят за началници на районни управления. Обясняват, че в управлението е задържан чужд гражданин и са необходими услугите на преводач. В последствие обясняват на преводача, че "задържаният" трябва да се обади на близките си в чужбина, но няма ваучер и го молят да закупи такива и да им продиктува номерата, като парите ще му бъдат възстановени в управлението. Жертвите са по-млади хора.


Пострадал в чужбина близък - звъни се на произволен стационарен телефонен номер и се съобщава, че близък роднина е пострадал при инцидент в чужбина. Обяснява се, че за извършване на съответните медицински манипулации са необходими десетки хиляди евро или долара;



Основните съвети на МВР


Да не дават пари на непознати, независимо от предлога;


Да не се доверяват на непознати лица;


Да не предоставят лични данни и данни за свои близки по телефона;


Да запазят самообладание при получаване на обаждане от човек, който се представя за техен роднина, изпаднал в беда;


Ако все пак имат съмнение, че се обажда техен близък човек, първо да опитат да се свържат с него чрез свой съсед или познат, по възможност от телефон, различен от този, на който са получили обаждането;


Ако получат обаждане от човек, който се представя за техен близък, да му зададат въпрос, отговора на който не би трябвало да е известен на непознати лица - например рождена дата, населено място и т.н.;


В случай, че получат такова обаждане и спрямо тях бъде осъществен опит за телефонна измама, незабавно да подадат сигнал на тел. 112.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK