Почасова и самостоятелна форма в детските градини предлага новият държавен стандарт

Диян Стаматов

© Юлия Лазарова

Диян Стаматов



Възможност за по-гъвкав график за родителите" предлага новият държавен стандарт за предучилищно образование. Видовете на организация на времето в детските градини стават общо четири - целодневна, полудневна, почасова и самостоятелна. В новата - почасова форма - родителите могат да оставят детето в детска градина за 3 до 5 часа на ден, а вече ще има и опцията за самостоятелна подготовка у дома. 


Това обявиха на пресконференция днес зам.-министърът на образованието Диян Стаматов и главният експерт в Министерството на образованието и науката Ваня Трайкова. Стандартът за предучилищното образование регулира какви ще са формите и видовете организации в детските градини, както и какво се изисква от децата да са усвоили в определена възраст, но не задава каква да е програмата, колко големи да са групите и какви да са страничните дейности - те са предмет на други държавни стандарти или се решават от общините и самите детски градини. 


Целодневната организация продължава не повече от 10 часа, полудневната е в рамките на 6 часа, а при почасовата организация детето може да ходи в градина от 3 до 5 часа по график, зададен от родителите. При целодневната се предвиждат три хранения и сън, а при полудневната едно хранене и почивка, посочиха от МОН.




За да се възползват от възможността за самостоятелна подготовка, родителите трябва да докажат пред комисия, че могат да осигурят на детето необходимите условия за развитието му, уточниха експертите. Проверката на знанията му обаче в края на годината ще зависи от правилниците на самите детски градини.


Експертите не успяха да обяснят каква е ползата от самостоятелна форма на обучение от 3- до 5-годишна възраст, предвид че до тогава предучилищната подготовка не е задължителна и детето може да остане вкъщи и без родителите му да плащат такса на детската градина. Уточниха само, че опцията е предвидена по закон и стандартът е съобразен с това. Същинската новост обаче е, че и в задължителната възраст от 5 до 7 години самостоятелната форма вече е възможна. Прогнозата на МОН все пак е, че по-малко от 1% от българските деца ще да бъдат записани в тази форма, изтъкна Диян Стаматов. 


Друга новост, предложена в проекта, е децата вече да могат да тръгват на детска градина на 2 години. Това ще става по желание на родителите и при наличие на свободни места, също и в случай че няма яслена група в даденото населено място.


Също така за пръв път се обособяват и възрастови групи: първа група е от 3 до 4 години, втора (4-5), трета подготвителна (5-6 години), и четвърта подготвителна (6-7). Децата ще имат и нещо като ваканция - от 1 юни до 14 септември. В този период, наречен неучебно време, те ще продължат да посещават детската градина, но няма да имат учебни занимания.


Предметите остават сходни, както и определеното за тях време на седмица. В най-ранната възраст това са 10 часа на седмица, а за най-големите - 17 часа, плюс 5 допълнителни часа при целодневна организация и 2 за полудневната и почасовата за занимания по преценка на учителите. Направленията са математика, български език и литература, околен свят, изобразително изкуство, музика, конструиране и технологии и по три часа на седмица физкултура.  


Проектът за нов държавен стандарт трябва да бъде публикуван днес на страницата на МОН и ще подлежи на едномесечно обществено обсъждане, поясни Стаматов. Той подчерта неколкократно, че това е все още проект и се надява на реакция от страна на родителите и педагозите. За целта са планирани и дискусии в шест града на страната в рамките на месеца.


Всички 19 държавни образователни стандарти би трябвало да влязат в сила с новия закон за предучилищното и училищното образование, но според заместник-министърът това не е препоръчително, защото на всеки от тях трябва да се обърне достатъчно внимание. До момента са приети само три. 

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1573 Неутрално

    На хартия - добре. Обаче децата, за които се създаде цялата подготвителна ограмотителност, пак ще са екзотично неподготвени за училище. А другите ще скучаят в 1-ви клас, щото това вече 2 години се предъвква в градината. Може да не е политкоректно, но стига тъпите са дърпали назад умните - от детската градина, та за години напред.

  2. 2 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 5306 Неутрално

    [quote#1:"Лелка"]но стига тъпите са дърпали назад умните - от детската градина, та за години напред. [/quote]
    Лелче,
    Няма тъпи деца
    Всяко дете е нешлифован диамант
    Едно е Моцарт,с влечение към музиката
    друго е Пеле,трето е Дисни,четвърто
    е Декарт и Айнщайн....
    Грешката на системата е,че
    няма методика и практика
    да открива рано таланта у детето
    и да го развива и насочва
    Там е проблема

  3. 3 Профил на metalogy
    metalogy
    Рейтинг: 634 Неутрално

    Училището не е измислено, нито е организирано по мярката на детето, а по мярката на обществото.
    Има нужда от и от двете мерки, но първата е доста висока летва.
    Втората е по-лесна уж, но и тя не става от само себе си.

    колко е стабилен финансовият сектор у нас, ако не се говори за него
  4. 4 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1573 Неутрално

    До коментар [#2] от "Hawaii":
    В един идеален свят би бил напълно прав, но тук не е така. И умните, можещите, искащите биват равнявани по противоположното. И не децата са тъпи, а порядките, чрез които затъпяват всички.

  5. 5 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Най-голямата слабост на системата в момента е, че с една група от 20-25-30 деца работи един учител, при това ниско платен. Чисто физически не е способен да обърне достатъчно внимание на всяко дете.

    I shave with Occam's razor
  6. 6 Профил на Cherrie
    Cherrie
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    До коментар [#1] от "Лелка":
    Изключително неадекватно и обидно е да дадеш определение за интелекта на дете"тъпо".
    Всяко дете има уникален талант, за съжаление не вдички деца успяват да попафнат в условия, които да ги провокират да развият талантите си. Потресаващо е човек с претенции за акъл да сипе квалификации по адрес на деца.
    Лелке,знаеш ли че по твоите стандарти,шефът на Върджин е тъпо дете, защото е бил системно пребиван за лошо поведение от възпитателите си,и е имал адски лош успех,бил е класически двойкаджия, щото е бил дислектик.Детето Брансън е било нешлифован диамант, който вероятно е дърпал "умните" в класът,според твоите разбирания. Толстой пък е бил изключително лош ученик,страдал е от хиперактивност с дефицит на вниманието,което е рефлектирало в оценките му.Естествено,нищо не го е спряло да стане велик.
    Хубаво, е че "тъпите"деца обикновено слагат всички в малкия си джоб накрая.

    Всеки път,в който отговоря на Norman Granz и Hawaii постовете ми се изтриват светкавично,дори да е късно следобяд,доста често и през почивните дни. Изводи? :D
  7. 7 Профил на Cherrie
    Cherrie
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    Големия проблем на българското образование,е че тика всички деца в калъп, и който не е по мярката на калъпа,пази Боже.
    Децата са претрупани с материал от първи клас, някой от тях, които имат по различен ритъм изостават,сегрегират ги, вместо да се положат усилия у изоставащото дете,което не е бележкар,да се открие таланта и да се стимулира потенциала му,се лепва етикет слаб ученик.Редно е да се развият програми у училищата, по силните ученици да помагат на затруднените,т.нар."тъпи" по - горе.

    Всеки път,в който отговоря на Norman Granz и Hawaii постовете ми се изтриват светкавично,дори да е късно следобяд,доста често и през почивните дни. Изводи? :D
  8. 8 Профил на Cherrie
    Cherrie
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    До коментар [#2] от "Hawaii":
    Айнщайн и Дисни са били с хиперакинетични разстройства и проблем с концентрацията,Моцарт вероятно е бил аутист.

    Всеки път,в който отговоря на Norman Granz и Hawaii постовете ми се изтриват светкавично,дори да е късно следобяд,доста често и през почивните дни. Изводи? :D
  9. 9 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 5306 Неутрално

    [quote#8:"Cherrie"]Моцарт вероятно е бил аутист. [/quote]
    Дисни е бил аутист също.
    В едно българско училище и Моцарт,и Дисни
    биха страдали,безуспешно опитвайки се
    да зубрят химични формули,математически
    теореми,стихотворения и прочее педагогически
    баласт.
    Цяло щастие и за двамата е,че са живели
    в друго време и на друго място....

  10. 10 Профил на stenlyaka
    stenlyaka
    Рейтинг: 1166 Неутрално

    Не е лошо да се обърне внимание и на храненето !
    Настръхвам като видя менюто на децата .
    Не че продуктите са лоши , но не може да се хранят с месо и картофи едновременно !

  11. 11 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2328 Неутрално

    промените са към по добро , да не се натоварват децата с учение и най вече с тестове или изпити от невръстна възраст ,вчера позната ми разправя ,как са подлудили дъщеря и в Германия ,пълен отличник в първи курс медицина ,накрая след 6 ти курс германците след якия режим вече са установили ,че 90% от завършващите веднага се отказват да бъдат практикуващи лекари ,поради пълното им психическо унищожение от твърдата система ,да запазим психиката на децата , не ни трябват вундеркинди с отлични дипломи ,а нормални хора

  12. 12 Профил на Cherrie
    Cherrie
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    До коментар [#9] от "Hawaii":
    Абсолютно!
    Голяма част от умовете на цивилизацията са имали някакъв тип проблеми или са били странни.Джон Кенеди,Агата Кристи,Упи Голдбърг,Стив Джобс и кой ли не са все с такива разстройства,които са ги направили уникални и силни личности, ако се бяха родили у нас,системата щеше да ги смачка и обяви за "тъпи",щото са различни.

    Всеки път,в който отговоря на Norman Granz и Hawaii постовете ми се изтриват светкавично,дори да е късно следобяд,доста често и през почивните дни. Изводи? :D
  13. 13 Профил на Cherrie
    Cherrie
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    До коментар [#5] от "Сахаров":
    Заплата на старши учител в градина е 500 лв бруто.
    Всеки да си прави изводите.
    Заплата на ресурсен учител,който се занимава с деца със специални образователни потребности(аутисчета, дислектици,хиперакинетични синдроми и.т.н.) е около 550 лв бруто.
    Изключителен позор за образованието ни е,че учителите са с два пъти по ниски заплати от мюлюционерите. Отврат.

    Всеки път,в който отговоря на Norman Granz и Hawaii постовете ми се изтриват светкавично,дори да е късно следобяд,доста често и през почивните дни. Изводи? :D




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK