Зелена София, транспорт, архитектурен облик - още планове от кандидатите за главен архитект на столицата

Зелена София, транспорт, архитектурен облик - още планове от кандидатите за главен архитект на столицата

© Георги Марчев



Публична дискусия с участието на 11 от общо 13 кандидати за главен архитект на София се проведе вчера в Представителството на Европейската комисия, съорганизирана от нея, "ПанЕвропа България", холандското Председателство на ЕС и кмета Йорданка Фандъкова. Под заглавието "София - Европейска архитектурна перспектива" претендентите за поста представиха виждания си за градоустройството на столицата. До избора за нов главен архитект се стигна, след като Петър Диков подаде оставка. Модератор на разговора беше Соломон Паси.


В рамките на минута кандидатите представиха постиженията си в сферата. Следващият етап от срещата запозна слушателите с концепцията на всеки един архитект за обща визия на града. Последваха множество въпроси от публиката, главно съставена от техни колеги.


Претендентите за поста поставиха три основни приоритета за евентуалния си мандат:




1. Запазване и създаване на архитектурна идентичност на София


Арх. Стефан Добрев каза : "Нужно е да се запазят и обогатят културно-историческите паметници, а сградите да са в съзвучие с ансамбъла на останалите постройки. Моята амбиция е европейските идеи да бъдат вплетени в града", докато арх. Бойко Кадинов беше категоричен :"София трябва да прилича на София...а не склад за европейски архитектурни прототипи." Според арх. Огнян Тунтев е важно да се изгради концепция, която да следва историята и духовността на българите, "и чак тогава математиката." Арх. Влади Калинов каза, че София трябва да се доразвие характера на градския център и да се обособят зони за бизнес и високо строителство. Арх. Георги Бакалов застана зад идеята за обособен културен център, но припомни, че периферията има еднакво значение за града.


2. Подобряване на комуникационно-транспортна мрежа


"Трябва да се освободи транспортната артерия на София", това каза арх.Ивайло Мишев. Но как? Според арх. Стефан Добрев проблемът ще се разреши чрез изграждане на множество подземни паркинги в центъра, а според арх. Иван Шишков трябва да се положат усилия в развиване на електротранспорта. Метрото спомена и арх. Иван Моев, който в мандата си би разширил лъча му до Симеоновският лифт във Витоша. Това доведе до следващия приоритет:


3. Зелена София


"Ще засадя 1 млн. дървета", обеща арх. Бойко Кадинов, а арх. Калинов заяви: "Ще превърна София в интелигентен град, както го разбират в чужбина, с екологично чист градски транспорт." Според арх. Николай Яръмлъков Витоша трябва да бъде по-достъпна. Според арх. Николай Пърпов проблем има в липсата на обратна връзка с гражданите и липса на отворени дебати, а арх. Стефан Добрев засегна строежа на частни имоти в парковете. "Парадоксално е и това трябва да се промени", заяви той.


Арх. Иван Несторов - бивш изпълняващ длъжността главен архитект, преди конкурса за избор на Петър Диков през 2006 г., обърна внимание на липсата на велоалеи, както и на достъпна градска среда за хора с увреждания. Той коментира, че следващият главен архитект на София трябва да предвижда миграцията на хора от други градове, които идват да търсят работа в столицата.


Кандидатите за поста апелираха за промяна в наредбите за проектиране на изменения в общия устройствен план на град София и обещаха законност, прозрачност и достъпност до администрацията. На дискусията не присъстваха двама от претендентите - Румен Несторов и Здравко Здравков, които взеха участие в предното публично представяне, организирано на 29 февруари от софийската регионална колегия на Камарата на архитектите, Съюза на архитектите и Столичната община.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3195 Неутрално

    Елекртотранспорт и вън Цеко от Алеко!

  2. 2 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3381 Неутрално

    "София трябва да прилича на София...а не склад за европейски архитектурни прототипи."
    ______
    Абе важното е където има сгради строителство от царска или соц българия да заприлича на гето а където има финансови анархисти построили молове , бакалии и техно-бизнес паркове по смисъла на колониалния ЗНИ да се усвояват парите на данъкоплатците за по-европейски облик!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  3. 3 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 762 Неутрално

    С каруците и циганските гета има по скоро африкански вид отколкото европейски... всъщност европейски е по стандарт 19 век

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  4. 4 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 2133 Неутрално

    Доста общо. Аз мисля, че на първо място трябва да се запази индивидуалното, характера на града. Всички паметници на архитектурата и културата да са в прогрма за реставриране/опазване, която да се реализира с ясен план и срокове.
    После транспорта, зеленината вкл Витоша и нови зони за високо строителство, ако трябва...

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  5. 5 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1142 Неутрално

    тези нямат представа за какво иде реч.
    главния архитект на София трябва да е
    60 процента пъдар,
    30 процента поддръжка и
    10 процента визионер.

  6. 6 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 450 Любопитно

    Има ли някакви измерими критерии за успешното развитие на София?

  7. 7 Профил на пустиняк
    пустиняк
    Рейтинг: 874 Неутрално

    Впряга се коня зад каруцата. Трябва да има визия и концепция за развитието на града за поне 50 години напред. Не да се обсъжда какво а как да се направи. Европейско развитие със соцманталитет няма как да се прави!
    Аз искам лифт от Университета над Парка до Симеоновския лифт. Става ли?

    Чайка - вожд и учител на Цацаров & Гешев. "Русия е наш враг и окупатор. Управляваната от нея пета колона вероятно днес може да бъде по-опасна и от открита агресия." Саломе Зурабишвили, президент на Грузия
  8. 8 Профил на Сашо
    Сашо
    Рейтинг: 727 Гневно

    Кога ще се демонтира срамният окупаторски паметник на съветската армия ?
    Кога ще се възстанови военният мемориал пред НДК ?

    "Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill
  9. 9 Профил на filinev
    filinev
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Всички говорят за зелена София а никой не споменава за най-очибийното,липсата на здрави тротоари. Мисля че в зеленият град хората трябва да има по какво да ходят. Предлагам да се наказват районните кметове с по един час всеки ден бутане на бебешка количка с препядствия и нещата ще се оправят бързо.

  10. 10 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 762 Неутрално

    До коментар [#9] от "filinev":

    Напълно съм съгласен. Ако се заемат с поправката на тротоарите безработицата ще спадне с 2 % в София.. Толкова тротоари има за поправяне.

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  11. 11 Профил на herbaltea
    herbaltea
    Рейтинг: 523 Неутрално

    Да, за тротоари защо никой не говори. Във всички големи европейски градове има тротоари по които хората МОГАТ ДА ХОДЯТ. В София няма една улица по която да минеш без да ти се наложи да заобиколиш я кола я някой безумно поставен билборд или Лафка.

  12. 12 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1055 Весело

    малко, но ясни и твърди правила
    опростено и добре оразмерено движение на хора и транспорт
    намаляване на въглеродния отпечатък и запазване на природните дадености...
    толкоз, другото само ше доде...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK