
© Георги Кожухаров
Програмата, която Любомир Христов предлага, трябва да бъде гласувана от Столичния общински съвет.
Столичната община ще купи още 190 нови автобуса до 2018 г., съобщи зам.-кметът по транспорта Любомир Христов, който представи пред журналисти тригодишна програма от 2016 до 2018 г. в гараж на Столичния автотранспорт в "Дружба".
До момента от общо 522 автобуса в автопарка преди две години бяха доставени 126 нови, а до края на октомври тази година - още 110, които ще бъдат пуснати по линиите 60, 64, 77, 82, 309, 604 и 72. Сега средната възраст на превозните средства е 14.5 години, а през 2018 г. се планира да е 7 г.
От новите 190 автобуса 30 ще бъдат единични и с дизелов двигател, 120 с двигател на природен газ, 20 ще бъдат електрически и 20 хибридни или на други алтернативни горива. За покупката са предвидени 81.5 млн. евро, от които 21.5 млн. евро със заем на Столичната община от Европейската инвестиционна програма и 60 млн. евро от собствени средства на общинския превозвач "Столичен автотранспорт" по лизингова схема.
"Основният акцент в модернизацията е доставка на нови автобуси от различен тип, като по-голямата част от автобусите, които ще бъдат доставени, предвиждаме да бъдат с двигатели на природен газ. Това са над 120 автобуса, отделно от това в тази програма сме предвидили доставка на 20 електрически автобуса, както и на 20 с алтернативни горивни източници, основно хибрид, с което гарантираме един енергиен микс от гледна точка на независимост на градския транспорт, свързана с евентуални прекъсвания в доставка на различни видове горива", заяви Любомир Христов.
Фотогалерия: Мястото, където столичните автобуси се ремонтират >
По думите му по този начин една значителна част от автобусите в София в края на тази програма ще бъдат с максимално възможния към настоящия момент стандарт Евро 6. "Електрическите автобуси не отделят вредни емисии в населеното място, измества се в известна степен степента на замърсяване в града", посочи той и уточни, че автобусите с дизелов двигател ще бъдат използвани по линии с маршрути с по-сложен релеф.
Предстои тригодишната програма да бъде гласувана от Столичния общински съвет и след това ще бъде обявена обществена поръчка.
Попитан дали цената на билета за еднократно пътуване, който в момента струва 1 лев, ще поскъпне заради новата инвестиция, Христов заяви, че няма пряка връзка. До края на месеца се очаквало Центърът за градска мобилност - общинското дружество, което управлява целият градския транспорт в София, да представи икономическа рамка, както и предложения за различни нови документи за пътуване, сред които и карти.