"Спаси София" се обяви против поскъпването на билета за градски транспорт

"Спаси София" се обяви против поскъпването на билета за градски транспорт

© Юлия Лазарова



Неправителствената организация "Спаси София" се обяви против предложението на общинското дружество "Център за градска мобилност" цената за билета за еднократно пътуване да поскъпне от 1 на 1.60 лева. По-рано днес от дружеството, което управлява транспорта, обявиха годишната си икономическа рамка за 2016 г.


"Спаси София" категорично се противопоставя на подобна мярка. В период, в който цените на горивата са ниски, а г-жа Йорданка Фандъкова не пропуска да препотвърди ангажимента си да направи градския транспорт по-привлекателен, увеличаването на цената на билета без то да е обвързано с каквото и да е подобряване на услугата е неоправдано и недопустимо", смятат от организацията.


И добавят: "Преди три месеца "Спаси София" внесе за разглеждане в транспортната комисия към Столичния общински съвет предложение за въвеждане на нов почасов билет, позволяващ неограничен брой прекачвания в рамките на 90 минути на цена 1.50 лева. Такива билети биха направили градския транспорт много по-предпочитан, както от редовно ползващите го, така и от хората, на които им се налага да пътуват с него инцидентно. Компромисният вариант, гарантиращ подобрение на услугата за пътниците и повишаване на приходите на ЦГМ, е точно въвеждането на почасов билет на цена 1.50 лева."




Тяхното предложение е било отхвърлено от Центъра за градска мобилност като "икономически неефективно и дискриминационно" с обяснението, че така се давали необосновани привилегии на онези, които ще закупят почасов (и по-скъп от единичния) билет. "За пореден път, доказало се като работещо решение, използвано във всички европейски столици, включително Белград и Скопие, само в София е икономически необосновано", добавят.


Според "Спаси София" е станало навик на Центъра за градска мобилност да обяснява, че София е специално изключение, където нищо нормално не може да се случи. Според тях нямало смисъл отсега да се подобрява тарифната политика, защото в столицата ще се въведе електронната система за таксуване, за която няма изгледи скоро да я видим реализирана. Вместо да се пребори с гратисчиите Центърът за градска мобилност предпочитал да покрива финансовите си загуби чрез покачване на цената на билета.


"Стотиците хиляди потребители на градския транспорт в София са хора, зависещи от него за своята мобилност, тъй като или не могат да си позволят личен транспорт, или противно на натрапвания от Столична община манталитет – не желаят да го ползват ежедневно. Непрекъснатото намаляване на броя коли на линия, отсъстващата поддръжка на подвижния състав, неадекватните разписания и сега – необоснованото увеличаване на цената на билета могат да се тълкуват само като целенасочена политика на пропъждане на пътници от градския транспорт и с нищо не отговаря на заявената от г-н Христов пред Дарик радио цел "да се гарантира на хората, които ежедневно използват градския транспорт, да имат възможно най-ниски цени."


От организацията призовават Столичната община да започне да насърчава използването на градския транспорт вместо да търси оправдания за пасивността си и да предприема действия, които са в ущърб на пътниците и противоречат на всякакви международни принципи и стандарти за устойчиво, зелено и мобилно градско развитие. Въвеждането на почасов билет за неограничен брой прекачвания в рамките на 90 минути ще е реална мярка за подобряването на градския транспорт в столицата, приключва позицията на "Спаси София".


Независимият депутат Георги Кадиев предложи цените да се намалят, защото градът е разкопан и хората трябва да получат стимул, за да слязат от колите. Според него резерв е справянето на гратисчиите. "Това, че били само 6% от пътуванията, е лъжа. В София на ден има 2 млн. пътувания. Т.е. 60 млн. пътувания на месец, от които събраните пари от билети са... 8 млн. лв на месец (95.7 млн.лв. годишно съгласно отчета на ЦГМ за 2014). Или от едно пътуване общината събира 13 стотинки, вместо 1 лев", пресметна Кадиев.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK