
© Мария Съботинова, СГ/ИИ
Снимката е архивна
"Дневник" препечатва текста на Андрей Зографски от "Спаси София" по повод искането на общинското дружество Център за градска мобилност за увеличение на цената на билета за еднократно пътуване от 1 лв на 1.60 лв, което вече е внесено от ГЕРБ за разглеждане от общинския съвет.
От самото си създаване "Спаси София" предлага на общината прилагане на доказали се мерки, целящи повишаване на ефективността и привлекателността на градския транспорт в София: обособяване на нови бус ленти, автономни коридори за трамвайния транспорт, въвеждане на почасов билет насърчаващ прекачванията и др. Реализацията на всичките тези ефективни мерки щеше да струва по-малко от един милион лева, но общината, изглежда, няма намерение, нито идея как да подобри условията за пътуване, освен като закупи нов подвижен състав с подарени от Европа пари.
Ако общината в лицето на кмета г-жа Йорданка Фандъкова, зам.-кмета по транспорт Любомир Христов и директора на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) Симеон Арнаудов бяха приложили поне част от тези решения, може би една малка корекция в цената на билета щеше да е основателна, но увеличение от 60% е недопустимо, без първо да се предостави на пътниците една осезаемо подобрена транспортна услуга.
С увеличаването на цената на билета ЦГМ и общината ще доведат до пореден отлив на пътници и зачестяване на гратисчиите в мрежата, и то във време, когато половин София е блокирана заради строителството на метрото и насърчаването на ползване на градски транспорт е задължително. Ежегодното намаляване на броя превозени пътници въпреки разрастването на метрото е доказателство, че решенията, които общината взима, независимо дали са базирани на "анализите" на ЦГМ, са пагубни за обещанието да се направи градският транспорт по-привлекателен, достъпен и използван.
Заради това решихме да изброим десет причини защо покачването на цената на билета с цели 60% е необосновано, нелогично и контрапродуктивно за софиянци.
© Спаси София
1. Не се предлага никакво подобрение на услугата срещу увеличението на цената от цели 60%
Гражданите се умориха почти 10 години да чакат интегрираната билетна система за електронно таксуване. Междувременно всеки, който не ползва карта, трябва да плаща за всяко прекачване. Почасови билети, позволяващи неограничено прекачване, има отдавна в почти всички европейски столици, включително Белград и Скопие, докато в София то все още се санкционира. Увеличаването на цената на единичния билет задължително трябва да се случи след въвеждането на удобен за всички почасов билет.
2. Увеличението идва във възможно най-неподходящия момент
Цените на бензина са ниски, а голям брой възлови кръстовища са затворени заради строителството на метрото. Сега е моментът за кампания за сваляне на колкото се може повече хора от личните автомобили и качването им в градския транспорт, за да се избегнат задръстванията в целия град. А покачването на цената на билета ще доведе до обратното – отлив на пътници.
3. Значителна част от градския транспорт в София е бавен, занемарен и неадекватен
По-голямата част от подвижния състав все още е стар и неудобен, трамвайните трасета са опасни и неподдържани, пътниците са принудени да чакат дълго, често на необезопасени спирки без навеси, а броят на линиите непрекъснато намалява. Само 20 трамвая от над 270 са нови, а от близо 700 автобуса все още твърде малка част са нови.
4. Първо осезаеми подобрения на градския транспорт и чак след това увеличение
Покачването би било оправдано едва след като хората почувстват продължителни подобрения и започнат да си връщат доверието в градския транспорт. Общината няма право да поставя гражданите, които не ползват градския транспорт ежедневно, пред неприемливи варианти: да си купуват карта, която не им е изгодна, или да пътуват с личен автомобил или с такси. В такъв случай не би трябвало да е изненада, когато това увеличение предизвика пореден отлив на пътници.
5. 60% от пътуващите ползват карти, а останалите 40%?
Кметът на най-замърсената и хаотична столица на Европа трябва да направи всичко по силите си да привлече колкото се може повече пътуващи, особено онези, които не ползват градския транспорт ежедневно. С предложеното увеличаване на цената с 60% общината реално гони цели категории пътуващи от системата и ги принуждава да ползват автомобили, в резултат на което ще дишаме още по-замърсен въздух, а градските пространства ще останат все така окупирани от хиляди автомобили.
6. Инвестициите в транспорта са почти изцяло финансирани с безвъзмездни средства от Европейския съюз
Всеки може да поръча нов подвижен състав от някой европейски производител с подарените от Европа пари, но общината не направи нищо да подобри ефективността на линиите: автобусите, тролейбусите и трамваите нито се движат по-бързо, нито са по-начесто.
7. ЦГМ се е доказал като безотговорен и незаинтересован стопанин
ЦГМ не може ефективно да контролира гратисчиите и да събира наложените глоби. Също така неговите "експерти" не представиха икономическия анализ, на който се основава предложеното поскъпване. Гражданите имат право да знаят какви са аргументите в този анализ. На кои експерти да вярват? На същите онези, които "заради грешка" щяха да подарят милиони левове общински пари на частния превозвач "Карат-С" ли?
8. Липсва дългосрочна стратегия за актуализация, приоритизация и ускорение на градския транспорт
За поредна година не е направено нищо за автономизация на трамваите, създаване на нови бус ленти, нови трамвайни и тролейбусни трасета и други инвестиции, които да оправдаят такова рязко поскъпване на билета. Липсва и дългосрочен план за актуализация и развитие на маршрутната схема на градския транспорт, която да отразява настоящите нужди на пътуващите, метрото не е интегрирано с наземния транспорт, а обещаните 10 квартални довозващи до него линии бяха удобно забравени.
9. Липсва интегрираност и разнообразие на превозните документи
Билетната система на метрото и тази на наземния транспорт не са интегрирани. Освен почасов билет все още няма карти за две наземни линии, две наземни линии и метро, семейните и фирмените абонаментни планове са на практика непознати на потребителите и т.н.
10. Новите карти не предлагат добра алтернатива за столичани
Две от трите нови карти, предложени от ЦГМ (туристическа и седмична), са направени по-скоро за нуждите на туристите и гостите на София и не вършат работа на столичани, които ще плащат по-високата цена на билета. При липса на алтернативи, които адекватно да покриват нуждите на различните групи пътуващи, санкционирането на онези, които ползват билети, е недопустимо и лишено от логика.
Поради гореизбореното призоваваме г-жа Йорданка Фандъкова най-накрая да освободи от длъжност доказалия се като безидеен, неспособен и безотговорен транспортен екип в общината и да го замести с хора, които не само ползват градския транспорт редовно, но и го разбират като система и потребност за града. Само ако това бъде направено, ще можем да се надяваме на по-сериозни подобрения и реални стъпки към приоритизация на градския транспорт. Дотогава общината и ЦГМ няма да си върнат доверието на гражданите, а увеличението на цената на билета с право ще се разбира от софиянци като израз на недалновидно управление.
vangelov.v
Рейтинг: 229 НеутралноТова няма да се хареса на всеизвестните герберони във форума.
За тях Боко е бог, а Данчето е неговият пророк.
xmm
Рейтинг: 1114 НеутралноТочни.
chicago514
Рейтинг: 2260 ВеселоЕ тя Фандъкова си го каза - увеличението щяло да бъде политическо решение.Както знаем,малко човешки аргументи могат да повлияят на политиците.
442
Рейтинг: 1442 НеутралноИ една от общината - ТРЕПАЧ - трЕбват пАре, с което се приключва въпроса. Матряла ще плаща, нЕма не искам.
pro_bono
Рейтинг: 229 Неутрално11 причина-много бедност и за много хора ще бъде пречка да се придвижват....
don_horhe
Рейтинг: 395 НеутралноПричина номер 11 - увеличаването на приходите да стане за сметка на по-добра събираемост, а не за сметка на редовните пътници. Във всеки автобус/тролей/трамвай трябва да има по 2-3 контрольори, за да няма как да се качиш без редовен билет/карта. Който не иска да плаща, да ходи пеша.
stedim
Рейтинг: 2126 Неутрално"Ежегодното намаляване на броя превозени пътници въпреки разрастването на метрото " - нещо факти, статистика , или просто думи?
lout66
Рейтинг: 710 НеутралноИ най важното , казват че градският транспорт е на печалба през последните години .При положение че поне 30 % се возят гратис .
Затегнете контрола , направете транспорта по бърз и ефективен.
Лоша е връзката между метрото и останалият транспорт , някакви малоумни разписания като разликата между пристигането на автобуса и тръгването на метрото е 20 -30 секунди , няма как нормален човек да слезе от автобуса да пробяга 100 метра и да се качи на метрото .
Затегнете контрола във бус лентите пак се напълни с тарикати които се движат по тях и никой не ги наказва .
xm...
Рейтинг: 3071 Весело[quote#2:"xmm"]Точни. [/quote]
Ъхъм.
Лакардии!
Същите, като "обосновката" ...
И точно заради това не бива да се вдигацената.
Така да се вдига.
Най-малкото да се приучат общинските, че трябва да се обосновават прозрачно и подробно.
А от тия лакардии не произтича ни, че трябва да се вдига на 1,60 ... По същата логика може както 1,50, така и 2,00 или колкото си поиската.
Същото важи и за тия убавци от "Спаси София".
Които също не се обосновават защо билетчето трябва да е точно 1 левче, а не 90 стинки или 50 ...
lustmord
Рейтинг: 338 ЛюбопитноЗащо не споменават за гратисчиите? В кой друг град по света може да пътуваш без пари, с известен минимален риск да те глобят (или никакъв ако си ромлянин)
Един препатил
Рейтинг: 3054 НеутралноДесетте причини са изсмукани от пръстите. Повишението даже е малко - еднократният билет трябва да бъде 2 лева. Не виждам какъв е проблемът. Който пътува редовно да си вземе подходяща карта. Който не пътува редовно да си вземе билет с 10 талона. А гратисчиите да полагат 15 дни обществено-полезен труд - почистване на превозните средства.
zo
Рейтинг: 716 Неутрално[quote#0:"Д"]Поради гореизбореното, призоваваме г-жа Йорданка Фандъкова най-накрая да освободи от длъжност доказалия се като безидеен, неспособен и безотговорен транспортен екип в общината [/quote]
ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGYАз призовавам „Данчето“ да ни освободи от себе си.
grand funk railroad
Рейтинг: 1114 НеутралноСъгласен съм с написаното.
Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. ColucheОсвен това, има още 10x10 причини.
Anonymous
Рейтинг: 340 Неутралноhttp://i.imgur.com/Tc0gFkH.jpg
http://i.imgur.com/GrfVY9K.jpg
http://i.imgur.com/U80zAtl.jpg
http://i.imgur.com/uWrt24f.jpg
http://i.imgur.com/DLG85s9.jpg
http://i.imgur.com/9CqGmSq.jpg
http://i.imgur.com/0fH9S1q.jpg
http://i.imgur.com/fHywpev.jpg
aboto
Рейтинг: 506 НеутралноДо коментар [#1] от "vangelov.v":
"За тях Боко е бог, а Данчето е неговият пророк."
Какво би казал за:
За тях Костов е бог, а Радан е неговият пророк.
zo
Рейтинг: 716 НеутралноДо коментар [#14] от "Anonymous":
ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGYСамо последния плакат по-точно е да е „ДОЛУ МАФИЯТА“, а не „ДОЛУ БОЙКО БОРИСОВ“, защото той не е единственият ѝ представител.
zo
Рейтинг: 716 НеутралноДо коментар [#15] от "aboto":
ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGYТова е тъпо и първосигнално като реакцията на съветофилите, които на критики към Русо-гнусо-федерацията отговарят с „а в Америка що еди-кво си“.
Jessika
Рейтинг: 1571 ГневноСъгласна съм с всичките 10 основателни причини. Герберските общински съветници да си оттеглят тъпото предложение, защото и нашето търпение има граници!
Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”aboto
Рейтинг: 506 НеутралноДо коментар [#17] от "zo":
Как леко ти тече мисълта ,само гледай да не изтече!
gun
Рейтинг: 496 НеутралноНяколко елементарни предложения, освен горните, които ще направят транспорта много по-добър:
За свободата на словото - форумът да е без регистрация!1. ИЗОЛИРАНИ С НИСКИ ПРЕГРАДИ БУСЛЕНТИ - НАВСЯКЪДЕ, ВКЛЮЧИТЕЛНО ПО ДВУЛЕНТОВИ УЛИЦИ.
2. С ЕДИНИЧНИЯ БИЛЕТ ЗА МЕТРОТО ДА МОЖЕШ ДА ПОЛЗВАШ МЕТРОПАРКИНГА БЕЗПЛАТНО ПРЕЗ ЦЯЛОТО РАБОТНО ВРЕМЕ НА МЕТРОТО. Така всеки ще си остави колата там и ще се шляе из града с метрото докато си свърши работата.
3. КОНТРОЛ КАТО ВЪВ ФРАНЦИЯ - РЯДКО, НО ПРИ СПИРАНЕ НА ПРЕВОЗНОТО СРЕДСТВО НА СПИРКАТА ЧАКАТ ПО 4 УНИФОРМЕНИ ЗДРАВЕНЯЦИ НА ВСЯКА ВРАТА - НИКОЙ НЕ СЛИЗА, БЕЗ ПРОВЕРКА. СЛЕД ТОВА СЕ КАЧВАТ И ПОЧВАТ ВЪТРЕ. ВСЕКИ БЕЗ БИЛЕТ СЕ СВАЛЯ И СЕ ОТКАРВА С ПАТРУЛКАТА.
chudomor
Рейтинг: 625 НеутралноСофия има нужда от привлекателен обществен транспорт. Ако развитието на Метрополитена е в тая посока, надземните инфраструктурни изпълнения са в друга. Пък обясненията са : Кво ще правят гостите на столицата. Тя и без друго не им харесва. Столицата трябва да е удобна за обитателите и, това май липсва в идеята на управниците.
От идиоти отговор не чакамКамен
Рейтинг: 1002 НеутралноПривлекателността на всеки вид транспорт не е абсолютна, а винаги относителна спрямо другите алтернативи.
Сега както газта е 80 стотинки, а паркирането - без пари по тротоари и градинки, за много хора колите са по-привлекателната алтернатива. По-евтината във всеки случай. А ако билетчето стане 1.60 ще стане относително още по-евтина.
Затова ако искат да увеличат относителната привлекателност на градския транспорт, трябва да вдигнат цената на това да имаш кола - данък, паркинг, винетка за синя/зелена/жълта зона, и т.н.
Лелка
Рейтинг: 1214 НеутралноАко Йорданка и сите началници бъдат лишени от служебните си коли, транспортът ще се оправи. Инак не, щото возен на извозен не вярва.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5758 ГневноПРИЧИНА № 1 - ЗАЩОТО ГИ ТЪРПИМ ДА НИ ДЕРАТ КОЖИТЕ НАГЛИТЕ ДУШМАНИ !!!
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!alieng
Рейтинг: 450 НеутралноА също и - мярката не е за насърчаване ползването на градския транспорт от повече хора, а за стимулиране ползването на карти от настоящите клиенти. Сбъркано отвсякъде.
Николай Георгиев
Рейтинг: 1114 Весело11. Огромен процент на гратисчии. При спиране на мексиканско говорящите гратисчии, билета може да стане даже 80 стотинки
gun
Рейтинг: 496 НеутралноУбитаците дето цъкат минуси на предложенията на № 20 явно никога не са ходили в чужбина, а искат да си държат таралясника на тревата (калта) пред блока и изпускат гумите на всеки, който им е заел мястото, докато перкат по буслентата на "Цариградско" или са на аварийки на велоалеята в "Надежда". Затова пък прилежно си запазват смрадливия фас в шепа, като се качват в трамвая, ръгайки останалите, за да видят дали на спирката не чака гадния контрольор, който олицетворява "тази скапана държава"...
За свободата на словото - форумът да е без регистрация!gdvalkov
Рейтинг: 8 НеутралноПричина 11.
Пътуването в градския транспорт в София (допускането до превозните средства) е безконтролно. Това е може би единственият вид транспорт, който може да се ползва без да се заплати за услугата и това действие да остане безнаказано и на никого да не му направи впечатление. Това подтиква и най-съвестния пътник в един момент да се изкуши и да злоупотреби.
Petleshev
Рейтинг: 3251 НеутралноДо коментар [#15] от "aboto":
Бивш tww09306483.Ама и за увеличението на цената на билетите, пак Костов ли се оказа набъркан...?! Знаех си аз, че Данчето, тая кротка женица е невинна и вечно подведена! Като началника си!
ГЕРБ-ерите паметник трябва да му вдигнат на Костов! Ако не е той, не знам с кого ще се оправдават!
gun
Рейтинг: 496 Неутралноhttp://www.independent.co.uk/travel/48-hours-in/ni ce-travel-tips-where-to-go-and-what-to-see-in-48-h ours-10028334.html
За свободата на словото - форумът да е без регистрация!Ето за убитаците една снимка от малка улица в Ница - вляво велолента, до нея ПРЕГРАДЕНА буслента. Защото ако не е преградена и там има идиоти и гяволи, от чиито коли се носи шумна чалга. Апропо - навсякъде има тъмнокожи гяволи гратисчии, но хванат ли ги - с потрулката и в полицията. Като влезат контрольорите в буса, настъпва мълчание и страхопочитание. Ама те не са безработни висшисти, а яки жандарми.
bretschneider
Рейтинг: 978 НеутралноАз предлагам да се въведат винетки за велосипедите. Така и така са започнали с нови данъци и такси.... Колело ще ми карат...
Храбър
Рейтинг: 3633 Неутрално"Новите карти не предлагат добра алтернатива за столичани"
"Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"................................................
Ето този факт мисля, че е следствие на целенасочена политика на общината!
extrasho
Рейтинг: 395 НеутралноС предложеното повишаване на цената на билетите Фандъкова и дърпащите зад нея конците целят само едно: да се даде глътка въздух на такситата и маршрутките (зад тях седят интересни фигури като Георгиус Георгиу, Трактора а може би и Рапона).
Публикувано през m.dnevnik.bg
dkolov
Рейтинг: 229 Неутрално[quote#10:"lustmord"]Защо не споменават за гратисчиите? В кой друг град по света може да пътуваш без пари, с известен минимален риск да те глобят[/quote]
Един от отговорите на този въпрос е Виена. Качваш се на автобуса и се опитваш да си купиш билет от шофьора, но той ти отговаря че билети няма, ама и проблеми няма. Нито един човек в автобуса не протестира срещу този факт.
Вероятно хората там са съвестни и си плащат за услугата точно толкова колкото струва тя, а че се е появил някой изпаднал като мен за тях това не е проблем. Тука май се опитваме да шмекеруваме на дребно и да се правим на изпаднали.
Иначе билетчето в София струва левче може би повече от десетилетие и мисля че резултатите са описани в статията. Градския транспорт се използва за провеждане на социална политика, а не за осигоряване на добри услуги за хората.
ogreten
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#6] от "don_horhe":
А кой ще им плаща заплати на тия контрольори, които доста избирателно подхождат към пътниците? Ако СО иска да прави модерен транспорт, това няма да стане с увеличаване цената на единичния билет, а със съвсем нова система на тарифиране на градския транспорт. Има държави, в които се плаща всяко пътуване по 20-30 ст., няма контрольори и няма гратизчии. Ще стане ли и в България това? Май не...Имайте предвид, че по отношение на инфраструктурата София/България е някъде в средновековието
ogreten
Рейтинг: 8 НеутралноИзключително разумни предложения, но от общината са такива катили, че им е точно през оная работа какво мислят гражданите. Те си се движат със служебните автомобили, а другите ...на кого му пука!
adenauer
Рейтинг: 561 ГневноБългария си е чисто комунистическа държава начело с другарите комуняги.При нас действува чл.1 от комунистическата конституция-Каквото каже Партията майка .Така е и в СО:Всичко там е комуняги и доносници на ДС.Това са най-тъпите и доказани некадърници.За повече от 70 г.нищо свясно не измислиха и нищо добро не преписаха .Пълни глупаци -комуняги .И сега по този проблем е същото .Затова си стоиме последни начело с пожарникар и агент на ДС с кличка Буда.Няма ЛУСТРАЦИЯ няма напредък.Пълен Застой.Накъдето и да погледнеш виждаш отвратителната физиономия на КОМУНЯГА и шуробаджанашество и семейственост комунистическа.,нещо като полухора.
2.5
Рейтинг: 1581 НеутралноТочки 6, 7, 9, 10 изцяло се покриват с моето мнение!
I Want To BelieveОтгоре на всичко съм убеден, че ГЕРБ-авите са го сметнали още когато правиха и правителството на ОФ. Затова и толкова вялия опозиционен отпор на иначе корави опозиционери като Кънев и онова недоразумение Лилков!
Batezuzi
Рейтинг: 570 НеутралноВ Прага дами и господа билетчето, което е за 90 минути струва 2.32 лева, а годишната карта е 265 лева та ако спазваме това съотношение при 1.6 лева за билет годишните ни карти трябва да са 184 лева, а в момента са 500. Та хайде да не ни обесняват кое стимулира купуването на карти
Ivan Minev
Рейтинг: 395 ЛюбопитноДо номер 20, а какво правим с тарикатите дето си паркират колата цял ден на цената на 1 билетче без да се возят и позлват метрото???
До номер 39, в грешка сте, новата цена на годишната карта е 365 лева, съвсем приелмлива и разумна цена!