Лекарският съюз излиза на митинг днес срещу служебния рамков договор с касата

Протест на лекари пред здравната каса, архив от 2013 г.

© Надежда Чипева, Капитал

Протест на лекари пред здравната каса, архив от 2013 г.



Българският лекарски съюз излиза на общонационален протестен митинг днес под мотото "Истинска реформа за истинска медицина". Началният час е 15 ч., а сборният пункт - карето между Министерския съвет, президентството и сградата на Народното събрание на "Княз Александър I". Очакват се групи, пристигащи с организиран транспорт от страната, а също и малка група граждани, искащи оставката на здравния министър.


Недоволството и заканите на лекарите за протест продължават вече няколко седмици, след като здравната каса и Министерството на здравеопазването пренебрегнаха мнението им за тазгодишния рамков договор за работа с публичните средства за здраве, макар че голяма част от условията вече бяха договорени, преди лекарите да откажат да ги подпишат. Миналата седмица съсловната организация обяви официално датата на митинга си срещу едноличното решение на ведомствата - 6 април - и призова регионалните си колегии да се организират и по места.


"Стига експерименти със здравето на хората, стига необмислени промени. Това не са реформи, оставете ни да правим истинска медицина, както ни учеха нашите учители - без лимити, регулативни стандарти, без многобройни бюрократични административни бумащини", пише БЛС в призива към българските лекари да се присъединят към протеста.




Съсловието обаче е разединено.


Когато миналата седмица протестираха личните лекари за повече пари за извънболничната помощ, Българският лекарски съюз тепърва обмисляше кога и как да се включи. Междувременно личните лекари прекратиха протеста си, но пък се създаде напрежение между съсловната организация и онколозите. На пресконференция в Министерството на здравеопазването вчера председателят на Сдружението на лечебните заведения по онкология д-р Мария Рачева обяви, че Лекарският съюз е "меко казано неетичен" заради спекулациите си за новата процедура за лечение на онкоболни, която под думите й онколозите подкрепят твърдо.


Протестът днес не е подкрепен също и от медиците от Спешната помощ, нито от университетските и държавните болници. Спешната помощ беше против протеста и на личните лекари, защото вместо към кабинетите на джипитата си, целият поток от пациенти се насочи към спешните звена. Въпреки това техните лекари, както всички български лекари, са членове на БЛС и биха могли да протестират по единично.


В призива си съсловната организация адресира и този въпрос: "Разделяй и владей - стара истина, която отново се прилага, за да се овладее недоволството на лекарите. Не позволявай противопоставяне помежду ни! Ако днес не сме единни, надеждата за промяна ще отмре и младите колеги няма да намерят своята мотивация, за да останат сред нас. Да не допускаме разединение, чрез съглашателства, договорки с властимащите, манипулации, слухове", пише Лекарският съюз в писмото до членовете си.

Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7902 Неутрално

    Не се правят всъщност ''експерименти със здравето на хората'', а със Здравната каса - как да се вземат пари, без да се харчат средства за лечение.

    [email protected]
  2. 2 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1794 Неутрално

    Това ми харесва, „За истинска реформа“. Интересно какво разбират – заплатите дубъл, работата на половина и пари за всичко което ти хрумне.
    Като знаят каква е истинската реформа, защо си мълчаха досега, защо не я публикуваха някъде, а чуваме за ЛС само около ежегодното подписване на договора.

  3. 3 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 4057 Неутрално

    За 26 години -над 20 здравни министри и става все по лошо.Явно е,че не само в здравните министри е проблема.

  4. 4 Профил на ralita68
    ralita68
    Рейтинг: 553 Неутрално
  5. 5 Профил на ralita68
    ralita68
    Рейтинг: 553 Неутрално

    До коментар [#3] от "chicago514":

    И май половината са с частни болници!

  6. 6 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 4057 Весело

    [quote#5:"ralita68"]И май половината са с частни болници![/quote]
    Сигурно.Малко им трябва да захлебят в политиката и стават честни частници.

  7. 7 Профил на hasmokar
    hasmokar
    Рейтинг: 1110 Неутрално

    Тя. алчността, граници не знае , нищо че режат клона дето седят.

  8. 8 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1266 Неутрално

    ГОЛЯМА ЧАСТ от "личните"лекари не са такива поради депрофесионализацията си, която е нарочно административно създадена, поради тоталния колапс на системата.

  9. 9 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 886 Неутрално

    Преди 2-3 месеца в една софийска болница положиха ОГРОМНИ УСИЛИЯ да ме "убедят" да остана при тях за три дни за "наблюдение" за нещо, от което нямам никакви оплаквания, и след като изследванията, които ми направиха, не показаха никакви симптоми за притеснения ... "оставете ни да правим истинска медицина" звучи цинично - те само това не правят !

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  10. 10 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Честно казано,много от лекарите искат да си запзят статуквото,особено личните лекари,които не си вдигат мобилния,когоато ги търсиш ,за да си запазиш час или за консултация,гледат те в ръцета,независимо от потребителската такса,приемат си свои хора,за да им свършат лична услуга...
    Аз подкрепям усилията на д-р Москов и мисля,че той наистина работи в правилната посока.

    Tony
  11. 11 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    До коментар [#2] от "tsvetko_51":


    [quote#2:"tsvetko_51"]Това ми харесва, „За истинска реформа“. Интересно какво разбират – заплатите дубъл, работата на половина и пари за всичко което ти хрумне. [/quote]
    Смятайте,че едно от исканията на Джипитата беше да отпадне възможността пациентите да сменят личните си лекари по електронен път!Един лекар,ако се грижи за пациентите си,ако те са доволни от него-няма защо да се страхува,че ще го сменят.А това означава,че страхуващите осъзнават,че не си вършат добре работата и се се опасяват,че много лесно ще изгубят пациентите си.Да не говорим,че не съм чувал Джипи да чука бележка на касов апарат за такса посещение.А за търговията с направления да не говорим...

  12. 12 Профил на attitude
    attitude
    Рейтинг: 649 Неутрално

    Не ги подкрепям защото личния им интерес да източват Касата не съвпада с моя, да не крадът от общите пари.
    Обясниха ли защо настояват да са на разположение 24 часа?
    Всички знаем, че е невъзможно , но те най-нагло настояват, защото разчитат на възпитанието на пациентите си да не ги безпокоят в 4часа сутринта например.
    Не ги подкрепям заради игрите с направленията.Някои джипита си оформят "приятелски кръгове" и ако не си в обръча, няма направление за теб . Ползват ги за упражняване на влияние над крепостните си 2000 пациента.
    Помните ли когато Касата обяви резултатите от проверките си през 2014г? "Бяха констатирани редица нарушения, свързани, както с празни болнични легла, така и с продажба на направления от страна на личните лекари."
    За потребителската такса да не говорим , слагаме я по бюрата, хвърляме я в чашки ......
    Днес чух единия от стачкуващите : "Много ли е да дадете още 2 лева на лекаря си?" Друг пък обиден искаше да му викат "семеен лекар", а не джипи.
    Не става дума за пари, а??
    Лекарския съюз не наказа нито един лекар през годините за допусната грешка или грубост. Само предричат хаос и крънкат пари .

  13. 13 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 1998 Неутрално

    Може ли някой от ЛЕКАРСКИЯТ СЪЮЗ да обясни най после - коя е ИСТИНСКАТА РЕФОРМА/да си затваряме очите за злоупотребите/ и КОЯ Е ИСТИНСКАТА МЕДИЦИНА /тази в" елитните"частни болници на мутри с възможно най-много битови екстри и най-малко истинска грижа за здравето на пациентите/!
    Ако не съм прав - нека от въпросният съюз обяснят ЗАЩО и каква АЛТЕРНАТИВА ПРЕДЛАГАТ !!!!

  14. 14 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1860 Неутрално

    До коментар [#2] от "tsvetko_51":

    А ти как си представяш здравната реформа като нещо по-евтино, по-изобилно и за неограничено ползване, тип all inclusive ли ? Ха-ха-ха. Нишо подобно. Ако някой наистина прави здравна реформа, няма друг избор освен да върви към модела на европейските здравни системи ,а това означава повече средства, повече плащания с по-високи здравни вноски или доплащане, със по-строг контрол на тези плащания. Много хора трябва просто да се сбогуват с идеята ,че здравна реформа означава по-малко средства от джоба. Други пък червени тикви ще трябва да се разделят с илюзията ,че здравна реформа е нещо като комсомолска бригада което ще принуди лекарите да работят безплатно или с намалено още заплащане и то денонощно. Някои усещат интуитивно, че всъщност здравната реформа ще взима средства не от друг, а персонално и затова са в първите редици на противниците на реформата и предпочитат хаоса на продължи, като през това време я им се наложи да плащат я не...
    Обаче или ще се плаща достойно лекарския труд или няма да имаш тези услуги. Избери си какво избираш и какво си пожелаваш...

    http://www.flickr.com/photos/[email protected]/3712408729/
  15. 15 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1860 Неутрално

    До коментар [#12] от "attitude":

    Лъжеш. Никога НЗОК не е излизала с подобно изявление ' за продажба на направления'. Намери подобно нещо в официално изявления и докажи. Това е тиражирано от твоите политически приятелчета от ГЕРБ, ДСБ,БСП и други комунета, които не искат да дават обяснения на въпроса защо не достигат направления и защо НЗОК има толкова лоша организация, както и защо се отклоняват пари от бюджета на НЗОК за правителствени мероприятия вместо за здравеопазване

    http://www.flickr.com/photos/[email protected]/3712408729/
  16. 16 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1860 Неутрално

    До коментар [#11] от "yanne":

    Ти явно никога не си сменял личен лекар и изобщо не си наясно с механизма. Всеки мой пациент може да си отиде навсякъде със Здравноосигурителната книжка и да се запише където си иска. Така ,че дали електронно ще се запише другаде или ще отиде на място при друг това го облекчава него , а аз не влияя на процеса. Той не е длъжен и сега да минава през мен за 'одобрение' . И това не е било никога тема за ОПЛ дали иска или не. Има нещо друго. Връзката лекар-пациент е двустранна. Не може някой да ми се записва , ако аз не искам да записвам пациенти. Това е договор между две страни. Ако аз искам да не записвам пациенти освободени от такси за моя сметка, никой не може да ме накара да записвам. Сега им казвам, че имам много пациенти и няма да си стоя по 12 часа да преглеждам, просто им казвам да си намерят друг. Няма как електронно да ми се трупат загуби в практиката. Това не е комсомолско поръчение за да го изпълнявам на 100 тъкачни стана, нито да ставам Стахановец за кефа на Партията. Така ,че ЗАЩО НЕ ПРОУЧИТЕ ПО-ДОБРЕ ТЕМИТЕ, ПО КОИТО ПРАВИТЕ КОМЕНТАРИ. Защото става смешно.

    http://www.flickr.com/photos/[email protected]/3712408729/
  17. 17 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 1970 Весело

    [quote#5:"ralita68"]И май половината са с частни болници! [/quote]
    Тц, частни болници имат само търговците в бели престилки, станали политици. По-обикновените търговци си имат частни хотели, бензиностанции (както д-р Кехайов), фирми за медицински изделия. Останалите се борят да имат "частни практики"... за които трябват безброй, милиарди направления.

  18. 18 Профил на attitude
    attitude
    Рейтинг: 649 Гневно

    До коментар [#15] от "Dr_Doolittle":

    Внимавай като ползваш думата "Лъжеш"! И обвиненията в политическо приятелство с " ГЕРБ, ДСБ,БСП и други комунета, "!
    Чети повече и няма да ставаш смешен , щото по-голямо комуне от Румяна Тодорова и сестра и Илиана Йотова аз не познавам, а проблема е изнесен от нея:
    "НЗОК няма да изплати 1,5 млн. лв. на болниците за надлимитна дейност заради куп нарушения, които откриха внезапните проверки на инспекторите.
    Това обяви директорът на Касата Румяна Тодорова.Тя съобщи и за друг феномен в българското здравеопазване.
    Започнала е продажба на направления....."
    "Здравната каса сезира прокуратурата за нарушения в болници в РЗОК Пловдив и РЗОК Пазарджик. Иформацията ни от там е, че е отчетена дейност, без да е извършена и пациентите са казали, че нито са получили направления, нито са били при специалист. Нарушенията са установени, вследствие на извършената от Касата проверка на общопрактикуващите лекари. "

    ИЗВИНИСЕБЕ!

  19. 19 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 1970 Любопитно

    [quote#14:"Dr_Doolittle"] здравна реформа означава по-малко средства от джоба.[/quote]
    То, в САЩ като дават най-много в света, 17% "от джоба си" (от БВП), пак правят реформа. Пък в Швейцария е учудващо как става хем да имат най-нисък разход за здравеопазване (1.7% от БВП), хем най-висок разход за лекарства на глава от населението (346 долара годишно). Дали не е свързано с кражбите, опс липсата на кражби в Швейцария под формата на измислени "клинични пътеводения"?

  20. 20 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1860 Неутрално

    До коментар [#12] от "attitude":

    Къде си видял и чул ОПЛ да иска да работи 24 часа ? В главите ви е пълна каша от правителствените пропагандни клишета и наредби и това което искат лекарите. Едните изявления преписвате на другите и обратното. За какво да работя 24 часа като не ми заплащаш труда ? Има два вида случаи - спешни (ама наистина спешни) те за Спешна Помощ и настаняване в болница и другите медицински случаи за неспешни и те за при ОПЛ със записан час за преглед. Никъде в цивилизования свят лекар не работи 24 часа. Даже в няколко страни в ЕС има задължително условие за работата на лекарите до 40 часа седмично включително евентуално ако се наложи извънреден труд. Работа над 40 часа води до санкции и за работещия лекар и за работодателя. Ако имате малко акъл ще се досетите защо не се позволява повече работа в професия изискваща да няма преумора при взимане на решения. Отново каша в главите, пропагандата на комунетата си е свършила работа. Лошо за безкритичното ви мислене…

    http://www.flickr.com/photos/[email protected]/3712408729/
  21. 21 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 1970 Любопитно

    [quote#16:"Dr_Doolittle"]Това е договор между две страни. [/quote]
    Как в този договор се уговаря капитационната такса и пациентската такса!?
    Да нямате някаква фантазийна представа за договор? То и този "рамков договор" не е никакъв договор - никой от участниците не участва със собствени капитали или собствено производство (на лекарства, медицински изделия). В представителната демокрация, когато се извършва нещо от името на другите, обикновено това се урежда със Закон/нормативен акт, а не договор.

  22. 22 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1860 Неутрално

    До коментар [#18] от "attitude":

    Ха-ха-ха . Значи цитираш комунета и заставаш на страната на комунета и твърдиш ,че това е истината .Сам се разобличаваш като клакьор на комунетата. Всичко това без никакви доказателства с имена и факти. Дали си партиец или доброволен отрядник на Партията все тая за мен...

    http://www.flickr.com/photos/[email protected]/3712408729/
  23. 23 Профил на mr. wonderworld.
    mr. wonderworld.
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#20] от "Dr_Doolittle":

    Докторе, на знам какво мислиш, но не мен ми се струва , че Лекарският ви съюз хич го няма.

    Никаква организация на протестите, никаква съгласуваност.
    Москов всеки ден сипе обвинения срещу гилдията ви по медиите и как един шеф на БЛС не се изправи по една медия да отговори?!

    In my Wonderworld each sleeping vision is so real.
  24. 24 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 1998 Неутрално

    До коментар [#14] от "Dr_Doolittle":

    Цветко е прав !!!

    Здраве се поддържа с профилактика,професионални умения,призвание и на последно място/разбира се не без значение/ пари!

  25. 25 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 1998 Неутрално

    До коментар [#23] от "mr. wonderworld.":

    Ами като не представят смислени доводи против това,което се старае да направи министъра!
    Това става с МНОГО АКЪЛ ,А НЕ С МНОГО КРАДЕНИ ПАРИ /може и подкупи от мутри,които не искат да "изпуснат кокала"!
    Не разбирам само как някои колеги са завършили медицина ????
    Чух,че можело и за лекар да си купиш ТАПИЯ ама струвало бая скъпо!!!!
    И един страничен въпрос - моля,нека някой се закълне в най-святото което има,че е минал ПРОФИЛАКТИЧЕН ПРЕГЛЕД,поканен или поне подсетен от джи пи !!!!
    Тези прегледи обаче се регистрират и се взимат едни пари защото ЕГН - то ви го имат навсякъде!
    Пръстовият идентификатор го носиш със себе си ,нали????

  26. 26 Профил на mr. wonderworld.
    mr. wonderworld.
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    [quote#25:"doroteus"]Ами като не представят смислени доводи против това,което се старае да направи министъра! [/quote]

    Никой не оборва лъжите и манипулациите на Москов , изречени по националните медии, подкрепени от цялата пропагандна мощ на държавата.
    Също и нормативния хаос , терор и недомислици.

    БЛС се оказа много немощен, това го твърдят всички доктори, които познавам.

    In my Wonderworld each sleeping vision is so real.
  27. 27 Профил на attitude
    attitude
    Рейтинг: 649 Неутрално

    До коментар [#20] от "Dr_Doolittle":

    Ти в гората ли живееш?
    Или си дрънкаш глупости лаф да става.
    Казах ти ЧЕТИ!!!
    преди да влизаш в спор.
    Всичко поствано от мен е публикувано, изказано и излъчено.
    Не ми пиши повече, не ми се говори с радиоточка платена от Позитано.

    "София, 30 март /Екатерина Панова, БТА/
    Частта от мотивирани искания на личните лекари е взета предвид в решението на НЗОК и в промените в пакета дейности, гарантирани с бюджета на касата. Това заяви пред журналисти в парламента министърът на здравеопазването Петър Москов след като по искане на ПГ на "БСП лява България" запозна депутатите със състоянието на здравната система. Социалистите поискаха Москов да даде обяснение във връзка с протеста на личните лекари.
    Министърът заяви, че е върната възможността за 24-часов ангажимент на личния лекар спрямо пациента ..............."

  28. 28 Профил на mr. wonderworld.
    mr. wonderworld.
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Рядко и по зключение се промъква някакъв по- обективен материал по медиите.
    Обикновено националните медии са засипани с официалната правителствена пропаганда в подкрепа на Москов.

    "Чиновници обричат онкоболни."

    ТРУД.

    In my Wonderworld each sleeping vision is so real.
  29. 29 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 1970 Весело

    До коментар [#25] от "doroteus":

    Няма нужда да се заклевам. Мога да удостоверя. С електрокардиограма от профилактичния преглед при ОПЛ, и пълна кръвна картина, видиозон, авторефрактометър, доплер сонография и т.н. при професионалния профилактичен преглед.
    И какво от това?

  30. 30 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 1998 Неутрално

    До коментар [#29] от "wanderer":

    Ти си просто извънземен !
    Поздравления!Истинско изключение!
    Дано след реформата всички могат да се похвалят със същото !
    Сигурно членуваш в Доброволен допълнителен здравен фонд и си си доплатил - иначе е невъзможно!!!!

  31. 31 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 1970 Неутрално

    До коментар [#30] от "doroteus":

    Не членувам, нито е доброволен. Плащам за да подържам професионален стандарт. Един вид оправдавам доверието на обществото, че съм способен, и физически, да се справя с поетите отговорности.
    А реформата няма да има край, но за мен ще приключи с "клинична пътека" до Орландовци.

  32. 32 Профил на hasmokar
    hasmokar
    Рейтинг: 1110 Неутрално

    Каса и джипита се надлъгват за сметка на данъкоплатеца-пациент, под "благата" им демагогия, че най-вечезагрижени за здравето ни и най малко за джеба си. Па ние си пасем тревата,кога ни падат парете от небето...

  33. 33 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7930 Неутрално

    До коментар [#15] от "Dr_Doolittle":

    Според Вас,какво е лекарска етика и колко е достойното заплащане.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK