Екотаксите за стари коли се увеличават, за електромобили и хибриди поевтиняват

Екотаксите за стари коли се увеличават, за електромобили и хибриди поевтиняват

© Надежда Чипева, Капитал



Продуктовите такси за стари моторни превозни средства се увеличават с 3%, докато тези за новите коли, електомобилите и хибридните автомобили се намаляват. Това реши кабинетът като одобри нова Наредба за раз за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса.


Продуктови такси (т.нар. екотакси) се заплащат за пластмасови торбички за пазаруване и за продукти, след употребата на които се образуват масово разпространени отпадъци, както и за автомобилите, които се купуват за лична употреба от чужбина.


Според промените таксата за нови автомобили се намалява с 5%, за коли до 5 години се намалява с 3 на сто. С 3% пък се увеличава таксата за стари автомобили. За покупка на електромобили вече ще се плаща с 30 % по-малка продуктова такса, а за хибридните автомобили тя е намалена с 15 на сто. Целта на промените е да се поощри навлизането на електрическите и хибридните автомобили, посочва правителствената пресслужба.




Продуктовата такса за електромобилите става 102 лева според проекта на наредбата. При хибридните автомобили таксата е 124 лева за нова кола, 170 лева за автомобил до 5 години, 215 лв. за автомобил между 5 и 10 години и 227 за тези над 10 г.


За автомобилите с двигатели с вътрешно горене таксата става 138 лева за нов, 194 лв. за кола до 5 години, 260 лв. - от 5 до 10 години, и 275 лева за кола над 10 години.

Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Компетентен
    Компетентен
    Рейтинг: 421 Неутрално

    Най-сетне крачка към нормалността.

  2. 2 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 982 Неутрално

    Защо през продуктовите такси, които са за сметка на определени фирми, а не чрез данъците?

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  3. 3 Профил на CINZANO
    CINZANO
    Рейтинг: 871 Неутрално

    Малко е, трябваше да одобрят по-големи преференции за електрическите и хибридните автомобили, поне 50%...

    Мома, връщай 12 и 12А!
  4. 4 Профил на tily_lily
    tily_lily
    Рейтинг: 590 Неутрално

    До коментар [#2] от "qwertqwert":

    Ти пък, защо задаваш отговори.

  5. 5 Профил на ial
    ial
    Рейтинг: 512 Неутрално

    На това му казват имитиране на дейност.
    Продуктовата такса е от порядъка на 100-150 лв.
    3% повишение май всеки може да сметне колко са и защо ефекта ще е Пълна 0.

  6. 6 Профил на Jeremy
    Jeremy
    Рейтинг: 251 Неутрално

    А защо не предприемат мерки (не само на декларации) за стимулиране на икономиката на държавата и подобряване на жизнения стандарт на населението за да може то като потребители да си позволява закупуването на по-нови и технически усъвършенствани автомобили?
    Или просто така е по-лесно, с тази фалшива загриженост?
    Никаква управленска визия.

  7. 7 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 982 Неутрално

    До коментар [#5] от "ial":
    На това му казват имитиране на дейност.
    ------------------------------------------------
    Хич даже, разните Еко-Меко фирми, които осребряват екотаксите получиха директен бууст на бизнеса......

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  8. 8 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3722 Неутрално

    "Мега" поощрение!

    Не мога да виждам коментарите си и тези към мен, и не мога да отговарям, ако случайно не ги видя.
  9. 9 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1445 Неутрално

    Какво означава продуктова такса? Някой може ли да ме светне.

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  10. 10 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1286 Неутрално

    [quote#2:"qwertqwert"]Защо през продуктовите такси, които са за сметка на определени фирми, а не чрез данъците?[/quote]

    Продуктовата такса се плаща на държавата, но трябва да пускаш платежно и да ходиш на друго гише.
    Затова 99% от хората си плащат на бараките пред КАТ т.нар. членство в организация за оползотворяване на отпадъците. Организациите с такъв лиценс са само две, водят се на някакви физически лица, но няма да се учудя ако зад тях седи някой по-мастит бизнесмен, прилично дебел. Или с гол череп.
    Никой не ги знае каква дейност осъществяват и какво правят с милионите, събрани от такси, които не влизат в държавата.

  11. 11 Профил на inspektora
    inspektora
    Рейтинг: 347 Весело

    Боже, какъв мощен стимул за закупуване на нови автомобили. Да се смееш ли, да плачеш ли?!

  12. 12 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 724 Неутрално

    Имитация на дейност, отлагане на решението на проблема (цялата страна е морга за стари автомобили) за в бъдеще.
    Герберска работа.

  13. 13 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 1113 Неутрално

    Има и друго безумие. Ако внеса таралясник 6+1 места ще ползвам данъчен кредит. За електрическа кола обаче, с която може да си върша перфектна работа в града - не може, дължиш ДДС. Намалили били продуктовата такса, все едно едни 50 лв ще те бутнат.

  14. 14 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7636 Неутрално

    Много смешно,3%, да не е без хич.

  15. 15 Профил на topal
    topal
    Рейтинг: 296 Неутрално

    До коментар [#11] от "inspektora":

    Ако не беше жалко, щеше и да е смешно...

  16. 16 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1154 Неутрално

    Малко или много едва ли ще промени нещо. Всеки иска новичко автомобилче, ама е до възможности

  17. 17 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 1879 Неутрално

    Продуктовата такса всъщност е начин да се накарат потребителите да платят за рециклирането. Има два модела - немският, при който се плаща в момента на рециклиране или българският, внесесн от другаде, където се плаща при придобиване. Интересното е, че колата може да бъде изнесена от България след това, после да се върне и пак да се плати продуктовата такса. Въобще не е ясно дали колата ще бъде рециклирана от фирмата, на която е платена продуктовата такса. По-скоро хората ще си я разглобят и разпродадат или заминава за скрап. От момента на плащане на таксата до рециклирането могат да минат много години през които тия парички се въртят от някого...

  18. 18 Профил на J.J.
    J.J.
    Рейтинг: 882 Неутрално

    До коментар [#10] от "Камен":

    Три са: http://www.moew.government.bg/?show=top&cid=462

    Ако някой му се играе да проследи кой им е собственика, там има ЕИК-та и Търговския регистър ви чака. Между другото, има 13 компании, на които им е отказано издаването на нужното разрешение.

  19. 19 Профил на alexis
    alexis
    Рейтинг: 241 Неутрално

    Тя мярката в правилна посока, но колко чиляка в провинцията могат да купят ново возило? Извън София средната работна заплата е в порядъка 450 - 550, за тези които имат изобщо някаква работа . И после защо всякакви идват в София !?

  20. 20 Профил на Kiril Dimov
    Kiril Dimov
    Рейтинг: 466 Неутрално

    махнете митото за електроавтомобилите бе !

  21. 21 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 1048 Неутрално

    Хибридите с 50% надолу, електрическите - 0% и намаление на крайната цена и данъците, това е стимул, останалото е бла-бла...

  22. 22 Профил на jza49480915
    jza49480915
    Рейтинг: 466 Неутрално

    А дали няма всеки да си купи такава кола ако му позволяваше семейния бюджет.За да иска нещо правителството трябва и да помисли за хората дали не трябва да им са вдигне социалния статус или ще караме трошките на Европа.

  23. 23 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Авторите на Наредбата могат ли да отговорят на въпросите:
    - какво ще правим след 5 години, когато се сменят батериите на електромобилите? Те не са ли опасен отпадък?
    - каква е разликата в екологично отношение на автомобилите на метан и на хибридите?
    - за какво ще се използуват събраните пари - за екопътеки, езерца, вояяжи или друго?
    Дайте сега да съберем едни пари....

  24. 24 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 655 Неутрално

    Данъците за стари кочни кога? Вместо да поскъпва билетчето за транспорта по-добре вдигнете данъците на кочините над 15 години!

  25. 25 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 930 Неутрално

    1. Хората не си купуват стари коли, щото обичат да се возят в кенефи или щото много им се иска да замъсрсяват природата, а от.. мизерия.
    2. Ако на държавата и пукаше за екология, то щеше да има преференции за коли на газ и метан, които не са по-малко ек
    3. Събирането на еко-такси е далавера и грабеж от най-безскрупулен вид. Със или без тези фирми, каквото има за рециклиране, то се извършва.

  26. 26 Профил на _tsiki_ (otvratitelen nov sait)
    _tsiki_ (otvratitelen nov sait)
    Рейтинг: 419 Неутрално

    Кога ще спрат нелегалните каруци на ваг е въпросът? 100 000 техни нафтови печки замърсяват колкото 4 000 000 нормални автомобили? Ще чакат да не остане дете без астма и тогава ще кажат, че здравната каса е виновна ли?

  27. 27 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 1048 Гневно

    В България думата екология е най-мръсната дума в речника. И не става въпрос за опазване на околната среда, в която всички живеем, а винаги става въпрос просто за едни пари, които да бъдат усвоени от правилните хора и фирмички!

  28. 28 Профил на TM27
    TM27
    Рейтинг: 237 Неутрално

    За стари коли и камиони споменатата нова таксата трябва да е с нула отзад, и който няма шанс да я плаща да продава каруцата и с транспорта. Никой не е длъжен да диша пушеците на подобни боклуци.

    "... ти и оная лудетина Ботьова сте решили да докарате миризливият казашки ботуш в Булгурско? Ако туй е тъй то аз с моите кунки ще ви отрежа чепките." В. Левски
  29. 29 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 638 Неутрално

    не шофирам, ама това ако е еднократна такса при покупка, нищо няма да стимулират с така от 100лв

    Birds of a feather flock together.
  30. 30 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 921 Неутрално

    До коментар [#3] от "CINZANO":

    според мен пълните хибриди трябва да нямат данък ,+ безплатна винетка и гражданска на 50%,все си мисля че човек който си купува такъв автомобил няма да е много увлечен по рисково каране и високи скорости

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  31. 31 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 921 Неутрално

    До коментар [#28] от "TM27":

    много си прав но политиците ни знаят че само опита да го направят ще ги свали светкавично от власт...

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  32. 32 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 1334 Неутрално

    Мали, мали 36 лева разлика между електрически нов и нормален нов автомобил, а спрямо стар нормален автомобил цели 239 лева разлика. Веднага се наредих на опашказа електрическа кола.

  33. 33 Профил на Marin Pavlov
    Marin Pavlov
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#1] от "Компетентен":

    За съжаление, промените са незначителни и няма по никакъв начин да повлияят на пазара.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK