ГЕРБ прокара билет в София от 1.60 лв с гласовете на СДС и Прошко Прошков (обновена)

Преди редовното заседание на Столичния общински съвет 30-ина граждани, организирани от БСП, протестираха пред сградата на местната управа на ул. "Московска" 33 с искане да не се повишава цената на билета. Социалистите внесоха и подписка с 4000 подписа.

© Анелия Николова

Преди редовното заседание на Столичния общински съвет 30-ина граждани, организирани от БСП, протестираха пред сградата на местната управа на ул. "Московска" 33 с искане да не се повишава цената на билета. Социалистите внесоха и подписка с 4000 подписа.



Столичният общински съвет прие на днешното си редовно заседание увеличение на билета за еднократно пътуване в градския транспорт от 1 лев на 1.60 лева, на картата с десет талона от 8 на 12 лева, както и ръст на наказателния билет от 20 на 40 лева и акта от 100 на 200 лева. Повишението влиза в сила от 1 юни.


Кой как гласува?


От 61-местния съвет "за" гласуваха 34, "против" - 18, и 6 са "въздържал се".




"За" са 29 от ГЕРБ (Орлин Алексиев отсъства), четиримата от СДС и Прошко Прошков от ДБГ.


"Против" гласуваха седмината от БСП, четирима от "Група "5", тримата съветници от ДСБ, тримата от "Сердика" и Стефан Марков от квотата на ДБГ в Реформаторския блок.


"Въздържал се" гласуваха Иветка Петрова от квотата на ДБГ в Реформаторския блок, Стоян Александров от "Група "5" и четирима от "Патриоти за София" (ВМРО и "Атака").


Въпреки че беше в залата, Николай Пехливанов от "Атака" не участва в гласуването. Трайчо Трайков от гражданската квота в Реформаторския блок не присъства на заседанието.


До последно не се знаеше кои съветници ще подкрепят предложението на ГЕРБ, които имат 30 съветници, с един по-малко от необходимите гласове за приемане. На втория час от дебатите в залата думата взе съветникът от Реформаторския блок от квотата на СДС Борислав Бориславов и обяви, че четиримата представители от неговата партия ще гласуват "за". Освен Бориславов, това са Миглена Горанова, Радослав Абрашев и Антон Койчев.


Останалите седмина съветници от ДСБ и ДБГ в Реформаторския блок не подкрепиха предложението на ГЕРБ за увеличение на цената.


ГЕРБ прокара билет в София от 1.60 лв с гласовете на СДС и Прошко Прошков (обновена)

© Георги Марчев


Вял дебат


Дебатите бяха четири часа, от които само последните 30 минути бяха по-емоционални заради обосновката на Прошко Прошков защо ще подкрепи предложението на ГЕРБ, инициирано от общинското дружество "Център за градска мобилност", което управлява градския транспорт в София. Партия ДБГ, от която е Прошков, във вторник взе решение тримата съветници да не подкрепят.


"Направих си труда да посмятам доста. Направих си своя програма и изследвах всички възможни грешки към еластичността, както и кръстосаната еластичност", аргументира се Прошков и уточни, че неговата информация показва, че във всички държави от Източна Европа след края на комунизма броя на хората, които пътуват в градския транспорт намалява спрямо броя на колите.


Той посочи за пример столицата на Естония Талин, където след обявяването на безплатен градски транспорт ръстът на пътниците е едва 2.9%. От тях 1% са заради безплатното пътуване и 1.9% заради увеличения брой на бус лентите, с което се намалява времето на пътуване. Според него качеството на услугата води до ръст на пътниците в градския транспорт, а не цената.


Също така той заяви, че в момента Столичната община дава карти на всички социалнослаби групи от обществото, както и за някои други, каквито са служителите на Министерството на вътрешните работи и Държавната агенция "Национална сигурност". За пример даде, че тези групи в скандинавските държави могат да пътуват с картите си след 9.30 ч. Затова Прошков нападна и съветниците от БСП, които бяха сред най-върлите противници на увеличението на цената, че те трябва да са вносители на доклада, в който цените на картите, включително и на преференциалните не се променя.


Председателят на групата на социалистите Калоян Паргов отвърна, че градската организация на партията му в момента се обновява. "одайте молба за членство, ще ви приемем. Май всички, които се готвите да гласувате, но ще останете по парфюм. Не знам за вашата еластичност, но да не слагаме каруцата пред коня", каза още Паргов.


Милка Христова от БСП посочи, че Прошков не е прав да казва, че хората, които плащат единичен билет, са богаташи. "На гърба на БСП се оправдават вота, за да получат индулгенция", обърна се тя към СДС и Прошков и добави, че ще излезе с високо вдигната глава от заседанието.


Останалите - първо билетна система


Повечето съветници от останалите партии, които не подкрепиха предложението на ГЕРБ, настояваха за отлагане на гласуването и за забързването на въвеждането на билетна система за таксуване по време и на спирка.


Тодор Цанев от "Сердика" заяви, че същественият въпрос е какво цели с провеждането и промените в тарифната политика. "Да, цената е политика и има отражение върху поведението на гражданите. Искаме да принудим гражданите, които съвестно си купуват единични билети, да си купят по-изгодна дългосрочна карта, или да привлечем повече пътуващи", каза той и добави, че в момент, когато София е разкопана заради метрото горивата са по-евтини.


Иво Божков от ДСБ заяви, че няма яснота за всички разходи, направени от Центъра за градска мобилност. "Къде са цифрите и данните за пътниците и гратисчиите. Докато не се направи функционираща единна система няма как да мотивираме това увеличение. Задачата на транспортната задача е намалена с 10%, това означава, че ще има по-големи интервали и по-претъпкани автобуси. Това е бъдещото на един модерен град", каза той и добави, че една карта за един месец за метрото е 34 лева, а с кола по неговви сметки е 35 лева.


"Истинската реформа е единна система за таксуване. Истинската реформа не е замитане на проблемите от преди", каза още той. Подобна позиция изрази и Марта Георгиева от ДСБ.


Венци Мицов от квотата на "Глас Народен" в "Група "5" каза, че в началото на мандата са заявили намерения да подкрепят само разумни предложения, каквото увеличение на цената на единичния билет не е.


Милка Христова от БСП заяви, че при приемането на бюджета в края на миналата година никой не е залагал увеличение на цената на билета. "Какво налага ревизия? Макар и през задната врата, правим една актуализация", каза тя.


Калоян Паргов даде за пример Бургас, където във "всяко автобусче има контрольорче", но в София мащабите са различни. "Ако искаме да повишим доверието на пътниците, редно е да не слагаме каруцата пред коня. Цели се да си закърпим собствените дупки", смята той.


Председателят на комисията по транспорт Екатерина Йорданова посочи, че решението за билета е взето след срещи с "много граждани на София". Тя повтори, че няма да се променят цените на картите, включително и за преференцията.


Бориславов Бориславов от СДС, който подкрепи ГЕРБ, аргументира решението си с истеризирането по темата, което води до заливане на публичното пространство с популистки цели. По-късно беше прието негово предложение за постоянен контрол по някои линии на градския транспорт."


Фандъкова: Центърът за градска мобилност да дава отчет на шест месеца


"Бяхме свидетели на един продължителен, съдържателен и емоционален дебат, особено в края. Това е трудно предложение и решение. Дебатът е преплетен между експертност и политика. Не чух аргументи за цената, а за отлагане, това чух от дебата", каза кметът на София Йорданка Фандъкова. Според нея едно е ясно, че цялостно предложение за работата в сферата на градския транспорт за 2016 г. ще бъде подкрепена от мнозинството в залата.


"Убедена съм, че всички единодушно ще подкрепите модернизацията на градския транспорт. Сигурна съм, че всички ще подкрепим и за електронна система за таксуване, за да може да плащат за разстояние или време", посочи кметът и добави, че картата с десет талона става 12 лева, което е 1.20 лева на пътуване. "Важно е, че хората имат алтернатива да пътуват по-евтино", добави тя.


Според нея не само контролът върху нередовните пътници, особено при рискови линии, е важен, а и контролът върху Центъра за градска мобилност. Затова тя предложи на всеки шест месеца от дружеството да дават отчет пред транспортната комисия, в който освен приходи и разходи, да има и броят на пътуванията по видове градски транспорт. "Това е нещо, което трябва задължително да се случи. Гарантирам постоянен контрол върху работата, така и по отношение на обществените поръчки", каза още тя и добави, че преди седмица възложила поредната проверка за периода 2015 г. досега.


Три нови карти


Съветниците днес приеха и безплатни карти за деца от приемни семейства и деца от домове. Също така намалиха годишната карта за всички линии от 500 на 375 лева.


Също така се въвеждат и три нови вида карти. Едната е месечна карта за цялата мрежа на метрото плюс една наземна линия на градския транспорт за 43 лева.


Предлага се въвеждането на тридневна карта за всички линии за 10 лева, с която от общинското дружество се надяват да дадат възможност за по-привлекателен тарифен план.


Третия вид е карта за три дни за всички линии и безплатен вход за културни и исторически обекти, както и за намаления в магазини. В момента се водели разговори с Националния археологически институт с музей при Българската академия на науките (БАН), Софийската градска художествена галерия, Националния военноисторически музей, Националния природонаучен музей и парк-музей "Врана".


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK