През 2015 г. повече хора са се пренесли на село, отколкото в града

От общо 119 202 души, променили местожителството си, най-голям процент (37.6%) са го направили по направлението "град–село".

© Надежда Чипева, Капитал

От общо 119 202 души, променили местожителството си, най-голям процент (37.6%) са го направили по направлението "град–село".



През 2015 г. за пръв път хората, предпочели да заживеят на село вместо в града, са повече, отколкото преселилите се от селата към градовете, сочат данните на Националния статистически институт (НСИ), представени на пресконференция днес.


От общо 119 202 души, променили местожителството си, най-голям процент (37.6%) са го направили по направлението "град - село", съобщи Магдалена Костова от института и допълни, че това се случва за пръв път.


Малко по-малък е делът на хората, преместили се от един град в друг – 35.8%. По-слаби са миграционните потоци от селата към градовете – 17% и от едно село в друго – 9.6%.




Рекордно висок през 2015 г. е и броят на изселилите се в чужбина - 29 450 души при 28 727 през 2014 г. и 19 678 година по-рано. Статистиците обаче уточняват, че в тази бройка освен български граждани влизат и чужденците, получили разрешение за пребиваване в страната или статут на бежанци. Делът им е 16.7%. Най-желаните дестинации на емигрантите са Германия (23%), Великобритания (14.3%) и Испания (11.5%).


Други 25 233 души са променили местожителството си от чужбина в България. Те идват най-често от Турция (24.3%), Сирия (15.9%) и Русия (14%). От тях български граждани са едва 42.5%. Те най-вероятно се завръщат в страната след продължително пребиваване в чужбина, отбеляза Магдалена Костова.


Близо половината от населението на страната живее в два от шестте района на страната - Югозападния и Южния централен регион – 49.8%.


Градовете с население над 100 000 души намаляват. От седемте града в тази класация – София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора и Плевен отпада последният – Плевен, чието население е малко над 99 хил. души.


Населението на България към 31 декември 2015 г. е 7 153 784 души (от които български граждани – 98.9%), с 48 414 души по-малко спрямо предходната. Новородените са близо 66 хил. - с 1635 по-малко, а починалите са над 100 хил.- с 1165 повече. Задълбочава се и застаряването на населението – към края на миналата година всеки пети е на 65 и повече години, докато децата под 15 г. са 14%.


С над 54 хил. души намалява трудоспособното население. Към края на 2015 г. хората в трудоспособна възраст са 60.8%.


Средната продължителност на живота е 74.5 години, с 0.2 години по-кратка.


Друга нова тенденция, откроена от статистиците, е увеличаването на браковете (те се сключват в по-късна възраст) и намаляването на разводите. През миналата година са регистрирани 27 720 юридически брака, с 3 124 повече от предишната. Разводите са 10 483. През 2014 те са със 101 повече.

Коментари (167)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на boring pumpkin
    boring pumpkin
    Рейтинг: 234 Неутрално
  2. 2 Профил на dmarev
    dmarev
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Всичко е кръговрат. Рано или късно хората ще се върнат към корените си. Могат да си рабоят в града, а да живеят на село (примери с мои познати колкото искаш)

  3. 3 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 769 Неутрално

    Еми това е добра новина.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  4. 4 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8857 Неутрално

    Пенсионерите се връщат по домовете си.

  5. 5 Профил на pro_bono
    pro_bono
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Ами старите на село,младите в чужбина....

  6. 6 Профил на BG Territory
    BG Territory
    Рейтинг: 1904 Неутрално

    "През 2015 г. за пръв път хората, предпочели да заживеят на село вместо в града, са повече, отколкото преселилите се от селата към градовете"

    Предпочели, друг път, просто бизнес.
    През 2015 г. имаше местни избори и се наложи врътката с пререгистрациите.
    Тази година ще се отчете точно обратната тенденция.

    A lie can run round the world before the truth has got its boots on. Terry Pratchett
  7. 7 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4042 Неутрално

    И аз планирам след 10-тина години да се пренеса на село - някакво такова:
    http://static6.businessinsider.com/image/4fcd2150ecad04700b000013/china-unveils-a-knockoff-version-of-an-entire-austrian-village.jpg

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  8. 8 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1623 Разстроено

    Е, така е, при лошия комунизъм бяхме почти 9 млн., сега сме 7 млн барабар с житаните.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  9. 9 Профил на BSRD
    BSRD
    Рейтинг: 731 Неутрално

    Логично, с това поскъпване на живота в градовете , некачествената , вредна индустриална храма, замърсен въздух и зли граждани - Пътят към село или чужбина е правилното решение!

  10. 10 Профил на Сова
    Сова
    Рейтинг: 506 Неутрално

    [quote#7:"Norman Granz"]И аз планирам след 10-тина години да се пренеса на село - някакво такова: [/quote]
    Няма да имаш сили да качваш баирите!

    Долу евроатлантическите ценности!
  11. 11 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2896 Весело
  12. 12 Профил на uri32494395
    uri32494395
    Рейтинг: 8 Любопитно

    До коментар [#5] от "pro_bono":

    Това е закономерност

  13. 13 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 2450 Неутрално

    Еее, зат'ва ли строихме магистралите

  14. 14 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 912 Любопитно

    Това коректно ли е цитирано?
    "...Близо половината от населението на страната живее в два от шестте района на страната - Югоизточния и Южния централен регион – 49.8%...."
    Т.е. половината население е в Бургаско и Пловдивско?

  15. 15 Профил на Николай Георгиев
    Николай Георгиев
    Рейтинг: 1172 Неутрално

    Сигурно става дума за селата около градовете, където хората предпочитат спокойствието, близостта до по-добрата работа в града и липсата на жителство в комуналка.
    Особено видна е тенденцията в София, където отдавнашни "столичани" мигрират към селата около Софето, за сметка на новопристигнали от прованса, които се гърчат в панелките и смятат, че това е върха на сладоледа!

  16. 16 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 450 Весело

    [quote#5:"pro_bono"]старите на село,младите в чужбина[/quote]

    и в София места за паркиране - колкото щеш

  17. 17 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 450 Весело

    До коментар [#7] от "Norman Granz":

    Събуди се и си завий краката

  18. 18 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 3568 Неутрално

    До коментар [#4] от "Роси":

    Не пенсионерите, а умните и успелите! Какъв е проблемът да живееш вместо в тази гмеж в 20 километровата зона около София при положение, че така или иначе ходиш на работа с кола?

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  19. 19 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 1916 Весело

    Рекордно висок през 2015 г. е и броят на изселилите се в чужбина - 29 450
    ---
    Как по-точно се смятат тия бройки??? Аз съм бил в чужбина за периоди от по около 2 години и съм се връщал след това. Значи ли че съм се изселвала на всеки 2 години?

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  20. 20 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1124 Весело

    До коментар [#7] от "Norman Granz":
    Стига мечти, отивай си в твойто родното

  21. 21 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4042 Неутрално

    [quote#8:"Bulgarische Motoren Werke"]Е, така е, при лошия комунизъм бяхме почти 9 млн., сега сме 7 млн барабар с житаните.[/quote]

    Как не ви омръзна да я жвакате тая дъвка...

    Ако при лошия комунизъм бяхте отворили границите, нямаше да останем и 3 милиона, галупчик.

    Вместо това бяхте опасали България с бодлива тел, по която течеше електрически ток, и с картечни гнезда, обърнати НАВЪТРЕ, към истинския ви враг, т.е. към нас.

    Аз лично духнах веднага след като "спечелихте" (с измама) изборите през 1990.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  22. 22 Профил на plamenss
    plamenss
    Рейтинг: 683 Неутрално

    Тая статия трябва Боко да събере министрите и да ги бие по глават с доклада, но това само ако са отговорни. В случая най-много да ги похвали и да каже още може..надолу.
    Тъжна истина, нацията си отива стремглаво.

  23. 23 Профил на cases
    cases
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#15] от "Николай Георгиев":

    Да, прав си Николай, две са причините за повече хора в посока "град-село" отколкото "село-град":
    1. Замогнали се хора от градовете, които се местят в села, като Кладница, Горна Малина и т.н. в Софийско, Ветринци в Търновско, Марково в Пловдивско и т.н.
    2. Живеещите на село останаха под 1/3 от общото население, и голяма част от тях са над 60 години и по този начин не могат да формират поток по-голям от този по оста "град - село".

  24. 24 Профил на Бо
    Бо
    Рейтинг: 229 Неутрално

    ЖП транспорт може да освободи хората от оковите на големия град. Пример:
    Разстоянието между ЦГ Цюрих и Баден е 24 км. Регионалният влак спира в 2 квартала и 6 населени места, за което са му нужни само 28 мин.

  25. 25 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 951 Любопитно

    [quote#8:"Bulgarische Motoren Werke"]при лошия комунизъм бяхме почти 9 [/quote]
    Ти мислиш ли, че ако тогава нямаше ток по границата, и стрелящи граничари, и забрана за пътуване, и "изменници на родината", пак щеше да е така ?

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  26. 26 Профил на cases
    cases
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#21] от "Norman Granz":


    "Е, така е, при лошия комунизъм бяхме почти 9 млн., сега сме 7 млн барабар с житаните.- цитат на коментар #8 от “Bulgarische Motoren Werke”


    Как не ви омръзна да я жвакате тая дъвка...

    Ако при лошия комунизъм бяхте отворили границите, нямаше да останем и 3 милиона, галупчик."

    Аланкоолу, Тито като отвори границите да не би избягаха сърбите?
    Аланкоолу, сърбите като са още комунисти, как можа Ратко Младич да се крие 15 години в изоставена селска къща? В демократична България тази къща щеше да е бастисана поне 20 пъти.

  27. 27 Профил на Големи яйца:)
    Големи яйца:)
    Рейтинг: 700 Неутрално

    Най-важното от статията - все повече българи умират всяка година и се раждат по-малко. И перманентно емигрират.
    Много от тези които се водят с адреси на село са изпаднали граждани с бързи кредити които ходят да гласуват за селски кметове организирано.

  28. 28 Профил на Ashiata Shiemash
    Ashiata Shiemash
    Рейтинг: 1545 Неутрално

    Нормално, при такъв огромен процент пенсионери въпросните хора да се връщат на село. Няма изненада и в това, че много хора напускат страната. И в намалената раждаемост и увеличаването на хората в нетрудоспособна възраст няма изненади. Все пак за да отглеждаш деца се изисква да имаш средства, голям апартамент а от дневник ни обясняваха преди време, че най търсени били двустайните, то е щото хората това могат да си позволят, но при това положение за деца трудно може да се мисли. Общо взето още 25 години "демокрация" като нашата и българската нация ще се е стопила. Не им ли присветва на управниците и на населението най-вече, че има нещо гнило в начина по който се "развиваме".

  29. 29 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 284 Неутрално

    един ден всички ще стане джером-селинджъри.

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  30. 30 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 4042 Любопитно

    До коментар [#8] от "Bulgarische Motoren Werke":


    [quote#8:"Bulgarische Motoren Werke"]Е, така е, при лошия комунизъм бяхме почти 9 млн., [/quote]
    Ами,защото на границата стреляха.Или си забравил?!Такъв "рай" беше,чене те пускаха да си заминеш!

  31. 31
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  32. 32 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2473 Неутрално

    До коментар [#15] от "Николай Георгиев":
    Да, познавам доста млади хора, които го правят. Дъщеря ми също го направи.

    Да твърдиш, че ГЕРБ е алтернатива на БСП е като да мислиш, че диарията е алтернатива на запека.
  33. 33 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 4042 Неутрално

    До коментар [#26] от "cases":


    [quote#26:"cases"]Тито като отвори границите да не би избягаха сърбите?
    Аланкоолу, сърбите като са още комунисти, как можа Ратко Младич да се крие 15 години в изоставена селска къща?[/quote]
    Айде пак с лъжите?!В Югославия нямаше такъв комунизъм.Винаги е имало и частна собственост и малък бизнес.Хората по селата винаги са имали възможност да имат и частно стопанство.Затова и селата в Сърбия,че и Македония не срещнаха участта на нашите села.А и затова и самата Югославия беше "Запад" за нас.Роднините от Югославия като идваха в България носеха вафли,бонбони и бисквити ,все едно идват в Африка!Така,че не сравнявайте българския комунизъм със югославския.Щото станахте като оня Бай Таню,дето сравнява българския социализъм със шведския..

  34. 34 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 2459 Неутрално

    Видими резултати.

    Обичам да грухтя и плюскам.
  35. 35 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1453 Неутрално

    -Увеличаване на емиграцията;
    - Ниска раждаемост;
    - Застаряване на населението
    - Намаляване на средната продължителност на живота;
    - Увеличаване на заболяванията;
    - Увеличаване на битовата и организирана престъпност;
    - Увеличаване на държавния дълг;
    - Намаляване на броя хора в трудоспособна възраст;
    - Застой в доходите и потреблението;
    - Жалки чуждестранни инвестиции (1/6 от нивото през 2008);
    Добре дошли в "Стабилна България"....

    Уважавай различното мнение, когато е подплътено с аргументи
  36. 36 Профил на sasoss
    sasoss
    Рейтинг: 818 Неутрално

    До коментар [#15] от "Николай Георгиев":

    Варна също. Обаче рядко се сменя регистрацията.
    Така, че реално движението от град към село е доста по-силно и статистиката не го хваща.

  37. 37 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2235 Неутрално

    До коментар [#2] от "dmarev":

    глупости ,това са пенсионери който се връщат в старите си къщи /все пак по селата живота е по евтин /

    гошо
  38. 38 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1630 Весело

    Бивши селяни няма.При всяка възможност се завръщат,кога временно,кога за постоянно.Кръвта вода не става.

  39. 39 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1059 Весело

    ''От общо 119 202 души, променили местожителството си, най-голям процент (37.6%) са го направили по направлението "град - село"''

    щото имаше местни избори

  40. 40 Профил на kokoto2
    kokoto2
    Рейтинг: 473 Неутрално

    Всъщност акцента трябва да бъде върху напускащите страната, които се увеличават всяка година и няма изгледи за обръщане на тенденцията. Все повече млади заминават да учат с намерението да не се връщат.

    Пишете грамотно на кирилица! Shift + ь = ѝ
  41. 41 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1623 Неутрално

    До коментар [#21] от "Norman Granz":

    Ако кльона и картечните гнезда още стояха, сега нямаше да минават тумби арабомангали и да такова мамата на Европата.
    Ама нали сте много либерални и отворени... По-католици от папата и по-хитри от Хитър Петър.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  42. 42 Профил на Миро
    Миро
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Аз пък още от 2012

    другари комунисти (БСП, АБВ, ГЕРБ, учени, патриоти руски и друга ДС измет!), пътят на България в 21 век не е пътят на Путин! Това е България, не Задунайская!
  43. 43 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1305 Неутрално

    До коментар [#37] от "гошо":

    едва ли. Няма карта за градския транспорт няма личен лекар да изпише безплатните лекарства, то няма и аптека и т.н. пенсионерите са възрастни, но не са луди

  44. 44 Профил на чочу
    чочу
    Рейтинг: 229 Неутрално

    [quote#41:"Bulgarische Motoren Werke"]по-хитри от Хитър Петър[/quote]
    Няма по-хитри от шумкарите.

  45. 45 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2235 Неутрално

    До коментар [#43] от "1001":

    нещо не си запознат
    но това е без значение

    гошо
  46. 46 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1305 Неутрално

    До коментар [#39] от "carmello":

    зависи от много неща имам колега, който се премести на село _
    (до града) преди пътувал 6 км до работа сега 10, но децата му са големи не ходят на училище

  47. 47 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 783 Весело

    Снимката е приятна. На път към Европа и европейските ценности.

  48. 48 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1305 Неутрално

    До коментар [#45] от "гошо":

    ми в повечето села е така. Ти не си запознат, виж около големите градове е друга работа

  49. 49 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 346 Неутрално

    Да - София се превръща в голямо село.Не толкова, че хората идват тук да учат, работят и постепенно остават и заживяват в нея, а защото повечето от тези хора си остават със онзи манталитет, възпитание и култура - не искат да си платят парко място пред блока, но си заплюват едно и ако някой им спре на него, следват скандали и побоища, чупене на чистачки и стъкла;живеят в апартаменти със съседи отвсякъде, но сякаш са си в къщата на село и тропат, викат и безпокоят околните, защото са си у тЕх;всяка събота и неделя отиват по родните места за туршия и мас, но за театър и кино - не се сещат;не знаят как да идат до "Славейков" на разходка и не мърдат от "Дружба", защото там било най-Убаво;веднъж излязат на ресторант в годината и после разказват за това цяла година на колегите;уж живеят в София, но адреса им е стария - в провинцията, колата пак там е регистрирана и данъците им пак там, защото е малко по-евтино за нещо си.
    На това съм свидетел вече толкова години.И се засилва.

  50. 50 Профил на Müller
    Müller
    Рейтинг: 512 Весело

    [quote#7:"Norman Granz"]И аз планирам след 10-тина години да се пренеса на село - някакво такова...[/quote]

    Ха,ха..! Оправихте ми деня “Ивайло“! Благодаря! Да ви пусна и аз една картичка от Монтана... да си помечтаете!

    От газетата: “През 2015 г. повече хора са се пренесли на село, отколкото в града.“

    Нали трябва да се яде. Б.Б. точно там яде мазани филии с мас!?

    The structure of the EU today is based on the Nazi plans published in Berlin in 1942 - Rodney Atkinson
  51. 51 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 637 Неутрално

    Ако условията и за живот и за работа/бизнес го позволяваха предпочитам малко градче или китно селце пред мръсните и шумни градове. А когато ти се приискат културни мероприятия винаги може да отскочиш до някой град. За съжаление ситуацията в България не го позволява напълно.

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  52. 52 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 346 Неутрално

    До коментар [#26] от "cases":

    Югославия беше ЗАПАДЪТ за България, а и за соц. блока изобщо.Не е лошо първо съвсем малко да прочетеш и запознаеш за онова недалечно бъдеще и разликите тук и по сръбско - та после да говориш.

  53. 53 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 783 Неутрално

    Преди години ни тежеше, че не можем да пътуваме в чужбина. Подчертвам го, ДА ПЪТУВАМЕ.
    Изселването е мода настъпила с демокрацията.

  54. 54
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  55. 55 Профил на Cherrie
    Cherrie
    Рейтинг: 1063 Неутрално

    Демографската катастрофа е налице.
    Миналата година 50000 са вазирали, 100000 са починали, а компенсацията са 66000 новородени.За сметка на това си имаме към 8000 турци и сирийци новодошли.
    Тая държава ще угасне сле 20 години. ще станем като Египет,само името България ще говори,че някога тук са живяли българи. Дотук се докарахме. Пълен държавен и демографски разпад.

    Всеки път,в който отговоря на Norman Granz и Hawaii постовете ми се изтриват светкавично,дори да е късно следобяд,доста често и през почивните дни. Изводи? :D
  56. 56 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 783 Неутрално

    До коментар [#52] от "chinaski":

    И ти си прав, но и той е прав.
    Югославия имаше всичко което можеше да се намери в кап държавите, но си беше комунистическа, поне част от нея. В Хърватско имаше частници в Сърбия, Македония и Черна гора - не.
    Те също си охраняваха западните граници както България. Дори до 1972г нямаше граница между Югославия и България. Можеше свободно да се преминава.

  57. 57 Профил на Fazer
    Fazer
    Рейтинг: 506 Неутрално

    [quote#40:"kokoto2"]Всъщност акцента трябва да бъде върху напускащите страната, които се увеличават всяка година и няма изгледи за обръщане на тенденцията. Все повече млади заминават да учат с намерението да не се връщат.[/quote]

    Именно. 1000 увеличение на година (най-вероятно студенти) не е никак малко. За 5 години това са 5000 професионалисти, които няма да допринесат за икономиката на България.
    Като човек, живеещ в чужбина от малко над 5 години, не е трудно да се разбере, защо такава миграция се случва.

  58. 58 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 783 Весело

    [quote#21:"Norman Granz"]Аз лично духнах веднага след като "спечелихте" (с измама) изборите през 1990. [/quote]
    Защо не "духна" преди това, или ти харесваше коминизЪма?

    Аз пък, "лично духнах" преди това. По комунистическо време. А картечните гнезда, обърнати навътре, не вярвам да си виждал. И глупостите дето разказваш са само за тинейджъри.

  59. 59 Профил на Михаил Маринов
    Михаил Маринов
    Рейтинг: 508 Неутрално

    Хората търсят безопасност. Това е причината според мен.

    marinov1018
  60. 60 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 788 Неутрално

    До коментар [#15] от "Николай Георгиев":
    Аз също живея в село близо до голям град.Съчетават се предимствата на селото-тишина,спокойствие,близост до природата,къща с двор,с удобствата на големият град.Но селата,които са далеч от градовете западат.Така че от село до село има огромна разлика.

  61. 61 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 788 Неутрално

    До коментар [#37] от "гошо":
    И какво е по-евтино на село?Тока ли,водата,кабелната,телефона,интернета,бензина ли?Или стоките в хранителният магазин,които са много по-скъпи от тези в големите вериги?Кое точно му е евтиното?

  62. 62 Профил на gdobranov
    gdobranov
    Рейтинг: 395 Неутрално

    От три години живея на село, и пътуваме за работа до града. Препоръчвам го на всеки, който търси спокойствие и истински живот. Нищо няма да ви липсва, а ще получите толкова много, за което даже може би не сте и подозирали!

  63. 63 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 346 Неутрално

    До коментар [#56] от "dissident":

    Естествено, че си охраняваха границите - как иначе.Но да се сравнява нашия комунизъм с югославския е несериозно и смешно.Само сравнение на телевизионните програми, които гледах по сръбската телевизия, като бях дете и тези по нашата - и се вижда разликата.Да не говорим за елементарни нужди като дрехи, храни и вещи - там беше по-добре от наш кореком.

  64. 64 Профил на Tzun Kai Hui
    Tzun Kai Hui
    Рейтинг: 229 Неутрално

    [quote#8:"Bulgarische Motoren Werke"]Е, така е, при лошия комунизъм бяхме почти 9 млн., сега сме 7 млн барабар с житаните[/quote]

    Бяхме защото границата я пазеха никой да не може да излезе - иначе щеше да видиш 9 милиона през мазния каскет на правешкия селяндур хахаха

  65. 65 Профил на Tzun Kai Hui
    Tzun Kai Hui
    Рейтинг: 229 Неутрално

    [quote#26:"cases"]Аланкоолу, Тито като отвори границите да не би избягаха сърбите? [/quote]

    Какво общо има Тито с Живков бе,каскет ? Сърбите пътуваха в цял свят с юго паспортите,никога не са били в нещо подобно на НъРъБъ

  66. 66 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 783 Неутрално

    До коментар [#60] от "mushashi":

    От село до село няма разлика, а разстояние.
    При добри пътища, добър транспорт, поносима цена на бензина, няма проблем да живееш на повече от 40км разстояние от града в който работиш.

  67. 67 Профил на gdobranov
    gdobranov
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#61] от "mushashi":

    Ще ти кажа кое му е по-евтиното на село - зеленчуците и плодовете, щото сам си ги произвеждам. Лютеницата, щото сам си я правя. Киселото мляко, щото сам си го квася. Сиренето, маслото и кашкавала, щото ги купувам от съседа на 6-8 лв.килото. Месото, щото го купувам от другия съсед на 4-5 лв.килото. Хлябът, щото сам си го пека. Сокове, сладка, компоти - спираш да купуваш... щото почваш сам да си ги правиш И ако се чудиш - работя от понеделник до петък и пътувам, така че не съм по цял ден из двора без работа. За кефа да си пиеш биричката бос на тревата под сянката на дървото или асмата в събота следобяд, на тишина и спокойствие, докато се радваш на танца на щъркелите в чистото синьо небе няма да ти обяснявам Казвам щъркелите, щото сега им е сезона, дето се вика, за свалки

  68. 68 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2023 Неутрално

    До коментар [#57] от "Fazer":

    Ако разшифроваме неясно описаните в статията миграционни потоци, те ще изглеждат така:
    Напуснали България - 24,5 хил. БГграждани и 4,9 хил. чужденци.
    Заселили се в България - 10,7 хил. БГ граждани и 14,5 хил. чежденци.
    Салдо: БГ граждани = -13,8 хил.; чужденци = + 9,6 хил.
    Т.е. броят на БГ граждани в България намалява, а на чужденците в България се увеличава.
    Впрочем, НСИ не отчита огромния брой български граждани, които напускат България де факто, но запазват регистрацията си в страната.

  69. 69 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 783 Неутрално

    До коментар [#63] от "chinaski":

    Трябва да си много наивен за да правиш оценки на политически строй от това какво предават по телевизията и какво има в магазините. И кой ти е казал, че при социализъм (в България бе социализъм) не трябва да има стока в магазина? Вземи за пример Скандинавия. Там има повече социализъм отколкото в която и да е бивша, претендираща да е, социалистическа държава.

  70. 70 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2235 Весело

    До коментар [#61] от "mushashi":

    е да ти кажа не вярвах че има такива чак компютърни шматароци като теб и оня "1001"
    А напънете си това дето уж го имате м/у ушите ,изключете ПСтата ,излезнете на улица, отидете до някоя сергия дето се продават я разсад я семена
    Белким се пък сетите за какво става въпрос

    гошо
  71. 71 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 783 Неутрално

    До коментар [#65] от "Tzun Kai Hui":

    Ти си или един от тези (няма да ги назовавам) които постоянно пишат глупости и обиждат другите, или те са успяли вече да те обработят.
    Дали наистина "знаеш" как е било в Югославия, или само си фантазираш?

  72. 72 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2023 Неутрално

    Оставам с впечатлението, че статията нарочно е написана замъглено. Умрелите били над 100 хиляди. Е колко над 100 хиляди?
    Населението на България е намаляло с 48,4 хил. Изселили са се 29,4 хил., заселили са се 25,2 хил - т.е от тези 48,4 хил намаление само 4,2 хил се дължат на миграцията, а 44,2 хил. на естествения "прираст". 66 хил новородени + 44 хил "ест. намаляване" = 110 хил.починали! Има доста голяма разлика, нали?

  73. 73
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  74. 74
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  75. 75 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2023 Неутрално

    Съществува в демографията такова понятие, като деможрафски потенциал, което означава това население, към което ще се стреми населението на дадена страна, ако броят на ражданията и продължителността на живота се запазят постоянни и няма миграция.
    За България той е 66 хил х 74,5 = 4917 хил.
    Да, ама при раждаемост от около 1,5 деца на жена новородените 66 хил. деца - от тях 34 хил момичета, от които около 33 хил ще доживеят до детеродна възраст, ще родят за целия си детероден период към 50 хил деца, т.е. примерно след 30 години ще имаме 50 хил раждания годишно.
    Е, продължителността на живота вероятно ще нараства /макар, че миналата година е намаляла с 0,2 год/. Но дори да достигне 90 години /каквато все още не е достигната никъде/, 66 хил новородени х 90 = 5940 хил.,
    а 50 хил х 90 = 4500 хил.
    И това без миграция, която дори по официалните, силно занижени данни отнася 4 хил годишно!
    А бе важното е да не се плаши народонаселението! Корабът потъва планомерно, оркестърът свири, лентички се режат! След нас и потоп!

  76. 76 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4128 Неутрално

    Статистиката не е точна , защото засича вътрешните преселвания на хората само когато има промяната на адресната регистрация. В повечето случаи вътрешната миграция се извършва без да бъде забелязана и отразена административно.

  77. 77 Профил на Fazer
    Fazer
    Рейтинг: 506 Неутрално

    [quote#40:"kokoto2"]
    Напуснали България - 24,5 хил. БГграждани и 4,9 хил. чужденци.
    Заселили се в България - 10,7 хил. БГ граждани и 14,5 хил. чежденци.
    Салдо: БГ граждани = -13,8 хил.; чужденци = + 9,6 хил.
    Т.е. броят на БГ граждани в България намалява, а на чужденците в България се увеличава.
    Впрочем, НСИ не отчита огромния брой български граждани, които напускат България де факто, но запазват регистрацията си в страната.[/quote]

    То и по данни на полицията в България ми заявиха, че постоянен адрес ми е Велико Търново, но там не живея от 6+ години. Статистиката е далеч по-зле от гореописаното, но е факт, че големи числа млади хора се изнасят навън.
    А тези "чужденци" в България са по-скоро мигрантите от Близкия Изток, Турция и ваканционни руснаци с двойно гражданство за улеснено пътуване, не толкова кадърни кадри.

  78. 78 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 346 Неутрално

    До коментар [#69] от "dissident":

    Не зная на колко си години и дали знаеш какво беше тогава.Давам ти пример със стоките, защото е по-лесно и достъпно да се разберат разликите между България и Югославия.Разнообразието, изборът, който можеш да правиш е вид свобода.А тук избор нямаше!Имаше ВЕФ и Селена - радиоапарати, а онзи, който притежаваше японски или немски, беше купен или от корекома или от някой, който е бил пилот, моряк или тираджия.Ако тук се носеха дънки "Панака", там имаше всякакви.И още безброй примери мога да дам, но няма смисъл.Тогава всички искахме да имаме и друг избор, но не даваха и това беше едно от най-тежките неща.Защото едно е да знаеш, че винаги можеш да си купиш нещо, да отидеш на екскурзия в чужбина, като сега, а друго е да си със съзнанието, че това ти е забранено и дори можеше в затвор да те бутнат за нещо подобно.
    Не искам да навлизам във факти всеизвестни за разликите в комунизма тук и този там.Нямаше никаква социалност в нашия социализъм, така, че нека не го наричаме така.

  79. 79 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 788 Неутрално

    До коментар [#67] от "gdobranov":
    Плодове и зеленчуци има не повече от 4 месеца в годината.През останалото време си ги купуваш.Банани,портокали,киви и други подобни също се купуват от магазин.От магазина със сигурност си купуваш олио,захар,хляб,сол.А и не всичко в живота е храната.Останалите разходи-ток,телефон,вода,кабелна,интернет,гориво са ти същите като тези в града.

  80. 80 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 783 Неутрално

    До коментар [#78] от "chinaski":

    А аз ще ти го оябсня как наистина беше. Стоките са едно на ръка. И пак ще кажа, стоките нямат нищо общо с политическият строй. Всяка година, по онова време, съм ходил в Югославия. Зная как беше.
    Много сърби работеха в чужбина, но това не означава, че са имали свобода да се заселват където си искат. Ходеха с договори. Който няма договор не може да живее и работи в чужбина и затова имаше сърби които бягаха. Познавам сърби избягали в Канада и Австралия. Да, ИЗБЯГАЛИ.
    След като им изтичаше договора се връщаха. Строеха си къши и си живееха в Югославия. Има цели махали в много градове построени от работили в чужбина.
    А това, че в България нямаше, няма нищо общо с политическият строй, а с простотията на управниците.

  81. 81 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Ами то по селата не останаха хора..Кой да ходи към градовете?? Между 80 и 90% от населението им е пенсионери и малцинства..

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  82. 82 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 346 Неутрално

    [quote#37:"гошо"]това са пенсионери който се връщат [/quote]


    Хайде малко урок по български!Не е коЙто, защото е за един човек, а е коИто - множествено число.Сега ще запомниш ли, че няма дума в бг език, която за множествено число да се пише с Й / и кратко/.
    Научи го поне това елементарно правило, защото може и да си много ерудиран и интелигентен, но като видя подобни грешки и си мисля абсолютно обратното.

  83. 83
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  84. 84 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 346 Неутрално

    До коментар [#80] от "dissident":

    А това, че в България нямаше, няма нищо общо с политическият строй, а с простотията на управниците.

    Е, ама всяко нещо се прави от хора, та този строй не успя никъде, нали?Не, че демокрацията е идеална, но определено е по-свободолюбива към поданиците си.
    А от тук се бягше, защото беше забранено да напускаш страната, а на много хора дори им беше невъзможно после да се върнат, защото им бяха издадени присъди, заради това.

  85. 85 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 788 Неутрално

    До коментар [#75] от "patsis":
    Медалът има две страни.Намаляването на населението си има и положителни черти.Когато има по-малко кандидати за една работа,работодателите щат не щат ще вдигнат заплатите.Цените на наемите и жилищата ще паднат,защото няма да купуват толкова хора Трафикът ще намалее.Престъпността също заради намаляване на активният криминален контингент във възрастта от 15 до 30 години.

  86. 86 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 783 Неутрално

    До коментар [#84] от "chinaski":

    За кой строй говорим? Та то бе извращение. Не отговаряше на никакви теории.
    Социалистически строй успява и то с пълна сила в Скандинавия.

    Аз съм "беглец" от комунистическо време. Минал съм целият път и зная с подробности как стояха нещата.
    И не, не се е "бягало" защото не можеш да напускаш. Много хора отиваха/пътуваха на Запад и се връщаха. Както писах по-горе, до 1972г нямаше охранявана граница с Югославия. По-късно, ако имаш валута в банката, можеше да получиш задграничен паспорт. Не бе лесно, но който искаше можеше да напусне България.
    Много обширна тема е и по-добре да не я начеваме.

  87. 87 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 783 Весело

    До коментар [#85] от "mushashi":

    Спомням си случка от детството. Сериозно се е набила в паметта ми.
    Като деца много ни водеха по екскурзии. Качваха ни в автобуси и понеже сме деца, тъпчеха ни по няколко на една седалка. Много притеснен на седалката си мислех как би могло да стане така, че на връщане да ми е по-широко за сядане. И не щеш ли, за нещастие, едно от децата пострада. Трябваше да го оставят в болница и с него остана един от ръководителите. На практика, трябваше да е по-широко за сядане. На връщане стоях прав, защото нямаше място да седна.

  88. 88 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 788 Неутрално

    До коментар [#67] от "gdobranov":
    Няма какво да ми обясняваш,защото ти ако си от две години на село ,аз там живея целият си живот.Само дето храната си я купувам от пазара.И разликата между домат,отгледан в моя двор и двора на човек от съседното село е точно никаква.Не си струва труда,който хвърляш.Още повече не можеш всичко да произведеш,а и повечето плодове и зеленчуци можеш да ги добиеш само лятото и ранната есен.Но щом те влече няма лошо.

  89. 89 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2235 Весело

    До коментар [#83] от "mushashi":

    така като те гледам цял ден висиш пред ПСто
    Земи се расоди из градината да се не секнеш от седене на стола

    гошо
  90. 90 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2235 Неутрално

    До коментар [#86] от "dissident":

    радвам се че си отворил тая тема
    Винаги на всеки от младите съм казвал че по време на соца не е напуснал само този които не искаше/Уточнявам става въпрос за България /
    Аз също съм излязъл по ония времена

    гошо
  91. 91 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 1987 Неутрално

    До коментар [#7] от "Norman Granz":

    Дай боже всекиму, страхотно местенце! Между другото прави си и за населението преди 1989 . Само едно уточнение, аз лично не съм особено сигурен , дали статистиката не е леко манипулирана за да задоволи неистовото желание на комунистите да достигнем 9 000 000 . В крайна сметка, трудно някой може да каже, дали наистина сме били толкова по онова време . Според мен, не . Твърде много ми се вижда да намалеем с 2 000 000 само за 25 години , но това си е лично мое мнение .

  92. 92 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 788 Неутрално

    До коментар [#89] от "гошо":
    Ако искаш може да си спретнем едно състезание по бягане,ходене,вдигане на тежести ,плуване или каквото кажеш.Пък да видим кой е в по-добра форма.Трябва ли да се срамувам,че не садя домати и пипер?Купувам си ги от пазара целогодишно.Помня като малък през комунизма пресни плодове и зеленчуци ядехме само от края на май до края на септември.4 месеца.Ако ти ядеш само собствено производство тогава и ти ядеш максимум 4 месеца пресни плодове и зеленчуци.Съмнява ме да е така,ама щом си вярваш.

  93. 93 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2235 Весело



    До коментар [#67] от "gdobranov":
    това и аз имах предвид
    и става въпрос за пенсионери /здрави естествено/ ти все пак ходиш и на работа

    гошо
  94. 94 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 788 Неутрално

    До коментар [#86] от "dissident":
    Викаш всеки е можел да напуска.А защо тогава чичо ми е лежал 3 години в затвора заради опит да избяга в Турция?Да не говорим,че буквално си е рискувал живота и един куршум му е минал през якето.Оцелял е с късмет.Сигурно е бил прост и не е знаел,че всеки може да напусне, стига да иска.

  95. 95 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2235 Неутрално

    До коментар [#92] от "mushashi":

    естествено че не трябва да се срамуваш
    За състезание няма как да стане /по напреднаха ми годините/едва ли съм ти в категорията
    Но ти ако не искаш да ползваш условията на селото си е твоя работа

    гошо
  96. 96 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 717 Неутрално

    До коментар [#8] от "Bulgarische Motoren Werke":

    щото разстрелваха на границата ако искаш да се махнеш

  97. 97 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2235 Неутрално

    До коментар [#26] от "cases":

    ти грънчо го питай кога са построени 90% от жилищата в България
    Не му обяснявай за Тито

    гошо
  98. 98 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 788 Неутрално

    До коментар [#95] от "гошо":
    Какви условия да ползвам?Имам си двор,насаден с трева и съм си сложил шезлонги и чадър.В двора имам овошки,а жената е засадила цветя .Всяка вечер си правя разходки из полето за здраве.Какво повече?За какво да се блъскам да садя домати като лятото са по 1 лв на пазара,а комшиите ми ги продават и по-евтино.

  99. 99 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1305 Неутрално

    До коментар [#70] от "гошо":

    ми да ти допълня транспорт има 2 дни в седмицата, ти не гледай селата до София. Хляба го карат също 2 пъти на седмица във фургон-магазин. Ти желаеш в такова село да живееш предполагам

  100. 100 Профил на evpetra
    evpetra
    Рейтинг: 1167 Неутрално

    До коментар [#14] от "Управляващ опозиционер (реформатор)":

    Не Югоизточният, а Югозападният.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK