На прицел ли са споделените пътувания

На прицел ли са споделените пътувания

© Георги Пауновски



Няма идея за забрана на сайтовете и групите в социалните мрежи, през които хора предлагат споделено пътуване, за да си разделят транспортните разходи. Недоволството е само срещу "предриемачите", които под прикритието им, правят бизнес. Това обявиха днес представители на автобусните превозвачи и Министерството на транспорта в отговор на въпроси на "Дневник" по повод информация от срещата им вчера, че заедно са обсъждали затварянето на такива сайтове.


Идеята не била на министър Московски, той само подкрепя


От министерството уточниха също, че идеята за санкции не е на министър Ивайло Московски, а той просто е подкрепил искане на автобусните фирми. Той подкрепи мнението, че е недопустимо да има сайтове, които рекламират незаконна услуга. Министерството на транспорта не може да ги спре, това е от правомощията на съда, който трябва да бъде сезиран от засегнатите", обясниха от дирекция "Връзки с обществеността и протокол на министерство на транспорта".




Под прикритието на споделените пътувания се прави бизнес


От там обясниха също, че министърът не е срещу споделените пътувания, при който хората се организират, за да не пътуват с празни автомобили и си делят цената на бензина, а срещу сайтове, който рекламират всекидневни маршрути с обявена цена. "Това е бизнес, включително има постоянни превози до Западна Европа, които се извършват в нарушение на Закона за автомобилните превози с превозни средства до 9 места, които не подлежат на контрол от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", допълниха от транспортното министерство.


Това разделение направи и председателят на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България Галя Топалова. Тя каза пред "Дневник", че има над 3000 микробуса със 7+1 и 8+1 места, който извършват ежедневни превози в страната и чужбина. "Те събират хора по автогари и жп гари, а вече ползват и интернет. За проблема алармиране от 4 години, но той става все по-сериозен", уточни тя.


Топалова посочи, че за дестинации като Перник, Кюстендил, Дупница и други почти никой не ползва автобуси. От Кърджали всяка събота пък тръгвали по над сто микробуса за цяла Европа.


50% от превозите са в сивия сектор


Според разчетите на браншовата организация, която обединява фирми с общо над 5000 автобуса, нелегални превозвачи, които не плащат данъци, осигуровки, лицензи и возят с коли с неясно техническо състояние, извършват около половината пътувания в страната и чужбина. Освен, че ощетяват бюджета с десетки милиони левове, те носят риск и за пътниците, тъй като не е ясна квалификацията на водачите. Шофьорите нямат задължение да почиват и често карат по 30 часа без почивка.


Има направления, по които почти никой не ползва автобус, казват от браншовата асоциация.

© Георги Кожухаров

Има направления, по които почти никой не ползва автобус, казват от браншовата асоциация.


"Постоянно има инциденти. Преди десет дни такъв миробус катастрофира в Австрия. Седем души са в болница", каза Галя Топалова. По правило при тези превози возещите се не са застраховани, докато обезщетението при смърт в автобус, извършващ международен превоз достига 300 000 евро. Неофициално се говори за около 50 смъртни случая на година в такива автомобили, но е невъзможно цифрата да се уточни при липса на отчетностт на пътуванията.


950 санкционирани за 5 години


Галя Топалова обясни, че са подавали десетки сигнали до Министерство на транспорта, агенцията по приходите и МВР за такива нелегални превозвачи, включително с номерата на колите и снимков материал, но ефект няма. От министерството на транспорта казаха, че доказването на подобни нелегални превози е трудно.


Основният проблем е, че служителите на автомобилната администрация нямат право да спират коли с под девет места и обща маса по-малка от 3.5 тона. В същото време служителите на КАТ могат да ги спират, но не и да съставят актове по Закона за автомобилните превози.


Така вариантът е да се правят съвместни проверки, или когато пътните полицаи открият доказателства за нерегламентиран превоз, да извикат колегите си от автомобилната администрация. Иначе санкцията за нарушителите не е малка - 1500 лева и задържане на автомобила за половин година на платен паркинг, който се заплаща от собственика.


Превозните средства, с които се извършват нелегални превози, са в правомощията за контрол на КАТ, но само що се отнася до нарушения по Закон за движение по пътищата.

© Георги Пауновски

Превозните средства, с които се извършват нелегални превози, са в правомощията за контрол на КАТ, но само що се отнася до нарушения по Закон за движение по пътищата.

Според Галя Топалова миналата година е имало доста съвместни проверки, в които са участвали и данъчни, като са спрени над 100 автомобила, използвани за нелегални превози. Сега обаче подобни акции нямало, като надеждите са на предстоящите срещи на асоциацията с министрите на финансите и вътрешните работи да се договори по-чест съвместен контрол.


От Министерството на транспорта уточниха, че съвместните проверки продължават, като те се правят основно по сигнал. От 2011 година, когато влизат сегашните санкции, до края на миналата са били времено спрени 950 превозни средства. През миналата година те са 114, като се падат по около 4-5 коли на областен град. Забелязва се намаляване на броя на временно спрените от движение превозни средства, като през 2011 г те са били около 200, а след това са около 144-120.


Превозвачите искат криминализиране на неказионните курсове


Заради сложния казус с проверката и санкционирането, превозвачите настояват за промени в закона, за които разчитат на депутатите. Те искат и криминализиране на това престъпление, като минималното наказание е пробация, а при по-тежки случаи дори и затвор.


Доказването на незаконния превоз обаче е трудно. Превозвачите инструктират пътниците да казват, че са роднини и приятели, които пътуват заедно. Дори когато на пътя все пак някой признае, че си е платил за превоза, често в съда се отрича от думите си и актовете падат. Друг вариант за доказване на извършено закононарушение е използването на подставени лица, но това се практикува сравнително рядко.


Счупен телефон или отстъпление


След вчерашните информации за забраната на сайтовете за споделени пътувания, последва сериозно възмущение в социалните мрежи срещу идеята. Във "Фейсбук" има много групи, в които хора споделят места в автомобилите си когато пътуват, особено през лятото, а често такива се организират спонтанно с предложения в статус - "Утре пътувам за град Х, мога да взема двама човека" или "Тръгвам след три часа за град У, едно свободно място", които няма как да бъдат ограничени и не се правят с цел бизнес.


А сайтовете за споделено пътуване, срещу които искат регулация превозвачите, са само един от начините за достигане до потенциалните клиенти, наред с лова на пасажери пред авто- и жп гари. Липсата на ясна позиция и уточнения след вчерашната среща, кои точно сайтове се имат предвид, какви санкции се предлагат или как да се подобри контрола създаде свръхнапрежение, но сега проблемът стана публичен и се очакват предложенията на държавните институции.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK